' freak.no - Kjøre fra purken?
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Undergrunn (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Kjøre fra purken? (https://freak.no/forum/showthread.php?t=71093)

Spanky 12. september 2006 21:01

Kjøre fra purken?
 
Altså er det virkelig så vanskelig å kjøre fra polti?
Her i norge kjører de Volvoer, men er de noe raske?
Har noen her hatt noen lignende opplevelser? (lite trolig da :p )
helikopter burde ikke være noe problem hvis du i oslo sentrum kansje, og hva skal til for at de sender ut helikopter`?

Uansett her: http://ebaumsworld.com/2006/07/mustangspin.html
er noe ganske rå kjøring :D jeg tror han kunne klart å stikke av hvis han hadde en bedre bil og uten helikopteret i ræva :)

Lille My 12. september 2006 21:06

Hørt om å se på bilskiltet? Du kan gjøre til verdens ende fra dem de vet fortsatt hvem du er :D

t33zr 12. september 2006 21:10

Nei... det er faktisk dødlett å kjøreifra politiet... er bare å bruke litt huet og ha en bil som sitter godt på veien....

Husk at du kjører for livet (lappen+bot+fengsel...osv)
Politiet kjører fordi det er jobben deres....

vidarlo 12. september 2006 21:11

Dei kjører ikkje volvo lenger. Dei kjører i hovudsak ford. UP har rett nok en del volvoer, men det er typisk *dyre* modeller som går relativt bra. Og om du kjører ifra dei, er det å unlate å stoppe i kontroll, altså mister du lappen uansett. Om du så er klink edru og drar på forbi en promillekontroll ryker lappen i ett år. Så lønner det seg? Aldri!

Og stikke av? Jada, går. Men dei kan kalle ut meir politi som kan vente på deg lenger framme på vegen - eller skrive ned nummeret på bilen - eller legge ut spikermatter (ja, politiet *kan* bruke spikermatte også i norge)...

Magisk 12. september 2006 21:11

Og politiet i norge kjører nok ikke "bare" volvoer. En del sivilbiler finnes det. Og de er litt råere enn en vanlig bil. Så om du ikke har en del hk under panseret ditt pluss falske skilter på bilen, så er nok dette en tapt sak.

Bekks 12. september 2006 21:11

Det er nok litt vanskelig å kjøre fra politet, men vet om flere som har gjort det. Det de har felles er at de hadde temmelig raske biler. Bilene som politet kjører tror jeg ikke har noe problem med å følge de fleste, men de har ikke lov. De har masse lover de skal følge når de følger etter en annen bil, det er nok der mange slipper unna. I siste magasin av Autofil står det ganske mye om helikopetere som flyr over Oslo. Har ikke mulighet til å legge den ut her artikkelen da jeg hverken har scanner eller cam.

Tror aldri det hadde skjedd i Norge det som skjer på den videoen.

(Jeg var litt sein der ja)

Som de andre sier så kjører politet ikke bare volvoer. I Kristiansand har de ihvertfall en BMW og flere Ford. Sivilt da..

Fribbern 12. september 2006 21:13

Kjøre fra politiet er det fåtallet som klarer. De filmene du ser som kjører fra er proffe sjåfører og nøyeplanlgte ruter.
Det er nok lettere med en MC enn en bil. Det er også derfor det har kommet så mange politisykler.
Husk på det at de er mange, du er en. de har samband, er lommekjente i det strøke dem er og får et helekopter på vingene innen noen minutter. Adrenalinet ditt ville pumpet kraftig, og det ville ødelagt beslutningsevnen din. Du ville tatt unødvendige sjanser.

Politibilene er ikke orginale biler. de har kraftige motorer og er som regel trimmet litt. også stivet opp kraftig.

Polar- 12. september 2006 21:22

Her i drammen kjører sivilsnuten Subaru Impreza WRX STi. Med mindre du prøver å unnslippe overlagt drap eller nokas-ranet er det dog ingen god ide å prøve å stikke av.

Keyser Söze 12. september 2006 21:23

fleste politibilene i Ålesund er ford mondeo-er, og jeg var hos en ford-forhandler med min bil, og vi kom i prat om to biler som var i verkstedet. Den ene var en hundepartulje, altså en mondeo stasjonsvogn, og den andre var en sivil mondeo sedan. Jeg spurte jo om de var chippet, som jeg trodde de var, men det var faktisk de rimligste bilene, med 1.6 motorer og rundt 110 HK på hver av de. Det er de som reparerer/vedlikeholder politibilene i Ålesund, og jeg ble fortalt at det er slik alle bilene deres er, altså basis-utgaven. Vet ikke om det er slikt overalt, og det håper jeg at det ikke er, men har kan hvermannsen kjøre fra politiet virker det som.

Reisekjekken 12. september 2006 23:31

Volvo kan jeg mye om, men vet ikke hvilke utgaver politiet for det meste bruker. Går ut i fra at det er stort sett v70 2.5t med 210 hester og firehjulstrekk. Alternativt kjører de t5 med forhjulstrekk og 260 hester. Uansett er dette biler som klarer å holde følge med de fleste VANLIGE biler. Har også lagt merke til at en del politidistrikter nå har skaffet seg s60, og de samme motorene gjelder der. Hvis du får hundepatruljen etter deg er det som oftest xcx70, som bygger på det samme som v70, men har litt andre terrengegenskaper.

tomiz 12. september 2006 23:50

Sitat:

Sitat av Fribbern
Kjøre fra politiet er det fåtallet som klarer. De filmene du ser som kjører fra er proffe sjåfører og nøyeplanlgte ruter.

Jeg har gjort det 2 ganger. Men det var da en moped. Blir jeg blir en proff sjåfør av den grunn(?) Er vel vesentlig lettere å stikke av med det som går på 2 hjul ja. Men man trenger ikke akkurat å være en proff for å kjøre av veien, å så kjøre rett til skogs.

Grex 12. september 2006 23:53

Sitat:

Sitat av DreieR
Volvo kan jeg mye om, men vet ikke hvilke utgaver politiet for det meste bruker. Går ut i fra at det er stort sett v70 2.5t med 210 hester og firehjulstrekk. Alternativt kjører de t5 med forhjulstrekk og 260 hester. Uansett er dette biler som klarer å holde følge med de fleste VANLIGE biler. Har også lagt merke til at en del politidistrikter nå har skaffet seg s60, og de samme motorene gjelder der. Hvis du får hundepatruljen etter deg er det som oftest xcx70, som bygger på det samme som v70, men har litt andre terrengegenskaper.

de uniformerte politi bilene i follo regionen er volvo v70. disse er originale biler, med 185hk (2,5t) disse går relativt bra. de er grevlinger(forhjuls trekk). og du trenger en god bil og guts/ferdigheter for å stikke av. politiet har tatt kjøre kurs og vet åssen de skal behandle bilene. de er heller ikke redde for å bruke dem. jeg vet ikke hvor mange motorer og gear kasser jeg og andre på jobben har byttet. men det er mange... det står også alltid en bil i rette jiggen som er kresja. så de satser. up har en del s60 og disse går litt bedre, de er også nyere. de har også fått seg xc70 og xc90 nå. så det er bare å passe på. + at up bilene klarer du nesten ikke se at det er up. politiet har nokk ikke t5.

Grex 12. september 2006 23:59

Sitat:

Sitat av t33zr
Nei... det er faktisk dødlett å kjøreifra politiet... er bare å bruke litt huet og ha en bil som sitter godt på veien....

Husk at du kjører for livet (lappen+bot+fengsel...osv)
Politiet kjører fordi det er jobben deres....

jeg og en kamerat kjørte ifra polisen. men da kom vi i 120 i motgående og peisa på det 325'n greide. så de rakk vel ikke snu før vi var borte. men de fulgte etter og saumfarte hele nesodden etter oss, hele kvelden. (bytta bil) og noen vi kjenner så oss og så polti hakk i hæl. men sånn ellers hvis du har dem etter deg så skal det mere enn den vanlige rånebil til for å stikke av (bmw, 240, sierra) :D

Fribbern 13. september 2006 00:12

Sitat:

Sitat av tomiz
Jeg har gjort det 2 ganger. Men det var da en moped. Blir jeg blir en proff sjåfør av den grunn(?) Er vel vesentlig lettere å stikke av med det som går på 2 hjul ja. Men man trenger ikke akkurat å være en proff for å kjøre av veien, å så kjøre rett til skogs.

Det er noe annet på to hjul enn på fire. kan ikke kjøre til skogs med en bil.
Kjører selv tung MC og skiltet ligger ofte igjenn hjemme. Har hatt blått i speilet før, men aksen og toppfart på sykkelen er så overdrevent mye mere enn en politibil, så de forsvinner fort.

Jeg sier ikke at du eller jeg er en "proffsjåfør" av den grund. Jeg mente mere til filmer som getaway inn stockholm osv, som ofte er det som får oss til å tøffe oss i trafikken. og ta sjanser. For det ser så lett ut på filmen.
I dety lange løp lønner det seg å stoppe og ta straffen som en mann.

drQ 13. september 2006 00:13

Kanskje et poeng å nevne at det finnes forskjeller. Når en moped stikker av gidder politiet sjelden å legge så mye tid i det. Raner du NOKAS legger de litt mer i det.

Rick 13. september 2006 00:37

Om å kjøre fra politiet er vanskelig spør du? Vel, her er noen scenario om hvordan det kan utarte seg:


1. Si at du møter en politibil, og at du kjører i en bil som de vil stoppe. Kan være det at noen har ringt politiet for at de skal komme å ta et alvorsord med deg, muligens stjålet bil, mye fart, eventuelt bare at du har lagd noen ringer på asfalten.. Møter du de etter veien kan de finne på å blokkere kjørefeltene med sin egen bil, gjør de ikke det kan du fort komme unna bare med å gi gass. Husk at det tar en god stund for betjenten å snu bilen mitt på veien, også komme opp i tilsvarende eller høyere fart enn du burde ha til da.

2. Denne gangen sier vi at du plutselig ser betjenten sitte med laser i grøfta, og vet at nå ryker lappen.. Noen ganger har de stopp post på samme plass som de sitter med laseren, da er det sjeldent at det sitter en betjent i bilen å venter. Da han som burde sitte der, ofte er den som står på veien å vinker for at du skal svinge inn å få beslaglagt sertifikate ditt. Da kan du ty til trikse i scenario 1, denne gangen må betjenten komme seg inn i bilen, få startet den, og komme seg etter deg. Sånne ting tar tid, tid som du kan bruke til din fordel for å få størst mulig forsprang! Du kan også komme ut for en laserkontroll der de står å vinker inn fartssynderene lenger bort i veien, for eksempel rundt neste sving. Har du litt fantasi, kan du snu bilen og kjøre i den retningen du kom i fra. En gang vært påsitter i en sånn situasjon, og var den gang veldi morro å høre på politiradioen betjenten si "Stopp sort Ford Sierra, regnummer xx12345. Overtredelse 44 km/t." Også høre en liten stund etterpå "Helvette, han kommer i retur denne vei i større fart!"

3. Her er vel den situasjon som er værst å komme opp i, og burde ha noe annet en enn gammel Mercedes 300D for å komme unna her. Nå sier vi at du sitter bak ratte i en litt mer sportslig bil, i godt driv etter veien. Kanskje du har enn 50-60km/t over det fartsgrensen er, og på en lang strekke når du igjen 5 biler. Er jo fort gjort da å bare legge ut til venstre, og kjøre forbi alle sammen. De fleste tilfeller går jo dette bare bra, men når du ser i speilet at en sort V70R slår på blålys å også blinker seg ut kommer fort adrenalinet strømmende! Har du en rask bil da kan du går for at du tar han på fart og vilje, er du såpass uheldig at du sitter i en bil som går alt annet enn fort er det vel egentli bare å stoppe også få en kraftig skjennepreken. Stopp helst før politibilen når deg igjen, nokk is i magen å du beholder lappen her også. Ingen måling, ingen bot!


Hva skal du egentlig gjøre når du først har lagt gullegget, og føler adrenalinet pumper mens du lurer på hva straffen er for å kjøre fra politibilen? Er jo en fordel å kjenne veiene der du er, er du på fremmed jord har du egentlig "bæsjet på leggen" som det så fint heter. Er du i kjent terreng gjelder det å tenke ut hvem du kjenner i område, som helst har garasje, men allefall en gårdsplass som ikke vises fra veien! Det som skjer vist nummerskilte ditt er notert, noe det blir 95% av gangene. Er at du får en telefonsamtale fra politikontoret etter maks 10 minutter, så nå kan du angre vist bilen står registrert på mor eller far! Her er det også veldig viktig med is i magen, helst si at du er hjemme, bilen skal vistnokk stå hos en kompis som bor noen kilometer borte. Du hadde jo gjemt nøkklene på bilen en plass, de lå på høyre forhjul siden kompisen din skulle låne bilen i dag, men ikke var hjemme når du var der for å levere den. Politimannen vil ofte ha navn og nummer til han som har bilen nå, noe du selvsagt må finne en grunn til ikke å gi. Er vel ikke alle i dagens samfunn som har mobil som politiet kan ringe?? Si at du skal dra til kompisen din å finne ut hva som er skjedd med bilen din! Noter ned navn og nummer til betjenten, siden du skal ringe han når du kommer til kompisen din. Bilen din er nå borte, og kompisen din vet ikke hvor den er! Bilen er stjålet! Si at betjenten må få meldt den stjålet ASAP. Ring betjenten igjen etter 4-5 timer, og forklar at dere fant bilen en eller annen plass når dere var ute å lette etter den. Nøklene sto i den, og kanskje har du fått noen skader på den.

Selv tror jeg at de fleste betjenter vet at du lyver så mye at det renner av deg, men holder du på den isen i magen kan de aldri bevise hvem som kjørte bilen! Ingen bevis, ingen sak! Er jo viktig at kompisen også kan lyve litt for deg, gjør de noe ut av saken blir han også innkalt til avhør.

Så svaret på spørsmålet ditt er ikke så vanskelig, selvsagt går det ann å kjøre fra politiet! Er en fordel med en bil som går godt, men det absolutt viktigeste er mye is i magen! Du gjør fort en dårlig beslutning når du er i den situasjonen at du har en bil med blinkende blåe lys etter deg, og anbefaler ingen som så mye å prøve vist de ikke har tro på at de greier det. Alle situasjonene over er utprøvd, og enda har ingen mistet lappen for når de ble utført. Gjorde mye idiotisk med bil de første årene med sertifikat, selv begynner jeg å bli såpass voksen at nå er det jeg som blir sjokkert når bilene kommer flygende forbi meg i 80 soner!

Er det værdt forsøket å stikke av? Får jeg lovens små sinte menn etter meg, så blir jeg å stoppe så lenge som jeg vet at jeg beholder sertifikate. Bøter kan alltid bli betalt, å miste sertifikate er virkelig dyrt i Norge! Og blir du først tatt etter å ha stukket av, så er det kun 1 dag ekstra i buret for å prøve uten å greie det. En dag ekstra har allefall jeg blitt å risikert, du tjener jo veldi på det vist du greier å beholde isen i magen å komme deg unna!


Mvh.
En tidligere trafikksynder, som aldri ble tatt! :D

marsboer 13. september 2006 02:17

Tror det er vanskeligere nå på grunn av dagens teknologi. Selv om du er lommekjent i området, vil jeg tro at enhver politibil har GPS som kunne se alle mulige vei.

Det er mye lettere å løpe fra politiet enn å kjøre fra politiet.

fxxked 13. september 2006 02:33

Prøv med en Suzuki TL 1000 eller tilsvarende.

M&G 13. september 2006 04:09

Sitat:

Sitat av Spanky
Altså er det virkelig så vanskelig å kjøre fra polti?
Her i norge kjører de Volvoer, men er de noe raske?
Har noen her hatt noen lignende opplevelser? (lite trolig da :p )
helikopter burde ikke være noe problem hvis du i oslo sentrum kansje, og hva skal til for at de sender ut helikopter`?

Så *prøv* da vel for svarte svingende! :\

Jeg har gjort det, både med hell og ikke fullt så mye hell.
De er mange, de snakker sammen, og de har faktisk lov til å satse materiell (bilene sine) på å stoppe deg dersom de mener at du kan være til fare for andre. Så ikke engang tenk tanken på å prøve å stikke i fra de dersom de gir klart tegn til at de vil snakke med deg.

Et eksempel er en kar fra Skedsmo, kom kjørende på en oppsprita ZZR1000 en gang i tiden, og så at det var kontroll ved Lindeberg i Oslo. Han bråsnudde sykkelen, fordi han ikke hadde lappen. Da kom de fort etter han ja.. Han la seg ut på E6 og trampa til skikkelig, men hadde bilen i speilet når han passerte 150.
Når han passerte Skedsmo så ble han litt nærvøs, for de lå fortsatt der bak, så han klinte til med ALT han hadde på sykkelen, og trodde at han hadde klart det.
Men nei. De hang på.

Da han nermet seg Frogner så tok Onkel inpå igjen, og han ble skikkelig nærvøs, og prøvde fortsatt å slippe bilen som lå et stykke bak med blått i grillen.

Da han passerte Frogner og fikk se over til Arteid, så så han at det var sperring i vegen, med biler, folk og lys. Han skjønte da at det var kjørt, og begynte å slakke av.....
Når han kjente sykkelen mistet fart, og han rettet seg opp, først DA turte han å slippe synet ned på speedometeret, og så at nåla datt ned forbi 260......

Han stoppet litt før Arteid, og bilen ble stående rett bak han, på ca. 4000 omdreininger, og passesjeren i UP bilen ropte ut til han at han skulle stoppe sykkelen, gå av, ta av seg hjelmen og fjerne seg vekk fra sykkelen. Først DA slapp gutta turtallet og kom ut av bilen. MED håndjerna klare kom Onkel i mot han, og spurte med et lurt flir " VAR du over 300 eller? :p

Så jeg vet ikke helt jeg... En bil som klarer å holde 240-250 ut fra Oslo og forbi Berger.... Det er vel ikke en helt standard bil vel?

Svaret fikk vi vel når en kompis av meg kjøpte en brukt 945 Turbo fra Politiet......
Slangen til WG på bilen var påmontert en T-kran :o Ikke rart disse gutta har litt å ta i med!

Og en annen historie som forteller det samme: Jeg har vært med i en Nissan Z300Turbo, med en GOD sjåfør. Den eneste muligheten vi hadde for å slippe unna var griseheftige akselerasjoner og å prøve å dytte Onkel av veien.
Men vi klarte det ikke! Når vi klarte å komme oss inn i mellom blokkene på Furuseth og kjøre litt slalom mot T-banen, så fikk vi såpass klaring til Onkel at vi klarte å stikke av til fots og ned på banen.
Men det var bare flaks. Vi måtte kaste ut en kar som var etterlyst, og han lå i buskene og så 5 biler og 2 MCr som kom etter oss... Så de gangene du GREIER å kjøre i fra de er kun flaks.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg IKKE har klart å stikke, men det er en del ganger ja, og det har jeg papirer på :eek:

Så mitt råd er: IKKE prøv! I hvertfall ikke før du blir gammel nok til å kunne tenke klart og vurdere konsekvensene ting kan dra med seg!

^V|per^^ 13. september 2006 08:47

Sitat:

Sitat av Mushy
fleste politibilene i Ålesund er ford mondeo-er, og jeg var hos en ford-forhandler med min bil, og vi kom i prat om to biler som var i verkstedet. Den ene var en hundepartulje, altså en mondeo stasjonsvogn, og den andre var en sivil mondeo sedan. Jeg spurte jo om de var chippet, som jeg trodde de var, men det var faktisk de rimligste bilene, med 1.6 motorer og rundt 110 HK på hver av de. Det er de som reparerer/vedlikeholder politibilene i Ålesund, og jeg ble fortalt at det er slik alle bilene deres er, altså basis-utgaven. Vet ikke om det er slikt overalt, og det håper jeg at det ikke er, men har kan hvermannsen kjøre fra politiet virker det som.

Vi har jo ikke noen Mondeo sedaner her i området som sivil bil? Vi har en masse Mondeo stasjonsvogner som sivil bil ja, og det er noe heftigere en 1.6 som står i de. Vi har også to Volvo V70, den ene er har D5 motor og den andre har T5. Den hundepatruljen du snakker om er i såfall uniformert, vi har forøvrig en unformert V70 som også er hundepatrulje.

margido 13. september 2006 09:18

Rick:

Sånn som du skriver så er alt enkelt i teorien, men når dette skjer og du er i situasjonen så er alt mye vanskeligere. I praksis blir alt mye verre, og det er ikke sikkert at det du skriver faktisk fungerer.

Gode teorier though..

bxc 13. september 2006 10:40

Margido, les hva han skrev da:

Sitat:

Alle situasjonene over er utprøvd, og enda har ingen mistet lappen for når de ble utført.

Jorgens 13. september 2006 11:27

Sitat:

Sitat av Lille My
Hørt om å se på bilskiltet? Du kan gjøre til verdens ende fra dem de vet fortsatt hvem du er :D

hlrt om og bare bruke en vindusvisker motor og feste til skilte? når du trykker på en knapp, så snues skiltet og snuten ser ikke nummer? dette er som på taxi! ;)

ps. nå kjører ikke snuten bare ford og volvo, en av mange slike poster: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=2918

Bekks 13. september 2006 11:40

Selvom politet har skiltenummeret så kan man ikke bli tatt i etterkant. Du må enten bli filmet eller bli tatt når det skjer.

Marken 13. september 2006 11:46

Var det ikke politiets V70er som var direkte farlige ved høye hastigheter, eller har de fått ordnet opp i dette nå?

Jorgens 13. september 2006 11:50

Sitat:

Sitat av Marken
Var det ikke politiets V70er som var direkte farlige ved høye hastigheter, eller har de fått ordnet opp i dette nå?

har enda ikke lest at det var fiksa, litt vedlikedhold og dem var ok, men det er litt gale når bremsene er begynt og svikte :rolleyes:

EXzlator 13. september 2006 11:54

Sitat:

Sitat av marsboer
Tror det er vanskeligere nå på grunn av dagens teknologi. Selv om du er lommekjent i området, vil jeg tro at enhver politibil har GPS som kunne se alle mulige vei.

Det er mye lettere å løpe fra politiet enn å kjøre fra politiet.

Jeg har prøvd og løpt fra politiet 1 gang, og jeg vil ikke si det er lettere og løpe fra politi med hunder en det er å kjøre fra de. Pulsen er rimelig høy når du løper og politi med hunder er etter deg. Får hundene tak i deg er løpet kjørt.

Men du kan jo være heldig å komme borti politi som ikke har hunder i bilen :)

Marken: Mener at dette er blitt fikkset på bilene. Tror det var noe om dette på TV2 nyhetene for en liten stund siden

Stigern 13. september 2006 12:04

Den råeste V70n har 4x4 og 2,4l turbo med 265 hester. Men bruker politiet slike raske v70er?

EDIT: oj, finns vist også V70 2.5R med 300 hester :D

Fribbern 13. september 2006 12:44

Sitat:

Sitat av M&G
Et eksempel er en kar fra Skedsmo, kom kjørende på en oppsprita ZZR1000 en gang i tiden, og så at det var kontroll ved Lindeberg i Oslo. Han bråsnudde sykkelen, fordi han ikke hadde lappen. Da kom de fort etter han ja.. Han la seg ut på E6 og trampa til skikkelig, men hadde bilen i speilet når han passerte 150.
Når han passerte Skedsmo så ble han litt nærvøs, for de lå fortsatt der bak, så han klinte til med ALT han hadde på sykkelen, og trodde at han hadde klart det.
Men nei. De hang på.

Da han nermet seg Frogner så tok Onkel inpå igjen, og han ble skikkelig nærvøs, og prøvde fortsatt å slippe bilen som lå et stykke bak med blått i grillen.

Da han passerte Frogner og fikk se over til Arteid, så så han at det var sperring i vegen, med biler, folk og lys. Han skjønte da at det var kjørt, og begynte å slakke av.....
Når han kjente sykkelen mistet fart, og han rettet seg opp, først DA turte han å slippe synet ned på speedometeret, og så at nåla datt ned forbi 260......

Han stoppet litt før Arteid, og bilen ble stående rett bak han, på ca. 4000 omdreininger, og passesjeren i UP bilen ropte ut til han at han skulle stoppe sykkelen, gå av, ta av seg hjelmen og fjerne seg vekk fra sykkelen. Først DA slapp gutta turtallet og kom ut av bilen. MED håndjerna klare kom Onkel i mot han, og spurte med et lurt flir " VAR du over 300 eller? :p

Synd han ble tatt, men en sykkel som flater ut i aks, klarer ikke en politibil å holde følge med. så at de holdt følge med han på en ZZR1000 synes jeg er rart. Da kan han ikke gitt alt sykkelen har.
Forstod jeg det riktig at han kjørte E6 hele veien, for der har politiet oversikt, og kan lett sperre veien lengre nede, som da skjedde her.
Siden aksen er bedre på sykkel, så må man bruke den til sin fordel. Skifte veier ofte, så de ikke kan sette opp sperringer. Er du kjent i området, så kan veier med bom, gangfelt og også skogsstier brukes. Kan også kjøre på veiens skulder i enveiskjørte gater.

vidarlo 13. september 2006 12:45

Sitat:

Sitat av SkiM
Selvom politet har skiltenummeret så kan man ikke bli tatt i etterkant. Du må enten bli filmet eller bli tatt når det skjer.

Samme krav der til vitner som ellers. Er det påstand mot påstand kjem tvilen tiltalte til gode. Om det derimot er to politimenn som sit i bilen, blir det to mot ett vitne, og politiet har generelt ganske stort truverde og spesielt i slike saker der dei ikkje direkte er part. Difor vil i du i praksis bli dømt, så fremt det er meir enn 1 politimann som har sett det.

Og lovene er med vilje laga slik at det svært skjelden skal lønne seg å stikke av fra politikontroll. MAO, du skal sleppe billegare ved å stoppe enn om du ikkje stopper, omtrent uansett kva gale du har gjort...

Shibbster 13. september 2006 13:06

Prøv å kjøre fra sivilen i stavanger. De har en Subaru Impreza. (Kan være jeg stavet det feil). Den bilen er vill!

Keyser Söze 13. september 2006 13:08

Sitat:

Sitat av ^V|per^^
Vi har jo ikke noen Mondeo sedaner her i området som sivil bil? Vi har en masse Mondeo stasjonsvogner som sivil bil ja, og det er noe heftigere en 1.6 som står i de. Vi har også to Volvo V70, den ene er har D5 motor og den andre har T5. Den hundepatruljen du snakker om er i såfall uniformert, vi har forøvrig en unformert V70 som også er hundepatrulje.

Nå sier jeg bare hva han fortalte meg. Men vi har èn blå og èn hvit mondeo sedan sivil, om de ikke har kvittet seg med de i allefall. Det var den hvite som var til reperasjon.

Reisekjekken 13. september 2006 13:12

Sitat:

Sitat av Stigern
Den råeste V70n har 4x4 og 2,4l turbo med 265 hester. Men bruker politiet slike raske v70er?

EDIT: oj, finns vist også V70 2.5R med 300 hester :D

Den med 265 hester har ikke AWD. Skal du ha AWD på en v70 bensinmotor må du velge enten 2.5t med 210 hester eller v70r med 300 som du sier

marsboer 13. september 2006 13:26

Sitat:

Sitat av EXzlator
Men du kan jo være heldig å komme borti politi som ikke har hunder i bilen

Hvor ofte har en vanlig politibil hunder med seg?

Jeg har bare sett hunder i hundepatrulje-biler som har et lite rom for dem. Og forskjell på bilene kan du lett skille før du går ut og løper, for det står store bokstaver på hundebilen.

Stigern 13. september 2006 13:34

Sitat:

Sitat av DreieR
Den med 265 hester har ikke AWD. Skal du ha AWD på en v70 bensinmotor må du velge enten 2.5t med 210 hester eller v70r med 300 som du sier

Vel, ifølge Autodata så har den det :)

Goophy 13. september 2006 13:51

Sitat:

Sitat av M&G
så han klinte til med ALT han hadde på sykkelen, og trodde at han hadde klart det.
Men nei. De hang på.

Når begynte politiet å kjøre eksotiske supersportsbiler?

Jorgens 13. september 2006 13:56

Sitat:

Sitat av Goophy
Når begynte politiet å kjøre eksotiske supersportsbiler?

det er faktisk kommet en del av dem faktisk.

Goophy 13. september 2006 13:59

Jøss, noe annet enn Subaruene?
Autobahn-patruljen i Tyskland kjører ihvertfall Rüf, og i Italia har de jo endel Ferrari og Lamborghini.
Det hadde vært noe her.

Jorgens 13. september 2006 14:24

noen som hadde spotta en skyline r33 med blålys og magnetlampe.

Bekks 13. september 2006 15:03

Sitat:

Sitat av slashdot
Samme krav der til vitner som ellers. Er det påstand mot påstand kjem tvilen tiltalte til gode. Om det derimot er to politimenn som sit i bilen, blir det to mot ett vitne, og politiet har generelt ganske stort truverde og spesielt i slike saker der dei ikkje direkte er part. Difor vil i du i praksis bli dømt, så fremt det er meir enn 1 politimann som har sett det.

Og lovene er med vilje laga slik at det svært skjelden skal lønne seg å stikke av fra politikontroll. MAO, du skal sleppe billegare ved å stoppe enn om du ikkje stopper, omtrent uansett kva gale du har gjort...

Ok, men jeg har det utifra personlig erfaring. Det har skjedd opptil flere ganger at en kompis har blitt jaget, men sluppet unna pga rask bil og godt kjennskap til området. De har tatt nummeret hans men, som politet har sagt selv til han, de kan ikke ta han hvis ikke de tar han i gjerningsøyeblikket. (evt. film. Noe de fleste politibilene i dag er utstyrt med). Dog håper virkelig politet er litt mer troverdig enn en kriminel. :)

ZuPrEmE 13. september 2006 15:15

Det er egentlig ikke så vanskelig å komme seg unna.. Det du gjør hvis du får politiet etter deg etter å ha kjørt alt for fort, er å prøve å komme seg så langt fra dem som mulig, kjøre bilen fint i grøfta, sette reservenøkkelen i tenningslåsen, og springe så fort du kan hjem eller til en kompis, vente en liten stund så ringe og melde bilen stjelt. Så sier du at du oppbevarte reservenøkkelen i hanskerommet. Da kan faktisk ikke politiet gjøre noe annet enn å gi deg en bot på 1500,- for at du oppbevarte reservenøkkelen i bilen.

Det funker, av erfaring.

M&G 13. september 2006 15:44

Sitat:

Sitat av Goophy
Når begynte politiet å kjøre eksotiske supersportsbiler?

De har nok alltid hatt tilgang på en del raske biler. Men det er litt forskjell på Onkel "nabo" på Lennsmannskontoret og Utryknings Politiet da!

Den gangen kjørte de en Peugeot 405 Turbo 16, og man kan vel bare gjette hvor mye de dro ut av den. De hadde 240-250 på store deler av strekningen fra Oslo til Berger.
Og jeg vet av erfaring hvor fort 250 er på den veien, det er ikke lenger bare bare morro når det nærmer seg de hastighetene.

Jeg har selv hatt 250 forbi avkjøringen til Østre Aker og skulle svinge av til Skårer. Jeg skal si deg at de to svingene kom rimelig kjapt ja. Men det gikk greit den gangen også, heldigvis.

Og til alle wannabees her inne som mener ditt og datt om å kjøre i fra Onkel blå: Jeg har godt med erfaring og vet eksagt hva det er snakk om, så dere behøver ikke komme med "know how" fordi dere har sett "2F2F" og vært på Gatebil.
Kom med papirer på at dere har vært involvert i noe slikt, så skal jeg vurdere å lytte til dere.
UNGER! :p

Med hilsen
en som har vært med på brudd på alt fra Vtr.l. 22.1 til værre saker.

Sitat:

Sitat av ZuPrEmE
Det er egentlig ikke så vanskelig å komme seg unna.. Det du gjør hvis du får politiet etter deg etter å ha kjørt alt for fort, er å prøve å komme seg så langt fra dem som mulig, kjøre bilen fint i grøfta, sette reservenøkkelen i tenningslåsen, og springe så fort du kan hjem eller til en kompis, vente en liten stund så ringe og melde bilen stjelt. Så sier du at du oppbevarte reservenøkkelen i hanskerommet. Da kan faktisk ikke politiet gjøre noe annet enn å gi deg en bot på 1500,- for at du oppbevarte reservenøkkelen i bilen.

Det funker, av erfaring.

Og de vil aldri gi deg noe mer enn en liten bot for å ha prøve å kjøre i fra de og ikke klare det heller....
Det funker, av erfaring :\

Om du bare stopper uten å engang ha førerkort, så vil de neppe kunne gi deg annet enn en bot evt. forelegg for å a "ført motorvogn uten gyldig førerkort".
Det er strengere å bli tatt med din egen bil MED førerkort dersom du kjører i 79km i 60 sone. Jeg vet, av erfaring :\

Sitat:

Sitat av SkiM
Ok, men jeg har det utifra personlig erfaring. Det har skjedd opptil flere ganger at en kompis har blitt jaget, men sluppet unna pga rask bil og godt kjennskap til området. De har tatt nummeret hans men, som politet har sagt selv til han, de kan ikke ta han hvis ikke de tar han i gjerningsøyeblikket. (evt. film. Noe de fleste politibilene i dag er utstyrt med). Dog håper virkelig politet er litt mer troverdig enn en kriminel. :)

Om det er to tjenestemenn i bilen, så holder det som regel til at det blir en fellende dom i en evt. rettsak.

Men om kompisen din stikker av etter å ha kjørt i 69km/t i 60 sone, så tar de seg neppe bryet med å levere inn en anmeldelse for det og mase med en rettsak.

Bekks 13. september 2006 15:50

Hehe.. Jeg ler av deg ja.

Det er nok ikke snakk om 69 i 60sonen eller engangs tilfelle. Hold deg til det du vet og det som er fakta.

edit: Politet har vitterlig ikke lov til å forfølge i over 200km/t! Noe annet er bullshit!

tomiz 13. september 2006 15:55

Tar jeg feil om jeg sier at politiet har ikke lov til å forfølge en motorsyklist, om han/hun ikke bruker hjelm? Det setter vel liv på spill, om dette da er en bil/motorsykkel jakt. Jeg tar ikke fra noen kilder nå, men har hørt rykter som må bekreftes.

ZuPrEmE 13. september 2006 16:01

Sitat:

Og de vil aldri gi deg noe mer enn en liten bot for å ha prøve å kjøre i fra de og ikke klare det heller....
Ehm, hva? Du har jo en grunn til å stikke av fra dem da? Blir du tatt så må du jo betale for det du opprinlig ble tatt for, og i tilegg betale for å ha stukket av.

I mitt tilfelle slipper du å betale for lovbruddet du gjorde, du betaler kun 1500 i bot. Ganske greit i det tifellet jeg snakker om (Ca 160 km/t i 60 sonen)

atomet 13. september 2006 16:04

Hæ? Kan de gi deg bot for å oppbevare en reservenøkkel i hanskerommet?

Goophy 13. september 2006 16:06

Sitat:

Sitat av M&G
Den gangen kjørte de en Peugeot 405 Turbo 16, og man kan vel bare gjette hvor mye de dro ut av den. De hadde 240-250 på store deler av strekningen fra Oslo til Berger.
Og jeg vet av erfaring hvor fort 250 er på den veien, det er ikke lenger bare bare morro når det nærmer seg de hastighetene.

Jeez, ligge i oppimot 300 med gateversjonen av 405 T16 er galskap, spesielt på norske veier. Samme hvilke modifikasjoner den har, aerodynamikken takler det ikke. Tviler på at de kjører med diffusere og GT-vinger på et sivilbil (hvis det var det). Kan ikke helt forstå at politiet er villige til å risikere både sitt eget og andres liv på den måten.

drQ 13. september 2006 16:11

Sitat:

Sitat av tomiz
Tar jeg feil om jeg sier at politiet har ikke lov til å forfølge en motorsyklist, om han/hun ikke bruker hjelm? Det setter vel liv på spill, om dette da er en bil/motorsykkel jakt. Jeg tar ikke fra noen kilder nå, men har hørt rykter som må bekreftes.

Ryktet er vel ganske godt kjent. Og det er ikke riktig. Å kaste hjelmen betyr ikke at politiet må avbryte jakten. MEN risikoen øker betraktelig for føreren. Derfor er det en økt mulighet for at de avbryter jakten. Det burde vel likevel være klart for de fleste at politiet ikke alltid gir seg på grunn av "litt fare", det har det vel vært flere episoder som viser.

ZuPrEmE 13. september 2006 16:14

Det er jævlig stor forskjell på 240-250 og 300, det kan du faktisk ikke sammenligne. Og som du sier også, det kreves UTROLIG mye av en bil med tanke på aerodynamikk å gå de siste 50 km/t opp til 300.

Goophy 13. september 2006 16:15

Sitat:

Sitat av ZuPrEmE
Det er jævlig stor forskjell på 240-250 og 300, det kan du faktisk ikke sammenligne. Og som du sier også, det kreves UTROLIG mye av en bil med tanke på aerodynamikk å gå de siste 50 km/t opp til 300.

Han skrev jo at en trimmet ZZR1000 dro på for fullt. Vil tro det gikk opp mot 300 da. Men mulig jeg tar feil. =)


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 10:53.