' freak.no - Film hjemmeside. Ka du trur?
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Skryteplassen (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=59)
-   -   Film hjemmeside. Ka du trur? (https://freak.no/forum/showthread.php?t=53044)

sarmint 22. juni 2005 14:15

Film hjemmeside. Ka du trur?
 
Prøver å mekke opp en ny side jeg kan ha filmanmeldelser på, så jeg har prøvd å tenke igjennom hva som er viktig for en side som skal holde en del stoff. Også på hvordan utseende burde være i forhold til innholdet på siden (film).

Hva jeg har tenkt på under konstruksjonen:
--------------------------------------
Ide: ”100%” table som skal passe de fleste oppløsninger.

Problem: Sliter kanskje litt med å få de utvidbare delene i tabelen til å passe.
--------------------------------------
Ide: Brukergrensesnitt med film som tema. Og så klart at siden skal se bra ut.

Problem: Vet ikke om siden ser litt uferdig ut? Det med ”100%” tabelen ødelegger kanskje litt av utseendet på kantene (de utvidbare delene som nevnt ovenfor )?
--------------------------------------
Ide:10 – 12 ord per linje har jeg hørt er viktig for at siden skal bli lettlest.

Problem: siden virker veldig kompakt, dessuten blir nok siden veldig lang hvis det er mye info. Har noen ide for å ordne dette? Halvannen linjeavstand for lettlestheten øker bare siden til den dobbelte lengden. Vet ikke helt hvordan dette kan gjøres. Kanskje å kategorisere filmen, med eget html dokument per film, men hvordan kan dette gjøres eventuelt?
--------------------------------------

Har noen andre formeninger om hva som burde gjøres? Eller syns dere bare siden rett og slett er rævvvva! Spytt ut, jeg tar imot det meste. :)

Her er sida: http://home.chello.no/~sarmint/utkast2.html (trykk 2 for å komme til film sida. Er bare link 1 og 2 som virker, tester bare layout atm)

Her er den gamle sida for å gi en ide om hvor mye informasjon som skal lagres:

http://home.no/lundkom/film.htm (trykk arkiv for mer)

Dionysos 23. juni 2005 19:21

Siden det er bare er et spørsmål om tid før denne siden vil gå forbi imdb.com som den ledende filmdatabasen på nettet, er det sikkert greit at siden er oversiktelig og lettlest. Synes Sarmint (Genosse Gøy) har lagd et riktig så snasent desig, men kanskje tekstboksen er bittelitt liten?

Edit: Jeg er forresten Genosse Lund. :)

Seigmann 23. juni 2005 19:32

Må jo nesten vita kva knappane 1, 2, 3 osv. er linkar til. Kjedelig å måtta prøva seg fram.

Edit: ein slags drop-down meny til kvar av knappane kanskje?

sarmint 23. juni 2005 19:38

Hehe.. takk takk for tilbakemeldingen Dionysos (Genosse Lund) :P Virker som jeg blir nødt for å utvide tekstboksen så jeg ikke må tyne inn alle annmeldelsene som vil bli skrevet i framtiden der ja.

Så at jeg kanskje blei en anelse detaljert i første posten, håper ikke det skremmer vekk folk til å komentere. ;) Med 83 filmanmeldelser (og det er bare starten) vil vi heller ikke ha et utseende som skremmer bort folk mens før de skal lese :\

Vi gjerne ha kritikk opp mot hvor praktisk siden er så vell som utseendet :)

edit:

Så endelig en har svart :)

seigmann: Ideen bak hjemmesiden var at det liksom skulle være en tekst tv. Riktig "adressen" til en side står over tekst feltet :) Burde tydeliggjøre dette litt, skjønner at det kanskje ikke er så lett å se.

Og til forslag om drop-down meny: høres veldig bra ut, men kan virkelig ingen ting om slikt scripting. Dessverre :\ Har aldri tatt meg tid til sånt tull :P (se: lat) hehe

Seigmann 23. juni 2005 20:07

No skjøna eg det. La ikkje merke til det fyrste gongen, kanskje det berre er meg, men om fleire ikkje ser det i starten så bør du kanskje fiksa litt på det.

erix 23. juni 2005 20:14

Siden var tung å lese og se på pga fargevalget og fonten. Den var også litt firkanta.
prøv å gjør det samme på høyre side som dere har gjort på venstre side og deretter midtstille siden og få den gråfargen som bakgrunnsfarge. Headeren var litt rotete, kanskje fjerne det der med "wilkommen...".
Ellers helt ok side, men fargevalget var elendig.
Merkelig og tung kode btw.

edit: omg jeg så på den gamle siden...

soetnos@dANI 23. juni 2005 20:24

Det som hadde vært jævlig kult, er;
- En banner øverst på siden som er avbildet med mange kjente skuespillere.
Liksom en rekke med kjente film-fjes bortover. I en fin overgang fra hvert fjes. Noen som er med på hva jeg mener?
Eksempel:
(Al Pacino)(Val Kilmer)(Tom Hanks)(John Travolta)(Angelina Jolie)(Keanu Reeves?)(Samuel L. Jackson) OSV.....

Håper noen tok hintet mitt. Tilfelle er jo visst noen har greie på det, så kan dem jo lage en liten "skisse".

dANI-

El-Zorro 23. juni 2005 20:57

Ta gjerne en titt på http://heim.ifi.uio.no/leifas/php/, som er norsk films svar på imdb.com. :D

tep0sen 23. juni 2005 21:15

1 Vedlegg
Bare jeg som ikke får til siden i Firefox?

Edit: Var ikke Firefox. Det eneste er at siden blir deformert da du har browseren i fullscreen.

soetnos@dANI 23. juni 2005 21:31

Noen som tar opp utfordringen jeg ga i min forrige post? :) Hadde vært utrolig stilig!

tep0sen 23. juni 2005 21:34

Sitat:

Sitat av soetnos@dANI
Noen som tar opp utfordringen jeg ga i min forrige post? :) Hadde vært utrolig stilig!

Ideen hørres stilig ut. Men jeg har sett mange slike bannere, og ingen av dem ble fine.

soetnos@dANI 23. juni 2005 21:35

tep0sen: Du har vel ikke noen eksempler :)

sarmint 23. juni 2005 22:28

tep0sen: Veldig veldig rart. Som jeg skrev øverst på siden ville jeg prøve å få til akkurat det at siden skulle se bra ut i Fullscreen, den gjør det hos meg. Du vet ikke hva som kan være problemet? eeeer så tyn hvis siden ikke virker hos mange.

soetnos: hehe prøvde litt på forlsaget ditt. En veldig bra ide , men kan du legge ut et forslag? syns det var tyn å få det til i praksis. :)

Bra at det er så mange kreative folk her :) Weeho nå må jeg ut, men skal få på ordnings i morra :)

soetnos@dANI 23. juni 2005 23:29

Jeg har ikke noe mer avansert på PC-en enn Paint. Så nei :\ På det punktet så sliter jeg..! Men det var bare en tanke som slo meg når jeg leste posten din. Kunne blitt bra hvis noen har skills og orker å ta seg tid.

sarmint 24. juni 2005 01:40

El-Zorro: Ser ut som du bare har 27 filmer lista og de er ikke ordentlig komentert engang. Hvis du ser på nyhets sida vår [les: hjem=>arkiv] så ser du at vi starta 29 desemver, dvs. vi har 83 filmer på et halvt år... Vi leker ikke film nerder her :p Føler vi har fortjent "øker mest" tilnavnet. *ler nerdete over siden din* :p hehe

Deezire 24. juni 2005 01:46

1 Vedlegg
Ser ut til at siden din sliter litt i 1600x1200, desverre.

NoRemorse 24. juni 2005 01:59

Fint at du prøver å lage en skikkelig norsk filmside, men ikke holdt på med noe det ser ut som om du ikke har særlig greier på. Du har filmkunnskapene inne og alt det der, men du bør seriøst få noen andre til å designe sidene dine for deg. Hvis ikke du har planer om å sette deg skikkelig inn i design og designe mange sider fremover er det nok bedre at du overlater det til noen som holder på med, eller allerede har satt seg inn i webdesign.

Men hvis du absolutt vil lage sidene dine selv, her er noen generelle punkter jeg kommer på i farten:
- Ha alltid med doctype
- Ikke bruk tabeller for å bygge opp et layout
- Ikke kjør ting rett ut fra imageready
- Les litt om typografi og sett deg inn i de grunnleggende reglene for det
- Tenk et design som underbygger innholdet og gir han lyst til å lese videre
- Husk på målgruppe
- Sett deg inn i grunnleggende komposisjonsprinsipper (gyldne snitt, kontraster....)
- Husk alltid på at navigasjonen skal være enkel å bruke og å forstå

Det er sikkert mange flere punkter som ikke jeg kom på i farten, men det kan vi sikkert ta underveis.

Oppsummering: Bra innhold (så vidt jeg kan se), men med en presentasjon som skremmer folk fra faktisk å sette seg inn i hva innholdt er. Skaff en som kan være grafisk ansvarlig for prosjektet.

soetnos@dANI 24. juni 2005 02:05

Sitat:

Sitat av NoRemorse
Men hvis du absolutt vil lage sidene dine selv, her er noen generelle punkter jeg kommer på i farten:
- Ha alltid med doctype
- Ikke bruk tabeller for å bygge opp et layout
- Ikke kjør ting rett ut fra imageready
- Les litt om typografi og sett deg inn i de grunnleggende reglene for det
- Tenk et design som underbygger innholdet og gir han lyst til å lese videre
- Husk på målgruppe
- Sett deg inn i grunnleggende komposisjonsprinsipper (gyldne snitt, kontraster....)
- Husk alltid på at navigasjonen skal være enkel å bruke og å forstå


Slike poster liker jeg. Til og med jeg som er det nærmeste du kommer dum innen slike ting, klarte å forstå dette. :)

Lagrer denne posten jeg.. Takk.

niigu 24. juni 2005 02:13

soetnos@dANI: Både en utrolig dårlig og uoriginal idé. Som en ekstra notis å ha i baktankene; hvordan i alle dager ville det passet inn med utgangspunktet i dette designet?

sarmint: Denne websiden var upresentabel på alle mulige måter. Du har tenkt å sette opp en liten database over filmer og anmeldelser? Beklager, designet funker absolutt ikke til formålet. Du har med en hel haug av elementer du overhodet ikke trenger. Det ser stygt og kaotiskt ut. Hold det enkelt, med én primærfarge (helst ikke grått, slik som her) brukt i banner og på enkelte andre utvalgte elementer i layoutet. Tilbake til tegnebrettet, selv om du sannsynligvis ikke bruker et.

Popp 24. juni 2005 03:40

jeg likte absolutt ikke det designet jeg heller... bruk heller noe enkelt og greit, som sagt ovenfor er denne siden helt grei å ta som eksempell. Og for at du skal slippe det med at tabellene blir større og mindre hele tiden er det bare å bruke direkte størrølse i piksler i "width" istede for å bruke prosent, dette skulle mest trolig lukke den til å ta ett linjeskift..
Du burde bruke MySql som database for filmene slik at du slipper å lage nye dokumenter for hver film ;) dette er ganske enkelt i php

El-Zorro 24. juni 2005 11:56

Sitat:

Sitat av sarmint
El-Zorro: Ser ut som du bare har 27 filmer lista og de er ikke ordentlig komentert engang. Hvis du ser på nyhets sida vår [les: hjem=>arkiv] så ser du at vi starta 29 desemver, dvs. vi har 83 filmer på et halvt år... Vi leker ikke film nerder her :p Føler vi har fortjent "øker mest" tilnavnet. *ler nerdete over siden din* :p hehe

He he, du har helt rett i at du har flere filmer enn hva min har. Min er heller ikke ment for reell bruk, men var heller et "treningsprosjekt" i SQL. Jeg skal være den første til å innrømme at hverken utseendet eller innholdet er allverdens.

Nå var jo også det forrige innlegget mitt ment ironsk, dette er nok ikke norsk films svar på imdb.com ;)


Hilsen Zorro

sarmint 24. juni 2005 13:36

Hehe nå har dere latsabber endelig fått ut fingeren og prøver på litt konstruktiv kritikk. Kjempe Bra!

Tror jeg vet hva som er feil med oppløsningen, så skal nok få ordna det om litt. Og til spørsmålet om å få noen profesjonelle til å lage et design så utgår det. Iom at det bare er et home.no domene kan man se at det ikke er noe alt for alvorlig vi driver på med :p

El-Zorro:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hehe skjønner at det bare var en liten skoleoppgave :) Ville bare inspirere folk til å gi flere tilbakemeldinger og det har jeg virkelig fått :) hehe takk takk
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NoRemorse:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vil virkelig ikke si at vi er eksperter innen film, vi bare skriver det vi syns om filmer vi ser. Det gjør hele filmopplevelsen litt mer spennende :)

Til punktene din:

- Ikke bruk tabeller for å bygge opp et layout
svar: Hvordan skal jeg bygge opp et layout ellers? Hvordan får jeg plassere bildene på sine respektive plasser da? De fleste som lager sider her bruker jo tabeller så vidt jeg kan se. Og hvorfor bør dette unngås?

- Ikke kjør ting rett ut fra imageready

svar: Ja brukte PS til å lage layoutet, kombinert med DW. Trodde dette var profesjonell programvare jeg. Har prøvd å ordna små ting som å bytte karakter ved hver link etc. for å fange interessen litt, sånn at det skal være noe ”ekstra” til layouten. Kan du gi litt mer konkrete eksempler?

- Tenk et design som underbygger innholdet og gir han lyst til å lese videre
- Husk på målgruppe
- Sett deg inn i grunnleggende komposisjonsprinsipper (gyldne snitt, kontraster....)

svar: Som sagt så var det akkurat det jeg prøvde. Fjernkontroll som meny, tekst tv som tekstfelt etc. Prøvde også å få litt gammeldags feeling. Den bua tven, strekene bak som jeg prøvde å etterligne forstyrrelser som er på gamle tver (svarte striper over tven).

Fint med punktene dine, men de er rett og slett alt for generelle og de er ikke verdt så mye for meg hvis de ikke blir litt mer konkretisert :\ f.eks hva er det som skremmer folk vekk? John Travolta fordi han ser skabb ut ? Eller strekene som skal etterligne forstyrrelse på tven?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NoRemorse 24. juni 2005 21:21

Fint at du prøver å ta til deg punktene mine. Jeg skrev de bevisst veldig generelle fordi det er så utrolig mye å ta tak i under hvert punkt. Orker ikke å uttdype punktene mine noe særlig mye mer da jeg fremdeles mener at du skal overlate selve designet til en profesjonel. Når jeg snakker om profesjonelle mener jeg ikke nødvendighvis en som tar betalt i dyre dommer, behøver ikke å være en som tar betalt i det hele tatt, så lenge personen har drevet med webdesign en stund og vet hva som er bra og hva som er dårlig.

Tabeller:
Ja, det stemmer at altfor mange sider der ute bruker tabeller for å plassere diverse grafiske elementer i designene sine. Men det at mange gjør det betyr ikke at det er den riktige måten å gjøre det på, det betyr bare at det er den letteste. En mer riktig metode ville være å bruke css for å presentere innholdet på siden slik du vil at det skal se ut. Da vil folk på alle forskjellige nettlesere (ink. mobiler og nettlesere for blinde) presentere innholdet korrekt. Selvfølgelig blir ikke sidene så kompitable med en gang du bruker css, men det er ett skritt på veien.

DW, Imageready og PS:
De er alle profesjonelle verktøy, men alt kan missbrukes. Når du slicer et bilde i PS/ImageReady og eksporterer det rett til web får du et resultat som er veldig langt fra optimal og kompitabel koding. Det letteste er ofte å kode sidene selv, eller å i det minste sette de opp i f.eks DW. PS/ImageReady er primært et bildebehandlingsprogram og html koden det genererer bærer preg av det.

Målgruppe:
Er veldig bra at du har vært bevisst med tanke på hva målgruppen din er ute etter når det gjelder grafiske elementer på websidene dine. Desverre har du ikke tenkt så mye på at den samme målgruppen sikkert også liker oversiktlige menyer, pen typografi o.s.v. Selve sidene bærer rett og slett for mye preg av noe hjemmemekket og jeg tror ikke det er det målgruppen vil ha. De aller fleste vil ha noe som er lett å bruke, behagelig å se på og som har godt innhold.

Da ble det litt skriving i dag også ;) Ønsker dere lykke til med prosjektet, hvis dere bare får orden på det grafiske ser jeg ikke noen grunner til at ikke dette skal kunne bli vellykket. Men med store sider som imdb der ute skal dere nok få slite litt.

Tror nesten dette er den lengste posten min her på forumet :D


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 05:58.