' freak.no - Lavmål fra Schibsted
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Diskusjon (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Lavmål fra Schibsted (https://freak.no/forum/showthread.php?t=301564)

Day Tripper 12. januar 2018 13:33

Lavmål fra Schibsted
 
Jeg har flere ganger blitt oppringt av et eller annet mobilnummer. Jeg tar telefonen, men det legges på. Så søkte jeg opp nummeret på Gule Sider, og finner ut at det tilhører Schibsted Norge. På Gule Sider ligger et annet mobilnummer som i følge dem tilhører Schibsted Norge. Jeg ringer, men får til svar at nummeret ikke er i bruk. Så søker jeg opp Schibsted Norge på Google, og finner et fasttelefonnummer. Jeg ringer og kommer til et sentralbord.
Jeg forklarte at jeg hadde blitt oppringt av et mobilnummer som tilhører Schibsted, og at det var blitt lagt på da jeg tok telefonen. Jeg fikk til svar at det er en maskin som ringer rundt, og at den som blir oppringt settes til en ledig selger. Hvis ingen selger er ledig, legges det på. Ingen gir seg til kjenne. Jeg ble oppringt senest i dag, selv om jeg har reservert meg mot telefonsalg i Brønnøysundregisteret.
Jeg er ingen ekspert på markedsføring og salg, men jeg trodde at folk som ønsker å selge noe burde ha lært å gå fram på en bedre måte enn som så. Jeg vil gå så langt som å kalle det lavmål. At eierne av den en gang så anstendige og ærverdige Aftenposten har sunket så dypt at de tyr til slik telefonterror, er over min begripelse.
Jeg har gitt klar beskjed om at jeg ikke ønsker flere oppringinger.

frtoretang 12. januar 2018 13:48

Hehe ja gutta i administrasjonen tror at salg er et numbers game. Det er derfor cold calls løsninger som dette er så hyppig brukt blant endel call-sentre. Intensjonen er jo at systemet skal sørge for at selgerne får tatt flest mulig samtaler per dag og dermed øke sjansen for salg. Numbers game.

Som du sier så er dette toppen av irritasjon, og det er også en form for salgs-latskap. Eller kanskje mer manglende forståelse for hva salg egentlig er. En selger som selv taster inn nummer til prospektet er gjerne mer fokusert på oppgaven, og med full fokus kommer gjerne salget. De beste selgerne er ofte ikke de med flest samtaler. De beste selgerne har bare flest samtaler hvor de faktisk selger.

Men klart, selger du dritt så kan det være greit å kjøre numbers game og klare flest mulig samtaler. Selger du noe som har verdi for kunden så trumfer godt salgshåndverk numbers game.

Yalla 12. januar 2018 14:04

Flere alternativer her.

1. Reserver deg mot telefonsalg.
2. Blokker nummeret på telefonen din
3. Hvis 1. kan du klage her.

Day Tripper 12. januar 2018 14:26

Takk for tips. Jeg har reservert meg. Problemet med blokkering er at det ringes fra nye nummer flere ganger. Dessuten kan en bedrift ringe til en som er registrert som kunde for å tilby noe, selv om kunden har reservert seg mot telefonsalg. Jeg har Østlandets Blad, og den er en del av Schibstedt-systemet, så vidt jeg vet. Derfor kan de ringe til sine kunder.
Uansett mener jeg det er dårlig folkeskikk å ringe til noen for så å bare legge på røret uten å gi seg til kjenne. Slik opptreden sømmer seg ikke for seriøse bedrifter.

bashfoo 12. januar 2018 14:51

Hvis en bedrift misbruker ditt eksisterende kundeforhold til slikt så avslutter du kundeforholdet. Verre er det ikke. Stem med pengeseddlene dine, og ikke stem på de som holder på slik.

Anonym bruker 12. januar 2018 15:39

Da jeg jobbet med telefonsalg hadde vi også dette problemet noen ganger. Hvis mange nok selgere satte seg selv i "pause" samtidig, hadde vi kunder som ble oppringt uten å få noen å snakke med. "Drop-samtaler" het det på denne arbeidsplassen.
Dette var noe som ble sett på som krise av sjefene, og det ble stort rabalder om dette skjedde. Vil tro at om de ringer igjen, og du ber om å få snakke med teamleder/sjef, så vil de i allefall midlertidig ta tak i det:p

Day Tripper 13. januar 2018 15:08

Jeg vil tilføye at jeg ikke retter min vrede mot de enkelte telefonselgerne. Det er ikke de som har bestemt at det skal gjøres på den måten. Det er sjefene for salget som burde tenke litt over hvordan potensielle kunder ønsker å bli møtt når de blir oppringt. Jeg leste kommentarene på Gule Sider til Schibsted Norge, og det er mange flere enn meg som banner over at telefonen ringer og blir lagt på når man tar den.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 12:36.