' freak.no - Freight Hopping i Norge og Europa
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Reise og ferie (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=197)
-   -   Freight Hopping i Norge og Europa (https://freak.no/forum/showthread.php?t=281221)

Vent 22. juni 2015 15:29

Freight Hopping i Norge og Europa
 
http://www.harshforms.com/HFs/HFs_train_hopping.jpg

Tenkte jeg skulle høre om det var noe interesse av freight hopping her i Norge.


Freight Hopping er et fenomen som er veldig utbredt i store deler av Amerika og Asia forsåvidt. Lett forklart handler det om at man bruker godstog som et fremkomstmiddel. Man ligger i trainyarden og venter på at godstog kjører forbi og hopper på den. Det er stor kultur i feks USA med "freight hopping" eller "trainhopping" men jeg har hørt veldig lite om dette i Norge. Er det noen freaker eller noen andre som har gjort dette i Norge eller andre steder i Europa? Er greit å sitte på litt info ang trainyarden, hvor arbeidsbrakkene/pausebrakker er og når folk kommer og går derifra. Og selvfølgelig når togene kommer og drar og hvilken retning.


I Oslo er det vel en stor godstog trainyard på alnabru som burde være et godt utgangspunkt. Jeg kunne tenkt meg å ta en tur rundt i Norge I sommer så hadde vært gøy å hørt noen historier eller tips hvis noen satt på noe.

Lacertosus 22. juni 2015 19:57

Hadde vært gøy å prøve ut dette. Adrenalin-rushet må være verdt det i seg selv. Noen som vet om lover og regler? Hva skjer om man blir tatt?

Litt inspirasjon (og kanskje tips?).

Hater 23. juni 2015 00:56

Mener det var en tråd om dette for en stund siden også. Syntes selv det virker interessant ut og er absolutt noe jeg kunne tenke meg å prøve!

H80 12. juli 2015 22:18

Det er forsvinnende få (ingen?) tradisjonelle godsvogner på norsk jernbane. All godstrafikk på bane (bortsett fra malmtransport på Ofotbanen og eventuelt andre spesielle strekninger) foregår med containere eller traller (semitrailere) som blir lastet på spesielle vogner med traverskran eller motvektstruck på store, avsperrede containerterminaler. Togene stopper ikke for lasting/lossing på veien, men går kun strekningene Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen, Oslo Trondheim, Oslo-Bodø og Oslo-Narvik (sistnevnte via Sverige).

Vent 4. august 2015 02:49

Ja, det er veldig lite sitteplass på de container-vognene. Men det ser ikke helt umulig ut. Noen tips på hvor det eventuelt kunne vært best plass?

Litt inspirasjon fra Europa Trailer Road Dogs 4TH

Nemizz 14. november 2016 04:54

Nå har "Brave Dave" kommet ut med ny video, som igjen tente eventyrlysten min.
Slik jeg ser det på dette kartet, er det store deler som ikke er elektrifisert. Det må jo helt klart være en fordel med tanke på sikkerhet. I og med at dette ikke er noe som er populært i norge, vil jeg tro vaktholdet ikke er det aller største problemet. H80 skriver at de ikke stopper for lasting og lossing på veien, men de stopper vel for andre tog?

Det går svært lang tid mellom hver gang jeg ser et godstog. Ser for meg at det må være mulig og få plass i en slik semitrailer vogn, eller har ikke disse noe gulv?

Konduktlren 14. november 2016 18:52

Av strekningene som trafikeres av godstog så er det Nordlandsbanen som ikke er elektrifisert.
Vogner som brukes i Norge er stort sett container/combi vogner.
Disse er det ikke akkurat noe plass til overs på. I brønnen som traller settes på er det med unntak av der hjulene på tralla skal stå åpent for å unngå oppsamling av snø og is.

Dette har vært prøvd før og den personen skal være lykkelig at han er i live idag. Selv om bota sikkert sved.
Langs jernbanenettet er det flere stasjoner betjent av jernbaneverket hvor togekspeditøren vil observere passerende tog for ting som er unormalt. Det samme vil ofte personale på andre tog gjøre. Og da er du tatt da det ikke er noen plass å gjemme seg på disse vognene.

Så sjansen for å lykkes er langt mindre enn sjansen for at du i beste fall skader deg alvorlig.

KjellFresh 14. november 2016 19:24

Dra til Danmark så har du fint utvalg av godsvogner. Så en dokumentar om noen dansker som gjorde det, husker ikke hva den heter, men poster den her om/når jeg finner igjen!

Doktor Hodebry 14. november 2016 20:53

Du glemte Raumabanen, Numedalsbanen og Solørbanen Konduktlren. Tror ikke trainhopping i Norge er noe god ide uansett om linjen er elektrifisert eller ikke.

tetragrammaton 14. november 2016 21:21

er vel bare i usa det har vært kultur for det. tror det er veldig få som gjør det nå om dan. da det er bedre sikkerhet og sikkert større straff invlovert.. har sett noen "hobo" dokumentarer om det, virker artig. men nei. i norge kan du glemme det

slappegodt 15. november 2016 02:31

Sitat:

Sitat av Nemizz (Innlegg 3346305)
Nå har "Brave Dave" kommet ut med ny video, som igjen tente eventyrlysten min.

Så litt på ene videon til Brave Dave nå. Det ser jo ganske kjekt ut det han driver med, hadde nok vert spennende å gjøre det en sommer. Bare dra rundt å utforske nye deler av verden.
Hadde vert dritkult om noen freaks hadde gjort dette og laget en video slik som han:cool:

Bullhill 15. november 2016 10:26

På nordlandsbanen går det 2 godstog i døynet som jeg kjenner til. ett nordover og ett sørover.
De stopper for annen trafikk på faste steder.

Hvis noen vil prøve så vil jeg fraråde i allefall taket på vogner selv om banen ikke er elektrisk. Nordlandsbanen har de problemer med å gjøre elektrisk fordi broer og tunneler er for lave.

petterpan2 15. november 2016 19:35

Tror du er noen tiår for sent ute. Godstog i Norge er nesten utelukkende containere uten plass for blindpassasjerer.

Nemizz 16. november 2016 01:36

Har research'et endel nå og som mange her nevner er det et håpløst prosjekt her i norge. Ingen av vognene har noe plass til overs, der det går an og sitte. Unntaket må være Ofotbanen som går fra Narvik til Sverige, her kjøres det malmtransport. Det er helt sikkert et fantastisk landskap der også. Men nå bor jeg helt i andre enden av landet..

Man får jo ikke sett stort når man sitter i et vanlig tog. Dumt man ikke kan kjøre vanlig passasjer tog og velge ståplass i en gondola.. :cool:

Ivar43 5. desember 2016 23:30

jeg tenkte på det samme for noen år siden, da jeg og så en rekke hobo-dokumentarer. kom til konklusjonen at det ser heller dårlig ut i norge, Det eneste plassen jeg så at det kunne være mulig er på gassvognene, der er det en plass man kan sitte, men det er veldig synlig og ser ikke veldig hyggelig ut. men det er mulig.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 12:28.