' freak.no - Fjerne Gpu pasta
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Hardware (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=69)
-   -   Fjerne Gpu pasta (https://freak.no/forum/showthread.php?t=294396)

FranZe 15. desember 2016 15:29

Fjerne Gpu pasta
 
Med antibac? Fungerer vel greit det? Er det eneste jeg har for hånd i nuet.

Turbolego 15. desember 2016 15:31

Jeg bruker isopropanol fra jernia/malerbutikk. Kalles "blå rens".
Antibac høres ikke lurt ut, usikker på om det ikke inneholder flere stoffer enn alkohol som kan etterlate en hinne på skjermkort-chippen.

Lanjelin 15. desember 2016 15:49

Sitat:

Sitat av Turbolego (Innlegg 3352894)
Jeg bruker isopropanol fra jernia/malerbutikk. Kalles "blå rens".
Antibac høres ikke lurt ut, usikker på om det ikke inneholder flere stoffer enn alkohol som kan etterlate en hinne på skjermkort-chippen.

Antibac inneholder stort sett kun alkoholer, for håndbruk har de tilsatt Glyserol/Glyserin som jeg antar er for å få gel-konsistens.

Til ditt formål er nok ytstyr/overflatedesinfeksjon å foretrekke da disse ikke inneholder Glyserol/Glyserin.

Hånddesinfeksjonsproduktene vil nok legge igjen en hinne, men om en går over med en fuktig fille etterpå, for så å la det tørke skikkelig, skal ikke dette være noe problem.

Deadlock Radium 15. desember 2016 16:20

Jeg er enig med Turbolego om at isopropanol er veien å gå. Dersom du ikke har dette, eller ikke har råd til det, så koster det 60kr for en flaske rødsprit på Clas Ohlson, og det fungerer som et kurant alternativ til isopropanol. Jeg har selv brukt dette til å rense CPU 2 ganger, og det har fungert fint.

For guds skyld ikke gjør som en jeg hørte om og tenk at "sprit er sprit" og rens vekk pasta med white spirit. Da går det fort til helvete.

Ekvivokk 15. desember 2016 16:25

Som de andre sier så er isopropanol veien å gå, rødsprit kan også fungere.

To ting man gjerne vil holde seg unna er whitesprit fordi det legger igjen et lag med fett og aceton fordi det er så heftig at det smelter plastikk og ikke akkurat er det kuleste å få på hovedkortet.

sneipen 15. desember 2016 19:58

Aceton fungerer helt fint, man skal ikke tømme det på gpu rett ifra flaska for og tørke det opp etterpå. :P
Har brukt det mange ganger, har også brukt lynol viss jeg ikke har noe annet liggende. Fungerer også fint.
Aldri hatt problemer med verken aceton eller lynol, og løsner gammel pasta og dritt veldig bra.

:)

FranZe 15. desember 2016 21:24

Forsøkte å gi noen KP her, men det må være noe galt her for det gikk ikke. Nå er ikke den pastaen som skal byttes gammel, er ikke så alt for lenge siden jeg kjøpte skjermkortet så det kan hende den går enkelt av. Da forsøker jeg meg først og bare tørke det vekk slik jeg pleier å gjøre på cpu. Er det litt mer slit så ble rødsprit handlet inn så da får jeg bruke det. Aceton ville jeg ikke ha benyttet meg av og Antibac'en kunne jeg sikkert, som nevnt av Lanjelin, ha brukt hvis jeg tørket godt i ettertid. Blå rens er egentlig det jeg var ute etter, men så ikke ut som noen i nærheten hadde det. Kommer til å se etter det for det vil jeg ha. Enn så lenge får rødspriten holde :)

Fleff 15. desember 2016 22:37

Maxbo, jernia, coop obs bygg, og diverse apoteker har isopropanol, også kjent som blårens.

FranZe 16. desember 2016 01:05

Ja. Sjekket Jernia og gadd ikke fly rundt mer for å lete. Så får ta å titte etter det senere. Nå er den nye pastaen lagt på. Tørket det bare vekk og la på ny.

EliteBook 16. desember 2016 21:17

Sitat:

Sitat av Deadlock Radium (Innlegg 3352901)
For guds skyld ikke gjør som en jeg hørte om og tenk at "sprit er sprit" og rens vekk pasta med white spirit. Da går det fort til helvete.

Dette har jeg gjort noen ganger, heldigvis ikke gått galt enda. Men godt å vite :rolleyes:

BaDomTss 16. desember 2016 22:56

Du kan også bruke kondensfjerner. De inneholder som regel kun isopropylalkohol.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 22:17.