PDA

View Full Version : Kjøre fra purken?

Spanky
12. september 2006, 20:01
Altså er det virkelig så vanskelig å kjøre fra polti?
Her i norge kjører de Volvoer, men er de noe raske?
Har noen her hatt noen lignende opplevelser? (lite trolig da :p )
helikopter burde ikke være noe problem hvis du i oslo sentrum kansje, og hva skal til for at de sender ut helikopter`?

Uansett her: http://ebaumsworld.com/2006/07/mustangspin.html
er noe ganske rå kjøring :D jeg tror han kunne klart å stikke av hvis han hadde en bedre bil og uten helikopteret i ræva :)

Lille My
12. september 2006, 20:06
Hørt om å se på bilskiltet? Du kan gjøre til verdens ende fra dem de vet fortsatt hvem du er :D

t33zr
12. september 2006, 20:10
Nei... det er faktisk dødlett å kjøreifra politiet... er bare å bruke litt huet og ha en bil som sitter godt på veien....

Husk at du kjører for livet (lappen+bot+fengsel...osv)
Politiet kjører fordi det er jobben deres....

vidarlo
12. september 2006, 20:11
Dei kjører ikkje volvo lenger. Dei kjører i hovudsak ford. UP har rett nok en del volvoer, men det er typisk *dyre* modeller som går relativt bra. Og om du kjører ifra dei, er det å unlate å stoppe i kontroll, altså mister du lappen uansett. Om du så er klink edru og drar på forbi en promillekontroll ryker lappen i ett år. Så lønner det seg? Aldri!

Og stikke av? Jada, går. Men dei kan kalle ut meir politi som kan vente på deg lenger framme på vegen - eller skrive ned nummeret på bilen - eller legge ut spikermatter (ja, politiet *kan* bruke spikermatte også i norge)...

Magisk
Og politiet i norge kjører nok ikke "bare" volvoer. En del sivilbiler finnes det. Og de er litt råere enn en vanlig bil. Så om du ikke har en del hk under panseret ditt pluss falske skilter på bilen, så er nok dette en tapt sak.

Bekks
Det er nok litt vanskelig å kjøre fra politet, men vet om flere som har gjort det. Det de har felles er at de hadde temmelig raske biler. Bilene som politet kjører tror jeg ikke har noe problem med å følge de fleste, men de har ikke lov. De har masse lover de skal følge når de følger etter en annen bil, det er nok der mange slipper unna. I siste magasin av Autofil står det ganske mye om helikopetere som flyr over Oslo. Har ikke mulighet til å legge den ut her artikkelen da jeg hverken har scanner eller cam.

Tror aldri det hadde skjedd i Norge det som skjer på den videoen.

(Jeg var litt sein der ja)

Som de andre sier så kjører politet ikke bare volvoer. I Kristiansand har de ihvertfall en BMW og flere Ford. Sivilt da..

Fribbern
12. september 2006, 20:13
Kjøre fra politiet er det fåtallet som klarer. De filmene du ser som kjører fra er proffe sjåfører og nøyeplanlgte ruter.
Det er nok lettere med en MC enn en bil. Det er også derfor det har kommet så mange politisykler.
Husk på det at de er mange, du er en. de har samband, er lommekjente i det strøke dem er og får et helekopter på vingene innen noen minutter. Adrenalinet ditt ville pumpet kraftig, og det ville ødelagt beslutningsevnen din. Du ville tatt unødvendige sjanser.

Politibilene er ikke orginale biler. de har kraftige motorer og er som regel trimmet litt. også stivet opp kraftig.

Polar-
12. september 2006, 20:22
Her i drammen kjører sivilsnuten Subaru Impreza WRX STi. Med mindre du prøver å unnslippe overlagt drap eller nokas-ranet er det dog ingen god ide å prøve å stikke av.

Keyser Söze
12. september 2006, 20:23
fleste politibilene i Ålesund er ford mondeo-er, og jeg var hos en ford-forhandler med min bil, og vi kom i prat om to biler som var i verkstedet. Den ene var en hundepartulje, altså en mondeo stasjonsvogn, og den andre var en sivil mondeo sedan. Jeg spurte jo om de var chippet, som jeg trodde de var, men det var faktisk de rimligste bilene, med 1.6 motorer og rundt 110 HK på hver av de. Det er de som reparerer/vedlikeholder politibilene i Ålesund, og jeg ble fortalt at det er slik alle bilene deres er, altså basis-utgaven. Vet ikke om det er slikt overalt, og det håper jeg at det ikke er, men har kan hvermannsen kjøre fra politiet virker det som.

Reisekjekken
12. september 2006, 22:31
Volvo kan jeg mye om, men vet ikke hvilke utgaver politiet for det meste bruker. Går ut i fra at det er stort sett v70 2.5t med 210 hester og firehjulstrekk. Alternativt kjører de t5 med forhjulstrekk og 260 hester. Uansett er dette biler som klarer å holde følge med de fleste VANLIGE biler. Har også lagt merke til at en del politidistrikter nå har skaffet seg s60, og de samme motorene gjelder der. Hvis du får hundepatruljen etter deg er det som oftest xcx70, som bygger på det samme som v70, men har litt andre terrengegenskaper.

tomiz
12. september 2006, 22:50
Kjøre fra politiet er det fåtallet som klarer. De filmene du ser som kjører fra er proffe sjåfører og nøyeplanlgte ruter.

Jeg har gjort det 2 ganger. Men det var da en moped. Blir jeg blir en proff sjåfør av den grunn(?) Er vel vesentlig lettere å stikke av med det som går på 2 hjul ja. Men man trenger ikke akkurat å være en proff for å kjøre av veien, å så kjøre rett til skogs.

Grex
12. september 2006, 22:53
Volvo kan jeg mye om, men vet ikke hvilke utgaver politiet for det meste bruker. Går ut i fra at det er stort sett v70 2.5t med 210 hester og firehjulstrekk. Alternativt kjører de t5 med forhjulstrekk og 260 hester. Uansett er dette biler som klarer å holde følge med de fleste VANLIGE biler. Har også lagt merke til at en del politidistrikter nå har skaffet seg s60, og de samme motorene gjelder der. Hvis du får hundepatruljen etter deg er det som oftest xcx70, som bygger på det samme som v70, men har litt andre terrengegenskaper.

de uniformerte politi bilene i follo regionen er volvo v70. disse er originale biler, med 185hk (2,5t) disse går relativt bra. de er grevlinger(forhjuls trekk). og du trenger en god bil og guts/ferdigheter for å stikke av. politiet har tatt kjøre kurs og vet åssen de skal behandle bilene. de er heller ikke redde for å bruke dem. jeg vet ikke hvor mange motorer og gear kasser jeg og andre på jobben har byttet. men det er mange... det står også alltid en bil i rette jiggen som er kresja. så de satser. up har en del s60 og disse går litt bedre, de er også nyere. de har også fått seg xc70 og xc90 nå. så det er bare å passe på. + at up bilene klarer du nesten ikke se at det er up. politiet har nokk ikke t5.

Grex
12. september 2006, 22:59
Nei... det er faktisk dødlett å kjøreifra politiet... er bare å bruke litt huet og ha en bil som sitter godt på veien....

Politiet kjører fordi det er jobben deres....

jeg og en kamerat kjørte ifra polisen. men da kom vi i 120 i motgående og peisa på det 325'n greide. så de rakk vel ikke snu før vi var borte. men de fulgte etter og saumfarte hele nesodden etter oss, hele kvelden. (bytta bil) og noen vi kjenner så oss og så polti hakk i hæl. men sånn ellers hvis du har dem etter deg så skal det mere enn den vanlige rånebil til for å stikke av (bmw, 240, sierra) :D

Fribbern
12. september 2006, 23:12
Jeg har gjort det 2 ganger. Men det var da en moped. Blir jeg blir en proff sjåfør av den grunn(?) Er vel vesentlig lettere å stikke av med det som går på 2 hjul ja. Men man trenger ikke akkurat å være en proff for å kjøre av veien, å så kjøre rett til skogs.

Det er noe annet på to hjul enn på fire. kan ikke kjøre til skogs med en bil.
Kjører selv tung MC og skiltet ligger ofte igjenn hjemme. Har hatt blått i speilet før, men aksen og toppfart på sykkelen er så overdrevent mye mere enn en politibil, så de forsvinner fort.

Jeg sier ikke at du eller jeg er en "proffsjåfør" av den grund. Jeg mente mere til filmer som getaway inn stockholm osv, som ofte er det som får oss til å tøffe oss i trafikken. og ta sjanser. For det ser så lett ut på filmen.
I dety lange løp lønner det seg å stoppe og ta straffen som en mann.

drQ
12. september 2006, 23:13
Kanskje et poeng å nevne at det finnes forskjeller. Når en moped stikker av gidder politiet sjelden å legge så mye tid i det. Raner du NOKAS legger de litt mer i det.

Rick
12. september 2006, 23:37
Om å kjøre fra politiet er vanskelig spør du? Vel, her er noen scenario om hvordan det kan utarte seg:

1. Si at du møter en politibil, og at du kjører i en bil som de vil stoppe. Kan være det at noen har ringt politiet for at de skal komme å ta et alvorsord med deg, muligens stjålet bil, mye fart, eventuelt bare at du har lagd noen ringer på asfalten.. Møter du de etter veien kan de finne på å blokkere kjørefeltene med sin egen bil, gjør de ikke det kan du fort komme unna bare med å gi gass. Husk at det tar en god stund for betjenten å snu bilen mitt på veien, også komme opp i tilsvarende eller høyere fart enn du burde ha til da.

2. Denne gangen sier vi at du plutselig ser betjenten sitte med laser i grøfta, og vet at nå ryker lappen.. Noen ganger har de stopp post på samme plass som de sitter med laseren, da er det sjeldent at det sitter en betjent i bilen å venter. Da han som burde sitte der, ofte er den som står på veien å vinker for at du skal svinge inn å få beslaglagt sertifikate ditt. Da kan du ty til trikse i scenario 1, denne gangen må betjenten komme seg inn i bilen, få startet den, og komme seg etter deg. Sånne ting tar tid, tid som du kan bruke til din fordel for å få størst mulig forsprang! Du kan også komme ut for en laserkontroll der de står å vinker inn fartssynderene lenger bort i veien, for eksempel rundt neste sving. Har du litt fantasi, kan du snu bilen og kjøre i den retningen du kom i fra. En gang vært påsitter i en sånn situasjon, og var den gang veldi morro å høre på politiradioen betjenten si "Stopp sort Ford Sierra, regnummer xx12345. Overtredelse 44 km/t." Også høre en liten stund etterpå "Helvette, han kommer i retur denne vei i større fart!"

3. Her er vel den situasjon som er værst å komme opp i, og burde ha noe annet en enn gammel Mercedes 300D for å komme unna her. Nå sier vi at du sitter bak ratte i en litt mer sportslig bil, i godt driv etter veien. Kanskje du har enn 50-60km/t over det fartsgrensen er, og på en lang strekke når du igjen 5 biler. Er jo fort gjort da å bare legge ut til venstre, og kjøre forbi alle sammen. De fleste tilfeller går jo dette bare bra, men når du ser i speilet at en sort V70R slår på blålys å også blinker seg ut kommer fort adrenalinet strømmende! Har du en rask bil da kan du går for at du tar han på fart og vilje, er du såpass uheldig at du sitter i en bil som går alt annet enn fort er det vel egentli bare å stoppe også få en kraftig skjennepreken. Stopp helst før politibilen når deg igjen, nokk is i magen å du beholder lappen her også. Ingen måling, ingen bot!

Hva skal du egentlig gjøre når du først har lagt gullegget, og føler adrenalinet pumper mens du lurer på hva straffen er for å kjøre fra politibilen? Er jo en fordel å kjenne veiene der du er, er du på fremmed jord har du egentlig "bæsjet på leggen" som det så fint heter. Er du i kjent terreng gjelder det å tenke ut hvem du kjenner i område, som helst har garasje, men allefall en gårdsplass som ikke vises fra veien! Det som skjer vist nummerskilte ditt er notert, noe det blir 95% av gangene. Er at du får en telefonsamtale fra politikontoret etter maks 10 minutter, så nå kan du angre vist bilen står registrert på mor eller far! Her er det også veldig viktig med is i magen, helst si at du er hjemme, bilen skal vistnokk stå hos en kompis som bor noen kilometer borte. Du hadde jo gjemt nøkklene på bilen en plass, de lå på høyre forhjul siden kompisen din skulle låne bilen i dag, men ikke var hjemme når du var der for å levere den. Politimannen vil ofte ha navn og nummer til han som har bilen nå, noe du selvsagt må finne en grunn til ikke å gi. Er vel ikke alle i dagens samfunn som har mobil som politiet kan ringe?? Si at du skal dra til kompisen din å finne ut hva som er skjedd med bilen din! Noter ned navn og nummer til betjenten, siden du skal ringe han når du kommer til kompisen din. Bilen din er nå borte, og kompisen din vet ikke hvor den er! Bilen er stjålet! Si at betjenten må få meldt den stjålet ASAP. Ring betjenten igjen etter 4-5 timer, og forklar at dere fant bilen en eller annen plass når dere var ute å lette etter den. Nøklene sto i den, og kanskje har du fått noen skader på den.

Selv tror jeg at de fleste betjenter vet at du lyver så mye at det renner av deg, men holder du på den isen i magen kan de aldri bevise hvem som kjørte bilen! Ingen bevis, ingen sak! Er jo viktig at kompisen også kan lyve litt for deg, gjør de noe ut av saken blir han også innkalt til avhør.

Så svaret på spørsmålet ditt er ikke så vanskelig, selvsagt går det ann å kjøre fra politiet! Er en fordel med en bil som går godt, men det absolutt viktigeste er mye is i magen! Du gjør fort en dårlig beslutning når du er i den situasjonen at du har en bil med blinkende blåe lys etter deg, og anbefaler ingen som så mye å prøve vist de ikke har tro på at de greier det. Alle situasjonene over er utprøvd, og enda har ingen mistet lappen for når de ble utført. Gjorde mye idiotisk med bil de første årene med sertifikat, selv begynner jeg å bli såpass voksen at nå er det jeg som blir sjokkert når bilene kommer flygende forbi meg i 80 soner!

Er det værdt forsøket å stikke av? Får jeg lovens små sinte menn etter meg, så blir jeg å stoppe så lenge som jeg vet at jeg beholder sertifikate. Bøter kan alltid bli betalt, å miste sertifikate er virkelig dyrt i Norge! Og blir du først tatt etter å ha stukket av, så er det kun 1 dag ekstra i buret for å prøve uten å greie det. En dag ekstra har allefall jeg blitt å risikert, du tjener jo veldi på det vist du greier å beholde isen i magen å komme deg unna!

Mvh.
En tidligere trafikksynder, som aldri ble tatt! :D

marsboer
13. september 2006, 01:17
Tror det er vanskeligere nå på grunn av dagens teknologi. Selv om du er lommekjent i området, vil jeg tro at enhver politibil har GPS som kunne se alle mulige vei.

Det er mye lettere å løpe fra politiet enn å kjøre fra politiet.

fxxked
13. september 2006, 01:33
Prøv med en Suzuki TL 1000 eller tilsvarende.

M&G
13. september 2006, 03:09
helikopter burde ikke være noe problem hvis du i oslo sentrum kansje, og hva skal til for at de sender ut helikopter`?

Så *prøv* da vel for svarte svingende! :\

Jeg har gjort det, både med hell og ikke fullt så mye hell.
De er mange, de snakker sammen, og de har faktisk lov til å satse materiell (bilene sine) på å stoppe deg dersom de mener at du kan være til fare for andre. Så ikke engang tenk tanken på å prøve å stikke i fra de dersom de gir klart tegn til at de vil snakke med deg.

Et eksempel er en kar fra Skedsmo, kom kjørende på en oppsprita ZZR1000 en gang i tiden, og så at det var kontroll ved Lindeberg i Oslo. Han bråsnudde sykkelen, fordi han ikke hadde lappen. Da kom de fort etter han ja.. Han la seg ut på E6 og trampa til skikkelig, men hadde bilen i speilet når han passerte 150.
Når han passerte Skedsmo så ble han litt nærvøs, for de lå fortsatt der bak, så han klinte til med ALT han hadde på sykkelen, og trodde at han hadde klart det.
Men nei. De hang på.

Da han nermet seg Frogner så tok Onkel inpå igjen, og han ble skikkelig nærvøs, og prøvde fortsatt å slippe bilen som lå et stykke bak med blått i grillen.

Da han passerte Frogner og fikk se over til Arteid, så så han at det var sperring i vegen, med biler, folk og lys. Han skjønte da at det var kjørt, og begynte å slakke av.....
Når han kjente sykkelen mistet fart, og han rettet seg opp, først DA turte han å slippe synet ned på speedometeret, og så at nåla datt ned forbi 260......

Han stoppet litt før Arteid, og bilen ble stående rett bak han, på ca. 4000 omdreininger, og passesjeren i UP bilen ropte ut til han at han skulle stoppe sykkelen, gå av, ta av seg hjelmen og fjerne seg vekk fra sykkelen. Først DA slapp gutta turtallet og kom ut av bilen. MED håndjerna klare kom Onkel i mot han, og spurte med et lurt flir " VAR du over 300 eller? :p

Så jeg vet ikke helt jeg... En bil som klarer å holde 240-250 ut fra Oslo og forbi Berger.... Det er vel ikke en helt standard bil vel?

Svaret fikk vi vel når en kompis av meg kjøpte en brukt 945 Turbo fra Politiet......
Slangen til WG på bilen var påmontert en T-kran :o Ikke rart disse gutta har litt å ta i med!

Og en annen historie som forteller det samme: Jeg har vært med i en Nissan Z300Turbo, med en GOD sjåfør. Den eneste muligheten vi hadde for å slippe unna var griseheftige akselerasjoner og å prøve å dytte Onkel av veien.
Men vi klarte det ikke! Når vi klarte å komme oss inn i mellom blokkene på Furuseth og kjøre litt slalom mot T-banen, så fikk vi såpass klaring til Onkel at vi klarte å stikke av til fots og ned på banen.
Men det var bare flaks. Vi måtte kaste ut en kar som var etterlyst, og han lå i buskene og så 5 biler og 2 MCr som kom etter oss... Så de gangene du GREIER å kjøre i fra de er kun flaks.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg IKKE har klart å stikke, men det er en del ganger ja, og det har jeg papirer på :eek:

Så mitt råd er: IKKE prøv! I hvertfall ikke før du blir gammel nok til å kunne tenke klart og vurdere konsekvensene ting kan dra med seg!

^V|per^^
13. september 2006, 07:47
fleste politibilene i Ålesund er ford mondeo-er, og jeg var hos en ford-forhandler med min bil, og vi kom i prat om to biler som var i verkstedet. Den ene var en hundepartulje, altså en mondeo stasjonsvogn, og den andre var en sivil mondeo sedan. Jeg spurte jo om de var chippet, som jeg trodde de var, men det var faktisk de rimligste bilene, med 1.6 motorer og rundt 110 HK på hver av de. Det er de som reparerer/vedlikeholder politibilene i Ålesund, og jeg ble fortalt at det er slik alle bilene deres er, altså basis-utgaven. Vet ikke om det er slikt overalt, og det håper jeg at det ikke er, men har kan hvermannsen kjøre fra politiet virker det som.

Vi har jo ikke noen Mondeo sedaner her i området som sivil bil? Vi har en masse Mondeo stasjonsvogner som sivil bil ja, og det er noe heftigere en 1.6 som står i de. Vi har også to Volvo V70, den ene er har D5 motor og den andre har T5. Den hundepatruljen du snakker om er i såfall uniformert, vi har forøvrig en unformert V70 som også er hundepatrulje.

margido
13. september 2006, 08:18
Rick:

Sånn som du skriver så er alt enkelt i teorien, men når dette skjer og du er i situasjonen så er alt mye vanskeligere. I praksis blir alt mye verre, og det er ikke sikkert at det du skriver faktisk fungerer.

Gode teorier though..

bxc
13. september 2006, 09:40
Margido, les hva han skrev da:

Alle situasjonene over er utprøvd, og enda har ingen mistet lappen for når de ble utført.

Jorgens
13. september 2006, 10:27
Hørt om å se på bilskiltet? Du kan gjøre til verdens ende fra dem de vet fortsatt hvem du er :D
hlrt om og bare bruke en vindusvisker motor og feste til skilte? når du trykker på en knapp, så snues skiltet og snuten ser ikke nummer? dette er som på taxi! ;)

ps. nå kjører ikke snuten bare ford og volvo, en av mange slike poster: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=2918

Bekks
13. september 2006, 10:40
Selvom politet har skiltenummeret så kan man ikke bli tatt i etterkant. Du må enten bli filmet eller bli tatt når det skjer.

Marken
13. september 2006, 10:46
Var det ikke politiets V70er som var direkte farlige ved høye hastigheter, eller har de fått ordnet opp i dette nå?

Jorgens
13. september 2006, 10:50
Var det ikke politiets V70er som var direkte farlige ved høye hastigheter, eller har de fått ordnet opp i dette nå?
har enda ikke lest at det var fiksa, litt vedlikedhold og dem var ok, men det er litt gale når bremsene er begynt og svikte :rolleyes:

EXzlator
13. september 2006, 10:54
Tror det er vanskeligere nå på grunn av dagens teknologi. Selv om du er lommekjent i området, vil jeg tro at enhver politibil har GPS som kunne se alle mulige vei.

Det er mye lettere å løpe fra politiet enn å kjøre fra politiet.

Jeg har prøvd og løpt fra politiet 1 gang, og jeg vil ikke si det er lettere og løpe fra politi med hunder en det er å kjøre fra de. Pulsen er rimelig høy når du løper og politi med hunder er etter deg. Får hundene tak i deg er løpet kjørt.

Men du kan jo være heldig å komme borti politi som ikke har hunder i bilen :)

Marken: Mener at dette er blitt fikkset på bilene. Tror det var noe om dette på TV2 nyhetene for en liten stund siden

Stigern
13. september 2006, 11:04
Den råeste V70n har 4x4 og 2,4l turbo med 265 hester. Men bruker politiet slike raske v70er?

EDIT: oj, finns vist også V70 2.5R med 300 hester :D

Fribbern
13. september 2006, 11:44
Et eksempel er en kar fra Skedsmo, kom kjørende på en oppsprita ZZR1000 en gang i tiden, og så at det var kontroll ved Lindeberg i Oslo. Han bråsnudde sykkelen, fordi han ikke hadde lappen. Da kom de fort etter han ja.. Han la seg ut på E6 og trampa til skikkelig, men hadde bilen i speilet når han passerte 150.
Når han passerte Skedsmo så ble han litt nærvøs, for de lå fortsatt der bak, så han klinte til med ALT han hadde på sykkelen, og trodde at han hadde klart det.
Men nei. De hang på.

Da han nermet seg Frogner så tok Onkel inpå igjen, og han ble skikkelig nærvøs, og prøvde fortsatt å slippe bilen som lå et stykke bak med blått i grillen.

Da han passerte Frogner og fikk se over til Arteid, så så han at det var sperring i vegen, med biler, folk og lys. Han skjønte da at det var kjørt, og begynte å slakke av.....
Når han kjente sykkelen mistet fart, og han rettet seg opp, først DA turte han å slippe synet ned på speedometeret, og så at nåla datt ned forbi 260......

Han stoppet litt før Arteid, og bilen ble stående rett bak han, på ca. 4000 omdreininger, og passesjeren i UP bilen ropte ut til han at han skulle stoppe sykkelen, gå av, ta av seg hjelmen og fjerne seg vekk fra sykkelen. Først DA slapp gutta turtallet og kom ut av bilen. MED håndjerna klare kom Onkel i mot han, og spurte med et lurt flir " VAR du over 300 eller? :p

Synd han ble tatt, men en sykkel som flater ut i aks, klarer ikke en politibil å holde følge med. så at de holdt følge med han på en ZZR1000 synes jeg er rart. Da kan han ikke gitt alt sykkelen har.
Forstod jeg det riktig at han kjørte E6 hele veien, for der har politiet oversikt, og kan lett sperre veien lengre nede, som da skjedde her.
Siden aksen er bedre på sykkel, så må man bruke den til sin fordel. Skifte veier ofte, så de ikke kan sette opp sperringer. Er du kjent i området, så kan veier med bom, gangfelt og også skogsstier brukes. Kan også kjøre på veiens skulder i enveiskjørte gater.

vidarlo
13. september 2006, 11:45
Selvom politet har skiltenummeret så kan man ikke bli tatt i etterkant. Du må enten bli filmet eller bli tatt når det skjer.
Samme krav der til vitner som ellers. Er det påstand mot påstand kjem tvilen tiltalte til gode. Om det derimot er to politimenn som sit i bilen, blir det to mot ett vitne, og politiet har generelt ganske stort truverde og spesielt i slike saker der dei ikkje direkte er part. Difor vil i du i praksis bli dømt, så fremt det er meir enn 1 politimann som har sett det.

Og lovene er med vilje laga slik at det svært skjelden skal lønne seg å stikke av fra politikontroll. MAO, du skal sleppe billegare ved å stoppe enn om du ikkje stopper, omtrent uansett kva gale du har gjort...

Shibbster
13. september 2006, 12:06
Prøv å kjøre fra sivilen i stavanger. De har en Subaru Impreza. (Kan være jeg stavet det feil). Den bilen er vill!

Keyser Söze
13. september 2006, 12:08
Vi har jo ikke noen Mondeo sedaner her i området som sivil bil? Vi har en masse Mondeo stasjonsvogner som sivil bil ja, og det er noe heftigere en 1.6 som står i de. Vi har også to Volvo V70, den ene er har D5 motor og den andre har T5. Den hundepatruljen du snakker om er i såfall uniformert, vi har forøvrig en unformert V70 som også er hundepatrulje.

Nå sier jeg bare hva han fortalte meg. Men vi har èn blå og èn hvit mondeo sedan sivil, om de ikke har kvittet seg med de i allefall. Det var den hvite som var til reperasjon.

Reisekjekken
13. september 2006, 12:12
Den råeste V70n har 4x4 og 2,4l turbo med 265 hester. Men bruker politiet slike raske v70er?

EDIT: oj, finns vist også V70 2.5R med 300 hester :D

Den med 265 hester har ikke AWD. Skal du ha AWD på en v70 bensinmotor må du velge enten 2.5t med 210 hester eller v70r med 300 som du sier

marsboer
13. september 2006, 12:26
Men du kan jo være heldig å komme borti politi som ikke har hunder i bilen

Hvor ofte har en vanlig politibil hunder med seg?

Jeg har bare sett hunder i hundepatrulje-biler som har et lite rom for dem. Og forskjell på bilene kan du lett skille før du går ut og løper, for det står store bokstaver på hundebilen.

Stigern
13. september 2006, 12:34
Den med 265 hester har ikke AWD. Skal du ha AWD på en v70 bensinmotor må du velge enten 2.5t med 210 hester eller v70r med 300 som du sier

Vel, ifølge Autodata så har den det :)

Goophy
13. september 2006, 12:51
så han klinte til med ALT han hadde på sykkelen, og trodde at han hadde klart det.
Men nei. De hang på.
Når begynte politiet å kjøre eksotiske supersportsbiler?

Jorgens
13. september 2006, 12:56
det er faktisk kommet en del av dem faktisk.

Goophy
13. september 2006, 12:59
Jøss, noe annet enn Subaruene?
Autobahn-patruljen i Tyskland kjører ihvertfall Rüf, og i Italia har de jo endel Ferrari og Lamborghini.
Det hadde vært noe her.

Jorgens
13. september 2006, 13:24
noen som hadde spotta en skyline r33 med blålys og magnetlampe.

Bekks
13. september 2006, 14:03
Samme krav der til vitner som ellers. Er det påstand mot påstand kjem tvilen tiltalte til gode. Om det derimot er to politimenn som sit i bilen, blir det to mot ett vitne, og politiet har generelt ganske stort truverde og spesielt i slike saker der dei ikkje direkte er part. Difor vil i du i praksis bli dømt, så fremt det er meir enn 1 politimann som har sett det.

Og lovene er med vilje laga slik at det svært skjelden skal lønne seg å stikke av fra politikontroll. MAO, du skal sleppe billegare ved å stoppe enn om du ikkje stopper, omtrent uansett kva gale du har gjort...
Ok, men jeg har det utifra personlig erfaring. Det har skjedd opptil flere ganger at en kompis har blitt jaget, men sluppet unna pga rask bil og godt kjennskap til området. De har tatt nummeret hans men, som politet har sagt selv til han, de kan ikke ta han hvis ikke de tar han i gjerningsøyeblikket. (evt. film. Noe de fleste politibilene i dag er utstyrt med). Dog håper virkelig politet er litt mer troverdig enn en kriminel. :)

ZuPrEmE
13. september 2006, 14:15
Det er egentlig ikke så vanskelig å komme seg unna.. Det du gjør hvis du får politiet etter deg etter å ha kjørt alt for fort, er å prøve å komme seg så langt fra dem som mulig, kjøre bilen fint i grøfta, sette reservenøkkelen i tenningslåsen, og springe så fort du kan hjem eller til en kompis, vente en liten stund så ringe og melde bilen stjelt. Så sier du at du oppbevarte reservenøkkelen i hanskerommet. Da kan faktisk ikke politiet gjøre noe annet enn å gi deg en bot på 1500,- for at du oppbevarte reservenøkkelen i bilen.

Det funker, av erfaring.

M&G
13. september 2006, 14:44
De har nok alltid hatt tilgang på en del raske biler. Men det er litt forskjell på Onkel "nabo" på Lennsmannskontoret og Utryknings Politiet da!

Den gangen kjørte de en Peugeot 405 Turbo 16, og man kan vel bare gjette hvor mye de dro ut av den. De hadde 240-250 på store deler av strekningen fra Oslo til Berger.
Og jeg vet av erfaring hvor fort 250 er på den veien, det er ikke lenger bare bare morro når det nærmer seg de hastighetene.

Jeg har selv hatt 250 forbi avkjøringen til Østre Aker og skulle svinge av til Skårer. Jeg skal si deg at de to svingene kom rimelig kjapt ja. Men det gikk greit den gangen også, heldigvis.

Og til alle wannabees her inne som mener ditt og datt om å kjøre i fra Onkel blå: Jeg har godt med erfaring og vet eksagt hva det er snakk om, så dere behøver ikke komme med "know how" fordi dere har sett "2F2F" og vært på Gatebil.
Kom med papirer på at dere har vært involvert i noe slikt, så skal jeg vurdere å lytte til dere.
UNGER! :p

Med hilsen
en som har vært med på brudd på alt fra Vtr.l. 22.1 til værre saker.

Det er egentlig ikke så vanskelig å komme seg unna.. Det du gjør hvis du får politiet etter deg etter å ha kjørt alt for fort, er å prøve å komme seg så langt fra dem som mulig, kjøre bilen fint i grøfta, sette reservenøkkelen i tenningslåsen, og springe så fort du kan hjem eller til en kompis, vente en liten stund så ringe og melde bilen stjelt. Så sier du at du oppbevarte reservenøkkelen i hanskerommet. Da kan faktisk ikke politiet gjøre noe annet enn å gi deg en bot på 1500,- for at du oppbevarte reservenøkkelen i bilen.

Det funker, av erfaring.
Og de vil aldri gi deg noe mer enn en liten bot for å ha prøve å kjøre i fra de og ikke klare det heller....
Det funker, av erfaring :\

Om du bare stopper uten å engang ha førerkort, så vil de neppe kunne gi deg annet enn en bot evt. forelegg for å a "ført motorvogn uten gyldig førerkort".
Det er strengere å bli tatt med din egen bil MED førerkort dersom du kjører i 79km i 60 sone. Jeg vet, av erfaring :\

Ok, men jeg har det utifra personlig erfaring. Det har skjedd opptil flere ganger at en kompis har blitt jaget, men sluppet unna pga rask bil og godt kjennskap til området. De har tatt nummeret hans men, som politet har sagt selv til han, de kan ikke ta han hvis ikke de tar han i gjerningsøyeblikket. (evt. film. Noe de fleste politibilene i dag er utstyrt med). Dog håper virkelig politet er litt mer troverdig enn en kriminel. :)
Om det er to tjenestemenn i bilen, så holder det som regel til at det blir en fellende dom i en evt. rettsak.

Men om kompisen din stikker av etter å ha kjørt i 69km/t i 60 sone, så tar de seg neppe bryet med å levere inn en anmeldelse for det og mase med en rettsak.

Bekks
13. september 2006, 14:50
Hehe.. Jeg ler av deg ja.

Det er nok ikke snakk om 69 i 60sonen eller engangs tilfelle. Hold deg til det du vet og det som er fakta.

edit: Politet har vitterlig ikke lov til å forfølge i over 200km/t! Noe annet er bullshit!

tomiz
13. september 2006, 14:55
Tar jeg feil om jeg sier at politiet har ikke lov til å forfølge en motorsyklist, om han/hun ikke bruker hjelm? Det setter vel liv på spill, om dette da er en bil/motorsykkel jakt. Jeg tar ikke fra noen kilder nå, men har hørt rykter som må bekreftes.

ZuPrEmE
13. september 2006, 15:01
Og de vil aldri gi deg noe mer enn en liten bot for å ha prøve å kjøre i fra de og ikke klare det heller....

Ehm, hva? Du har jo en grunn til å stikke av fra dem da? Blir du tatt så må du jo betale for det du opprinlig ble tatt for, og i tilegg betale for å ha stukket av.

I mitt tilfelle slipper du å betale for lovbruddet du gjorde, du betaler kun 1500 i bot. Ganske greit i det tifellet jeg snakker om (Ca 160 km/t i 60 sonen)

atomet
13. september 2006, 15:04
Hæ? Kan de gi deg bot for å oppbevare en reservenøkkel i hanskerommet?

Goophy
13. september 2006, 15:06
Den gangen kjørte de en Peugeot 405 Turbo 16, og man kan vel bare gjette hvor mye de dro ut av den. De hadde 240-250 på store deler av strekningen fra Oslo til Berger.
Og jeg vet av erfaring hvor fort 250 er på den veien, det er ikke lenger bare bare morro når det nærmer seg de hastighetene.
Jeez, ligge i oppimot 300 med gateversjonen av 405 T16 er galskap, spesielt på norske veier. Samme hvilke modifikasjoner den har, aerodynamikken takler det ikke. Tviler på at de kjører med diffusere og GT-vinger på et sivilbil (hvis det var det). Kan ikke helt forstå at politiet er villige til å risikere både sitt eget og andres liv på den måten.

drQ
13. september 2006, 15:11
Tar jeg feil om jeg sier at politiet har ikke lov til å forfølge en motorsyklist, om han/hun ikke bruker hjelm? Det setter vel liv på spill, om dette da er en bil/motorsykkel jakt. Jeg tar ikke fra noen kilder nå, men har hørt rykter som må bekreftes.

Ryktet er vel ganske godt kjent. Og det er ikke riktig. Å kaste hjelmen betyr ikke at politiet må avbryte jakten. MEN risikoen øker betraktelig for føreren. Derfor er det en økt mulighet for at de avbryter jakten. Det burde vel likevel være klart for de fleste at politiet ikke alltid gir seg på grunn av "litt fare", det har det vel vært flere episoder som viser.

ZuPrEmE
13. september 2006, 15:14
Det er jævlig stor forskjell på 240-250 og 300, det kan du faktisk ikke sammenligne. Og som du sier også, det kreves UTROLIG mye av en bil med tanke på aerodynamikk å gå de siste 50 km/t opp til 300.

Goophy
13. september 2006, 15:15
Det er jævlig stor forskjell på 240-250 og 300, det kan du faktisk ikke sammenligne. Og som du sier også, det kreves UTROLIG mye av en bil med tanke på aerodynamikk å gå de siste 50 km/t opp til 300.
Han skrev jo at en trimmet ZZR1000 dro på for fullt. Vil tro det gikk opp mot 300 da. Men mulig jeg tar feil. =)

zarion
13. september 2006, 15:19
Ehm, hva? Du har jo en grunn til å stikke av fra dem da? Blir du tatt så må du jo betale for det du opprinlig ble tatt for, og i tilegg betale for å ha stukket av.

I mitt tilfelle slipper du å betale for lovbruddet du gjorde, du betaler kun 1500 i bot. Ganske greit i det tifellet jeg snakker om (Ca 160 km/t i 60 sonen)

Hvilken 60-sone i ålesundsområdet holdt du 160 i ?

ZuPrEmE
13. september 2006, 15:23
Jeg har vell egentlig ikke sagt rett ut at det var jeg som gjorde lovbruddet.

Men uansett, jeg er bosatt på Valderøya, litt utenfor Ålesund. Stedet dette ble gjort på heter Nordstrand/oksneset

M&G
13. september 2006, 17:41
Hehe.. Jeg ler av deg ja.

Det er nok ikke snakk om 69 i 60sonen eller engangs tilfelle. Hold deg til det du vet og det som er fakta.

edit: Politet har vitterlig ikke lov til å forfølge i over 200km/t! Noe annet er bullshit!
BS! De har ingen begrensninger når det gjelder fart. Men de skal ikke opprettholde forfølelse dersom det kan medføre skade på personer. Dette er det Arbeidsmiljøloven som regulerer.
Jeg har selv hatt de etter meg i 260.

Han skrev jo at en trimmet ZZR1000 dro på for fullt. Vil tro det gikk opp mot 300 da. Men mulig jeg tar feil. =)
HAN hadde nok opp mot 300 på enkelte tidspunkt ja, men dersom du tror at det er mulig å holde slik hastighet over flere kilometer på E6 fra Oslo til Sørum, da må du nok ta lappen først og prøve å kjøre strekningen.

Og som sagt her, fra 250 til 300 er det et GANSKE stort steg, sikkert 2x det steger det er fra 200-250. Prøv det den som vil, jeg har prøvd Men har aldri klart å dra ut en vogn i mer enn 260 på en Norsk vei!

biXztar
13. september 2006, 18:10
vis du ikke kjører så altfor fort når de setter etter deg å du har en kompis med deg er det lett å få de vekk.
er bare å si til kompisn at han skal ta av seg sælene å strekke seg et stykke ut av vindue mens du gasser på.
da blir det nemlig for farlig for at purken skal fortsette jakten.

har jort noe i likhet på 125en til en kompis;P

k-f-j
13. september 2006, 18:16

Akkurat den der har jeg hørt også. Har og hørt at politiet ikke har lov til å følge etter andre biler i mer enn 150kmt, av samme årsak vel å merke.

ZuPrEmE
13. september 2006, 18:31
Tull. De kan følge etter deg akkurat så fort de vil så lenge de føler at det er ansvarlig. Jeg skjønner ikke at folk kan tro noe slikt som at de har en øvre grense å holde seg etter, det er jo helt latterlig.

Goophy
13. september 2006, 18:36
HAN hadde nok opp mot 300 på enkelte tidspunkt ja, men dersom du tror at det er mulig å holde slik hastighet over flere kilometer på E6 fra Oslo til Sørum, da må du nok ta lappen først og prøve å kjøre strekningen.
Da vil man jo dra ifra en god del, kanskje nok tilogmed. Men forstår hva du mener.
Jeg har forresten lappen og har kjørt der flere ganger, men ikke i slike hastigheter. =)

k-f-j
13. september 2006, 18:53
ZuPrEmE: Vi er omgitt av idiotiske regler, så hvorfor skulle en slik regel ikke kunne være sant? For faen, i dette landet, dekker de ølet med gardiner en time før butikken stenger. Dessuten er vi eid av forsikrings selskaper. :p

Robin1705
13. september 2006, 18:59
Kjøp deg en helcross 250-450 eller no.. 0 skilt 0 informasjon de kan finne om deg på disse..
Og de drar LETT fra en politi bil.. om du ikke kjører inn i en blindgate eller no..

ZuPrEmE
13. september 2006, 19:06
ZuPrEmE: Vi er omgitt av idiotiske regler, så hvorfor skulle en slik regel ikke kunne være sant? For faen, i dette landet, dekker de ølet med gardiner en time før butikken stenger. Dessuten er vi eid av forsikrings selskaper. :p

Ja for all del, det er mange idiotiske regler, men tenk deg om; Det hadde liksom vært greit å kjøre 150 i en 30-sone, men å kjøre 160 i en 100 sone det hadde vært fyfy? :)

k-f-j
13. september 2006, 21:58
Ja for all del, det er mange idiotiske regler, men tenk deg om; Det hadde liksom vært greit å kjøre 150 i en 30-sone, men å kjøre 160 i en 100 sone det hadde vært fyfy? :)

Jeg tenker meg om. Igjen og igjen.....meeeenne, hå?

Maksimum har aldri vært minimum. Sånn er det nok bare.

frgz
13. september 2006, 22:26
Lillestrøm Politidistrikt kjører Nissan Primera

margido
13. september 2006, 22:27
Margido, les hva han skrev da:

Har lest hva han skriver, men jeg sier at selvom det ikke er prøvd ut så er det vanskelig i praksis.

bxc
14. september 2006, 10:45
Joda, men da har han jo faktisk prøvd det ut i praksiss.

Fribbern
14. september 2006, 10:52
Joda, men da har han jo faktisk prøvd det ut i praksiss.

Selv om han har klart det, betyr ikke det at det er lett, eller at andre burde klare det.

Spanky
14. september 2006, 15:40
:p Wow, her var den mange gode ideer!
Det er visst et sliit å kjøre fra politiet...

Rick
14. september 2006, 18:09
Først til deg margido, jeg skrev klart å tydelig i mitt innlegg at alle situasjonene er utprøvd.. leser du egentlig innlegg før du skriver svar?? Har selv dysleksi, men jeg prøver iallefall å tyde ordene som står der før jeg skriver et svar!

Så til deg, Fribbern.. skriver også i innlegget mitt at det er jævla fort å gjøre en dum beslutning når du har blålysene etter deg, og skriver aldri at det er gjort på et blunk å kjøre fra dem. Politiet er som vanlig seig som faen når de først henger seg etter deg, og går mer på flaks og det å kjenne veien enn å kunne kjøre bil.

BXC. Du leser faktisk innleggene, og selv om du prøver 2 ganger å få margido til å tyde ordene går forsøket i dass. Skal ikke være enkelt vet du :rolleyes:

Så til resten av dere.
Jeg går ikke med på at politiet har noen retningslinjer for hvor stor fart de kan ha! Levde også i troen på dette, siden det er en myte sikkert alle ferske billister får høre. Første gangen jeg fikk blålys etter meg tenkte jeg at dette var fort gjort, bare å finne en laaang strekke å drage bilen opp mot 200km/t. Så enkelt er det ikke! Mye lettere å finne småveier, helst veier som gjør at du kan komme deg i den retningen du kom fra når du fikk de etter deg. Selv bor jeg i en liten by oppe i NordNorge, så er heldigvis plaget med at politiet bruker lang tid på å få forsterkninger. Får jeg først politiet etter meg en plass hvor jeg ikke er kjent blir jeg å stoppe! M&G er den brukeren her inne jeg tror har hatt mest med politiet og fart å gjøre, virker allefall som han har sett en stormfull dag opptill flere ganger :D

møkk
14. september 2006, 18:45
Prøv å kjøre fra sivilen i stavanger. De har en Subaru Impreza. (Kan være jeg stavet det feil). Den bilen er vill!

Fattern til en kompis traff på denne bilen:p
Han var på vei hjem fra arbeid, så kjørte en Subaru forbi han. Han tenkte det var noen ungdommer som kødda, så han kjørte forbi igjen, de kjørte så forbi ham enda en gang, og da ble han irritert og kjørte alt bilen gikk (husker ikke åssen bil dem har), det ble til at de tok han igjen etter et lengre stykke når han måtte sakte ned, da de ikke "turte" følge etter han, og han ble målt til rundt 210km/t eller noe, men han hadde kjørt raskere.

Han mista lappen:p
Så pass dere for Impreza'ene

margido
14. september 2006, 21:30
Først til deg margido, jeg skrev klart å tydelig i mitt innlegg at alle situasjonene er utprøvd.. leser du egentlig innlegg før du skriver svar?? Har selv dysleksi, men jeg prøver iallefall å tyde ordene som står der før jeg skriver et svar!

Ja jeg leser godt jeg. I noen tilfeller kan det du har skrevet fungere, men de aller fleste blir tatt. Politiet er effektiv i biljakter, og har gode biler med stor motor i. Jeg sier ikke at det er umulig, men selvom det er utprøvd så betyr ikke det at det fungerer i alle tilfeller :) Var bare det jeg mente. Metodene dine er godt gjennomtenkt, det skal du ha.

Fribbern
17. september 2006, 17:35
Så til deg, Fribbern.. skriver også i innlegget mitt at det er jævla fort å gjøre en dum beslutning når du har blålysene etter deg, og skriver aldri at det er gjort på et blunk å kjøre fra dem. Politiet er som vanlig seig som faen når de først henger seg etter deg, og går mer på flaks og det å kjenne veien enn å kunne kjøre bil.

Du fikk det til å høres lekende lett ut. Ville bare frem til det at normale mennesker klarer ikke å holde hodet kaldt i slike situasjoner. Politiet har mye kjøretrening, og spreke bilder. Dem gir seg ikke med det første. Flaks spiller som du sa en stor rolle, men ikke mere enn det å kjenne veien, og kunne håndtere bilen. Selv har jeg aldri prøvd med bil. Man har kommet med unna på mc ved å bruke ganstier og veier med bom. Hadde jeg ikke vært kjent i omr så vet jeg ikke hvordan det hadde gått.

Jeg vil ikke råde noen til å prøve. Du rissikerer ditt eget og andres liv med vilmanskjøring på veien. Hvordan hadde du følt deg om du drepte en familie på tur, fordi du er for sta til å stoppe bilen?

Spanky
17. september 2006, 17:53
:\ Jeg tenkte på å ha en modul bak på bilen/motorsykkelen som slapp ut stål stjerner som punktere dekkene til purken. en smule James bond aktig :cool: men hvem sier at det ikke funker ?
Hvis de ligger helt oppi ræva di så burde det ikke være no problem?
Noen ideer, komentarer?

Henriken
17. september 2006, 18:24
:\ Jeg tenkte på å ha en modul bak på bilen/motorsykkelen som slapp ut stål stjerner som punktere dekkene til purken. en smule James bond aktig :cool: men hvem sier at det ikke funker ?
Noen ideer, komentarer?
Tja, politiet kan jo be om forsterkninger over radio og da kan det jo hende at forsterkningene kjører en annen vei og setter opp noen spikermatter eller andre veisperringer på den veien som det mest sansynlig at du tar og da hjelper idéen din lite... :\

alexisproff
18. september 2006, 08:45
skal du stikke ifra purken bør du kjøre i ett bolig felt der du er godt kjent slik at du kan kjøre inn i en garasje eller noe liknende og slå av tenningen

FirstPrice
19. september 2006, 21:01
Jeg og et par kamerater prøvde også å springe fra snuten et par ganger..

vi fikk lov til og prøve springe et par ganger.. hehe

Dem springer fort som faen skal jeg si dere.. Selvom dem er ganske gamle

M&G
20. september 2006, 00:45
Noen ideer, komentarer?
Spanske riddere er ikke noe nytt, det har blitt brukt i flere titalls år. En striesekk med slike i setet ved siden av deg, så kaster du ut en del never med disse i svingene, da mister du de som ligger bak deg. Men som sagt av noen andre her- de har radio, og snakker med hverandre OG er ute for å gjøre en jobb, som de faktisk har 2 års opplæring i å gjøre effektivt.

Pyro-Freak
23. september 2006, 11:06
I søgne kjører snuten en ford focus(sivil),og en ford mondeo....
Focus drar ganske godt,men kjenner et par som har kjørt fra den

nightLook
23. september 2006, 12:50
Hva tror dere reaksjonen hadde blitt om jeg, på lettsykkel hadde tatt av meg hjelmen - og kastet den bak meg? (I et forsøk på å treffe bilen. Men jeg er ikke innbilsk nok til å tro at jeg TREFFER..)

Vil den handlingen gi de inntrykket av at det er for farlig å følge etter meg?

Jeg kjører en racing sykkel så det er uaktuelt å fly til skogs..

>nightLook

Grimdoc
23. september 2006, 13:10
Hva tror dere reaksjonen hadde blitt om jeg, på lettsykkel hadde tatt av meg hjelmen - og kastet den bak meg? (I et forsøk på å treffe bilen. Men jeg er ikke innbilsk nok til å tro at jeg TREFFER..)

Vil den handlingen gi de inntrykket av at det er for farlig å følge etter meg?

Jeg kjører en racing sykkel så det er uaktuelt å fly til skogs..

>nightLook

Vi kan ikke vite hva politifolkene mener er farlig, dette er en personlig avgjørelse som politifolkene må ta der og da. Hvis de virkelig vil ha tak i deg, så driter dem sannsynligvis i at du kaster hjelmen. Og kaster du hjelmen, så har de bare enda en ting å ta deg på.

Darris
23. september 2006, 13:19
Ikke noe problem å kjøre fra purken. Kommer jo seff ann på hvilken bil som følger etter deg. Har greid det en gang, å skal ikke prøve en gang til. Fy faen, var så jævla nærvøs da. :rolleyes:

el_bamso
23. september 2006, 13:32
For og informere om Asker, Bærum og Oslo. Her kjører politiet blandt annet (tilsynelatende vanlig) Volvo V70, bortsett fra at det er den typiske sportsversjonen. Lett å chippe til 300 hester. Girkasse, drivverk og bremsene tåler trøkket, de er laget for dette. Vi har samme bilen selv hjemme, med kun 180 hester. Men da vi kjøpte den fikk vi bilbud om å chippe til 300. Selvfølgelig tok jeg og pappa en prøvetur med 300 hester. Det går helt sykt fort, og med alle stabilitetssystemene til Volvo nå i det siste har man rett og slett full kontroll.

Det er 2 stk. av denne i Asker & Bærum - se opp for helt hvite V70'er med sotede ruter bak, og synlige varmetråder i sidevinduene helt bak.

Selv har jeg ligget bak 1 stk. Mercedes S 600, svart, vanvittig pen bil. Lå bak den på E 18 gjennom Bispelokket. Skulle bare ta frem mobilen og ta noen bilder av den vakre bilen, i det jeg tar bildet raser en MC forbi og bilen foran skrur på blålysene som ligger pent skjult i ryggelysene og bittesmå dioder øverst i hvert hjørne i bakruta.

Også sett 2 stk. slike komme mot meg på E 18 ved Sandvika med blålys. Så ja, de har biler til å håndtere de fleste andre biler.

Og til informasjon, Politiets helikopter for østlandsområdet (stasjonert på Gardermoen) er operativt over Asker på under 6 minutter med varmesøkende kamera, (for de som skulle finne på å kjøre fra politet om natten på skogsveier). Det er øremerket nok penger fra Politiet til at dette helikopteret er operativt 24 timer i døgnet, 365 (eventuelt 366) dader i året.

Høres usannsynlig ut, føl deg velkommen til å kjøre forbi malerbutikken i Asker (50 sone) i 120 km/t. Her står poltiet hver torsdag mellom 14-15 med laserkontroll. Godt å være innfødt i blant.

Ond^Sofa
24. september 2006, 15:01
Hvis det er motorveikjøring det er snakk om, så utgjør ikke noen hk all verden, siden de fleste biler gjør oppmot 200, og noe særlig mer enn det er ikke spesielt forsvarlig på noe slags vei her i landet.

Politiet kjører mye forskjellig rart, alt fra Toyota Hiace til Impreza WRX STi. Noe går godt, noe går utrolig dårlig, og en del er midt på treet. Hvis du først skal stikke av, så bør du stole både på deg selv og bilen din.

Vil nok tro at det som fungerer best er å få forsprang, så du klarer å komme deg av veien du kjører etter og får parkert en plass. Bruktimportert bil med muligheter for å slå av lys er gull verdt ;)

frodea
24. september 2006, 21:52
bilen vår er en ford mondeo med 150Hk.. den var sivil politibil før vi kjøpte den^^.. så..

Frwr
26. september 2006, 20:51
For og informere om Asker, Bærum og Oslo. Her kjører politiet blandt annet (tilsynelatende vanlig) Volvo V70, bortsett fra at det er den typiske sportsversjonen. Lett å chippe til 300 hester. Girkasse, drivverk og bremsene tåler trøkket, de er laget for dette. Vi har samme bilen selv hjemme, med kun 180 hester. Men da vi kjøpte den fikk vi bilbud om å chippe til 300. Selvfølgelig tok jeg og pappa en prøvetur med 300 hester. Det går helt sykt fort, og med alle stabilitetssystemene til Volvo nå i det siste har man rett og slett full kontroll.
.

Ja jeg har kjennskap til de der. Skvatt som faen når jeg var ute med moppa for et år siden eller noe og en kom rasende forbi. Hadde på mp3 spiller og fulgte bra lite med i trafikken, heldigvis lå jeg fint plassert i høyre side av veien pga orginal fart ;p Så verken blålys eller hørte et pip av sirena.

Hadde det ikke vært for at moppa allerede gikk så utrolig dårlig hadde jeg nok endt rett i grøfta av ren forskrekkelse.

Har også litt erfaring fra å løpe fra politiet også ;p tenåringer med nogenlunde god kondisjon kan holde en enorm fart over ganske lange strekninger med nok adrenalin. Men er ganske lovlydig da så det har ikke vært flere slike episoder ;p

Acidous
24. oktober 2006, 11:03
Dersom politibilene er like spreke som sykebilene så skal du stresse litt med å kjøre fra de.
Blei passert av en sykebil som holdt i alle fall 200 her for ei lita stund sida, og det var mens den kjørte sikk-sakk mellom andre biler :)

sparco
24. oktober 2006, 11:06
Tror ikke det skal være så veldig vanskelig å kjøre fra en politibil med en tungsykkel, for eksempel en Yamaha R1.

zarion
24. oktober 2006, 11:29
Er nok ikke kjøretøyet som bestemmer om du kommer deg unna politiet. Kjennskap til veiene du kjører på er derimot gull verdt. MEN, du kommer deg selvfølgelig lettere unna med en r1 eller hayabusa elns.

cos
24. oktober 2006, 12:06
Politiet har ofte ett par trimmede forg i garasjen. Bilene dems yter veldig mye, det skal faktisk litt til fra deg og. Proffe sjåfører og gode biler er ikke så lett å kjøre fra.

gondl3n
24. oktober 2006, 12:36
Traff politiet i 180km/t
Ford sierra dohc!

Ikke noe problem og komme seg unna! :)

Bartman2k
24. oktober 2006, 22:09
Det er dødslett med MC, men med bil blir det litt vanskelig..
Med MC kan du kjøre mellom bilene som kjører i begge kjøreretninger, på gul stripe - der kan ikke purken kjøre :) Og til skogs kan du kjøre om du har offroad sykkel + det er lett å dekke til skiltet.

Har selv kjørt ifra purken med moped, og jeg har også blitt tatt mens jeg gjorde det :P En kar dytta meg av moppa når jeg hadde 2 Blodtrimma V70'er etter meg :p Hadde sånn 100 meter igjen til jeg kom på en skogsvei som var så smal at purken ikke kom seg ut med bilene!

Straffen ble at jeg satt uten lappen 3 månder og 7500 kr i bot. Dette var bare for å stikke av, og ikke for trim ...

ScoopeX
25. oktober 2006, 00:27
Politiet har heelt vanlige biler, ingen er blodtrimma..
Eneste de ofte gjør er og stive av understellet på bilene.

kom med regnr på en "blodtrimma" "superpolitibil" så skal jeg ta livet av den myten iløpet av en dag :)

Octavian
25. oktober 2006, 01:01
altså, at det er mulig og kjøre fra de med daff bil er sant.
gjorde det i fjord vinter med en opel astra turbo diesel. og tro meg, den er ikke veldig sprek.
skal nevnes at jeg er lokalkjent, og kjørte i bebyggelse.

ulf-rasmus
25. oktober 2006, 01:36
Nok et bevis på It's not what u ride, It's how u ride it, for de som ikke har fatta det. (bare at i dette tilfellet er det drive:p)

zarion
27. oktober 2006, 16:18

kom med regnr på en "blodtrimma" "superpolitibil" så skal jeg ta livet av den myten iløpet av en dag :)

At de ikke er blodtrimma er en sak, men at de ikke har biler med god motor i er en annen sak...

Iallefall 1 av UP bilene på sunnmøre har litt under 300 gamp under panseret. Volvo V70 med t6

M&G
27. oktober 2006, 20:54

Ja for du vet hva de gjør med bilene ved enhver biltjeneste på hvert eneste politikammer?
Jeg har selv sett en Volvo 940 Turbo hvor wastegate slangen var påmontert en kran og T-stykke.
Så ikke kom å påstå at det ikke finnes trimmede Politibiler.

ScoopeX
28. oktober 2006, 01:25
At de ikke er blodtrimma er en sak, men at de ikke har biler med god motor i er en annen sak...

Iallefall 1 av UP bilene på sunnmøre har litt under 300 gamp under panseret. Volvo V70 med t6

ja det er det jeg ville fram til :)
volvo har levert biler til politiet, og da er det opp til de enkelte politidistriktene og velge ut motorstørrelse, og de kan velge den motoren de vil sålenge de holder seg til budsjettet sitt :)

de har biler med dårlige motorer, middels motorer og gode motorer :)

Ja for du vet hva de gjør med bilene ved enhver biltjeneste på hvert eneste politikammer?
Jeg har selv sett en Volvo 940 Turbo hvor wastegate slangen var påmontert en kran og T-stykke.
Så ikke kom å påstå at det ikke finnes trimmede Politibiler.

Bare i din drømmeverden slikt skjer desverre :) biltjeneste,hva er det for noe?

eller, ser du er fra eidsvoll, det er jo et skikkeligt harry råneområde med plasser som eidsvoll,jessheim,dal osv osv. så skal jo ikke se bort ifra at en politijyppling ikke klarte og holde fingra av fatet og måtte "fikse" litt på volvoen "sin" slik at han kunne vise fram bilen til alle dritingse småripsa som henger ute på kveldene, akkurat som han gjorde på sin egen bil når han var 18 :D

Ja jeg kan få sjekka reg. nr og finne ut hvilken motor den har..
politiets biler er inne til eu kontroll ,akkurat som andre biler og skal oppfylle samme krav som alle andre biler. i tillegg er politiets biler avgiftsbelagte, og skal betale avgift hvis de trimmes. (ambulanser og brannbiler er forøvrigt fritatt for avgifter!)

drQ
28. oktober 2006, 11:51
Det er nå ikke så altfor lenge siden politiet i Bergen "glemte" å betale toll for økt ytelse i mer eller mindre samtlige volvoer de hadde. Førte blant annet til oppslag i VG. Disse bilene var trimmet, det var det absolutt ingen tvil om. Flere av disse volvoene brukes fortsatt, men er etterhvert gamle og sivile. Men det er ingen grunn til å se bort i fra at nye bilee også er trimmet.

Det er ikke sikkert du kan se dette selv om du har noen "skikkelig supre hemmelige internettsider". Som sagt var disse bilene ikke innrapportert, og det var problemet. Og om en bil er trimmet er det ikke sikkert du får det frem med mindre du har full tilgang til autosys, og hadde du det hadde du nok sjekket dette for lenge siden.

Trimming skjer neppe alle steder, men i hvert fall på steder som Oslo og Bergen har politiet bra kompetanse hos seg selv til å trimme sine egne biler. Disse bilene er dessuten kjøpt og litt enklere å tukle med. Noe helt annet blir det nok hos lensmann i huttaheiti.

ScoopeX
28. oktober 2006, 17:17
ja den saken husker jeg, var en fjomp på poltikammeret som hadde ått med seg alt det flotte chip tuninga og presterte o chippe alle bilene. det ble et helvette or han og avdelinga siden de ikke hadde betalt avgifter :) itillegg skulle de ikke chippe pga garantien på bilene..

og sist men ikke minst, chiptuning er jo bare en stoor salgshippo.. gir langtifra så mange hester som de påstår, så for min del må politiet chiptrimme så mye de vil :)

KaldBlod
28. oktober 2006, 17:51
Å holde hodet kalt, samt å ha en middels rask/rask bil er nok det viktigste. Kjennskap til veien som alle har nevnt er nok det aller viktigste.

Å stikke av på motorvei er nærmest dødfødt. Det er veldig lett å stoppe deg der, og du har få veivalg.

Tror jeg kunne stukket av mange steder her i byen (Oslo), så lenge du holder deg til boligfelt med mange kryssveier o.l.
Bilen min er ganske liten (Golf 1) og har rundt 150 hestekrefter, og det bør passe ypperlig når det gjelder mange trange svinger og korte rettstrekker. :)

Fribbern
28. oktober 2006, 19:06
Hadde en opplevelse i sommer. Jeg og en venn var ute å herjet med tungsyklene våre. Og kameraten min mente det var en god ide å skru av skiltene, så ingen kunne skrive ned reg.nr og anmelde oss. vi herja litt rund på forskjellige steder, men slo oss til slutt i ro på et øde sted. Det er en stikkvei som går fra en hovedvei til en annen. Den er det ingne flukt veier på, bare rett fram til en av hovedveiene. Vi lekte oss litt på bakhjulet, burnet osv. så ser vi politibilen komme med blålys på. Tenker, nå ryker lappen. Jeg gjør meg klar til å ta støyten og bremser ned sykkelen. Og da tar kameraten min å gir flatt jern. Før jeg selv rekker å tenke, så legger jeg meg etter han. Vi flater ut syklene på strekken, og politibilen blir liten i speilet. Når vi kommer ved krysset til hovedveien, så kommer det enda en politibil fra venstre med blålys. Hadde den vært noen sekunder tidligere, hadde vi vært sperret inne, og blitt tatt. vi drar da på til høyre, og igjenn flater ut. politiet klarer ikke å holde følge. Vi kjører inn noen stikkveier, og inn en blindvei hvor vi viste det var en bom som vi lett kommer igjennom med sykkelen, men ikke med en bil. Like i nærheten der så har vi en felles venn som vi rask kjørte til, fikk satt sykelene i garagen hans. Så fikk vi han til å kjøre oss hjem.

Når jeg kjørte så var ikke adrenalinet så høyt som jeg hadde trodd det skulle være. var først når alt var over at jeg ble utrolig nervøs og skjelven. Vi hentet syklene to dager senere, rett hjem og byttet kåper. Fikk på andre farger, så vi ikke skulle bli gjennskjent.

Ble noen dager i fartsgrensa etter det ja.

zarion
28. oktober 2006, 19:25
Kun av nysgjerrighet, hvilken sykkel har du?

ZuPrEmE
29. oktober 2006, 14:11

Politiet i Ålesund har en sivilbil som jeg tviler på du greier å kjøre i fra, det er en Volvo med rundt 250 hestekrefter.

sparco
29. oktober 2006, 14:19
[.....]Når jeg kjørte så var ikke adrenalinet så høyt som jeg hadde trodd det skulle være. var først når alt var over at jeg ble utrolig nervøs og skjelven. Vi hentet syklene to dager senere, rett hjem og byttet kåper. Fikk på andre farger, så vi ikke skulle bli gjennskjent.

Ble noen dager i fartsgrensa etter det ja.

Hvorfor skifte kåper? De kan ikke ta deg etterpå pga. av mistanke. De må ta deg der og da..
Hvis de da ikke har det på film som klart viser at det er deg, vet hjelp av at du viser ansiktet ditt eller lignende. Hvor mange er det ikke som har en blå Yamaha R6 lissom..

Fribbern
29. oktober 2006, 14:35
Ja, det er sant som du sier. Men politiet holder lettere øye med meg om de kjenner igjenn sykkelen. kåpen jeg hadde på har veldig spesielle farger. Ettersom jeg har flere kåper, så vil jeg sikre meg litt.

SnippeX
29. oktober 2006, 15:24
Det viktigste med getaway er at du er godt kjendt i området, spreke biler og batmobiler er lite nytte vis du ikke er kjent. Kjøre egenskaper er også Veldig viktig. Vis du drar et planlagt getaway, sørg for at du er lommekjent i terrenget. Jeg vil gjerne dele opp getaway i to deler, nemlig 2 hjul, og 4 hjul. Og kjøre i fra svina med cross sykkel for eksempel er ikke noe problem vis du har kjørt en del cross. Du har uendlige med muligheter, gangveier, skogsveier, improviserte hopp, trapper, storsentere, her er det bare opp til hvor kreativ du er. Har selv kjørt i fra en up`s sivil v70 (faktisk naboen min!) med en orginal moped med tre stykker på, og ingen var edru. Men nok om det. Det jeg vil fram til er at 2 hjul med litt erfaring er mye lettere en 4 hjul, mitt tips til dere med 4 hjul; kom dere ut på små veier, e6 kan fort bli mislykka (Kjiipt midt i rush tida med veiskille for eksempel, hehe).

Impetus
29. oktober 2006, 17:35
Er vel lett å kjøre fra med cross? Bare kjøre langt faen inn i skauen

IFredrik
22. februar 2008, 17:49

er noe ganske rå kjøring :D jeg tror han kunne klart å stikke av hvis han hadde en bedre bil og uten helikopteret i ræva :)

kjøre fra \ stikke fra
kjører endel moped, som egentlig ikke kan betegnes som moped lenger :D
den gjør speedometeret veldig lett (120km\t)
går nokk fortere også, satt på cross motor, bor på "landet" så care (=

det ER mulig og stikke fra politiet =)
gjort det 2 ganger..
en gang stakk jeg til skogs etter og ha kjørt forbi en kontroll i litt over 90, i 50 sone

og sist, i byen.. 80 i 40sone, kjørte kanskje i 10min med politiet bak meg!
bare ta et par gangfelt veier og IKKE stoppe! hehe
skjult skilt er jo en selvfølge.. har møkket det til så det er umulig og se : D

det er fullt mulig og kjøre fra purken, tror det er lettere i by strøk
eventuelt i skogen (krever nokk 2 hjul)

HMK
22. februar 2008, 23:12
kjøre fra purken er ikkje nokko stort problem akkurat.. har gjoirt det ein del gonger.. kjørte frå dom fyste gangen, det va r fylle kjøring, med ein kar på 90kg bakpå:P framgaffelen var stiv fordi all olja var lekki ut. klarte det fint.. kjørte inn en liten veg å la vekk sykkelen, gikk hjem;)
Har forresten kjørt fra purken to ganger med denne sykkelen.

Har også kjørt fra purken med en nissan patrol.. stor tung bil. var ikkje no problem det heller.

har også kjørt fra purken med en subaru justy^^, liten drit bil på 1.6liter.. No problemo;)

problemet er ikkje å kjøre fra dem. Men om du har blitt anmeldt av folk som veit hvem du er å kan si navnet ditt, sitter du fint i det. Spes når purken kommer på døra klokka 5 om morgenen å sier de har sett deg før på kvelden-.-

anyways, om du syns det e moro å kjøre fra purken (nokko eg syns) så blir du før eller seinere tatt om du gjer det ofte.

LasseTheDude
22. februar 2008, 23:15
Jada. Det har skjedd. :) Ikke vanskelig igrunn!

flexd
23. februar 2008, 00:11
Ja 2006 var en fin båt..... :\ Hvordan klarer dere å finne disse trådene? :confused:

Joachimsen
23. februar 2008, 01:20
En venn av meg inkludert søskenbarnet mitt har stukket fra politiet, alle kjørte sykkel.

Han vennen min hadde en uregga sykkel, og han var 14 på tidspunktet. Sykkelen var en blodtrimma honda som gikk som bare pokker. Purken så han uten skilt. Han måtte kjøre igjenom hager og ned trapper for å miste dem. Var "syk" i flere dager etterpå :p

Ca. det samme med søskenbarnet mitt, men hans sykkel var blombert til 4hk. Ingen problem - han stakk av fra en kontroll så lett som bare det.

Er nok verre med bil ja.
Og når vi snakker om bil: er det noen andre her som kjører Audi/BMW som føler at politiet, tja, er litt mer "intressert"? Det verste av alt er at de ofte mister interessen når de ser at pappa ikke er vietnamesisk eller pakistansk.

Sarv_2
23. februar 2008, 02:16
Om du klarer å stikke av fra politiet kommer VELDIG an på situasjonen. Har lite trua om du har dem etter deg langs motorveien, når jaken først er i gang, og prøver å kjøre fra dem. Er nok best å få ett forsprang fra begynelsen, og komme seg unna før dem rekker å gjøre en dritt, og få satt fra seg bilen i en privat garasje e.l.
Å være lokalkjent er nok det absolut viktigste. Har blitt ferska 4-5 ganger for å drive å sladde rundt om kring (med sierra på glatt føre), var da sikker på at dem ikke fikk skiltnr. på grunn av snø på skiltet o.l. Er i slike situasjoner ikke så veldig vanskelig å stikke unna, bare du er lokalkjent og litt nøye med veivalget. Har blitt tatt 1 gang, men det var fordi dem fikk tatt skiltnummeret.

Ond^Sofa
23. februar 2008, 02:18
Er nok verre med bil ja.
Og når vi snakker om bil: er det noen andre her som kjører Audi/BMW som føler at politiet, tja, er litt mer "intressert"? Det verste av alt er at de ofte mister interessen når de ser at pappa ikke er vietnamesisk eller pakistansk.
Blitt stoppa ett par ganger, mest fordi den er lav.
Er straks mere attraktiv når kan være noe som ikke er forskriftsmessig med bilen. Det være seg senk, lys eller ruter feks.

Eller synes jeg ikke det virker som "vanlige" Audier eller andre biler for den saks skyld er noe problem, ikke her i Trondheim hvertfall.

Vil også samtidig dra frem en moralpreken; Dere som fyllekjører eller kjører 80 i 40-sona uansett hva dere kjører med, og uansett formål eller grunn:
Dere er retardert og burde ikke ha tillatelse til å kjøre trillebåre en gang

Biggie smalls
23. februar 2008, 03:23
jeg satt på i en modeo en gang, sivilbil, den dro faktisk som f*** etter en dodge charger som kjørte for fort, meg å 2kompiser satt å fniste, politmannen skulle ut av bilen å snubla, vi skrattlo å han bare "haehae, dere likte den ja gutter" men OT: skal ikke være så stort problem å kjøre fra politiet om du har noe som dekker til skiltene å virkelig kan kjøre

Antrax-Vtec
23. februar 2008, 03:24
Det er jo logisk at alle kan drite seg ut, man burde jo være ganske god ved og handle på impuls og ikke være et nervevrak når man kjører. Vis man er kjent i området og er en god sjafør så er det vel ikke så utrolig vanskelig og kjøre fra politiet.Men husk at politiet har vært borti lignende situasjoner før og noen politimenn er sykt aggresive :eek:

Jellow
23. februar 2008, 10:47
Og politiet i norge kjører nok ikke "bare" volvoer. En del sivilbiler finnes det. Og de er litt råere enn en vanlig bil. Så om du ikke har en del hk under panseret ditt pluss falske skilter på bilen, så er nok dette en tapt sak.

Saa raae er de naa noedvendigvis ikke.. Jeg har sett en del drittsivilbiler der ute.

Jeg har ogsaa hoert at politiet ikke har lov til aa kjoere i mer enn 140km/t, 160km/t, eller noe i den duren. Noen som kan si om det her stemmer eller ikke?

Hansix
23. februar 2008, 12:04
Har bare erfaringer fra 2 hjul men det er som sagt en stor fordel å være kjent. Trikset mitt er å peise på til jeg kommer til en avkjørsel med en sving eller lignende lengre inn, stil deg sånn at du akurat ser veien. kjører de forbi så er det bare å kjøre motsatt vei igjen, kommer de i mot deg og du absolutt ikke vill bli stoppa så gi flatt jern mot dem.

Jani_
23. februar 2008, 13:26
En jeg kjenner og en kompis, kjørte ifra politiet med scooter.

Eller, kompisen til han jeg kjenner ble tatt, og sladra på han jeg kjenner, som kom seg bort. :S

turbo2k
24. februar 2008, 02:01
Saa raae er de naa noedvendigvis ikke.. Jeg har sett en del drittsivilbiler der ute.

Jeg har ogsaa hoert at politiet ikke har lov til aa kjoere i mer enn 140km/t, 160km/t, eller noe i den duren. Noen som kan si om det her stemmer eller ikke?

Herre, les no bare de fleste innleggene i denne tråden så finner du fort svar på det...!

LES før du spør..! Det gjelder de fleste her i denne tråden.. Alt for mye som går igjenn som "Vær lomme kjent" "Det spørs om du har spårty bil eller ikke" osv...

Beedie91
24. februar 2008, 03:18
jeg og et par kamerater syklet ifra snuten med fulle bøålys gjennom handlegaten i ski. så å kjøre fra dem er vell ikke noe problem. snuta er en gjeng med oppskrytte nisser. jajajaja

shonny
24. februar 2008, 03:51
jeg og et par kamerater syklet ifra snuten med fulle bøålys gjennom handlegaten i ski. så å kjøre fra dem er vell ikke noe problem. snuta er en gjeng med oppskrytte nisser. jajajaja

Eh? om du snakker om gågata så er vel ikke den så lang at det gjør noe, den går jo tilogmed forbi politistasjonen. Å kjøre igjennom gata funker vel heller ikke?

B3ndx
24. februar 2008, 03:52
Se på Ghostrider 5, der kjører han ifra politiet på motorvei både i Subaruen sin, og på sin MC. Så ja, det går nok fint an, om du har endel teknikk, er kjent, og har noe som flytter seg ganske sprekt bortover.

/Edit

Ja, jeg vet det foregår i Sverige, men de kjører Volvoer der også (d0h)

torsken
24. februar 2008, 04:16
Lol, jeg har jo kjørt fra purken på Caminoen min. For de som ikke vet hva det, en type moped som var veldig vanlig før og har en toppfart på 50km i timen trimmet.
Kjørte litt sikk sakk, og inn i ulendt tereng og så gjennom noen steiner.

Thats it.

Jeg hadde riktignok ikke skilter, eller hadde dem tatt de

sxterbx
24. februar 2008, 09:04
Kjører du noe med 2 hjul og er mest farlig for deg selv, så er politiet mest sannsynligvis såpass klartenkte at de lar deg stikke av så ingen blir skadet/drept.

Selvsagt finnes det vel unntak av disse også.

En 16-17 åring på en overtrimma moped på skogsvei, så satser de ikke bilen sin eller livet til moped sjåføren.

Så ett triks er kanskje om du ikke er den mest etterlyste i byen å politiet ikke gjenkjenner deg,
er å ta av seg hjelmen. Da det er enda større sjanse for at du kan skade deg.

Jellow
25. februar 2008, 08:21
Herre, les no bare de fleste innleggene i denne tråden så finner du fort svar på det...!

LES før du spør..! Det gjelder de fleste her i denne tråden.. Alt for mye som går igjenn som "Vær lomme kjent" "Det spørs om du har spårty bil eller ikke" osv...

Sorry, kritikk tatt.
Men naa har jeg lest gjennom alle sidene, og jeg finner fortsatt ikke noen som sier "Politiet har lov til aa kjoere i hastigheter opptil 200 km/t, etter det trenger de spesiell tilatelse." Heller ingen kilder. Der man faar hoere at politiet har kjoert superfort kan jo bare politiet gitt f i retningslinjene, faatt tillatelse, eller blablabla. Det har skjedd foer.

Jeg finner et par som sier "Tull! At politiet har fartsgrense er bare funnet opp," men det overbeviser meg ikke noe mer..

drQ
25. februar 2008, 08:59
Jeg finner et par som sier "Tull! At politiet har fartsgrense er bare funnet opp," men det overbeviser meg ikke noe mer..

Men den motsatte påstanden sluker du rått, og uten tvil?

Jellow
25. februar 2008, 09:08
Men den motsatte påstanden sluker du rått, og uten tvil?

Jeg sa ikke det. Jeg bare sier at folk sier begge deler, og saa lenge det ikke finnes noen kilder bak utsagnene, er det ord mot ord.

Restyle
25. februar 2008, 09:21
Jeg sa ikke det. Jeg bare sier at folk sier begge deler, og saa lenge det ikke finnes noen kilder bak utsagnene, er det ord mot ord.
Det er et kjent rykte som har spredd seg rundt, sammens med at de ikke har lov å følge etter deg i en viss hastighet hvis du tar av deg hjelmen.

Alt sammen er oppspinn, politiet har ingen fartsperre. Derimot har de et gjellende uskrevet "regel" om at de ikke skal følge etter folk til døde. Altså, de stopper heller jakten enn å sette mange menneskers liv i fare.

bronsky
25. februar 2008, 10:04
Det er et kjent rykte som har spredd seg rundt, sammens med at de ikke har lov å følge etter deg i en viss hastighet hvis du tar av deg hjelmen.

Alt sammen er oppspinn, politiet har ingen fartsperre. Derimot har de et gjellende uskrevet "regel" om at de ikke skal følge etter folk til døde. Altså, de stopper heller jakten enn å sette mange menneskers liv i fare.

Hvilket bringer meg til punktet:

Jeg syns det er temmelig egoistisk å sette andres liv på spill for å unngå straff for noe man vet er galt. Fotgjengere og andre trafikkanter kan ikke noe for at du er en tulling.

Bernhard
25. februar 2008, 10:20
Er det lettere å kjøre fra politiet på is hvis du er flink til å kjøre på is, du vet sladde osv på is?

Restyle
25. februar 2008, 10:29
Er det lettere å kjøre fra politiet på is hvis du er flink til å kjøre på is, du vet sladde osv på is?
For et sinnsykt dumt spørsmål.

snox
25. februar 2008, 11:26
kjørt fra politiet et par ganger og akkorat denne inneholder mange små luringer, dagen starta med en finn reise med pocketbiken til skolen det er ca 2 mil til skolen så det tok jo tid. men fordelen med pocketbike er jo at du enkelt kan hive den under armen å springe opp hvor politiet ikke kommer med motorsykkeln. når jeg kom inn til byen hadde politietbiln kjørt ca en sving bak meg i ca en mil, men var ikke værre en å kjøre inn på et gang felt for å bli kvitt dem, men trur du ikke dem hadde kommet til skolen når jeg var kommet dit? yes så da var det bare å kaste av klærne å låne hos en kompis som bor rett ved. iløpet av skole dagen så kjørte jo purken forbi skolen mye. så jeg tok ikke sjangsen å lånte en kompis sin aprillia mx125 for å kjøre hjem, hadde ikke lappen da og sykkel var ureg. og ble tatt på lasern overfjelle på vei hjem, og da fikk jeg teste snu teknikken igjen som ble reklamert tidlig i denne tråen. joda gikk greit og hadde planlagt å bare dra gjennom skogen hjem. men ide jeg skulle svinge inn på traktor veien hadde en purken sin 450 tatt meg igjen å jeg merket det ikke før han nesten tok tak i skuldern min. fikk ikke mer en 100 på den sykkeln så var ikke så rart at han tok meg igjen. så der var jeg på vei opp gjennom skogen med en ekte offroad sykkel etter meg og jeg hadde bare motard sykkel. var jo bare skog nederst i fjell kanten så jeg tenke vis jeg kommer meg opp på fjell hyllan har jeg en fordel. så jeg fulgte bare godt nok tempo så han ikke klarte å hive seg over meg til jeg kom på fjell hyllan ca 2-3 høyere opp på fjelle. prøvde å finne en bratt vegg som jeg kunne klarte opp å stoppe purken på toppen så han ikke kom seg helt opp. dette er en velkjent måte å stikke fra purken på snøskuter. fant en bakke som jeg tok sjangsen på å for opp men halveis opp tok han jævel meg igjen opp bakken å prøvde å spenne meg av. så jeg stoppa bare opp midt i (akkorat da virket det lurt) jeg tenkte han sikkert kom til å kjøre ned igjen å dytte meg av den. og han ble stående på toppen å ropte ned til å sporte hvorfor jeg hadde stokke av, så spurte jeg han om jeg hadde skiltet mitt på. og han svarte at han husket ikke. vi er en liten bygd så jeg var sikker på at han viste hvem jeg var. men tenkte så enkelt at når jeg først hadde stokket av var det ingen grunn til å gi seg nå :D da var det bare å finne en løsning på hvordan få seg unna derfra, opp kom jeg meg ikke og hadde jeg startet ned ville han kommet etter meg å da måtte kjørt ut på veien igjen hvor purken garantert sto. tenkte på å kjøre sideveis men det var for riski. så jeg spurte purken om han hadde lyst å leke litt til :D og spurte han om politiet stod nede ved veien vi kom opp, han sa nu nei. så jeg tok å spinte sykkeln slik at den sto på skrå og spurte om han var klar :P å der kom luringen rett ned bakken :D og jeg som hadde varma opp bakdekke tenkte å satse på å fære opp :D så var det bare å lure seg opp bakken. når æ først var der oppe skjønte han at han hadde tapt å bare dro ned til hoved veien igjen. :P

kom jo i avisen seinere da :)

Bernhard
25. februar 2008, 11:44
For et sinnsykt dumt spørsmål.
For ett sinnsykt dumt svar.

bronsky
26. februar 2008, 16:05
For ett sinnsykt dumt svar.

Nei, du stilte et dumt spørsmål. Hvorfor skal du lettere kunne kjøre fra politiet på is? Og hvor har du tenkt til å stikke av? På en frossen innsjø?
UP har jo utdannelse og kurs i hodet og ræva for å kunne stoppe og eventuelt ufarliggjøre tikkende trafikktidsbomber som deg.

Vil du kjøre fort? Dra på bane eller lei deg en go-kart.

Leif Motorvei
26. februar 2008, 16:36

Det var vel ikke det som var så idiotisk med spørsmålet. Han spør om det er lettere å kjøre fra politi når det er glatt føre, hvis du er god å kjøre på glatt føre. Så klart er det en fordel, derfor idiotisk å måtte engang spørre om det.

Sarv_2
26. februar 2008, 19:46
Dette skjønner du fort selv, når du får litt erfaring med å kjøre på vinteren.
Det viktigste er å ha 4-hjulstrekker/god vinterbil med og gode dekk, og å kjenne bilen så du vet hvor godt den sitter på veien.
Har du en suv med 4x4 og kjettinger, og polti kommer med 2 hjulstrekk, så har du jo så klart enormt mye bedre sjanser enn om du kjører f.eks gammel sierra eller 240 (som spinner i hver en liten motbakke), og polti kommer med 4x4.
Fortsatt viktig å være lokalkjent da, så du vet av alle motbakker.
Om du har stor suv, og dem liten bil, så er det jo selvfølgelig genialt å komme seg på en ubrøyta vei da! Hehe :)

Bernhard
26. februar 2008, 19:52
takk:), endelig en som svarte

Kiy0shi
26. februar 2008, 20:17
Om du har stor suv, og dem liten bil, så er det jo selvfølgelig genialt å komme seg på en ubrøyta vei da! Hehe :)

Er det så lurt da? Da kan jo purken bare kjøre i dine spor=P

Rick
26. februar 2008, 21:16

Har jo svart tidligere i denne tråden en gang for lenge siden om måter som kan brukes for å kjøre fra politiet, så benytter denne muligheten min til å få opp postcountn med å svare Bernhard på sitt spørsmål.. kanskje ikke noe som kan regnes som fasit, men vil påstå at det er en ganske så logisk sammensetting av teorier. Det spørs jo litt hva du mener som is, ser bort ifra islagt vann og jobber meg ut ifra at du mener glatte vinterveier.

Det som bestandig har mest å si når du skal leke med politiet på denne måten er hvor kjent du er i ditt nærmiljø. Vet du f.eks hvordan svinger som er dosert feil (altså att svingen går mot venstre mens veien har slakk halling mot høyre), hvor det tidlig legger seg is og blir glatt, små bruer iser tidlig og vist denne da ligger i en sving er det en fin plass du kan miste politiet. Legger også inn under denne kategorien det å kjenne veiene, vite hvor politiet kan ha fine plasser å lage veisperringer eller andre ulumskheter som kan hindre din flykt fra lovens til tider alt for lange arm.

Det å være en god sjofør, allefall en OK sjofør som har vært borti fenomenet "en sleng" før tar jeg som en selvfølge. Er da umulig noen vits i å prøve og flykte fra politiet vist ikke du selv virkelig har troen på at du har evner og idioti til å gjøre det, selv om selvtilit ikke betyr at du faktisk har det som skal til for å kjøre fra politiet hjelper det allefall på!

Bilen din har selvsagt mye å si, spesielt dekkene! Skulle jeg personlig kommen i situasjonen hvor jeg skulle kjørt fra politiet på islagt vei håper jeg at det står "rallypigg" under sålene til den bilen, men siden dette er noe veldi få har brukt etter veien så er det vel mer realistisk å håpe at bilen allefall har gode piggdekk. Skulle det vært bare snø hadde det vært piggfrie dekk som var valget, uten tvil!

Noen skriver tidligere her i tråden at 4x4 er løsningen vist du skal kjøre fra politiet på vinteren, men ville heller kjørt min egen bil som er bakhjulstrekk enn en bil med 4x4 (men det har vel mest noe med at jeg kjenner min bil bedre og er mer fortrolig med den enn en 4x4). Og en SUV ville jeg absolutt ikke brukt, de som har prøvd å kjøre fort med en typisk "bySUV" på vinteren er sikkert enig med meg. Det er alt for høyt tyngdepunkt på de bilene, de begynner å understyre gjennom svingene og en vanlig mann i gata har ikke råd til noen av de SUVene med motor nokk til å heller spinne seg gjennom svingene!

Må bare ha med dette, da jeg irriterte meg over det i sekunde jeg leste det. Til Sarv_2, nå vet ikke jeg hvor mye du har kjørt bil, men vist du har kjørt noe som helst med kjetting skjønner du at det ikke hjelper NOEN TING vist du først kommer i den situasjonen at blålysene i speile vil ha tak i deg! Kjetting er kun beregnet for å snegle seg over fjelloverganger eller opp den siste bratte bakken til hytta.

Jeg må vel ta en titt på motstanderen, altså politiets biler også. Jeg kan jo kun skrive for hva mitt eget politidistrikt har å stille med, hovedsakelig bare biler med forhjulstrekk men en ganske skumel stykk Audi med 4x4. Politiet har også bestandig gode dekk, og mange av betjentene er gode å kjøre bil. Ett lyspunkt har vi da på vinteren, politiet avslutter jakten vist det er fare for liv, denne grensen er av logiske grunner mye lavere når det er glatt.. vel og merke er vel det en av de få fordelene vi har når kong vinter kommer som værst. Selvfølgelig finnes det betjenter som aldri burde hadt lappen selv, men de gangene jeg har opplevd blåe lys i speilet mitt har jeg bare gådd ut fra at det er en sjofør i verdenseliten som kjører bilen bak meg. Heller overvurder enn undervurder er det ett gammelt ordtak som sier.

Må vel ha en oppsummering med også, bare for å gjøre posten min enda lenger. Er jo aldri lurt å prøve å kjøre fra politiet, men kommer jo ann på hvor verdifullt sertifikate ditt er, hvor godt du kan greie deg uten det. Ingen kom nå med at det burde du tenkt på tidligere, allefall ikke vist du i det hele tatt en eneste gang har vært over fartsgrensa selv! Jeg tror ikke jeg ville prøvd meg på isete, glatte vinterveier, risikoen er rett og slett for høy. Jeg regner meg selv som en god sjofør, og vet av erfaring at jeg har bil som kan kjøre fra politi på gode vinterveier, men is blir en helt annen arena! Sjangsen for at du satser for hardt å flyr i grøfta, fjellveggen eller lekeplassen er så stor! Skal jeg noen gang prøve meg på glatte veier skal alle odds være med meg, men tror aldri du får alle odds på din side!

Stay smart, stay safe :D

Bernhard
26. februar 2008, 22:18
bra svart:)... kp

Sarv_2
26. februar 2008, 22:47
Er det så lurt da? Da kan jo purken bare kjøre i dine spor=P

Ikke hvis det er nok snø! Men må da seff heller ikke være så mye at du selv setter deg fast da. Er vel mest aktuelt på "skogsveier", der det aldrig blir brøytet da. :)

Rick: Tenkte mer på slike bygdeveier jeg har her hjemme nå jeg da. Har Toyota Hilux som firmabil, har ikke "råkjørt" noe særlig med den da, og heller ikke mye med kjetting. Men synes denne tar seg godt fram på vinterføre i forhold til 2-hjulstrekk jeg.
Men 2-hjulstrekk har jeg kjørt masse med, både for og bakhjulstrekk, og mine erfaringer er at disse går det laang tid å komme opp i fart med i forhold til firhjulstrekk. Blir jo bare spinning! :p
Sant som du sier at 4-hjulstrekk kan understyre en del i svinger, men tror nok at dette er mye på smak og behag. Eller, kan ha noe med at de "store" 4wd-ene jeg har kjørt, har utkoblbar 4wd da, så man kobler bare inn når man trenger det. De "små" jeg har kjørt (ford mondeo o.l.) med konstant 4wd er helt grei i svinger, synes værtfall jeg da. Er kanskje en dårlig ide med kjetting i byer også, men jeg ville værtfall uansett hatt 4wd! Så er det jo som sagt en fordel å kjenne bilen da.. :)

Bundy
26. februar 2008, 23:36
Vær forsiktig, ha med politiradio. Jeg har selv opplevd at en patrjulje bil sto på tvers over veien når jeg kom i 180 :)

Sarv_2
27. februar 2008, 00:02
Du sier noe! Har helt glemt å tenke på dette, lite brukt fra min side. En stor fordel med politiradio ja, men blir vel slutt på dette når det nye Tetra-nettet blir satt i drift om ikke så veldig lenge.

Bundy
27. februar 2008, 00:24
Den kommer til å bli dekryptert, noen sier det er umulig..

Ingenting er umulig, kanskje det tar noen år men den kommer til å bli dekryptert på en eller annen måte. Greit, du må registrere politiscanneren hos politiet for å motta, men det er det noen som kommer til å finne ut av :)

Sarv_2
27. februar 2008, 00:36
Ja, seff tror jeg også at noen finner ut av det med tiden, men for folk flest tror jeg det blir slutt på å få høre på politiet. Skal vel tross alt bli en del vanskliger å avlytte enn mobiltelefoner..

Bundy
27. februar 2008, 00:38
Ja, fordi du må ha mottakeren registrert i registret dems, også hvis en politiscanner blir stjålt, så sprrer de den ute av systemet. Var det ikke noe om at det nye terra nettet ikke har sjans i forhold til det analoge? Pga manglende dekning.

Sarv_2
27. februar 2008, 00:55
Dem har begynt å bygge opp stasjoner på østlandet nå, skal vel bli landsdekkende etter hvert.(faktisk så skal JEG muligens bli med på å bygge opp dette etter hvert! :p )

Bundy
27. februar 2008, 01:02
Dem har begynt å bygge opp stasjoner på østlandet nå, skal vel bli landsdekkende etter hvert.(faktisk så skal JEG muligens bli med på å bygge opp dette etter hvert! :p )
Looking forward to inside information ;)

Sarv_2
27. februar 2008, 01:07
Hehe, for øyblikket ser det ut som du vet mer om hvordan dette opplegget funker enn meg! :p

Bundy
27. februar 2008, 01:10
Jaja, hvis du tilfeldigvis kommer over noen dokumenter fra kofferten til noen andre som holder på å bygge, eller ser noe du ikke skulle ha sett, eller får høre noe så er det ikke noe galt i at de kanskje havner i hendene på sivile personer som f.eks på scannernytt.

Just saying.

Edit: Godt tips: Sjekk google earth etter fluktruter, jeg har memorisert fluktrute gjennom en skog som jeg kan ta :P

filleren
28. februar 2008, 00:06
nå som det har kommet sjåføropplæring i utryknings kjøring kan dere kjøpe boka som brukes i opplæringen i å kjøre med blålys, har gamleboken selv, der står ingenting om teknikker for å stoppe andre biler, mye om trafikk psykologi.. ellers så vil jeg ikke oppfordre til tullkjøring, da det ofte går utover uskyldige.

Utrykningskjøring ISBN: 9788273101877 (8273101878) koster ca 395,-

Sanne87
28. februar 2008, 01:36
Enig med filleren her. Det er ikke kult å gjøre seg til morder fordi man har lyst til å kjøre fort og tøffe seg. Jeg nekter å tro at en 18åring har kontroll over en bil og kan takle uforutsette hendelser i høy fart. Selv om mange desverre tror de er verdensmestere.

Det er ikke tøft å være død.

Det er heller ikke tøft å leve resten av livet sitt som grønnsak, eller kanskje enda verre: å være ansvarlig for kameratenes død.

Det var dagens moralpreken ;)

ærevære
6. april 2008, 01:25
Tror ikke det er noe stress å kjøre fra politiet. Vet om en 15åring som gjorde det for et halvt års tid siden ;)
Men spørs vel hvor du der og hva slags purk du vil kjøre fra..

Eight-Ball
6. april 2008, 10:41
Kommer helt ann på, om du kjører sykkel og er godt kjent kan det være veldig lett, med bil derimot er det mye verre, jeg vet fordi jeg har prøvd. Jeg har en helt ræva bil som ikke går spesielt fort, men det spiller ingen rolle om du kjører en SMART el-bil eller en Nissan Skyline GT-R om du ikke kan kjøre og tenke bra under press.

giraffen
27. april 2008, 15:30
Er det bare i Oslo de har mc purk her i Norge?? Noen som har erfaribger/kjennskap til dem (hvilke sykler kjører de, antall o.l.)??

kosepaa
27. april 2008, 15:45
Er det bare i Oslo de har mc purk her i Norge?? Noen som har erfaribger/kjennskap til dem (hvilke sykler kjører de, antall o.l.)??
Etter hva jeg vet så har de politimotorsykler i hver storby, og de har visstnok tatt i bruk sivile politimotorsykler nå i det senere og.

Spelly
27. april 2008, 16:17
Tror ikke det er noe problem å kjøre fra politiet om du har bra kjøreskills, og dekk som ikke kan pungteres, samt en bil som ikke har så gale med HK osv.
Tror iallefall at politiet hadde hatt ett lite problem hvis du hadde kjørt med slik bil (http://blog.tmcnet.com/blog/rich-tehrani/uploads/bugatti-veyron-big.jpg) eller
en slik (http://www.motorauthority.com/wp-content/uploads/Mercedes_Benz/P8/Mercedes_AMG_450.jpg)

piuu
27. april 2008, 16:58
Nå står jo ikke det å kjøre fra politiet kun på hk og biltype. Politiet må følge et objektivt mønster når det gjelder å forfølge biler opp til en viss hastighet. Stiger hastigheten over en grense, må de garantert avslutte jakten. Dette er fordi det fører til en risiko for både andre bilister og sivile; politiet må kjøre forsvarlig: hvor høyere de presser bilen de jakter på, desto større risiko vil det være for en ulykke.

Derfor blir det latterlig å diskutere politiets biler komparativt med sportsbiler o.l

Vi kan også se dette gjeldende for scooter/moped. Tar en av seg hjelmen og en kjører over 40 km (tror jeg), kan ikke politiet følge etter deg lenger. Ergo: det utgjør en fare for at mopedisten kan krasje.

Snurrefisk
27. april 2008, 22:42
å kaste hjelmen er bare idiotisk...

og angående politisykler, de har noen store og stygge touringsykler.
en mopedist stikker lett fra politiet og deres sykler på en skogsvei, men har ingen sjans i havet på en åpen vei o.l

piuu
28. april 2008, 15:36
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=532184

Rimelig ferskt eksempel på det jeg sa.

Kaunda
28. april 2008, 19:18
Skjønner ikke helt hva du tenker på? Det er vel ikke noe eksempel på at politiet følger et "objektivt mønster". Forresten aldri om noe slikt før, det er bare to ord du har satt sammen som da blir helt meningsløse.

Uansett er det ikke noen "viss hastighet" som forfølgelsen skal avbrytes på. Grensen er helt subjektivt og skjønnsmessig fastsatt utfra en rekke kriterier som ikke er mulig å anslå på forhånd av den kriminelle.

Magga
10. mai 2008, 18:12
Etter som jeg har hørt, så har ikke norsk polti lov til og kjøre etter deg enn mere enn 160 km/t. Om dette er riktig eller galt. veit jeg ikke ;P

Sarv_2
10. mai 2008, 23:30
Dette er det forferdelig mange som har hørt, men ingen vet om det er sant...

Restyle
10. mai 2008, 23:35
Etter som jeg har hørt, så har ikke norsk polti lov til og kjøre etter deg enn mere enn 160 km/t. Om dette er riktig eller galt. veit jeg ikke ;P
Hvorfor må alltid noen starte en diskusjon grunnet sånne myter? :(

pidget
10. mai 2008, 23:45
Hvorfor må alltid noen starte en diskusjon grunnet sånne myter? :(
:confused:
Urbane myter vil alltid leve, tror jeg, men det er opplevd at snut roer seg etter avslåtte lys, med bil på skogsvei ja :p
Edit :l leif

pr0tec
13. mai 2008, 21:36

Ja, det stemmer det. Men kun på dager med fullmåne, og hvis han som kjører i fra politiet kjører på en vei som går mot nord. Det hører også til historien at englestøv må være med i bildet, og griser skal fly i sirkel over bilen for at politiet stopper.. God tur..

Fudge
13. mai 2008, 21:41

Med den attituden håper jeg snuten stopper deg på veien før du kjører ihjæl deg selv og andre. Livet er verdt mer enn en blikkboks som kan rulle agårde i stor fart.

pidget
13. mai 2008, 21:50
Ja, det stemmer det. Men kun på dager med fullmåne, og hvis han som kjører i fra politiet kjører på en vei som går mot nord. Det hører også til historien at englestøv må være med i bildet, og griser skal fly i sirkel over bilen for at politiet stopper.. God tur..

ligner mye på den historien jeg har hørt, kanskje vi kjenner de samme folka ? ;)
Politiet kan gjøre ka f de vil, begynner du diskutere på instruksen deres, vil de ofte påstå at den boken ikke eksisterer.. (lommemannen hadde en sånn ) Og selv har jeg sett den, men har ikke tilgang, dessverre..
edit : leif

eab
14. mai 2008, 03:06
Politiet kan gjøre ka f de vil

Det kan de ikke, og hva de har lov til (og ikke har lov til forsåvidt) står i "INSTRUKS FOR POLITIETS TRAFIKKTJENESTE". Regner med det er denne (gp-4027) (http://hekta.org/~erikab/GP_4027.doc) instruksen du snakker om, siden dette temaet omhandler bilkjøring.

pidget
14. mai 2008, 04:09
Det kan de ikke, og hva de har lov til (og ikke har lov til forsåvidt) står i "INSTRUKS FOR POLITIETS TRAFIKKTJENESTE". Regner med det er denne (gp-4027) (http://hekta.org/~erikab/GP_4027.doc) instruksen du snakker om, siden dette temaet omhandler bilkjøring.

Og mens vi er inne på det temaet, hvem vokter da lovens voktere ? Vet du hva/hvem sefo består av ? Det burde vært et uavhengig organ, men det er det altså ikke.
Sist jeg kranglet med lokale myndigheter ble SEFO ivaretatt av tjenestemenn som påtok seg dette frivillig, uten betaling, etter tjeneste.
Hadde f ikke "tid" snakke med meg ihvertfall. Om dette har endra seg er jeg glad på publikums vegne, men - ehh - bukken til havresekken ? :confused:

edit : begynner å bli endel år siden, håper virkelig praksis har endret seg, du henviser til et Teoretisk dokument..

edit2: om du har en jobb, eller går på skole, har du et sett regler, avviker du Aldri fra disse, om du gjør - "tyster" da dine "kollegaer" da automatisk på deg?
Håper ikke det, for da er de ikke dine venner, og arbeidsforholdet kan bli problematisk.
Forskjell på teori og praksis vet du..

eab
14. mai 2008, 04:26
Og dette er relevant til trådens tittel og innhold på hvilken måte?

Jeg vet iallefall såpass om SEFO at jeg vet at det nå heter "Spesialenheten for politisaker". Det har det gjort siden '05

pidget
14. mai 2008, 05:36
Og dette er relevant til trådens tittel og innhold på hvilken måte?

Jeg vet iallefall såpass om SEFO at jeg vet at det nå heter "Spesialenheten for politisaker". Det har det gjort siden '05

Kan skifte tittel jeg og, tar meg 2 min, men jeg er framleis samme karen. Og ja det er relevant i en tråd som dreier seg om å kjøre fra politiet.

Om du har prøvd, men ikke klart det så er de rimelig lei seg allikevel. Enkelte tar det faktisk personlig.. Og da kan det utspille seg episoder som gjør at man får lyst ta kontakt med sefo, eller hva de nå heter.
Men dette var før 05 ja, men mener i høyeste grad dette er relevant, gjerne innspill fra andre med erfaringer her ?

hinnacrazy
15. desember 2008, 11:46
Å kjøre ifra politiet er fullt mulig. Men slik jeg har forstått det så er det ikke mangen som blir øverasket av politiet som klarer og komme seg unna. Det er forskjell på å være ute å kosekjøre med bilen din å plutselig se noen blålys i speilen enn å være forberedt på det (altså av med skilter - sotede ruter - balaklava *viktig*). En kamerat av meg ble "øverasket av politiet" men for han betydde lappen mer en noe annet her i verden så han ga flat pedal. skiltene var synlige ja men han tenkte bilen hans kunne likeså greit bli stjålet litt tidligere den kvelden. Men det som politiet har begynt me nå er at får å sikre identitet av fører sender di en patrulje til å stoppe opp lengre framme. Di bruker så (HD?)kamera for å få stillbilde evt klar video av fører sitt ansikt. det var slik min kamerat ble tatt. nytter ikke si bilen ble stjålet tidligere på kvelden når di hadde ett perfekt still bilde av trynet hans bak rattet:P så min mening er at skal du leke katt å mus me politiet så vær forberedt ha riktigt utstyr me deg i bilen å gjør forarbeidet ditt!

Spelly
15. desember 2008, 12:04
En kompis av meg hevder han kjørte fra politiet: han kjørte i 170 i 80 sone - han kappet med en fyr. I det han så blålus ca 100 meter fra han, kjørte han ned på første sidevei og inn på en privat eiendom og slo av bilen, han ble ikke direkte tatt, men 1-2 uker senere fikk visst faren en telefon der faren ble spurt om han hadde kappet osv, men han sa at sønnen kjørte bilen. Kompisen min kunne deretter velge mellom å godta 10 000.- i bot eller møte på politistasjonen, om han ikke godtok boten kunne det bety fengsel, mistet førerkort. Han valgte første alternativ. Tror ikke han har snakket drit opp i tryne mitt, jeg fikk se boten, han får ikke lengre låne faren din bil og jeg så i avisen dagen etterpå at han fyren han hadde kappet med var tatt av politiet...

jørgs
15. desember 2008, 12:33
Bare sånn rent hypotetisk, hva gjør egentlig purken for å stoppe deg? La oss si du ikke stopper men bare kjører rolig foran selvom de skrur på lys osv.

bavarai
15. desember 2008, 13:27
Følger etter deg.

Bernhard
15. desember 2008, 13:29
Bare sånn rent hypotetisk, hva gjør egentlig purken for å stoppe deg? La oss si du ikke stopper men bare kjører rolig foran selvom de skrur på lys osv.

Jeg tror nok de kommer til å stoppe deg.

emphi
15. desember 2008, 14:52
Jeg tror nok de kommer til å stoppe deg.

Hva spør etter HVA politiet kommer til å gjøre. Metoder for å få deg til å stoppe om du ikke frivillig stanser.

DeMenT
15. desember 2008, 15:39
jørgs: Er du ikke til fare for medtrafikanter vil de sansynligvis bare ligge på hjul, evt. prøve å låse deg inne hvis de er flere biler. Vurderes du som til fare for deg selv/andre blir bilene fort til rambukker hvis muligheten byr seg. Du får gjerne en reaksjon som svarer til alvorligheten av det du driver med (ofte med god margin :))

Rick
15. desember 2008, 23:03
Hva spør etter HVA politiet kommer til å gjøre. Metoder for å få deg til å stoppe om du ikke frivillig stanser.

Politiet har jo spikermatter de kan ta frem, men er mer vanlig at de heller setter opp en veisperring bestående av en eller to biler som blokker hele kjørebanen.

sykofant
15. desember 2008, 23:26
hei du! vis du ikke er kjent i området og kjører sykkel så er det lite smart å prøve å kjøre fra snuten... møtte en kar en gang på r1 i en helvetes fart og flere snutebiler etter seg pluss hellekopter, noen dager etter leste jeg i avisa at han hadde krasja og daua!

Snuten følger etter deg til det siste! så lenge du ikke er kjent og vet om småveier, veier med bommer osv vis du kjører sykkel!
Men seff, du kan jo ha flaks å komme deg unna med gammel volvo! men i mine øyne er det en for stor kjanskje å ta, 9 av 10 ganger vil de ta deg, og når de tar deg, så blir straffen din myyye strengere pga du prøvde å stikke av!
Og en dag du kjører fra dem og tror du kom deg unna så får du brev i posten eller kanskje de stikker en tur innom deg! fordet de tok skiltnr ditt og så lenge du ikke har meldt bilen stjålet minst en time før så er det ikke så mye du kan si, spesielt ikke når de ser at bilen står i innkjørselen din!
Og en siste ting, når du kjører fra de så setter du ikke bare deg selv i fare, men alle de andre billistene eller "myke" traffikantene du møter på!
Nei, skal du kjøre fra dem så gjør det når du sitter på en sykkel, da kan du også kaste av deg hjelmen så er det enda mindre kjanskje for at de følger etter deg...

Rick
16. desember 2008, 01:23
Å si at de følger etter til det siste er da å ta den litt vel langt! Politiet er ganske flink til å bedømme situasjonen, er det en vei med mye trafikk og/eller fotgjengere så blåser allefall det lokale politiet her hvor jeg bor av jakta.

Og du kan faktisk ha bilen din stående i din egen oppkjørsel når politiet stikker innom på besøk etter å ha tatt skiltnummer! Eneste forhåndsreglen du må ha er at du må kunne forklare med vitner hvor du var på det aktuelle tidspunkte, politiet som må bevise at du og dine vitner lyger så det står etter! Ingen lov som sier at du ikke kunne hatt bilen stående med nøkklene i tenningen når du dro hjemmefra, og da er ikke du ansvarlig vist bilen har vært brukt på en "joyride".

Jo flere vitner jo bedre, selv holdt det med 5 stykker som kunne plassere meg 3 mil unna bilen i det aktuelle tidspunkte.

Så selv om politiet under hele avhøret sier at dette blir du dømt for og når avhøret er ferdig ber deg underskrive "denne Donald Duck historien" er det heldigvis sånn at de må innrømme at i teorien, så kunne faktisk noen andre ha vært i bilen på det tidspunkte.

Vil pressisere (som jeg mener jeg har gjort for ca 1 år siden i denne tråden) at det anbefales aldri å prøve og kjøre fra politiet, det er ikke så enkelt som på film!
Har du ikke både lykken, oddsene og lokalkunnskapen på din side er sjangsene for å lykkes små.. og greier du ikke å stikke av blir som myrdan11 skrev straffen mye høyere for at du i det hele tatt prøvde!

synthetic
16. desember 2008, 08:23
Så *prøv* da vel for svarte svingende! :\

Jeg har gjort det, både med hell og ikke fullt så mye hell.
De er mange, de snakker sammen, og de har faktisk lov til å satse materiell (bilene sine) på å stoppe deg dersom de mener at du kan være til fare for andre. Så ikke engang tenk tanken på å prøve å stikke i fra de dersom de gir klart tegn til at de vil snakke med deg.

Men nei. De hang på.

Så jeg vet ikke helt jeg... En bil som klarer å holde 240-250 ut fra Oslo og forbi Berger.... Det er vel ikke en helt standard bil vel?

Svaret fikk vi vel når en kompis av meg kjøpte en brukt 945 Turbo fra Politiet......
Slangen til WG på bilen var påmontert en T-kran :o Ikke rart disse gutta har litt å ta i med!

Og en annen historie som forteller det samme: Jeg har vært med i en Nissan Z300Turbo, med en GOD sjåfør. Den eneste muligheten vi hadde for å slippe unna var griseheftige akselerasjoner og å prøve å dytte Onkel av veien.
Men vi klarte det ikke! Når vi klarte å komme oss inn i mellom blokkene på Furuseth og kjøre litt slalom mot T-banen, så fikk vi såpass klaring til Onkel at vi klarte å stikke av til fots og ned på banen.
Men det var bare flaks. Vi måtte kaste ut en kar som var etterlyst, og han lå i buskene og så 5 biler og 2 MCr som kom etter oss... Så de gangene du GREIER å kjøre i fra de er kun flaks.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg IKKE har klart å stikke, men det er en del ganger ja, og det har jeg papirer på :eek:

Så mitt råd er: IKKE prøv! I hvertfall ikke før du blir gammel nok til å kunne tenke klart og vurdere konsekvensene ting kan dra med seg!

Ser du mye action filmer ?

hinnacrazy
16. desember 2008, 12:36
http://www.youtube.com/watch?v=dNOW-byNIJ0

Slik gjør du det i sverige:D

trippy
16. desember 2008, 13:55
Ghost rider er fra Australia hvis jeg ikke tar helt feil.

DeMenT
16. desember 2008, 15:39
Og en dag du kjører fra dem og tror du kom deg unna så får du brev i posten eller kanskje de stikker en tur innom deg! fordet de tok skiltnr ditt og så lenge du ikke har meldt bilen stjålet minst en time før så er det ikke så mye du kan si, spesielt ikke når de ser at bilen står i innkjørselen din!

De må faktisk ta deg bak rattet / ta bilde som er godt nok til identifikasjon for å få dømt deg. Jeg vet om mange eksempler på at de ikke får gjort noe annet enn å møte opp på døra å prøve å få deg til å tilstå, og så skjelle deg ut når det ikke gikk. Selv om bilen står og tikker av varmen ved siden av.

Må ta forbehold om at det ikke har vært noen regelenderinger i løpet av de siste par-tre åra, for alle tilfellene er eldre enn det.

hinnacrazy
17. desember 2008, 13:17
Ghost rider er fra Australia hvis jeg ikke tar helt feil.

Ghostrider er Patrik furstenhoff fra sverige=)

DJPCchick
17. desember 2008, 13:23
politiet gjør som de vil uansett samme faen. men jeg har vært med på å kjøre fra purken mange ganger, det er kick ass

pidget
17. desember 2008, 13:34
Ghostrider er Patrik furstenhoff fra sverige=)

Nei, Patrik furstenhoff er riktignok med i teamet som har produsert endel av GH filmene, men har visst sluttet å kjøre aktivt. Har sett på youtube at ghostrider ble avslørt i australia ja. Kunne egentlig ikke ta han så hardt, han fikk 800 timer sammfunnstjeneste 40€k i bot (?) og passet inndratt for et år..

GhostRider exposed (http://www.youtube.com/watch?v=bkDZi91cIV4) Vet dog ikke hvorvidt man skal stole blindt på en youtubevideo, men har trøbbel med å finne andre kilder ;)

ChrisMafak
17. desember 2008, 13:43
Her ar de Volvo med 600hk hvertfall :(
Eneste bilen man ikke kommer seg unna på rette strekker :p
I å med at jeg kjører moped haha ;P Men det er alt for lett å kjøre fra dem ja :p
Er alltid gøy hehe :p

Rick
19. desember 2008, 14:57
Her ar de Volvo med 600hk hvertfall :(

Nei det har de ikke..! Nå vet ikke jeg hvor i lande du bor, eller noe som helst.. men politiet har ikke noen som helst bil med 600hk!
Prøv å få en motor med 400hk til å være driftsikker på ett budsjett som politiet tillater før du en gang tenker å tro på alle de store gutta som forteller deg usannheter ;)

Alfonzor
20. desember 2008, 17:51
Jeg har hørt at hvis man tar av seg hjelmen på moped har ikke purken lov å kjøre etter deg.
Kan det stemme?

random39267
21. desember 2008, 09:38

Politiet i dag kjører; De gamle kjedelige volvoene sine, passat, gamle mercer, toyotaer, ja egentlig det meste:D

Er bare å kline gassen i bånn og kjøre som om det er det siste du kanskje gjør på veeeeeeldig lenge=P hehe

Men har hørt en liten ting, mulig det er noen av dere som allerede har tatt det opp i denne tråden, men prøver alikevel.

here goes: Er det sant at snuten IKKE har lov til å følge etter deg (merk! de står stille....) og du holder en høyere hastighet enn 180 km/t?
Mener å ha lest dette ett sted og til og med hørt det fra en betjent=P

De kom etter meg da jeg passerte de i 220 for en stund sia:D

Merce vøtt^^ Kjører fra alt hehe:rolleyes:

Nei det har de ikke..! Nå vet ikke jeg hvor i lande du bor, eller noe som helst.. men politiet har ikke noen som helst bil med 600hk!
Prøv å få en motor med 400hk til å være driftsikker på ett budsjett som politiet tillater før du en gang tenker å tro på alle de store gutta som forteller deg usannheter ;)

Snuten fikk for ikke så veldig lenge sia en gigantbot av Satans Vegvesen ette rtuning av Passat'ene sine, da de ikke visste at de måtte melde fra til biltilsynet xD

Er det serr mulig? hahaha :D

Zendelum
21. desember 2008, 10:22
Kom tilfeldigvis over en gammel artikkel (fra 14.02.2008) :

http://www.politiforum.no/id/2413

Det er enorme forskjeller i politiets bilpark. Ansatte i Salten er bekymret for at bilene ikke holder mål, mens i Asker og Bærum og UP er tilstanden en helt annen.

I løpet av det siste halve året, har politiet i Salten opplevd to episoder hvor de rett og slett har måttet avbryte utrykninger, slå av sirenene og kjøre inn til siden fordi bilene har kollapset.

Moralen er vel at man har en bedre mulighet til å kjøre fra politiet i Salten enn Asker og Bærum ;-)

http://www.politiforum.no/id/2880 <- syntes denne var god også =p

pidget
21. desember 2008, 10:25
Hvis politiet på stedet vurderer deg og kjøringen din som større trussel for deg og andre, enn om de i tillegg kjører etter deg, så henger de seg på. Det kommer helt an på tid, sted, situasjon. Midt på dagen på motorveien så hadde de nok lagt seg litt bak, og prøvd å få tak i helikopter, eller andre patruljer lengre fremme.

Regner med (og håper) det var seint, helst nattestid på en landevei du holdt den hastigheten ? Uansett, nei de har ikke noen myteomspunnet magisk grense som forteller hvor fort de kan kjøre om de føler at situasjonen krever det..

_Ole_
21. desember 2008, 17:37
Ingen lov som sier at du ikke kunne hatt bilen stående med nøkklene i tenningen når du dro hjemmefra, og da er ikke du ansvarlig vist bilen har vært brukt på en "joyride".

Faktisk så er du ansvarlig at bilen blir forsvarlig låst slik at ingen uvedkommende får brukt den. Dette vil si at man skal ikke la stå i tenningen når man forlater bilen.

bruksforskriften (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-001.html#1-6)

Brukes sant nok utrolig skjeldent i norsk strafferett.

At politiet kan bryte fart og trafikkregler reguleres i veitrafikkloven § 11.
Det er ingen fast grense i km/t som sier hvor fort politiet kan kjøre.
Politiet må (SOM ALLE ANDRE) kjøre etter veitrafikkloven §3 uansett om blålysa er på.

Veitrafikkloven §3 sier :
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade. "

Kort fortalt så kan politiet følge etter bilen så lenge de mener det er forsvarlig. Konkrete eksempler er vansklig å komme med fordi det må bli en vurdering i hvert enkelt tilfelle mer enn en fast norm.

Ole

trippe
22. januar 2009, 12:11
Hehe nå gjør jo ikke up bilene i fra volvo mer enn 235 kmh men dem er jo fler denn deg da...

Gitchen
22. januar 2009, 12:59
Oversikt over UP-biler, for de som har interesse for det.
*

ZH 20442 - Audi A4 S-line Sort, senket, sotete ruter Denne provoserer til race og så blir du tatt
ZH 15425 - Sølv Impreza stv. 2,0 GX
ZH 16642 - Sølv Impreza stv. WRX (ute vær dag) 250-300hk
ZE 98535 - Blå Nissan X-Trail
ZH 17209 - Grå Ford Mondeo stv.
ZE 97535 - Blå V70 stv.
ZH 13854 - Vinrød Ford Mondeo stv. Tdci (2 ant. på taket, ei lita på v. siderute) Tilhører vist Lyngen/Storfjord
ZH 13853 - Sølv/grå Ford Mondeo stv.
ZH 14646 - Sølvgrå Peugeot 307 stv.
ZE 59240 - Svart Volvo 940 sedan Lite brukt
ZE 65637 - Svart Ford Mondeo stv. Lite brukt
ZH 10349 - Blå Nissan X-Trail
ZH 10832 - Sølv Nissan Almera
ZH 17487 - Grå VW Golf
ZH 13809 - Grå Toyota Avensis stv. Diesel
ZH 16657- koksgrå corolla kombi, leiebil fra Avis
ZD 10402- svart Mondeo stv.
YZ 45854- hvit Nissan primera stv.
ZD 10424- svart Nissan x-trail

Up Biler har En Svart antenne montert ca midt på taket dette er en GPS antenne på taket

Disse gjelder for troms fylke, og er ikke en fasit noen kan være oppdiktet noen kan være fjernet fra listen andre er enda i tjeneste
heller ikke jeg som har skrevet listen!

halvard890
23. januar 2009, 11:27
Null stress, kast litt gjørme på skiltene en regnfull dag og dra mopeden inn i skiløypa:P

Zeco
23. januar 2009, 14:18
kjører du motorsykkel og får snuten etter deg, er det "bare" å få av seg hjelmen og gi flatt 160kmt... Da har de ikke lov å følge etter deg.
Kan jo prøve det, hvis du har baller av stål og er dum som en sau :)

DeMenT
23. januar 2009, 15:20
Folk som kjører sykkel, og _kan_ kjøre sykkel kommer seg unna før du får sagt snut uansett. Bil er det bare å gi opp å følge etter med, og politisykklene har ikke sjangs mot dagens plastrakketter, ei heller KTM. Hjelm er ganske greit å ha når man skal kjøre risikabelt. Det beste er å stoppe uansett da man setter mange andre menneskers liv å helse i fare.

Restyle
23. januar 2009, 17:02
kjører du motorsykkel og får snuten etter deg, er det "bare" å få av seg hjelmen og gi flatt 160kmt... Da har de ikke lov å følge etter deg.
Kan jo prøve det, hvis du har baller av stål og er dum som en sau :)

Kan du bekrefte det ryktet opp mot en kilde? Trudde ikke det.
99.9% sikker på at det bare er bull. Politiet ser ann situasjonen; dvs, hvis du kjører som en galing i 160 uten hjelm er det godt mulig de stopper - men hvis sikten og veiene tillater det ser jeg ingen grunn til at de skulle ville stoppe.

SkillThatSkill
23. januar 2009, 17:06
Faren min kjører sykkel.
Yhamha R1. Han kjører på rudskogen osv så han har en god del peiling på og kjøre.

Han får ofte politet etter seg, men nå kan han jo kjøre, og sykkelen går noe inn i hælvete, så som regel gidder ikke politiet følge etter.

Han har kun blitt stoppa en gang, mista lappen i 6 månder. ( Da prøvde han ikke gjøre fra dem. Da hadde dem liggi bak han lenge og hadde reg nummeret, så da bare stoppa han.)

Så , Ja. Du kan lett kjøre fra purken på sykkel ;)

NyMaskin
23. januar 2009, 17:30
Politiet har og veisperringer og kommunikasjon.

DeMenT
23. januar 2009, 17:35
Kjører du med asfaltsykkel, så er det bare å holde seg i noen lunde siviliserte områder så er det så mange alternativer at du er borte på 1 min. Med f.eks. en KTM er det bare å kjøre ut i skævven/gangveier osv så har man rista seg løs fort.

Blir du tatt i laser på en riksvei langt pokkerivold uten avkjøringer, men hvor det finnes politi i beredskap i nærheten (hvor ofte skjer det?) så kan man risikere å bli avskjært ja.

edit: hvis helikopteret er i nærheten, er jo det også en risk.

goggen 2
25. januar 2009, 16:02
politiet gidder heller ikke risikere livet sitt for en tulling som kjører fra en kontroll. de henger kanskje på en liten stund men da det begynner å gå fort, vil dem ikke henge etter, siden de antagligvis har skiltnr ditt også

Omegasupreme
25. januar 2009, 18:37
Jeg satt på med en kompis av meg en gang som ikke hadde lappen. Bilen var en gammel Audi quatro turbo eller tq som det kalles.
Vi fikk politiet etter oss etter at vi hadde kjørt alt for fort i en rekke rundkjøringer. Vi fikk panikk og vi ble enige i å prøve å stikke fra. Det vi gjorde var å først ta det litt med ro til vi kom til et sted der det gikk an å gasse på litt. Tok to minutter så ga politibilen seg, jeg så bilen sikkert 200 meter bak oss å han slo av blålyset. Flaks at det ikke var skilter på bilen :p Dette er nå to år siden å vi har ikke hørt noe. Vi var begge bare 16 år da dette skjedde.
Sto noe i avisen om grisekjøring i rundkjøringer, men ingen ting om at noen hadde kjørt fra politiet:P

Hvis du har lyst til å gjøre dette noen gang, anbefaller jeg deg å være lommekjent der du gjør dette. Så du altid har en mulighet til å lure deg unna.
Har gjort dette med moped 2 eller 3 ganger og det er så lett at det er ikke en gang noe å skryte av:p

Men eneste grunn til at jeg har gjort det er for å slippe bot for trim på moped. Eller slippe å få utsettelse på lappen, Blinker de deg inn for å ha et baklys som ikke funker råder jeg deg til å stoppe. :P

Mf89
2. juli 2009, 14:38
adrenalin kick!

Kjørte fra dem i en stor stjålet varebil med ei venninne! <3

Bundy
2. juli 2009, 15:17
Faktisk så er du ansvarlig at bilen blir forsvarlig låst slik at ingen uvedkommende får brukt den. Dette vil si at man skal ikke la stå i tenningen når man forlater bilen.

bruksforskriften (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-001.html#1-6)

Brukes sant nok utrolig skjeldent i norsk strafferett.
Var inne på avhør i dag, jeg stakk av fra politiet i bil, kjørte hjem, løp inn og tok en kjapp dusj, det ringte på jeg kom ut i badekåpa og lekte dum, selv om bilen KNITRA pga varmen, de arresterte meg, gjett hva? Jeg ble frikjent(ikke endelig avgjørelse, men tydelig at de ikke har en dritt på meg etter som hvordan de oppførte seg i avhøret, dritforbanna gammel snut og yngre snut som lekte tøff, tho jeg hadde nøkkelen i tenninga før jeg sprang inn :)
ble målt i 240 på motorveien

edit2: har vitner også som kan plassere meg hjemme, siden noen venner dro fra meg akkurat før de kom ;)

ZeReX
2. juli 2009, 15:23
Jeg og en kompis prøvde å kjøre fra politiet for mange herrens år siden (var vel 16år eller noe), i en ford sierra uten bremser, kun håndbrekk, og utgåtte prøveskilt. Dette var oppi finnmark, planen var å kjøre ca 30mil, men kom bare til ca 20, da sto det en politibil midt på veien. Var på en laaang strekke dette, vi så det sto en bil laangt der framme.. så bare lyset da, var på natta..
Begynner å nærme oss da vi ser noe som svaier fram å tilbake, var faenmeg en politimann med stoppskilt, så vi fikk "panikk" å kom fram til at vi bare skulle peise på, så da bar det halvveis ned i grøfta for å komme forbi politibilen. Tror aldri den bilen har gått så godt som den gjorde akkurat da, hadde nesten 200 på speedoen, med snuten rett i ræva( tok oss fort igjen).

Så planen var å kjøre opp i et boligfelt for å prøve å få purken til å stoppe, men siden vi ikke hadde bremser klarte vi ikke å bremse nok til avkjøringa(bremsa på girene, stakkars motor).. Selvfølgelig var det litt grus på veien også, så det gikk som det måtte, fikk sleng og dro over/ned i noen svære grøfter før vi sto plantet i rådhusveggen.. Så plutselig "sprenger" siderutene å der sto dem :O.. var så krasja at vi fikk ikke opp dørene, måtte krype ut vinduet.. Så blei vi lagt på bakken å påsatt håndjern før vi dro til glattcella å venta noen timer:) faen hvor kaldt!!

Kl.03 på natta blei vi løslatt, 20mil hjemmefra, og litt frost på bakken! Ikke hadde vi særlig med penger heller, 50lapp tror jeg.. Men hadde ny tobakk, men ingen lighter!! Så vi gikk fram å tilbake før vi fant en campingplass, gikk å vekte resepsjonisten å begynte å "forklare" situasjonen(vrei litt på sannheta), ende med at vi fikk låne ei campinghytte :)

Så neste morgen tok vi bussen dit vi opprinnelig skulle, sa til sjåføren at vi skulle møte en kompis med penger når vi kom fram.. Men da bussen endelig kom fram, da sprang vi som noen idioter, å idioten av en sjåfør kjører tulling etter oss med bussen!! (Var tom buss) Men kom oss nok unna:)

Det hele ende med, kompis fikk 6mnd utsettelse(han som kjørte), ellers bare en rar opplevelse..

Blei langt dette, blei sikkert litt feil her å der, men shit au..

Svartepetter
2. juli 2009, 16:56
Men da bussen endelig kom fram, da sprang vi som noen idioter, å idioten av en sjåfør kjører tulling etter oss med bussen!! (Var tom buss) Men kom oss nok unna:)

haha, ser det for meg:D

har selv hatt politiet ett par ganger etter meg, var 13-14 år. å kjørte en honda cr 85, ble aldri tatt:D

drQ
2. juli 2009, 17:39
Var inne på avhør i dag, jeg stakk av fra politiet i bil, kjørte hjem, løp inn og tok en kjapp dusj, det ringte på jeg kom ut i badekåpa og lekte dum, selv om bilen KNITRA pga varmen, de arresterte meg, gjett hva? Jeg ble frikjent(ikke endelig avgjørelse, men tydelig at de ikke har en dritt på meg etter som hvordan de oppførte seg i avhøret, dritforbanna gammel snut og yngre snut som lekte tøff, tho jeg hadde nøkkelen i tenninga før jeg sprang inn :)
ble målt i 240 på motorveien

edit2: har vitner også som kan plassere meg hjemme, siden noen venner dro fra meg akkurat før de kom ;)

Du ble nok løslatt. Noe du nok ville uansett, siden varetektsfengsling ville vært uaktuelt selv om du ble plukket ut av bilen.

Det kan godt tenkes at politiet ikke har noen sterk sak mot deg, men frikjent er du definitivt ikke. Det er det ikke politiet som gjør.

Frikjent blir du av domstolene. Eventuelt kan saken bli henlagt, noe som vil ha tilnærmet samme effekt for deg. Det pleier å ta sin tid.

Så var jeg deg jeg ville ikke slappet av helt enda.

Bundy
3. juli 2009, 03:11
Det kom vel ikke godt nok frem, men ingen har bevis for at det var jeg som kjørte den bilen, samt jeg har vitner, ergo; jeg er uskyldig :)

Newt32
3. juli 2009, 03:36
Har aldri fått sjangsen til å kjøre fra purken. Tror ikke jeg ville gjort det uansett...

kosepaa
3. juli 2009, 04:26
Denne tråden ligner bare mer og mer på denne (http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/57276-storsta-lognen-noen-sinne-har-hort-bilintressert.html).

t33zr
2. august 2009, 20:23
Okay.... I dag var det min tur...!
Kjørte motorsykkel litt rundt om i dag, så drar jeg sykkelen på bakhjulet forbi en bil i 70 sona (hvor det er heltrukket sperrelinje). Bilen legger seg på hjul.... Og jeg trodde kansje det var noen kompisser som ville se om sykkelen gikk noe godt. Så jeg peiste forbi to biler til men bilen hang etter som en klegg...
Plutselig kommer det på blåe blitser på bilen og jeg kjente jeg stivnet helt (jeg har ikke lappen).
Tengte meg om to sekunder før jeg peiste avgårde.... Gikk ikke mer enn 3-4 minutter til snuten var bortevekk...
Det som er saken var at de fikk tak i skiltnummeret, og den er regget på meg.
Jeg kjørte å gjemte sykkelen, og dro hjem. en stund etter står politiet på døra.
De ville vite ang motorsykkelen min. Jeg sa jeg hadde lånt den bort til en kompiss, men ville ikke si hvem det var før jeg har konfrontert han.
De ba meg ringe han umiddelbart å gi beskjed om at han skulle melde seg, og at det ville bli opprettet sak.
Siden jeg har kjørt og ingen andre, kommer jeg selfølgelig til å nekte å si hvem som har "lånt" sykkelen min.
I norge er vel man uskyldig til det motsatte er bevist....?
Selv om de har sterke mistanker mot meg kan de vel ikke bevise noe?
Og kan det skje noe med meg? miste lappen? bot for å ikke sammarbeide med politiet?
Noen som har vert borti lignende situasjoner?

Rallo Tubbs
2. august 2009, 21:24
Sitat: Originalt skrevet av Zeco
Kan jo prøve det, hvis du har baller av stål og er dum som en sau

Dette er jo bare jug.
igår kjørte jeg og faren min sykkel, hadde det litt morro da, jeg satt bak på.

Så kommer vi ved en lang slette. bak et skilt der står UP med laser og greier. Vi har ca 220 Km, vi er de eneste på veien da.

Vi suser forbi, og 2 up biler kaster seg etter oss, og følgte oss lenge, før vi fikk rista dem godt nok av oss, vi gjemte sykkeln i et boligfelt og tok bussen hjem.

Så polti gir seg ikke, dem gjør alt for og ta deg.

Kaunda
2. august 2009, 21:34
Dette er jo bare jug.

Så kommer vi ved en lang slette. bak et skilt der står UP med laser og greier. Vi har ca 220 Km, vi er de eneste på veien da.

Vi suser forbi, og 2 up biler kaster seg etter oss, og følgte oss lenge, før vi fikk rista dem godt nok av oss, vi gjemte sykkeln i et boligfelt og tok bussen hjem.

Du er heldig som har en far som bryr seg så mye om deg!

Det er ikke alle foreldre som stiller opp og satser så mye for at barna skal ha det gøy. Det viktig å ha foreldre som bryr seg om en og hjelper en til å ta de riktige valgene i livet.

Hils han fra meg og si at jeg skulle ønske jeg også hadde en slik far!

Rallo Tubbs
2. august 2009, 21:37
Du er heldig som har en far som bryr seg så mye om deg!

Det er ikke alle foreldre som stiller opp og satser så mye for at barna skal ha det gøy. Det viktig å ha foreldre som bryr seg om en og hjelper en til å ta de riktige valgene i livet.

Hils han fra meg og si at jeg skulle ønske jeg også hadde en slik far!

Så vi skulle stoppe og blit kasta på glatt cella begge 2. Og jeg hadde fått utstelse på lappen og han mista den noen år.

Jaja :) for all del, go go

Cikey
2. august 2009, 21:40
Dette er jo bare jug.

For det første tror jeg historien din er ren BS, men ut over det så er det klart politiet har rutiner for å ivareta offentlig sikkerhet. Dersom situasjonen vil bli for farlig ved at de forfølger deg vil de gi seg. Hensynet til alminnelig sikkerhet går forran, har vært flere eksempler i det siste (i media) på det.

Ikke faen om politiet hang på jul etter en motorsykkel som kjørte i 220 med en pasasjer på, spesielt ikke i et boligstrøk... Ta skrytehistoriene dine ett annet sted...

EDIT: Ja, for du hadde nok fått utsettelse på din lapp fordi din far kjørte for fort... djeeze....

Rallo Tubbs
2. august 2009, 21:43
Om du leser var det ikke 220 i et boligfelt. Dem sto på en slette, så kjører vi ut av den, og kaster oss på motorveien.
SÅ når det kommer en avkjørel tar vi av. og finner et boligfelt og parkerer.

Hvorfor skulle jeg juge om det? Jaja!

Cikey
2. august 2009, 21:46
Om du leser var det ikke 220 i et boligfelt. Dem sto på en slette, så kjører vi ut av den, og kaster oss på motorveien.
SÅ når det kommer en avkjørel tar vi av. og finner et boligfelt og parkerer.

Hvorfor skulle jeg juge om det? Jaja!

Hvorfor du skulle juge om det? Fordi du tror det er tøft. Og det er opplagt at det er jug for det henger ikke på greip, og du åpenbart ikke har peilig på hva du snakker om ;)

Rallo Tubbs
2. august 2009, 21:50
Men da skal jeg se om det kommer ut i lokal avisa, så skal jeg sende deg det ;)
Ja, jeg er kjempe tøff. Prøvde bare og få fram at polti følger etter deg uansett om det er lov eller ikke, det skal ta deg, de er rasshøl.

Spelly
2. august 2009, 21:51
Ser at det er mange bædboiz her på næærdeforumet.

trygveH
2. august 2009, 22:04
ganske OT, sry, men hva er boten for 62 i 50 sone? giddr ikke lage tråd om det

peta
2. august 2009, 22:13
Gidder ikke lese gjennom 12 sider med tekst hvis det skulle vært nevnt tidligere, men det har vært flere tilfeller hvor påtalemyndigheten (politiet) har sjekket gsm-posisjonen til mistenktes mobiltlf for å se om den har befunnet seg i samme område som politijakten ved samme tidspunkt. De fleste har jo telefonen med seg til enhver tid. I de tilfellene dette har vært bevist, og mistenkte ikke har hatt troverdig alibi, har de blitt dømt.

elpelicano
2. august 2009, 22:49

Ja, Volvoer kan være raske. For å gi et eksempel så er Volvo V70 en bil som kan ha opptil 300hk.

Jazzin
2. august 2009, 23:31
Men da skal jeg se om det kommer ut i lokal avisa, så skal jeg sende deg det ;)
Ja, jeg er kjempe tøff. Prøvde bare og få fram at polti følger etter deg uansett om det er lov eller ikke, det skal ta deg, de er rasshøl.

Jada!!! De er noen SKIKKELIGE rasshøl som prøver å stoppe noen IDIOTER som kjører i 220?!!!! Hvor stokk dum går det ann å bli?! Og ja, det er vell 99,9% sikkert at du bløffer...Menmen

bavarai
2. august 2009, 23:33
Stukket av på moped, ikke for jeg ville. Men i frykt, gikk til nøds.

Rallo Tubbs
2. august 2009, 23:38
Jada!!! De er noen SKIKKELIGE rasshøl som prøver å stoppe noen IDIOTER som kjører i 220?!!!! Hvor stokk dum går det ann å bli?! Og ja, det er vell 99,9% sikkert at du bløffer...Menmen

Nå har vel aldri du hatt problemer med polti, men ja. Dem er drittseker.
Jeg har i alle fall ikke møt en snill politimann men noen damer.

Og jeg mente ikke pga den hendelsen der, men ossen dem i alle saker.

Restyle
2. august 2009, 23:47
Nå har vel aldri du hatt problemer med polti, men ja. Dem er drittseker.
Jeg har i alle fall ikke møt en snill politimann men noen damer.

Og jeg mente ikke pga den hendelsen der, men ossen dem i alle saker.
Etter måten du har fremstilt ditt intelligens- og refleksjonsnivå i denne tråden å bedømme, bør du ikke regne med noen søtte i din teori om den slemme ulven.

Rallo Tubbs
3. august 2009, 00:17
Etter måten du har fremstilt ditt intelligens- og refleksjonsnivå i denne tråden å bedømme, bør du ikke regne med noen søtte i din teori om den slemme ulven.

Jeg er helt sikkert alene her i verden om at politiet er rasshøl, jepp :)

fulloggal
3. august 2009, 00:24
Herregud hvor barnslige folk var her i kveld da...

Å kjøre fra politiet er vel ikke det lureste du gjør, og hvis du ikke er helt sikker på at du klarer det så burde du latt vær.

Jeg ville sagt at å kjøre fra politiet med bil er mye mye vanskeligere enn med moped/lett mc/motorsykkel, fordi med en motorsykkel så kan du manøvrere mye lettere enn en bil kan. Og du kan kjøre på mange steder der du ikke kommer frem med bil. Har lest om en del som har stukket av fra politiet på moped og lykkes med det fordi de tok en skogsvei eller lignende. Og der kommer jo ikke politibilene fram.