' freak.no - Lage vann med kullsyre
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Kjemi (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=166)
-   -   Lage vann med kullsyre (https://freak.no/forum/showthread.php?t=177459)

Ffojt 24. januar 2011 10:19

Lage vann med kullsyre
 
Heisann,

Jeg skal presentere kjemi på en yrkesmesse. Jeg skal gjøre et eller annet eksperiment, som selvfølgelig må være interesssant for å trekke folk.
Planen er å lage vann med kullsyre på standen, fordi det er utrolig begrenset hva jeg kan bruke av kjemikalier.

Planen er å ha en beholder hvor kullsyre produseres, for så å la det boble gjennom vann, før det slipper ut på toppen. Dette er den måten man lagde boblevann på tidligere, så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle funke. Kullsyre binder seg jo til vann og da burde jo alt være greit.

Hvilke kjemikalier bør jeg bruke for å lage kullsyren? Er det noen måte jeg kan sjekke at det kun er kullsyre som produseres?

Om noen har andre forslag til ting jeg kan gjøre må dere gjerne sende en PM, forslag tas imot med STOR takk;)

Ffojt

Donkeybrain 24. januar 2011 10:28

Er ikke kullsyre kun CO2 da?

Ffojt 24. januar 2011 10:30

Det er en vanlig oppfatning, men kullsyren det er snakk om, kullsyren som brukes i vann med bobler er H2CO3

vidarlo 24. januar 2011 10:54

Sitat:

Sitat av Ffojt (Innlegg 1977172)
Det er en vanlig oppfatning, men kullsyren det er snakk om, kullsyren som brukes i vann med bobler er H2CO3

Og det får du når du blander CO2 og vatn. Problemet er å få løst nok CO2 i vatnet, og det kan du gjere ved å auke trykket av CO2. Da løser meir seg, og danner H2CO3, som til ein viss grad blir verande i vatnet etterpå. Det er altså så enkelt som å trykksette ein beholder med vatn med CO2. Problemet er sjølvsagt at gass under trykk ikkje alltid er enkelt å håndtere, og faren er at det eksploderer. Du bør bruke beholdere som sprekker på en trygg måte, uten splinter, og du bør ha god sikkerhetsmargin. Tør eg foreslå ei sodastream brusmaskin...?

OlavGal 24. januar 2011 11:14

Sitat:

Sitat av slashdot (Innlegg 1977190)
Tør eg foreslå ei sodastream brusmaskin...?

Oh yeah! Da blir det fest. Sikkelig kjemiforsøk!

Jonta 24. januar 2011 12:09

Jeg tenkte det samme som slashdot. Du får både maskin og gassbeholder på t.d. Clas Ohlson. Sistnevnte fåes også på Jernia, dog husker jeg ikke om de også har førstnevnte.

Ffojt 24. januar 2011 12:17

Det er desverre ikke like spennende...

moret 24. januar 2011 12:41

Sitat:

Sitat av Ffojt (Innlegg 1977263)
Det er desverre ikke like spennende...

Nei, men det er mulig. Noe andre måter å tilsette kullsyre på tydeligvis ikke er. Tror kanskje du skal se etter alternativer til standen din.
Sjekk feks her:
http://chemistry.about.com/od/homeex...Do_at_Home.htm

legalize_it 24. januar 2011 12:50

Ser på wiki at det står at det finnes refillbare kullesyrepatroner(eller noe liknende), får du tak i noe slikt så kan du jo også vise folk hvordan kullsyra blir lagd med natron osv.

Jonta 24. januar 2011 13:04

Skulle tro det på en måte er litt spennende å se "kjemi i hverdagen", men om dette ikke er aktuelt; hvilke få kjemukaøier er det du har tilgang ril å bruke?

Husker vi lagde hockeypulver på vgs. Noe slikt kanskje?

Ozma 24. januar 2011 13:17

Oscillerende reaksjon: http://www.youtube.com/watch?v=yNsCU-_V0oM
Kromatografi av svart tusj: http://4.bp.blogspot.com/_ZoXXBKODSI..._black_ink.jpg

jonnis 24. januar 2011 13:21

Instructables har en del 'ibles om hvordan man kan lage vann med kullsyre i selv...
Billig måte
Litt dyrere måte

Ffojt 24. januar 2011 13:31

Til de som foreslår maskiner: Jeg er interessert i kjemien bak, ikke vannet;)

Til de som kommer med forslag: Tusen takk:)

Jeg vet ikke hvilke kjemikalier jeg har tilgang til, men jeg vet at jeg ikke får ha brenner eller syrer. Naturfags-læreren min formulerte det sånn her(ordrett): "Du får ikke ha noen kjemikalier i aulaen"
Jeg tenkte litt på elektrolyse av vann, for så å tenne på gassen i såpebobler, men dette forutsetter at jeg kan overbevise hvem enn jeg må overbevise om at det er helt trygt...

xLAx 24. januar 2011 13:56

Tørris er da all time favour ;)

Putt det i vann og det bobler og ryker.
Steng det inne i en flaske med litt vann og det danner seg trykk ;)

blueshift 24. januar 2011 14:41

Er jeg virkelig den første som kommer med forslaget om vann og bakepulver??:)

Bland vann og bakepulver, og rist dette.

krJo 24. januar 2011 15:03

Det hadde vært et fantastisk kjemiforsøk i Påskemorgen, ja.

Corre 24. januar 2011 15:11

Hva med batteri av sitrusfrukt? Lett å både lage og forklare, men samtidig litt imponerende.

Odd 24. januar 2011 15:13

Hva med å lage is med flytende nitrogen? Så det på en messe en gang for 10 år siden, og det endte med at sykt mange stelte seg rundt for å se på.

Bare et forslag, hvis du finner ut at det å lage vann med kullsyre ikke blir noe av.

omba 24. januar 2011 15:16

Sitronsyre, natron, melis og vann?
Da vil du få CO2, vist du lager det uten vann vil du få bruspulver.
Du kan evt. ta en slange fra der CO2'en er til et regarensrør med kalkvann, vist det så blir melke hvitt er det CO2.

Veldig basic:p

Pyrotecnican 24. januar 2011 15:51

Jeg tror en liten bit tørris er det beste da dette ikke burde gi noen nevneverdig ettersmak. Etter litt søk kom jeg fram til at ca 6.5g er tilsvarende det de har i 1.5L vanlig brus... (Mer enn det og du har tross alt en CO2 bombe!) BTW, vann absorberer mer CO2 hvis det er kald! Så bruk kaldt vann!

Og test dette på forhånd! Kjipt om det plutselig spruter over alt!

Ellers er sitronsyre og Natron et eksperiment du kan vise, i og med at den blir kald. Ammoniumnitrat i vann?

En annen ting er at CO2 er en inert gass, så du kan bruke det til å slokke te-lys!

Dekomponering av ammoniumbikarbonat? (Lukter forferelig, men men..)

Hvis du har Natriumtiosulfat og svak saltsyre er det en kjekk klokkereaksjon. Bruk 3 X 50ml 2.5% Natriumtiosulfatløsning og en av hver av disse: 20ml 0.5M HCl, 1M HCl og 2M HCl. Bland samtidig og de går fra klar til uklar løsning en etter en.

Lycopodium? :p

Fleff 24. januar 2011 16:34

Kjøp en sodastream, så skreller du av plasten, skraper vekk malingen på gassflasken og sprayer den sort, du kan sikkert koble på noen random slanger og ledninger på den, så ser den tøff ut :D

Ved siden av har du litt tørris i ei skål som står å bobler, med konditorfarge i!


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 15:55.