' freak.no - Den store søvnproblemtråden
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Utvalgte rusforumtråder (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=155)
-   -   Den store søvnproblemtråden (https://freak.no/forum/showthread.php?t=130950)

Dodecha 11. mai 2009 18:01

Den store søvnproblemtråden
 
-Hva kjennetegnes som søvnproblemer?

Søvnproblemer eller somnipati som det heter på fagspråket omfatter ganske mange søvnforstyrrelser og ikke
bare problemer eller vanskeligheter med å sove eller å sove lenge nok.
Men vi skal i hovedsak ta for oss sistnevnte, ettersom man må skrive noe i bokstørrelse for å omfatte alt innen
søvnforstyrrelser.
Først av alt vil jeg bare få presisere at det er stor forskjell på genuin Insomnia og "jeg får ikke sove" der man utelater å
fortelle at man har PCen/TVen rett ved senga og har ingen fysisk aktivitet foruten å gå på do og å reise seg til døra for å
betale pizzamannen.
Ettersom dette er et IT forum m.m. vil jeg selvfølgelig anta at de fleste her som titter innom tråden er i sistnevnte gruppe,
og jeg vil derfor hovedsaklig ta for meg det "problemet" og løsningene. Men jeg vil også ta litt for meg de forskjellige
medikamentene brukt mot mer seriøse former for søvnløshet.

Søvnløshet (Insomnia)

Søvnløshet klassifiseres oftest av hvor lenge problemet vedvarer, og det er ikke helt klare enigheter
om klassifiseringen videre, men jeg kombinerer to klassifiseringer, lengde og type.
I Norge bruker vi ICD-10 for klassifisering av helseproblemer,
jeg vil inkludere informasjon derfra.

Forbipasserende søvnproblemer (Transient insomnia)
Symptomer som ikke varer lengre enn en uke. Kan være årsaken av et annet problem, som f.eks stress, angst og depresjoner,
kan være et resultat av at man ikke sover på samme sted som før, endringer i stedet man sover.
Konsekvensene er omtrent de samme som av søvnmangel: Trøtthet og redusert psykomotoriske funksjoner.

Midlertidige søvnproblemer (short-term/acute insomnia)
Symptomer som varer mellom 1 - 3 uker.


Kroniske søvnproblemer (chronic insomnia)
Symptomer som varer lengre enn 3 uker.
Kan også vare i årevis, kan være forårsaket av et annet helseproblem eller det kan være et problem for seg selv.
Effektene varierer i forhold til årsaken, som inkluderer: Trøtthet, Slitne muskler, hallusinasjoner og/eller nedsatt mentale funksjoner,
men folk med insomni viser ofte nervøsitet/økt respons på ytre påvirkninger.
Noen folk som lever med syndromet lenge rapporterer at ting går i sakte-film, og objekter som beveger seg ser ut til å smelte sammen.
Kan også forårsake dobbeltsyn.


Årsaker
Det behøver ikke å være en enkel årsak til somnipati, det kan være flere og noen ganger kan det være resultatet av en annen sykdom.
Leger prøver å utelate sistnevnte før de i det hele tatt behandler det som et alenestående syndrom.
Det er visse grupper av mennesker som er mer utsatt av søvnproblemer enn andre:
Reisende, shiftarbeidere med stor variasjon i arbeidstimer, eldre, studenter, gravide og kvinner som har sluttet med menstrasjon (menopause).

* Psykoaktive substanser (alt fra sukker, koffein til amfetaminer)
* Hormoner
* Problemer i dagliglivet: stress, angst.
* Circadianrytme (døgnrytme) forstyrrelser, også kjent som "B" mennesker.
* Østrogen (bare kvinner)
* Hjerneskader og syndromer involverende hjernen (wilsons syndrome)
* Depresjoner og lignende lidelser
* Dårlig søvnhygiene (dårlige rutiner rundt det å sove, tv på rommet, datamaskiner etc)

Behandling

Uansett hvilken form for søvnforstyrrelse du har så vil en lege alltid observere søvnhygienen din,
det rare med søvnhygiene er at i de fleste tilfeller er feil søvnhygiene veldig lett utpekt av utenforstående.
Dette er de generelle tipsene til god søvnhygiene og som sagt, bør de prøves ut godt før man prøver noen som helst
farmasøytisk behandling.

1. Ikke gå til sengs hvis du ikke er trøtt.
Om du ikke er søvnig så finn på noe annet som å lese en bok, et blad eller hør på
rolig musikk. En aktivitet som er avslappende og som får deg til å glemme bekymringer angående søvn.

2. Om du ikke sover etter 20 minutter, ha deg opp fra senga og ut av soverommet
Soverommet burde være stedet du sover. I vår moderne kultur har soverommet også blitt et underholdningsrom, noe som
kan påvirke søvnen din og derfor blir dette steget en smule vanskeligere for folk, spesiellt de som henger på nff.

3. Lag deg et rituale som du går igjennom før du sover.
Dette kan være ting som i det første punktet: Lesing, et/en varmt bad/dusj eller en annen avslappende aktivitet.


4. Stå opp på samme tid
Gjør dette i helgene og i feriene.


5. Få en full natts søvn hver dag.
Dette kommer jo som en selvfølge men punktet er like viktig for det.

6. Ikke ta deg en lur.
Om du absolutt må, så hold de under en time og ikke ta en lur etter klokken 15:00.

7. Ha en bra timeplan.
Gjør ting til samme tid hver dag, dette hjelper veldig på å rette opp din interne klokke og døgnrytme.

8. Ikke spis, les, skriv, se tv, snakk i telefonen eller driv med spilling i senga.
Kanskje den ene paragrafen de fleste her vil slite ganske mye med, men det er også et av de viktigste,
du kan kanskje spørre deg selv: En smule kjedsomhet før du skal i seng, eller en ødelagt morgendag? Valget er ditt.

9. Ikke drikk noe med koffein etter lunjstid.

10. Ikke drikk noe med alkohol innen 6 timer før du skal legge deg.

11. Ikke ta noe med nikotin i rett før du skal legge deg.

12. Ikke gå til sengs sulten
Men heller ikke stappmett.

13. Unngå hardtrening innen 6 timer før du skal legge deg.
Trening er vel og bra, men bør utføres tidligere på dagen.

14. Unngå sovemedisiner
Leger flest unngår å skrive ut sovemidler i mer enn 3 uker til en pasient, medisinsk indusert søvn er ikke det samme som naturlig søvn.

15. Ikke tenk på ting som plager deg i livet når du skal sove.
Ta et oppgjør med disse tingene, eller om det ikke er mulig: Finn en tidligere tid av dagen å tenke på problemer,
kvelden skal være en kosestund der dagens problemer ikke hører hjemme.

16. Soverommet ditt bør være stillt, kaldt og mørkt.
En enkel regel å huske er at soverommet ditt bør minne om en hule. Dette høres kanskje ikke noe koselig ut,
men det ser ut til å fungere fint i dyreverdenen. Skapningene som sover lengst og best oppbevarer seg i huler mens de sover.

Medikamenter

Det er et kjent faktum at endel folk ikke har tiden, orket, eller er så desperat at de tyr til medikamenter
for å sove. Alle sedative stoffer har en potensiellt en psykologisk avhengighet som gjør at en ikke kan akseptere å
sove uten gitte medikamenter. Noen typer stoffer, som benzodiasepiner og noen nyere benzodiasepinlingende stoffer (nonbenzodiazepines)
kan også gi fysisk avhengighet som kan lede til abstinenser om mengdene av medikamentene ikke trappes ned over tid.
Medikamentene har også flere bivirkninger som trøtthet på dagen, redusert kognitiv funksjon som i tilfeller har endt i
motorulykker og i tilfeller involverende eldre: Benbrudd som følge av fall forårsaket av nedsatt kognitive sanser.

Når man sammenligner alle mulighetene for behandling fant man i en systematisk gjennomgang at, benzodiasepiner og de beslektede
stoffene hadde veldig lik effektivitet som ikke var merkbart bedre enn det antidepressiva har.
Benzodiasepiner har ikke en betydningsfull tendens for uønskede bivirkninger. Kroniske brukere av hypnotiske medikamenter
får ikke bedre søvn enn de med søvnproblemer som ikke tar medikamenter. Studier viser til at det stikk motsatte skjer:
De som tar medikamentene over lengre tid har flere avbrutte søvnmønstre enn de som ikke tar hypnotiske medikamenter.
Konklusjonen er derfor at kortvarig bruk av medikamenter kan hjelpe på situasjonen, men lengre tids bruk vil ha en negativ
virkning på søvnproblemene.

Benzodiasepiner

Mest brukte typen av hypnotiske medikamenter som blir utskrevet til folk med insomnia:
temazepam, flunitrazepam, triazolam, flurazepam, midazolam, nitrazepam og quazepam.
De binder seg til GABA-A reseptorene, som har ansvaret for å regulere effektene av GABA nervestoffene i hjernen.
GABA (gamma-aminobutyric acid/gammaaminosmørsyre) er det viktigste hemmende nervestoffet i hjernen. Det regulerer
mengden aktivitet i hjernen. Disse stoffene kan lede til toleranse og fysisk avhengighet, abstinensene ligger i en egen
kategori: Benzodiasepin abstinenser (engelsk).
Selv om benzodiasepiner resulterer i ubevissthet (pga reduseringen i aktivitet i hjernen, samme som med store mengder alkohol)
så er virkningen på søvn motsatt: Skikkelig søvn involverer R.E.M. faser, der hjernen jobber ganske mye:
Man får mye lettere søvn, men veldig redusert tid i R.E.M. fasene.
Enda et problem med jevlig bruk av disse kortvarende medikamentene er at man kan få tilbakeslag i form av forverret angst på
dagtid.

Benzodiasepin lignende stoffer (Nonbenzodiasepines)

Disse er hypnotisk-sedative stoffer: zolpidem, zaleplon, zopiclone, eszopiclone.
De er en ny klassifisering innenfor hypnotiske medikamenter, de virker også på GABA-A reseptorene som benzodiasepiner gjør.
Noen av de er veldig selektive for å a1 underenheten av GABA-A reseptorer som forskning viser til har mer ansvar for å indusere
søvn og kan derfor ha mindre bivirkninger enn benzodiasepinene.
zopiclone og eszopiclone er temmelig lik de sistnevnte, de binder uselektivt til a1, a2, a3 og a5 GABA-A reseptorer, mens
zolpidem er mindre selektiv, til slutt har man zaleplin som er høyst selektiv til å binde seg til a1 underenheten noe som
gir den et klart forsprang i forhold til benzodiasepiner når det kommer til søvnstruktur og bivirkninger.
Med det sagt har disse stoffene fremdeles farer når det kommer til fysisk og psykisk avhengighet, selv om faktoren er mindre
enn hos benzodiasepinene. De har også de samme bivirkningene når det kommer til kognitive evner og trøtthet på morgenen etter.

Antidepressiva

Noen gamlere typer antidepressiva som amitriptyline, doxepin, mirtazapine og trazodone kan ha sedative effekter og
er noen ganger utskrevet som sovemedisin, det er ikke et nytt fenomen at leger finner andre virkeområder for medikamenter enn
det de originalt ble laget for. Hovedproblemet med praksisen er at disse har effekter som antihistaminer, noen er
antikolinergisk og andre hemmer adrenalin og noradrenalinreseptorer,
disse kan ha mange bivirkninger som kan gi mange bivirkninger, de kan også virke inn på søvnstrukturen.
Som med benzodiasepinene kan bruk av antidepressiva i behandling av søvnproblemer lede til fysisk avhengighet, abstinensene
kan indusere tilbakeslag av søvnproblemer og gjøre det værre enn det var før inntak av medikamentene.

Melatonin
Et hormon som produseres i kroppen før sengetid for å gjøre kroppen klar til søvn. Det har vist effektivitet som måler seg
opp mot zopiclone/zopiklon sin effektivitet i å indusere søvn samt regulere døgnrytmen. En klar fordel med melatonin supplement
er at det kan virke mot søvnproblemer uten å endre søvnstrukturen og kognitive evner, noe mange medikamenter gjør.
Stoffer som virker inn på melatonin reseptorer (Ramelteon, ikke markedsført i norge), ser ut til å ikke ha noe potensiale
for misbruk. Denne typen medikamenter har relativt milde bivirkninger og mindre sjangse i å forårsake trøtthet på morgenen.
Naturlige substanser som 5-HTP og L-tryptofan sies å forsterke serotonin-melatonin nervebanene og å hjelpe med diverse
søvnproblemer.

Antihistaminer
Antihistaminer, som prometazin og alimemazin som er brukt i vallergan og phenergan respektivt, i USA og Canada brukes Tylenol
(inneholder diphenhydramine). Toleranse kan bygges opp, og medikamentet mister derfor ønsket effekt og hyppigheten av trøtthet dagen derpå er
høyere enn for endel av de reseptbelagte preparatene. Internasjonale beskrivelser nevner aldri missbruk av disse, men Norske tekster
(f.eks lommelegen) nevner avhengighet og missbruk som en ulempe.


Atypiske antipsykotika
Lave doser av visse atypiske antipsykotika som quetiapine, olanzapine og risperidon kan gis for de sedative effektene disse medikamentene
har, men faren for neurologiske og kognitive bivirkninger gjør at de ikke er det beste valget når det kommer til å hjelpe deg å sove.
Noen er doseringsbasert også, lave doser gir sedativ virkning, mens høyere doser gir antipsykotisk virkning.

Urter, Naturlige preparater
Urter som Gresk valerian, kamomille, lavendel, humle og pasjonsblomst har lenge
blitt brukt som søvnremedier. Valerian har blitt undersøkt i flere studier og ser ut til å ha en god effekt på søvn.
Kilder viser også til at cannabis hjelper å søvn, men jeg må legge til noen års personlig erfaring her: som et søvnremedie, tas cannabis i
små doser, i enkelt tilfeller, vil det hjelpe på. Men et forbruk hver dag vil ha motsatt effekt og ødelegge REM søvnfasen. Man sover
tungt, men våkner opp trøtt og litt sliten. I bunn og grunn det samme som skjer ved kontinuerlig bruk av benzodiasepiner, som heller
ikke gir naturlig søvn.

Kilder

http://en.wikipedia.org/wiki/Insomnia
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=2714330
http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...tool=pmcentrez
http://www.lommelegen.no/322540/medi...-sovnproblemer
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10761819
http://www.felleskatalogen.no/

Sixpounder 11. mai 2009 19:20

intressant post : )

"Om du ikke sover etter 20 minutter, ha deg opp fra senga og ut av soverommet"
den der må jeg lære meg :p

zero14 11. mai 2009 19:31

Veldig bra tråd syns jeg!
Sliter selv med å sovne til tider, men det er nok søvnhygiene min sin skyld:P men det skjer aldri at jeg sovner innen 20 min.. Men heldigvis er jeg en person som trives bedre med for lite søvn enn litt for mye!

Ola89 11. mai 2009 19:37

Imponerende tråd:)

Et par ting som hjelper:

5-HTP
Benadryl
Kava Kava
L-Thenanine
Magnesium

Men lurte på en ting: Kan legen skrive ut Xanor direkte eller må det gå om psykiater?

sneipen 11. mai 2009 20:39

Finslig tråd.

Tror legen kan skrive ut xanor, men hvor lett det vil å få h*n til å gjøre det er en annen ting.
Man bør ikke ta xanor over lengre tid da faren for avhengighet\abstinenser er høy. Abstinensene skal visst være fryktelige.

Forresten.. Er det mulig å få kjøpt 5-HTP i norge, evt via lege?
Tenker på å teste dette greiene.

sneipen 11. mai 2009 21:03

Lurer og på en annen ting. Hvordan fungere 5-HTP i forhold til f.eks melatonin etc?
Lest en litt om 5-HTP og en del om melatonin, det virker som at flere "opplever" at 5-HTP virker.
Men er en smule skeptisk, melatonin fungerte litt på meg. Ble ikke lettere og sovne, men drømte mer og våknet mer uthvilt på normale tilder.
Noen ganger ble jeg noe sløv av det, men generelt sett så var det ikke lettere og sovne. Det er her problemet mitt ligger..

JaneDoe 11. mai 2009 23:11

Mye fint som er beskrevet om søvnproblemer, men ikke alt stemmer i forhold til mine egne erfaringer. Jeg har slitt med søvnproblemer i snart 10 år nå, og vært innom flere medikamenter - hvor erfaringen er at de fleste så langt bare har forverret situasjonen. Jeg prøvde Stilnoct en periode, men ble helt hyperaktiv av den, og ville bare ha mer. Noe som resulterte i at jeg tok den på dagtid en periode for å få en opptur -med påfølgende blackouts. Så den medisinen skal jeg aldri mer ha. Seroquel virker svært bra, men man får en utrolig hangover dagen etterpå. Den medisinen jeg har mest erfaring med er Truxal. Tas den to timer før leggetid så sovner man som en stein med en gang en legger hodet på puta, men problemet er at det er vanskelig å stå opp dagen etter. Man får også lett blodtrykksfall, svimmelhet og generell uggenhet i kroppen av den medisinen. Jeg gikk på 100 mg på det meste.

For et par måneder siden bestemte jeg meg for at nok var nok med ulike søvndyssende medisiner, siden de bare gjorde meg døsig og lite velfungerende på dagtid. Så jeg gjennomførte en del av det opplegget du skisserer i hovvedinnlegget. La meg ikke før jeg var trøtt, sto opp dersom jeg ikke sovnet etter tyve minutter og forsøkte å unngå å sove på dagtid. For å ta rådet med å stå opp etter tyve minutt først: det fungerte mot sin hensikt på meg. Jeg ble ikke trøtt før etter flere timer og endte gjerne med å sitte oppe hele natten på det verste. Fant da ut at å vri seg i sengen to timer var bedre. Jeg førte imidldertid søvndagbok en måneds tid og så et mønster. Jeg sovnet konsekvent aldri før rundt to-tre tiden på natten. Og sto jeg opp kl seks-syv dagen etterpå så fungerte jeg så dårlig at jeg kastet opp. Jeg begynte også etter flere ukers søvnmangel å bli seriøst deprimert og ikke minst desperat etter løsninger.

Min redning har blitt Melatonin. Jeg tar det kl 20 hver kveld og sovner som regel i 22-tiden, våkner svært uthvilt og har null hangover. Helt utrolig at et søvnmareritt nå kanskje er over. Eneste bekymringen min nå er at fastlegen ikke vil skrive ut mer til meg når boksen er tom. For meg har dette vært en vidundermedisin som har fått døgnrytmen på plass:-)

sneipen 12. mai 2009 03:33

Melatonin kan kjøpes på nett. Men vær litt obs på kvalitet.
evt skift lege.
Hvorfor vil ikke legen din skrive ut mer til deg?
Melatonin er vell bedre enn noen av de andre medikamentene du nevner.

somnium 12. mai 2009 03:34

såvidt meg bekjent er ikke Melatonin et godkjent legemiddel i norge?
mulig jeg husker feil.

noe som og funker bra, ihvertfall for meg, er antihistaminer som f.eks Unisom eller Zyrtec

JaneDoe 12. mai 2009 03:47

Melatonin er godkjent, men legen må foreskrive dette spesielt. Noe min lege har gjort.

Ola89 12. mai 2009 14:12

Sitat:

Sitat av sneipen (Innlegg 1406897)
Finslig tråd.

Tror legen kan skrive ut xanor, men hvor lett det vil å få h*n til å gjøre det er en annen ting.
Man bør ikke ta xanor over lengre tid da faren for avhengighet\abstinenser er høy. Abstinensene skal visst være fryktelige.

Forresten.. Er det mulig å få kjøpt 5-HTP i norge, evt via lege?
Tenker på å teste dette greiene.

Er ikke mulig å få kjøpt 5-HTP i Norge. Men tok med masse fra USA, PM meg så kan jeg ordne det;) Det er 100mgs fra merket Now Foods (en av de bedre).

5-HTP fungerer utmerket, men det er viktig å ikke bruke det mer enn 2 uker på rad pga da mister det effekten.

Sukkertøy 12. mai 2009 20:23

Kjempe bra, dette er noe mange sliter med.

Vil bare tilføye en ting jeg ikke så noen har skrevet.
Min far sa til meg at kroppen produserte søvnhormoner når man er ute i daglys. Det finnes også spesielle lamper som skal gi samme resultat. Personlig hadde jeg problemer i vinter når jeg jobbet til 16 hver dag og fikk såvidt en halv time med dagslys, om jeg var ute.
Jeg har ikke giddet å lete etter noen kilder på dette men jeg stoler på faren min.

Trening og fysisk aktivitet er også veldig viktig.

Sluzzz 12. mai 2009 20:32

Sitat:

Sitat av sneipen (Innlegg 1406897)
Finslig tråd.

Tror legen kan skrive ut xanor, men hvor lett det vil å få h*n til å gjøre det er en annen ting.
Man bør ikke ta xanor over lengre tid da faren for avhengighet\abstinenser er høy. Abstinensene skal visst være fryktelige.

Forresten.. Er det mulig å få kjøpt 5-HTP i norge, evt via lege?
Tenker på å teste dette greiene.


Xanor skal man innspise seg på, blir brukt i lengre perioder!

jassågitt 13. mai 2009 17:39

Fin tråd dette her. Er veldig enig med deg i medisin-delen. Har selv fått utskrevet Vallergan (e.l.) for en stund siden å det tok ikke mer enn 1 uke før de var ubrukelige, har også prøvd mange andre unaturlige metoder for å forbedre søvnen.. Personlig for meg med ADHD er det ikke noe bedre enn å legge seg å kjenne at man har trent skikkelig. Kan anbefale akupunktur til de som sliter med litt verking i kroppen der man ligger å vrir seg uten å få sove - virkningen var enorme for meg! Er også veldig enig med at det å ha en plan for dagen er viktig.. dårlig døgnrytme er sykt slitsomt å tærer på deg mer enn du tror

Mullah 15. mai 2009 19:34

Sitat:

Sitat av Sluzzz (Innlegg 1407752)
Xanor skal man innspise seg på, blir brukt i lengre perioder!

Hva legger du til grunne for denne påstanden?
Det jeg vet om Xanor samsvarer med sneipens utsagn, og jeg kan ikke tenke meg noe behandlingsopplegg hvor Xanor i lengre perioder kunne virke hensiktsmessig. Det virker også merkelig at man skulle behøve "innspise" seg på noe som er rundt 10x sterkere enn valium.

JaneDoe 16. mai 2009 00:26

Poenget er vel at dersom man har et søvnproblem så forsøker man å rettferdiggjøre bruken av det legemiddelet som gir en tilgang til det fantastiske universet som søvnen faktisk er. ( Det kan jeg faktisk skrive under på nå etter en og en halv måned uten særlig nattesøvn). Enten det er Xanor, Stilnoct, Imovane, Truxal eller Seroquel. Får man søvn så fungerer man bedre. Jeg vurderer sterkt å gå tilbake til Truxal nå, for tålmodigheten min er snart over. Har forsøkt Melatonin i en liten stund, men merker liten bedring generelt. Skulle ønske det fantes alternative behandlingsmetoder, for jeg hater å være avhengig av tabletter. Men går man for lenge uten god nok søvn så kan det bikke over i andre alvorlige tilstander som mer depresjon og angst. Og det er iallefall ikke ønskelig.

Deezire 16. mai 2009 01:12

Jeg har nesten bare dårlige erfaringer med søvnpreparater. Jeg har bare brukt middels til middels sterke søvnpreparater i samsvar med legen min, men har vel egentlig kommet frem til at bi-effektene av preparatene gjør meg minst like uresponsiv og slapp dagen der på, for ikke å snakke om tørrheten i kjeften og totalt fucket smakssans.

Istedefor å være totalt avhengig av Imovane, Vallergan og delvis Melatonin for å få sove har jeg investert i skikkelig ustyr. Soverommet mitt er ganske adskilt fra "pc-kroken" og jeg prøver så mye jeg kan å ikke ta med meg laptop o.l. i senga. Kjøpte meg en sofa på rommet slik at jeg hvertfall sitter oppreist i den når jeg eventuelt skal bruke laptop. Fikk også Wakeup Light fra Phillips, noe jeg syntes fungerer svært godt og jeg våkner veldig behagelig.

(Det er forresten ikke ulovlig å kjøpe melatonin i et EU-land og få det tilsendt til Norge. Men legen min virker hvertfall ganske ukritisk til å skrive det ut etter behov, det er vel ingen dokumenterte bivirkninger på preparatet som er et stoff kroppen selv produserer når du oppholder deg i sollys...)

... nå er jeg i militæret og alt er helvete på søvnfronten, men jeg overlever jo ;-)

JaneDoe 16. mai 2009 02:01

Jeg har forsøkt Melatonin på flere måter den siste tiden. Først ved å innta dosen rett før leggetid ved 22-tiden. Da funket det greit så sant jeg tok dobbel dose av foreskrevet. Det fungerte et par kvelder, men så var det også over. Er kjent for å tolerere medisiner så bra at alt ikke virker tilslutt. Men så leste jeg at for å få forskjøvet døgnrytmen så må man innta Melatonin rundt kl 18-19, og da fikk jeg iallefall ikke sove. Mitt store problem er at jeg er en grubler. Jeg klarer på en måte ikke å slå av harddisken når jeg skal sove. Jeg blir liggende å tenke, hører musikk jeg har hørt i løpet av dagen om og om igjen, eller bare ligger og tenker på hva som skal skje dagen etterpå. Sånn sett er Truxal en vidundermedisin. Det er som å trykke på avknappen på maskinen, og så er du logga ut for dagen. Den fungerte helt perfekt for meg, bortsett fra at jeg følte meg svimmel, slet med vektøkning og fikk blodtrykksfall. Men mulig det er prisen en må betale for å få en god nattss søvn for min egen del.....

thomasf 16. mai 2009 05:05

Fint initiativ, Dodecha. Veldig bra og informativ tråd det her. Selv syns jeg det strider litt imot vår elskede "nFF ER IKKE KVALIFISERT HELSEPERSONELL"-tråd, men la gå. :)

Å ta med seg et tips eller to fra denne tråden tror jeg ikke kan gjøre noen særlig vond, men jeg mener at man bør aldri, uansett kilder og grunnlag, diagnosere seg selv. Ta den kjente psykopat-testen for eksempel. Det er en veldig enkel test der svært mange (i forhold til de reelle tallene) får diagnosen "psykopat". Ingen er tjent med at de tror de er psykopater (selvfølgelig kunne man ikke trodd det dersom man faktisk var psykopat, siden psykopati er en psykose (heldekkende sinnssykdom, der man ikke selv er klar over at man er syk)), men ikke alle har nok kunnskap og/eller selvinnsikt til å vite dette heller. Skal tro hvor mange chronic insomnia-pasienter vi har etter denne. ^^

Det finnes dessuten _utallige_ grunner til søvnløshet, for det meste psykiske grunner, men også fysiske. Spiser du for eksemple karbohyderater før leggetid, kan man ende opp med å ikke bli trøtt. Karbohyderater øker blodsukkeret som igjen fører til at man blir mer våken. Etter en viss tid går blodsukkeret ned igjen. Hvor fort det skjer kommer an på GIen (GI = glykemisk index). Karbohyderater med lav GI gir et mer stabilt blodsukker, og øker sakte, varer lenge og synker deretter sankte. Om jeg ikke tar helt feil, forstyrrer man nattesøvnen med lav-GI-karbohyderater fremdeles i systemet.

Med høyglykemiske karbohyderater derimot, øker blodsukkeret fort, varer en kort periode, for så å dale enda raskere enn det økte. Det er naturligvis ikke lurt å legge seg med blodsukkeret på topp. Høyglykemiske karbohyderater kan derimot ha en positiv virkning. Når blodsukkeret har dalt ved høyglykemiske karbohyderater, ligger blodsukkeret enda lavere enn det gjorde før inntaket, noe som gjør at du etter denne høyglykemiske berg-og-dalbanen kommer til å være slapp og sliten, og i beste fall trøtt. Så da har vi på sett og vis oppnådd det vi ønsker. Merk at variasjonen av karbohyderatene også kommer an på mengde, ikke bare GI. Selvfølgelig er man lenger "på topp" dersom man druser 3L brus, enn om man spiser et drops.

Kan ta et eksempel; Om jeg ikke for sove om nettene, pleier jeg å ta meg en saft-is, eller et par biter sjokolade, og setter meg ned med en tv-serie. Etter jeg har spist isen og sett ferdig serien (rundt 40min) merker jeg fort at jeg var enda trøttere enn det jeg var før jeg spiste isen. Dermed er jeg mer slitt og har lettere for å sove.

Et par av mine egne tips:
1. Tren! Slit deg ut, slik du virkelig lengter etter senga når dagen er omme. :)
2. Drikk et glass melk
3. Ta en spiseskje olivenolje
4. En øl eller tre et par timer før leggetid gjør iallfall meg dautrøtt dersom jeg sitter i sofaen uten bedre å gjøre.

Vel, det var mine 20min med å høre meg selv snakke (eller se meg selv skrive). Beklager at ingen kilder er lagt ved. Det får komme ved forespørsel. :) Natta, boiz!

thomasf 16. mai 2009 05:12

Punkt 4. er visst individuelt i følge Lommelegen.

paranoy 16. mai 2009 07:34

Du tar også feil om psykopati som psykose, siden psykopati er en personlighetsforstyrrelse.. ;)

På slutten av 1800-tallet ble det vanlig å inndele de psykiske forstyrrelsene i psykose, nevrose og psykopati, der sistnevnte betyr "konstitusjonell abnormitet i form av upålitelighet, ustabilitet og ufølsomhet overfor andres ve og vel". Psykose samsvarer med tapt virkelighetskontakt, noe som ikke samsvarer med profilen til en psykopat eller sosiopat for eksempel. Sosiopater dømmes til fengsel istedet for til tvungen behandling på psykiatrisk institusjon, fordi de er tilregnelige i gjerningsøyeblikket som oftest - i motsetning til en psykotisk, som anses som bevisstløs i gjerningsøyeblikket.

Det er heller ikke så enkelt å få tilskrevet diagnosen psykopatisk personlighetsforstyrrelse eller sosiopat, som du skal ha det til. Personlighets-psykologiske metoder (personlighetstester, som i mer enn en test) er ganske omfattende og krever lengre tids observasjoner av klienten, spesielt psykopaten, som før eller siden vil avsløre seg for psykologen i en av f.eks. tre metoder for personlighetsbedømmelse (personlighetstester):

1) Standardiserte eller ustandardiserte intervjuer, spørreskjema eller MMPI (tror jeg det heter)
2) Projektive metoder, der de mest kjente er TAT og Rorschachmetoden (den derre blekkflekktesten, hvis det sier noe)
2) Lignende test innenfor projektiv metode er håndskriftanalyse
3) Den tredje måten å bedømme på er et instrument som direkte måler individets måte å reagere på overfor stimuli, f.eks. assosiasjonstest, DMT (ikke psykedelika)

Zendelum 16. mai 2009 08:40

Funker greit å få tak i både melatonin og 5-htp fra f.eks http://amazon.co.uk :-) Har også kjøpt 5-htp fra http://www.vitaminbutiken.se/

Har selv benyttet meg av melatonin for søvn og har i grunn gode erfaringer med det. Er ikke garantert å få sovne men det blir betydelig lettere :-) 5-htp har ikke like god effekt for søvnregulering for min del.

Jeg pleier å hive i meg melatonin ca. en time før jeg legger meg om jeg kjenner det kan bli behov for det. Dosering mellom 3mg og 9mg, avhengig av hvor våken jeg føler meg/hvor avslappet jeg har behov for å føle meg. Funker også greit å bruke melatonin for å få slappet av generelt for meg, men unngår som regel det da det får være grenser hvor mye man skal hive i seg.

Melatonin øker definitivt også drømmeaktiviteten min, har hatt noen riktig så interessante og intense drømmer etter inntak av melatonin før sovetid ^^

Edit :
Og, jeg føler meg som regel mer opplagt på morgenen etter en natt supplert med melatonin enn en natt uten :-)

Ola89 17. mai 2009 23:19

Finnes det egentlig noen sovepiller på resept som ikke ødellegger hukommelsen? Alle jeg kommer på ødelegger kortids-hukommelsen (Unisom, Tolvon, Flunipam etc)

Zeco 17. mai 2009 23:25

11. Ikke ta noe med nikotin i rett før du skal legge deg.

f.eks snus er jo beroligende. Når jeg tar meg en snus når jeg legger meg, blir jeg alltid mye mer avslappet og søvnig.
Så hvorfor skal man ikke ta det før man legger seg?

Unreal143 18. mai 2009 01:54

Sitat:

Sitat av Zeco (Innlegg 1410780)
11. Ikke ta noe med nikotin i rett før du skal legge deg.

f.eks snus er jo beroligende. Når jeg tar meg en snus når jeg legger meg, blir jeg alltid mye mer avslappet og søvnig.
Så hvorfor skal man ikke ta det før man legger seg?

Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen, og pulsen stiger. Det er vel logisk at høy puls og høyt blodtrykk kan føre til vanskeligheter i innsovningsfasen (?)

JaneDoe 20. mai 2009 20:38

Det er også av egen erfaring dumt å trene eller innta alkohol før sengetid. Å trene gjør deg mer opplagt i hverfall et par timer lengre, men det er jo vanskelig å la vær å trene på kveldstid hvis en skal kombinere med jobb, skole o.l. Trente selv ofte i åtte-nitiden på kvelden annenhver dag over flere år før jeg fikk søvnproblemer, men da søvnproblemene kom så måtte jeg kutte ut treningen. Alkohol har vel en viss søvndyssende effekt, men søvnkvaliteten blir dårligere og på sikt bidrar alkohol til økte søvnproblemer.

Og her er fakta som understøtter mitt siste synspunkt iallefall:
Forskere ved American Academy of Sleep Medicine mener å ha funnet svaret på hva som virkelig hjelper. I studien som blir gjengitt i Daily Mail har de sett på alle studiene av de mest vanlige behandlingsformene for å finne ut hva som er bortkastet tid og penger.

Kognitiv atferdsterapi (best kjent som samtaleterapi) og gode leggevaner blir trukket frem som to av de mest effektive metodene for å få bedre søvn.

Ingen vidunderkur

Psykolog og forsker ved Folkehelseinstituttet Ragnhild Bang Nes støtter hovedtrekkene i undersøkelsen. Hun mener det ikke finnes en vidunderkur, men at de fleste kan forbedre søvnen sin med noen enkle grep

- Bedre søvn er noe de fleste kunne hatt nytte av. Å unngå alkohol og søvntabletter, få nok mosjon og ha riktig leggeritual kan hjelpe mange, sier Bang Nes som hadde søvnproblemer som en del av sin doktorgrad.

Hun mener stressfaktorer som jobbstress, økonomiske bekymringer og pendling kan være like fremtredende årsaker som livsstilsfaktorer som kaffe, sigaretter og alkohol.

Genetiske forhold

Forskeren påpeker at søvnproblemer ofte har sammenheng med genetiske forhold slik at noen er mer utsatte for søvnproblemer enn andre, og at det er nær sammenheng mellom psykisk helse og søvn.

- 40 til 60 prosent av dem som lider av insomnia har også psykiske plager, og rundt 80 prosent av personer med depresjon og angst har søvnproblemer. Men søvnproblemer har også sammenheng med fysiske plager som hjerte- og karsykdommer og diabetes.

Selv om alkohol forårsaker at mange tar kvelden tidlig, vil hun ikke anbefale rusmiddelet i en medisinsk sammenheng.

- Alkohol kan gjøre at en sovner raskt, men gir dårligere søvnkvalitet.


Kilde: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=545967

Beskjeden 21. mai 2009 11:26

hmm.. interessant. har selv slitt med søvn siden ungdomsskolen, og er temmelig sikker på at det ikke bare er søvnhygene. kan ligge i maaange timer uten å få sove. har prøvd det å gå ut av senga og gjøre noe annet, men da blir jeg gjørende "noe annet" til neste morgen... da snakker jeg ikke om å se film, spiller dataspill eller andre ting som gir deg mange raske impulser og inntrykk. kan lese bøker, blader, tegne, skrive, gjøre skole etc, men blir ikke søvning av det.

det er heller ikke slik at jeg ikke gjør nok. er student, og leser på sal fra ca 10-17 hver eneste dag, og trener 2-3 timer 3 ganger i uka. når jeg har forelesniger er jeg på skolen 08 om morgenen.

har fått skrevet ut både Tolvon, Flunipam og Melatonin. ingen av delene hjelper. prøvd å drikke alkohol før jeg legger meg, men da får jeg svært dårlig kvalitet over søvnen... funker bedre om jeg tar étt hit av godt grønt, da sovner jeg forholdsvis raskt. har prøvd å gå til søvnspesialist, uten å få så mye ut av det. også prøvd kognitiv terapi.

andre som har det på samme måte?

fxxked 2. juni 2009 17:07

ZMA funker også bra til å sovne på, 3 ampuller ca 1 time før du vil sovne.

ZMA er ikke et sovemiddel, men Zinc, Magnesium og Vitamin B6, som visstnok skal øke kvaliteten på hvilen under søvn.

random40348 2. juni 2009 17:19

kjempe bra tråd, jeg syns det var på tide at noen tokk tak i tematikkene rundt søvnproblemer.
KP til deg!;)

Lonnie Mack 3. juni 2009 16:07

Noen som har vært borti Propavan (Propiomazin) ?
En vennine hadde det med fra Sverige (kun til salgs der, tror jeg). Prøvde å finne no info på hva det er/hvordan det funker men fant ikke så altfor mye.
Utifra det jeg har forstått så er det ikke vanedannende og årsaken til den søvngivende effekten er ikke helt dokumentert, så jeg håpa på at noen her inne er litt mer opplyste. Har det kanskje ett annet navn i Norge f.eks?

somnium 3. juni 2009 16:39

Propavan er i bunn og grunn et antihistamin på lik linje med Zyrtec (allergimedisin her i norge) og f.eks Unisom og Nytol i statene.

Bivirkningene med antihistaminer er at man blir døsig og trøtt av dem, og de selges derfor som sovemedisin.

Dodecha 3. juni 2009 16:40

http://en.wikipedia.org/wiki/Propiomazine

Det er et antihistamin, en gruppe stoffer jeg dekker såvidt i førsteposten: Det har også antagoniserende (den binder seg til, men aktiverer ikke reseptorene) effekt på dopamin, serotonin, muscarin og histamin reseptorer.

Det ser ikke ut som om det føres i norge, jeg finner det i hvertfall ikke i listen over antihistaminer på felleskatalogen.no

Lonnie Mack 4. juni 2009 10:50

Takk for hjelpa, da ble jeg litt klokere.

JaneDoe 5. juni 2009 23:53

Sitat:

Sitat av Beskjeden (Innlegg 1413053)
hmm.. interessant. har selv slitt med søvn siden ungdomsskolen, og er temmelig sikker på at det ikke bare er søvnhygene. kan ligge i maaange timer uten å få sove. har prøvd det å gå ut av senga og gjøre noe annet, men da blir jeg gjørende "noe annet" til neste morgen... da snakker jeg ikke om å se film, spiller dataspill eller andre ting som gir deg mange raske impulser og inntrykk. kan lese bøker, blader, tegne, skrive, gjøre skole etc, men blir ikke søvning av det.

det er heller ikke slik at jeg ikke gjør nok. er student, og leser på sal fra ca 10-17 hver eneste dag, og trener 2-3 timer 3 ganger i uka. når jeg har forelesniger er jeg på skolen 08 om morgenen.

har fått skrevet ut både Tolvon, Flunipam og Melatonin. ingen av delene hjelper. prøvd å drikke alkohol før jeg legger meg, men da får jeg svært dårlig kvalitet over søvnen... funker bedre om jeg tar étt hit av godt grønt, da sovner jeg forholdsvis raskt. har prøvd å gå til søvnspesialist, uten å få så mye ut av det. også prøvd kognitiv terapi.

andre som har det på samme måte?

Jeg har opplevd samme som deg, bortsett fra EN ting. Og det er erfaringen med Melatonin. Jeg har brutt det som står på pakningen da, og tar dobbel dose -dvs 6 mg rett før jeg skal sove, sammen med 75 mg Atarax. Ataraxen har jeg fått utskrevet mot noe annet, og skal egentlig tas over tre doser om dagen, men siden en blir søvnig av den så velger jeg å ta hele dosen på kvelden. Og det fungerer utmerket! Du må ta Melatoninen ganske tidlig for å merke forskjell i døgnrytmen din, helst rundt kl 19-20. Jeg har bevisst gått inn for å endre døgnrytmen min de siste ukene, og å ta Melatonin og Atarax rundt kl 19 og stupe i seng rundt 20-21, gir meg ca en time i sengen hvor jeg ikke sover. Etter det er jeg i drømmeland til neste morgen, og det helt uten hangover! DET er deilig! Har som nevnt i tidligere tråder brukt Truxal, og da føler man vel egentlig aldri for å stå opp. Nå føler jeg meg våken og opplagt når vekkerklokken ringer. Det har kostet meg noen timer foran TV, noen telefonsamtaler eller samvær med andre på kveldstid, men det er en liten pris å betale hvis en vil snu døgnrytmen. Håpet mitt nå er å kunne sove uten noen medikamenter etterhvert, og helst slik at jeg kan være oppe til ca kl 22-23. Men jeg er ikke der enda, og akkurat nå er jeg tom for Melatonin....prøvde å sove i sted uten hell. Men bedre lykke i morgen:-) Evig optimist......

pixelmade 8. juni 2009 16:45

Fin post :)

Selv kan jeg ikke si at jeg har søvnproblemer i denne grad, men har problemet som oppstår på andre siden av døgnet. Jeg har en tendens til å sove ALT for lenge. Jeg våkner normalt etter 6-8 timer med søvn, og da føler jeg meg vanligvis klar og opplagt MEN jeg er student og har det ganske fritt, derfor blir jeg liggende i opp til 2-4 timer til i sengen. Og når jeg våkner føler jeg meg sløv, har litt hauverk og er trøtt.

Jeg vet rett og slett ikke hvorfor, men jeg føler av og til at når jeg står opp etter 10 timer at kroppen faktisk er mer restituert enn ved 7 timer søvn. Da jeg har litt problemer med smerter i rygg og ben/legger.

Er det noen andre her som vet av noen gode tips til å komme seg opp av sengen. Denne uvanen er blitt en skikkelig plage i det siste siden det som oftes fører til at man er mindre trøtt når man skal legge seg og blir sittende lenge oppe på natta :(

iUNIQ 12. juni 2009 14:20

Har en samboer som har slitt mye med søvnproblemer (flere år).
Et av de nyeste legemidlene (ifølge legen) er Cirkadin. Disse inneholder Melatonin og fås på resept av lege.
OBS!! Da disse fortsatt har såkalt "patent" er de svindyre, kr. 155,90 for 30 stk.
Man bør også være obs på at visse Melatonin produkter kjøpt via nett, faktisk er ekstraktert fra kuhjerner (blæhh).

sneipen 7. juli 2009 15:51

Fikk cirkadin av legen for en stund siden, og er overrasket over resultatet.
Første kvelden jeg tok jeg 5 stk, ble noe trøtt så sovnet raskere men jeg våknet rundt 8-9 tia og var uthvilt.
Etter det tok jeg 2stk for å sovne litt raskere og tidligere, og jeg våknet av og 90% av tilfellene i 6-10 tia. Av og til vknet jeg så tidlig at jeg måtte sovne igjen. Noe som ikke var så lett siden jeg var våken. :P
Normalt sett så våkner jeg aldri uthvilt og har hatt problemer med å sovne.
Jeg tviler på at det var placebo da jeg ikke har opplevd noe lignende før.
Nå har jeg ikke mer og søvnen er lik som tidligere, men har bestilt fra bioeva. Håper det fungerer like bra og at jeg får det snart..

Men er det normalt å oppleve så drastisk forbedring av søvnkvalitet og at rytmen blir påvirket så raskt som etter første dose?
Det er nesten litt for fantastisk.
Kan og legge til at humør osv steg mange hakk da jeg gikk på dette og fikk sovet skikkelig ut og likevel oppleve dagen slik jeg egentlig ønsker.
Kort og godt sagt, helt fantastisk.

JaneDoe 8. juli 2009 00:04

Sitat:

Sitat av sneipen (Innlegg 1447272)
Fikk cirkadin av legen for en stund siden, og er overrasket over resultatet.
Første kvelden jeg tok jeg 5 stk, ble noe trøtt så sovnet raskere men jeg våknet rundt 8-9 tia og var uthvilt.
Etter det tok jeg 2stk for å sovne litt raskere og tidligere, og jeg våknet av og 90% av tilfellene i 6-10 tia. Av og til vknet jeg så tidlig at jeg måtte sovne igjen. Noe som ikke var så lett siden jeg var våken. :P
Normalt sett så våkner jeg aldri uthvilt og har hatt problemer med å sovne.
Jeg tviler på at det var placebo da jeg ikke har opplevd noe lignende før.
Nå har jeg ikke mer og søvnen er lik som tidligere, men har bestilt fra bioeva. Håper det fungerer like bra og at jeg får det snart..

Men er det normalt å oppleve så drastisk forbedring av søvnkvalitet og at rytmen blir påvirket så raskt som etter første dose?
Det er nesten litt for fantastisk.
Kan og legge til at humør osv steg mange hakk da jeg gikk på dette og fikk sovet skikkelig ut og likevel oppleve dagen slik jeg egentlig ønsker.
Kort og godt sagt, helt fantastisk.


Cirkadin er det samme som Melatonin, og det er et fantastisk stoff mot søvnforstyrrelser. Synd at Statens legemiddelverk må inn og kontrollere bruken av dette, for det kan umulig være mer skadelig enn de mer tradisjonelle tablettene mot søvnforstyrrelser. Mange av de som brukes i dag er jo vanedannende i tillegg, så en kan spørre seg selv hvorfor staten skal blande seg inn i dette. Det er en av grunnene til at jeg misliker sterkt å bo i Norge. Staten invaderer livet ditt. Melatonin virker svært effektivt, hvis det tas i rett dose. For meg så er rett dose 9 mg, dvs tre ganger det legen har foreskrevet. Jeg har testet dette ut med forskjellig styrke i lang tid nå, og 9 mg er den dosen jeg trenger. Da sover jeg utrolig godt, drømmer normalt og våkner uthvilt dagen etterpå. Har fått 3 mg utskrevet av legen, med 6 ganger på resepten -så jeg vet ikke hva som skjer når jeg har brukt opp resepten. I USA selges dette som helsekost, og etter min mening burde dette også være tilgjengelig uten resept for nordmenn. Men Statens Legemiddelverk skal jo blande seg inn......har fått vite via google søk at Melatonin også er en sterk antioksidant. Så usunt kan det umulig være.

Ola89 19. august 2009 11:58

Sitat:

Sitat av Dodecha (Innlegg 1423212)
http://en.wikipedia.org/wiki/Propiomazine

Det er et antihistamin, en gruppe stoffer jeg dekker såvidt i førsteposten: Det har også antagoniserende (den binder seg til, men aktiverer ikke reseptorene) effekt på dopamin, serotonin, muscarin og histamin reseptorer.

Det ser ikke ut som om det føres i norge, jeg finner det i hvertfall ikke i listen over antihistaminer på felleskatalogen.no

Er det ufarlig? Mange sovemedisiner som Xanor, Ambien, Lyrica, Imovane (Zopiclone) og Apodorm ødelegger deler av hjernen.

Tidligere har jeg prøvd Vallergan, Tolvon og Atarax. Vallergan fikk jeg sinnsyk hangover av. Tolvon fungerte ganske bra, men vet ikke helt hvor trygdt det er. Atarax fungerer ganske bra, men trenger noe jeg kan "cycle" det med for å ikke bli tolerant til Atarax.


Btw, Circadin er det akkurat det samme som Melatonin?

exocytose 19. august 2009 13:22

Sitat:

Sitat av Ola89 (Innlegg 1476818)
Er det ufarlig? Mange sovemedisiner som Xanor, Ambien, Lyrica, Imovane (Zopiclone) og Apodorm ødelegger deler av hjernen.

Har du noen kilder på dette?

Ola89 19. august 2009 14:30

Sitat:

Sitat av exocytose (Innlegg 1476857)
Har du noen kilder på dette?

Xanor og Apoform er begge benzopiater.

Google resten av navnene så finner du kilder på at de er skaelige også. Kan noen av de ikke er det, men hvis det er en viss risiko så er det liksom ikke vært å ta sjansen. Slik jeg tenker ialfall;)

felix_poker 19. august 2009 14:46

Sitat:

Sitat av Ola89 (Innlegg 1476894)
Xanor og Apoform er begge benzopiater.

"Benzopiater"?

exocytose 19. august 2009 15:27

Hehe, nå tror jeg du blander benzodiazepiner og opiater her.:)
Men ja, de kan være skadelige på forskjellige måter, men at det fører til nevrondød har jeg litt mer vanskeligheter med å tro på.

Sluzzz 19. august 2009 15:39

Sovner godt av Benzodiazepinderivater jeg, Stilnoct f.eks.

Xanor som sovemedisin? yawn. voldsomt..

johnny_too_bad 11. september 2009 04:34

Passerer Unisom og Zyrtec greit gjennom tollen hvis en bestiller fra f.eks USA?

felix_poker 11. september 2009 14:38

Sitat:

Sitat av johnny_too_bad (Innlegg 1496235)
Passerer Unisom og Zyrtec greit gjennom tollen hvis en bestiller fra f.eks USA?

Zyrtec er resptfritt, så jeg tror ikke det skulle være et problem, med mindre det er snakk om store mengder. Unisom er ikke oppført i felleskatalogen, og jeg vet ikke om det vil kreves resept for virkestoffet.

somnium 11. september 2009 14:43

tror nok heller du må søke på Doxylamine Succinate (om jeg husker rett), som er virkestoffet

felix_poker 11. september 2009 15:35

Ingen treff i felleskatalogen på virkestoffet heller.

Svedge 19. september 2009 13:32

Jeg kjøper Melatonin fra www.agestop.net (UK).

Circadin er 500-600% dyrere enn hva man får bestilt over nett ;), men hva annet kan regne med når legemiddel industrien har monopol i Norge?

Basme 21. september 2009 14:44

Husket du å kjøpe time-release melatonin? Det er viktig. Melatonin brytes fort ned, og er mye effektiv i time-release form som f.eks. Circadin eller den her.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 19:13.