' freak.no - Trenger hjelp med lån og informasjon.
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Økonomi (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=216)
-   -   Trenger hjelp med lån og informasjon. (https://freak.no/forum/showthread.php?t=296318)

Anonym bruker 23. mars 2017 20:40

Trenger hjelp med lån og informasjon.
 
heisann alle medfreaks.. jeg har et spørsmål som sikkert høres teit ut..

Jeg er mid 20 ish.. har rundt 7.5 - 10k i faste utgifter + 10k samlet i låneutgifter per mnd.

jeg eier ikke egen bolig men har 2 biler (disse er det lån på)

tjener rundt 700-750 000 i året.

etter mye rør og vas og hit og dit har jeg rotet det litt til.. jeg har ikke problemer med og få endene til og møtes og klarer fint og betjene gjelden min men greia er at jeg har lyst til og betale det ned fortest mulig og jeg må ærlig inrømme jeg er litt redd mtp renter og at jeg kommer til og betale meg ihjel med renter?

Per dags dato har jeg dette i lån

150k i studielån
200k i bank norwegian fordelt på to lån.
140k i billån over 2 forskjellige finans levrandører.

Så røft regnet ligger jeg på 500k i gjeld.

Jeg tror jeg kan selge begge bilene og gå i null (innfri) og der forsvinner da 140k.

Men på bank norwegian er det 20% rente og 15 års nedbetaling?

Er det lønnsomt for meg og refinansiere alt selv om jeg får samme rente som i bank norwegian? jeg skjønner at jeg ikke burde refinansiere studielånet (2% rente) ?

Hva hadde dere gjort?

Mrlarsen 23. mars 2017 20:47

Selge bilene er jo smart da å bli kvitt de 140k.
Studie lånet må.bare gå av seg selv.
De resterende 200k ville jeg refinansiert du kan få lavere rente på de og velg høyere månedsbeløp(kortere nedbetaling.) Gjerne sjekk flere banker så klart. Gjerne prøv hos tradisjonelle banker først.
Lykke til :)

gulsaft 23. mars 2017 20:57

Studielånet beholder du så lenge som mulig, det er lav rente og du får skattefradrag av det. Bilene selger du med en gang, dette er daukjøtt og ekstrautgifter du ikke trenger.

Med så høy inntekt som du har så ville jeg sett meg etter en leilighet/bolig, lån 200k ekstra til å innfri BN lånet for med 20% rente så renter du deg ihjel. Refinansier etter du har fått gjort dette, boligrente trumfer alltid forbrukslånsrente.

vidarlo 23. mars 2017 21:22

Med den inntekta kan du berre betale ned så fort du greier på alt untatt studielånet. 20% rente er høgt, men ikkje dramatisk på den lånestørrelsen og den inntekta du har. Du får neppe refinansiert det til veldig mykje lågare rente heller, utan sikkerhet for lånet.

Så be om betalingsutsettelse på studielånet (du får automatisk eit halvår om gangen, for inntil to år totalt utan grunn). Deretter betaler du ned noko ala 10-15000,- i månaden på det lånet med høgast rente. Betaler du ned 10000,- i månaden har du kvitta deg med 200k til 20% rente på drøyt to år, og du har betalt i overkant av 45k i renter. Det er dyrt, men når du har 750k i årsinntekt er ikkje det spesielt dramatisk gitt at du unngår meir gjeld.

Så eg hadde ikkje mista nattesøvnen av det.

Anonym bruker 23. mars 2017 22:03

Tusen takk for kjempe svar!

Vidarlo.. på mitt bank norwegian lån betaler jeg nå 3000 i mnd men 2000 av de er renter ca? debetrente heter det??

betyr det at jeg i realiteten er nødt til og betale ned all den renta før jeg kan begynne på lånet?

sånn som betalingsplanen ser ut betaler jeg alle rentene først for så og begynne og betale på lånet??

Anonym bruker 23. mars 2017 22:07

Betyr det at hvis jeg betaler inn 200 000 nå så blir 20% tatt i rente? med andre or 40 000 så jeg må ut med 240 000?

steili 23. mars 2017 22:10

Du betaler bare renter per år - ikke per nedbetaling. Betaler du ned 200000 i dag, betaler du 40000 mindre i renter det neste året.

vidarlo 23. mars 2017 22:21

Herregud. Økonomiforståelsen din er totalt bak mål. https://no.wikipedia.org/wiki/Rente

Hovudproblemet ditt er at du faktisk ikkje forstår at du sparer penger når du nedbetaler lånet fortare.

Don P 24. mars 2017 03:25

Noen forutsetninger først. Med en årsinntekt på 700-750k antar jeg du har utbetalt 40-45k ish per mnd etter skatt. Du sier du har 10k i faste og 10 k i låne utgifter, detter gir 20 k til annet. Du burde klare deg godt selv om du betaler 10k mer på Norwegian lånet dit, dette bør du prioritere.

Studentlånet lar du gå som vanlig, selg ene bilen om du fremdeles har behov for en bil. Du skulle i din alder og med din inntekt virkelig ha begynt å legge deg opp penger til egenandel på bolig, men i din situasjon ville jeg kvittet meg med Norwegian lånet først. Jo lenger du sitter med dette, jo dyrere blir det.

commie 24. mars 2017 11:09

Altså, om du har cash så betaler du ned så mye lån som mulig. Norwegian-lånet først. Så selger du en bil (hva i alle dager skal du med to biler?) og betaler ned lånet på den bilen.

Selv uten cash og uten å selge bil, med den inntekten du har, og de lave faste utgiftene, og jeg antar uten særlig familiære forpliktelser, så burde du kunne innfri alt av lån innen et år om du prioriterer det.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 15:07.