' freak.no - Hva Anbefaler Dere? (Digital Kamera!)
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Elektrisk DIY (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=152)
-   -   Hva Anbefaler Dere? (Digital Kamera!) (https://freak.no/forum/showthread.php?t=116869)

vista223 19. oktober 2008 16:28

Hva Anbefaler Dere? (Digital Kamera!)
 
Hei...

Jeg trenger et Digital Kamera..
Så bra og billig som mulig :D

Takk for hjelp

AtXbYeA 19. oktober 2008 16:35

Tenker du da kompaktkamera eller speilrefleks ?

Prisområde ? 500 ? 5000 ?

VivaLatrina 19. oktober 2008 23:23

nikon d40?

vista223 21. oktober 2008 13:55

Ikke så mye som 5000 KR! Mellom 500 til 2000 ca! :D

Hva er forskjellen på kompaktkamera og speilrefleks? :)

Sethalas 21. oktober 2008 14:21

Jeg kjøpte meg et Fujifilm Finepix F100FD og er storfornøyd, her er en link til en test av 4 kameraer med vidvinkel.
Det koster ca 2.4k, men så er det jo minnekort og veske(?) hvis du vil ha i tillegg da.
Er jo et kompakt kamera, men jeg føler ikke at jeg trenge å gå helt ut å skaffe et speilrefleks kamera, du får vel helst se på hva du trenger og hva du har råd til.

simdal 21. oktober 2008 14:34

Sitat:

Sitat av vista223
Ikke så mye som 5000 KR! Mellom 500 til 2000 ca! :D

Hva er forskjellen på kompaktkamera og speilrefleks? :)

Uten å gå inn på teknologi her så er vel forskjellen i bunn og grunn at speilrefleks er dyrere, tar mye bedre bilder og har mye mer avanserte instillinger..

jeppfi 21. oktober 2008 15:12

På kompakt kamera så blir det litt "blurry" og litt dratt utover hvis du tar bilde av en bil i fart osv. speilrefleks kamera tar bilder i bevegelse uten at motivet blir litt "blurry" og dratt utover :) Enkelt og greit.

vidarlo 21. oktober 2008 17:13

Sitat:

Sitat av Janpfo
På kompakt kamera så blir det litt "blurry" og litt dratt utover hvis du tar bilde av en bil i fart osv. speilrefleks kamera tar bilder i bevegelse uten at motivet blir litt "blurry" og dratt utover :) Enkelt og greit.

Totalt feil. Totalt på trynet feil. Det kjem utelukkande an på lysfølsomhet og lukkertid. Greit nok at kompaktkamera har mindre lysåpning og mindre billedsensor stortsett, og at det er hovedforskjellen med dei, men slik du framstiller det er ei så grov overforenkling at du mister poenget.

Det vesentlige (IMHO) med dSLR er at du a: slipper å bruke LCD-skjermen som søker og b: du kan skifte optikk c: du har mulighet for langt fleire manuelle innstillinger. T.d. Canon lager kamera som ikkje er SLR, som har APS-C size sensor, og rimelig stor lysåpning, og som i mange situasjoner matcher t.d. EOS-350d...

vista223 21. oktober 2008 21:44

Kan dere finne det billigste å beste speilrefleks kamera ? :)

Elemental 21. oktober 2008 22:04

Sitat:

Sitat av vista223
Kan dere finne det billigste å beste speilrefleks kamera ? :)

Desverre vanskelig å finne både deg billigste og beste, siden det beste ofte koster 100x mer enn det billigste.

Er fortsatt Canon 400D et aktuelt kamera?

bobbo 21. oktober 2008 22:18

www.akam.no

Sjekk tester og prisguide der.

Kompaktkamera og speilrefleks har HELT forskjellige bruksområder. Speilrefleks er bedre på alle områder, men kompaktkamera er billigere og MINDRE, sånn generelt. Kompaktkamera går i lomma uten problemer, speilrefleks går i baggen. Det finnes ting innimellom, men det finner du ut selv om du ser litt. Du må nok si mer om bruksområdet og kravene dine hvis vi skal hjelpe deg.

vista223 22. oktober 2008 21:24

Jeg skal ikke ta profosjonelle bilder akuratt :P ..
Tror et kompaktkamera holder.... Hadde vært litt kult å ha et kamera hvor jeg kan justere Fokusen! :)

bobbo 23. oktober 2008 02:05

Det er egentlig noe av det jeg bruker minst på kameraet mitt, men de andre manuelle instillingene er veldig greie. Du har mye mer kreativ frihet når du kan velge blender og lukkertid selv.

vista223 23. oktober 2008 21:11

Jeg liker å bruke fokus... Kan dere finne et kamera med det? :)

Vangen 23. oktober 2008 21:18

Vil anbefale deg Canon IXUS serien vist du vil ha et enkelt kompakt kamera. Og Canon EOS xxxD Serien vist du vil ha allemanns speilrefleks.

vista223 23. oktober 2008 22:07

Er det et kamera man kan justere fokusen på?

El-Zorro 24. oktober 2008 02:52

Canon Powershot S5 burde være bra til ditt bruk. Her har man 8x optisk zoom, mer en nok megapiksler og vridbar LCD-skjerm (sistnevnte er veldig praktisk). Jeg har selv en eldre versjon av kameraet, og er jevnt over fornøyd.

Du skal nok også kunne finne det billigere enn hos fotovideo som jeg linket til, jeg vil tippe at du kan finne det ned mot 2000 kr. på en nettbutikk.

Vangen 24. oktober 2008 09:06

Sitat:

Sitat av El-Zorro
Canon Powershot S5 burde være bra til ditt bruk. Her har man 8x optisk zoom, mer en nok megapiksler og vridbar LCD-skjerm (sistnevnte er veldig praktisk). Jeg har selv en eldre versjon av kameraet, og er jevnt over fornøyd.

Du skal nok også kunne finne det billigere enn hos fotovideo som jeg linket til, jeg vil tippe at du kan finne det ned mot 2000 kr. på en nettbutikk.

Powershot serien er også veldig bra, og har mange muligheter for manuell instilling. Så da er det jo bare et spørsmål om bruk. Powershot er alle tiders vist man tar litt mer en bilder av bursdager og ferier. Men vist man derimot bare skal bruke kameraet til overnevnte så ville jeg gått for en mye mer kompakt IXUS kamera.

Kråketær 24. oktober 2008 10:09

vista223: de mulighetene for manuell fokus som finnes på kompaktkameraer e.l. er så godt som ubrukelige. De er trege, det er umulig å se nøyaktig hvor fokus ligger, og du får rett og slett ikke de innstillingsmulighetene som er nødvendige for å kunne utnytte manuell fokus. I praksis vil du aldri få bruk for det.

Med tanke på at du ikke visste forskjellen på et kompaktkamera og speilrefleks vil jeg påstå at et kompaktkamera er perfekt for deg. Enkelt, praktisk, lett å få med seg rundt, lett å forstå og bruke. Bildekvaliteten på kompaktkameraer i dag er også mer enn god nok i forhold til hva lekfolk har bruk for.

vista223 26. oktober 2008 13:03

Nå tenker jeg på litt mere flate kameraene! :P

t33zr 26. oktober 2008 13:15

http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=117024

vista223 26. oktober 2008 23:49

hmm.. :D Hvis den er der til juletider.. Kanskje jeg kjøper kameraet :D

xzyz39 14. november 2008 14:39

Kompaktkamera ville jeg gått for et ixus 70 eller noe sånt.
Speilrefleks ligger jo canon 450D ganske lavt i pris, er litt lite for min del.
Du kunne jo også kjøpt et brukt da, om du ikke er så kresen på det.

Edit: når jeg mener at 450D er lite, mener jeg størrelsen ;) liker 30D størrelsen, då har du litt å holde i!


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 06:23.