' freak.no - Grensen mellom motivasjon og avhengighet
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Rusmidler (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Grensen mellom motivasjon og avhengighet (https://freak.no/forum/showthread.php?t=297356)

Damage 18. mai 2017 22:27

Grensen mellom motivasjon og avhengighet
 
Jeg er interessert i å diskutere bruken av vanedannende stoffer for å øke produktiviteten - og evnen til å opprettholde produktiv og tilfredsstillende livsstil hele tiden.

Som en kontekst for denne diskusjonen kommer min interesse fram av den kliniske definisjonen av avhengighet: gjentatt atferd til tross for negative konsekvenser forbundet med disse atferdene.

Å si det åpenbare - denne definisjonen snakker ikke til mengder som forbrukes, frekvens, eller hva som egentlig kvalifiserer som en negativ konsekvens; Det er et fangst-alt perspektiv som hjelper klinikere til å gripe med og identifisere en så vanskelig å behandle, immateriell tilstand.

Har du vært i stand til å bruke vanedannende stoffer for å bidra til å nå dine mål? Er det enda mulig eller bærekraftig? Har de forbedret kvaliteten på arbeidet ditt - eller gjorde de det mulig for deg å jobbe mer, men produsere arbeid av lav kvalitet? Har du råd til folk som vurderer å bruke vanedannende stoffer for å bidra til å fremme produktiviteten?

NewBreed 18. mai 2017 23:10

Sitat:

Har du vært i stand til å bruke vanedannende stoffer for å bidra til å nå dine mål?
Både ja og nei, selv om jeg har klart å bruke noen stoffer til å øke produktivitet i visse sammenhenger har det som oftest mindre konsekvenser man ikke tenker på. Selv om du bruker disse stoffene til å bli mer produktiv blir du jo også rusa. (er jo tross alt rusmidler)
Dette gjør jo at du ofte ikke orker å fullføre "målet" ditt fordi du heller vil nyte rusen du får av det. Men om du har stor selvkontroll og muligens mikrodoserer kan du vel bruke det til å oppnå dine mål.

Sitat:

Har de forbedret kvaliteten på arbeidet ditt
Tror sjeldent det har forbedret kvaliteten på mitt arbeid iallefall, men heller gitt meg mer motivasjon til å fullføre arbeidet mitt. Alt dette vil selvsagt variere veldig fra person til person, og hva slags stoff du bruker til å oppnå dette.

Sitat:

Har du råd til folk som vurderer å bruke vanedannende stoffer for å bidra til å fremme produktiviteten?
Har vel egentlig ingen råd her, men kan si det som det er; som du sier selv så snakker vi om bruk av vanedannende stoffer her. Det vil si at du kanskje vil kunne øke produktivitet, øke motivasjon til arbeid eller øke kvalitet på ditt arbeid. Men så lenge du gjør det til en vane vil du nok slutte å kunne bruke det til å forbedre ditt arbeid osv etterhvert som du blir mer avhengig. Jeg sier ikke at det gjelder alle siden som jeg skrev ovenfor varier det fra person til person og hvilke stoffer du bruker.

Om du bruker for eksempel kokain til å øke produktivitet tviler jeg på at du vil klare å arbeide produktivt i det hele tatt siden du får lyst til å gjøre så mye annet enn å arbeide. Om du derimot tar små mengder amfetamin før du starter med oppgavene dine kan det kanskje hjelpe deg å jobbe bedre. Men samtidig så bygger du toleranse og det blir lett vanedannede.

Min konklusjon er at det ikke er verdt det i lengden. Om man bruker det av og til for å øke produktivitet så kanskje. (1-2 ganger i måneden) Men med en gang det blir en vane vil det så og si være umulig å bruke rusmidler/vanedannende stoffer til å bli mer produktiv.

Vet ikke helt om jeg svarte på spørsmålene dine. Men det er ihvertfall slik jeg ser på det utifra egen erfaring ved bruk av vanedannede stoffer til dette. :)

Pygoscelis 18. mai 2017 23:20

Burde dukke opp en del folk med Ritalinresept i denne tråden i tillegg til folk som går på bol.

Har personlig brukt litt diverse prestasjonsfremmende midler i settinger som krever mye konsentrasjon eller energi som skolearbeid og jobb. Syns defenisjonen på avhengighet er litt vag. Kan da fullt mulig være fysisk avhengig av et stoff uten at det gir spesielt negative konsekvenser. En livsstil som snuser gir vel ikke merkverdige negative konsekvenser, i hvert fall ikke de første tiårene, men vi er vel alle enige om at nikotinavhengighet er ekte.

Driver du med en spørreundersøkelse eller lurer du på dette? Var veldig upersonlig og formelt skrevet. Mener du å diskutere suksessrike liv som bruker avhengigetsskapende stoffer for å komme dit de er?

Du nevner bruken av vanedannende midler for å øke produktivitet og ha en tilfredstillende livsstil - hele tiden. Tror de aller færreste kan komme med mye på bordet her med mindre de har resept på Ritalin, som nevnt tidligere.

Når du sier vanedannende så forsvinner også mikrodosering av psykedelika bort, som struper diskusjonen litt.


Edit: Det er som personen over meg skriver, at det er vanskelig å finne historier om folk som rutinemessig bruker vanedannende stoffer for å øke produktivitet og har en god livsstil - hele tiden. Ingen har en god livsstil hele tiden uansett om man er avholds eller ikke. Bruke prestasjonsfremmende midler for en boost en gang i blant har nok veldig mye høyere suksessrate enn "hele tiden".

Hvis du er student og tar amfetamin til frokost - hele tiden - vil du opparbeide toleranse slik at det enten ikke mer fungerer, eller at du blir fysisk avhengig slik at du ikke fungerer uten og må ha amfetamin for å være normal. Da går livsstilen litt ned i avløpet. Med mindre man ikke øker dosene da, men da forsvinner liksom litt poenget med denne diskusjonen fordi det ikke lenger øker noen produktivitet eller livsstil.

Sitat:

Har du råd til folk som vurderer å bruke vanedannende stoffer for å bidra til å fremme produktiviteten?
Test dosene hjemme før du gjør det i settinger der du må prestere. Ikke ta din første dose amfetamin før eksamen i håp om å øke produktiviteten og ende opp med å sitte og riste og headbange til musikk. Ikke ta det hele tiden.

frtoretang 18. mai 2017 23:23

Det kommer vel helt an på hva du driver tenker jeg. Det er vel uten tvil skrevet mye god musikk på diverse rusmidler de siste 60 åra. Og vi har jo flere hundre år med rus blant feks billedkunstnere.

Mikrodoser av LSD er det skrevet endel om her, kan det være aktuelt? Og hvordan vil LSD fungere sammen med feks smartdrugs?

Jeg tror man kan prestere utmerket i rus i gitte situasjoner. Og kanskje koble ut sin kritiske indre røst slik at en er mer fri. Men om det er mulig som permanent løsning er jeg usikker på. Det kommer vel an på både hvilke stoffer du tar og hvor stor motstandskraft du har for avhengighet. Noen personligheter faller lettere for avhengighet enn andre.

NarkoPolo 18. mai 2017 23:31

Jeg har oppnådd mål med amfetamin. I tillegg har jeg blitt gissel for gjentatte vanedannende oppføringer som anses å være farlige på grunn av bruk av amfetamin.

Amfetaminer tilhører en gruppe medikamenter kalt stimulanter. Amfetaminene fremskynder meldingene som går mellom hjernen og kroppen. Noen typer amfetamin er lovlig foreskrevet av leger for å behandle tilstander som ADHD og ADHD. Narkolepsi (hvor en person har en ukontrollabel trang til å sove). Noen mennesker bruker amfetamin ulovlig for dens virkning. Amfetaminene produseres noen ganger i bakgårdslaboratorier og blandes med andre stoffer som kan ha ubehagelige eller skadelige effekter.

Evnen til og forstå samt huske det jeg har lest og studert. Evnen til og fokusere på et objekt slik at all oppmerksomhet er rettet mot objektet, et emne eller en oppgave gjennomføres mye mer presist og korrekt er det amfetamin i bildet. Jeg har også lagt merke til en forbedring i mine kritiske tenkningsevner. Mine sosiale grader har blitt bedre og min frykt for å være i en mengde har sterkt redusert. Jeg er i stand til å møte nye mennesker og fortsette en vanlig samtale som ikke var mulig på lik måte før jeg brukte amfetamin. Jeg har oppdaget en fred jeg tidligere ikke hadde, og jeg ønsker ikke og slutte.

Ja, forbedring er mulig og kan opprettholdes; Jeg har imidlertid funnet ut at utholdenhet kan være utfordrende til tider. Kvaliteten på arbeidet jeg har produsert under påvirkning av amfetamin er høyere enn kvaliteten på arbeidet som produseres når jeg ikke er under påvirkning. Enkelt og greit.

Jeg kan dele et par ting som er viktige for meg som en person som er "underutdannet og underpresterende" for min IQ, og som sporadisk bruker av betydelige mengder amfetamin.

- Ha en god lege tilgjengelig (psykiater / psykolog) og kontakt ham / henne ved behov.
- Vær oppmerksom på og veldig forsiktig med bivirkninger.
- Hold på de viktige tingene i livet og aldri mist fokus.
- Behandle dine sterke og svake sider nøye.
- Lær å elske hvem du er, bli tilgitt, og åpne ditt hjerte til din høyere makt.
- Ikke ignorer helsen din, verken psykisk og fysisk

De gangene jeg omfavner det faktum at jeg trenger å bruke store mengder amfetamin daglig, så jeg kan delta på et nivå som er naturlig for de fleste andre, kommer jeg forbi hva andre tenker på meg på grunn av min avhengighet og min psykiske lidelse.

Jeg er ikke helt sikker på at dette er hva TS leter etter, men det er det som kom til tankene mine.

Ha en fortsatt god kveld peepz


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 11:38.