' freak.no - Fotlenke - Har flyttet, kan jeg fortsatt sone?
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Offentlige institusjoner (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=213)
-   -   Fotlenke - Har flyttet, kan jeg fortsatt sone? (https://freak.no/forum/showthread.php?t=293548)

TheEngineer 21. november 2016 15:04

Fotlenke - Har flyttet, kan jeg fortsatt sone?
 
Hei!

I sommer flyttet jeg fra Stavanger til Oslo.. Har ikke meldt adresseendring enda ettersom han jeg leier med ikke vil betale skatt fra inntektene.

Har en dom på 40 dager som jeg tenkte å sone med fotlenke om mulig.

Jeg fikk nå en SMS fra Kriminalomsorgen region sørvest der de minnet på at fristen snart gikk ut for å søke om fotlenke. Får desverre ikke tak i de på telefon, har sendt mail men tenkte dere kanskje kjenner til dette..

Vet dere om jeg kan sone dommen min i Oslo, kriminalomsorgen region øst isteden for sørvest?

Må kompisen min skatte fra leieintektene om jeg melder adresseendring?


Takker.

Batabusa 21. november 2016 15:07

Du MÅ jo sone på registrert adresse og om du har ingen planer om å melde flyttinga, hvordan i helvette har du tenkt å få lov til å sone der da?

Blir jo som bare å si til dem: Jeg bor på ukjent sted, kan jeg sone her? Sånn på det ukjente stedet jeg ikke har meldt flytting til.
Trenger ikke tenke dette så mye igjennom før du skjønner tegninga?

TheEngineer 21. november 2016 15:17

Vel, det er selvsagt. Jeg MÅ endre adresse om jeg skal sone. Får eventuelt flytte fra kompisen min om han ikke vil at jeg skal ha adresse der.

Det var ment som to separate spørsmål egentlig. Dårlig formulert fra min side. :p

oom 21. november 2016 17:46

Sålenge du ikke leier mer enn halve boligen/betaler mer enn 20.000,- til kompisen din, slipper han å skatte på inntektene.

Skatteetaten
Sitat:

Hvis du leier ut hele eller en større del av boligen din, og utleieinntektene overstiger 20 000 kroner, blir alle utleieinntektene fra boligen i løpet av året skattepliktige og du må levere RF-1189 Utleie mv. av fast eiendom sammen med selvangivelsen.

Saerdna 21. november 2016 18:20

Sitat:

Sitat av OoM (Innlegg 3347912)
Sålenge du ikke leier mer enn halve boligen/betaler mer enn 20.000,- til kompisen din, slipper han å skatte på inntektene.

Skatteetaten

Nei, det er ikke korrekt. Les det du siterer.

Leier du ut hele eller større del av boligen din OG leieinntektene er over 20.000.

oom 21. november 2016 19:26

Sitat:

Sitat av Saerdna (Innlegg 3347916)
Nei, det er ikke korrekt. Les det du siterer.

Leier du ut hele eller større del av boligen din OG leieinntektene er over 20.000.

Ser ut som fingrene var raskere enn hodet der ja. Feil quote.

Når utleier selv bor i boligen, slik situasjonen til trådstarter er, og utleier bor og bruker mer enn halvparten av boligen spiller ikke leiesummen noen rolle. Det er skattefritt.

skatteetaten

Eager Igor 23. november 2016 23:19

I Rogaland er det relativt lett å få innvilget fotlenkesoning.
(Kompis av meg har fått det to ganger allerede)
Andre fylker kan ha lang kø av søkere, eller ikke denne ordningen i det hele tatt.
Men fotlenkesoning har kun noe for seg om du har inntektsgivende arbeid å gå til på dagtid.
Hvis ikke kan du like gjerne ta deg en "ferie" i arbeidsleir/ vanlig fengsel i stedet.

ScoopeX 24. november 2016 02:48

Sitat:

Sitat av Batabusa (Innlegg 3347888)
Du MÅ jo sone på registrert adresse og om du har ingen planer om å melde flyttinga, hvordan i helvette har du tenkt å få lov til å sone der da?

Blir jo som bare å si til dem: Jeg bor på ukjent sted, kan jeg sone her? Sånn på det ukjente stedet jeg ikke har meldt flytting til.
Trenger ikke tenke dette så mye igjennom før du skjønner tegninga?

Kanskje være forsiktig før du uttaler deg om slike ting hvis du ikke vet, du kan absolutt sone på en annen adresse enn den du er registrert i folkeregisteret på, det være seg venner, familie etc.

Eager Igor 25. november 2016 01:18

Sitat:

Sitat av ScoopeX (Innlegg 3348383)
Kanskje være forsiktig før du uttaler deg om slike ting hvis du ikke vet, du kan absolutt sone på en annen adresse enn den du er registrert i folkeregisteret på, det være seg venner, familie etc.

Ja, men du får ikke sone i annet FYLKE enn der du er folkeregistrert bosatt! Pr i dag er det kun et begrenset antall fylker og kommuner som tilbyr fotlenkesoning.

Her i Rogaland er de også gretne på å la folk sone langt ute på landet, milevis fra KrimOrg-kontorene i Stvgr/ Hgsd.
...sosionomene orker ikke kjøre i mange timer hver vei for å ta uanmeldte kontroller av deg.. :-)

nehmZ 13. februar 2017 21:26

Sitat:

Sitat av Eager Igor (Innlegg 3348579)
Ja, men du får ikke sone i annet FYLKE enn der du er folkeregistrert bosatt!

Forholdsvis død tråd, men den var fortsatt på første siden. Ville kommentere denne kommentaren.

Fordi.. jo? Jeg har sonet med fotlenke i Sør-Trøndelag, selv om jeg har vært folkeregistrert i Hedmark Fylke hele mitt liv. Aldri vært folkeregistret i Sør-Trøndlag.

TheEngineer 14. februar 2017 12:41

Min saksbehandler sa det ikke var nødvendig å være registrert på adressen.

Batabusa 16. februar 2017 18:12

Sitat:

Sitat av ScoopeX (Innlegg 3348383)
Kanskje være forsiktig før du uttaler deg om slike ting hvis du ikke vet, du kan absolutt sone på en annen adresse enn den du er registrert i folkeregisteret på, det være seg venner, familie etc.

Hvor sa jeg folkeregistrert? Jeg sa registrert adresse. :party: Altså, at de må kjenne til adressen.

Men det også er jo nå motsagt. Men følte bare for å påpeke det.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 18:34.