' freak.no - Ølsalg Oslo
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Diskusjon (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Ølsalg Oslo (https://freak.no/forum/showthread.php?t=87132)

Marron10 14. juni 2007 17:56

Ølsalg Oslo
 
Jeg lurer på hvor lenge butikkene i Oslo selger øl? Altså hverdager i uken. Noen som vet?

elodin 14. juni 2007 17:59

Samme gjelder vel for hele landet, 20:00 på hverdager, 18:00 på lørdager.

AtXbYeA 14. juni 2007 17:59

Ifølge norske lover må de vel stenge ølsalget 8 man-fre og 6 på lør.

Marron10 14. juni 2007 18:02

ok.. Har vært plasser der de solgte øl til 4 etc.. så er usikker altså.

froskenfredrik 14. juni 2007 18:04

Sitat:

Sitat av helk
Samme gjelder vel for hele landet, 20:00 på hverdager, 18:00 på lørdager.

I Oslo gjelder disse tidene, såfremt det ikke er ikke tiknyttning til pinse, påske, jul, valgdag eller andre spesielle dager og høytider.

Ellers er disse tidene kun den ytre rammen. Hver kommune står forholdsvis fritt til å innskrenke disse tidene. Jeg minnes da jeg var i kystvakten på Sortland, i nærheten av Harstad, hvor ølsalget stengte kl 18 på hverdager og 16 på lørdager.

Utkant-Norge ass... :rolleyes:

Tobb 14. juni 2007 19:55

Det stenger også 18.00 dagen før helligdag, mange som brant seg på det i pinsehelgen ^^

AtXbYeA 14. juni 2007 20:15

Sitat:

Sitat av froskenfredrik
I Oslo gjelder disse tidene, såfremt det ikke er ikke tiknyttning til pinse, påske, jul, valgdag eller andre spesielle dager og høytider.

Ellers er disse tidene kun den ytre rammen. Hver kommune står forholdsvis fritt til å innskrenke disse tidene. Jeg minnes da jeg var i kystvakten på Sortland, i nærheten av Harstad, hvor ølsalget stengte kl 18 på hverdager og 16 på lørdager.

Utkant-Norge ass... :rolleyes:

Hvor lenge siden er det? Tenker det stemmer ganske bra med når åpningstidene var 20(21) og 18 ? :D

error 14. juni 2007 20:32

Mens det snakkes om øl salg.
Hva er baksiden ved at øl salget hadde vært lengre oppe enn 20 evt. 18?
Er det 'bare' det at alkoholsalget ville økt?

Panybs 14. juni 2007 20:57

Kan kanskje være fordi man som oftest ikke begynner å drikke før kvelden kommer og hvis butikkene hadde latt ølsalget vært lenge oppe ville de kanskje fått endel kunder som var midt i vorspielet. Det kan også være for å unngå at folk drar på spontan fylla. Og det du så med at alkoholsalget øker. Egentlig ikke de beste grunnene. Synes egentlig ikke det hadde gjort så mye å hatt ølsalget senere oppe :D

kmkh 14. juni 2007 21:03

Litt ironisk at "mannen i huset" kan hamstre pils i bøtter og spann klokka halv ni på morgenen, men ikke kunne dra i butikken klokka seks en lørdagskveld etter seinvakt. Mange jobber jo i butikk selv, og da er det et herk å rekke å få handla noen ganger.

thomasf 14. juni 2007 21:14

Når ølsalget stenger er fastsatt i lov. Når butikkene stenger derimot, er opp til butikken selv eller kjeden de er del av. En butikk kan ikke velge å stenge ølsalget klokka 4 på en lørdag dersom butikken holder åpent utover det klokkeslettet.

SnippeX 14. juni 2007 21:17

Det er vel litt pga. at Pubene skal tjene penger på serveringen også tenker jeg. Hadde tatt seg ut vis ølsalget var oppe i 10-11 tiden på kveldene. Da mange sikkert ville kjøpt øl på butikken og sittet ute og drikket, istedenfor og sitte inne.

telebohrian82 14. juni 2007 21:22

På alle aftner mener jeg og huske at øl-salget stenger klokken 16 (mulig det er 15) lenge siden jeg sluttet på kiwi så er ikke helt sikker

kmkh 14. juni 2007 21:33

Sitat:

Sitat av mathfjeld
På alle aftner mener jeg og huske at øl-salget stenger klokken 16 (mulig det er 15) lenge siden jeg sluttet på kiwi så er ikke helt sikker

I Moss stenger de ølen kl 15 på "Aftnene" som påskeaften osv. Og butikkene 16.

raze 14. juni 2007 21:43

Sitat:

Sitat av SnippeX
Det er vel litt pga. at Pubene skal tjene penger på serveringen også tenker jeg. Hadde tatt seg ut vis ølsalget var oppe i 10-11 tiden på kveldene. Da mange sikkert ville kjøpt øl på butikken og sittet ute og drikket, istedenfor og sitte inne.

Dette har ingenting med konkurranse å gjøre, snarere å forhindre at vi drikker oss til alkoholikere.

froskenfredrik 15. juni 2007 01:08

Sitat:

Sitat av AtXbYeA
Hvor lenge siden er det? Tenker det stemmer ganske bra med når åpningstidene var 20(21) og 18 ? :D

Det var et år siden. Virkelig sært opplegg de har der oppe. På den ene siden av sundet hadde butikkene normalt ølsalg, til 20 (18), mens på den andre siden hadde ølsalg til 18 (15).

Bildebevis:

http://nff.bitsex.net/812.jpg

Dette var ikke noe spesielt for denne dagen, det var slik så lenge jeg seilte, altså hele 2006.

H3XV3CT0R 13. juli 2007 16:07

Oh no! Da må jeg kanskje safe på å gå på butikken før klokka blir 18. KRF regjerer i denne kommunen (Er på besøk i min hjemkommune), og jeg synes jeg las noe om restriktiv ruspolitikk i deres nye valgflyers som kom i posten nettopp. (Og ja, å gå på butikk må planlegges da det er langt til butikken) :p

God fest!

dggr 13. juli 2007 16:12

Hadde de ikke vært bedre at ølsalget var stengt på dagtid hverdag og åpnet om kvelden / helg ?
Det er vel de som står utenfor butikken kl. 9 og venter på at ølsalget skal åpne som har problemer...


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 09:54.