' freak.no - Lurt å investere i metaller?
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Økonomi (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=216)
-   -   Lurt å investere i metaller? (https://freak.no/forum/showthread.php?t=292858)

Diogenes 19. oktober 2016 19:41

Lurt å investere i metaller?
 
I disse tider ligger vi an til en børsjustering, boligprisene er til himmels, og den Amerikanske gjelden stiger. I tillegg kan det Amerikanske valget fremskynde uante konsekvenser for økonomien. Det ligner mer og mer på tidene før det smalt i 2011. Stemmer ikke dette?

Har noen erfaring med å investere i sølv? Prisen ligger i skrivende stund på 4622kr/Kg, for en måned siden var det 5200, og i 2011 over 8000kr/Kg.

Profitt kan være usikkert, siden disse luringene som kjøper ofte selger for 25% over spot og kjøper for 50% under prisen. Kan man unngå dette ved å kjøpe fra DNB (hvis de selger). Devaluering av valuta er vel mer risikofylt med tanke på sparing?

En annen faktor er at sølvbarrer har moms, og derfor kan det lønne seg å kjøpe bullionmynter?

Er det dumt å investere 100.000 i sølv nå?

Uglemos 19. oktober 2016 19:47

Sitat:

Sitat av Diogenes (Innlegg 3341423)
Er det dumt å investere 100.000 i sølv nå?

Ingen på dette forumet her kan nok svare på dette - eller noen andre i verden for den saks skyld.

At det skal øke enormt de neste par årene er fint mulig det, men det er ingenting som tilsier at ikke prisnivået kan falle ytterligere. Jeg tok en rask tid på forward-markedet for sølv, og det virker hvertfall ikke som om det regnet med noen betydelige prisendringer.

Så jeg vil tro sølv stiller på relativt lik linje med aksjer, men med mindre du sitter på et fjell av penger ville jeg diversifisert sparepengene dine litt bedre så ikke pensjonen din avhenger av sølv-prisen.

Diogenes 19. oktober 2016 19:49

Det virker jo tryggere enn å sette pengene i f.eks OBX. Inflasjonen kan stige og gjøre pengene mindre verdt.

vidarlo 19. oktober 2016 19:58

Sitat:

Sitat av Diogenes (Innlegg 3341426)
Det virker jo tryggere enn å sette pengene i f.eks OBX. Inflasjonen kan stige og gjøre pengene mindre verdt.

Og etterspørselen etter sølv kan gå ned, og redusere verdien. På linje med inflasjon så fluktuerer råvarepriser.

lor3ntz 19. oktober 2016 20:26

For det første er det veldig mye styr å faktisk eie råvarer for å investere, som regel handler man råvarer ved hjelp av derivater. Handel i derivater er ikke noe jeg vil anbefale for private, det er komplekse instrumenter som du lett kan bli lurt med. DnB tilbyr handel i råvarer for bedrifter, men kan hende at du får tak i ETF'ene som privatperson. https://www.dnb.no/ravarer/investering.

Aksjer er generelt inflasjonsbeskyttet. Inflasjon betyr at prisene på varer og tjenester stiger, ved å eie aksjer eier du en andel i bedrifter som leverer disse varene og tjenestene, derfor vil inntektene og dermed prisen på aksjene øke når inflasjonen øker.

Ser ut som om Pimco ikke er helt enig det forrige jeg skrev:

Sitat:

As with most asset classes, the potential of equities to hedge inflation depends more on changes in the rate of inflation than on its absolute level. If inflation is high but stable, equity prices would likely embody current inflation expectations. But a jump in inflation, often accompanied by escalating interest rates, is more likely to be detrimental to equity returns. It can pressure price-to-earnings (P/E) multiples in several ways
https://www.pimco.com/insights/viewp...read-with-care

Glemte også å nevne at råvarer også regnes som godt beskyttet mot inflasjon. Det sies at gull har hatt omtrent lik kjøpekraft siden romertiden, men jeg har aldri sett kilder på dette.

Diogenes 19. oktober 2016 20:29

Sitat:

Sitat av lor3ntz (Innlegg 3341430)
Aksjer er generelt inflasjonsbeskyttet. Inflasjon betyr at prisene på varer og tjenester stiger, ved å eie aksjer eier du en andel i bedrifter som leverer disse varene og tjenestene, derfor vil inntektene og dermed prisen på aksjene øke når inflasjonen øker.

Vil det da være tryggere å investere i børsindekser istedenfor sølv da?

smetti 20. oktober 2016 21:19

Som du selv sa så var sølvprisene høyere i 2011 enn i 2016. Prisen på sølv har en tendens til å ikke ha noe mer stigning enn inflasjonen over tid. Om å kjøpe noe sølv som "sikkerhet" kan jeg ikke svare på om er noen god ide da jeg ikke er i dette markedet selv.

Om jeg skulle kjøpt noe for "sikkerhets skyld" hadde jeg bundet renta på boliglånet til 3% i ti år fremover, spart masse penger i denne perioden og betalt ned lånet etter ti år om renta skulle gått opp til et høyt nivå.
Om du kjøper en gård kan du leie den ut og selge den senere, om du kjøper en aksje kan du få utbytte og selge den. Om du kjøper sølv, kan du se på det, speile deg i det og håpe at noen en dag vil betale det du betalte for det eller mer, uten at det har gitt deg noe i mellomtiden.
Når du spør over om det er tryggere å investere i index framfor sølv kan jeg si at dette ihvertfall er enklere å forstå for hvermansen, og har over tid gitt god avkastning til langsiktige investorer med is i magen. Hele poenget med å investere er å utsette pengene for en "risiko" for å få avkastning på pengene dine.
Jeg vil si at det mest risikable man kan gjøre er å ha pengene på brukskonto hvor de risikerer å bli brukt bort (veldig sannsynlig)

Jeg anbefaler alle å investere, både i seg selv og i markedet. Ønsker du å investere så lær deg så mye som mulig om temaet og praktiser deretter. Bare det at du spør freakforum er en indikator på at sølv kanskje ikke er noe å starte med (med mindre du har en shitload med penger og ønsker å divertifisere) Og det er ikke for å håne deg på noen måte at jeg sier dette. Det er kjempebra at du spør, det betyr at du ønsker å lære.
Bøker du kan lese samt noen aktører.
Rich dad poor dad
Margin of safety
Security analysis (kanskje litt tørr, men viktig.... du trenger ikke starte med denne)
The Richest man in babylon (gøy som lydbok)
Hvilke som helst regnskapsbok 101 på norsk
Hvilke som helst finanskurs 101 hvor du lærer å beregne avkastning inflasjon, internrente og skatt osv.
Dave Ramseys podcast på youtube.
Warren buffet.
ingen spesiell rekkefølge, men om du ønkser å lære om investering er dette en grei starterpack. (setter pris på innspill)

Ønsker deg til lykke på veien til trygghet og eller rikdom. Ikke putt 100k i noe du ikke vet hva er putt 1000k i noe du vet hva er:P


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 12:36.