Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 999
http://www.itavisen.no/php/art.php?id=284168

"Om du skulle miste data på grunn av en defekt disk, må leverandøren sørge for å redde filene du har lagret på den."

Quote:
Klar melding
Etter å ha tatt kontakt med Forbrukerrådet, fikk hun klar tilbakemelding: Komplett er etter paragraf 33 i Kjøpsloven helt og holdent ansvarlig - ikke bare for kundens harddisk, men også for data som måtte finnes på den.

– Klevan kan kreve at hennes tapte data blir reddet,. Så lenge selgeren ikke kan sannsynliggjøre at kjøper har ansvar for funksjonsfeilen, må selger erstatte tap som kunden lider på grunnen av mangelen. Et av disse tapene kan være å gjenopprette data sier Forbrukerrådets Jarle Vinje til digi.no.


Kjempegreier. kjenner flere som har mistet mye viktig pga av defekt hardisk
Ja dette er faktisk veldig gode nyheter.. Har tenkt på det mange ganger når jeg har store foldere som det krever for mye styr å holde backup på. Da er dette godt å vite.

Men hva er mulighetene for at filene faktisk er mulig å gjenvinne?
resultatet av denne "kjempegreia" er at priser på harddisker nok vil stige, samt at mange mindre bedrifter og webshopper rett og slett vil la være å selge harddisker. Og så vil de som er igjen bli like gode som mobilreperatørene på å finne måter å si at det nok var forbrukeren som ødela den selv.
(les vannskade etter å ha mistet mobilen i bakken)
Om komplett.no og andre webshops skal ha oss til å skrive under på et dokument som sier at vi ikke vil at de skal gjenopprette data som er mistet vil jeg heller skrive under på det, enn å måtte betale mye mer for en harddisk.

Om den ene harddisken plutselig er i rått filformat kan jeg redde dataene selv.
Dette er itavisen i et nøtteskall igjen. Forbrukerkjøpsloven, ikke kjøpsloven (digi klarte å få denne detaljen riktig).

På en annen side må folk lære å ta backup. Kanskje RAID-1-løsninger bør bli standard på ferdigmaskiner?
Sier dette ganske enkelt jeg.

Forbruker kan kreve det om det ikke er en urettmessig kostnad for selger. Dette står nemlig også.
Er 25 000-50 000 for henting av kundens data en urettmessig kostnad når disken kanskje koster 800? Svaret er enkelt..JA!

Idioti..
Sitat av Mr-ISO
Sier dette ganske enkelt jeg.

Forbruker kan kreve det om det ikke er en urettmessig kostnad for selger. Dette står nemlig også.
Er 25 000-50 000 for henting av kundens data en urettmessig kostnad når disken kanskje koster 800? Svaret er enkelt..JA!

Idioti..
Vis hele sitatet...
hvem i søren sier at det koster 25 000 - 50 000 å for henting av data?
Ibas. Var kanskje litt i overkant, men de starter vel på rundt 10 000 eller så?

...uansett vil det ofte handle om mindre dyre operasjoner enn det.
Som comicz sier. Det denne saken og lignende omhandler er nettopp dette. Ikke snakk om å bare fikse og trikse. Den må inn til ibas (tror jeg det heter) og det koster nå inni h***.
Sist jeg sendte forespørsel for en kunde så skulle de ha 26 000 for å redde dataene på en 40 GB harddisk. Kunden sa selvfølgelig nei.

PS: Det var kunden som insisterte på at vi skulle høre etter om pris selv om vi sa det var skammdyrt.
"Jeg har 500GB Warez, pirated MP3, moviez og pr0n som jeg gjerne skulle ha hatt reddet."
Hehe, backup er kanskje hakket lurere. Kjekt for bestefar though. ^^
Dette er jo bare helt absurd! Camilla Klevan bør tenke seg litt om før hun rapporterer slike ting til Forbrukerrådet. Resultatet er i værste fall som meitemark sier her, at prisene på hd'er vil stige for å sikre den økonomiske knekken slike fremtidige hendelser vil koste butikken. Eventuelt blir hd'er fjernet fra sortementet.
Har selv hatt massevis av harddisker som har klikket, spesielt IBM disker, men jeg surver ikke til selgeren for det. Jeg jobber med data hver dag og skjønner såpass som at man ikke bare kan klage sin nød når noe datarelatert ikke er helt som man selv forventer, for at man så skal få det som man vil.
Camilla Klevan er nok en slik person som tror hun har:
1. Verdifulle og helt uerstattelige ting på disken sin (Har du det, tar du backup!!)
2. Makt til å endre kjøpsbetingelsene, rettighetene og ikke minst prisene for alle (Hold kjeft, og ikke ødelegg markedsprisene!)
3. Best greie på data, og at alt som ikke er som hun tror eller forventer, automatisk er dritt. (Dette er en antagelse, men en velplassert en. Har møtt denne typen mennesker maaaange ganger)