' freak.no - Pakke fra DHL, telefon fra inkassoselvskap
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Økonomi (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=216)
-   -   Pakke fra DHL, telefon fra inkassoselvskap (https://freak.no/forum/showthread.php?t=296803)

Tekniker2 17. april 2017 22:28

Pakke fra DHL, telefon fra inkassoselvskap
 
Jeg bestilte noen bildeler fra USA med DHL, levert i ekspressfart.

Delene i den første pakken passet ikke, så det var billigere å bestille pånytt og få en ny pakke.

DHL la ut for momsen, og jeg fikk begge pakkene på døra.

Etterhvert kom det to regninger i posten, også en tredje, enda det bare var to pakker. To av regningene var like, likt beløp.

De hadde temmelig kort forfall, men jeg pleier å sette meg ned
i slutten av måneden å betale regningene.

Disse to regningene for de to pakkene ble så betalt i månedskiftet, med KID. Nå flere måneder etterpå
kom det plutselig skarpe brev fra et innkassoselvskap, disse bare ignorerte jeg da regningene var betalt for lenge siden, det sto også på brevet. Men så fikk jeg flere blanke konvolutter, disse har jeg ikke åpnet engang men lagt tilside i bunken med reklamen og gamle aviser.

Så ringte det en til meg klokka 18:00 på kvelden og åpnet samtalen med "Hvordan det lå an med betalingen". Han presenterte seg ikke. Jeg sa jeg skulle gå inn i nettbanken og sende ham info da jeg hadde betalt dette.

Sendte over dokumentasjon på to innbetalinger, og med KID. Skjermbilde fra nettbanken med alle tenkelige detaljer. Betalt i noenlundre rett tid etter pakkene kom. Men jeg har ikke hørt noe fra dem, ikke en beklagelse eller noe. Og jeg gidder ikke ringe dem heller.

Lurer på om det er vanlig at de bare pøser ut brev og håper at folk betaler dobbelt opp? :freak:

Er noe KS Finans eller noe som sendte regningen.

vidarlo 17. april 2017 22:32

Eh. Om du får inkassovarsel meir enn ein gong som ikkje er riktige bør du jo ta kontakt med inkassofirmaet. Å legge post til side uåpna er hinsides idiotisk, ettersom du risikerer at det går til tvangsinndriving utan at du oppdager det. Og då må du betale eit par tusen ekstra i omkostninger til namsmannen og slikt.

ronorio 17. april 2017 22:48

Det er mye som ikke er helt vanlig her.

- Betal regningene til riktig tid (forfallsdato er viktig!). Dersom du ikke klarer å betale til forfall, ring på forhånd og forklar at du trenger noen dager ekstra. De fleste er behjelpelige her så langt du ringer før forfall.

- Snakk med inkasso byrået om du får krav som er feil eller du ikke kan dekke i tide. Disse kan lage mye krøll for ingenting, selv en misforståelse kan koste deg dyrt. Derimot er de ofte fleksible om du tar kontakt for å gjøre opp.

Tekniker2 17. april 2017 23:20

Regningene ble jo betalt i tide med korrekt KID, FØR jeg fikk innkassovarsel fra dem. Så jeg ser det ikke som mitt problem at de sender ut masse trusselbrev i etterkant av betalingen! Lurer også på om de har lov å ringe meg på den måten.

Til namsmannen kan jeg jo bevise at jeg har betalt inn regningene for pakkene innen jeg fikk trusselbrav og oppringning... og de sente den ene og samme regningen to ganger. Når innkassoselvskap roter slik orker ikke jeg ordne opp.

Men som sagt, har de lov å ringe på den måten?!

ronorio 17. april 2017 23:34

Har aldri opplevd et selskap ringe på den måten.

Det var vel en sak i media for noen år siden om selskaper som brukte litt utradisjonelle innkrevingsmetoder. Kan minne litt om samme stilen.

Selv har jeg også brukt DHL til import, og det har aldri vært noe problem at de har lagt ut for mva.

caperno 18. april 2017 11:40

Du har fått tre faktura, hvor to hadde likt beløp. Kan dette være første faktura for hver av pakkene? Eller er det samme KID og fakturanummer på begge to? Du bestilte jo samme produkt kort tid etter, og hvis det du betalte til forhandler var det samme som for den første forsendelsen, så vil summen som skal betales til DHL være den samme om valutakursen ikke har endret seg. Den tredje faktura er antageligvis purring på den første forsendelsen. Alt du trenger å vite står på disse fakturaene.

Dette hørtes ut som en sak som kunne vært løst for lenge siden hvis du hadde kommunisert bedre. En faktura fra DHL har syv dagers betalingsfrist. Jeg vet ikke om purringer fra dem er på 7 eller 14 dager, men inkassovarsel har antageligvis 14 dagers forfall. Hvis du ikke har betalt originalfaktura innen forfall, så vil det jo påløpe gebyr, og hvis du har brukt summen fra originalfaktura da du betalte, så vil du jo fremdeles skylde de penger.

Jeg anbefaler at du sender de en epost.

datagutten 18. april 2017 16:49

Inkassoselskaper er ofte greie å snakke med og hjelper deg gjerne med å finne ut hva det gjelder.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 04:39.