' freak.no - jobbmuligheter lærer
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Yrke og utdanning (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=212)
-   -   jobbmuligheter lærer (https://freak.no/forum/showthread.php?t=296252)

zuniga 20. mars 2017 09:52

jobbmuligheter lærer
 
Kan noen si noe om det er realistisk å få seg lærerjobb med en bachelor i kroppsøving + undervisningskompetanse i samfunsfag på ungdomstrinnet?
Sitter med en masteroppgave og er ganske nære å gi opp hele greien å bare begynne å søke jobb.

snegler 20. mars 2017 10:08

Har du PPU i tillegg? Om ikkje vil du ikkje få fast jobb, og eg tror nok du vil slite med å få vikarstillingar i dei store byane (eller stort sett alle stader som ikkje er råka av fråflytting...)

zuniga 20. mars 2017 10:13

har ppu også ja. bacheloren er i kroppsøving. men forstår at dette ses på som en relativt tynn fagkombinasjon, noe som bekymrer meg litt

snegler 20. mars 2017 10:23

Problemet med begge faga er at dei er små, og at du må ha svært mange klassar for å fylle opp stillinga. Det er nok relativt sjeldan at ein skule står utan lærar for så mange samfunnsfag- og gymtimar. Vil tru det er hakket enklare i vgs, då du vil ha kompetanse for fleire programfag med samfunnsfaga dine, men skal du ha moglegheit til å konkurere med andre søkarar her treng du nok ein master...

cplpro 20. mars 2017 16:35

Et annet alternativ kan jo være å f.eks ta 1 årsstudium i biologi, historie etc. da kan kan du undervise i flere fag :)

Men ikke gi opp master enda! Jeg var i den samme humøret noen måneder siden tilbake, men jeg fortsatte, nå skal jeg fullføre hele min master :)

Fortsett i det minste til sommeren, så kan du søke på f.eks det jeg anbefalte ovenfor (frist 15 april.) så kan du ta et valg til sommeren :)

Antidote 20. mars 2017 17:24

Husk også de nye kravene for lærere. Man kan ta flere årsstudier, men likevel kun være kvalifisert som vikar.

BrageP 20. mars 2017 18:49

Sitat:

Sitat av zuniga (Innlegg 3371044)
Kan noen si noe om det er realistisk å få seg lærerjobb med en bachelor i kroppsøving + undervisningskompetanse i samfunsfag på ungdomstrinnet?
Sitter med en masteroppgave og er ganske nære å gi opp hele greien å bare begynne å søke jobb.

Ein master i kroppsøving er vel noko av det mest unyttige du kan ha i skulen, kanskje med unntak av master i design, kunst og handverk. Årsaka er at det er små fag, og skulane har stort sett folk i massevis som har undervisingskompetanse i desse faga.

Det du burde gjere er å ta minst 60 studiepoeng i minst eitt stort fag som matte, tysk, engelsk eller norsk. Då blir du straks mykje meir ettertrakta.

Gjer gjerne ferdig masteren, så får du uansett lektorløn.

Sitat:

Sitat av Antidote (Innlegg 3371080)
Husk også de nye kravene for lærere. Man kan ta flere årsstudier, men likevel kun være kvalifisert som vikar.

Dette er vel ikkje heilt korrekt. Dei nye krava er at ein må ha minst 60 studiepoeng i faga ein skal undervise i, ikkje master. Det er framleis fleire år til alle nyutdanna lærarar har master.

zuniga 21. mars 2017 00:25

Takk for svar. Virker som å gi seg nå blir å ha kasta bort 4 år da. Kommer til å prøve å fullføre masteren. Så får jeg se etter det om det blir noe mere fag. er jo glad i tysk, så det kunne vært spennende.

cplpro 21. mars 2017 14:16

Sitat:

Sitat av zuniga (Innlegg 3371138)
Takk for svar. Virker som å gi seg nå blir å ha kasta bort 4 år da. Kommer til å prøve å fullføre masteren. Så får jeg se etter det om det blir noe mere fag. er jo glad i tysk, så det kunne vært spennende.

Jeg var i samme båt som deg for noen måneder siden hvor jeg vurderte å droppe masteren (jeg har bachelor i IT), og vurderte å søke PPU.

Har lest at hvis man har mastergrad + PPU så får man lektor lønn, noe som er veldig bra. Så derfor skal jeg fullføre masteren først , så ta PPU, så kanskje ta årsstudium i biologi eller tysk.

Lykke til både deg og meg, vi klarer dette fint :)


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 07:01.