' freak.no - mistet førerkort, spyttprøve - amfetamin
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Rusdebatt (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=179)
-   -   mistet førerkort, spyttprøve - amfetamin (https://freak.no/forum/showthread.php?t=294423)

Mrsprettball 16. desember 2016 16:23

mistet førerkort, spyttprøve - amfetamin
 
Hei, jeg ble stoppet for 3 uker siden, spyttprøve ga utslag på amfetamin, jeg tok et gram med amfetamin natt til søndag, ble stoppet på tirsdag formiddag. Hadde også tatt en sobril 15mg halvtime før jeg kjørte, men det ga ikke utslag på spyttprøven, ble så kjørt til legevakt for blodprøve. Juristen som har saken min sa at om blodprøvene kommer tilbake og det regnes ut til mindre enn 0.5 i promille så får jeg tilbake lappen, må si jeg er litt skjelven, dro siste linern rundt 06 tiden på søndag morgen, gikk hele søndag og mandag rusfri, og ble stoppet rundt 14 tiden tirsdag, har noen noe formening om jeg kommer over 0.5 % i promille på amfetamin eller sobril? sobrilen hadde jeg resept på heldigvis.

Takk.

Mrsprettball

eyecandy654 16. desember 2016 18:45

Vel, ryker du på droger tar de lappen din uansett.
Mener du må ta ukentlige urinprøver i et halvt år før du kan søke om å få den tilbake.
Er masse tråder på forumet om lignende.

Klistermerke123 16. desember 2016 18:54

Du trenger ikke å bekymre deg for Amfetaminen ihvertfall. Sobrilen er jeg dog litt usikker på, så det kan jeg ikke svare på.

Mrsprettball 16. desember 2016 18:54

Hmm ok :/ han mente det ble regnet om til promille og jeg mistet den om det var over 0.5. Jeg er yrkessjåfør og det sa han var skjerpende. Lappen jobben og sikkert leiligheten tapte jeg da på den turen, artig, får gjøre det beste ut av det.

mr.roundtree 16. desember 2016 19:03

Når det gjelder Sobrilen så er ett daglig inntak på under 30mg sett på som forenelig med bilkjøring, dersom du har gått på det en stund. Man mister som kjent rusefekten etterhvert dersom man går på regelmessige doser.

"For oksazepam (Sobril, Alopam) vil daglig inntak over 30 mg ikke være forenlig med kjøring, mens inntak opptil 30 mg oftest er akseptabelt. Brukes andre vanedannende medisiner i tillegg, er tillatte dose halvert."

Kilde: http://nhi.no/livsstil/helsetjeneste...28.html?page=3

Så det kommer ann på doseringen såvidt jeg skjønner.

Klistermerke123 16. desember 2016 19:10

Sitat:

Sitat av Mrsprettball (Innlegg 3353099)
Hmm ok :/ han mente det ble regnet om til promille og jeg mistet den om det var over 0.5. Jeg er yrkessjåfør og det sa han var skjerpende. Lappen jobben og sikkert leiligheten tapte jeg da på den turen, artig, får gjøre det beste ut av det.

Amfetaminen er ikke aktiv i flere dager, så promillen vil garantert være 0.00 uten Sobril i regnestykket.

Du har nok vært særs uheldig mtp spyttprøven. Amfetamin spores vanligvis i spyttet maks 48t etter bruk. Og en skulle tro det var vanebrukere som brukte store mengder. Det skal jo dog sies at 1gram er en del på en natt.

Neste gang (om det blir en neste gang) vil jeg anbefale deg å nekte spyttprøve. Da blir du trolig tatt med til blodprøve hvor det kun kan spores 12timer etter virkningtiden.

Mrsprettball 16. desember 2016 20:35

Yup, takk for svar. Blir spennende dette, skal oppdatere dere på hvordan det gikk.

smetti 17. desember 2016 01:24

Kan hende du er heldig^^

Mrsprettball 22. desember 2016 14:28

Hei igjen, jeg fikk tilbake førerkortet i dag, det ble utslag på amfetamin og thc i blodet, begge under grenseverdiene for tap av førerkort. Han sa det kan være at politiet trekker tilbake førerkortet pga manglet skikkethet, jeg kommer fra nå av til å ta urinprøver som skal være helt rene for å kunne henvise til dem når dem vil inndra førerkortet mitt, kommer også til å kontakte advokat for å forhøre meg om hvordan jeg burde gå frem mtp saken.

smetti 22. desember 2016 17:49

Takk for tilbakemelding, og gratulerer med "lappen" foreløpig. Det høres ut som om du har en god plan. Flott om du poster update om dt skjer noe mer. God jul:P

akasha06 22. desember 2016 19:47

Sitat:

Sitat av mr.roundtree (Innlegg 3353100)
Når det gjelder Sobrilen så er ett daglig inntak på under 30mg sett på som forenelig med bilkjøring, dersom du har gått på det en stund. Man mister som kjent rusefekten etterhvert dersom man går på regelmessige doser.

"For oksazepam (Sobril, Alopam) vil daglig inntak over 30 mg ikke være forenlig med kjøring, mens inntak opptil 30 mg oftest er akseptabelt. Brukes andre vanedannende medisiner i tillegg, er tillatte dose halvert."

Kilde: http://nhi.no/livsstil/helsetjeneste...28.html?page=3

Så det kommer ann på doseringen såvidt jeg skjønner.

Alt du sier er riktig når vi snakker om førerkort for personbil med totalvekt under 3500kg. På alle førerkort utover liten personbil er det blitt nulltoleranse for alt av sovemedisin, beroligende å lignende med de nye reglene som kom i oktober i år.

Fikk meg en overraskelse når jeg skulle fornye førerkortet mitt for noen uker siden. Siden jeg kan kjøre liten lastebil inntil 7500kg må jeg fornye hvert 5 år. Nå fikk jeg ikke legeattest for å kjøre noe større enn 3500 kg fordi jeg bruker 2 vallergan på kvelden, som jeg har gjort de siste 10-12 årene!
Det blir nok slutt på vallerganen nå...


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 11:53.