' freak.no - Festeferie destinasjon for oss rundt 30, fins det?
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Reise og ferie (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=197)
-   -   Festeferie destinasjon for oss rundt 30, fins det? (https://freak.no/forum/showthread.php?t=296852)

olanordmann321 20. april 2017 10:38

Festeferie destinasjon for oss rundt 30, fins det?
 
Hei,

Vi er et par karer som ønsker å dra på ferie der fest er i fokus. Problemet er bare at slike ferie destinasjoner virker forbeholdt for de som er 18-23. Hva med oss som er 27-35?

Har noen anbefalinger til feriedestinasjoner rundt om i verden hvor det hovedsaklig er folk i slutten av 20-årene eller begynnelsen av 30-årene som reiser? Ikke barnefamilier, ikke pensjonister, ikke fjortiser, men "unge" voksne :)

Vennligst vær spesifikk, det nytter ikke å nevne hele land, nevn spesifikke steder, strender, bydeler. Et sted der konsentrasjonen er høy for likealdrende på ferie. Takk :)

tearz83 20. april 2017 12:26

Sydenfylla er vel forbeholdt kidsa. Men for oss i 30åra vil jeg si storbyer. Berlin, Amsterdam, Stockholm, København, Madrid, Dublin, Barcelona, oktoberfest i München.
Strand ferie så er jeg usikker.

Disse byene har ihvertfall noe for enhver smak klubber, restauranter, barer. Oktoberfest er et fyllekalas for alle aldre.

Vet ikke om det var dette du var ute etter.

olanordmann321 20. april 2017 13:17

Tja, Oktoberfest ja, det blir vel innenfor det jeg er ute etter, da det er en destinasjon/event som passer kriteriene, så takk for det :)

Storbyer funker vel ikke helt. Storbyer er plasser folk generelt bor. Merk kriteriet i åpningsposten: "Et sted der konsentrasjonen er høy for likealdrende på ferie" og eksempler er steder, strender, bydeler, ikke hele storbyer. Flertallet av hele Berlin, Stockholm eller t.o.m Amsterdam er ikke 27-35 åringer på ferie.

Så ja, selv om jeg skjønner at det er desidert mest "kids" som drar på sydenfylla, så må det vel finnes et marked for de litt eldre som fremdeles er single når vi snakker om hele verden som potensielt marked?! Det finnes jo 7-8 milliarder folk på jorda, så selv om dette blir et bittelite segment av verdensbefolkningen, så må det vel allikevel finnes et marked for det? Dette markedet skapes enkelt og greit med å øke prisene. Kidså har bare råd til billigferier, samme med familier. Men unge voksne uten kids har bedre råd siden vi har mindre utgifter.

NoillStress 20. april 2017 13:51

ibiza, jeg følte meg definitivt ikke feilplassert på klubbene der og jeg er i starten av 30åra :)

moret 20. april 2017 14:22

Sitat:

Sitat av olanordmann321 (Innlegg 3376751)
Så ja, selv om jeg skjønner at det er desidert mest "kids" som drar på sydenfylla, så må det vel finnes et marked for de litt eldre som fremdeles er single når vi snakker om hele verden som potensielt marked?! Det finnes jo 7-8 milliarder folk på jorda, så selv om dette blir et bittelite segment av verdensbefolkningen, så må det vel allikevel finnes et marked for det? Dette markedet skapes enkelt og greit med å øke prisene. Kidså har bare råd til billigferier, samme med familier. Men unge voksne uten kids har bedre råd siden vi har mindre utgifter.

Det er jo bare å ta turen litt lenger bort enn til middelhavet så er mye gjort. Asia og Sør-Amerika feks så er det pluttselig et litt eldre klientell.
30+ blir kanskje ikke veldig vanlig, men mange folk som er godt oppi 20åra som drar på tur. Du finner dog kanskje ikke de store gjengene med folk som i Magaluf, men tror dere skal ha det hyggelig om dere drar litt lenger. "Sydenfylla" er forbeholdt kids, "asiafylla" derimot blir mye kulere om man er voksen.

cayuc 20. april 2017 14:34

Som nevnt over så kan europeiske storbyer som Amsterdam, Berlin, London og Barcelona anbefales! Sikkert mye i Asia og USA også, men her har jeg ingen førstehånds erfaring dessverre.

For øvrig er 30 det nye 25, så aldersforskjell er det svært få som tenker over! Jeg har selv reist på slike turer i grupper hvor folk var alt fra 22-28 år, uten problem :D

olanordmann321 20. april 2017 14:38

Takk for gode tips! Ibiza funker ja. Har ikke vært der, men det er som regel dyrere, og klientellet er ofte slutten av 20-årene og noen i begynnelsen av 30-årene, har jeg hørt. Oktoberfest kunne og funket. Asia, ja, der drar ikke fjortisene, men mye familier og sånn. Sikkert noen muligheter i Asia og Latin-Amerika, men hadde vært greit å snevret det inn litt med en populær strand, klubbgate, eller liten by eller bydel :P "Asia" og Latin-Amerika blir litt stort, hehe

moret 20. april 2017 15:01

Sitat:

Sitat av olanordmann321 (Innlegg 3376767)
Takk for gode tips! Ibiza funker ja. Har ikke vært der, men det er som regel dyrere, og klientellet er ofte slutten av 20-årene og noen i begynnelsen av 30-årene, har jeg hørt. Oktoberfest kunne og funket. Asia, ja, der drar ikke fjortisene, men mye familier og sånn. Sikkert noen muligheter i Asia og Latin-Amerika, men hadde vært greit å snevret det inn litt med en populær strand, klubbgate, eller liten by eller bydel :P "Asia" og Latin-Amerika blir litt stort, hehe

Kommer jo helt an på hvor du drar hen om det er familier eller ikke da. Du ser lite barnevogn på full moon party liksom.

Men, siden du vil ha noen tips på konkrete steder:
Ko Phangan(eller noen av de andre hundre party-stedene), Thailand
Cartagena, Colombia
San Pedro, Belize
Boracay, Filippinene

(Og nei, jeg gidder ikke nevne en "strand" eller "klubbgate" da du automagisk ender opp der uansett)

Eventuelt kan du si fuck it all og dra på feks Mardi Gras eller Karneval Rio....? Da har du party for de over 20år.

olanordmann321 20. april 2017 15:32

Sitat:

Sitat av moret (Innlegg 3376772)
Kommer jo helt an på hvor du drar hen om det er familier eller ikke da. Du ser lite barnevogn på full moon party liksom.

Men, siden du vil ha noen tips på konkrete steder:
Ko Phangan(eller noen av de andre hundre party-stedene), Thailand
Cartagena, Colombia
San Pedro, Belize
Boracay, Filippinene

(Og nei, jeg gidder ikke nevne en "strand" eller "klubbgate" da du automagisk ender opp der uansett)

Eventuelt kan du si fuck it all og dra på feks Mardi Gras eller Karneval Rio....? Da har du party for de over 20år.

Takk! Stedene er notert. Tingen er at når jeg bestiller hotell/leilighet vil jeg være i gåavstand til der det skjer. Er man i en storby f.eks, så kan det ta lang tid å komme seg til klubbgaten hvis hotellet er på motsatt ende av byen i taxi hvis det er mye trafikk. Så hvis du kjenner til gatene/stedene/strendene "close to the action" på de stedene, kunne du være så grei å nevne de allikevel? :) "Google it" funker bra med noen ting, men er ikke alltid like lett som folk vil ha det til. Nettopp derfor jeg startet denne tråden; etter mye Googling var det overraskende lite info å finne om feriedestinasjoner for single i begynnelsen av 30-årene.

kn^tte 20. april 2017 15:46

Selv om Amsterdam er en storby som folk bor i, er det mye inn og utvandring derfra.

Amsterdam er også den mest internasjonale byen i verden. Av litt over 800 000 innbyggere, er det knappe 500 000 av de som faktisk er nederlendere. Det er sjeldent man møter innfødte amsterdammere for å si det sånn. De er så stolte av å være så flerkulturelle at de har opprettet en egen nettside dedikert til det: http://www.180amsterdammers.nl/en

Jeg skal ikke si at dere skal komme å feste her, men why the fuck not. I Amsterdam finner du nattklubber som så og si aldri stenger. Det er alltid en fest et eller annet sted. Du skal være bra lame for å kjede deg i denne byen! Jeg skal ikke anbefale spesifikke bydeler i Amsterdam for slik funker ikke denne byen. De største og beste nattklubbene er spredd rundt og du finner sikkert en nattklubb med 24-timers bevilning i alle de største bydelene. Amsterdam er uansett så lite at har du sykkel kommer du deg fort rundt og frem og tilbake.

Amsterdam og Nederland på sommeren kan være skikkelig fint og chill. Stikk på strandparty ved Bloemendal om dere vil ha "sommer og sol". Vær obs på ekstreme drinkpriser i enkelte av strandbarene. En annen chill thing er dagparty hver søndag på Thuishaven. Legandarisk sted som er et must å få med seg, spesielt på sommeren. Er man natteravner kan man stikke på klubber som Shelter, De School, De Marktkantine, Radion, etc. Sjekk Partyflock.nl for å holde dere oppdatert om hva som skjer og der er også oversikt over gjennomsnittsalder på de ulike eventene, da den også er linket opp mot eventene publisert på Facebook.

For øvrig arrangeres det en rekke ulike festivaler og eventer året rundt i Amsterdam, og spesielt over sommeren. En ting som jo kan være kult å få med seg er Amsterdam Dance Event ut mot høsten. Været kan være noe surt da, men det er definitivt party i hele byen den uka, men om dere er mer i sommerchill humør bør dere kanskje sjekke ut noe som skjer på sommerstid som feks Thuishaven og Bloemendal.

Amsterdam er byen for folk mellom 25 - 40. Du ser sjeldent barnevogner i gatene, eller småbarnsfamilier på tur i sentrum (sett bort fra en og annen amerikansk feit familie som tror Red Light er en form for fornøyelsespark). Gjennomsnittsalderen i Amsterdam er forøvrig 37,5. Vet du hvilke klubber du bør gå på møter du sjeldent folk under 25. Studentene har ofte sine egne fester på de mest tackye nattklubbene du kan tenke deg. Du vil automatisk holde deg unna.

Shanta 20. april 2017 15:50

Mange fine fester i Barcelona som f.eks. Festa Mayor Gracia, Sonar, Festival Cruilla og andre store konserter/festivaler som gjerne holder på et par dager. Sitges kan varmt anbefales når det er filmfestival rundt oktober måned og karnevalstid i februar, eller mye festing her også (europas homohovestad, men ikke la det skremme deg).

kn^tte 20. april 2017 15:51

PS. I Amsterdam er det lurt å finne boplass i OudWest, Bos en Lommer, De Pijp, Jordaan eller sentrum og da er man nært alt som måtte være rundt. Lei sykkel og dere er fri som fuglene!

olanordmann321 20. april 2017 15:53

Sitat:

Sitat av kn^tte (Innlegg 3376783)
Selv om Amsterdam er en storby som folk bor i, er det mye inn og utvandring derfra.

Amsterdam er også den mest internasjonale byen i verden. Av litt over 800 000 innbyggere, er det knappe 500 000 av de som faktisk er nederlendere. Det er sjeldent man møter innfødte amsterdammere for å si det sånn. De er så stolte av å være så flerkulturelle at de har opprettet en egen nettside dedikert til det: http://www.180amsterdammers.nl/en

Jeg skal ikke si at dere skal komme å feste her, men why the fuck not. I Amsterdam finner du nattklubber som så og si aldri stenger. Det er alltid en fest et eller annet sted. Du skal være bra lame for å kjede deg i denne byen! Jeg skal ikke anbefale spesifikke bydeler i Amsterdam for slik funker ikke denne byen. De største og beste nattklubbene er spredd rundt og du finner sikkert en nattklubb med 24-timers bevilning i alle de største bydelene. Amsterdam er uansett så lite at har du sykkel kommer du deg fort rundt og frem og tilbake.

Amsterdam og Nederland på sommeren kan være skikkelig fint og chill. Stikk på strandparty ved Bloemendal om dere vil ha "sommer og sol". Vær obs på ekstreme drinkpriser i enkelte av strandbarene. En annen chill thing er dagparty hver søndag på Thuishaven. Legandarisk sted som er et must å få med seg, spesielt på sommeren. Er man natteravner kan man stikke på klubber som Shelter, De School, De Marktkantine, Radion, etc. Sjekk Partyflock.nl for å holde dere oppdatert om hva som skjer og der er også oversikt over gjennomsnittsalder på de ulike eventene, da den også er linket opp mot eventene publisert på Facebook.

For øvrig arrangeres det en rekke ulike festivaler og eventer året rundt i Amsterdam, og spesielt over sommeren. En ting som jo kan være kult å få med seg er Amsterdam Dance Event ut mot høsten. Været kan være noe surt da, men det er definitivt party i hele byen den uka, men om dere er mer i sommerchill humør bør dere kanskje sjekke ut noe som skjer på sommerstid som feks Thuishaven og Bloemendal.

Amsterdam er byen for folk mellom 25 - 40. Du ser sjeldent barnevogner i gatene, eller småbarnsfamilier på tur i sentrum (sett bort fra en og annen amerikansk feit familie som tror Red Light er en form for fornøyelsespark). Gjennomsnittsalderen i Amsterdam er forøvrig 37,5. Vet du hvilke klubber du bør gå på møter du sjeldent folk under 25. Studentene har ofte sine egne fester på de mest tackye nattklubbene du kan tenke deg. Du vil automatisk holde deg unna.

Takk for spesifikke tips om Amsterdam! Det er en stor by, så slike tips kommer godt med :) Det er uansett en by jeg har tenkt å besøke en gang, så greit å vite :) Spesielt greit siden jeg bor i Stavanger, og vil man dra noen som helst plass (foruten charter turer) drar man som oftest igjennom Schipil, Amsterdam. Så det er mange direktefly til byen ifra lille Stavanger, som betyr at det er billig og enkelt å reise dit :)

moret 20. april 2017 16:07

Det som er viktig å huske på er at disse stedene som ikke er fjortisfyll ikke er steder som er bygget og planlagt for å være frjotisfyll-steder. Så party-streets feks finner man ikke på samme måte som i ayia napa, men du finner fort improv-scener på stranda med et par hundre pers som danser rundt bålet. Det sagt:

Ko Phangan -> Det er en øy, som er typ 1mil i diameter... du drar dit du ser folka er.
Cartagena, Colombia -> Getsemani
San Pedro, Belize -> Front Street
Boracay, Filippinene -> Station 2

ronorio 20. april 2017 17:29

Dere kan reise hvor som helst i Thailand.

haifinn 21. april 2017 02:52

Las Vegas.
Direkte fly med Norwegian fra Oslo, ca 5000 t/r. http://omnianightclub.com/location/las-vegas/ på Caesars, evt http://hakkasanlv.com/. Pool parties på alle hotell. Perfekt .. men forutsetter tjukk lommebok

olanordmann321 21. april 2017 14:18

Sitat:

Sitat av haifinn (Innlegg 3376928)
Las Vegas.
Direkte fly med Norwegian fra Oslo, ca 5000 t/r. http://omnianightclub.com/location/las-vegas/ på Caesars, evt http://hakkasanlv.com/. Pool parties på alle hotell. Perfekt .. men forutsetter tjukk lommebok

Hehe, ja jeg har skjønt det at hvis man virkelig ska muligheter for skikkelig voksenfest så hjelper det veldig på med tjukk lommebok :D

Jeg må rett og slett få meg bedre betalt jobb :P

Slæsken 21. april 2017 14:29

Er en ''voksenfest'' så mye annerledes en hva en fest med unge voksne er?
Av erfaring er nemlig mange voksne værre i fylla en hva mange ungdom er.
Utestedsmessig så er vel isåfall brune pubber det beste valget, du slipper ungdommen, musikkvalget er annerledes og det er gjerne sport på tv i bakgrunn, perfekt for ''voksenfylla''.

locking123 21. april 2017 15:07

Kan virkelig anbefale en liten øy utenfor krabi i Thailand , som heter Phi Phi
Helt nydelig om dagen, og om natten forvandles hele byen til en stor fest, veldig lite "kids" da det er for langt, og for dyrt å reise for mange i den alderen.

Men som sagt over her, hele thailand er det du leiter etter.

moret 21. april 2017 15:49

Sitat:

Sitat av Slæsken (Innlegg 3376996)
Er en ''voksenfest'' så mye annerledes en hva en fest med unge voksne er?
Av erfaring er nemlig mange voksne værre i fylla en hva mange ungdom er.
Utestedsmessig så er vel isåfall brune pubber det beste valget, du slipper ungdommen, musikkvalget er annerledes og det er gjerne sport på tv i bakgrunn, perfekt for ''voksenfylla''.

Har du vært i Ayia Napa eller lignende og gått ned party-street der? Sånt slutter å være moro på et tidspunkt i livet og etter den grensen er krysset frister det ikke å feste med kids. Det er imho veldig stor forskjell på en "voksen" feriedesitnasjon og Sunny Beach.

Slæsken 21. april 2017 16:05

Jojo, men har en følelse av at de fleste utesteder uansett har folk i alle aldre i utlandet. (sånn bortsett ifra stedene som er utelukkende for ungdommen selvsagt)
Har aldri vært i Ayia Napa eller andre store ''partysteder'', har kun vært i Costa Del Sol (Spania) og Irland selv så vet ikke så mye mer om det en hva jeg har hørt fra kamerater og som jeg har sett på tv.
Skjønner godt at det slutter å være morsomt etter en stund og at man søker et litt mer voksent sted med bedre selskap og kanskje litt roligere omgivelser.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 17:56.