' freak.no - Mus fryser 1-2 sek. Har prøvd ALT! er desperat!
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Windows (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=89)
-   -   Mus fryser 1-2 sek. Har prøvd ALT! er desperat! (https://freak.no/forum/showthread.php?t=295149)

Sterol91 23. januar 2017 04:23

Mus fryser 1-2 sek. Har prøvd ALT! er desperat!
 
God kveld/natt. Jeg har hatt ett problem de siste 3-4 måndene at musa fryser seg 1-2 sek relativt random, Men det er noen regler.
Jeg føler dette problemet kom ca 2-3 måner etter jeg installerte Windows 10. lovlig pro verson

Jeg Bruker en Logitech g700 mus, dette er den 4 jeg har men de varer ca 1-2 år. da er det venstre klikk som ryker. aldri hatt andre problemer.
Jeg bruker også Logitech G810 Tastatur og ett Logitech G933 headsett.
Jeg tro selv det er noe med Logitech som gjør at dette problemet oppstår. Men


Jeg har til nå prøvd:
Forskjellige muser av andre merker, Skjer det samme da.
Formatert, både til Piratkopiert utgave og lovlig som jeg nå bruker.
Begrense installerte programmer (det hjelper noe)
Oppdatert ALT. ink bios og alt som har med MB.
Lest timevis på intervebz om lignende problemer.
Prøvd mye rar, som og endre på register filer og slette drivere.
Dette var før jeg formaterte sist.

Men har fortsatt dette problemet, Pc'en har lav temp og eneste som ikke er "nylig" oppgradert er Skjermkort.
Pc spesifikasjoner:
Kode:

Prosessor: Intel(R) Core(TM) i7-6850K CPU @ 3.60GHz
Ram: Crucial DDR4 2133MHz 16GB
Hovedkort: MSI X99A GAMING 7, Socket-2011-3
Hardisk: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD
Har også 2 eldre Hdd men disse er kun montert i for øyeblikket, Ingen date går igjennom.
Power: Corsair CX750M, 750W PSU
Dette ble oppdatert 19 juni 2016

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5
Er fra 12 august 2013

Det jeg har lært er at musa aldri henger seg opp i Google Chrome. men ofte i Exprlorer og mest når jeg blar i mapper, ca 1 gang per min, ofte mindre.
Det verste er programmet Vlc der henger den deg opp vært 2-4 sek.
Før siste formatering var også Skype ett stort problem. Det er også ett problem med Spotify, ca en gang på 15-30 sek.
In game så henger den seg aldri.
I Vlc skjer det umiddelbart jeg tar pekeren over vinduet.
Det er andre programmer også, men husker ikke akkurat nå. Siden det er Vlc jeg Klikker over akkurat nå. Siden jeg går igjennom alle bilder og filmer jeg har.

Hvis noen har tips eller vet noe jeg kan forsøke så prøver jeg så si ALT.
Og Takk hvis du gadd lese hele tråden. Jeg trenger desperat hjelp.

gud1 23. januar 2017 17:00

Hei,

Hadde et likt problem etter jeg var i routeren å åpnet noen porter til steam. Musa frøys random i 1 sec ofte. etter jeg stilte tilbake portene så har jeg ikke problemet. Formaterte pc og spill før jeg tenkte meg litt om :D håper du finner svaret, var temmelig lei av å feilsøke

meitemark 23. januar 2017 17:57

Har du prøvd med en annen mus?

rek 23. januar 2017 18:10

Hei.

Har du prøvd å skifte usb-port? Skjedde det samme med min mus, måtte bytte fra en usb-port bak på pcn til forran. Da funket det. (hadde ikke flere bak).

kallisti 23. januar 2017 18:28

Sitat:

Sitat av meitemark (Innlegg 3360096)
Har du prøvd med en annen mus?

Ser slik ut:

Sitat:

Sitat av Sterol91 (Innlegg 3360017)
Jeg har til nå prøvd:
Forskjellige muser av andre merker, Skjer det samme da.


meitemark 23. januar 2017 19:47

Sitat:

Sitat av kallisti (Innlegg 3360100)
Ser slik ut:

Au. Jeg trodde jeg hadde lest alt flere ganger.

Da er det ihvertfall ikke musen som er problemet, men noe annet.

Det kan være programvare som prøver å finne noe på internett, men feiler i oppslaget sitt. Har du noe backup-programvare? Dropbox etc?

Kanskje bare enklest om du gir oss en liste med programmene du har på maskinen din:

Start opp Powershell og kjør denne kommandoen:

Kode:

Get-ItemProperty HKLM:\Software\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\* | Select-Object DisplayName, DisplayVersion, Publisher, InstallDate | Format-Table –AutoSize >$home\Desktop\programmer.txt
Da havner det en tekstfil som heter programmer.txt på skrivebordet ditt.

Sterol91 25. januar 2017 16:01

Sitat:

Sitat av meitemark (Innlegg 3360112)
Au. Jeg trodde jeg hadde lest alt flere ganger.

Da er det ihvertfall ikke musen som er problemet, men noe annet.

Det kan være programvare som prøver å finne noe på internett, men feiler i oppslaget sitt. Har du noe backup-programvare? Dropbox etc?

Kanskje bare enklest om du gir oss en liste med programmene du har på maskinen din:

Start opp Powershell og kjør denne kommandoen:

Kode:

Get-ItemProperty HKLM:\Software\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\* | Select-Object DisplayName, DisplayVersion, Publisher, InstallDate | Format-Table –AutoSize >$home\Desktop\programmer.txt
Da havner det en tekstfil som heter programmer.txt på skrivebordet ditt.

Her er fila. http://www.filedropper.com/programmer

men problemet mitt er at det er ikke random, det er ofte på spessiele vinduer, der vlc værtfall er ett stort problem.

og det virker som det kommer og går, vært bra ett par dager nå.

Kroniz 25. januar 2017 16:53

Det virker som om harddisken/ssd'en din kanskje henger opp resten av systemet på en eller annen måte hvis det oftest skjer når du bruker disken på en eller annen måte som f.eks explorer eller vlc

Sterol91 25. januar 2017 18:40

Har mistenkt ssden men det funker jo alltid og spille?

daffe 25. januar 2017 19:48

Har du prøvd i sikkermodus, evt sikkermodus med nettverk, virker den ok da?

SinHazzard 25. januar 2017 20:52

Filen er truncated Sterol91, teksten til høyre mangler.

Har du noen events eller annet som kan peke på at noe kan relateres til dette? Fortsetter filmen eller andre ting å bevege seg så du vet med 100% sikkerhet at det er musen?
Er det noen prosesser som skyter i taket akkurat da dette skjer?

SkyMarshal 26. januar 2017 23:46

Slett alt av skjermkortdrivere og re-installer?

Sterol91 27. januar 2017 15:16

Sitat:

Sitat av SinHazzard (Innlegg 3360528)
Filen er truncated Sterol91, teksten til høyre mangler.

Har du noen events eller annet som kan peke på at noe kan relateres til dette? Fortsetter filmen eller andre ting å bevege seg så du vet med 100% sikkerhet at det er musen?
Er det noen prosesser som skyter i taket akkurat da dette skjer?

Ingen forandring i cpu eller noe annet, resten av pcen funker 100%

Sitat:

Sitat av SkyMarshal (Innlegg 3360782)
Slett alt av skjermkortdrivere og re-installer?

Har akkurat formatert hele pcen.

meitemark 27. januar 2017 19:02

Sitat:

Sitat av Sterol91 (Innlegg 3360870)
Har akkurat formatert hele pcen.

Lager du en til tekstfil med installerte programmer og så en med kjørende programmer?

Powershell her også
Kode:

tasklist >$home\Desktop\aktive.txt

Sterol91 29. januar 2017 11:21

Sitat:

Sitat av meitemark (Innlegg 3360905)
Lager du en til tekstfil med installerte programmer og så en med kjørende programmer?

Powershell her også
Kode:

tasklist >$home\Desktop\aktive.txt

http://textuploader.com/d19a1

http://textuploader.com/d19at

Der jeg har testet i det siste er og slette og installert nye skjerm drivere.

Skal få testet i sikkerhetsmodus også.

sirajuddin97 29. januar 2017 19:19

Du har vel ikke installert et systeminformasjons program, som for eksempel Speccy?

SinHazzard 29. januar 2017 20:15

Kan du installere ett clean os og fyre fra usb?

Sterol91 31. januar 2017 11:17

Sitat:

Sitat av sirajuddin97 (Innlegg 3361178)
Du har vel ikke installert et systeminformasjons program, som for eksempel Speccy?

Jo?...............

Sitat:

Sitat av SinHazzard (Innlegg 3361191)
Kan du installere ett clean os og fyre fra usb?

Og deretter gjøre?

bendiks 31. januar 2017 11:25

Sitat:

Sitat av Sterol91 (Innlegg 3361412)

Og deretter gjøre?

For å sjekke om SSDen din er problemet. Hvis musa slutter å henge når du kjører Windows fra usb så er harddisken din problemet.

daffe 31. januar 2017 12:21

Vil tippe at det er en shell utvidelse som er lagt inn, men det vil man enkelt finne ut ved å starte i sikkermodus.

Sterol91 2. februar 2017 17:03

Sitat:

Sitat av bendiks (Innlegg 3361415)
For å sjekke om SSDen din er problemet. Hvis musa slutter å henge når du kjører Windows fra usb så er harddisken din problemet.

Problemet er jo at det ikke alltid er lett og gjenskape.

mlel 2. februar 2017 21:57

Har hatt mye diverse problemer med overwolf, ville prøvd å fjerne dette.

SinHazzard 2. februar 2017 23:11

Sitat:

Sitat av Sterol91 (Innlegg 3361741)
Problemet er jo at det ikke alltid er lett og gjenskape.

Og derfor må du pine deg gjennom det den tiden det tar, alt du kan gjøre som ikke krever lagring, gjør det med os på usb.

Sterol91 3. februar 2017 14:11

Sitat:

Sitat av mlel (Innlegg 3361821)
Har hatt mye diverse problemer med overwolf, ville prøvd å fjerne dette.

problemet kom månder før.

Alzo88 3. februar 2017 16:48

Jeg hadde et lignende problem for noen år tilbake, og da var det at harddiskene og driverne dems på hovedkortet var fucka, tror jeg.
Det var slik at diskene forsvant fra windows explorer helt spontant, medfølgende 5 sekunds frysing av musepekeren mens windows forsøkte å scanne dem tilbake.
Mener å huske at jeg konkluderte med at det var hovedkortet mitt som ikke takla å ha alle diskene gående samtidig (av en eller annen grunn).
Fikk ny pc med helt nytt hovedkort senere, og opplevde aldri det samme igjen.

Kanskje det kan være verdt å diagnosere disken med dskchk? Ihvertfall ta en scan for å se om det er noen dårlige sektorer eller noe lignende.
Første jeg tenkte her var hvertfall at det kan være harddisk, for symptomene er veldig like det jeg opplevde. Og det høres ut som det skjer i tilfeller hvor du forsøker å lese data fra disken.
En del av den harddisk kan funke fint, mens en liten sektor kan være korrupt og skape problemer.
Spesielt SSD disker sies jo å ha relativt kort levetid, så det er greit å sjekke innimellom.

SinHazzard 3. februar 2017 23:05

Sitat:

Sitat av Alzo88 (Innlegg 3361939)
Spesielt SSD disker sies jo å ha relativt kort levetid, så det er greit å sjekke innimellom.

Hæææææææ wtf ? Kilde på det utsagnet. Min SSD er 8 år.

Sterol91 14. februar 2017 11:54

nå har det kommet til bake for fult, den fryser heletiden men kun hvis jeg har det lille info vinduet oppe fra skype samtale.

FranZe 14. februar 2017 23:07

Sitat:

Sitat av Sterol91 (Innlegg 3364419)
nå har det kommet til bake for fult, den fryser heletiden men kun hvis jeg har det lille info vinduet oppe fra skype samtale.

Hvor langt har du kommet? Har du utelukket SSD?

SinHazzard 14. februar 2017 23:34

Hvis det er kommet tilbake for fult finner du fort ut dette ved å fyre en USB, du må bare plukke ut komponenter å teste, er ingen vei utenom.

Sterol91 15. februar 2017 20:21

vil si ssd er utelukket da jeg har bruk vanlig hdd den siste uka, hadde en splitter ny seagate liggende.

SinHazzard 15. februar 2017 22:04

Så i tillegg til ny disk har du også installert OS på den? Da blir det bare enda mer hmmmmm.

Har vært bort funky greier pga Bluetooth før, eks devices and printers har ikke åpnet seg før jeg har disablet "Bluetooth support services", verdt å teste?

FranZe 15. februar 2017 23:47

Sitat:

Sitat av Sterol91 (Innlegg 3364419)
nå har det kommet til bake for fult, den fryser heletiden men kun hvis jeg har det lille info vinduet oppe fra skype samtale.

Dette gjelder skype appen i windows 10 og ikke skype skrivebord versjonen? Avinstaller den appen og last ned skype i så tilfelle og se om det bedrer seg. Hatt mye kluss med den appen. Kan være verdt ett forsøk?

Sterol91 16. februar 2017 00:09

Sitat:

Sitat av FranZe (Innlegg 3364875)
Dette gjelder skype appen i windows 10 og ikke skype skrivebord versjonen? Avinstaller den appen og last ned skype i så tilfelle og se om det bedrer seg. Hatt mye kluss med den appen. Kan være verdt ett forsøk?

er snakk om desktop versonen. men bare når det lille info vinduet var opnet, nor jeg lukket det forsvar mus laggen

FreeMyKiwi 16. februar 2017 19:33

HAr hatt problemer med skype selv. Prøv å bruk wireshark eller noe og blokker IPen skype bruker ut. Se om det lagger med det vinduet da. Oppklarer om det er et internettoppslag som skype gjør mange av

Deadvikings 17. februar 2017 02:42

Sitat:

Sitat av Sterol91 (Innlegg 3364886)
er snakk om desktop versonen. men bare når det lille info vinduet var opnet, nor jeg lukket det forsvar mus laggen

Hacka?eller noe

Sterol91 10. mars 2017 13:23

Jeg har nå prøvd alt, og ingen ting hjelper. Men det har vært bra ett par dager nå unntatt det skyp info vinduet da er musa helt fuckt, henger seg opp ett sek og så ok i 2 sek og slik går det fram til jeg får krysset det ut.
Men for ca en uke siden så begynte også tastaturet og kuke seg til, Opplevde at jeg skreiv og så hang det seg opp på en tast. i 2- 3 sek.

Dyret 22. mars 2017 23:56

Men du har fortsatt de samme harddiskene? Har du sett noe på S.M.A.R.T-infoen til de? Sjekket de med HDTune og/eller HDDScan om de har skader?

Jeg har selv opplevd at harddisker med feil på kan føre til at systemet henger i rykk og napp. Det kommer litt an på hvilken type harddisk du har, men noen vil prøve å lese en blokk svært mange ganger - og har veldig langt tidsavbrudd før den gir opp. NAS-disker lar deg ofte konfigurere dette, mens andre vil typisk henge i opp til 7 sekunder. Mens denne tiden går så vil harddisken lese om og om igjen inntil den får ut nok data av sektoren til at den interne feilkorreksjonen klarer å gjenskape dataene som er ødelagt pga feil. Dette kan ta fra få sekunder og til tidsavbrudd, avhengig av hvor skadet disken er.

freebird 23. mars 2017 00:08

ikke no løsning på problemet men kjøp deg ei anna mus, sitter med ei razer deathadder mus nå som har russla og gått i 9 år nå :P

ronorio 21. april 2017 06:08

Jeg tror dette har med USB porten(e) dine å gjøre. Har du mye USB utstyr tilkoblet?

Sterol91 21. april 2017 09:30

Sitat:

Sitat av ronorio (Innlegg 3376936)
Jeg tror dette har med USB porten(e) dine å gjøre. Har du mye USB utstyr tilkoblet?

Det viste seg at du har rett. jeg bruket tråløs mus og den lille senderen funker kun på 2 av 10 usb'er alle de andre "lagger" det.
Det temmer også at jeg har mye usb utstyr kobblet til.

alle er i bruk pluss en usb padde på 8 stykker til.

lumbricus 21. april 2017 13:21

Sitat:

Sitat av Sterol91 (Innlegg 3376946)
alle er i bruk pluss en usb padde på 8 stykker til.

Hva i vide verden er det slags oppsett du har der alt av USB er i bruk?

Om alt er i bruk er det ikke usannsynlig at USB ikke har nok strøm til å fore alt samtidig, da får du spenningstap og det vil få ting, feks mus til å slutte å virke.

ronorio 25. april 2017 18:06

Det er ofte slik at USB portene benytter felles ressurser på hovedkortet. All trafikk går gjennom samme "kanal" eller mange porter er delt på få "kanaler".

Noen hovedkort (til eksempel MSI Gaming -serien) har egne porter tiltenkt mus/tastatur som er uavhengige, og deler ikke samme "kanal" som de andre portene.

Er ikke noe ekspert på det her men det er slik jeg har forstått det. Lagg, dårlig ytelse etc. kan ofte være en konsekvens av for mye USB utstyr tilkoblet samme USB kontroller.

Solarfields 25. april 2017 18:13

Dette er jo noe TS burde ha fortalt om i først post, ikke minst testet med *kun* mus tilkoblet... hehe

Sterol91 25. april 2017 18:21

Jeg testet med kun mus og problemet var der da også.
Virker som sitte bios oppdatering tok knekke på siste rester av problemet.
Ang USB bruk så er ikke alt i bruk samtidig.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 05:54.