' freak.no - Holdninger til kjøring med promille vs snakke i mobil.
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Diskusjon (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Holdninger til kjøring med promille vs snakke i mobil. (https://freak.no/forum/showthread.php?t=296245)

Sigur80 19. mars 2017 19:30

Holdninger til kjøring med promille vs snakke i mobil.
 
En kjent skihopper tas i kontroll, med en dagen etter-promille som sannsynligvis var rett over lovlig grense. Det blir selvfølgelig et oppstyr.

Hvorfor er det egentlig slik at de aller fleste av oss har nulltoleranse for kjøring i alkoholpåvirket tilstand, samtidig som så mange oppgir at de snakker i telefon mens de er ute og kjører?

Har du begge hendene på rattet og ser på veien etter å ha tatt en halvliter øl, kan da dette umulig være mer trafikkfarlig enn om du sitter og taster på en telefon i edru tilstand? Det å snakke i telefonen under kjøring blir jo først tatt på alvor når det har skjedd en ulykke virker det som.

ivar_oslo 19. mars 2017 19:46

Det er vel fordi dem færreste kjører i fylla så det er lettere å si "dem derre". "Alle" snakker i mobilen, så det blir et annet fokus. "Alle gjør det så da gjør jeg det også". Vi er blitt så vant til det så vi reagerer ikke lenger. Jeg gjør det ikke iallefall ikke.

Men jeg må få lov til å legge til: Er det virkelig nødvendig å snakke så mye i telefonen som folk gjør i dag? Jeg synes det har tatt helt overhånd. (En gang på toget var det ei dame som snakka høyt i 4 (!!) timer om, vel, ingenting.) Skulle vært når jeg vokste opp og det kostet 3 kr minuttet. :-)

steili 20. mars 2017 01:12

Jeg regner med at det er fordi en som tekster/benytter telefonen bare er farligere i trafikken den (som oftest) korte tiden vedkommende kikker på mobilen, mens en med straffbar høy promille er farligere i trafikken under hele kjøreturen.

Lego_Lan 20. mars 2017 04:05

Romøren ble tatt med en promille på 0,6. Den lovlige grensen i Norge er 0,2, så det var godt innafor grensa. Man mister lappen når man er over 0,5.

Jeg antar grunnen til at man er så hard mot folk som kjører med promille er fordi statistikken viser at svært mange av de som forårsaker ulykker i trafikken er påvirket av alkohol. Vi har ikke lignende statistikk å vise til når det kommer til telefonbruk.

420master 20. mars 2017 13:08

Sitat:

Sitat av Lego_Lan (Innlegg 3371042)
Romøren ble tatt med en promille på 0,6. Den lovlige grensen i Norge er 0,2, så det var godt innafor grensa. Man mister lappen når man er over 0,5.

Jeg antar grunnen til at man er så hard mot folk som kjører med promille er fordi statistikken viser at svært mange av de som forårsaker ulykker i trafikken er påvirket av alkohol. Vi har ikke lignende statistikk å vise til når det kommer til telefonbruk.


Og i perspektiv var det 0,5 i promillegrense i Norge før, og 0,8 på båt. Har det ikke også vært forsket på hvor mye "promille det tilsvarer" å sitte i tlf å kjøre?

smetti 21. mars 2017 15:17

I usa er grensa 0,8. Da kan du kjøre hjem fra en kompis etter noen shots. Men med så mye annet er usa et friere land enn Nissenorge. Bæretillatelse, weed og høyere promille<3

Crooked 22. mars 2017 05:24

Sitat:

Sitat av smetti (Innlegg 3371211)
I usa er grensa 0,8. Da kan du kjøre hjem fra en kompis etter noen shots. Men med så mye annet er usa et friere land enn Nissenorge. Bæretillatelse, weed og høyere promille<3

Jeg er enig med deg i at Norge kan se på lovgivningen av cannabis igjen, men å kalle det "Nissenorge" fordi vi må være edru for å kjøre bil og ikke lovlig kan bære skytevåpen blir for dumt.

Relevant 22. mars 2017 14:05

Sitat:

Sitat av smetti (Innlegg 3371211)
I usa er grensa 0,8. Da kan du kjøre hjem fra en kompis etter noen shots. Men med så mye annet er usa et friere land enn Nissenorge. Bæretillatelse, weed og høyere promille<3

Ja, ikke sant. Norge hadde vært så mye bedre med fulle folk bak rattet, flere unger som blir påkjørt og langt høyere drapsstatistikk.

Er friere noe og ettertrakte? Hvor langt setter vi grensen? Ingen promillegrense? Automatvåpen solgt på gatekiosker? Jeg vil heller ettertrakte evnen til å se helheten rasjonelt fremfor å søke en verden som gir enkle overfladiske umiddelbare gleder med et korttenkt syn som vil senke den generelle samfunnsgleden. Ofre en løper for å få tak i dronninga er et lurere trekk enn å score en hengende bonde.

Til topic: Nå er det jo veldig avhengig av både promille og hva en faktisk gjør, og hvordan en gjør det. Ser man i skjermen på mobilen sin i 20 sekunder i strekk, flyr over gangfelt uten å se opp ville nok dette vært farligere enn å ha 0,3 i promille over den samme strekningen. Men det å snakke med telefonen opp mot øret ville ikke nødvendigvis vært så voldsomt farlig. Det kan sammenliknes med å ha en arm og bruke handsfree. Hvilket er lovlig om man kjører automat. Med det sagt vil jo dette også påvirke trafikksikkerheten, jeg vil bare få frem at man kan ikke sette opp spørsmålet mobilbruk vs. promille uten å vite promillen eller hvilken mobilbruk det er snakk om.

tetragrammaton 22. mars 2017 21:01

hvor stor er forskjellen på å snakke i telefonen over bluetooth/høytaler? eller å snakke med andre folk i bilen. evt å høre på og tukle med radio, gps, og de hundrevis av andre duppedingser moderne biler har. vs håndholdt... de fleste vil nok mene at det er veldig lite om å gjøre.

Relevant 23. mars 2017 19:48

Sitat:

Sitat av tetragrammaton (Innlegg 3371442)
hvor stor er forskjellen på å snakke i telefonen over bluetooth/høytaler? eller å snakke med andre folk i bilen. evt å høre på og tukle med radio, gps, og de hundrevis av andre duppedingser moderne biler har. vs håndholdt... de fleste vil nok mene at det er veldig lite om å gjøre.

Det er rimelig opplagt at det ikke er store forskjellen. Derfor er det også helt lovlig.

Nizada 24. mars 2017 09:50

Grunnen er vel fordi alle har forskjellig toleranse til alkohol, og enkelte tenker ikke konsekvens før de gjør ting. Nå følger Norge stort sett kardemommeloven når det kommer til lovgivning, og om det er nissete eller ikke så prøver Norge seg på det som kalles en "nullvisjon" når det kommer til dødsfall.
"Du skal ikke plage andre, du skal være snill og grei, men for øvrig kan du gjøre som du vil."

Du kan vell se det slik at for mange barnedrap av folk som bare ville ha det gøy, uten å tenke konsekvens, ble sett på som et brudd på "du skal være snill og grei" delen.

hemmeligegreier 26. mars 2017 19:33

Sitat:

Sitat av smetti (Innlegg 3371211)
I usa er grensa 0,8. Da kan du kjøre hjem fra en kompis etter noen shots. Men med så mye annet er usa et friere land enn Nissenorge. Bæretillatelse, weed og høyere promille<3

Ja, Nissenorge med færre ulykker enn fantastiske USA der det er greit å kjøre i fylla.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 21:41.