' freak.no - Skatt ved utleie av bolig
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Offentlige institusjoner (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=213)
-   -   Skatt ved utleie av bolig (https://freak.no/forum/showthread.php?t=293561)

Nether 22. november 2016 00:56

Skatt ved utleie av bolig
 
Si at jeg eier 2 leiligheter i et hus. Den øverste leiligheta har en markedsverdi på omkring 3 millioner, den nederste vesentlig mindre. Den nederste leiligheta går ikke som familieenhet, og ses dermed som en del av øverste leilighet, og kan følgelig leies ut skattefritt. Problemet oppstår fordi lovverket sier at så lenge du leier ut under halvparten av arealverdien av leiligheta (antatte leieinntekter basert på markedet), skatter du ikke. Jeg ønsker å leie ut et rom i den øverste leiligheta også, som da vil medføre utleie av over halvparten av månedsverdien til leilighetene samlet, og hele beløpet må dermed skattes av.

Noen som er flink på skatt her som vet hvordan man kan håndtere (unngå) dette lovlig? Ønsker ikke å inngå samboerskap. Kan man f.eks bo sammen uten offisiell leiekontrakt, der den ene parten tar seg av innkjøp/vedlikehold? Eller vil det sees på som utleie?

frtoretang 22. november 2016 11:34

Om den du leier ut til i hovedetage er din samboer så er det jo null stress. For da leier du jo ikke ut, dere deler hus og hjem og hxn må selvsagt betale sin andel av boligkostnaden. Realiteten er da at du kun har en leietaker, den som leier sokkel/1 etg.

Hvordan du og samboer ordner opp dere imellom er ikke en sak for skattetaten. Ja med mindre samboer er mottaker av offentlige stønader og oppgir deg som utleier for å dermed få større utbetalinger. Da vil dere kunne få et problem. Men såfremt dere faktisk er et par som bor sammen så står dere fritt til å dele på boligutgiftene som dere vil uten at det utløser skattepåslag.

Nether 22. november 2016 14:02

Vi er ikke et par, og det er dermed ikke aktuelt og melde oss som samboere. Vi er svært nære venner, men samme kjønn og begge er heterofile. H*n skal benytte et annet soverom enn meg. Det er derfor jeg lurer på om dette kan gjøres lovlig. Om vi ikke har kontrakt, og jeg ikke mottar en offisiell sum hver måned, er forholdet da å regne som utleier/leietaker? Hvor stor del av drifts- og livskostnadene kan personen jeg bor med betale før forholdet per loven defineres som utleie?

Jeg forstår det slik at det ikke har noe å si hvor mye jeg faktisk tar betalt for enhetene jeg leier ut, da det er markedsverdien som bestemmer hvorvidt det er skattepliktig eller ikke. Problemet er da hva som defineres som utleie, og om jeg i praksis kan "leie ut" rommet uten at forholdet defineres som utleie.

Cybergasm 22. november 2016 14:34

Sitat:

Sitat av Nether (Innlegg 3348064)
Vi er ikke et par, og det er dermed ikke aktuelt og melde oss som samboere. Vi er svært nære venner, men samme kjønn og begge er heterofile. H*n skal benytte et annet soverom enn meg. Det er derfor jeg lurer på om dette kan gjøres lovlig. Om vi ikke har kontrakt, og jeg ikke mottar en offisiell sum hver måned, er forholdet da å regne som utleier/leietaker? Hvor stor del av drifts- og livskostnadene kan personen jeg bor med betale før forholdet per loven defineres som utleie?

Jeg forstår det slik at det ikke har noe å si hvor mye jeg faktisk tar betalt for enhetene jeg leier ut, da det er markedsverdien som bestemmer hvorvidt det er skattepliktig eller ikke. Problemet er da hva som defineres som utleie, og om jeg i praksis kan "leie ut" rommet uten at forholdet defineres som utleie.

Her er jeg på tynn is, men du kan kanskje lese deg litt opp i kildene jeg legger ved.
Det er ikke markedsverdi, men utleieverdi (markedsleie)
2 etasjer med lik areal kan ha helt ulik leiepris, så lenge din totale inntekt fra utleie ikke overstiger utleieverdien av din egen leilighet så skal det ikke være noe problem slik jeg har forstått.

Du sier at underetasjen holder lavere standard enn toppetasjen, hvor mye forskjell?

Hvem har satt verdien? Er det ligningskontoret? Sjekk i såfall den nederste linken. Du kan bruke annonser og prospekter av tilsvarende bolig i samme strøk for å regne ut utleieverdien din.

Det står litt her:
http://www.smartepenger.no/96-bolig/...e-i-egen-bolig
og her
http://www.smartepenger.no/boligokon...-egen-boligdel

Nether 22. november 2016 14:54

Sitat:

Sitat av Cybergasm (Innlegg 3348073)
Her er jeg på tynn is, men du kan kanskje lese deg litt opp i kildene jeg legger ved.
Det er ikke markedsverdi, men utleieverdi (markedsleie)
2 etasjer med lik areal kan ha helt ulik leiepris, så lenge din totale inntekt fra utleie ikke overstiger utleieverdien av din egen leilighet så skal det ikke være noe problem slik jeg har forstått.

Du sier at underetasjen holder lavere standard enn toppetasjen, hvor mye forskjell?

Hvem har satt verdien? Er det ligningskontoret? Sjekk i såfall den nederste linken. Du kan bruke annonser og prospekter av tilsvarende bolig i samme strøk for å regne ut utleieverdien din.

Det står litt her:
http://www.smartepenger.no/96-bolig/...e-i-egen-bolig
og her
http://www.smartepenger.no/boligokon...-egen-boligdel

Ja, verdien er satt av en takstmann. Om jeg leier ut rommet i øverste etasje også, vil summen av nederste leilighet + rommet i øverste overstige markedsleieverdien til privatleiligheten. Det er derfor jeg lurer på hvilke alternative betalingsformer man kan benytte seg av. Om leietaker i øverste leilighet ikke betaler i form av penger, men tjenester for eksempel, er det lovlig? Er det kun direkte innbetalinger til en bankkonto jeg råder over som regnes som utleie? Om pengene kun indirekte profiterer meg, som i at leietaker betaler alt av mat og kjøper møbler, er det lovlig?

(Takk for bra svar forresten)

Edit: Gitt at forskjellen i fortjeneste på utleie og markedsverdien til leiligheta ikke er stor, hvor sannsynlig er det at jeg kommer til å møte motstand? Hva skal til for at kommunen griper inn?

Cybergasm 22. november 2016 15:25

I den siste linken står dette:
Sitat:

Det er rom for skjønn når utleieverdien av din egen boenhet skal beregnes. Ligningskontoret hjemsøker ikke boligen med takstmann (med mindre det blir rettssak). Men strekker du strikken for langt, risikerer du at ligningskontoret skjærer igjennom. Har boligen for eksempel fire hybler i Oslos hete leiemarked som du leier ut for 7.000 kroner stykket, er de samlede leieinntektene 28 000 kroner. Da må du hevde at leieverdien på den delen du selv bebor, er minst 28 000 kroner.
Om ett rom skal være med på at du overstiger verdigrensen så kan det ikke være stor forskjell på enhetene.
Men snakker vi om 6000,- for etasje 1, 2000,- for rom og en utleieverdi på etasje 2 på 7000,- vil du ende 1000kr over grensen.
Da vil jeg påstå at begrepet "skjønn" slår inn, det er ihvertfall stor forskjell fra eksempelet sitert over hvor utleier sitter med 30 000,- inn på konto pr mnd kontra 1000,- for ett ekstra utleierom.

Ett annet sitat fra samme side sier også dette:
Sitat:

Er leieinntektene større enn verdien av din egen boenhet, er det er vanskelig å slippe unna skatten ved å kreve en lavere husleie av leietagerne. Det slår en annen dom fra Narvik i 1994 fast. Det er hva du sannsynlig ville oppnådd i det åpne markedet som bestemmer utleieverdien.
Så selv om du lar noen bo hos deg for 100kr pr mnd så vil de se på hva det rommet egentlig er verdt, det enkleste vil vel være å ta opp denne personen i husstanden din og ha en muntlig enighet om fordeling av utgifter. Men husk at avtaler som ikke er skriftlige ofte kan skape trøbbel.
Men jeg presiserer at jeg kun har lest dette, og det kan være andre regler som spiller inn når du skal leie ut ett rom i din egen leilighet.


Kilde: http://www.smartepenger.no/boligokon...-egen-boligdel

Nether 22. november 2016 15:40

Sitat:

Sitat av Cybergasm (Innlegg 3348081)
Så selv om du lar noen bo hos deg for 100kr pr mnd så vil de se på hva det rommet egentlig er verdt, det enkleste vil vel være å ta opp denne personen i husstanden din og ha en muntlig enighet om fordeling av utgifter. Men husk at avtaler som ikke er skriftlige ofte kan skape trøbbel.
Men jeg presiserer at jeg kun har lest dette, og det kan være andre regler som spiller inn når du skal leie ut ett rom i din egen leilighet.


Kilde: http://www.smartepenger.no/boligokon...-egen-boligdel

Ja, det er dette jeg er nysjerrig på. Kan jeg lovlig ha en muntlig avtale om fordeling av utgifter? At vi deler resterende beløp av de totale bokostnadene, uten at dette ses på som utleie? Om dette er tilfellet er problemet løst, og jeg har en svært gunstig bosituasjon. Ifbm muntlige vs skriftlige avtaler er ikke dette et problem i denne situasjonen, da jeg økonomisk er i stand til å dekke hele beløpet selv, og kan følgelig kaste personen ut uten problemer.

Blackkoz 22. november 2016 23:56

Nå orker jeg ikke helt å bruke mye tid på å finne fram kildene, men mener å huske at så lenge du selv bor i lag med personen du leier ut til (såkalt kollektiv) så trenger du ikke å skatte av beløpet / regnes ikke med i totalen mtp % deling av leieinntektene.
Så det skal være rett fram å leie ut et rom i din egen leilighet, uten problemer.

Nether 23. november 2016 00:45

Jeg har pratet med en eiendomsadvokat og en eiendomsmegler, og det viser seg at det i praksis er tilnærmet umulig for kommunen å forfølge lavprofitstilfeller som dette. Ingen av dem hadde noensinne hørt om noen som ble tatt for så små summer, så jeg tror det skal gå fint. Ikke at jeg oppfordrer til det.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 23:14.