Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1074
IT-ansvarlig på skolen min har turna helt svett... sperret IP-adressene til alle "userriøse" nettsider. Er det noen måte man an lure seg rundt brannvegen?
Dersom du har en linux-box du kan du opprette en ssh-tunell mellom deg selv og boksen som du kan sende alle forespørsler til. Enkelt å sette opp.
Prøv å søke på forumet. Har vært en del tråder om skolenettverk og novell osv, mange gode tråder
Du kan bruke www.google.com/translate å lime inn lenkene der
www.hidemyass.com fungerer veldig bra til formålet hvis den ikke er sperret fra før
http://www.xZhat.net/Proxy

En WebProxy som støtter cookies og....
http\www.hideyourself.org, En kompis av meg eier den hjemmesiden.
Sitat av Torstein
Vis hele sitatet...
Du kan i prinsippet gjøre slik siden viser, men da blir ikke siden helt optimal korrekt + du har ikke støtter for cookies f.eks. som hyppig brukes på sider med login...
Sitat av McZorg(Simmehy)
IT-ansvarlig på skolen min har turna helt svett... sperret IP-adressene til alle "userriøse" nettsider. Er det noen måte man an lure seg rundt brannvegen?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker alltid OpenVPN når jeg er tilkoblet nett andre steder enn hjemme. Det har de fordelene at sikkerheten er god, trafkken kan ikke avlyttes, og du har full tilgang til HELE internett. Du kommer deg altså rundt alle sperrer.

Må også si at jeg er MOT alt som heter filtrering av nettet. Nettet skal være et åpent medium.
Sitat av rolvs
Jeg bruker alltid OpenVPN når jeg er tilkoblet nett andre steder enn hjemme. Det har de fordelene at sikkerheten er god, trafkken kan ikke avlyttes, og du har full tilgang til HELE internett. Du kommer deg altså rundt alle sperrer.

Må også si at jeg er MOT alt som heter filtrering av nettet. Nettet skal være et åpent medium.
Vis hele sitatet...
Nå spørs det kanskje hva slags sider dette gjelder + dette er skolens nett. Skal i bunn og grunn benytte pedagogiske sider og ikke annet som går under fritid. Så må kanskje sette noen grenser.
Sitat av Xeon
Nå spørs det kanskje hva slags sider dette gjelder + dette er skolens nett. Skal i bunn og grunn benytte pedagogiske sider og ikke annet som går under fritid. Så må kanskje sette noen grenser.
Vis hele sitatet...
Synes dette skal beskyttes med regler, ikke tekniske sperrer. Om elever sitter og surfer på ting de egentlig ikke skal surfe på er det lærerene som gjør noe galt.
Sitat av rolvs
Synes dette skal beskyttes med regler, ikke tekniske sperrer. Om elever sitter og surfer på ting de egentlig ikke skal surfe på er det lærerene som gjør noe galt.
Vis hele sitatet...
Det er mange regler for kva du har lov og bruke nettet til på norske skuler. Står vell ettelerana om at du ikkje har lov til og bruke maskinene til skulen til anna enn skulerelatert arbeid.

På vidergåande skule vill eg ikkje seie at det er feil og regulere nettet for bruk. Når eg gjkk på IKT driftsfag gjikk det meir tid i klassa mi til å surfe på nettet etter totalt unyttige ting. Eg såg ikkje det når eg gjikk på skulen så eg prøvde ofte og finne måtar og komme utanom dette på. Mest fordi det var ei morosam utfordring.