' freak.no - Gamle mynter - verdi?
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Diskusjon (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Gamle mynter - verdi? (https://freak.no/forum/showthread.php?t=161949)

FlipMcFlop 7. januar 2012 21:42

Sitat:

Sitat av Henrik-Vanger (Innlegg 2407091)
En venn av meg kjøpte et sett minnemynter fra krigen, disse ble utgitt på slutten av 90 tallet med en hendelse fra krigen dekket på hver mynt. Det medfulgte også papirer på hver enkelt mynt. Til sammen kostet settet rundt 28k. Tror han fikk solgt det etter mye om og men for 3500,-


Kompisen min på den tiden fikk dette settet i konfirmasjonsgave av foreldre og familie, og så for seg mer og mer gull og grønne skoger etterhvert som årene skulle gå :) Ble nok litt nedtur for han det der..

Det er tydelig at du vet mye om samleobjekter Henrik-Vanger, så hvilke mynter kunne du tenke deg å investere i hvis du kunne plukke ut hva som helst? er det jo eldre jo bedre, mynter som er knyttet til historiske begivenheter, eller har du helt andre preferanser du ville fulgt?

Selv hadde jeg en "mynt" fra gamle egypt, da jeg var liten og fascinert av egyptologi. Det var vel mer en metallklump med inngraverte kråketær, og uten verdi, men jeg likte den utrolig godt og prøvde ofte å forestille meg reisen til denne klumpen gjennom tiden ;)

Henrik-Vanger 9. januar 2012 19:50

Sitat:

Sitat av FlipMcFlop (Innlegg 2407892)
Kompisen min på den tiden fikk dette settet i konfirmasjonsgave av foreldre og familie, og så for seg mer og mer gull og grønne skoger etterhvert som årene skulle gå :) Ble nok litt nedtur for han det der..

Det er tydelig at du vet mye om samleobjekter Henrik-Vanger, så hvilke mynter kunne du tenke deg å investere i hvis du kunne plukke ut hva som helst? er det jo eldre jo bedre, mynter som er knyttet til historiske begivenheter, eller har du helt andre preferanser du ville fulgt?

Selv hadde jeg en "mynt" fra gamle egypt, da jeg var liten og fascinert av egyptologi. Det var vel mer en metallklump med inngraverte kråketær, og uten verdi, men jeg likte den utrolig godt og prøvde ofte å forestille meg reisen til denne klumpen gjennom tiden ;)


Jeg har blitt dratt fullstendig inn i den gale samlerverden, er ingen vei tilbake herfra, det kan jeg nesten garantere. ;)

Ja det er typisk, folk trodde disse settene skulle stige voldsomt i verdi med tiden. Så på de som "sikre aksjer" på en måte. De samlere som vil ha slike sett, har dem allerede. Skal man på død og liv ha minnemynter så kjøp de i gull, der har man i det minste litt verdi med tanke metallet.

Personlig ville jeg kjøpt gamle norske mynter i god stand. Ikke 5 øringer fra 60 tallet, de er det nok av, skal nok noen år til før de blir noe verdifulle. Skillinger, daler og slikt. Kjøp mynter i god stand, ta godt vare på dem.

Ellers kan du alltids kjøpe sedler, gamle Norske sedler er svært ettertraktet. Eller "Confederate Currency", dollar trykket for sørstatene under Borgerkrigen i USA. Dette er jo åpenbart mest lettsolgt i statene. Husk også på at de fleste samlere vil ha sørstat. I hovedsak trolig pga to ting. Sør tapte, ergo blir det nesten som slags "seier's trofeer" selv så lenge i etterkant. Også har man jo selvfølgelig den delen med at folk ofte lar seg fascinere av Sør med tanke på slaveri, etc. De var liksom "The Bad Guy's"

Ellers vil jeg selvsagt anbefale at du samler på noe du selv har interessen for, det blir liksom litt mer spennende da. :)

kurt kåre jonny 9. januar 2012 21:55

jeg har en 10`er i fra 2010, hva er den verdt??

Waffaz 9. januar 2012 21:56

Sitat:

Sitat av kurt kåre jonny (Innlegg 2411776)
jeg har en 10`er i fra 2010, hva er den verdt??

10 norske kroner.

Mr Smoch 9. januar 2012 23:13

Jeg hørte en historie om en kar(Norsk) som fikk kjøpt et parti med Prinsesse Diana gull mynter.
Dette opplaget var visstnok ikke så populært, og folk kjøpte det ikke.
Derfor ble store deler av opplaget trukket tilbake og smeltet om.
Vår mann fikk sikret seg en liten (12,7) kasse med mynter som han betalte bare gullprisen for.
Kompisene hans mente han var gal..

Så døde prinsessa da i den bilulykken, og etterspørselen etter disse myntene eksploderte!!

Er det noen som vet om noe sånt er sant?
Eller er det bare en vandrehistorie.

Per Inge Torkildsen kjørte forresten et kult mynt prank på Stavanger da han var en liten drittunge.
Faren var sjømann og hadde fått tak i noen handfuller med kinesiske mynter mynter fra 400(?) tallet.

Disse var visstnok ikke noe særlig mye verdt og fantes i stort antall, og ble mest brukt til lek.
Uansett så hadde unge Torkildsen rappa noen av disse kina myntene og gravd dem ned i ly av nattemørket på et sted de drev med arkologiske utgravninger.
Det ble visstnok stor ståhei da arkologene noen dager senere kunne gledes strålende bevise at vikingene hadde hatt handelsforbidelse med Kina!
Han fikk visstnok kalde føtter da saken begynte å havne i avisene og sa ifra..

Har overhode INGEN kildehenvisnig å fare med her, bare ting jeg har hørt på pøbben..

Henrik-Vanger 10. januar 2012 00:50

Sitat:

Sitat av Mr Smoch (Innlegg 2411932)
Jeg hørte en historie om en kar(Norsk) som fikk kjøpt et parti med Prinsesse Diana gull mynter.
Dette opplaget var visstnok ikke så populært, og folk kjøpte det ikke.
Derfor ble store deler av opplaget trukket tilbake og smeltet om.
Vår mann fikk sikret seg en liten (12,7) kasse med mynter som han betalte bare gullprisen for.
Kompisene hans mente han var gal..

Så døde prinsessa da i den bilulykken, og etterspørselen etter disse myntene eksploderte!!

Er det noen som vet om noe sånt er sant?
Eller er det bare en vandrehistorie.

Per Inge Torkildsen kjørte forresten et kult mynt prank på Stavanger da han var en liten drittunge.
Faren var sjømann og hadde fått tak i noen handfuller med kinesiske mynter mynter fra 400(?) tallet.

Disse var visstnok ikke noe særlig mye verdt og fantes i stort antall, og ble mest brukt til lek.
Uansett så hadde unge Torkildsen rappa noen av disse kina myntene og gravd dem ned i ly av nattemørket på et sted de drev med arkologiske utgravninger.
Det ble visstnok stor ståhei da arkologene noen dager senere kunne gledes strålende bevise at vikingene hadde hatt handelsforbidelse med Kina!
Han fikk visstnok kalde føtter da saken begynte å havne i avisene og sa ifra..

Har overhode INGEN kildehenvisnig å fare med her, bare ting jeg har hørt på pøbben..


Diana objekter er populært, svært populært. Så det kan være noe fakta bak den historien. Jeg har ikke hørt om noe slikt, men jeg vet at enkelte av minnemyntene for det kongelige bryllup i 1981 kan få seg en pen prislapp. Vet at Bermuda (?) produserte noen i gull, med opplag på 217 om jeg ikke husker helt galt? Er ikke helt sikker da jeg ikke har skrevet det ned, men jeg mener det var slik.

Ofte er det slik at minnemynter kjøpes av samlere som ikke i hovedsak samler mynter, men feks samler på kongelige objekter.

Det du sier med Per Inge er riktig ;)

http://peringe.no/kinesiske.html

FlipMcFlop 10. januar 2012 20:23

Sitat:

Sitat av Henrik-Vanger (Innlegg 2411503)
Jeg har blitt dratt fullstendig inn i den gale samlerverden, er ingen vei tilbake herfra, det kan jeg nesten garantere. ;)

Ellers kan du alltids kjøpe sedler, gamle Norske sedler er svært ettertraktet. Eller "Confederate Currency", dollar trykket for sørstatene under Borgerkrigen i USA. Dette er jo åpenbart mest lettsolgt i statene. Husk også på at de fleste samlere vil ha sørstat. I hovedsak trolig pga to ting. Sør tapte, ergo blir det nesten som slags "seier's trofeer" selv så lenge i etterkant. Også har man jo selvfølgelig den delen med at folk ofte lar seg fascinere av Sør med tanke på slaveri, etc. De var liksom "The Bad Guy's"

At Confederate currency er ettertraktet, har jeg forstått :) Ser de kommer over det en gang i blandt på American Pickers, og i episoden der de kun hjelper en museumsbestyrer i gettysburg med å kjøpe inn gjenstander snakker de veldig om det. Men det ble jo trykket på dårlig materiale og mange ble vel stemplet "VOID" osv, så det er lite igjen som holder høy standard.

Jeg har noen gamle norske sedler, bl.a. en hundrings og femtilapp. Har ikke sett på dem på mange år, så gudene vet hvordan de ser ut nå... Syns å huske at de var veldig store! Str. A5, eller noe? De har flere horisontale og vertikale brettekanter, så de var større enn dagens sedler i hvert fall. Ligger noen spesidaler oppe på familiegården også, men der er det mye annet som er mye mer interessant enn mynter :)

Sitat:

Sitat av Mr Smoch (Innlegg 2411932)
Jeg hørte en historie om en kar(Norsk) som fikk kjøpt et parti med Prinsesse Diana gull mynter.
Dette opplaget var visstnok ikke så populært, og folk kjøpte det ikke.
Derfor ble store deler av opplaget trukket tilbake og smeltet om.
Vår mann fikk sikret seg en liten (12,7) kasse med mynter som han betalte bare gullprisen for.
Kompisene hans mente han var gal..

Så døde prinsessa da i den bilulykken, og etterspørselen etter disse myntene eksploderte!!

Er det noen som vet om noe sånt er sant?
Eller er det bare en vandrehistorie.


Jeg vet ingenting om gullmynter preget med Diana, men Banksy trykket jo opp 100.000 10£-sedler med Dianas ansikt på. Desverre var de så godt laget at hvis man krøllet dem litt først var det ikke noe problem å bruke dem, så nesten alle sammen lagret han i esker i studioet sitt. Det kommer frem i filmen "Exit through the giftshop".

En av de sedlene skulle jeg gjerne ha betalt litt for, med et håp om at resten ble brent ;)

EirikHelgesen 1. oktober 2012 11:22

Sitat:

Sitat av Henrik-Vanger (Innlegg 2407091)
En venn av meg kjøpte et sett minnemynter fra krigen, disse ble utgitt på slutten av 90 tallet med en hendelse fra krigen dekket på hver mynt. Det medfulgte også papirer på hver enkelt mynt. Til sammen kostet settet rundt 28k. Tror han fikk solgt det etter mye om og men for 3500,-

Han var nok borti samlerhuset. 28k i innkjøpspris og 3-4k i salgspris i annenhådsmarkedet er ganske vanlig på rælet som kommer derfra. Der var ikke engang mynter, men privatproduserte medaljer, solgt og presentert som om det var mynter. Du og jeg kan også lage runde metallgjenstander med bilde fra krigen hvis vi ønsker det. Men det vil aldri bli mynter og aldri bli ettertraktet.

Her er et innslag fra TV2 hjelper deg om svindelen. http://www.youtube.com/watch?v=o7o-GKisnZw
Og her er en god forklaring på jukset deres.

http://www.numismatikeren.com/litter...erhuset001.htm

Det drittfirmaet er det bare å holde seg unna.

Her er en gratis oversikt over verdier på norske mynter etter 1809. Myntenes verdi varierer kraftig ut fra tilstanden på mynten.

http://myntbok.files.wordpress.com/2...1_jklarsen.pdf

Magnisx 1. oktober 2012 11:34

Jeg har en speciedal fra 1616, noen aning om hva de kan være verdt?

Avatar 1. oktober 2012 13:04

For dere som har en hel hau med mynter dere vil få gradert, så har faktisk kvaliteten på mynten mye å si. Man får ikke full pris for en skjelden mynt om den er mer en 50% nedslitt. I denne boken er graderingene forklart veldig godt, det er bilder av hver mynt, inneholder alle årstall og pris på myntene. Det er denne boken som brukes under auksjoner osv. Har den selv, og den hjelper meg mye på vei. Ett minus er at den bare rekke tilbake til 1814, men om du skal ha det eldre enn det, har vi denne.

Ramaskrik 2. oktober 2012 07:59

Sitat:

Sitat av Henrik-Vanger (Innlegg 2411503)
Eller "Confederate Currency", dollar trykket for sørstatene under Borgerkrigen i USA. Dette er jo åpenbart mest lettsolgt i statene. Husk også på at de fleste samlere vil ha sørstat. I hovedsak trolig pga to ting. Sør tapte, ergo blir det nesten som slags "seier's trofeer" selv så lenge i etterkant. Også har man jo selvfølgelig den delen med at folk ofte lar seg fascinere av Sør med tanke på slaveri, etc. De var liksom "The Bad Guy's"

Ellers vil jeg selvsagt anbefale at du samler på noe du selv har interessen for, det blir liksom litt mer spennende da. :)

Skal man investere, er det selvsagt kun strøkne eksemplarer som gjelder. Men jeg er helt enig i at det viktigste er å samle på noe man interesserer seg for. Og det mye interessante sørstatspenger man kan få til en rimelig pris, hvis man er villig til å gå bare litt ned i kvalitet. Selv synes jeg de er like interessante som historiske dokumenter, kanskje til og med mer ettersom de har vært brukt. De aller mest spesielle er vel de som utolig nok har bilder av bomullsplukkende slaver på:

http://farm9.staticflickr.com/8172/8...aa6209e363.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8041/8...807777bdaa.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8037/8...92b668635b.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8042/8...e8d9394642.jpg

Alt dette har jeg skaffet meg innenfor et ganske normalt budsjett, og for meg gjør de det ekstra interessant å lese om borgerkrigen og slaveriet.

Så er det jo også utrolig mye andre spennende sedler som rett og slett illustrerer verdenshistorien: Amerikanske kolonisedler, japanske klan-sedler, forskjellige nazi-penger, sedler med diktatorer, geriljasedler fra f.eks. Viet Cong, forskjellige forfalskninger ... listen er uendelig.

MrKrokan 10. februar 2013 23:43

På tide å få litt aktivitet her igjen.
Ønsker verdi på følgende.

Amrikanske:

One dime - 1935, 1938, 1939, 1944, 1952, 1950, 1956 og 1960

One cent - 1890, 1940 og 1954

Five cents - 1940, 1941, 1945, 1947 og 1952

Quarter dollar - 1942, 1948 og 1954

Half dollar - 1943 og 1951

One dollar - 1922 (In god we trvst)


Belgia:

10 cent - 1915 og 1916

Canada:

1 cent - 1945


England:

One penny - 1900, 1907 og 1938


Fransk:

5 centimes - 1956

50 centimes -1918

2 francs - 1919


Italia:

10 centesimi - 1866

Luxembourg:

10c - 1915
25c - 1916


Nederland:

10 cents - 1880


Norsk:

10 øre - 1940


Tysk:

1 reichspfennig - 1942

10 reichspfennig - 1940

5 pfennig - 1906

10 pfennig - 1909

Zwei mark - 1907

uaexed 10. februar 2013 23:55

Zwei mark - http://www.coindatabase.com/coin_det...p?cdb=Ab100501

Nøddy 18. februar 2023 15:52

Beklager for å ta opp en gammel tråd, men finnes det noen mynter som er i sirkulasjon idag som har en høyere verdi?

Ser noen folk i usa kjøper ruller med mynter og leter etter sjeldne mynter. Men er dette noe man kan gjøre i norge?

vindaloo 19. februar 2023 10:12

Sitat:

Sitat av Nøddy (Innlegg 3813286)
Beklager for å ta opp en gammel tråd, men finnes det noen mynter som er i sirkulasjon idag som har en høyere verdi?

Hva mener du med i sirkulasjon? Gangbar mynt?

Alt som innholder feil eller er trukket tilbake vil som regel være av interesse og ha en mye høyere verdi en pålydende.
Det gjelder for det meste, f.eks. bøker.

.. og Sophie Elise godteri

Dwight_Schrute 19. februar 2023 11:53

1kr 2001 med stjerne, har høyere verdi enn 1kr pga bytte av myntmester.

50 øre fra 2011 har en høyere verdi hvis 11-tallet er speilvendt (prod.feil).

Så kan du være heldig å finne 20kr fra 2001 med stjerne i sirkulasjon, men det er sjeldent da de kom i spesielle pakker. Verdien der er fra 750kr og oppover.

I USA kjøper de gjerne ruller med 25c for å finne de med sølv (før 1969 tror jeg).

Insert name 20. februar 2023 21:59

Sitat:

Sitat av Dwight_Schrute (Innlegg 3813375)
1kr 2001 med stjerne, har høyere verdi enn 1kr pga bytte av myntmester.

50 øre fra 2011 har en høyere verdi hvis 11-tallet er speilvendt (prod.feil).

...

Spennende! Jeg kunne ikke dy meg så måtte sjekke den gamle haugen med vekslemynt fra den gang man brukte cash.

Fant 14 stk 2001 1-krone med stjerne, 9 stk 2011 50-øring med speilvendt 11-tall og 15 stk 2001 50-øring med stjerne!

Lurte på hva hvordan sannsynligheten for dette var så prøvde å regne ut det for 1 kroningene. Jeg la merke til 1 stk 1-kroning fra 2012, men bortsett fra denne så lå resten godt fordelt mellom 1997 og 2011, så tar utgangspunkt i denne perioden.


Antall produsert 1997-2011 815 459 884 stk
Antall produsert 2001 43 128 650 stk
Prosentandel av mynter ikke produsert i 2001 93,81 %
Prosentandel av mynter produsert i 2001 6,19 %
Antall produsert 2001 med stjerne 7 355 350 stk
Prosentandel av 2001 produksjon som har stjerne 5,86 %
Prosentandel av totalproduksjon som har stjerne 0,0091 %

Egne mynter

Total vekt 9 453 g
Vekt pr mynt 4,35 g
Ca Antall mynter (1997-2011) 2 173 stk
Antall produsert 2001 147 stk
Prosentandel av mynter ikke produsert i 2001 93,23 %
Prosentandel av mynter fra 2001 6,77 %
Antall fra 2001 med stjerne 14 stk
Prosentandel av 2001 mynter med stjerne 10,50 %!
Prosent av totalen som har stjerne 0,0065 %

(ja, dette tok meg mer eller mindre hele kvelden)

Nøddy 24. februar 2023 12:36

Sitat:

Sitat av Dwight_Schrute (Innlegg 3813375)
1kr 2001 med stjerne, har høyere verdi enn 1kr pga bytte av myntmester.

50 øre fra 2011 har en høyere verdi hvis 11-tallet er speilvendt (prod.feil).

Så kan du være heldig å finne 20kr fra 2001 med stjerne i sirkulasjon, men det er sjeldent da de kom i spesielle pakker. Verdien der er fra 750kr og oppover.

I USA kjøper de gjerne ruller med 25c for å finne de med sølv (før 1969 tror jeg).

Så coin roll hunting er ikke noe som lar seg gjøre i norge?
Hva med de minnemyntene som er i sirkulasjon? Ikke noe økt verdi på dem regner jeg med? :confused:

Jubileumsmynter*

Dwight_Schrute 24. februar 2023 15:50

Hvis det 5kr minnemynter du refererer til har de som regel verdi hvis du har en uåpnet rull av dem. Er de løse har de liten verdi.

Hardplast-sett eller blisterpakninger med kvalitet 0 -mynter har grei verdi for samlere.

1kr 1958 i god kvalitet er også en lekkerbisken ;)

StorMage 1. mars 2023 22:04

Sitat:

Sitat av Waffaz (Innlegg 1777515)
Hei!

Har sett gjennom den gamle myntboksen i huset og fant to mynter som ser ganske bra ut, og er fra 1941 og 1945. Begge er 50øringer.

Jeg har googlet litt og fant frem til at 50øringen fra 1945 kan være verdt alt fra 7200-1000kr. Denne mynten lå under "verdifulle årganger".

Det jeg lurer litt på er mynten fra 1941. Er det ikke slik at det var mye mindre myntproduksjon under andre verdenskrig? Hvorfor er ikke denne da satt opp som verdifull årgang, eller i det hele tatt satt opp?

Og, noen som har noen anelse på hva den mynten fra 1941 kan være verdt? :)

Jeg har en toøring fra 1968 som kom med årssettet fra NB samme år. Skal visstnok være verdt en del.

Sitat:

Sitat av Mr Smoch (Innlegg 2411932)
Jeg hørte en historie om en kar(Norsk) som fikk kjøpt et parti med Prinsesse Diana gull mynter.
Dette opplaget var visstnok ikke så populært, og folk kjøpte det ikke.
Derfor ble store deler av opplaget trukket tilbake og smeltet om.
Vår mann fikk sikret seg en liten (12,7) kasse med mynter som han betalte bare gullprisen for.
Kompisene hans mente han var gal..

Så døde prinsessa da i den bilulykken, og etterspørselen etter disse myntene eksploderte!!

Er det noen som vet om noe sånt er sant?
Eller er det bare en vandrehistorie.

Per Inge Torkildsen kjørte forresten et kult mynt prank på Stavanger da han var en liten drittunge.
Faren var sjømann og hadde fått tak i noen handfuller med kinesiske mynter mynter fra 400(?) tallet.

Disse var visstnok ikke noe særlig mye verdt og fantes i stort antall, og ble mest brukt til lek.
Uansett så hadde unge Torkildsen rappa noen av disse kina myntene og gravd dem ned i ly av nattemørket på et sted de drev med arkologiske utgravninger.
Det ble visstnok stor ståhei da arkologene noen dager senere kunne gledes strålende bevise at vikingene hadde hatt handelsforbidelse med Kina!
Han fikk visstnok kalde føtter da saken begynte å havne i avisene og sa ifra..

Har overhode INGEN kildehenvisnig å fare med her, bare ting jeg har hørt på pøbben..


Det er en sann historie du forteller her :o


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 17:56.