' freak.no - Alternativ pull shock støtdemper?
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Generell DIY (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=208)
-   -   Alternativ pull shock støtdemper? (https://freak.no/forum/showthread.php?t=286343)

frtoretang 23. januar 2016 11:08

Alternativ pull shock støtdemper?
 
Er igang med ny el-sykkel. Board racer style denne gangen. I motsetning til de ordiænre syklene ønsker jeg å kjøre dempegaffel og demper bak. For å gjøre demperen bak mest mulig usynlig så tenkte jeg å bruke pull shock demper bak som da blir liggende vannrett under kranken.

Tenkte å bruke scott pull shock demper, men den ble for lett. Stresser litt nå for jeg finner bare enten knall dyre racing pull shock dempere eller Buell mc dempere.

Noen som har gode råd? Hva kan gjøres for å få en horisontal støtdemper til å funke?

Er det andre løsninger noen kommer på som gjør at jeg kan ha komforten fra bak demper uten at demperen er synlig?

Siste løsning kan jo være å bare sveise en stiv bak ramme og ferdig med det lissom. Gjør jo ting mye enklere samt at jeg er jo helt innafor mtp designet :)
Men så var jeg sugen på komforten da. Håper noen har ideer eller tanker som kan løse dette.

frtoretang 27. september 2016 20:34

Ja da nærmer vinteren seg og det er på tide å vekke board racer sykkel prosjektet til live igjen.
Kom aldri igang skikkelig sist vinter så forsøker å starte litt tidligere i år.

Er det noen som kjenner til alternativer til Buell's pull shocks eller Scott Genius pull shocks? Den første er mc kategori, og for dyr og overkill. Scott Genius testet jeg ifjor vinter uten at jeg ble solgt. Komplisert demper med høy fail rate. Og ganske kostbar.

Designet står på om jeg finner en brukbar pull shock som jeg kan montere horisontalt under BB. Orker ikke stiv ramme bak, det er ikke veldig comfy akkurat.

sovtek 27. september 2016 21:33

jeg er ikke veldig mekanisk av meg, men har skrud en del VW Bobble å de har "torsion bar suspension" bak. (vet ikke hva det heter på norsk) det er kanskje for kraftige saker men verd å sjekke ut i hvertfall

frtoretang 27. september 2016 22:13

Nja torsion bar er vel kun hakket bedre enn bladfjører. Se for deg HD's soft tails. Det ser ut som svingarmen er hard tail. Men de er jo ikke det. De også bruker ofte horisontale pull dempere. Hos HD pleier de å ligge under motor eller gearbox, skjult.

Det er designet jeg strever etter og ettersom board racerne hadde stiv ramme så ønsker jeg å bygge en svingarm med lenkearmer til en pull shock. Pull shock virker jo motsatt av en vanlig demper som komprimeres når hjulet treffer ujevnheter. Pull shocks er komprimerte og trekkes ut. Det er lenkearmene som gjør at dette virker.
Er klar over at det ikke er super effektivt og at det er flere bakdeler enn fordeler med å benytte et slikt dempesystem men denne rammen og sykkelen skal være en søndagssykkel for en tur rundt i byen, besøke venner eller en tur i parken. Riktignok elektrisk men bortsett fra det så ønsker jeg å forsøke å holde meg innenfor sjangeren board racer. Og da dikterer det skjult demper bak. Altså pull shock.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 00:08.