' freak.no - Kollega som lyver til sjefen
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Diskusjon (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Kollega som lyver til sjefen (https://freak.no/forum/showthread.php?t=299282)

Anonym bruker 12. september 2017 09:23

Kollega som lyver til sjefen
 
Hva skal jeg gjøre med en kollega som til tider lyver til sjefen for å slippe unna jobb?

Hadde det ikke gått utover meg ville jeg ikke brydd meg, men jeg er den som må ta over arbeidsoppgaver for denne kollegaen..

Rusmisbrukeren 12. september 2017 09:32

Hei.
Sånn jeg ser det, har du to alternativer.

1: Snakk med kollegaen, prøv å bruke en seriøs formulering, som for eksempel: "Du, jeg skjønner at du kanskje ikke har lyst til å jobbe med det og det, men jeg lurer på om du er klar over at jeg da får arbeidsoppgavene dine? Altså, det jeg prøver å be deg om er å tenke på hvordan det hadde vært om det var motsatt vei.", men da risikerer du at han fyrer seg opp og klikker ADHD.

2: Fortell sjefen det. Kollegaen får en reaksjon, og du risikerer dårlig stemning på jobb hvis han ikke får sparken.

Vanskelig situasjon gitt.

Anonym bruker 12. september 2017 09:42

Sitat:

Sitat av Rusmisbrukeren (Innlegg 3399369)
Hei.
Sånn jeg ser det, har du to alternativer.

1: Snakk med kollegaen, prøv å bruke en seriøs formulering, som for eksempel: "Du, jeg skjønner at du kanskje ikke har lyst til å jobbe med det og det, men jeg lurer på om du er klar over at jeg da får arbeidsoppgavene dine? Altså, det jeg prøver å be deg om er å tenke på hvordan det hadde vært om det var motsatt vei.", men da risikerer du at han fyrer seg opp og klikker ADHD.

2: Fortell sjefen det. Kollegaen får en reaksjon, og du risikerer dårlig stemning på jobb hvis han ikke får sparken.

Vanskelig situasjon gitt.


Takker for svar :)

Det å ta det opp med kollegaen er noe jeg absolutt ikke kan gjøre, av den grunn at jeg vet at kollegaen lyver til sjefen om å være syk/sykt barn for å svekke meg. Jeg er under opplæring i en bedrift (lærling) Og dette har hendt sporadisk over et år. Altså når min kollega finner ut (min leder) at jeg skal få opplæring i noe, så er det alltid sykdom. Sånn gjør at jeg ikke har mulighet til å få opplæring..
Og det er ikke bare tilfeldigheter, da jeg i et år nå har prøvd å startet opplæringen, men vær gang jeg får en avtale må jeg dekke for min kollega.

Har nevnt dette for sjefen, men når sjefen vil være mer venn enn sjef så hjelper det ikke meg noe..

Jeg har bevis på at min kollega lyver til sjefen, og jeg har hatt bevis tidligere som jeg har lagt frem.. Men ingenting skjer.. Jeg begynner å bli kraftig lei av å måtte stå for egen læring..

Anonym bruker 12. september 2017 09:43

Beklager rotete svar, men begynner virkelig å tære på hverdagen min.. og er bare irritert å frustrert på hvordan jeg har blitt behandlet i et års tid nå.

Rusmisbrukeren 12. september 2017 10:47

Har dere en tillitsvalgt? Er du organisert i en fagforening?

Anonym bruker 12. september 2017 11:10

Sitat:

Sitat av Rusmisbrukeren (Innlegg 3399382)
Har dere en tillitsvalgt? Er du organisert i en fagforening?

har snakket med tillitsvalgt, det har blitt tatt opp men ingen ting har hendt.

Har snakket med opplæringskontoret, og det var det ingen hjelp å få.
Er ikke organisert.

The Great Catsby 12. september 2017 12:14

Organiser deg da, det er nettopp slike ting de er ment å skulle hjelpe med.
Uten at du nevner bransje er det vanskelig å anbefale en spesifikk fagforening, men det finnes en som passer for deg der ute.

Rundstykke 12. september 2017 19:20

Sitat:

Sitat av Anonym bruker (Innlegg 3399372)
Beklager rotete svar, men begynner virkelig å tære på hverdagen min.. og er bare irritert å frustrert på hvordan jeg har blitt behandlet i et års tid nå.

Hvor lenge har denne personen jobbet der?

knert1 13. september 2017 03:11

Hjelper ikke så mye å organisere seg hvis bedriften ikke er organisert og mangler fagforening. Har vært borti tillitsvalgte som skal forhandle om lønn, med ett utgangspunkt i at "de er fornøyd med lønna", noe h*n sa høyt. lønnsnivået lå rett over minnstelønn(som forsåvidt er ganske bra her i landet). Alle andre klagde på lønnen i forhold til jobben de gjorde, men uten en fagforening kan de visst bare gi den tillitsvalgte en "avdelingsleder" aktig stilling(uten noe mere faktisk ansvar eller oppgaver) og dermed høyere lønn.

Er bedriften organisert? Det er også desverre veldig vanlig at det forventes at du skal bli brukt på denne måten av avdelingsleder og arbeidsgiver hvis du er ny(spesielt som "midlertidig ansatt", eller "lærling" som ikke burde si nei hvis h*n vil ha fast jobb senere), og noen ganger kan det gå så langt at du mister totalt frihetsfølelsen. Dette er i så fall en veldig vanskelig situasjon. Du har ikke noen måte å bevise at han lyver for sjefen din om ikke en ordentlig samtale skulle virke?

agsel 13. september 2017 04:01

Kan du spørre sjefen din om å få lov å jobbe med noen andre, ettersom han aldri er der? Lærlinger skal jobbe under oppsyn.

Alge 13. september 2017 07:48

Virker som fyren du jobber med virkelig hater deg etter som du beskriver. Hvorfor det tro? Hva har han å vinne på å ødlege opplæringen din?

Hvilke type beviser har du på at kolegaen din lyver for å sabotere deg? Om du beskriver situasjonen litt mer detaljert så tror jeg det kan være relevant for folk her som vill hjelpe.

Om bevisene er kraftige nok kan du jo muligens gå til sak? Kan han ikke?

knert1 13. september 2017 15:29

Siden problemet har med opplæring å gjøre, kanskje du kan starte med å kontakte opplæringskontoret og forklare situasjonen. Du bør jo ha et grunnlag før du skal ta fagprøva. ;)


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 23:10.