' freak.no - Noen som har noe info om Gammastråling?
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Diskusjon (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Noen som har noe info om Gammastråling? (https://freak.no/forum/showthread.php?t=15001)

ruble 1. april 2003 21:43

Noen som har noe info om Gammastråling?
 
Jeg skal fremføre litte grann om "hva er gammastråling" i morra.
skal bare være på 1-2 min, så trenger ikke være noe mye....noen av dere som sitter på noe "ikke skrevet av leksikon" ting? som er skrevet på normalt norsk likosm :) trenger det litt fort viss dere har :/

Dekilaz 1. april 2003 21:47

-Gammastråling er elektromagnetisk stråling med kort bølgelengde.

-Den mest energirike strålingen

-Gjennomtrenger det meste (alfa-partikler kan stoppes av så lite som et papir, betastråling av bly, mens gammastråling gjennomtrenger dette i langt større grad)

ruble 1. april 2003 21:50

takker :)

Hofsoe 1. april 2003 21:50

Det er den sterkeste strålingen som er. Du har alfa stråling, noe annet stråling og gammastråling. Gammastråling går gjennom bly. Det er radioaktiv stråling.

Alfa stråling går ikke gjennom ett papir engang.

Dweep 1. april 2003 21:58

Man har alfa, beta og gamma.

gamma har den korteste radio bølgen, er radioaktiv og det eneste som stopper det fort er bly! Når nirogen stjerner smeller utvikles gammastråler

totto 1. april 2003 21:59

du deler i alfa, beta og gamma hvis ikke jeg tar helt feil. Du vil ikke bråke med herr gamma for å si det sånn:p Hvilket fag er det? Fysikk eller? I såfall står det vel om det i fysikkboka di også... Har ikke min her, ellers kunne jeg funnet definisjonen for deg..

ruble 1. april 2003 22:01

kansje litt farlig å spørre om dette i dag men....:D
viss det er kødd så driter jeg meg litt da...:D:D

Dekilaz 1. april 2003 22:02

Dweep: alfa-, beta- og gammastråling er alle former for radioaktiv stråling. Og bly stopper betastråling fort, ikke gammastråling.

Du kan jo f.eks. nevne i foredraget at strålingen fra mobiltelefoner er gammastråling (elektromagnetisk stråling).

Sjekk ut caplex.no for eksakt definisjon forresten.

morten 1. april 2003 22:02

Dette er ikke et skoleforum. Bruk Huet og Google. (Whatever comes first)

ruble 1. april 2003 22:05

står jo at man kan diskutere hva som helst da... kunne jo vært at noen hadde hat akkuratt samme prosjekt før.

Hofsoe 1. april 2003 22:09

Det gjør det, men trodde at nFF var ett undergrunnsforum?

morten 1. april 2003 22:13

Det har vært tatt opp så mange ganger før, at det ikke burde vært nødvendig å måtte si det gang på gang :D

atomet 1. april 2003 22:18

Jepp, håper du ikke blir veldig skuffa nå, men du blir ikke automatisk til et grønnhuda, humørsykt muskelberg hvis du blir utsatt for det ;)

Skal prøve å oppklare et par små misforståelser her nå:

alfastråling er bare den ene varianten av uv-stråling, men såvidt jeg husker stemmer det at det er den svakeste, det har imidlertid omtrent like lite med gammastråling å gjøre som lys. Det de har til felles er at både lys (inkludert uv og ir), radiobølger, røntgen, mikrobølger (ja - som i ovnen din), og sikkert noen flere navngitte varianter jeg ikke kommer på nå, er deler av det samme spekteret, det elektromagnetiske. De dannes ved at elektrisk ladede partikler akslereres (positivt eller negativt). Hvor kraftig de akslereres avgjør hva slags stråling det blir. Energien øker i takt med at bølgelengden minskes. En kraftig radar er faktisk en effektiv måte å koke fugler på, siden det i praksis er mikrobølger (bølgelengde er vel i cm-størrelsen)som brukes. Radiobølger er svært lite energirike, med bølgelengder som kan være fra noen centimeter opptil flere kilometer, men til gjengjeld kan de (spesielt de virkelig lange) reflekteres av atmosfæren, og dermed ha svært stor rekkevidde (spør besteforeldrene dine om 19-metersbåndet når de var små f.ex). Lys har bølgelengde som måles i nanometer (lurer på om rødt var rundt 590?), med infrarødt som den svakeste varianten, synlig lys i midten, og ultrafiolett som den mest energirike. Deretter kommer røntgen, og så til slutt gammastråling.
Gammastråling er en fellesbetegnelse for den kraftigste delen av dette spekteret, dvs hakket kraftigere enn det vi kaller røntgen. Bølgelengde måles vel stort sett i picometer.
All elektromagnetisk stråling/bølger brer seg utover med lysets hastighet, og består av partikler som "oppfører seg" som bølger... høres rart ut, men sånn er det.

Strålingen fra mobiltelefonen din er IKKE gammastråling... Mobiltelefoner holder seg nok i samme nabolaget som radio og tv, drøyere enn det, og det kan begynne å bli svært skadelig for mennesker! Tror du meg ikke, så se hva som skjer hvis du slenger en kjøttbit inn i mikroen og skrur på... eller hold hånda di litt inne i stekeovnen... eller ta en tur til irak og pust inn litt av uran-støvet fra endel amerikanske bomber...

totto 1. april 2003 22:23

Seriøst, tar det litt offtopic her... Spørsmålet dreier seg om fysikk. MANGE av de som skal ta data relatert høyere utdanning, trenger minst 2FY for å komme inn på enkelte skoler. Derfor, hvem er bedre å spørre om sånt enn folk som er interesserte i data?? (Dere skjønner sikkert poenget) Er lei av at alle sier det hele tiden "dette er ikke ett skole/bytt ut med noe annet/forum, google it". Man må jo få stille spørsmål som man selv vil, så sant det er litt saklig. Det heter VANLIG Diskusjon. Er ikke dette "vanlig" så vet ikke jeg..

atomet 1. april 2003 22:29

Sitat:

Opprinnelig postet av Hofsoe
Det gjør det, men trodde at nFF var ett undergrunnsforum?
undergrunn og undergrunn fru blom...

Dekilaz 1. april 2003 22:30

atomet:
greit å få med at:
alfastråler/-partikler er heliumkjerner.
betastråler/-partikler er elektroner og positroner.
gammastråler er energirike elektromagnetiske bølger.

Det er, såvidt jeg vet, kun gammastråling som klassifiseres som elektromagnetisk stråling.

edit: hydrogenatomer måtte rettes til heliumkjerner. STYGG feil :)

ruble 1. april 2003 22:33

helt enig Totto! trenger man virkelig 2FY for å komme in på noen data studier? jeg skal kansje gå noe innen data etter videregående, men er jo ganske fullt, så vet ikke om det er så lurt. Noen av dere som er inne i data bransjen som vet om det vil bli jobber etterhvert? (jeg går i 1klasse på VGS) eller om jeg bør finne noe annt å jobbe med :)

Tusen takk atomet! masse bra info der!

atomet 1. april 2003 23:01

nei, alt det jeg nevnte over er del av det elektromagnetiske spekteret. Det er jeg villig til å vedde mye på ;) (sjekka tilogmed i min gode gamle 3fy-bok for å være 150% sikker på noen detaljer, så der føler jeg meg trygg)

Derimot pleier man vel ikke å kalle annet enn gammastråling for radioaktiv stråling... men det er jeg litt usikker på. En annen ting er at de betegnelsene er litt overlappende. Er ingen helt klare linjer for hvor man trekker grensa mellom f.ex. UV-lys og røntgen, eller røntgen og gamma...

Carlo 1. april 2003 23:36

Gammastråling er en energirik elektromagnetisk stråling og er en form for «overskuddsenergi» som atomkjernene frigjør etter å ha sendt ut alfa- eller betastrålig. Energien i gammastråling er mange tusen ganger større enn energien i røntgenstråling og flere hundre tusen ganger større enn energien i synlig lys.

Alfastråling stopper som sagt i papir, beta i tre og gammastråling stopper i betong, eller tykke betongplater.

Gammastråling er energirik elektromagnetisk stråling.

Forøvrig, ikke skoleforum, ingen forbanna diskusjon engang.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 14:01.