PDA

View Full Version : Til dere som vil teste speed

Sider : [1] 2 3

DonVito
13. februar 2006, 01:28
Heisann!

Jeg tenkte det var på tide jeg skrev litt. Merker at serotoninet og dopaminet kjører på reservetanken, og da er det greit å skrive, for å få ut stress og følelser.

Skriver dette til advarsel (og informasjon) for dere som sitter og vurderer å teste "speed", også kjent som amfetamin (+++). Bruk av "speed" er et stadig voksende problem blant norsk ungdom. Siden stoffet er meget enkelt å få tak i for de fleste, og gjerne det narkotiske(kjemiske) stoffet som "krever" minst av førstegangsbrukeren, før den tøyer sine egne grenser, og sier "Ja, takk!".

"Speed" virker såklart spennende for den som aldri har prøvd det. Men til tross fra stadige advarsler, virker det ikke som flere tenker seg om to ganger, før de begir seg utpå.

De aller fleste her inne, som sitter med noen form for erfaring, nøler ikke før de poster en advarsel mot stoffet, så fort en tråd angående det dukker opp.

Og derfor synes jeg det er på tide jeg og skriver hva jeg syns. Og gjerne gir en liten pekepinn til de som sitter inne med noen form for nysgjerrighet rundt "speed".

Har ikke planer om å skrive noe spesielt om selve stoffet. Til det har vi sider som Erowid (http://www.erowid.org) .

Det er nå blitt 13. februar. Siste datoen jeg husker å ha fått med meg, var 1. februar. Da så jeg på kalenderen, og sa til meg selv (eventuelt en person jeg var med): "Oi, har det blitt februar allerede?"

Idag har jeg tilbringt hele dagen i senga, med depressiv musikk i ørene og pils på nattbordet. I dag er nemlig dagen jeg gikk tom for "speed".

Jeg kan ikke huske sist jeg ikke var ruset. Og med tanke på tidsperspektivet jeg prøvde å "illustrere" innledningsvis så tyder det på at det var en stund siden.

I dag har jeg ødelagt:

Fjernkontroll
Stol
Utallige lightere
Askebeger
Mobilen min (funker såvidt)
Datamaskinen (tålte sammenstøtet)
Dekoderen til parabolen
DVD-spiller (ser ut til å ha overlevd)
Dagen til familien min

Kort fortalt så er ikke humøret mitt på topp i dag, og temperamentet mitt preger vel det meste.

Dette er et resultat av at jeg daglig ruser meg på stoffer man (du, jeg og vi to) burde holde oss LANGT borte fra. De første gangene kan det alltids virke gøy og spennende. Men den følelsen man får av å ta det første gang, får man aldri igjen.

Jeg kan ikke lenger huske hvordan det var. Og de siste 9 månedene har jeg gått daglig rundt og lurt på om jeg ER ruset eller ei. Om jeg nå er normal eller ei. Om hvilken "versjon" av meg som er "normal". Fordi jeg husker ikke følelsen av å ikke være ruset, og samtidig glad.

Enkelt og greit: Meg på "speed" = min oppfattelse av normalt.

Fordi det er kun sånn jeg klarer å fungere normalt.

Uten "speed" sliter jeg på jobb. Tør ikke å oppholde meg på offentlige plasser (kjøpesentre, busser o.l) mer enn MAKSIMALT nødvendig. Og sosialt så er jeg et absolutt NULL uten amfetaminen min.

Dersom du fikk det for deg at jeg ruser meg for å gå ut å feste hver dag, så tok du feil der også. Det er sånn det gjerne er i begynnelsen. "Speed" er en sosial "aktivitet". Men det varer ikke lenge.
Jeg har det best, når jeg får sitte alene i stua mi, med musikk i ørene og bare tenke meg bort i "speed-verden".

Når jeg tenker meg om, så husker jeg ikke sist gang jeg spiste heller. Det må være over en uke siden, tror jeg.

Søvn blir det også dårlig med. Sov to timer her før helga en gang, men er ikke sikker på når. Og om jeg har sovet etterpå tør jeg heller ikke svare på.

Vet bare at jeg skal på jobb i morgen, og at dersom jeg ikke får skaffet noe "speed" før det, så går det ille. Ligger her på senga og drikker pils, for å bli ruset på en eller annen måte. Gjerne ikke det smarteste det heller med tanke på at klokka er 02:15 for øyeblikket, og det er natt til mandag.

Penger er det også tomt for, så jeg lurer virkelig på hvordan jeg skal få tak i den eventuelle "speeden". Men utfordringer kommer man jo alltids over.

I tillegg er jeg utrolig irritert på nesen min, som ser ut til å ha sluttet å fungere. Jeg gråter og blør nesten hver gang jeg "snorter" en strek. Det tar meg opp i mot 10 minutter før den intense smerten har roet seg.
Og her for et par uker siden, så greide jeg ikke lukte ren salmiak som ei kjerring drev å vaska et gulv med. Lovende...

Så nå "dropper" jeg "speeden" i Rizla papir. Det vil si at jeg svelger driten, og venter ekstra lenge på virkning. Hadde jeg hatt litt varme i kroppen, og kunne sett blodårene mine, så hadde jeg "skutt" den. Men av ymse grunner, så lar jeg den tanken ligge.

Så mine kjære sjeler:
Dersom dette høres ut som en fristende livsstil, så vennligst gi meg beskjed før du kaster deg utpå den. Slik at jeg kan sende deg et brev hvor det står: "Ikke si at JEG ikke advarte deg hvertfall."

Utforsk heller psykedeliske stoffer, og ikke la disse sentralstimulerende greiene øedelegge livet deres sakte men sikkert.

Til dere som nå tenker: "Hvorfor i alle dager gadd han fyren skrive alt dette her?"
Hadde jeg ikke fått ut noen tanker på en eller annen måte, så aner jeg ikke hva jeg hadde gjort. For jeg er snart tom for pils. :)

Til opplysning så har jeg søkt hjelp for lenge siden, og venter svar fra PUT i april regner jeg med.

Fortsatt god natt, og god mental helse!

Hilsen han som stadig sliter, men ALDRI gir opp

DonVito

Basme
13. februar 2006, 01:33
Veldig bra advarsel! :) Har selv blitt tilbudt speed flere ganger, men nå skal jeg definitivt holde meg unna det.

Helt
13. februar 2006, 01:43
dette hørtes ikke kult ut. Stå på og håper du kommer deg ut av dritten :)

Jeb
13. februar 2006, 01:44
Håper du kommer deg ut av dette DonVito, men samtidig vil jeg si at dette er en av de beste trådene jeg har lest på lenge.. Det synes jeg virkelig folk som er hypp på å teste speed har godt av å lese! Jeg ser for meg sticky.

DarkStaar
13. februar 2006, 01:44
Huff da. Dette hørtes ikke bra ut DonVito, håper virkelig du får hjelp til å komme deg bort fra dette.. Jeg tror også det er utrolig mange der ute som har det nogenlunde slik du har det akkurat nå, men en stor del av dem innser, i motsetning til deg, ikke at dem har et problem.

Skjønner at du har holdt på lenge. Men har du hatt noen småperioder uten amfetamin, eller har du brukt hver dag? Du skriver også at du føler deg normal når du har tatt amfetamin, noe som etter min erfaring er felles for misbrukere av nevnte stoff. Regner med at familien din kanskje er inneforstått med ditt rusproblem? Da ville jeg isåfall kanskje vurdert å isolere meg en liten periode. Jeg hadde gått til legen og sykmeldt meg og så hadde jeg bedt familien min være tålmodig mens jeg (og dem) prøver å få meg til å kutte ut det dritet. I tillegg hadde jeg kuttet det meste av sosial kontakt en liten stund, og latt være å gå ut. Det er klart at det kan bli tøfft, men har du familien bak deg, og den viljen til å slutte som du viser i innlegget ditt, så er det heller ikke umulig:)

Kanskje du da får en ny definisjon av uttrykket "normal".

Ellers var det et veldig bra skrevet innlegg, som jeg håper folk tar til etteretning før de tar bestemmelsen om de skal prøve eller ikke.

tomiz
13. februar 2006, 01:49
Må si meg passe enig med Jeb her :)

DonVito
13. februar 2006, 01:58
Takk for responsen! Godt å høre at advarsler blir tatt til etteretning.

DarkStar:
Du "traff" godt med den posten din der!
Jeg tror jeg har hatt to små perioder uten amfetamin det siste året. Den lengste var vel på litt over 2 uker. Det var et resultat av at ei god venninne tok overdose mens hun var med meg, og det satt meg helt ut. Etter det gikk jeg til legen min og fikk sykemelding. Isolerte meg i en periode, fra alle, og trodde jeg var på rett spor.

Utenom de to pausene (jeg kan huske) så har jeg amfetamin (eller et annet stoff) i kroppen til enhver tid.

Det stemmer nesten helt, at jeg føler meg normal når jeg er ruset. Jeg begynner bare å falle mer og mer over til et punkt hvor jeg ikke engang lenger vet om jeg er ruset eller ei. "Virkelighets-perspektivet", om jeg kan si det slik, forsvinner. Kan vel si at jeg snart ikke vet hvem "jeg" er lenger.

Familien er inneforstått med rusproblemene mine. Men de tror at jeg har vært rein siden 27. desember. Noe forsåvidt de fleste tror.

Og så har det seg slik, at jeg kun har 2 personer på denne kloden, som jeg stoler på, og kan betro meg til.
Den ene flyttet til Australia for litt over en uke siden. Og blir borte i ett år.
Den andre skal etter all sannsynlighet sone 4 mnd i fengsel om ikke alt for lenge.
Det gjør at jeg ser for meg et ganske "mørkt" år, egentlig.

Takk for positive tilbakemeldinger!

Stormen
13. februar 2006, 04:29
Hmm.. Syntes det var interessant å lese en alvorlig post på Freakforum for en gangs skyld, fremfor alt mulig mas om at man ikke får Counterstrike til å fungere.. Bra innlegg, og jeg må få rose deg for to ting:
- Din store selvinnsikt i ditt eget problem
- At du fikk meg til å se på rusmisbrukere med et annet syn enn før

For meg virker du som en oppegående fyr, som har rotet deg inn i noe shit. Samtidig virker du sterk nok til å - til slutt - kunne komme deg ut av det. Jeg for min egen del skulle gjerne ha hjulpet deg på noe vis, så hvis det er noe jeg (eller sikkert noen andre her på nFF også) kan gjøre, så ikke nøl med å sende en PM.

Nenzo
13. februar 2006, 04:43
veldig bra skrevet ;) håper du fikk advart noen nybegynner, selv hater jeg alt som heter dop, men det er off topic;)
ha en fortsatt godnatt freaks :)

DonVito
13. februar 2006, 05:20
Hei igjen!

Jeg må bare få begynne med å takke for tilbakemeldingene jeg har fått til nå.
Er ikke så alt for ofte jeg får slike positive bemerkninger fra folk. :)

Stormen:
Takk for at du sier jeg har stor selvinnsikt. Det betydde ganske så mye for meg at du sa akkurat det. Skal komme tilbake til hvorfor litt siden.

Og når du sier at jeg har forandret ditt syn på rusmisbrukere, så motiverte du meg akkurat til å skrive denne posten her!

Har sittet nå siden jeg hadde besøk i helga, og søkt rundt etter svar på Internett. Men det er ikke alltid like enkelt å finne fram. Har søkt etter svar på noe jeg den siste tiden har tenk mer og mer på: "Er jeg blitt schizofren?"

Før jeg prøver å forklare noe som helst, må jeg si hvorfor det betydde mye for meg at du "Stormen" sa at jeg hadde stor selvinnsikt:

Jeg har alltid følt at jeg har kunnet se på mine problemer (rusproblemer, sosiale problemer, tankemessige problemer, familieproblemer) på en objektiv måte, hvis du skjønner.

Selv om det har vært jeg som har hatt problemene, så har jeg alltid kunnet sett situasjonen fra et "faglig" perspektiv. Sett ting fra en annen side, som forsøkte å analysere, og finne svar på problemene.

Jeg har alltid følt at jeg har mulighet til å "se over", granske, lete og løse problemer som enten jeg, eller noen jeg har vært i kontakt med har hatt.

Altså, med andre (dine) ord, ha stor selvinnsikt.

Til tider så har (rusfrie) venner av meg kommentert akkurat det. Jeg har kunnet sitte sammen med dem, ruset som vanlig, og snakke dypt, analyserende og grundig om psykiske problemer, rusproblemer, grunner og konsekvenser av begge to. Jeg fortalte/forteller om det, med meg selv som eksempel. Siden jeg selv hadde/har problemene og heller ikke la/legger skjul på det. Men tilbakemeldingene jeg fikk, og stadig får er negative.

Folk tror ikke jeg har problemer, siden jeg er så klar over det selv, og kan snakke så "åpent", grundig og "faglig" om dem.

Dette har derfor satt meg i en større emosjonell og psykisk "krise":

Jeg har til tider tenkt, om jeg bare innbiller meg alt sammen. Selv om jeg vet at innerst inne gjør jeg ikke det. Jeg har, som et resultat, blitt usikker på flere ting:

Hvem er "MEG"?

Hva av det jeg tenker er "virkelighet", og hva er ikke?

Når er jeg ruset, og når er jeg ikke?

Når er jeg "normal"?

Er alt selvpåført?

Lurer jeg meg selv?

Dette er ting jeg sliter med å finne svar på. Og jeg vet at jeg har vanskelig for å betro meg til en lege, eller annen "profesjonell" hjelp, så lenge jeg ikke er ruset. Og når jeg er ruset, så vil jeg helst la være å tenke på det.

For omtrent 10 mnd siden opplevde jeg det som kalles for amfetaminpsykose. For dere som lurer på hva det er:

"...Fordi amfetamin hemmer apetitten og nedsetter sultfølelsen, vil kroniske brukere spise for lite og utvikler derfor sykdommer som har sammenheng med vitaminmangel og dårlig ernæring. Amfetamin kan i større doser ha hallusinogen virkning, og vil kunne utvikle amfetaminpsykose, en sinnslidelse som ligner en paranoid psykose. Som regel dreier det seg om en akutt psykose, som fort går over, men alvorligere tilfeller forekommer. Sansebedrag kan inntreffe, spesielt hvis stoffet injiseres..."
Kilde: Narkonettet

Dette er et minne som er brent inn i hukommelsen min, og som jeg ser tilbake på med angst. Orker derfor ikke forklare hva som skjedde, utenom at psykosen innebar at jeg fryktet for mitt eget liv. Og var SIKKER på at mine bestevenner og samboere skulle drepe meg.

Siden denne tråden her er til advarsel og informasjon, så tenkte jeg det ville være passende å legge ved litt fakta om Schizofreni:

Hva er Schizofreni?
"Schizofreni er en sinnslidelse med en forvirret virkelighetsoppfatning, preget av at tankene stopper opp eller blir uten logisk sammenheng, ofte slik at den schizofrene lager nye, merkelige ord. Den schizofrene forsvinner inn i sin egen verden og trekker seg følelsesmessig tilbake fra omgivelsene. Til å begynne med kan vedkommende ofte virke overfølsom og ta til tårene hele tiden, etterhvert blir han vanskeligere å nå inn til. Ofte utvikles vrangforestillinger og følelsen av at kroppen er forandret og at kroppen påvirkes utenfra slik at man hører stemmer eller ser syner, såkalte hallusinasjoner."
Kilde: Helsenett.no

Jeg vet ikke hvor ødelagt jeg er psykisk, fordi jeg snart ikke vet hva jeg selv tenker, eller opplever. Ofte så undrer jeg over hva jeg faktisk HAR opplevd, og hva jeg HAR tenkt, og forestilt meg.

Jeg husker så og si ingenting av noe. Og mister mer og mer grepet om ting jeg "opplever".

Jeg skal fortsette å søke rundt etter informasjon. Og dersom det er ønskelig, så kan jeg gjerne skrive mer om meg selv og hvordan min utvikling nå blir framover.

Det eneste jeg ønsker med denne tråden her, er at den kan være til advarsel for andre. Kankje til og med hjelpe en eller annen der ute, som kjenner seg igjen. Eller kanskje hindrer noen å i det hele tatt prøve "speed".

Mvh stadig like søvnløse

DonVito (på jakt etter nevrotransmittorer) :)

handy.
13. februar 2006, 05:45
veldig bra skrevet. tror jeg skal la være å speede meg på cooper-testen:p (kooper?)

Tias
13. februar 2006, 08:24
Jeg klistret tråden, veldig bra skrevet DonVito.

Ang. det med å være ruset eller ikke være ruset, så er det også noe jeg har diskutert litt med en venn av meg som har slitt litt med de samme problemene. Det virker som om de som har vært missbrukere av et eller annet stoff, i alle fall amfetamin, forandres på en eller annen måte så de egentlig ikke føler seg så veldig beruset lengre. Jeg antar at ØL ikke har samme effekten på deg som før? At du kan drikke en del øl uten å egentlig hverken føle deg eller optre særlig beruset? Hmm

I alle fall, jeg må bare få appludere deg, du virker som en svært oppegående person, og jeg må si meg helt enig med Stormen; du viser imponerende evne til å se dine egne "problemer" og hvordan disse påvirker livet ditt. Jeg er overbevist om at du kommer deg ut av dette her, og selv om du kanskje har glemt hvordan det er å være på "baselinjen" så fins det en nyktern verden der ute og det er på ingen måte umulig for deg å vende tilbake til denne.

PS: Jeg tror ikke du er Schizofren.

getlonewolf
13. februar 2006, 08:45
Seriøst! Det er den beste tråden jeg har lest på lenge, og det merkes at du virkelig vil få noe ut av tråden din! :) Må si meg helt enig med Jeb.

Jo mere man lurer på om man er schizofren, jo fortere kan man utvikle schizofreni. Ettersom hva jeg har lest her så tror jeg ikke at du er schizofren i det hele tatt! Det stemmer liksom ikke helt med din beskrivelse av deg selv.

Når du får en ende på problemet ditt så vil mange biter falle på plass, og du vil få svar på mage spørsmål. Jeg skriver "NÅR" fordi at jeg vet at dette vil gå bra siden du er så innstilt på å ikke gi opp, men basér deg ikke for mye på dette.

Dropp spørsmålet "er jeg schizofren".. dette vil du slite med om du ikke legger det til side!
Noen meninger om dette folkens?

EagleNest
13. februar 2006, 10:02
håper jeg aldri hører på fristelsen med dop. vil ikke ende opp slik.. no offence

Goda
13. februar 2006, 11:02
Jeg vil gjerne gratulere deg, DonVito, med å ha skrevet de beste postene jeg har sett på nFF på lang tid. Utrolig interessant lesning. Du greier å presse inn så mye inntrykk og tanker på så kort tekst at jeg blir rett og slett imponert. Spesielt interessant siden du (som andre og du sier selv) kan se så objektivt og klart på egne problemer.

Men jeg lurer på hva du tror kan være en løsning selv? Hvordan kan du komme deg utav det og ende opp uten problemene og avhengigheten du sliter med nå? Ser du noen løsninger? Eller vet du om noen eventuelle løsninger som er verdt å prøve?
Andre med innsikt må gjerne også svare på dette. Det kan være til hjelp både for DonVito og sikkert også andre.

tomiz
13. februar 2006, 13:35
Ikke bare er det bra skrevet. Det er sikkert flere der ute som har tenkt seg en tur på speed. Så det kan jo også hende du redder liv :)

Freaken
13. februar 2006, 14:05
Hei DonVito (Viva La Bam, aiit?:)

Ville bare si at dette er en av de peste postene jeg har sett på forumet!
Jeg har i en lengre tid hatt lyst til å prøve speed, men etter å ha lest dette, tror jeg at jeg dropper det!
Jeg håper du kommer deg ut av dette!

-Freaken

Hrunz
13. februar 2006, 14:31
Nå jeg ikke tilhenger av å henge seg altfor mye opp i slike worst-case-scenarios. Har ikke alle på ett eller annet tidspunkt hatt besøk på ungdomsskolen av en tidligere narkoman? Kan ikke huske folk reagerte med annet enn "jaja.." og "rar mann det..." Nå derimot...

Her får man svar som "nå skal jeg hvertfall aldri prøve..." etc. Men Hey Hey Hallå? Trodde dere virkelig at speed var UFARLIG? hej hej hallå! Visste dere virkelig ikke at slike ting kan skje? Du Freaken; i denne lange perioden du gikk og ville prøve, trodde du det var sukker eller rent mel som var i posen?

Skal det ikke mer til for å få deg fra det enn en tragisk historie fra en som sitter dypt i det, da betyr det at du vet altfor lite om et stoff før du prøver det, og da er det også en enda større fare for at du hender opp som Vito her. Det gjelder ikke bare speed heller. Det virker som om ingen kjenner noen som har fått livet sitt ødelagt av alkohol.
Uvøren omgang med rusmidler skaper slike tilfeller, og i overskriften på denne posten kunne det like gjerne stått "sett inn tilfeldig rusmiddel" i stedet for "speed".

Tias
13. februar 2006, 16:36
Hrunz: Jojo, det er jo klart, men det er forskjell på en kristen eks-narkoman i 50-årene og en average kid som sitter i det HER og NÅ, og ikke minst samtidig viser at han er meget oppegående. Uansett så syns jeg speed er et forferdelig rusmiddel, så eventuelle advarsler som dette er svært positivt i mine øyne, det ser vi for lite av her på nFF.

Hrunz
13. februar 2006, 16:38
Brukte kanskje litt for mange ord for å få frem poenget mitt: At altfor mange syntes det hadde vert "kult å prøve", uten at de egentlig vet - eller prøver å finne ut- hva det er snakk om, og når man ikke vet noe om det, kan man bruke nettopp denne uvitenheten som unnskyldning hvis det går på huet og ræva.

- Hæ?? Er narkotika FARLIG? Nei da gidder jeg ikke prøve.

stiansj
13. februar 2006, 16:45
SKulle du bli "frelst" fra dopet. Og kanskje like å jobbe med ungdom. Hadde du hatt en GYLDEN framtid i MOT. For makan til selvinnsikt, selv-ironi og ydmykhet har jeg da ikke sett på lenge. God bedring.

Odne
13. februar 2006, 16:56
Du illustrerer med innleggene dine her hvordan å være klar over problemene sine ikke er det samme som å løse dem.

Dette er ofte vanskelig for folk å forstå.
Man kan høre: "Du ser jo at du ødelegger livet ditt! Hvorfor slutter du ikke?"

Vel... Ting er ikke like lett som det høres ut når man sitter i klisteret...

Ønsker deg all mulig lykke og styrke til å vinne!

Hilsen en som bryr seg.

Saape
13. februar 2006, 17:01
Lykke til med å slutte den dagen det kommer. Og når du har vært nykter en stund, og suget kanskje melder seg, så kan du jo bare lese om deg selv her.
Ekstremt bra skrevet, har en kompis som har holdt på akkurat samme måten, noe han forsåvidt gjør enda. Veldig trist å se venner ende opp sånn..

DonVito
13. februar 2006, 23:03
Hei igjen!

Har ikke fått skrevet noe før nå. Har nettopp kravlet meg hjem fra jobb, i en stadig oppbyggende lykkerus. Håper alle har hatt en fin dag, og har en enda finere dag i vente!

Jeg kan ikke beskrive hvor godt det gjør å høre slike tilbakemeldinger som jeg har fått. Skulle ønske jeg kunne takke hver og en av dere...så da må jeg nesten gjøre det!

Takk skal dere ha Jeb, DarkStar, tomiz, Stormen, Nenzo, handy, Tias, getlonewolf, duxo, Freaken (ja, Viva LaBam ;)), odne og lanze!

Og så to litt mer "grundige" takker:

Hrunz:

Forstår synet ditt 100%. Var tidligere en som selv så "bort" fra slike "worst case scenarios". Helt til jeg forsto alvoret selv. (hvis det er det jeg gjør nå da)
Blir takknemlig for kritikk også. Men jeg vet at flere der ute, ønsker å høre om rusmidler fra en "likestilt", så det var grunnen for at jeg fant det positivt å skrive om dette, og om meg selv her. :) Men takk for posten din!

stiansj:

Tusen takk for flott tilbakemelding!
Nå skal du høre her. Det har seg nemlig slik at jeg har arbeidet med ungdom siden jeg var 13 år gammel faktisk. I rundt 5 år drev jeg rus-forebyggende arbeid, som en annen dobbelmoralsk politiker. :)
Det å arbeide med ungdom er noe av det mest givende jeg har gjor noen gang, og du skal ikke se bort ifra at jeg en gang blir å finne i MOT, eller tilbake der jeg arbeidet før. :)

Takker for tilbakemeldingene dere har kommet med. Og jeg tror jeg faller mer og mer bort ifra tanken om at jeg er schizofren. Vet jeg har noe som må rettes på. Men orker ikke ta stilling til det nå.

Så til dagen i dag, og videre tanker:

Jeg skrev i går (dag morges), at jeg gruet meg til denne dagen her. Fordi jeg måtte få tak i penger som jeg ikke hadde, og "speed" jeg ikke hadde. I tilleg skulle jeg på jobb klokken 16:00.

Jeg gikk rundt som en tikkende bilbombe og prøvde febrilsk å tenke ut hvordan 500 kroner kunne oppdras, når man allerede har en ganske grei gjeld.
Det endte med at jeg rundt klokken 18 ikveld "lånte" 600 kroner fra noe, eller noe jeg ikke vil nevne. (for sikkerhets skyld)

Så med pengene i hånda, ringte jeg "B", som jeg allerede har gjeld til, og fikk ordnet det. Så fikk jeg levert "sakene" på jobben min. Så hastet jeg ned på toalettet, for å tilfredstille mitt selvpåførte nevrotransmitter-behov.

Nå er musikken på mp3-spilleren skiftet kan du si. Ikke mer nevrotisk og depressiv James Blunt og Stage Dolls. Nå er det på med "technoen" igjen. Og jeg kan atter en gang lene meg tilbake, og nyte følelsen av kontroll og selvtillit, samtidig som lystige toner får den sentralstimulerende gjørma til å elte seg gjennom de venene jeg har, for til slutt å roe seg ned, og tankene på alt og ingenting igjen begynner å røre på seg.

Det er kun de første timene jeg faktisk vet om jeg er ruset eller ei. Så nå nyter jeg heller det, fram til uvitenheten og tungheten trenger seg på. I morgen tidlig, så regner jeg med å sitte å fundere på om hvilke følelser, av de jeg kjenner, som skyldes amfetaminen. Og hvilke følelser som eventuelt skyldes en annen faktor.

Jeg sitter nå, klokken 23:30, i en illustrert psykisk tilstand. Hvor jeg har det bra med meg selv, for øyeblikket. Men vet like godt som alltid, at i morgen, eller dagen derpå, så må jeg ut på jakt etter penger igjen. Og valgene er ikke akkurat utallige.

Skulle på en måte ønske at jeg kunne trykket på en knapp, som gjorde at alle rusrelaterte følelser og tanker bare forsvant. Slik at jeg kunne bli "meg selv" igjen. Den som moren min gråtende fortalte om, første gang hun fikk vite at jeg var rusmisbruker. Jeg husker ikke den personen. Men blir til stadighet minnet på den, av venner og familie. Som har kjent meg over lengre tid.

Men det nytter ikke å sitte her og sutre over det. Jeg har selv satt meg i denne situasjonen. Kanskje ikke 100 prosent med vilje. Jeg visste såklart ikke HELT hva jeg gikk til, når jeg først prøvde "speed". Selv om jeg visste om "skrekk-scenarioene", om folk som har fått livene sine ødelagt. Så var ikke tanken, på at min sterke psyke, og formidable personlighet ville gi etter for et kjemisk stoff, noe jeg bekymret meg for.

Jeg har ikke lenger noen grunn, eller "unnskyldning", for rusmisbruket. Fordi jeg ikke lenger kan huske hvorfor jeg gjør det. Det eneste jeg vet er at min mentale "tilstand" og tankegang går i vasken dersom jeg ikke ruser meg. Fordi følelsen av å være "eid" av et stoff er ganske forferdelig. Og man blir først klar over hvor mye makt stoffet har over en, når man selv går tom for det.

Det er en en desperat, mørk, depressiv og "evigvarende" ond-sirkel. Et resultat av egen "rebelsk" tankegang, uvitenhet og behov for "løsrivelse" og selvstendighet. En selvpåført "usynlig" pest, som river din psykisk hardkjørte sjel i biter, og drøvtygger den. Til det ikke er mer "menneskelig" å fordøye. Og tilbake er det "tomme" mennesket. Uten mål, mening, håp og tro. Uten tro på seg selv, sin framtid og verden rundt en.

Det eneste som kan bryte denne selvpåførte, fysisk og pspsykisk krevende plagen, er ens egen vilje og livsgnist. Ens eget mot til å stille seg opp mot seg selv og sine tanker. Ens vilje og styrke til å bekjempe sine egne komplekser og paranoide sinnstilstander.
Ens eget ønske om å finne tilbake til den "sjelen" som engang "bebodde" den nå, triste og uttørkede menneskeskikkelsen.

At jeg selv, alene, eller sammen med andre, graver. Graver til jeg finner roten til problemene mine. Og når roten er funnet, så er det essensielt at den kuttes for alltid. At tristheten og svakheten som satte meg i denne posisjonen blir tatt ett oppgjør med, slik at jeg igjen, kan føle glede, savn, håp og sorg som mennesker flest gjør.

At jeg kan skille mellom de utallige følelsene og tankene som opptar det alltid like forvirrede, innesluttede men til tider ganske opplyste sinnet mitt.

Dere har alle satt positive tanker i sving hos meg, og jeg håper virkelig at jeg har gjort noe av det samme hos en eller annen der ute. Fordi å leve smertefritt er en menneskerett, og jeg har tenkt å oppleve det før det er min tur til å "dra".

Jeg har aldri hatt ønske om å statuere enda et "worst-case scenario", med verken denne posten, eller en av de tidligere. Alle er lei av å høre hvor kaldt det er å leve på gata, hvor stygg man føler seg som narkoman og hvor mange som har dauet som følge av overdose på heroin det siste året.

Det eneste jeg ønsker er å gi dere som kanskje enda ikke har prøvd "speed", en liten advarsel. Eller kanskje jeg klarer å "stanse" noen av dere som akkurat har prøvd det. Slik at dere ikke tøyer deres egen grense. For man vet faktisk aldri når strikken ryker.
Kroppen kan man alltids fikse på. Men det kjæreste man har, er det som tilhører hodet. Og du aner ikke hvor mye du burde sette pris på å ha et "relativt" klart sinn, før du ikke lenger har det.

Dersom det er ønskelig så kan jeg alltids skrive en eller annen oppdatering her, når det skulle passe seg. Og tar gjerne imot spørsmål, dersom noe av det jeg har skrevet skulle virke "uferdig".

Kanskje jeg skal begynne å holde foredrag for folk? Hehe... kunne gjerne gitt en litt annen vinkling på saken. :) Så hvis du har en skole som trenger en "oppkvikker", så ikke nøl med å ta kontakt. Dersom paranoiaen har fått roet seg, så vet du jo aldri om jeg kanskje stiller opp. :)

Mvh han takknemlige som fortsatt IKKE gir opp

DonVito

allcapone
13. februar 2006, 23:35
Jobber du som forfatter?

DonVito
13. februar 2006, 23:38
Det gjør jeg ikke, og har heller aldri gjort det. :)

DarkStaar
14. februar 2006, 00:25
Jeg har mange venner, vel tidligere venner. De har sklidd litt bort fra både seg selv og resten av oss, desverre... Men en ting jeg syntes virker ganske felles for "speednarkomane", er at de somregel innser problemene sine, og sier at de så gjerne vil slutte... Men jeg tror dem rettogslett ikke... Nå sier jeg ikke at dem ikke kan klare det hvis de vil, men jeg tror at de innerst inne ikke vil. Hvorfor er det slik? Jo, jeg tror rettogslett ikke de vet om noen annen virkelighet enn speedverdenen lengre, noe som du også er inne på i ditt innlegg DonVito.
De må rettogslett ha speed for å fungere psykisk, såvel som fysisk...

Nå er jeg straks 22 år, og har omtrent ikke rørt speed på 2 år. Jeg fikk riktignok i meg _EN_ liten strek nå for 3 helger siden, men det er en helt annen historie. Uansett var det rundt 2 år siden sist før den stripen. Min speedkarriere begynte en gang mellom mitt 14 og mitt 16 leveår, og i godt og vel 2 år tok vi speed hver helg, hele helgen. Så begynte vi i ukedagene og holdt på hardt og lenge før de fleste av oss fant ut at dette ble for villt, og trappet kraftig ned. Deretter husker jeg ikke hva som skjedde. Plutselig ble jeg og de fleste andre "speedvennene" mine enkelt og greit lei av dette dopet. Vi kuttet det for det meste ut, og tok heller å snortet på en sjelden gang... Trist nok som det er var det 3 av kameratene mine som ikke gikk samme veien. De kjørte bare enda hardere på, og samtlige av dem er sprøytenarkomane den dag i dag.

Jeg har derimot aldri hatt noen problemer med speed. Ville ikke tatt det dopet i nyktern tilstand om det så hadde blitt kastet på meg. Hvis jeg er full riktignok, da kan jeg la meg lure.. Jeg syntes rettogslett ikke at nedturen og alle problemene som dopet måtte føre med seg er verdt en enerigifyllt dag og søvnløs natt.

Poenget mitt, og spørsmålet til deg DonVito er; Vil du egentlig slutte? Jeg mener... Du føler kanskje viljen er der, men let innerst inne i deg selv og still deg følgende spørsmål: "Vil jeg virkelig slutte? Er det verdt å ødelegge megselv på dette viset?" Dette er kanskje teite spørsmål, men speed fucker opp alt psykisk, fysisk, og rundt deg! Innse hvor utrolig meningsløst det dopet er, og du har allerede tatt første steget.

La merke til at du skrev at du skulle få hjelp. Tror det var i mars?. Dette er jo flott, men hva med å starte allerede nå, for deg selv? Sett opp selvdisiplinen din ett par hakk og spør familien din om hjelp. Jeg vet det ikke kommer til å bli enkelt, men innse det. Du skal rettogslett ikke ta mer speed! Isoler deg om nødvendig. La speeden komme helt ut av systemet, og den virkelige verdenen komme inn igjen, tatt i betrakning at du virkelig vil slutte da! Og hey, who knows... Kanskje du liker å sove igjen ;)

Jeg er kanskje litt frekk her når jeg sier hva du skal og hva du ikke skal gjøre, men jeg utfordrer deg. Slutt med speeden din så skal jeg slutte med hasjen min! (selvom jeg ikke har lyst :P)

Carpe Diem!

(Beklager hvis det ble litt rotete her nå, men ble utrolig mye å feste til papiret av en utrolig trøtt person)

EDIT: Jeg er enig med resten av folket her som mener på at du hadde vært flink til rusforebyggende arbeid. Men husk på en ting. Du må hjelpe deg selv før du bør løpe rundt og hjelpe andre. Tenk på degselv i 3person, som en person du gjerne vil hjelpe. Hva sier du til denne personen for å hjelpe han? Hva gjør du med denne personen for å hjelpe han?

Lee
14. februar 2006, 00:32
Hei, må vel nesten takke for en utrolig godt skrevet, og rørende tråd. Jeg har lyst til å gi deg en klem :)
Du skrev i den første posten din at du hadde problemer med hukommelsen som følge av missbruket ditt, jeg vil i den sammenheng foreslå at du kanskje kan prøve å skrive dagbok. Skriv ned noen ting hver dag, hva du har gjort, hva du har tenkt. Så kan kanskje det du har skrevet ned gi deg litt perspektiv på ting, litt sammenheng i hverdagen.
Håper virkelig du kommer deg ut av dette, og at du fortsetter skrivingen din i denne tråden.

laksen
14. februar 2006, 00:34
Flott at du klarer å formulere deg slik at du ikke blir moraliserende i dine advarsler. Husker når vi hadde besøk av MOT eller Frelsesarmeen på skolen en gang i tiden så virket det som om at rusmisbrukerne ble fremstilt som noe slags uvirkelig og fjernt. Nesten som om de prøvde å skremme oss vekk fra å prøve. Din "vinkling" ville absolutt funke bedre enn dagens skoleforedrag. Du burde virkelig tenke på å gi rusforebyggende arbeid en sjanse, for med den selvinnsikt du synes til å ha så kan slikt arbeid kanskje virke selvterapeutiskt.
Uansett så ønsker jeg deg lykke til med å bli nykter....

DonVito
14. februar 2006, 04:47
Heisann!

Jeg titter innom igjen, for å få med meg oppdateringene fra tilbakemeldings-fronten. Og blir riktig så glad og fornøyd når jeg leser hva som har blitt skrevet de siste timene.
Igjen takk for positive tilbakemeldinger, kritikk, forslag og komplimenter!

Tenkte jeg skulle skrive et svar til deg, DarkStaar, siden du har tatt deg tid til å fortelle litt om deg selv.

Godt skrevet innlegg, med flere meget fornuftige synspunkter og forslag!

Jeg forstår, ved å lese innlegget ditt, at du selv har en del erfaring fra "speed"-(mis)bruk. Og jeg forstår godt det du vil formidle.

Du spør, alt i alt, om jeg (DonVito) VIRKELIG VIL slutte mitt rusmisbruk.
Og her har du mitt, forhåpentligvis, forklarende svar:

Mitt største, og kanskje eneste ønske for tiden er å kunne leve normalt. Kunne slippe ut fra det mentale kaoset som ofte omringer meg. Kunne leve uten å være paranoid, redd, trist, søvnløs, asosial og hva ellers som måtte følge med.

Altså, så har jeg virkelig lyst å slutte å ruse meg. Men la meg prøve å forklare (IKKE FORSVARE) hvorfor jeg finner dette som en meget stor, og til tider uoverkommelig utfordring. (skal jeg først være åpen og ærlig, så må jeg det)

(Teksten som følger er ikke ment for å samle sympati. Men for å sette ting i perspektiv!)

Jeg har hele mitt liv, trodd jeg var et "null". Jeg har alltid følt meg verdiløs, og misforstått. I over 13 år, var jeg et "daglig" mobbeoffer. Utsatt for psykisk vold stort sett i hvilken som helst situasjon jeg kom oppi. Enten det var på skolen, hjemme eller på fritiden.

På skolen var jeg (stort sett) uten en vennekrets helt fra førskolen og til jeg begynte i 9. klasse, 14 år gammel. Jeg lærte å bli en, på overflaten, psykisk meget sterk person. Og gav aldri etter for press, eller mobbingen. Jeg skjulte min egentlige oppfatning med et "steinansikt", for ikke å vise hvor "flau" og rett og slett jævlig jeg følte meg innvendig. Følte et ekstremt hat mot verden, for at jeg var den jeg var. Og fordi jeg måtte gå gjennom så mye urettferdighet og tristhet, for at andre skulle more seg.

Jeg prøvde å ta livet mitt første gang, da jeg var rundt 10 år. Var ikke helt sikker på hvordan jeg skulle gjøre det, så det forsøket ble avverget av foreldrene mine.

Jeg har aldri hatt en ordentlig far, siden han stakk av før jeg rakk å skape et eneste minne om han. Har per i dag ingen fungerende familie. Hele slekten på "mor-siden" vil ikke ha noe med meg, eller andre her i huset å gjøre. (Går ikke videre inn på den historien)

Dette resulterer i at jeg, i familien, kun har min egen mor og stefar å henvende meg til dersom jeg skulle ha noe på hjertet.

Moren min er selv meget dårlig stilt psykisk, og truet med selvmord da hun første gang fikk vite at jeg brukte stoff. Hun er med andre ord helt umulig å betro seg til. Fordi hun alltid ender opp med å skylde på seg selv, for så å "gi opp livet, og verden".

Stefaren min kan jeg snakke med, til en viss grad. Men føler allikevel at noe ikke er helt "som det skal være", dersom jeg skal henvende meg til han. For eksempel, så var jeg 12 år første gang jeg hadde en normal samtale med stefaren min. Han hadde da vært "pappaen" min i 10 år.

Da jeg var 13 år, og gikk mitt første år på ungdomskolen, fikk jeg en total psykisk knekk. Jeg var så psykisk nedbrutt av all den intense mobbingen som foregikk, at jeg falt sammen på gulvet hjemme, foran foreldrene mine. Jeg fortalte dem alt, fordi jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre lenger. På vei hjem fra skolen den dagen var planen opprinnelig å gå opp på soverommet og ta livet mitt. Men falt sammen før den tid kom.

Alt dette her ble tatt, i mine foreldres øyne, seriøst. De skulle komme til bunns i problemene mine, og "hjelpe" meg. For å gjøre en lang historie kort, så endte det hele opp med at foreldrene mine kontaktet diverse hjelpeorganer, uten at noe videre hendte. Fordi de klarte ikke å gjennomskue mitt alltid like "stolte" "steinansikt", som dagen etterpå sa at jeg klarte meg bra, og at proffesjonell hjelp ikke ville være nødvendig.

Jeg vet at jeg har vært, og er utrolig flink til å skjule følelser. Helt til jeg får tid for meg selv, og må slippe alt ut. Sånn har jeg det fortsatt.

Men livet mitt er ikke lenger preget av mobbing. For jeg er ikke lenger "feit", har briller og "nerd".

Jeg er i dag 190 centimeter høy, uten briller og har normal kroppsbygning. Jeg vet egentlig godt at jeg ikke ser unormal eller "stygg" ut, og har selv merket forandring i hvordan "verden" behandler meg de siste årene.

Jeg VET at folk ikke lenger mobber meg, eller ser på meg som mindre verdifull enn andre. Innerst inne så VET jeg det. Men jeg klarer ikke overbevise meg selv godt nok. Fordi minnene fra 13 år med daglig intens mobbing og "undertrykkelse" sitter fortsatt brent inn i skallen på meg.

Jeg har, selv om det aldri virker slik, elendig selvtillit. Helt forferdelig, for å være ærlig. Jeg føler alt og alle ser på meg hele tiden, og tenker negativt om meg. Ikke fordi jeg skulle se "feit" ut, være "stygg" eller noe. Men fordi jeg har blitt "lært" opp til at jeg er "verdt" mindre enn andre, og at alle andre ser bedre ut enn meg, og har rett til å påpeke det.

Men denne elendige selvtillitten forsvinner når jeg ruser meg. Når jeg er i min daglige amfetaminrus, så opplever jeg en god, eller hvertfall forbedret selvtillit. Jeg kan gjøre mine daglige gjøremål, uten å måtte tenke like mye på hvordan resten av verden oppfatter meg. Og uten å konstant minne meg selv på hva som er galt med meg og så videre.

Er viktig at du ikke misforstår det jeg har skrevet ovenfor. Jeg lever ikke i en fantasi-verden, hvor jeg tror at jeg må være kul for å overleve. Er langt ifra slik det fungerer.
Jeg har bare levd et liv, hvor jeg hver dag, hele tiden har fått påpekt hva som er "galt" med meg, og at jeg er mindre verdt enn alle andre.
Det gir meg derfor et snev av selvtillit når jeg er den personen jeg i dag "er". "Mannen" med en illusjon av god selvtillit.

Etter at jeg ble 14 år så har jeg alltid hatt mange venner, og har i dag en enorm omgangskrets. Dette setter jeg såklart pris på. Men selv om jeg har mange venner, så finnes det kun 2 personer jeg betror meg til, og stoler på. Fordi, preget av fortiden, så har jeg vanskelig for å stole 100 prosent på noen.

Altså, jeg lever i en hverdag, hvor jeg tenker på hvordan jeg ser ut, og blir oppfattet av andre, HELE tiden. Og ikke bare slik som den gjennomsnittlige nordmann. Men det grenser vel snart til sykelig, hvor opptatt jeg er av å se "ordentlig" ut. Jeg ser hele tiden negative ting med meg selv. Fordi jeg har blitt så UBESKRIVELIG nedtrykt gjennom livet. Det er helt umulig for meg å beskrive med ord. Det er som en Steven Spielberg-film. Det må oppleves.

For følelsen av total, konstant depresjon og angst er ikke behagelig. Og jeg husker enda konkrete situasjoner fra når jeg var rundt 7 år gammel, og ble hardt og intenst mobbet. Både fysisk og psykisk.

Jeg vet godt at jeg, etter masse arbeid, kan oppnå samme selvtillit, dersom jeg slutter å ruse meg, og får hjelp. Men den "kneiken" virker totalt uoverkommelig. Og er preget av alt for mye følelser og triste minner, som forsvinner når jeg trer inn i min "kontrollerte" "rusverden".

I tillegg til det som er beskrevet (gjerne FOR grundig?) ovenfor, så har jeg vært øyevitne til mine egne foreldres utroskap. Husker at jeg som 6-åring tok stefaren min på fersk gjerning sammen med moren til min daværende bestevenn.
Jeg husker mine foreldres vold mot hverandre og til tider så har jeg selv blitt utsatt for fysisk vold/avstraffelse fra mine egne foreldre.

Alt dette er ting som har vært med på å forme meg til den (over)følsomme, ydmyke, innelukkede og tillitsøkende personen jeg i dag er.

Jeg er veldig følsom for omverdenen, og bekymrer meg konstant for alt. Rusingen min gjør at jeg ikke lenger er i, eller bare glemmer, deler av, eller all tristheten, depresjonene og angsten som har preget HELE livet mitt.

Vet at jeg er langt ifra alene om å ha hatt samme, eller i hvertfall lignende problemer. Men jeg er en person som har vanskelig, eller umulig for å åpne meg 100%, og betro til folk. Fordi jeg aldri har blitt lært opp hjemme til at man skal det. Jeg har blitt lært opp til at hvis man gråt, så var man ei pyse. Og forståelse og empati har alltid sett ut til å være et fremmedord hjemme i familien.

Jeg har vokst opp i frykt for meg selv og mine følelser. Fordi hverdagens enorme påkjenninger med mobbing ikke måtte vises hjemme. For hvis følelser, i form av gråt og tristhet ble vist, så kunne jeg risikere å får gjennomgå verbalt av min alltid like fryktløse stefar.

Ingen i min familie har NOENGANG sagt at de har vært glad i meg. Direkte til meg. I min familie skulle man vise "steinansiktet", hvis ikke fikk du gjennomgå!

Jeg vet også at ikke alle har behov for å høre slike ting av familiemedlemmer. Men jeg er et følsomt menneske. Og det å bare få en påminnelse om at noen setter pris på deg, betyr derfor ganske mye. Tror jeg var nærmere 16 år, første gang en person sa til meg, og virkelig mente, at den var glad i meg. Og det var ei venninne?!

Håper dette satt ting litt i perspektiv.

Kun 1 person, av alle jeg kjenner, eller noensinne har kjent, kjenner til denne historien om meg. Jeg skriver den her til dere, fordi jeg føler at den er med på å sette ting i perspektiv. Dessuten er jeg forholdsvis anonym her på forumet, så jeg føler at ingen skade vil komme som et resultat av det.

Men i den virkelige verden, så er det kun èn person. Og den personen har i tillegg fått en mye grundigere fortalt historie. Jeg brukte over ett døgn på å fortelle den til "den beste vennen jeg noensinne har hatt". Jeg har kjent vedkommende i snart 14 år, og ville uten å nøle tatt ei kule for vedkommende. Gjerne et helt magasin også.

Håper dere nå forstår hvor vanskelig jeg har for å stole helt på en person. Det skal en del til.

Så for å svare mer konkret på spørsmålet ditt, DarkStaar:
Jeg vil, mer enn noe annet, bli rusfri. Men jeg har så utrolig mye som holder meg tilbake. Jeg har klart å overbevise meg selv om, at den selvkontrollen og tillitten jeg får på amfetamin er totalt uoppnåelig for mitt vedkommende i et rusfritt liv. Selv om jeg allikevel vet at det ikke er tilfelle.

Derfor har jeg nå søkt hjelp, og arbeider hver eneste dag med å motivere meg, til den dagen kommer. Den dagen der jeg skal få min sjanse til å bli fri. Fri fra et psykisk helvete, som har torturert meg så lenge min stadig mer glemsomme hjerne kan huske.

Utfordringen, som jeg hver dag tenker på. Og som skremmer meg like mye hver gang, er:
Vil jeg også denne gangen benekte og bagatellisere problemene mine? Kun fordi jeg er for "pyse" til å kunne åpne meg og betro meg til profesjonelle?

Eller klarer jeg denne gangen å overvinne mitt eget ego, for å få hjelp til å grave etter problemene, og røske de ut ved roten?

Eller vil jeg nok en gang gjemme meg bak "masken". Fordi frykten for å åpent innse at jeg virkelig trenger hjelp blir for stor?

Jeg håper hvertfall jeg klarer å overvinne frykten!

Føler gjerne at jeg har "gitt" litt mye av meg selv nå. Men jeg håper det er verdt bryet. Og at folk tolker det jeg har skrevet, på riktig måte.

Og så håper jeg fortsatt en eller annen der ute, tenker seg ekstra godt om, før vedkommende takker ja til å teste "speed". Eller lar nysgjerrigheten ta overhånd.
Fordi de fleste psykiske problemer og hindringer jeg står overnfor i dag, vet jeg inderlig godt, er skapt av eller forstørret av mitt rusmisbruk.

Tilleggsinformasjon:
For deg som trodde at jeg er 45 år, hjemløs,og har brukt stoff i 30 år.
Det stemmer ikke. :)

Mvh den søvnløse og kontaktsøkende som FORTSATT henger med

DonVito

Magisk
14. februar 2006, 05:32
Ok.. Jeg sitter å leser innleggene dine. Har fulgt med siden du startet tråden. Jeg blir helt.. Ja.. Finner ikke ord. Med den siste posten din her, så kjenner jeg meg selv igjen. Ser liksom verden igjennom dine øyne. Nesten så jeg kjenner en klump i halsen og tårer i øynene. Har kjørt meg opp i en "lignende" situasjon som deg. Kun har 2 venner man kan forholde seg, ingen familie, litt utskeielse med annet enn alko.
Sitti med en kniv mot pulsåra og bare ville dra den raskt og hardt over og gjøre alt ferdig, men med ett tenker jeg over hvor gammel jeg er(22år). Og på de som sitter hjemme. Og på de 2 vennene jeg liksom kan betro meg til. Så bare kan jeg legge den vekk.

Jeg håper så inderlig at du kommer deg vekk fra speeden og kan gjøre livet ditt til noe helt annet enn det du har hatt hittil. Som medmenneske unner jeg deg det.
Nå skal jeg ikke skrive mer rart her, siden de fleste allerede har sagt det jeg også vil skrive liksom.

Men skulle det være noe så kan jeg PM'es. Om du trenger noen å skrive litt med. :)

Helt
14. februar 2006, 13:17
Jeg har også fulgt med siden du startet tråde og har lest alle innleggene dine her. Blir helt paff her jeg sitter. kjenner meg igjen i mye av det du skriver om familie og venner. Har selv bare en venn jeg forteller alt til, og jeg hadde mer en gjerne tatt en kule eller et helt magasin for den karen som du selv skriver :)

Og det med familie kjenner jeg meg godt igjen i. Familien min har vert preget av mye alkohol, vold og kjefting og smelling i alle retninger og ryktene går som klamydia i en russebil her på bygda. Så en god og forståelig famile er sikkert brillefint og ha i den situisajonen du er i nå.

Og må si som mange andre har sagt her. Du virker som en oppegående person som virklig innser probleme dine og er virklig i stand til og ta i et tak og komme deg ut av problemene dine. Stå på sier jeg!

håper virklig du kommer du av dritten du har endt opp i :)

abscissa
14. februar 2006, 13:48
Veldig bra skrevet :P

Har aldri tenkt å prøve og har egentlig ikke tenkt til det heller ;)

Tenker stadig på de som er (dop vrak) no offence..... syns jævelig synd på de . GOOD LUCK

sh33p
14. februar 2006, 13:54
Jeg bor heldigvis der det er vanskeligt å få tak i, og der ingen av vennene mine driver med det. ++ Hvis jeg så mye som drikker en slurk alkohol, eller tar ett drag røyk, så mister jeg 25000kr (Nei, ikke pga prisen på røyk eller noe sånn).

Men DonVito, du virker så jævli oppegående, folk tror til og med du er forfatter (noe jeg kan vere enig med) du skriver jo knall poster :)
Er det ikke på tide at du kommer deg ut av denne dritten ? Ja, for eksempel, bli forfatter, du har sinnsykt med skills innen det, skrive en livsbiografi :p
Good Luck !

Gaffelkake
14. februar 2006, 14:01
Veldig bra skrevet :P

Har aldri tenkt å prøve og har egentlig ikke tenkt til det heller ;)

Tenker stadig på de som er (dop vrak) no offence..... syns jævelig synd på de . GOOD LUCK

Vet du ikke mente noe med å skrive dop vrak.. Men vær så snill å ikke bruk denne beskrivelsen uansett. Bruk rus(mis)bruker... Dopvrak er en utrolig nedsettende betegnelse på personer som sliter med rusmidler.. I tillegg så fungerer mange rusmisbrukere veldig godt i arbeidslivet og samfunnet ellers så lenge de har rusmiddelet sitt...

Anyway..

Takk for posten DonVito.

Mye interresant lesning her.

Ønsker deg lykke til med slutting osv, håper du får orden på ting.. Har gått igjennom mye av det samme selv, heldigvis klart meg nogenlunde. Men du fikk meg til å innse et par ting... Mer om det senere...

Pumpkin
14. februar 2006, 14:08
Du burde starte din egen Blogg-side!

Jeg hadde iaff blitt en fast leser!

Utorlig mye interresant å lese :)

abelBerg
14. februar 2006, 14:09
Er mektig imponert over hvor artikulert du er til å være et "dophode" :)

sh33p
Uansett virker det ikke som om DonVito er dopvrak. Rus(mis)bruker er vel noe annet enn Dopvrak. Ville tro at dopvrak er noen som knapt kan gå, eller snakke ol. pga mye rusing.

Gaffelkake
Du burde starte din egen Blogg-side!

Jeg hadde iaff blitt en fast leser!

Utorlig mye interresant å lese :)

Ja, si ifra hvis du vil ha bruker på http://www.psyculture.net

Her går det mye i lignende temaer...

Vil gjerne bidra til å spre denne infoen videre.

Edit: Sh33p: My point exactly.. Synes det er et latterlig uttrykk uansett men..

DonVito
14. februar 2006, 14:17
Jeg finner ikke ord for hvor ekstrem glede jeg føler akkurat nå. En etterlengtet følelse av faktisk å gjøre noe meningsfullt.

La meg samle tankene, og alle intrykkene, så kommer jeg tilbake med en oppdatering om forhåpentligvis ikke så alt for lenge.

En varm kopp kakao til alle mine medmennesker

Mvh

DonVito

Acefychan
14. februar 2006, 15:36
Jeg registrerte meg på forumet kun for å gi deg et klapp på ryggen og ønske deg "lykke til". Det er sannsynligvis det mest imponerende stykke tekst jeg har lest på gud vet hvor lenge. Denne tråden ble også bookmarked.

Keep UP the good work.

DarkStaar
14. februar 2006, 20:04
Identifiserer meg med mye av det du skriver DonVito. Jeg har også hatt en problematisk oppvekst, selvom den ikke kommer i nærheten av de smertene du sikkert har følt oppigjennom. Jeg føler imidlertid ikke at det helt er nødvendig at jeg legger ut alt her i full offentlighet, men du er velkommen til å sende meg en PM hvis du vil høre min historie:)

Jeg håper virkelig at du klarer å komme deg ut av dette, og det tror jeg at du gjør hvis du bruker samme energien på deg selv som du har brukt her på å advare andre mot dette dopet.

Det som jeg alltid syntes er viktig, det er å tenke positivt på fremtiden, og glemme det negative som har skjedd, fordi det tilhører trossalt fortiden. Fremtiden kan du selv forme som du vil, bare du går inn for det.

Jeg avslutter med å sitere hva en vís mann en gang sa; "Ingenting er umulig"

Bananeter
14. februar 2006, 20:49
Langvarig misbruk av amfetamin kan føre til syntomer som er lik syntomene på paranoid schizofreni. Flere speedfreaks har blitt feildiagnosert med schizofreni, så det er nok lite sannsynlig at du har utviklet schizofreni av den grunn. Grunnen til at du føler deg mer normal når du tar speed etter en lang periode er at speed ligner kjemisk sett med neurotransmittere i hjernen, dvs kjemiske stoffer som binder seg til reseptorer i synapsene.
Synapser er små mellomrom mellom hjerneceller hvor informasjon blir overført fra celle til celle. Amfetamin ligner bla på neurotransmittern dopamin som er forbundet med belønningssystemet i hjernen. Når du overstimulerer disse reseptorene vil det føre til at de blir nedregulert. Det vil altså føre til at det blir en normaltilstand med høyt dopaminnivå og tilsvarende nedregulerte reseptorer. Når du slutter å ta amfetamin tar det en stund før reseptorene reguleres til vanlig nivå, noe som fører med seg ubehaget forbundet med abstinenser.
Kroniske misbrukere av amfetamin viser også tegn til hjerneskade lenge etter de har sluttet, så du får gjøre ditt beste får å slutte så fort som mulig.

Freaken
14. februar 2006, 21:06
Jeg blir helt rørt her jeg sitter og leser, og jeg håper virkelig at du kommer deg ut av dette!
Jeg tror at du burde finne deg en hobby av noe slag, det kan hjelpe deg ut av dette!

Bli forfatter som noen her foreslo kanskje? Du skriver utrolig bra!

Croch
14. februar 2006, 21:34
Dette er et gått eksemple på oppegående menesker som tok en feil sving. Håper du virkelig kommer deg ut av dette. Jeg kan se det for meg. Du kan _LETT_ bli den neste Lasse Gustafsson.

Lykke til videre i livet. Dette kommer du ut av!

DonVito
15. februar 2006, 09:08
Til alle dere som har sendt meg PM's. Jeg setter ubeskrivelig pris på det!

Satt meg nettopp ned for å skrive ett nytt innlegg, og svar på alle meldingene jeg har fått. Men jeg er desverre ikke i stand til det for øyeblikket. Har ikke sovet på, gud-vite-hvor-lenge, og etter å ha kommet hjem fra nattskift i dag, så ligger jeg her og sjelver og puster tungt.

Jeg trenger litt tid på meg for å få samlet meg selv, og skrevet alle svarene. Men, jeg garanterer, at svar vil komme. :)

Tenkte det ville være enklest å opplyse om det direkte her i tråden.

Vi prates snart!

DonVito

sikamikanico
15. februar 2006, 10:13
Ble helt satt ut av det du har skrevet!..
Veldig bra..håper du kommer deg bra utav
Har selv prøvd selv en god del for mange ganger!
Angrer gjør jeg og.man sier engang..men det blir fler uansett hva!
Man Juger til kameratene som stoler på deg,sier man ikke gjør det..selvom man egentlig gjør det med de man går med og...man begynner å gå med de andre vennene..er aldri mer med de man faktisk alltid var med før!..og det suger bare vilt etterhvert!..håper alt blir bra med deg donvito!

Justin Sane
15. februar 2006, 13:37
Hadde en kompis som tilta helt av speed en periode! Innbilte seg at han så seg selv på Mezz(?) Tv og var helt overbevist om at han levde et truman show-aktig liv! ganske kraftig psykose med andre ord! Der og da trodde han at han hadde funnet sannheten og at livet hans var på absolutt høyde og han minnet fryktelig mye om en parodi på en gal person, men skremmende nok, så var dette så altfor ekte for han! :/

Dessuten har jeg aldri sett en person så SCHTØGG (utmagra, store poser under øynene, skjelvende) men samtidig så frempå! Han trodde han var gudommelig kjekk der han gikk rundt, han trodde og alle ord han sa ga mening, men han snøvlet usammenhengendes og hoppet fra tema til tema!

Riktignok hadde han den klassiske amfetamin-utstråling i begynnelsen da jeg møtte han på en fest på den tiden da han først fikk tak i dritten.
Så jodda, amfetamin kan få deg til å stråle, MEN, du blir bare innbilt smartere fordi du mister selvkritikk! Det som skjer er at du kun velger de ENKLESTE LØSNINGENE! I en edru tilstand ville en person aldri sagt eller gjort de tingene om han hadde vært helt edru tilstand! du høres rett og slett ut som en femåring som prøver å leke arrogant! Alt mangler orginalitet, som sagt, de enkleste løsningene....

Bra noen advarer mot dritten på en sånn bra måte!
Lykke til DonVito!

Dboy2k
15. februar 2006, 15:08
På Somethingawful har jeg sett flere tråder som det her, du bør lese litt der, få litt perspektiv på ting. Jeg skal ikke på noen måte uttale meg om hvor lett det er å slutte, men jeg har et spørsmål som du sikkert kan svare på. Vet at i Russland i gamle dager, vet ikke om de gjør det enda, så bandt de fast rusmisbrukerne til en seng i ukesvis og holdt de der til stoffet var helt ute av kroppen.Eneste de fikk var mat og drikke pluss dobesøk i ny og ne. Hvordan tror du at du ville reagert på en sånn "behandling"? Blir man bare gal av det?

Men for all del, flott tråd, gripende historie, lykke til videre. Håper du kommer deg ut av det og tilbake til det virkelige liv...

Saape
15. februar 2006, 18:01
haha ja, den mess tv greia har jeg vært borti før. tror det er nok av folk som sitter å prater til tvn etter noen dager på speed :)

Loketrollet
15. februar 2006, 18:45
Jeg har respekt, så jeg tok meg tid til å lese igjennom alle postene i denne tråden, før jeg skriver hva som slo meg fra første post.
Og, ja, jeg sitter meg tårer i øynene som de fleste andre.
Men ikke på grunn av historien din - har vært på speedkjøret selv -, men på grunn av at jeg vet at du bruker amfetaminen for å nettopp kunne skrive disse lange, rørende postene, med å gud så mye selvinnsikt (igjen; amfetamin). Jeg ser deg DonVito, og jeg vet nøyaktig hvordan du har det der du sitter og skriver. Nei, jeg er ikke arrogant og tror jeg vet alt, men jeg kjenner amfetaminens virkning som min egen lomme. Hvor digg det er å sitte forann pc'en og bruke flere timer på å skrive lange, velformulerte innlegg, etter endt "kjør" - de små timene før avtenningen innhenter deg. Man blir stolt av seg selv, visst faen. Men når du tenker etter på hvor mange hjerneceller du brendte vekk for å kunne klare å gjøre det, enten det er å skrive eller jobbe seg igjennom masse arbeid på rekordtid, synes du det var verdt det?

For all del, jeg ønsker deg det beste og ser situasjonen din. Det virker håpløst når man vet at uten amfen, så fungerer du ikke.

Til de som har lyst å slenge meg full i drit fordi det ikke virker som om jeg føler med DonVito i det hele tatt: Kunne ikke brydd meg mindre.
Jeg skriver kun en liten vekker her, hovedsaklig til DonVito.
Kutt ut dopet hvis du vil og er klar for det..

Lykke til, med vennlig hilsen! ;)

sikamikanico
15. februar 2006, 23:29
Er helt sant det du siet loketrollet..er ikke vits å slenge drit om det..pga det er akuratt sånn det er:s
Skriver så det ryker av tastaturet..å føler seg best!..
Når amf er ute så ..er det ikke det samme...kutt ut dopet hvis du vil og er klar for det..men det er ikke alltid så lett heller,hvis du skjønner han donvito..det er trist..
:(

Tias
16. februar 2006, 00:00
Hehe, tenkte akkurat samme tanken Loketrollet, han hadde aldri skrevet disse lange innleggene uten nettop amfetamin.

samefaen
16. februar 2006, 00:03
word.. jeg er 17 og vet akkurat hvordan det der er...

"nei, jeg skal bare teste det én gang"

DEN funker ikke. gikk ett halvt år så PLOPP
en og en halv uke i strekk, til slutt gikk jeg rundt med spastiske rykninger i kroppen, og taleproblemer.. veninna mi var med meg hele tida og prøvde å få meg ned og begynte til og med å gråte, men jeg fatta det bare ikke selv

og det har skjedd med ALLE jeg kjenner som har prøvd speed "én gang"

jeg kom med vekk fra det til slutt, men jeg var nødt til å flytte til andre siden av landet for å faktisk kunne slutte helt.. ble tilbudt krystallisert metamfetamin for en uke siden.. fy faen, det har aldri kriblet sånn i kroppen.. men jeg sa NEI! HAHA

moral: ones a freak, always a freak

og

hold deg til kaffe

DonVito
16. februar 2006, 05:20
Da takker jeg for alle svar og tilbakemeldinger!

Har, på oppfordring fra flere her inne, valgt å starte min egen blogg.
Her skal jeg kontinuerlig legge ut tekster med mine tanker, ideer, utfordringer og opplevelser.

Bloggen ligger på VG sine blogg-sider, og jeg går under nicket "thinkalot".

Kanskje det til og med vil fungere som en dagbok, som vil følge meg hele veien, frem til jeg stolt kan si at jeg er EKS-rusmisbruker.

Håper folk finner bloggen interessant. Og jeg blir alltid like takknemlig for tilbakemeldinger og kommentarer.

Velkommen til "En rusmisbrukers verden" (http://www.vgb.no/7360/) .

Håper fortsatt at noe av det jeg sier, vil ha en forebyggende effekt for personer som sitter med spørsmål og tanker rundt amfetamin, og dets innvirkning på psyken, helsen og livet.

Mvh han som alltid henger med

DonVito

b1rken
16. februar 2006, 07:17
Har lest alt du har skrevet, og er utrolig imponert. Ikke bare fortelle du om alle følelsene og problemene dine, men du forteller det på en helt utrolig måte. Bloggen du lagde syntes jeg var en god ide, og jeg kan neste love deg at folk herfra kommer til å sjekke den regelmessig (Jeg kommer hvertfall til å sjekke). Lykke til, Stå på!

DonVito
16. februar 2006, 07:44
Edit:

På bloggsidene kaller jeg meg DonVito, og bloggen heter "Ruset på livet".

Alphanio
17. februar 2006, 07:47
Du skriver bra og siden tråden er sticky så skal jeg titte innom bloggen din i jevne mellomrom.
Speed sliter noe sinnsykt på kroppen, det er forferdelig. Hjertet som banker dobbelt så fort som vanlig, alle timene/dagene hjernen, kroppen, øynene og alt det andre trengte søvn, all den energien du ikke har men overbeviser kroppen om att du har.

Bra de fleste jeg kjenner har lagt speed for hat.

Forstår ikke att du tørr å gå på jobb i speed form. Store pupiller, svette, giratryne, hjerne som driver å kobler ut fordi du har vert våken i 4-5 dager i strekk.

Lykke til.

DarkStaar
17. februar 2006, 08:51
z10an: Når man er avhengig av amfetamin, trenger man gjerne det for å kunne fungere "normalt", og de fleste er flinke til å skjule symptonene man får ved bruk.

Alphanio
17. februar 2006, 08:58
z10an: Når man er avhengig av amfetamin, trenger man gjerne det for å kunne fungere "normalt", og de fleste er flinke til å skjule symptonene man får ved bruk.
De symptoMene jeg tenker på er kattepiss-svette lukten som kommer på en nedtur.
De pupillene man får.
Og utkoblingen som forekommer etter 4-5 døgn.

Igrunn er tilstanden så lik normal som du kan få det i forhold til ett rusmiddel, det er nesten ?vanskligere? å skjule att du har drukket 2 halvlitere før du kom på jobb, med tanke på den tilstanden hode er i.

Gaffelkake
17. februar 2006, 09:00
Er nok ikke så vanskelig å skjule akkurat den rusen nei. Nedturen kan bli vanskeligere. Men da kan du som oftest bare dra på deg feber og dra hjem fra jobb vil jeg tro...

DonVito
17. februar 2006, 20:07
Jeg har aldri hatt problem med å skjule "rusen" på jobb. Arbeider i butikk, og behandler uttaligge kunder daglig.

All svette, "giratryne" og lignende som blir nevnt her i tråden, er ikke ting jeg legger merke til. Svetter ikke noe mer enn vanlig, og ser heller bare mer vennlig ut i anisktsuttrykket.

Jeg lukter aldri "kattepiss", som en eller annen omtalte. Dusjer så ofte jeg har mulighet, og har aldri fått noe kommentarer på det.

Det med at man "kobler ut" etter 4 - 5 dager, ser jeg heller bare på som en liten utfordring. Når jeg merker at jeg har gått lenge våken på "speed", så blir det bare "gøyere" å gå på jobb. Alt blir om til en utfordring, og hjernen får virkelig arbeida, i et forsøk på å holde oppførselen mest mulig mennekelig.

Det blir heller aldri store pupiller. Er så veldig sterkt lys i en butikk, at jeg ikke trenger tenke på det.

- DonVito

Odne
18. februar 2006, 00:00
Med den viljestyrken du legger for dagen kommer du ikke til å klare å slutte.
Du kommer til å ende opp på sykehuset med akutt psykose eller en så nedbrudt kropp at det er fare for ditt eget liv.
Da får familie og venner greie på hvor ille det er med deg. Hemmeligheten er da ute.
Først da ser jeg din første mulighet til å slutte.

Av hva du skriver kan jeg ikke se at du har det som skal til for å slutte på egenhånd.
Jeg vet jeg høres overlegen og ekkel ut, men jeg har fulgt tråden en stund nå og dette er hva jeg tror.

En tredje mulighet jeg ser i din fremtid er den veien broren min gikk. Han begynte å deale for å finansiere sitt eget forbruk. Etterhvert forsvant all kritisk sans og han solgte til 20 åringer som han VISTE kom til å selge videre til ungdomskole-elever.

Du skal ha det at du er flink til å skrive deg til mye sympati, og det er mange her som vil holde deg i hånda og si at alt blir bra. Selv om det er koselig så hjelper det desvere ikke en dritt på din situasjon. Du lyver tross alt 24/7 til alle du kjenner. DET er hvem du er per idag.

Darris
18. februar 2006, 01:36
Odne: Hvor gammel er din du/din bror. Vet ikke hva du har gjort med det,men skjønner ikke at du som bror bare sitter å lar sånt skje. Vet ikek helt hva jeg hadde gjort vis min bror hadde begynt sånn, men, hadde ikke latt det skje for å si d sånn.

DonVito: Har en kompis som var på kjøret, kjenner igjen mye av det du skriver som han har fortalt liksom. Han var sinsyk tynn en periode, spiste jo nesten ikke en dritt og sånt. Mista også kontakten en del med han når dette pågikk. Var ei go stund. Nyttårsforsette hannes var å ikke røre noen form for dop, og det har gått veldig bra. Han fikk seg dame like før nyttår. Trur det også hjalp en del det også. For noen uker siden så var han med noen folk hjem etter en kveld på byen. Var nash de skulle på. Han viste jo godt at det var folk som brukte stoff han ble med. Han fikk tilbud om både exctesy,kokain,amf mm, men takket nei til alt. Han dro derfra med en gang. Noen han stolt fortalte om dagen etter. Har kjent han siden jeg var ca 5 år, så jeg vet når han snakker sant og ikke, og det VET jeg han gjorde da.

Poenget var vell, at, det årdner seg for de som vill, og som virkelig går inn for det. Fadern fortalt for et par dager siden, og en fyr han kjente, eller om det var en tidligere kollega elns, samma det egentlig. Han var noe helt jævlig ute på kjøret. Var alkoholiker han da. Men, kan jo ødelegge som faen det også. Men, plutselig en dag, gikk det opp for han at han ikke orket dette livet lenger, som alkis, så han slutta å drikke, på dagen. Og han har heller ikke følt seg fristet til det til ettertid fikk jeg fortalt. Alt årdna seg for han også.
Så, hang in there Don Vito.

Mulig det vart litt rotete men, går vel greit...

Odne
18. februar 2006, 02:02
Odne: Hvor gammel er din du/din bror. Vet ikke hva du har gjort med det,men skjønner ikke at du som bror bare sitter å lar sånt skje. Vet ikek helt hva jeg hadde gjort vis min bror hadde begynt sånn, men, hadde ikke latt det skje for å si d sånn.

Jeg er 29, brodern er 31. Han er forøvrig ute av miljøet nå.
Ellers er det alltid like interresant med folk som ikke vet hva de snakker om.
Det er mulig du har noen hemmelige teknikker for å få folk til å oppføre seg pent, men jeg antar at du rett og slett ikke tenkte deg om.

Tias
18. februar 2006, 08:21
Selv om Odne sier dette på en jævla arrogant måte så må jeg si meg litt enig med han, det er faen meg ikke lett å styre seg selv som missbruker, og det er enda verre for andre å gjøre noe hvis de ikke har kunnskap til hvor en kan henvende seg for hjelp og hvilke alternativer en har. Og tvang funker ikke helt, så misbrukeren må ville det 110% selv.

Bob Saget
18. februar 2006, 10:32
Jeg kjenner meg fryktelig godt igjen i mye av det du skriver Donvito. Jeg hadde store aggresjonsproblemer, noe som påvirket alle rundt meg. Jeg husker en periode som barn da jeg var veldig depressiv og følte at ingenting hadde mening. Jeg trodde alle rundt meg bare var venner med meg siden de syntes synd på meg, altså jeg var ganske paranoid, noe som førte at jeg gikk rundt og testet ut alle mine venner, vennskapsmessig.
Jeg tror nok at den eneste grunnen til at jeg ikke kom skikkelig på kjøret var at jeg faktisk hadde en veldig god og vennebase som tok seg av meg.

Nå de senere år, så har hele livet mitt tatt en skikkelig vending. Jeg har blitt veldig livsglad, har sluttet å sette spørsmålstegn til venner, jeg har ikke hatt et utbrudd på lang lang tid. Alt dette skjedde etter at jeg begynte å vurdere budhismen.
Budhismen forandret bokstavelig talt hele min livstil og generelt liv. Nå jobber jeg som lærer assistent på en spesialskole med barn som har ganske like problemer som det jeg hadde som liten. Det er godt å se nå at barn som "oss" endelig blir catchet opp av systemet og gitt rett "behandling".

Jeg ønsker deg alt vell donvito. Håper alt ordner seg for deg.

general
18. februar 2006, 10:55
Veldig bra skrevet Devito!
det er dette som skremmer oss som ikke har prøvd det.
jeg kan si at d frister ikke med noe speed etter jeg leste dette nei !
Håper for all del at du kommer det ut av din rus-avhenginghet,

God Bedring

Simen B
18. februar 2006, 11:42
Enig med dere andre her gitt, vanvittig bra skrevet! Er ikke så ofte vi ser så lange, vellskrevne og seriøse poster. De av dere som er inne på tanken av og prøve narkotiske stoffer ol. Se på disse postene som noen vekkere!

God Bedring hislen simenB

Matthiesen
18. februar 2006, 12:21
Beste jeg har lest, og har nå fått meg et nytt bokmerke.

ShK
19. februar 2006, 01:43
Har selv aldri hatt noen interesse i det hele tatt for sterke rusmidler (generelt sett), annet enn syre / shrooms.

Nei, det hørtes ikke ut som en bra livstil, håper at du kommer på rett kjør DonVito!

Kjempebra innlegg, håper mange leser det.

xtapolapocetl
19. februar 2006, 12:29
Jau, ville også bare få sagt at jeg syns dette var en bra post. Lykke til med alt.

tore-
19. februar 2006, 12:39
Så DonVito, bare fordi du ikke klarer å kontrollere bruket ditt og ødelegger det lille verdifulle gjenstandene du har i livet ditt, så skal jeg droppe å prøve speed? trokke det nei!

Rhox
19. februar 2006, 12:48
Er du 110% sikker på at du vil klare å kontrollere ditt eget bruk da tore-?

DonVito kommer med en advarsel og et eksempel på hvordan ting kan ende. Om folk vil prøve speed etter å ha lest DonVito's post så kan de hvertfall ikke si at de ikke har blitt advart.

Som mange andre mener også jeg at dette er noe av det beste jeg har lest de seneste tider.

St.Vitus
20. februar 2006, 01:28
Dette var 1000 ganger bedre enn all skrekk-propaganda. At jeg faktisk får vite hva som skjer og ikke bare får svaret at det er farlig. Du har ihvertfall fått meg fra tanken til i det hele tatt prøve

DarkStaar
20. februar 2006, 01:34
Men nå er det vel strengt tatt ikke nødvendig å komme med flere; "Sååå fin post", "Kjempebra skrevet", osv. Holder med 20 slike poster!

eLto
20. februar 2006, 01:35
meget bra illustrert. har selv blit ilbudt speed opptil flere ganger, men sier hver gang at jeg holder meg unna kjemikalier. holder meg derfor til pot og beis. Og selv det gjør jeg ikke ofte, heldigvis. har et par kompiser som derimot har prøvd speed et par ganger. Hver gang de gjør det, sier de at det er siste gangen, og jeg fraråder dem det. allikevel gjør de det på nytt. synes speedere er idioter.

EDIT: unnskyld meg, DarkStaar ;)

tungpung
22. februar 2006, 02:07
Speed, eller amfetamin virker forskjellig på de fleste. Prøvde en gang, og merket ingenting. Neste morgen hadde jeg tallerkenstore pupiller og skrumpet pikk. hadde alvorlig angst for at pikken ikke skulle komme ut igjen. Da den endelig ble normal, etter to dager, lovet jeg meg selv å aldri bruke den dritten igjen. Andre jeg kjenner som har prøvd, har vært hyper iu dagesvis, noen har blitt psykotiske og mistet oppfatningen av seg selv. Skremmende. tenk at noen går på dette i årevis??? Styr unna og drikk øl.

Mad_fuck
22. februar 2006, 17:28
Må bare si at det her er noe av det beste jeg har lest, og at jeg håper du får ut ditt potensiale i livet DonVito.

felix_poker
23. februar 2006, 08:52
Mad_fuck: Som DarkStaar sa så er det nok sånne poster i denne tråden nå.
Hvis du så desperat må vise din sympati for DonVito så send han en PM.
Jeg er helt enig i at det er et godt innlegg og jeg har selv ønsket han lykke
til, men tråden blir bare søpplete med masse "ååååh, så fiiiint"...

St.Vitus
27. februar 2006, 21:33
Men nå er det vel strengt tatt ikke nødvendig å komme med flere; "Sååå fin post", "Kjempebra skrevet", osv. Holder med 20 slike poster!
jeg mente bare at dette har fått meg til å ikke prøve amf. er kanskje ikke det bra da ? DonVito skrev jo at det var bra hvis folk faktisk ikke prøver etter å ha lest dette. Kanskje DonVito føler at han har utrettet noe da. Vil du nekte han det ?

felix_poker
28. februar 2006, 12:07
jeg mente bare at dette har fått meg til å ikke prøve amf. er kanskje ikke det bra da ? DonVito skrev jo at det var bra hvis folk faktisk ikke prøver etter å ha lest dette. Kanskje DonVito føler at han har utrettet noe da. Vil du nekte han det ?Det er greit at et par stykker poster slike "bra skrevet!" poster, men man trenger ikke X antall slike for å få frem poenget; nemlig at innlegget er godt skrevet. Hvis du vil vise din sympati for DonVito, ønske han lykke til eller bare komplimentere skriveegenskapene hans, send han en PM. En ellers bra tråd blir lett søpplete hvis det kommer 200 "ååååh! SÅ fiiiiint!"-innlegg på rad og rekke.

Awayoflife
1. mars 2006, 14:54
Amfetamin er noe dritt, men alikevel pakker jeg dritten i skolten en gang imellom jeg og. Superskittent søppel stoff, egentlig. Fattigmanns-cola.

Og det ØDELEGGER så mye! Så trist å se på kompisser som nesten klikker helt etter 10 dager i farta, tror at alle er mot dem og ALLE etter dem. Den bilen som kjørte der var DEFINITIVT etter dem, og iallefall den gamle dama i kjøkkenvinduet sitt på andre sia av gata som ser ut til å stå å bake brød.

When you're high you never wanna come down.
- Guns'n'Roses, Paradise City.

karamba
2. mars 2006, 15:49
Welcome to the jungle. ikke paradise city

Mötley Crüe
5. mars 2006, 11:56
hei hei vito!

dette er første gangen jeg er inne hær! og få en så bra tråd som førsteinntrykk hær låver veldig bra!!!

så stå på videre...

takk for en så bra velkomst;)

Mötley

takk for kjapt svar, tror jeg kommertil og trives godt hær:D

w0t.
7. mars 2006, 12:52
For en flott post! (:
Du har ihvertfall hindret meg i å noengang prøve speed!!

Superglue
9. mars 2006, 20:44
Prøvde Speed tidligere i år. Var ikke planlagt. Endte opp på fest hos noen "kompiser" som begynte å bli mer enn bare "hobbynarkomane". Var ganske full, så det virket som en veldig god idè der og da. Fylla gikk over i edru form, som deretter gikk over i speed-rus. Det ble også en veldig positiv førstegangsopplevelse. Har ikke prøvd det siden, og det av flere grunner. Først og fremst fordi jeg nå har folk som jeg kjenner godt, som sliter med amfetamin. Også fordi rusen rett og slett var "for bra". Fikk heller ingen nedtur dagen etter, noe som var ekstra skremmende. Synes det er godt å lese at man aldri får samme virkning som første gangen. Det skal jeg ta med meg videre til en eventuell annen gang, hvor fornuften min er påvirket av andre ting, og tilbudet ligger på bordet. Takk for bra lesestoff (sorry).

tuxeren
9. mars 2006, 20:56
Jeg selv har ikke tenkt å prøvd det, har aldri blitt tilbud og vet ikke hvordan det ser ut annet en det jeg har sett i aviser. Dette var som Stormen sa en post som fikk meg til å se litt anderledes på de "stakkerne" som har begitt seg ut på dette her.
Jeg har fullt med siden posten startet og venter veldig mye på at DonVito skal komme med en oppdatering.

DonVito
12. mars 2006, 11:14
God dag, kveld og sommer!

Det er nå en evighet siden sist jeg oppdaterte mitt tankekart, så jeg føler det er på tide å ajourføre litt.

Vi er kommet til 12. mars, og klokken er rundt halv tolv på formiddagen. Jeg sitter i stolen min, og skriver. Noe jeg forsåvidt har gjort, så og si konstant, i over en måned nå. Har dyttet bort det sosiale livet, og tredd inn i en mer anonym og tilbakeholden rolle.

Jeg går ikke ut i helgene, drikker lite og sjeldent alkohol, og holder meg mest mulig hjemme på rommet mitt.

Det er over en måned siden min kjære Kristin forlot livet her hjemme, til fordel for Australia. Og fortsatt er det over 10 måneder til jeg får se min bestevenn igjen. Trist er det. Men utfordringer er livet fullt av, så det er bare å se lyst på saker og ting. Ihvertfall gjøre et forsøk.

For en måned siden kom min andre bestevenn på besøk til meg, og her er han fortsatt. Vi har sittet med datamaskinene våre her, i en måneds tid, sånn cirka. Jeg har ikke grep om tid, dager, uker eller noe som helst. Men regner med at vi har sittet her så lenge.

I min egen paranoide, sorgfylte, forvirrede og undrende verden sitter jeg. Ruset dagen lang, og trykker det allerede ganske fortapte sinnet, enda lenger ned i gjørma. Sist jeg hadde en rusfri dag, er nå evigheter siden, og hodet fylles stadig av bisarre og mystiske tanker og ideer.

Hodet er fyllt av frykt og destruktive tanker, som stadig vokser, og tar over mer og mer av sinnet mitt. Sjelen er en ensom trubadur, på livets lange vei. Uten begrep om tid og sted, tanker, håp og drømmer. Uten tanker på fremtid, men stadig arbeidende for å fortrenge en ikke alt for gledelig fortid.

I amfetaminens vrede løper jeg desperat rundt, letende etter en utgang og et svar. Letende etter et poeng med det hele. En grunn, og hensikt.

2. mars mottok jeg et brev, som satt blandede følelser i sving.

---------------

Invitasjon til samtale

Du inviteres herved til samtale hos meg

Torsdag 16.03 kl. 10.00

Dersom tidspunktet ikke passer, vennligst ta kontakt med meg på tlf. 51 ** ** **.

Tone Pedersen

Psykolog
---------------

"Endelig" kom svaret jeg ventet på, etter at jeg 27. desember 2005, søkte profesjonell hjelp. Brevet, ifra personen som etter alt å dømme, skal forandre livet mitt. Til noe positivt. For alltid. Forhåpentligvis.

Avhengig av min egen styrke og selvkontroll. Klarer jeg å "legge meg flat", å fortelle om meg selv. Uten å benekte noe? Uten å ty til "steinansiktet", som opp gjennom barndommen stadig nektet for at noe var galt. Selvom det motsatte var et faktum.

Jeg vet ikke. Fordi jeg vet aldri hvordan reaksjonen min vil være når øyeblikket kommer.

Tiden vil vise.

Jeg prøver å ikke tenke for mye over det hele. Orker ikke tanken på at jeg, nok en gang, må fortelle foreldrene mine at jeg er narkoman. At jeg har løyet for dem i "enda" et halvt år. At jeg aldri fikk orden på livet mitt, slik jeg selv påsto i hele 2005.

Jeg må åpne meg selv, og fortelle verden om meg selv. På samme måte som jeg gjør her. Og det er tungt å tenke på. Ikke vet jeg hvorfor, men tristhet, tomhet og sorg brer seg over meg, når jeg tenker på det.

Jeg VET at jeg har et psykisk problem. Jeg VET at jeg har et rusproblem. Jeg er rusmisbruker, og legger ikke skjul på det. Ikke ovenfor de som står meg nærmest hvertfall, sett bort ifra familien. Familien har absolutt nok å slite med, om de ikke skulle få "dette" "over seg", igjen.

Jeg er snart 20 år, og lever et "sinnsykt" liv, om jeg får lov å bruke mine egne ord. Jeg husker ingenting av noe, og mister stadig virkelighetsoppfattelse, tidsbegrep og livsgnist. Jeg tenker alt for mange vonde tanker, og sliter konstant med harde depressive perioder. Stadig forvirret og hjelpeløs. Hjelpeløs, fordi jeg ikke ser noen ende. Jeg ser ikke realismen i den hjelpen jeg blir tilbudt, og har derfor veldig vanskelig å forholde meg til den.

Jeg har en jobb, hvor jeg tjener godt med penger. Jobber kveldsskift ved en bensinstasjon. Noe jeg nå har gjort i 2 år. Men hva hjelper vel 12 000 kroner i måneden, når jeg bruker 500 kroner dagen på "speed"? Du kan regne ut selv hvor mye det blir. Og i tillegg er jeg røyker, og bruker derfor ganske mye penger på sigaretter.

Jeg bor heldigvis hjemme. Hos en familie, som stiller opp for meg hver måned. Betaler regning på regning, og forsyner meg med sigaretter, når mine lommer ikke inneholder mer enn rusk og støv.

Uvitne om at jeg er konstant ruset, og dolker dem alle i ryggen, gjør de alt for meg. Og det er noe som får meg til å føle meg virkelig verdiløs, og patetisk.

Jeg vet ikke når jeg kommer til å skrive noe igjen. For jeg vet ikke hva som vil skje, i tiden framover. Men før sprøyta eller jeg selv, tar livet av meg, så håper jeg ting vil ordne seg. For verden er full av mennesker jeg er glad i, og ønsker alt godt. Og jeg, som alle andre, kan ordne opp i ting, hvis jeg vil. Håper jeg.

Så til et inderlig ønske fra min side:

Vær forsiktig med rusmidler. For du vet aldri når strikken ryker. Rus deg så mye du bare vil, men husk èn ting. Og dette sier jeg av egen erfaring:

Aldri la rusingen din få en "hensikt". Rus deg gjerne "moderat", for det sosiale sin del. Men aldri ta et sentralstimulerende, og serotoningivende stoff med den hensikt at du vil få bort tanker, øke selvtillit og lignende.Så fort du gir deg selv en grunn for rusingen, så bærer det ut på farlig grunn. Det kan jeg garantere deg.

Jeg er 19 år, og fikk for lenge siden på den smellen. Og de fleste, som har lest det jeg har skrevet, har fått et bilde av hvordan jeg har det i dag. Og jeg unnder INGEN å gå gjennom tilsvarende.

Jeg skriver om meg selv, med et ørlite håp om å kunne forebygge.

Ønsker alle alt godt, og fint vær!

Håper vi "høres" igjen

-DonVito aka Mats

(Bloggen min: "Ruset på livet". http://www.vgb.no/7360/ )

Har du noe på hjertet, eller lyst å dele erfaringer? Send meg gjerne en pm!

Tias
12. mars 2006, 12:20
Trist å høre at du har møtt på en nedtur, det gikk jo så fint med deg en stund. Jeg har egentlig ikke så mye å si, annet enn at jeg oppfordrer deg til å lese gjennom tråden din igjen, fra første til siste post.

Med beste hilsner
Tias

Worner
12. mars 2006, 12:35
Donvito: Print ut hele denne tråden og gi den psykologen din når du skal dit. Så kan hun lese igjennom den. For her har du jo fått fram det meste av følelser og problemer.

Når jeg først ble kalt inn til psykolog så skrev jeg et par sider med stikkord om problemene mine som han fikk, og ga han nr til faren min for han har jeg alltid snakket med alt om.

Jeg følte jeg var nødt til å gjøre det sånn for jeg klarer ikke å sitte å fortelle om alt som plager meg til en fremmed person. Det var utrolig mye lettere å prate med han når han viste alt som plaget meg

Hyperstate
19. mars 2006, 13:30
Først vil jeg bare si til deg, DonVito: du skriver utrolig bra og du har gitt meg mye å tenke over etter å ha lest gjennom tråden.

Selv har jeg to kompiser som er på vei ut på kjøret. De bruker ikke dagene på mye konstruktivt og for det meste bruker de bare tiden sin på å ruse seg på ett eller annet eller å fikse penger så de kan ruse seg. Og mang en gang har de ringt meg for å be om en hundrelapp til mat og røyk. De får som oftest låne, men da ser jeg til at pengene går til mat og ikke stoff. Trist å se at gode venner ender opp sånn...

cradle
8. april 2006, 01:02
Veldig bra post, virker som du har gått langt inn i deg selv og er veldig ärlig. og som mange har sakt så tror jeg du får folk til og inse hvor farlig dette er !
Vet hvertfall at jeg skal holde meg unna. takk for att det finnes så ärlige som deg ;)

sondr91
13. april 2006, 17:29
Denne tråden tror jeg gjorde intrykk på de aller fleste som leser den,det gjorde den iallefall på meg. Jeg har aldrig tengt å prøve amf, men har heller ikke tengt at jeg ikke skal gjøre det.hvis du skjønner.
Men nå, når jeg har leste denne tråden,vet jeg hvor lett det er å komme ute av kjøret. Så nå har du iallefall sikret et liv uten speed, kun ved en tråd på et rusmidel forum,trolig mange fler og. Og jeg som 9ende klassing leser dette i så ung aldrer,kan trolig være kjekkt pga. at det er i denne alderen narkotika ofte kommer i bildet, så hvis noen begynner med stoffer som ala speed,kan jeg fortelle dem om denne tråden, leser de den,tror jeg de takker nei,i alle fall noen,å det er vell godt å tenke på, at denne tråden faktisk kan redde liv!
Tusen takk for en veldig lærerik råd!

Tias
13. april 2006, 19:11
Tror ikke han har sluttet med stoffet, i følge bloggen hans. Men det hjelper forhåpentligvis andre, ja :)

Dan
14. april 2006, 11:52
Uten "speed" sliter jeg på jobb. Tør ikke å oppholde meg på offentlige plasser (kjøpesentre, busser o.l) mer enn MAKSIMALT nødvendig. Og sosialt så er jeg et absolutt NULL uten amfetaminen min.

Amen, derfor sluttet jeg med livet som misbruker. Må nevne det ikke bare var speed i mitt liv, men som andre røyket hasj, tok jeg også en linje speed, kokain eller ecstasy for å toppe hverdagen. Om det så var på jobb, fest eller bare når jeg kjente meg nykter. Utallige timer hos psykolog og kroppslig velpleie fungerer jeg som normalt i dag, såsant man bortser fra "hverdagsnoja" som kicker inn når det blir for mye folk rundt en. Stå på, håper du blir bedre :)

mithra
17. april 2006, 23:01
Ehm. eller, om du har problemer med å uttrykke deg verbalt, kan du alternativt vise psycho-logen noe du har skrevet? f.eks denne tråden elelr lignende? Har selv gjort det samme, og om ikke annet, har man iallefall et utgangspunkt. Det er alltid kjipt å sitte der å skulle fortelle om seg selv. Prestere. Men det finnes jo alternativer. Som f.eks, å skrive :)

jln
11. juni 2006, 21:27
Donvito: Print ut hele denne tråden og gi den psykologen din når du skal dit. Så kan hun lese igjennom den. For her har du jo fått fram det meste av følelser og problemer.

Enig med det Worner skriver. Hadde faktisk tenkt å poste det samme før jeg leste den posten din. Tror det kan være lurt, etter hva du har fortalt om deg selv, og at du har vanskligheter med å fortelle slikt "face-to-face". Lykke til.

Kommer til å følge med på bloggen din.

DonVito
11. juni 2006, 21:34
Takker meget for tipset. Har nå gått til denne psykologen over en periode, og må si at jeg sakte men sikkert greier å åpne meg. Ting ser meget lyst ut.

Hun har til og med fiksa meg inn på avrusning. Og så sant klinikken vil ha meg, så ryker jeg inn der.

Men det beste må jo være at jeg, om et par timer, faktisk har vært rusfri en en hel jævla uke. :D

Jeg tror jeg skal få orden på ting ass. Håper det.

Igjen takk til alle som har gitt flotte tilbakemeldinger og tips til meg gjennom månedene. Evig respekt til dere. :)

Fred ut...

jln
11. juni 2006, 22:18
Må bare si det. Stol over deg! Du er flink, og viser her at du har det som trengs. En uke uten dritten er faen ikke værst!

Håper du fortsetter å oppdatere. Dette fikser du..

DonVito
11. juni 2006, 22:21
Oppdateringer vil såklart komme vet du... har satt meg et lite mål her jeg sitter.
Jeg runder 20 år om 4 dager, altså på Torsdag. Og til da, skal 90 prosent av alle tanker om stoff være ute av skallen min, og jeg skal bevise hvordan det kan gjøres. :)

Satser nå på det hvertfall... Ikke vits å gi seg nå, etter en hel jævla uke liksom....

Takk for komplimentet.... Og lykke til, til alle andre som også vil grave seg opp fra "hula" de lever i. :)

Konflict
12. juni 2006, 11:57
Dette er sinnsykt bra DonVito, Du gjør store fremskritt !!
står du på fremover nå, så er du sikkert ute av rus-helvetet snart.

Lykke til :)

( fåreslår sticky på denne tråden )

Jacobsen
14. juni 2006, 12:36
Gratulerer med dagen som kommer, og med at du har klart å være rusfri så lenge som du nå har klart.

Stå på resten av tiden, så er du en rusfri man om ikke lenge :)

Unreal143
14. juni 2006, 13:55
Grattulerer så langt i alle fall DonVito. Du har en utrolig sterk psyke. Det er ikke vanskelig å se forskjellen på det du har skrevet under rus, og det du skriver nå. Det er rørende å høre utviklingen fra en rusmissbruker som er på vei ut.

zirtor
15. juni 2006, 01:16
Hei DonVito må erlig si at jeg gikk inn her pga navne ditt som jeg har sett et sted før :P
Har no sittet her å lest ALT som er skreve og svart og no er kl sån ææ 02.10 :P
må si du er vanvittig flink og forklare og utale deg om alt og ingen ting.

Lykke til videre håper du ALDRIG slutter å skrive her på nff uan sett hva som skjer.!

Ha en fin kveld. Zirtor med tidyboys i ørene Out!

kosepaa
15. juni 2006, 03:47
Det meste er nok blitt sagt, deriblandt "Lykke til" som jeg hadde tenkt til å skrive.
Med på kjøpet kan du få begge tomlene opp, for dette var virkelig en av de beste og mest skremmende advarsler jeg har lest/hørt.
Klokka er kvart på fem (snart) og jeg er ikke akkurat kreativ i tankegangen på denne tiden av døgnet, så jeg kutter skrivinga her, men en ting er klart: Det står stor respekt av en som klarer å vende ryggen til narkotika.

Basme
15. juni 2006, 11:01
Fantastisk at du har kommet så langt. Utifra det du har skrevet er du garantert på vei mot lysere tider :)

Gratulerer med dagen! :bergenser: :bergenser:

Poker_Ulv
15. juni 2006, 11:45
Høres ut som du er på riktig vei DonVito.
For din egen del håper jeg at du klarer det, samt finner alt strevet verdt det.

Uansett, gratulerer med dagen!

Gaffelkake
15. juni 2006, 11:55
Godt å lese :)

Og Gratulerer med dagen DonVito! :D

Kverna
15. juni 2006, 12:12
høres bra ut. Slenger meg på resten og gratulerer med vel overstått bursdag :)

Konflict
15. juni 2006, 17:03
Gratulerer med dagen DonVito ! :) :bergenser:

allergeque
17. juni 2006, 17:39
jeg har faktisk hatt veldig lyst til å prøve amfetamin. tenk på det et års tid faktisk. og siden det nesten er enklere å få tak i det enn wienerpølser på 17.mai skjønner jeg godt at fristelsen for mange kan bli litt for stor... etter å ha lest dette er jeg ikke itvil. jeg kommer aldri til å teste det. vil ikke at noe skal ha så stor makt over meg.

Lykke til DonVito!

psilocin
20. juni 2006, 14:08
Meget bra skrevet.

En bekjent befinner seg selv i lignende situasjon (speed-jag, ser ting falle i grus rundt meg), men klarer å gå uker uten..men da har som regel kong alk tatt over, og leiligheten hans ser etter hvert ut som et iransk horehus.
Så kommer speed'en, får sjaina leilighet og er konge hele døgnet - i noen uker (med ca. 2 ufrivillige avbrudd, kræsjer i stolen foran pc'n noen timer). Så er det slutt, tomt, og nye 2 uker (evt. 2 dager/timer - alt ettersom) før ny forsyning..eventuelt med festlige abstinenser - noia, depresjon, ligge i senga til kl.19.00. Dette varierer dog sterkt fra type til type 'speed'.(?)

Var kun hasj før, hver dag, men dette er nå faktisk vanskeligere å få tak i..! Og han har blitt altfor glad i speed-rusen.

Men han har fått øya opp for at det finnes en annen virkelighet, forhåpentligvis en begynnelse.

Just his 2 cents ....

Vampire boy
15. juli 2006, 03:26
skjønner hodt de som blir hekta på speed... jeg blir hekta hver gang... sitter til jeg ikke har mer igjen...
det er jo sånn me hasj og alkohol å alt annet da,,, klarer aldri å slutte før d er tomt eller jeg såver.... men jeg blir så sløv av speed jeg, å jeg såvner ikke, så jeg tar bare mer å mer å mer til d er tomt... d kan fort bli for mye da... rart jeg blir sløv av speed da, eller blir veldi våken i hue, å hendene nå når jeg skriver hehe, men hele kroppen bare ligger der å sløver... å i sta var d et spøkelse som holdt seg fast rundt handa mi... drit lenge... skummelt...
har jeg ad/hd da? siden jeg blir sløv? d er ikke buff heller, for jeg har brukt ganske mye...
jeg har vært utreda mange ganger mot ad/hd, men har ikke fått noe svar fordi vi har flytta 16 ganger eller noe... å jeg ville ikke være der mer, så d blei ikke noe resultater, å di kunne ikke teste meg mot ad/hd når jeg bruker dop, men sånn vanli lizm,,, blir ikke di som har ah/hd sløv?
før kunne jeg skjønne jeg hadde ad/hd.. var altid hyperakti og en liten "drittunge" men nå i det siste har jeg jo bare vært sløv da... man blir jo ikke det hvis man har ad/hd? eller? det kan jo ha noe me røykinga å gjøre eller noe da.... å jeg har personlighetsforstyrrelser... skjønte ikke helt hva det er, men man blir født med en personlighet, å en blir formet under oppveksten... er oppveksten litt føkka så blir personligheten å det... kan det ha noe med ah/hd å gjøre da? sorry hvis jeg skriver bare mye tull, men fikk så bra fantasi eller va det heter sånn at jeg finner ut me en gang va jeg skal skrive hehe.... shit hvor blei det av lese å skrivevanskene da???
men en ting til.. hvorfor får jeg alt skikkelig noia når jeg tar speed? blir kjempe redd å sånn jo, å paranoid eller hva det heter... sier unskyld for hver setning, å er liv redd for å gjøre noe galt...
det er jo ikke kult en gang... det er helt jævli... å jeg ligger bare å kaldsvetter, og er syk liksom..
å ligger å planlegger å slutte ,ed alt dop... hver kveldt tenker jeg at detta var den siste i hele mit liv, men så blir det bare en bitteliten, for er deppa eller noe, å da blir det bare en liten til, å mer mer mer....
så mye har ikke jeg skrivi før tror jeg hehe, men beklager skrivefeil å sånn... alt jeg skriver blir tatt bort pga. skrivefeil... kjedelig ass... jeg prøver så bra jeg kan ;) finner ikke på noe mer å si nå da, så go natt videre folk....
shit jeg skal å skrive læiekontrakt i mårra kl 12... da er jeg sikkert form vettu....
men shiut så pratsom jeg blir a speed... er det normalt da? sitter på msn å bare skriver å skriver blæææ blæææ... men snx

Random
15. juli 2006, 08:21
Jeg må bare si at du er utrolig sterk som har klart og forklare din livssituasjon så bra til alle her på forumet, og jeg er sikker på at du skal klare å slutte :)

Må bare si jeg er veldig glad jeg kom over denne posten. Du har fått meg til å tenke meg om 10 ganger før jeg tar speed igjen. Helt ærlig så har jeg tatt speed i dag for å kunne kjøre piratsjåfør lenge. Dum som jeg var så ble d litt ekstra.

Men må bare takke deg for denne posten. Det hjalp å bli litt mer klar over skadeomfanget for å si d sånn. Man lærer liksom ikke så mye av noe F.eks. en lege har skrevet i og med at folk sikkert tenker det at de legger sikkert på litt for å skremme oss. Det beste er egentlig å lese en annens erfaringer. Jeg skal tipse vennene mine om denne siden.

Nok en gang takk ;)
P.s. har du lyst å ta en prat eller noe bare si ifra:)

Spawn2
15. juli 2006, 10:02
Joda, bra tråd det her, flott at noen får greie på hvordan det fungerer og bla-bla-bla...herregud, er det ingen som lærte deg at du ikke skulle ta den dritten der eller? Å stakkars meg, jeg har gått tom for speed...og øl...? Du er 20 år og ligger i sengen og sutrer med øl på nattbordet? Hva med foreldrene dine eller søsken, tenkte du ikke på dem før du prøvde å gjøre deg selv til en zombie? I tråden din kommer det på en måte frem av du ikke ønsker sympati, men for meg virker det som om du er ute etter sympati...vel du får IKKE min. Dere som har barn selv, skjønner kanskje denne posten litt bedre.

Selv har jeg aldri prøvd noe sterkere enn sigarett og paralgin forte (etter en operasjon) og er jævlig stolt av det. Jeg har hatt venner som har skeiet totalt ut og dødd av overdose, ikke noe koselig i det hele tatt. Jeg blir så forbanna at folk i år 2006 ikke har skjlnt at en skal holde seg borte fra sånn dritt, det fører ikke med seg noe godt uansett. Ja, ja det er jo så fett og deilig med den rusen, bla-bla sier jeg igjen

Du visste vel hva du gikk til da du prøvde første gang regner jeg med....nei, du skulle hatt deg en...nei to på trynet som putter i deg sånn dritt og ødelegger livet ditt...period! :mad:

Mulig det blir mange sinna kommentarer her nå, men det bryr jeg meg heldigvis ikke om, for jeg vet hva jeg står for. Og ja jeg vet de står i reglene at man ikke skal messe med at dop er farlig osv....men vi som ikke driver med sånn dritt må få lov til å komme med komentarer på sånne ting vi og :|

itZsaiN
15. juli 2006, 11:18
spawn2: kommer heilt ann på kva stoff som blir tatt, og kva miljø du normalt vanker i. visst det er eit rusmiljø så er det godt mulig du kan sjeie ut og teste noe du ikkje bør teste. eg føler litt sympati for DonVito, men han har ingen andre og takke enn seg selv som du seier. men Amf er noe eg ALDRI skal teste. har forstått at det kun kommer drit med det der..
føler sympati for han pga han har valt ein sti som er totalt feil.
eg er selv 18år og har ikkje barn.. så alle kan forstå kva du meiner spawn2

men han skriver det og for ein advarsel mot mange. det nye party-dopet er meth amf nå. og det er 4ganger sterkere enn vanlig amf. dette er ein advarsel ikkje ein sympati post. synest det er utrulig tøft gjort og tørre og skrive det her. takk til DonVito for det

d!wx
15. juli 2006, 11:34
Han kunne jo ikke på noen mulig måte vite hva han gikk til, som du sier spawn2.

Han kunne jo ikke vite at han etterhvert måtte leve med kronisk depresjon, paranoia, angst, blabla osv når han begynte med det. Jeg må si dette er en utrolig bra tråd og helt nydelig skrevet av DonVito. :) :p

itZsaiN
15. juli 2006, 11:36
men han burde ha stoppet når han begynte og merke noe. er utrulig bra skrevet av DonVito ja. takker :D

Spawn2
15. juli 2006, 12:13
Han kunne jo ikke på noen mulig måte vite hva han gikk til, som du sier spawn2.

Unnskyld meg, hvem en lærer vel ganske tidlig at det ikke er det smarteste å kjøre i seg sånne ting, gjør man ikke? Man ser mennesker i parker eller i gatene i alle byer, de er vel stort sett på heroin vel å merke, og man vet vel at man kan ende som opp som dem hvis man begynner i den banen...ikke kom å si en ikke vet på forhånd at det kan være farlig med sånne stoffer.

P.S Jeg må også jeg er glad for at dere ikke disset meg totalt med posten min, vi har alle forskjellige meninger og synes dere reagerte på en voksen måte :)

username:
15. juli 2006, 13:08
jeg er ganske enig med Spawn2 her, selv om det ikke var noen autoritære figurer som grep inn tidlig, så er det ingen grunn til å ikke forstå at man tukler med kroppens kjemi "ustraffet"!
Det er mange som har blitt mobbet, jeg har selv blitt det, men jeg hadde (or har) fortsatt muligheten til å forstå meg selv og mine grenser (kanskje bedre enn om jeg ikke hadde blitt mobbet).
Jeg har prøvd morfin, men forstod at det ikke var noe særlig - jeg har vært nærmest avhenig av benzo'er, men sluttet tvert da jeg forstod hvor mye av meg det tok opp, vil man slutte, slutter man, erstatter en avhenighet med en annen.

kanskje det bare er meg og min mangel på empati, men slike "gråt med meg og min forferdelige historie" minner meg for mye om de blå sidene i Hjemmet eller Allers, eller denne ukens hot-story på Oprah Show.

Én persons erfaringer tilsier ikke at en annen vil ha de samme, å bruke Timothy Leary og Wiliam S. Burroughs (good ol' Bill Lee) er vel et godt eksempel, begge har vel (seg imellom) brukt det meste som kan brukes, uten å rapportere samme resultat som DonVito.

Do what thou wilt

Slafsen
17. juli 2006, 23:38
Syntes rett å slett dette var rørende å lese, tipper folk ser på meg som ei kjerring men jeg føler faktisk med deg DonVito, det er ikke lett å ordne allt når man først er dratt inn i det, allt jeg kan gjøre er å ønske deg vell. Tror du skal klare det :) det ordner seg nokk.

St.Vitus
18. juli 2006, 02:00
Joda, bra tråd det her, flott at noen får greie på hvordan det fungerer og bla-bla-bla...herregud, er det ingen som lærte deg at du ikke skulle ta den dritten der eller? Å stakkars meg, jeg har gått tom for speed...og øl...? Du er 20 år og ligger i sengen og sutrer med øl på nattbordet? Hva med foreldrene dine eller søsken, tenkte du ikke på dem før du prøvde å gjøre deg selv til en zombie? I tråden din kommer det på en måte frem av du ikke ønsker sympati, men for meg virker det som om du er ute etter sympati...vel du får IKKE min. Dere som har barn selv, skjønner kanskje denne posten litt bedre.

Selv har jeg aldri prøvd noe sterkere enn sigarett og paralgin forte (etter en operasjon) og er jævlig stolt av det.

Er vel litt dumt av deg å si sånne ting når du aldri har vært borti amfetamin-avhengighet eller bare amfetamin i det hele tatt. Du kan vel ikke direkte si at det er så lett som du beskriver det når du faktisk ikke aner noe om det.

Siden du skriver at du aldri har PRØVD noe sterkere enn sigaretter og paralgin forte. Med andre ord du har aldri drevet med de to nevnte aktivt og derfor har ingen forutsetning for å uttale deg om avhengighet av noe som helst.

kosepaa
18. juli 2006, 04:27
Er vel litt dumt av deg å si sånne ting når du aldri har vært borti amfetamin-avhengighet eller bare amfetamin i det hele tatt. Du kan vel ikke direkte si at det er så lett som du beskriver det når du faktisk ikke aner noe om det.

Siden du skriver at du aldri har PRØVD noe sterkere enn sigaretter og paralgin forte. Med andre ord du har aldri drevet med de to nevnte aktivt og derfor har ingen forutsetning for å uttale deg om avhengighet av noe som helst.

Mulig jeg tar feil, men jeg oppfatta det som at det han sier er at man ikke skal ta noe sånt fra børjan av. Og at han beskriver at det er lett? Hva mener du med det?
Ikke prøv noe som helst i den retningen er vel lærepengen, og forhåpentligvis vil mange av dere som har vurdert å prøve det nå skjønt at hvis du blir hekta, så er det ikke bare bare å slutte.

St.Vitus
18. juli 2006, 10:14
Mesna: Kanskje uttrykte meg litt feil, men jeg mente bare at han ihvertfall ikke skulle se ned på han siden han ikke har noen erfaring med avhengighet.

GjengsSnort
19. juli 2006, 05:22
Til DonVito:
MEget bra skrevet advarsel, jeg sier meg helt enig i det du her nevner! Jeg er selv avhengig av amfetamin, blir så jeg bruker det 5-6 dager i uka...det er altfor mye med tanke på at kroppen min er langt fra uthvilt. så til de som ikke har kommet borti det: HOLD DERE UNNA:)

Markus
22. juli 2006, 04:46
DonVito, jeg har nå lest omtrent alle postene og alle svarene du har gitt og fått på side en og to, og har ikke kommet lengere. Det er utrolig mye interressant informasjon du og andre, f. eks. DarkStaar, kommer med. Og det at du/deler alt dette med helt ukjente folk på internett, som kan være fra 10 år til 100 år (?), gir meg en enorm følelse av selvinnsikt. Jeg håper du nå, fem måneder etter den første posten, er kommet deg helt, eller nesten helt ut av det "helvettet" du har vært igjennom. Når du føler deg helt ferdig med amfetaminen, synes jeg at du burde lese igjennom hele denne tråden, med alle innlegg og slikt, om du ikke har gjort det da, og tenke på alle de personene rundt omkring i Norge som har prøvd så godt de kunne å støtte deg. Og, forresten, du burde prøve å få skrevet en liten bok eller et om deg selv og om dine oppleverser med "speed". Du kunne også prøvd å få laget noe foredrag som du kan reise rundt på ungdommskoler, vidregående skoler, universiteter og lignende for å holde. Stå på, DonVito!:)

DonVito
22. oktober 2006, 19:48
Endelig ferdig!

Nå skal jeg fortelle hva som skjedde fredag kveld, og som forandret livet mitt mildt sagt.
Jeg og en kompis skulle til en bekjent for å kjøpe "speed".

Vi ankom huset og fikk servert en pose me noe som angivelig var speed. Det bar inn på toalettet hvor jeg og kompisen min skulle sette hvert vårt skudd.

Jeg blanda to HEFTIGE skudd til oss, og satt først på han. Hans umiddelbare reaksjon var at han kastet opp. Jeg tenkte ikke noe mere over det, og satt et enda heftigere skudd på meg selv.

Det ingen av oss visste var at det vi satt var 2-ci.

Jeg husker umiddelbart at jeg begynte å se en masse ruter, løp inn i stua og ropte på de som var der. Plutselig ble alle de om te store monster. Mer husker jeg ikke.

Politiet hadde funnet meg kun ikledd bokser og t-skjorte ute i en rundkjøring mens jeg lå og skallet hodet ned i asfalten.

De trengte 4 mann for å overmanne meg. Og jeg ble lagt på intensiven, og lå og svevde mellom liv og død. Jeg ble utskrevet nå ikveld.

Orker ikke skrive mer av det som skjedde. DET VAR MITT LIVS VERSTE OPPLEVELSE.

Aldri mer stoff på meg...

Fred ut...

Halalgeir
22. oktober 2006, 20:03
Hei DonVito.
Godt å høre at du enda lever selv om du ikke er i ditt ess...
Har brukt masse av det du har skrevet i undervisningen av mine elever for å gi dem noe å tenke på. Det går ganske sterkt inn på dem og gir dem et bilde av en rusmissbruker som er levende og ikke så stereotyp som alle de "narkomane" man hører om og ser ellers i bybildet. All lykke til deg og jeg håper å høre mer fra deg fremover...

Olemann
22. oktober 2006, 20:03
Å heisann... For å snu det negative til det positive, på en måte "fint" at du kanskje fikk en slik _skikkelig_ nedtur, som du kan tenke tilbake på neste gang du vurderer å sette ett skudd.

Ellers en det, utrolig god post. Tror mange leser dette, å tenker seg om to eller flere ganger før de tester.
Beste posten jeg har lest her på lenge!

Take care!

- Ole

Blunty
22. oktober 2006, 20:20
dette må være den beste posten jeg har lest!
Du burde begynne å gå rundt på ungdomskoler å fortelle folk om hvordan du har hatt det. Tror du kunne "frelst" mange sjeler fra rusmiljøet og amf.

håper du ikke glemmer denne episoden så det blir et nytt skudd..
har gode erfaringer med speed selv å vet hvordan det er. men klart å slutte me det for jeg er blitt så tynn å ganske fuck'd i hodet! nå holder jeg meg barre til hasj (prøver iallfall).

skal sjekke ut bloggen din på vg nå :)

peace

wack
22. oktober 2006, 21:32
så du har nå bestemmt deg for å slutte helt med speed også?

wb-
22. oktober 2006, 21:50
Det var jo trist at en slik hendelse måtte til for at du skulle slutte. Men allikevel veldig positivt hvis du klarer og slutte da...! STÅ PÅ!

naiSt
22. oktober 2006, 22:30
Ikke for å virke alt for kynisk og u-empatisk... men du er patetisk! (klarte det ikke alikavell:p)

speed/amf/makka whatever er KUN og jeg gjentar _KUN_ psykisk avhengighetskapende! at du er for svak til å kontrollere deg selv er din sak å det er bra du skremmer andre vekk fra å prøve slike stoffer. men herregud mann! bruk litt av den tida du whiner her til å finne andre ting å gjøre...

nok en gang "KUN psykisk avhengighet"

Jedai
22. oktober 2006, 23:55
Ikke for å virke alt for kynisk og u-empatisk... men du er patetisk! (klarte det ikke alikavell:p)

speed/amf/makka whatever er KUN og jeg gjentar _KUN_ psykisk avhengighetskapende! at du er for svak til å kontrollere deg selv er din sak å det er bra du skremmer andre vekk fra å prøve slike stoffer. men herregud mann! bruk litt av den tida du whiner her til å finne andre ting å gjøre...

nok en gang "KUN psykisk avhengighet"

Og hvem sier at ikke den psykiske avhegigheten er den verste?

z0p
23. oktober 2006, 01:00
Nå er vel det psykiske mer eller mindre fysisk styrt, men det er jo en helt annen diskusjon.

DonVito
23. oktober 2006, 13:50
naiSt:
Når amfetamin er det eneste som gjør at en person fungerer sammen med andre mennesker. Tør å gå ut fra rommet sitt. Gå på skole, eller samme hva. Så tror jeg du skal holde de beskyldningene dine om hva som er patetisk for deg selv.

Du skulle bare visst hvordan sosial angst totalt kan kontrollere en person.

Pass litt på ordvalget neste gang heller...

naiSt
23. oktober 2006, 14:38
du er ikke den eneste med angst lidelser her i verden... nå har ikke jeg angst for folk men mer "random" hallusinasjoner som påvirker hverdagen min... i tillegg til mareritt som gjør meg søvnløs over lengre tid...

en stund brukte jeg amfetamin for å slippe å sove fordi jeg ikke taklet disse marerittene.

er bra du prøver å skremme andre vekk fra å teste amf da man ikke blir serlig bra i hodet etter et par døgn våken og nedturen som følger etter en stunds bruk.

men for all del, er det sympati du er ute etter får du ingen av meg... selvfølgelig er det synd i deg men du har tross alt brakt dette problemet frem selv med at du ikke er psykisk sterk nok til å holde deg unna amfetamin.

har ikke orka å lest alle postene dine men ser at du har copypastet din historie på ihvertfall 1 annet forum (www.narkoman.net) og har også skrevet blogg om ditt sørgelige liv.

sosial angst my-ass! du er ute etter så mye oppmerksomhet at det er til å bli kvalm av. slutt å syt å prøv å få orden på livet ditt igjen. det er KUN du som kan gjøre noe med dette... finn et NA møte (anonyme narkomane) å delta på eller noe... skal du fikse opp livet ditt hjelper det ikke å ligge i senga med en pils å syte sammen med laptopen din.

hvis du er så stolt for at folk sier du har så stor selvinnsikt... tenk over dette: jeg har ikke stappa amf i nesa di... den putta du der selv! jeg har ikke gitt deg en sprøyte og tvingt deg til å ta et skudd! du gjorde alt dette selv. INNSE at det er din egen skyld å skaff deg hjelp! skattebetalere i Norge betaler million beløp til hjelp av narkomane... regner med dem strør litt over på en sutre-unge også.

jeg er VELDIG!! for at narkomane skal få hjelp til å slutte sitt missbruk, men dem må ønske det selv (å det virker jo som du ønsker å komme ut av miljøet) men du kan ikke forvente at en institusjon søker opp IP-adressen din å kommer å hjelper deg... isteden for å syte skriftlig til random personer kan du oppsøke en psykiater o.l (regner med at du svarer du har gjort dette allerede og bla bla bla) men prøv igjen, evt. fortsett å syte til en som får betalt for å høre på deg å muligens hjelpe deg (jada det er frivilig å lese alt du har skrevet, men vi har også ytringsfriheten til å si hva vi mener om saken)

til mods: hvis dere mener dette ble for moraliserende er det bare å slette posten. men jeg dømmer han ikke. litt mine erfaringer og noen råd og meninger

CCCP
23. oktober 2006, 16:34
du er ikke den eneste med angst lidelser her i verden... nå har ikke jeg angst for folk men mer "random" hallusinasjoner som påvirker hverdagen min... i tillegg til mareritt som gjør meg søvnløs over lengre tid...

en stund brukte jeg amfetamin for å slippe å sove fordi jeg ikke taklet disse marerittene.

er bra du prøver å skremme andre vekk fra å teste amf da man ikke blir serlig bra i hodet etter et par døgn våken og nedturen som følger etter en stunds bruk.

men for all del, er det sympati du er ute etter får du ingen av meg... selvfølgelig er det synd i deg men du har tross alt brakt dette problemet frem selv med at du ikke er psykisk sterk nok til å holde deg unna amfetamin.

har ikke orka å lest alle postene dine men ser at du har copypastet din historie på ihvertfall 1 annet forum (www.narkoman.net) og har også skrevet blogg om ditt sørgelige liv.

sosial angst my-ass! du er ute etter så mye oppmerksomhet at det er til å bli kvalm av. slutt å syt å prøv å få orden på livet ditt igjen. det er KUN du som kan gjøre noe med dette... finn et NA møte (anonyme narkomane) å delta på eller noe... skal du fikse opp livet ditt hjelper det ikke å ligge i senga med en pils å syte sammen med laptopen din.

hvis du er så stolt for at folk sier du har så stor selvinnsikt... tenk over dette: jeg har ikke stappa amf i nesa di... den putta du der selv! jeg har ikke gitt deg en sprøyte og tvingt deg til å ta et skudd! du gjorde alt dette selv. INNSE at det er din egen skyld å skaff deg hjelp! skattebetalere i Norge betaler million beløp til hjelp av narkomane... regner med dem strør litt over på en sutre-unge også.

jeg er VELDIG!! for at narkomane skal få hjelp til å slutte sitt missbruk, men dem må ønske det selv (å det virker jo som du ønsker å komme ut av miljøet) men du kan ikke forvente at en institusjon søker opp IP-adressen din å kommer å hjelper deg... isteden for å syte skriftlig til random personer kan du oppsøke en psykiater o.l (regner med at du svarer du har gjort dette allerede og bla bla bla) men prøv igjen, evt. fortsett å syte til en som får betalt for å høre på deg å muligens hjelpe deg (jada det er frivilig å lese alt du har skrevet, men vi har også ytringsfriheten til å si hva vi mener om saken)

til mods: hvis dere mener dette ble for moraliserende er det bare å slette posten. men jeg dømmer han ikke. litt mine erfaringer og noen råd og meninger

makka er fysisk og psykisk avhengighetsapende! Men det er over lengre tid! ALLT er det over lengre tid! tror ikke du har så mye peiling som du gjir ut for!

Robin1705
23. oktober 2006, 16:41
Syntes hele tråden var latterlig og unødvendig.
Vis det er noen som er latterlig her må det være deg! og veldig Umenneskelig unødvendig skriv av deg..
Jeg syntes det var en veldig bra tråd og har gjort mitt syn på "speed" og folk som bruker det om til noe helt annet..

Tias
23. oktober 2006, 16:57
Syntes hele tråden var latterlig og unødvendig.
Deg om dét. Har du virkelig ikke noe mer konstruktivt å komme med enn dette?

DonVito
23. oktober 2006, 18:07
naiSt:

Siden du ikke har giddet å lest noe spesielt, så kan jeg vel opplyse deg nå. Jeg søkte professjonell hjelp 27 desember 2005. Og fra og med 11. desember 2006 så har jeg sengeplass ved en institusjon. Så jeg sutrer ikke, uten å få hjelp.

Så faen ikke kom her og si at jeg er ute etter noe oppmerksomhet og sympati. Før du spytter ut slike beskyldninger, bør du lese litt mer.
Det er det siste jeg er ute etter.

Jeg håper bare jeg kan hjelpe til å spre litt informasjon, for å si det sånn.

naiSt
23. oktober 2006, 18:15
spre informasjon og spam er to vidt forskjellige ting...

hadde du giddet å lest gjennom det som sto i parentes () ville du sett at jeg la inn ekstra kommentarer.

en annen ting... hvis du er på institusjon osv... du er jo fortsatt en misbruker... altså ønsker du ikke å slutte eller? prøv å steng deg selv inne i 1uke UTEN stoff å kom ut igjen en frisk(ere) mann... personlige mål is the way to go

edit: du har lagt unn omtrent samme trådene/postene på minst 3 forum og du har 1 blogg (eller har du fler?) *host*spam*host

DonVito
23. oktober 2006, 18:24
Jeg har lagt ut tekstene mine her. Og så har jeg en egen blogg.
På oppfordring fra noen jeg ikke skal nevne så la jeg også ut tekstene på narkoman.net

Skjønner ikke hvorfor du har så mye imot det jeg gjør jeg.

naiSt
23. oktober 2006, 18:30
har ikke noe imot det jeg... syns bare det blir litt teit og sytete i lengden...

http://www.narkoman.net/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1103

her er en tekst skrevet av en som sikkert er en del eldre enn deg og faktisk ikke bare syter men tar et skikkelig oppgjør med seg selv... han klarte å slutte... klarer du?

DonVito
23. oktober 2006, 18:36
Så er det heller ingen som har bedt deg lese alle tekstene mine på de forskjellige stedene. Og personlig synes jeg ikke de er sytete. De er ihvertfall ikke ment slik. Og jeg tar tilbake hvis de oppfattes slik. Er ikke dum i hodet akkurat...

Og jeg har jobbet hardt i ett år for å slutte nå. Og ja, det klarer jeg.
Til opplysning er det snart 9 måneder siden jeg ruset meg for å "feste". Jeg ruser meg helst alene, for å si det sånn. Men nå er jeg ikke ruset i det hele tatt. Nykter som en fisk, og har tenkt å forholde meg slik til jeg skal reise på institusjon.

quakie
23. oktober 2006, 18:47
Leste ditt siste innlegg på VGB.no nå. Forferdelig stoff, dette burde vises fram til skoler o.l. syntes jeg.

Stå på!

Don Veto
23. oktober 2006, 19:12
naiSt: Hold kjeft da, du skjønner ingenting. Alle hater deg og dine meninger.

Sorry, provoseert

Nichotin
23. oktober 2006, 19:28
naiSt: Hvis du ikke har noe bedre å gjøre enn å trolle, vennligst brenn i helvete. Sytete eller ei, DonVito skriver om problemet på en veldig bra måte og det bør tas som en advarsel for veldig mange.
Fysisk avhengighetsskapende eller ei, det er fremdeles avhengighetsskapende om enn bare psykisk. Les advarselen min under, der forklarer jeg mitt møte med psykisk avhenginghetsskapende stoff.

DonVito: Jeg synes det er bra du er på vei ut av problemene. Jeg ønsker deg all lykke på veien.

På tide med en liten advarsel fra min side også:
Nå skal jeg ikke påstå at jeg har enorm innsikt i avhengighet, men på grunn av de to siste månedenes utskeielser må jeg allikevel si jeg kan forstå avhengighetsfaktoren. Jeg har tatt ecstasy fire ganger, og LSD (i kombinasjon med ecstasy) èn gang de siste to månedene.

Ecstasy har gitt meg mye glede, og jeg har funnet meg selv på et vis, og innsett hvor bra jeg har det. Sånn sett veldig positivt, men det har sin nedside også:
Det som har skjedd er at ecstasyen har gitt meg en enormt høy forventning til hva som kan kalles for gøy. Jeg tenker minst èn gang daglig på hvor digg det hadde vært å bare åpnet den lille posen i nattbordsskuffen og hevet i meg to-tre hvite kenguruer (ecstasy-type). En uke etter første gangen jeg tok, falt jeg for nettopp denne fristelsen. Heldigvis ble det en tidlig lærepenge, istedenfor starten på mange måneder eller år med misbruk og miserablitet. Etter neste helg er alt borte, og det blir det en pause på et par måneders tid, hvor jeg kommer til å finne på helt andre ting. Jeg har ikke vært nedi gjørma, men er allikevel stolt over meg selv for å gjøre noe med situasjonen før det blir et problem.

Det jeg egentlig ville frem til, var at det jeg trodde kom til å være et isolert tilfelle av bruk, endte med å gjøre alt så godt at jeg ønsket jeg kunne gå rundt slik hver dag. Jeg takker min mor for god oppdragelse og for at hun har lært meg selvkontroll :)
Ikke misforstå og tro jeg fraråder all bruk av ecstasy heller, bare vær obs på at man i de fleste tilfeller vil føle et skikkelig sug.

Jeg har aldri latt rusmidler gå ut over jobb, skole, venner eller familie. Og det skal jeg passe på at ikke skjer i fremtiden heller.

Spawn2: Du viser at du har enormt lite innsikt i DonVitos verden. Jeg forventer heller ikke at du skal ha det, for man skjønner det ikke før man har vært der. Det er som alltid forskjell på bruk og misbruk, og man trenger ikke nødvendigvis være dum for å teste amfetamin. Man trenger ikke bli avhengig heller. Det er først når man tester grensene sine på denne måten at man finner ut hva hjernen vil videre.

B3ndx
23. oktober 2006, 19:57
Dette er veldig bra, tøft og modig gjort av DonVito.
Og fint skrevet av deg også Nichotin.

Jeg har hatt endel dårlige erfarninger med speed selv, og vet delvis hvordan det er å være litt for glad i sånne saker.

OG til deg naiSt, er du virkelig så trangsynt, og "TØFF" over internett, eller tuller du? Jeg håper for din skyld, at du har hatt 1. april litt for tidlig.

Slaktern
23. oktober 2006, 20:20
La meg se om jeg har forstått rett.

Du anbefaller folk som er intressert i å prøve "speed" å heller teste psykedeliske stoffer? Stoffer med en helt annen virkning og som ikke kan sammenlignes med "speed" på noen måte?

Du er avhengig av "speed" og har drevet med det i lang tid, men så allikevel ikke forskjell på dette og 2C-I, et stoff som såvidt jeg har forstått er betraktelig annerledes i konsistens og tekstur i forhold til "speed"?

Et raskt søk på nettet førte også til at jeg fant billigste pris for 2C-I hos en forhandler til å være 280$/g. Stiv pris for "speed", hvertfall der jeg kommer fra.

Har jeg forstått deg rett?

DonVito
23. oktober 2006, 20:57
Er enig i at det høres litt feil ut å anbefale psykedeliske stoffer. Men jeg vil heller at folk skal prøve det, enn å kaste seg utpå en "blåøyd" vei av sentralstimulerende midler.

Og nei. Jeg så ikke forskjell på 2-ci og speed. Begge var i like poser. Han som ga det til meg hadde spist så mye piller at han ikke greide uttale sitt eget navn engang. Jeg antok at begge posene var speed, siden de til sammen veide det jeg hadde bestilt.

2-ci koster i miljøet jeg vanker 130 kroner for en brukerdose på 15 - 25 mg.
Men den dosen jeg satt i sprøyta mi var mangedoblet en slik dose. Nærmere en "hundre-strek" med speed kan du vel si.

Jeg betalte ikke for noe av det. Siden jeg vanligvis "kriter", og betaler ved en senere anledning.

naiSt
24. oktober 2006, 00:13
naiSt: Hold kjeft da, du skjønner ingenting. Alle hater deg og dine meninger.

Sorry, provoseert

Så saklig vi var idag da... takle andre sine meninger eller knus tastaturet ditt

naiSt: Hvis du ikke har noe bedre å gjøre enn å trolle, vennligst brenn i helvete. Sytete eller ei, DonVito skriver om problemet på en veldig bra måte og det bør tas som en advarsel for veldig mange.
Fysisk avhengighetsskapende eller ei, det er fremdeles avhengighetsskapende om enn bare psykisk. Les advarselen min under, der forklarer jeg mitt møte med psykisk avhenginghetsskapende stoff.

troller? føler litt muslimske tendenser på forumet her nå... ytringsfrihet er et fremmedord ?

jeg sier min mening og kommer ikke med moralske prekener som er helt off-topic. er jo bare å overse postene mine hvis dere ikke takler andre sine meninger...

trangsynt jeg? http://www.narkoman.net/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1042

skal ikke påstå jeg er den mest saklige her i verden til en hver tid, men jeg forstår jo nedtur whining osv... men alt bygger på selvkontroll som du sier Nichotin
har en generell skepsis til piller så jeg har ikke prøvd knips (kommer vel til å teste det en gang, å jeg vet om det med suget når det ligger noe "godteri" tiljengelig i skuffa) men _SELVKONTROLL_ er nøkkelordet...

flame osv ivei mot meg dere... jeg for min del skal prøve å få meg et par timer på øyet

CCCP
24. oktober 2006, 00:14
naiSt: må erlig innrøme at det ikke høres ut som du har ikke PEILING på hva du snakker om! tror ikke du har lest så mye som jeg og andre her på forume og prøvd forsjelige ting til å si at du er en erfaren persjon som har peiling på hva du snakker om! "provosert? JA!"

skal selv på tvangs av rusning! og det bare forde at jeg ikke greide og holde meg nykern noe jeg var på go tur till å bli... var nyktern i over 2månder og du sier at 1 uke nykern skal at vekk suge på makka er du bare FETTE idiot viss du spør meg! man har ikke kontrol for 5 flate øre viss man har gåt på speed i bare 3-4 månder og DonVito har gåt på makka i flere år! tosk!

"provosert"

lykke till DonVito! hvilken klinik skal du på og hvor lenge? på meg skal de ha meg på minst 1 års av rusning og det er for de jeg hat et extremt inntak av THC-benzo-makka-opiater osv osv i det siste :( men jeg vill også bli nykern så det er bare bra for meg og kommer til å takke ja uansett!

naiSt
24. oktober 2006, 00:19
Mulig du missforsto litt hva jeg mente... eller jeg som formulerte det dårlig... men jeg mente ikke at 1 uke er nok til å slippe "suget" etter amf...

poenget var at man skal sette seg et mål SELV! ingen institusjon kan hjelpe om man ikke ønsker noe selv... du har helt rett i at jeg ikke har prøvd alt her i verden... å det er sikkert noen som har lest mye mer enn meg. men uanz vil man aldri oppnå noe man selv ikke ønsker

CCCP
24. oktober 2006, 00:23
naiSt: det er det eneste DonVito sier! les! han vill bli av ruset! og slutte men han har IKKE det vanlige menesker kaller KONTROL! om han har sittet i 1 uke og satt seg et mål har ikke noe og si når milijøe kommer til å drege han inn uansett om han vill det eller ikke! man må ha 100% kontrol eller så er det ikke vits bare selv pining!

naiSt
24. oktober 2006, 00:27
godt mulig... har lest en del men orker ikke lese alt...

uanz.. håper dere begge klarer dere på avrusnings institusjonene osv... men går dere på en smell så pliis ikke whine så masse... DA ba dere om det selv... (denne ble moraliserende... men jeg er trøtt, forkjøla å lettere forbanna da jeg netopp tapte i poker... er bigtime dårlig taper)

CCCP
24. oktober 2006, 00:30
naiSt: hehe. god natt og lykke till videre :) get well :)

Sinister
24. oktober 2006, 00:39
Jeg vil forsåvidt også anbefale psykedeliske framfor sentralstimulerende. Ikke at jeg på noen måte oppfordrer til bruk, men jeg ser på psykedeliske som litt mer stuerent. Vi snakker om stoffer som med trygg bruk, medfører minimalt med negative sider, både fysisk, psykisk og sosialt. Etter en skikkelig tur på sopp\lsd\etc. blir de aller fleste "mettet" på opplevelser for en stund. Etter min siste syretur for to uker siden frister det særdeles lite med en ny heftig tur. Det pleier å gå 1-2måneder til jeg begynner å vurdere en ny tur, og som regel enda lenger tid før alt er i boks.

Det er selvfølgelig nedsider med psydeliske også. Slik er det med allslags dop, men jeg vil si det er mye lettere å holde et ansvarsfullt bruk med psykedeliske framfor sentralstimulerende. Og så lenge man har respekt for det man driver med skal det veldig mye til at man for problemer i etterkant.

Nichotin
24. oktober 2006, 08:18
Det skal sies at psykedeliske stoffer har en enormt mye høyere inngangsterskel. Det kan være vanskeligere å få tak i, og det krever mye mer forberedelse.

Jeg mener, en linje med amfetamin kan stort sett hvem som helst klare å få i seg uten at det blir for mye problemer. Om noen hiver i seg en microdot med LSD på impuls, kan det fort gå temmelig til helvete i 12-18 timer etterpå.
Det er riktig at man føler seg mettet, spesielt etter LSD, men det betyr ikke at man ikke bare går rundt og surrer mens man venter på neste tripp av den grunn.

DonVito
24. oktober 2006, 09:11
lykke till DonVito! hvilken klinik skal du på og hvor lenge? på meg skal de ha meg på minst 1 års av rusning og det er for de jeg hat et extremt inntak av THC-benzo-makka-opiater osv osv i det siste :( men jeg vill også bli nykern så det er bare bra for meg og kommer til å takke ja uansett!

Godt jobba av deg å også komme deg inn på klinikk! Det vil forhåpentligvis hjelpe.
Jeg skal inn på "Tuastad", rett utfor Haugesund, den 11. desember. Jeg er 20 år, så kan skrive meg ut når det måtte passe meg. Men jeg ser frem til å fullføre behandlingsplanen de legger opp. Til punkt og prikke. For dette livet orker jeg ikke mer, kan du si :)

Dr H.S Thompson
24. oktober 2006, 10:33
Tuastad ligger rett borti her, sikkert fin plass det. Visste egentlig ikke at det var et avrusingsenter der, men man trenger vel endel slike rundt Haugesund. Du får ha lykke til når du kommer så lang :)

kyuss
26. oktober 2006, 00:10
Vil bare ønske deg/dere lykke til på avrusningen. Og takker for meget god skriving. Har forøvrig testet speed 4-5 ganger, senest sist helg før/under og etter en konsert. Jeg og en kompis sniffa i oss over 1 gram, og den sinnsyke(minst!) nedturen vi fikk dagen derpå, førte til at vi inngikk en pakt om at "dette skal vi aldri mer gjøre!" Og etter å ha lest alt dette, ble jeg bare enda mer overbevist! Nei, fysj, speed er et fryktelig stoff! Lykke til med livet videre DonVito.

LivetsVann
1. november 2006, 04:19
Nå har jeg lest hele tråden hær å har bestemt meg for å droppe amfetamin prøvingen. er fullstendig klar over alle farer med narkotika, men har likevell skaffet meg en dose eller hva det heter til meg selv og en ivrig venn.... helt latterlig tenker vel alle, men har aldri prøvd noe å vil bare prøve noe.. men som sagt ble jeg meget skeptisk nå. og tror faktisk jeg kaster hele greia. lykke til videre da :) du har ihvertfall åpnet øynene mine

Fred ut :cool:

Marokk
1. november 2006, 23:12
Pepper er noe dritt.
Fatter ikke hvorfor jeg i det hele tatt gadd og bruke penger før når det ikke funker særlig på meg.
Jeg og en kamerat av meg fikk hele Torungen, (det vil si 5 avdelinger i Arendal) til og slutte med pepper. (Torungen er ett regelfritt luksushjem, men egenltig institusjon.sikkert noen som har hørt om Torungen i avisene eller noe.) Er god venn av alle på torungen.
Men ingen av nærkameratene minet tar pepper nå lenger og, virker som den kulturen har sluttet blant oss, mens de som er ett par år eldre enn oss de bare peser på og har ikke styringa.
Har kun tatt pepper 1 gang på ett halvt år og det var noen uker siden.
Men jeg tar ikke pepper lenger, mye er pga hvitfargen i fjeset og gjør, og andre ting er bivirkninger jeg ikke liker.

.maximus.
3. november 2006, 14:03
til don vito.
Det jeg nå har lest, er imponerende. Du har fått ned `realityen med sentralstimulerende.
har hvert uten pepper siden mandag tror jeg, tirstag gjikk jeg med på behandling. har fått noe ``dale dop` av legen...fynker imponerende bra. greier å være med andre enn meg selv og musikken. etter å ha drevet konstant med alt som det er mulig og bli ruset på i en 9,10,12 måneder?! fikk netopp med meg at vi er i november?! helvete folte jeg begynte i går, når det starta for 4-5 år siden, selv om det er de siste året jeg har vert helt borte.

skriver sikkert bare uasklige ting nå, er ikke sikker..du fikk dekket det meste....

ps. det siste året har mine 23 mobilder hatt en levetid på max 4 uker....

vet jeg skriver jævla mye feil. greier ikke stresse me det.
håper du klarer deg mann!
all respekt for mennesker som har komt seg tilbake til livet!

etter å ha lest litt til donvito, så kan jeg si meg stor sikkerhet at jeg kjenner deg, kan dette stemme? gi meg en pm då?

davidentotre
3. november 2006, 14:47
Jeg sluttet med speed, for litt over et år siden. Har det mye bedre. Anbefaler medisinen Leponex, hvis man hører stemmer(Schizofreni) eller er har sterke bivirkninger av amfetamin. Hvis man bruker antipsykotika, blir man mindre impulsiv, og det blir lettere å slutte(røyk/narkotika). Det er min egen erfaring.

Nubie
3. november 2006, 22:16
Først vil jeg si, har lest litt på dette forumet en tid, så falt jeg over dette innlegget og DonVitos blogg på vg.no. Det interesserte meg fordi jeg i lenger tid har gått å tenkt på tanken av å prøve ut slike ting som det blir snakket om her. Isteden for å drikke mange øl/sprit for å få noen morsom og sosial effekt, så "svelger man bare en pille" etc.

Dette er vell det første skremmende jeg har lest om disse "partydop-stoffene", det fikk meg til å tenke... MEN jeg har fremdeles lyst å prøve! Det er noe jeg tenker ganske ofte på og noe jeg _tror_ med meg selv at jeg kan takle, et par ganger også aldri mer!

Er det virkelig så avhengighetsskapende? Jeg har ingen nære venner eller omgangskretser som driver hyppig med narkotika, så jeg tror ikke at faren for å bli trukket inn i noe miljø eller gruppepress er noe problem. Det er egen fri vilje og nysgjerrighet som står bak!

Er det anbefalt å prøve det alene ? Og gjerne prøv og overbevis meg til prøve/ikke prøve...

og ALL RESPEKT til DonVito og ikke minst lykke til! Jævlig at noe slik kan ta så kontroll over livet til noen, virker surrealistisk fra mitt synspunkt!

Et til spørsmål: Var i syden i sommer, der kom en bort til meg og en annen og ville selge oss extacy, vi tenkte hvorfor ikke og betalte ca 200kr for 2tabletter.. Tok hver vår og jeg kan ikke si at jeg husker noe spesielt kick, kansje fordi jeg var dritafull allerede? men jeg var husker jeg var extra sosial og i godt humør den kvelden og tiden fløy! Jeg kom hjem klokka 11 og var lys våken.. vekka romkameratene og det ble bemerket at jeg hadde rare pupiller.. jeg lo det bare vekk og snakka ikke mer om noe!

Hva kan disse tablettene ha vært? svindla? Kan også nevne at jeg var skeptisk til at det var noe som helst, så hadde ikke forventninger til noe som helst... så tror ikke det var noe placebo effekt...

tews
3. november 2006, 23:50
går sikkert greit å prøve litt forskjellig bare man holder seg unna piller(lett å bli hekta på piller) og ikke glemmer at det ikke er lurt å prøve det mer enn litt(knips/pepper)(burde skjønne det når du har vondt i hue noen dager etterpå)

det går bare litt tid(prøver litt forskjellig, drar på partys osv)og så er det blitt normalt å drive med det i helgene,sommern kommer og man rocker/knipse hele sommeren.
og så går ting videre.veit ikke når ting begynner å skli ut(sikkert i ferier,høstferie osv) og man ikke bare fester i helgene,
men kanskje man begynner å tøye helga til søndag kveld.begynner å spise piller/drikke
litt på skolen og på jobb.få seg opplegg med litt forskjellig.folk begynner å
småbøffe litt i butikker når de spiser piller,noen begynner å bøffe fra venner,møter nye folk.personligheten begynner å forandre seg,man blir et stukehue, selger og bytter ting.jobb/skole går dårlig,tar noen år. men det går fort.

man møter de som er noen år eldre og litt lenger på vei og har større problemer.begynner å henge med dem.noen har begynnt (de som bruker mest) med sprøyter(pepper), fler begynner med det.
de fleste bruker nå pepper og piller.en eller annen prøver heroin.går noen år til.ting forsetter.noen flere prøver heroin.noen i miljøet fra starten av blir narkomane.andre slutter og noen dør. og man er bare tjuefem.kanskje mista lappen.sitti mye på glattcelle ,hatt rettssak.
hvertfall det som skjedde her jeg bor.

k-f-j
4. november 2006, 01:24
Narkotika er ikke farlig, for det vil åpne sinnet og gi svar på den uvitenhet som eksisterer.

Religion er farlig fordi det binder den eksistensielle filosofi til ett grunnlag som er bundet av skrifter som er valgt.

Ergo: Hva sier fornuften.
Til de kristne: Hva sier Mor og Far....

username:
4. november 2006, 02:10
jeg ville vært enig om du sa organisert religion.

k-f-j
4. november 2006, 02:22
Og hva er forskjellen?

sanchez
4. november 2006, 03:35
Nå må alle være greie og ta inn over seg det faktum at - Enhver er kaptein i sitt eget hode -!!! Ødelegging av døde ting som fjernkontroller mm er fullstendig valgfritt, og i aller høyeste grad unødvendig. Og fordet om noen påstår at hver dag er en fest, så må den nødvendigvis ikke inneholde rusmidler. Hallo i luken folkens, dere er vel ikke født viljeløse??

jan0
4. november 2006, 04:01
Narkotika er ikke farlig, for det vil åpne sinnet og gi svar på den uvitenhet som eksisterer.

Religion er farlig fordi det binder den eksistensielle filosofi til ett grunnlag som er bundet av skrifter som er valgt.

Ergo: Hva sier fornuften.
Til de kristne: Hva sier Mor og Far....

ble utrolig provosert av den kommentaren der.
har du noen som helst kunskap om sentralstinulerende substanser? vill anbefale deg å lese om amphetamine (http://www.erowid.org/chemicals/amphetamines/amphetamines_effects.shtml)

username:
4. november 2006, 13:36
Og hva er forskjellen?

forskellen er at for meg er religion arkaisk filosofi, det kan åpne sinnet ditt og gi svar på uvienhet som råder. Organsiert reiligion er når noen bestemer hva som er riktig og ikke riktig, når noen er "helligere" enn andre osv.

men la oss ikke hijacke tråden.

Tias
4. november 2006, 18:43
Feil, de fleste som selger bruker selv. Høyere oppe i miljøet er det kanskje noe annerledes, men når det gjelder dealere så selger de fleste for å finansiere eget misbruk.

Don Veto
6. november 2006, 00:14
edit: *angre på jeg skrev*

Kimasj
6. november 2006, 01:24
Bra skrevet =) og håper du får det bedre=)

Hastar
14. november 2006, 23:00
Bra skrevet, don vito.

Jeg advarer lillbroren min gang på gang for holde seg vekk fra narkotiske stoffer.
Han er en sånn type at han vil alle like han og være venn med han osv. Han går på fest nesten hver helg.

Er bekymret for han, vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Archj
14. november 2006, 23:09
Først vil jeg si, har lest litt på dette forumet en tid, så falt jeg over dette innlegget og DonVitos blogg på vg.no. Det interesserte meg fordi jeg i lenger tid har gått å tenkt på tanken av å prøve ut slike ting som det blir snakket om her. Isteden for å drikke mange øl/sprit for å få noen morsom og sosial effekt, så "svelger man bare en pille" etc.

Dette er vell det første skremmende jeg har lest om disse "partydop-stoffene", det fikk meg til å tenke... MEN jeg har fremdeles lyst å prøve! Det er noe jeg tenker ganske ofte på og noe jeg _tror_ med meg selv at jeg kan takle, et par ganger også aldri mer!

Er det virkelig så avhengighetsskapende? Jeg har ingen nære venner eller omgangskretser som driver hyppig med narkotika, så jeg tror ikke at faren for å bli trukket inn i noe miljø eller gruppepress er noe problem. Det er egen fri vilje og nysgjerrighet som står bak!

Er det anbefalt å prøve det alene ? Og gjerne prøv og overbevis meg til prøve/ikke prøve...

og ALL RESPEKT til DonVito og ikke minst lykke til! Jævlig at noe slik kan ta så kontroll over livet til noen, virker surrealistisk fra mitt synspunkt!

Et til spørsmål: Var i syden i sommer, der kom en bort til meg og en annen og ville selge oss extacy, vi tenkte hvorfor ikke og betalte ca 200kr for 2tabletter.. Tok hver vår og jeg kan ikke si at jeg husker noe spesielt kick, kansje fordi jeg var dritafull allerede? men jeg var husker jeg var extra sosial og i godt humør den kvelden og tiden fløy! Jeg kom hjem klokka 11 og var lys våken.. vekka romkameratene og det ble bemerket at jeg hadde rare pupiller.. jeg lo det bare vekk og snakka ikke mer om noe!

Hva kan disse tablettene ha vært? svindla? Kan også nevne at jeg var skeptisk til at det var noe som helst, så hadde ikke forventninger til noe som helst... så tror ikke det var noe placebo effekt...

Ettersom jeg har lest gjennom tråden og andre steder, så er det flere som har tenkt som deg

"Jeg skal bare prøve en gang for å se hvordan det er! Jeg er sterk nok!" osv. Da ender det oftest med at de skal prøve en gang til, og enda en og der sitter du avhengig. Så jeg ville ikke anbefale deg å gjøre det. For all del, prøv i vei, men som DonVito sier: Ikke kom å si at du ikke ble advart!

otherside
14. november 2006, 23:23
Folk er så flinke til og overdrive !!

ender ikke "som oftes" opp som avhengig nei...

DonVito
15. november 2006, 05:17
Det stemmer nok ikke helt "otherside". Avhengighet er jo også opp til hver og en å definere da.

Men hver eneste person jeg har møtt som har påstått dem bare skulle prøve èn gang, har endt opp med å fortsette med stoffet. Såklart kan det være snakk om et veldig sporadisk bruk.
Men, hvis jeg skal få følge min egen definisjon av avhengighet, så vil jeg si at majoriteten av de som prøver amfetamin, på et eller annet stadie blir avhengige.

Min definisjon: I det øyblikk du bortforklarer, forsvarer eller i ditt eget hode rettferdiggjør bruken din, er du avhengig.

Og er det en ting en person som har fått smaken opp for amfetamin er flink til, så er det nettopp det å rettferdiggjør sine egne handlinger. Fordi det å bøye seg og innrømme at advarselen vedkommende fikk før han prøvde stoffet, faktisk var riktig, er som oftest for mye for stoltheten å takle.

Mener nå jeg da...

Tias
15. november 2006, 06:50
Jeg prøvde bare én gang... Kan ikke si jeg ble frelst.

DonVito
15. november 2006, 07:22
Nei, jeg tok gjerne litt hardt i når jeg sa majoriteten. Men synes folk lett bagateliserer amfetaminen. Det gjelder nå ikke alle det heller da, men.

otherside
15. november 2006, 14:53
Det stemmer nok ikke helt "otherside". Avhengighet er jo også opp til hver og en å definere da.

Men hver eneste person jeg har møtt som har påstått dem bare skulle prøve èn gang, har endt opp med å fortsette med stoffet. Såklart kan det være snakk om et veldig sporadisk bruk.
Men, hvis jeg skal få følge min egen definisjon av avhengighet, så vil jeg si at majoriteten av de som prøver amfetamin, på et eller annet stadie blir avhengige.

Min definisjon: I det øyblikk du bortforklarer, forsvarer eller i ditt eget hode rettferdiggjør bruken din, er du avhengig.

Og er det en ting en person som har fått smaken opp for amfetamin er flink til, så er det nettopp det å rettferdiggjør sine egne handlinger. Fordi det å bøye seg og innrømme at advarselen vedkommende fikk før han prøvde stoffet, faktisk var riktig, er som oftest for mye for stoltheten å takle.

Mener nå jeg da...

De fleste sier dem skal prøve det en gang ja, men de likte det såpass at dem fortsetter litt til, er ikke snakk om avhengighet det, det er pga de selv vil selvom de ikke trenger det.. Er ute etter litt spenning/forandring fra sin vanlige dag eller whatever.

majoriteten av de som prøver amf blir ikke avhengige nei! Det er så feil...

Din definisjon ser jeg på som feil, folk som har prøvd det en gang kan også bortforklare eller forsvare "bruken" sin. :p

DonVito
26. november 2006, 13:13
Vel

Fra og med imorgen tidlig legges jeg inn til avrusning og behandling. Etter mye slit er det endelig slutt. Aldri mer koma, amfetamin eller subutex. Og aldri mer nåla...

Vil bare få takket alle de som har vært til stor hjelp her inne. Virkelig en bra ressursside dette her.

Så får vi se om vi snakkes om et års tid...

Hade bra!

Dior
26. november 2006, 13:32
Da ønsker jeg deg lykke til.

bread
26. november 2006, 13:36
Lykke til ja!

davidentotre
26. november 2006, 13:49
Man blir avhengig av amfetamin. Slik at man gjør det oftere. Så mister man søvn, og glemmer å spise. Hvis man har vært uten søvn i 3 døgn, er ikke hodet som det skal være. På amfetamin kan man være enda lengre uten søvn.

kiminator
26. november 2006, 13:51
Man blir avhengig av amfetamin. Slik at man gjør det oftere. Så mister man søvn, og glemmer å spise. Hvis man har vært uten søvn i 3 døgn, er ikke hodet som det skal være. På amfetamin kan man være enda lengre uten søvn.

Og med dette mener du?

Pengelek
26. november 2006, 14:14
Lykke til DonVito;)

watchman
26. november 2006, 22:38
Temmelig sikker på at dette klarer du fint, fordi du virker som blant de smarte.

Lykke til.

piasau
27. november 2006, 00:16
Lykke til. Har fulgt postene dine å håper du klarer dette....
Jeg har tro på deg.

comicz
27. november 2006, 00:24
Heia! :------)))))

zpn*
27. november 2006, 00:53
Lykke til, skriv så fort du får sjangsen.

RonaTa
27. november 2006, 00:58
Utrolig bra skrevet.
Du høres ut som utrolig ålreit fyr. ja, Skriv så fort du får sjangsen.

zizzle
28. november 2006, 08:39
utolig bra skrevet.. desverre, så er jeg i samme situasjon som deg.

røykesen
7. desember 2006, 03:09
fint og få fram di negative virkningene av amfetamin jo fære som prøver dette jo bedre.
har selv prøvd amf en gang kan trykt si att dette er ikke noe jeg vil fortsette med,

For det første så var ikke rusen så mye og skryte av selv om det var morsomt og sitte og prate i munnen på verandre hele natta.

men når vennene var borte og jeg fant ut at det kanskje var på tide og legge seg for og sove noe som ikke gikk, etter vært føltes huden ut som om den ikke satt fast i kroppen.

pluss at jeg hadde lagt merke til mini tissen jeg hadde melom beina hadde halv noia for at den skulle bli sånn men jeg viste at dette var bare en bivirkning.(den kom ut av sin lune hule innen et døyn etter sånn cirka)

men det verste var ikke over enda fikk ikke sove før kvelden etter jeg sniffa amfen sov til dagen etter og følte meg ganske bra bortsett fra at drøvelen hadde vokst ivertfall 3 ganger orginal størelse dette var forferdelig vont siden svelge refleksene ville svelge drøvelen som nå lå nedi halsen prøvde alt jeg kunne for og ikke svelge men det var ganske vanskelig denne minsket ikke i størelse før jeg hadde fått sovet en natt til heldigvis.(lærte i etter tid at dette kom nok av at jeg hadde droket for lite, og att dette kom av dehydrering om dette stemer har jeg mine tvil om)

vis du søker di fæleste bivirkningene er dette stoffet for deg, for alle andre la det være.

takk for intresant lesning og du for ha lykke til på avrusning vil gjerne høre fra deg igjen uansett hvordan det går. lykke til og god bedring

Lunar
12. desember 2006, 12:52
så det er sagt, så er amfetamin det MEST ødeleggende dopet av alt. Heroin-misbrukere er mer oppegående enn de som har holdt på med pepper(amf) en stund. Dette sier jeg av erfaring, har MANGE bekjente som har ruset seg på mange forskjellige måter. Hold dere unna viss dere kan!

road^bump
26. desember 2006, 23:28
DonVito... Lykke til, jeg sitter med tårer i øynene nå, og alle mine tanker går til at du klarer å nå målet ditt..
Du har all min respekt, og du har all min støtte.. Drit i dem som prøver å tråkke deg ned, som slenger dritt og som gir deg motgang, tenk på alle som støtter deg, selv om vi kanskje bare er et nick her på forumet...

Håper du fortsetter å oppdatere oss om hvordan det går med deg, det kan hjelpe mange..

Og hvis du en gang ønsker noen å snakke med som lytter,så er det bare å sende meg en pm =) (sel om det sikkert er mange forran meg i denne rekka ;))

Varme klemmer

PsychedelicMind
6. januar 2007, 23:30
Har vært på sprøyte kjøret på speed fra i fjor sommer til i år sommer. (litt av og på etter en stund sammenhengende) Veier normalt 86kg ca, i fjor jul veide jeg 65kg, også etter jula.. Har endelig greid å slutte, fått meg jobb og ting går generelt bra :D så veit godt hva pepper kan gjøre med en person og de personene rundt. Anbefales ikke å prøve. Nå skal det også sies at jeg tok det i nesa og dropp som party dop i 4år før jeg begynte med sprøyter. Du sitter der før du aner det. Stay clear of this shit!

Stillasmontøren
11. januar 2007, 13:53
Hei.

For all del, veldig bra skrevet!, men jeg ønsker å komme med et par tilleggsopplysninger.
Selve stoffet amfetamin er ikke farlig i seg selv, og fører ei til noe fysisk avhengighet - Det som ødelegger for dette stoffet er oss selv, vi misbruker det. Det brukes jo daglig i medisinske sammenhengninger, og disse folkene loker ikke slik du beskriver det.

Jeg vil tro, og antar at du er en person som hadde store problemer før du begynnte med stoff også, eller så vil jeg tro at du er en person som hadde fått problemer enten du bruker amfetamin eller om du aldri hadde brukt det.

Dette er ikke noen forsvaring av amfetamin, men jeg mener det er alltid noen som detter av lasset for å si det slik, Det er ca 1million personer i dette landet som drikker alkohol, men av denne millionen er ikke alle alkoholikere. - Dette understreker poenget mitt igjen.

Det jeg vil si til dere nybegynnere er - Bruk det med måte, og la for all del ikke helga være fra fredag til onsdag, og narchspillet fra søndag til tirsdag. Bruk uke dagene til forberedelsene til ei ny, god og høy helg.

Det er heller ikke feil med noen helger uten noen kjemiske middler heller avogtil ;)

Gest
13. januar 2007, 02:17
Amfetamin er farlig, uansett hva folk sier. Det er like farlig som alt annet kan være farlig, og må derfor enten ikke brukes eller brukes med måte. Jeg oppfordrer ingen til bruk, da det ville vært etisk galt av meg, men jeg sier ikke at bør la være. Jeg sier tenk deg om før du prøver et stoff du veit er farlig, du har lest det er farlig, du har sett det er farlig, og derfor er det noe man skal passe seg for. Respekter stoffet, uansett hvilket!

Og selv om DonVito antageligvis ikke ser dette før om et snaut års tid, sier jeg lykke til allikevel. My best wishes ^^

Zusuma
29. januar 2007, 10:36
Sitter nå her etter en lang helg på "kjøret" og tenker: HVORFOR? :confused:
Har denne helga som alle de forestående siden jul snortet i meg alt for mye fart... (Speed)
Jeg vil med denne tråden slutte meg til Don Vitos rekker å advare alle som til dags dato ikke har prøvd stoffet om å aldri gjøre det...

Første gangen jeg speeda var jeg 15, var livredd for å snorte og droppa det da i stede. (Svalgte det innpakket i sigarettpapir.) Jeg visste på ingen måte hva det var jeg begikk meg innpå. Det ble en tid med mye dop, angst og depresjoner!
Hvorom alting er så greide jeg å komme meg ut av dritten for egen maskin.
;)

Jeg ble eldre fikk verdens beste samboer og eide egen leilighet...
Så skjedde det jeg ser på som det uungåelige, jeg begynte å kjede meg!
Ville bare ut i helgene, drike og feste sammen med vennene mine!
En kveld på en privat fest like før jul så jeg at enkelte av deltakerne var på speed, og lysten meldte seg momentant! Hvorfor ikke? Det er jo bare denne ene gangen...
Så tenkt så gjort!

Festen varte og jeg hadde det drit morro!
Som sagt var dette like før jul, så ferien var jo like om hjørnet...
Jula kom og jula gikk... Så enkelt og greit, ikke mye pakker, gløgg og mat! SPEED!
Gjorde det slutt med verdens beste kjærste LILLE JULAFTEN fordi han stod i veien for meg, dopet og min nye elsker som også var sammen med en på tidspunktet.
Var nyktern to av feriens 14 dager... Kan kanskje også nevne at jeg bare er 21 år og har en familie som regnet med meg i julen...

Det jeg jeg tenkte da var: Etter jul er det over, da skal jeg kutte ut!
Hva skjedde?
Her sitter jeg, en måned etter jul med ALT for mye fravær på skolen og helger som tatt rett ut av en kult dop film...
I tillegg er jeg meget deprimert og den nye elskeren er en psykopat\horebukk.
Men jeg er forelsket og finner meg i de største ydmykelser...

Status just nu er:

*Diare på tredje uka
*Blod i urin
*Ømme muskler og ledd
*En mulig spontan abort...
*Angst
*Depresjon
*Heavy kjærlighets sorg

Så til alle dere som fremdeles lurer på om dette er noe for dere...
Glem det, det er det beste rådet jeg kan få gitt noen sinne.
De arrene man påfører seg selv av dette stoffet psykisk og fysisk er for veldig mange mer enn de kan takle...

Mvh Zusuma

spacecase
29. januar 2007, 20:02
Det har da vel for faen ikke noe med viljestyrke og gjøre, jeg prøvde det fordi jeg hadde LYST, ikke fordi jeg ikke kunne la være. Et stoff som gjør at du ikke får sove,tar vekk matlysten,gjør deg sjuk som faen etterpå og i tillegg gir deg liten tiss skulle man ikke tro at noen kunne bli avhengig av. Det er kult hvis du drikker sammen med kompiser og fester, men jeg skjønner meg ikke på folk som gidder å sitte speeda i ukedagene.
Røyk dere ei bønne i stedet og spar speed'n til sjeldne anledninger

Spawn2
29. januar 2007, 20:15
Onkel Stein? Håper inderlig for din egen skyld at du bare er 12 år, for da er du kanskje unnskyldt, makan til dustete skriblerier har jeg ikke sett på en stund, faktisk så ræva at dette blir min siste post i denna tråden, for detta gidder jeg ikke bruke tid på.

Torepia
29. januar 2007, 20:16
Man kan bli avhengig av mange forskjellige "stoffer". Effekten av å ta/spise det stoffet trenger ikke være bra for deg fordi om du er avhengig.

Jeg vedder på at det er haugevis med brukere her som er avhengig av sukker og røyk. Ja du hørte meg, SUKKER!

spacecase
29. januar 2007, 20:18
Å sammenligne speed med sukker er jo fullstendig relevant. Øhh... Og Spawn2, det er meg revnende likegyldig hva du mener

amhx
29. januar 2007, 20:19
sa jeg at jeg har hatt avhengighets problemer med amfetamin??
nei har ikke det..
å jeg har ikke hatt problemer med dette ettersom jeg bare har tatt dette rusmiddelet noen få ganger.

Torepia
29. januar 2007, 20:22
Jeg sammenlignet ikke speed med sukker... Jeg prøvde bare å gjøre det klarere for deg at man kan bli avhengig av mange forskjellige stoffer, og de trenger ikke å være bra for deg.

Og at du ler av personer som blir avhengig av narkotiske stoffer syns jeg er latterlig.

Hadde det vært opp til meg hadde jeg plassert deg på isolat celle og foret deg kun med speed så du kunne ha opplevd at det lett går an å bli avhengig av et stoff som ikke er bra for deg ;>

cspace
29. januar 2007, 20:23
jeg hadde en venn som tok amfetamin med sprøyter, og det fikk meg til å prøve stoffet en gang, men det ble også heldigvis første og siste gang. jeg husker fortsatt att jeg ble livredd og fikk akutte forfølgelsestanker da jeg la meg for å prøve å sove. jeg forstår fortsatt ikke idag hvordan det kunne hende. jeg trodde alt var bra og klarte ikke å forstå hvorfor det gikk så galt, så etter det bestemte jeg meg aldri å røre det stoffet igjen.

amhx
29. januar 2007, 20:28
må bare si en ting når det hjelder Speed å soving. LENGE leve ADHD/ADD :D
hehe
sovna etter å tatt dette ei stund å sliter ikke med sløvhet o.l blir like tura som andre å når jeg vil sove så klarer jeg å roe meg ned igjen:p

Dodecha
29. januar 2007, 20:29
Skjerp dere, dette forumet har aldri, og kommer aldri til å være en fri sone for skitkasting og personangrep.

Er det noen som starter denslags, så bruk rapporterings knappen, istedet for å falle ned på samme nivå.

OoM
29. januar 2007, 20:50
Hørest ikke så veldig gøy ut nei!
Du fikk ihvertfall meg til å holde seg vekke fra det stoffet!
Tusen takk!

Pumpkin
29. januar 2007, 21:04
De SAKLIGE postene burde vært samla sammen å sendt til en avis som hadde fått dette på trykk! Ikke alle her i norges land vet om konsekvensene av speed.. Jeg viste ikke så mye om det før denne posten! Men dæven jeg har lært at dette er noe jeg ikke skal prøve :)

Fått postene med fortellinger ut til resten av norge, ville kanskje fått flere til å tenke som mange andre her :)

spacecase
29. januar 2007, 21:42
Jeg sammenlignet ikke speed med sukker... Jeg prøvde bare å gjøre det klarere for deg at man kan bli avhengig av mange forskjellige stoffer, og de trenger ikke å være bra for deg.

Og at du ler av personer som blir avhengig av narkotiske stoffer syns jeg er latterlig.

Hadde det vært opp til meg hadde jeg plassert deg på isolat celle og foret deg kun med speed så du kunne ha opplevd at det lett går an å bli avhengig av et stoff som ikke er bra for deg ;>

Du prater jo bare bullshit. Har denne jenta sittet innesperra og fått dopet tvingt i seg?Neeei. Men for all del, ta så mye dop dere vil men ikke forvent noe medlidenhet fra alle rundt dere, for i bunn og grunn er det du selv som velger å ta dop, og du selv som ikke takler konsekvensene. Nuff said

Tias
29. januar 2007, 21:46
Du prater jo bare bullshit. Har denne jenta sittet innesperra og fått dopet tvingt i seg?Neeei. Men for all del, ta så mye dop dere vil men ikke forvent noe medlidenhet fra alle rundt dere, for i bunn og grunn er det du selv som velger å ta dop, og du selv som ikke takler konsekvensene. Nuff saidDu har rett, men jeg tror allikevel ikke du forstår hva han prøver å si. Noen liker disse stoffene, noen ELSKER de, og mange tror de har mer kontroll over stoffene enn de faktisk har - noe som fører til at man plutselig en dag sitter der og... vel, innser at man "trenger" det jævla stoffet for å overleve.

Når det gjelder sukker så er hele den jævla vestlige verden avhengig av stoffet, uten å engang vite det selv. Alt er avhengighetsdannende i en eller annen grad.

Metamorphose
1. februar 2007, 18:01
Sitter nå her etter en lang helg på "kjøret" og tenker: HVORFOR?

Så til alle dere som fremdeles lurer på om dette er noe for dere...
Glem det, det er det beste rådet jeg kan få gitt noen sinne.
De arrene man påfører seg selv av dette stoffet psykisk og fysisk er for veldig mange mer enn de kan takle...

Mvh Zusuma

Huff og huff. Håper går bra med deg! Sett samme fenomen selv flere ganger og lurer på hva som skjer med folk når de rett og slett ikke klarer styre seg? Hva skjer liksom ? Jeg har selv merka hvor kald og kalkulert man blir på pepper og kan jo godt tenke meg hvor kynisk jeg ville blitt av 14 dager på det....men av redsel for en helvetes nedtur holder jeg meg noenlunde i skinnet. Også har man dog et ansvar for folk rundt seg. Jeg tror ikke du er noen egoistisk person, men jeg lurer på hva som foregår når man plutselig havner ut i en slik pepper-frenzy og ikke avbryter før man har føkka opp alt, det være seg i ditt tilfelle kjæreste og denne jula.

Men dog, det kommer lysere tider :) Prøv å ikke feir jul på pepper neste år:)

lyselilla
5. februar 2007, 00:06
Speed er farlig. Jævla deilig. Men farlig.
Hadde det ikke vert for speed hadde ikke kjæreste bestevennen min,
havnet i psykose og trodd mafiaen og alle var etter han,
og hoppet fra en bro og dødd for 13 dager siden!
Det e ett jævla drittstoff som tar fra deg personer man elsker og ikke kan leve uten,
selv om det dreper psykisk og ikkje fysisk!
Hadde hatt han jeg elsker ved siden av meg nå, hadde det ikke vert for det stygge greiene!
Har tatt og tar det jevnli selv, så si "hold deg unna" er ikke jeg rette person til å si,
men faen, tenk dere jævla godt om før dere tester/begynner med det.
Havner du i psykose og tar selvmord knuser du de som sitter igjen og var glad i deg!

Timern
6. februar 2007, 19:09
TAKK! det er alt å si! har lenge vurdert å begynner for å øke konsentrasjonen, men du har OVERBEVIST meg om at det er bare noe dritt...
TAKK!
du burde gå rundt på ungdomskoler i landet, og forklare hva dette VIRKELIG er!;)

TAKK!!!

Spawn2
6. februar 2007, 19:36
Merkelig at det må så forbannet mange replies i denne tråden for at folk skal skjønne hvor farlig dette er, lærer dere ingenting på skolen, av foreldre osv lenger eller? Sorry, men jeg blir bare så utrolig oppgitt ass :confused:

Sinister
6. februar 2007, 19:40
Spawn2: Problemet er at mange ikke stoler på skole og foreldre når det kommer til slike stoffer. Selvfølgelig sier foreldre og skole at speed er farlig og usunt, og folk flest vet jo dette. Don_Vito gir et bra bilde av hans møte med speed, og dette får kanskje folk til å tenke seg to ganger før de gjør det til noen vane.

Nichotin
6. februar 2007, 19:43
Problemet er at skolen ikke er til å stole på når det kommer til slike ting. Jeg har sett gymbøker der Ecstasy blir omtalt som "en dødelig kombinasjon av LSD og amfetamin". Hadde de holdt seg til sannheten om alle stoffer, hadde nok folk stolt mer på det de sier om amfetamin.

Gest
6. februar 2007, 20:01
Personlig har jeg ikke stolt noe større på staten når det kommer til rusmidler siden 8. klasse. Og skolen er et statlig organ (vel, ikke de private, men on to the point), så jeg tør ikke ta deres ord for det. Hvis jeg vil vite noe om en droge, så sjekker jeg alltid med nFF, erowid og evt. noen jeg kjenner som har prøvd det. Denne tråden gir veldig god opplysning om speed på et troverdig plan, og det er nok derfor så mange, blant dem jeg, roser/takker DonVito for å ha laget den. :)

ANANEBANANE
6. februar 2007, 22:59
Spawn2: Problemet er at mange ikke stoler på skole og foreldre når det kommer til slike stoffer. Selvfølgelig sier foreldre og skole at speed er farlig og usunt, og folk flest vet jo dette. Don_Vito gir et bra bilde av hans møte med speed, og dette får kanskje folk til å tenke seg to ganger før de gjør det til noen vane.

Helt enig med deg der. Når skole setter hasj og speed likestilt er det klart at folk blir i tvil.
Propaganda versjon folk får av foreldre og skole er NOE sant i og NOE piss. Jeg var hvertfall i tvil når jeg begynte å utforske.

(OT: høhø, space buddha. Feteste nicket jeg har sett. kanskje fordi jeg er døds skakk?)

snegil
9. februar 2007, 12:16
Har selv prøvd speed en gang, jeg og to gompisser. Jeg kjøpte 5 gram. og andere mann kjøpte 4 og sistemann kjøpte 1. men når vi kom hjem etter og ha gjøpt gosakene satte vi oss i sofaen og lina opp 2 feite hver til og starte med. så skrudde vi på tven, som selvfølgelig glemte helt det endte med atte vi satt og diskuterte fra 7 tia omtrent til 1 da førsta mann måtte gå. jeg sendte med han noen linere da. siden han bare hadde 1 gramm til og begyne med. og etter atte han stakk. så satt vi der snorta oss heftig gode i formen begge to. når klokka begynte og nerme seg 7 måtte jeg begyne å gå til skolen. og når vi gikk tom kjøpte vi bare mere. sånn håldt det på i 10 dager tror jeg.
så jeg har bare en ting og si. speed er ikke bra. man får ikke matlyst i det heletatt. men det er det beste slankemiddelet jeg veit om :P

rbt
9. februar 2007, 12:18
Du tar nok feil der. Amfetamin er ikke noe bra og bruke som slankemiddel. Det er veldig usunt for kroppen og bruke det som slankemiddel og jeg har også hørt at man legger på seg fort igjen når man slutter med "slankekuren"

Blunty
9. februar 2007, 14:16
rbt, du går enormt ned i vekt av amfetamin, det sier seg selv.. Å ja det er usunt for kroppen.

jeg har brukt amfetamin å gått ned Maks i kilo.. har ikke vært borti stoffet på noen måneder nå. Å vekten forblir den samme. Matlysten er også litt ødelagt. Jeg kan spise masse viss jeg tvinger det i meg, men null sjangs for å gå opp i vekt!

Jeg har alldri hørt om noen så legger på seg fort igjen iallfall etter en såkalt "slankekur".

rbt
9. februar 2007, 14:24
Her:
De går jo like fort opp i vekt igjenn når dem slutter med speed og begynner og spise normalt igjenn. Ofte blir man enda "større" enn det man var. Så vil ikke si at det er noe "smart" måte og slanke seg på.
http://www.freakforum.nu/forum/showpost.php?p=847115&postcount=17

Jeg veide 65 kilo i fjor vinter! nå veier jeg 90 og er ikke tjukk.. så går like fort opp igjenn. ;)
http://www.freakforum.nu/forum/showpost.php?p=847291&postcount=19

Blunty
9. februar 2007, 14:33
Hm, ok. du fikk meg overbevist om at det er forskjellig fra person til person.
Og det spørrs hvordan du bruker stoffet osv sikkert.

Folk med stor forbrenning som tar amf sliter med å komme opp i kilo igjen, (sier seg litt selv).
Folk som ikke har så stor forbrenning legger vell på seg etter en stund.

spørrs jo også om du spiser noe appetitt vekkende eller steroider og da. ville nok funket. for de som vil opp i vekt igjen :)

esbens
9. februar 2007, 14:41
Sweet skrevet as!Good luck-og skulle det gå virkelig ille..Så stiller vi alltid opp-mannsterke!

-fix-
13. februar 2007, 07:02
Jeg sitter på ganske mye erfaring når det gjelder amfetamin O.L. (i forhold til min unge alder da) Og jeg stiller meg bak din advarsel 100%.

Bra noen tar ansvar å prøver å spre fornuft til der norske folk ;D

pilleknaskern
17. februar 2007, 11:55
Stå på å lykke til å slutte hvis du tenker på det :)

Miss daisy
23. februar 2007, 11:52
Dette er noe av det beste jeg norn gang har lest, jeg har selv tatt speed 2 ganger å jeg ser nå at det skal jeg aldri aldri ALDRI gjøre igjen...Håper det går bra med Donvito... Takk for at du skrev dette, kansje d faktisk redder live mitt om jeg skal gjøre det litt dramatisk..!

the_dj
25. februar 2007, 14:48
ble ikke noe skremt jeg:S men tross alt så er jeg enda speeda nå... får en følelse av at viss noen fucker up så blir det bråk:D

mener at jeg aldri har ødelagt noe eller noe slikt...
men at jeg er usikker på om jeg er meg selv når jeg er speeda eller når jeg er clean stemmer 100% .. det er litt sykt å tenke på:S

DonVito
2. mars 2007, 23:13
Jeg gir deg et par år til jeg "The_DJ", så kanskje du forstår hvor meningsløst og ødeleggende det hele var/er.

Når du hekter deg på nåla, da forstår du virkelig (forhåpentligvis). Men la oss ikke håpe det går så langt.

Orker ikke skrive mer.... alt for kaldt her.

Alt for nøktern. Alt for levende. ;)

Gest
3. mars 2007, 10:49
DonVito: Hjemme igjen? Gikk avrusningen bra? :)

DonVito
3. mars 2007, 20:10
Skreiv meg ut etter litt over to måneder. Orka ikke alle folka, og opplegget. Men innstillingen om å være rusfri var der allikevel.

Så jeg har kasta meg ut i jobbmarkedet. Søkt flere jobber. Leiter etter leilighet. Prøver å bygge nettverk, osv.

Daglig kommer russuget. Men det var ventet. Så det er bare å kjempe imot. Alle kan klare det hvis de bare vil.

Jeg blir medisinert med Cipralex og Vallergan, og det holder hodet mitt i sjakk vil jeg si.

Så joda... jeg trives jeg. Hyggelig å se at tråden min fortsatt er gående. Det er over et år siden jeg starta den jo. Meget hyggelig!

:)

Halalgeir
4. mars 2007, 22:59
Shit å bra å høre at du klarer deg og holder deg rusfri. Nå bilr elevene mine glade. Vi har fulgt postene dine hele tiden. Snakk om avskrekking...

aperunk
9. mars 2007, 19:54
ett godt inlegg og enig i det meste du fortyeller don vito, men med all respekt for deg og inlegget ditt så må jeg drepe stemningen litt.

du er åpenbart av den kategori som ikke tåler amf, og missbruker det.
har man litt dårlig psyke fra før så ligg unna speed.
er man f.eks påvirket av alkohol i 14 dager i strekk skal jeg love man sliter verre enn det du har beskevet.
for oss som klarer å bruke speed i 2-3 dager for så å være nyktern minst en uke,
så er speed faktisk jævlig gøy. 2 valium søndag formiddag så er man klar for å face kommende uke
mandagen kan være tung, men tisdag-onsdag så er verden fin igjen
mandagen er faktisk verre etter en helg med rein fyll.

speed har hjulpet meg å holde vekten nede (har slitt med overvekt)
som igjen har ført til bedre helse.
speed hjelper meg med å ta husvasken.
speed hjelper meg med å fikse "ulydene" i bilen min
speed har gitt meg mye god fitte da jeg blir ekstremsosial, morsom og sjarmerende på form (må gjerne ha en viagra på lur)
speed hjelper meg med å ikke kubbe på fest i fylla
speed har gitt meg mange kule venner. (har måttet styre unna mye pakk)
speed har stoppet meg fra å være voldelig i fylla
går speedbruken ut over jobben din bør varsellampa gå
kjøp tiere med speed, selg 5-6 til kompisene dine og sitt igjen med resten gratis

ligg unna xtc smekk og ikke for mye piller. så burde livet gå bra

hilsen bruker med 8 speedfyldte år bak seg.

Rassh
10. mars 2007, 19:26
Noen tåler alkohol, noen tåler ikke - det samme gjelder også speed, men det er det åpenbart flere som ikke tåler. Ikke diskrediter DonVito og denne tråden fordi han faller i "tåler ikke"-kategorien. Dette er den beste tråden jeg noengang har lest i rusmiddel-forumet.

sneipen
10. mars 2007, 21:40
Noen tåler alkohol, noen tåler ikke - det samme gjelder også speed, men det er det åpenbart flere som ikke tåler. Ikke diskrediter DonVito og denne tråden fordi han faller i "tåler ikke"-kategorien. Dette er den beste tråden jeg noengang har lest i rusmiddel-forumet.

Dette gjelder egentlig nesten alle rusmidler.
Men jeg vil tro heroin og stoffer i samme gruppe er vondere å ha under kontroll, men som sagt jeg har aldri prøvt heroin og jeg kommer ikke til å prøve det. :)
Det er ikke altid like enkelt å ha kontroll viss man finner et rusmiddel som gir deg akkuratt det man søker etter, samme hva rusmiddel det er snakk om.

BIG
23. mars 2007, 09:13
Heisann!

Jeg tenkte det var på tide jeg skrev litt. Merker at serotoninet og dopaminet kjører på reservetanken, og da er det greit å skrive, for å få ut stress og følelser.

Skriver dette til advarsel (og informasjon) for dere som sitter og vurderer å teste "speed", også kjent som amfetamin (+++). Bruk av "speed" er et stadig voksende problem blant norsk ungdom. Siden stoffet er meget enkelt å få tak i for de fleste, og gjerne det narkotiske(kjemiske) stoffet som "krever" minst av førstegangsbrukeren, før den tøyer sine egne grenser, og sier "Ja, takk!".

"Speed" virker såklart spennende for den som aldri har prøvd det. Men til tross fra stadige advarsler, virker det ikke som flere tenker seg om to ganger, før de begir seg utpå.

De aller fleste her inne, som sitter med noen form for erfaring, nøler ikke før de poster en advarsel mot stoffet, så fort en tråd angående det dukker opp.

Og derfor synes jeg det er på tide jeg og skriver hva jeg syns. Og gjerne gir en liten pekepinn til de som sitter inne med noen form for nysgjerrighet rundt "speed".

Har ikke planer om å skrive noe spesielt om selve stoffet. Til det har vi sider som Erowid (http://www.erowid.org) .

Det er nå blitt 13. februar. Siste datoen jeg husker å ha fått med meg, var 1. februar. Da så jeg på kalenderen, og sa til meg selv (eventuelt en person jeg var med): "Oi, har det blitt februar allerede?"

Idag har jeg tilbringt hele dagen i senga, med depressiv musikk i ørene og pils på nattbordet. I dag er nemlig dagen jeg gikk tom for "speed".

Jeg kan ikke huske sist jeg ikke var ruset. Og med tanke på tidsperspektivet jeg prøvde å "illustrere" innledningsvis så tyder det på at det var en stund siden.

I dag har jeg ødelagt:

Fjernkontroll
Stol
Utallige lightere
Askebeger
Mobilen min (funker såvidt)
Datamaskinen (tålte sammenstøtet)
Dekoderen til parabolen
DVD-spiller (ser ut til å ha overlevd)
Dagen til familien min

Kort fortalt så er ikke humøret mitt på topp i dag, og temperamentet mitt preger vel det meste.

Dette er et resultat av at jeg daglig ruser meg på stoffer man (du, jeg og vi to) burde holde oss LANGT borte fra. De første gangene kan det alltids virke gøy og spennende. Men den følelsen man får av å ta det første gang, får man aldri igjen.

Jeg kan ikke lenger huske hvordan det var. Og de siste 9 månedene har jeg gått daglig rundt og lurt på om jeg ER ruset eller ei. Om jeg nå er normal eller ei. Om hvilken "versjon" av meg som er "normal". Fordi jeg husker ikke følelsen av å ikke være ruset, og samtidig glad.

Enkelt og greit: Meg på "speed" = min oppfattelse av normalt.

Fordi det er kun sånn jeg klarer å fungere normalt.

Dersom du fikk det for deg at jeg ruser meg for å gå ut å feste hver dag, så tok du feil der også. Det er sånn det gjerne er i begynnelsen. "Speed" er en sosial "aktivitet". Men det varer ikke lenge.
Jeg har det best, når jeg får sitte alene i stua mi, med musikk i ørene og bare tenke meg bort i "speed-verden".

Når jeg tenker meg om, så husker jeg ikke sist gang jeg spiste heller. Det må være over en uke siden, tror jeg.

Søvn blir det også dårlig med. Sov to timer her før helga en gang, men er ikke sikker på når. Og om jeg har sovet etterpå tør jeg heller ikke svare på.

Vet bare at jeg skal på jobb i morgen, og at dersom jeg ikke får skaffet noe "speed" før det, så går det ille. Ligger her på senga og drikker pils, for å bli ruset på en eller annen måte. Gjerne ikke det smarteste det heller med tanke på at klokka er 02:15 for øyeblikket, og det er natt til mandag.

Penger er det også tomt for, så jeg lurer virkelig på hvordan jeg skal få tak i den eventuelle "speeden". Men utfordringer kommer man jo alltids over.

I tillegg er jeg utrolig irritert på nesen min, som ser ut til å ha sluttet å fungere. Jeg gråter og blør nesten hver gang jeg "snorter" en strek. Det tar meg opp i mot 10 minutter før den intense smerten har roet seg.
Og her for et par uker siden, så greide jeg ikke lukte ren salmiak som ei kjerring drev å vaska et gulv med. Lovende...

Så nå "dropper" jeg "speeden" i Rizla papir. Det vil si at jeg svelger driten, og venter ekstra lenge på virkning. Hadde jeg hatt litt varme i kroppen, og kunne sett blodårene mine, så hadde jeg "skutt" den. Men av ymse grunner, så lar jeg den tanken ligge.

Så mine kjære sjeler:
Dersom dette høres ut som en fristende livsstil, så vennligst gi meg beskjed før du kaster deg utpå den. Slik at jeg kan sende deg et brev hvor det står: "Ikke si at JEG ikke advarte deg hvertfall."

Utforsk heller psykedeliske stoffer, og ikke la disse sentralstimulerende greiene øedelegge livet deres sakte men sikkert.

Til dere som nå tenker: "Hvorfor i alle dager gadd han fyren skrive alt dette her?"
Hadde jeg ikke fått ut noen tanker på en eller annen måte, så aner jeg ikke hva jeg hadde gjort. For jeg er snart tom for pils. :)

Til opplysning så har jeg søkt hjelp for lenge siden, og venter svar fra PUT i april regner jeg med.

Fortsatt god natt, og god mental helse!

Hilsen han som stadig sliter, men ALDRI gir opp

DonVito

Been there brother. Vell skrevet, og korrekt fremstilling av pepper avhengighet. Fy faen. Så ikke selv at jeg hadde problemer før jeg var helt fucka. Og når jeg oppdaget det...... Klarte jeg ikke la være allikevel:(

Vær obs unge der ute. Speed Fucks you up. Ja, jeg ELSKER rusen den gir, og gleder meg ALLTID til å ta LITT til...

Men tankene havner et annet sted når jeg står megaruset og prøver å pisse i 20 minutter før jeg får det til pga forstørret prostata..... i 24 års alderen!

Stay safe folkens.

B

TinMan
22. april 2007, 06:41
ett godt inlegg og enig i det meste du fortyeller don vito, men med all respekt for deg og inlegget ditt så må jeg drepe stemningen litt.

du er åpenbart av den kategori som ikke tåler amf, og missbruker det.
har man litt dårlig psyke fra før så ligg unna speed.
er man f.eks påvirket av alkohol i 14 dager i strekk skal jeg love man sliter verre enn det du har beskevet.
for oss som klarer å bruke speed i 2-3 dager for så å være nyktern minst en uke,
så er speed faktisk jævlig gøy. 2 valium søndag formiddag så er man klar for å face kommende uke
mandagen kan være tung, men tisdag-onsdag så er verden fin igjen
mandagen er faktisk verre etter en helg med rein fyll.

speed har gitt meg mye god fitte da jeg blir ekstremsosial, morsom og sjarmerende på form (må gjerne ha en viagra på lur)
kjøp tiere med speed, selg 5-6 til kompisene dine og sitt igjen med resten gratis

Ja vet det er lenge siden du skrev dette "aperunk", men måtte kommentere dette.

NÅ må jeg si jeg blir litt forbanna her.
Du ser helt tydelig ikke selv at dette ikke er noe bra.
Min far har brukt amfetamin "speed" så lenge jeg har levd ivertfall, og han er en forferdelig person til tider.
Jeg og mine søsken vet aldri når han er nykter, og kan ikke si det man mener til han, fordi han er såpass ustabil.
Dette på grunn av stoff(mis)bruken.
Det er mer enn dette, men det blir for mye for meg å rippe opp i nå.
Vet ikke om det er ecstacyen og speeden jeg tok igår som gjør det, eller de avsindige mengdene alkohol som er på vei gjennom nyrene som gjør det, men det blir litt mye for hodet mitt nå.

Tenk nå vertfall litt lenger enn nesa neste gang du legger fram noe sånt som dette. Mener du virkelig det kan du ivertfall holde det for deg selv, og ikke drive å si sånt som kan få andre forvirrede folk til å ta speed!
Har du brukt speed i 8 år har du garantert sett de folkene som står der og skjelver med et sammenrulla papir mellom fingra, og maser hull i huet på alle han ser om han kan få seg en stripe.

Det er sterke følelser knyttet til dette emnet, og det er ikke bra med sånne kommentarer som dine.

PS. Skal prøve å ikke ta mer speed selv heller (har bare prøvd)
Er bare demonene i hodet (mitt) som roter så fælt og ber meg slippe dem ut :(

Nichotin
22. april 2007, 10:43

I hate to break it, buuuuuut:
Du er et prima eksemplar narkoman. Man trenger verken å være på nåla eller henge på plata for å være det. Søk hjelp, hjelp deg selv, whatever, det skal ikke være nødvendig å ta speed for å gjøre de tinga du har lista opp der. Huskvasken klarer folk flest å ta uten å være på noe som helst, så jeg foreslår at du prøver nykterhet en gang.

bappen
27. mai 2007, 00:55
Første og siste gangen jeg prøvde speed var da eksen tok det for å holde matlysten unna. Fikk ekstase i 10min, deretter ble jeg slapp og PANG nedtur. Alt var grått, forandret og trist.

Jeg holdte på å klikke på alle, ødelegge ting, skade meg selv(kaste meg ned trappen og slå hodet i veggen, knekke noe) og ville bare ha mer, men jeg sa på forhånd at hun ikke måtte gi meg noe mer uansett hvor mye jeg maste og det gjorde hun ikke. Sov normalt den kvelden, men var helt utgåen i en hel uke. Sov konstant, klarte ikke å gå på skolen.

Aldri mer.

sneipen
27. mai 2007, 01:25
Det jeg ikke fatter.
Hvorfor ta speed når det er så enormt mange ulemper med det?
Har tatt det selv, men har ikke brukt opp kvoten min. Ta det som dere vil..
Jeg liker rusen, men jeg greier like vell å holde meg unna og ikke overdrive.
Og det koster mer enn det er verdt, og jeg liker bedre cola. Men det har jeg og tatt enormt sjeldent...
En ting jeg merker med begge de 2 stoffene er trangen til å ta mer nå man er på vei ned igjen. Er det slik at dere forsetter i ei uke eller 2 på det for å gå ned med et smell?

shithappends
10. juni 2007, 10:38
Merker jo på dere som skriver hær at man kan tyde hvem som er/blir MISS bruker av dette stoffet!
med eget hus, eget firma, datter å samboer så klarer de med litt vett i knollen å holde seg til festene.

Men dere som fyller på utover uka til dere går tom! what are you thinking? sjønner dere ikke at den dagen det er tomt da klikker dere?
Fikk 5g på fredag. vi var 3 som tura hele døgnet på det å MYE er igjen enda! iallefall halve.
i dag slapp jeg nedpå 6 5mg valium å håper på det beste i forrhold til den "beryktede" nedturen.
Posen får pent ligge til neste gang samma fan hvor dårlig jeg eventuelt kommer til å bli!
Skal dere ta det så kos dere som om det var en normal alcohol fest å stopp etterpå! dere MÅ jo sjønne at folk ikke bare dikter opp at man blir avhengi! har sovet 5 timer siden fredags morgen klokka 10 å venter på kansje/kansje ikke kommer en forferdelig nedtur. Men fan! hold ut da folks å stopp mens leken er god!

shithappends
10. juni 2007, 22:44
Finner ikke ut hvordan jeg editerer innlegget mitt så tar det på en ny en.
Noen som vil fortelle hvordan dere opplever deres nedturer dere som IKKE er missbrukere som meg opplever.

Å så lurer jeg på om en uke er nokk mellomrom for neste bruker kveld for å oppleve samme rus igjen?

Så vil jeg si det at de av dere som har blitt avhengige ETTER dere har fått et barn eller 2 er no egoistiske asseholes som sku vært kastrert fra fødselen av.
(kansje går jeg selv i baret en gang å må spise opp ordene mine, men det er noe jeg tviler på)

Hilsen en rusbruker ikke rus MISS bruker

DonVito
10. juni 2007, 23:01
Folk som skriver her legger stort sett aldri skjul på sin egen situasjon som enten ”bruker”, eller ”misbruker”. Jeg syns du går meget hardt ut her, med ”argumenter” rundt et emne du helt klart ikke har mye kunnskap om.

Grensen mellom bruker og misbruker er ørliten. Samme hvilket stoff det er snakk om.

Du bruker altså ”speed” en og annen helg, knasker benzo på søndag for å roe deg ned, går ”clean” til neste helg, og så gjentar du ritualet ditt? Hvordan kan du med sikkerhet kalle deg selv ”bruker”?

Når en person kan sette seg ned, og åpent si at han/hun er misbruker, har vedkommende i mine øyne kommet milevis lenger her i livet enn personen som glorifiserer seg selv, og omtaler sitt eget bruk som om han snakket om sukkertøy-spising.

Amfetamin er et stoff du kan gå i evigheter å tro du har kontroll over, før det plutselig går opp for deg at livet uten stoffet ville vært hardere enn forventet.

En person som er misbruker, bruker (stort sett) ikke amfetamin til fest. Men som en form for selvmedisinering i en hverdag vedkommende finner for vanskelig å handle med nøktern. Det å da faktisk innse sin egen situasjon og gjøre noe for å forbedre sitt eget liv, tyder på stor selvinnsikt og vilje.
Det er ikke snakk om at man blir amfetaminmisbruker kun fordi man ikke takler den første nedturen, og derfor må bruke mer. Det ligger så mye mer bak.

Noe av det verste jeg møter, er slike ”brukere” som deg, som er ”høye på seg selv”, og har så ”fullstendig kontroll” over alt. Før du vet ordet av det, vippes du av skyen du flyr på. Og da skal jeg (av erfaring) love deg at livet ikke blir så solfylt og himmelsk som du trodde det var.

Før du forstår hvor mye sorg, motgang og ensomhet et amfetaminmisbruk bringer med seg, synes jeg du skal holde de harde ordene for deg selv.