' freak.no - Svensk personnummer
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Reise og ferie (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=197)
-   -   Svensk personnummer (https://freak.no/forum/showthread.php?t=293387)

notFanatic 14. november 2016 23:35

Svensk personnummer
 
Hei

Mister man norsk statsborgerskap og rettigheter om man får svensk personnummer.

Fått prøvetid på jobb i en 6 måneder, usikker på hvordan det vil gå, men ble anbefalt å søke svensk personnummer.

Men vil det si jeg ikke lenger har rettigheter i Norge?
Bør, og kan? jeg reversere personnummer til samordningsnummer, og evt heller søke personnummer og det viser seg at jobben er noe for meg?

Hva om jeg får tilbud om en jobb jeg heller vil ha i Norge?

Var det dumt å søke svensk personnummer med engang?

magnet 14. november 2016 23:49

du trenger ikke svensk personnummer. du kan fint flytte dit, jobbe dær, uten.

notFanatic 14. november 2016 23:53

Glemte å skrive at jeg allerede har søkt og fått. Gikk litt fort i svingene, metn kan det reverseres. Bare noen dager siden jeg fikk det. Er det noe vits?

mentalmelt 15. november 2016 00:07

Selv om du får et svensk personnummer så betyr det ikke at du blir svensk statsborger.

Du sier altså ikke fra deg dine rettigheter som norsk statsborger bare fordi du av praktisk årsaker har et svensk personnummer.

notFanatic 15. november 2016 00:14

Det var bra. Så jeg er folkeregistrert begge plasser - da jeg kommer til å reise tilbake innimellom.....får post og slik der

mr_rager 15. november 2016 00:14

Sitat:

Sitat av mentalmelt (Innlegg 3346492)
Selv om du får et svensk personnummer så betyr det ikke at du blir svensk statsborger.

Du sier altså ikke fra deg dine rettigheter som norsk statsborger bare fordi du av praktisk årsaker har et svensk personnummer.

Skifter man adresse til Sverige så mister man retten til fastlege i Norge. Mistet min fastlege da jeg flyttet utenlands for 2 år siden. Måtte dra til akutten da jeg ble syk og var hjemme i sommerferien. Tror man må ha svensk personnummer for å få utbetalt lønn i Sverige da man sikkert må ha svensk bank. Det er jeg usikker på. Men du mister ihvertfall ikke det norske statsborgerskapet på samme måte som du ikke blir svensk statsborger etter 6 mnd jobb i landet.

mentalmelt 15. november 2016 00:19

Ja, sånne smågreier kan det hende at man midlertidig sier fra seg. Det har jeg ingen peiling på skal jeg innrømme.

bakkus 15. november 2016 01:25

Sitat:

Sitat av magnet (Innlegg 3346488)
du trenger ikke svensk personnummer. du kan fint flytte dit, jobbe dær, uten.

Du har tydeligvis aldri bodd i Sverige.
Svenskene er helt enorme på å bruke personnummeret til alt mulig. I en helt annen ustrekning enn nordmenn.

Forbered deg på å måtte oppgi personnummer ca daglig hvis du ønsker tjenester.

Til OP: Nei, du mister ingenting hvis du får svensk personnummer.
Det skjer først ting hvis du melder flytting, men det har allerede blitt dekket her i tråden.

Source: Jeg har selv svensk personnummer etter å ha bodd der i 10+ år.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 21:21.