Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5195
Etter en heftig fyllekule i Trondheim med påfølgende nattbuss til Oslo våknet jeg hjemme i min egen seng med en ukjent mobil på nattbordet. (Samsung SG2 om det skulle være av interesse.) Kom fort på at jeg hadde funnet den ute på vei til bussen, og putta den i lomma uten å tenke noe mer over det.

Tenkte selvfølgelig at noen savner mobilen sin, og slo den på for å se om jeg kunne finne noen navn på eier, eller et nummer jeg kunne ringe, men fant fort ut at telefonen verken hadde sim-kort eller noe som helst info lagret, som om den var helt ny, eller om noen har kjørt en factory wipe. Er det mulig å få sporet eieren via IMEI-nummer, burde jeg sende den til Trondheim politistasjon, eller kan jeg likesågodt beholde den da et forsøk på sporing av eier vil være dødfødt?
Sist endret av Refillable Ink; 16. april 2012 kl. 16:40.
Du må beise sjarken!
Gi den til purken, så har de den hvis noen ringer å savner den.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Gå til politistasjonen, si du har funnet en telefon uten SIM-kort og be de oppbevare den og tips personen som har meldt den savnet (om han/hun har gjort det), eller ha den liggende slik at hun kan få den tilbake når hun melder den savnet.
Som nevnt ble den funnet i Trondheim, men befinner seg nå i Oslo, vil det da ha noe for seg å levere den inn der? =\
Hverdags Slask
shallabaiz's Avatar
Tror nok purken vil reagere en smule om du fant den i trondheim og nå hadde den i oslo, men du får jo se selv.. Hvis historien din er såpass realistisk så vil nok ikke purken bry seg noe om det.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Helt ærlig etter å ha lest opp igjen og sett nyere poster her. Jeg ville beholdt den, du vet aldri hvilket helvete politiet kan lage, de kan anmelde deg for å ha stjelt den, men for så å kommet på bedre tanker og gjerne vil gi den tilbake.
I og med du befinner deg en helt annen plass enn hvor mobilens egentlige tilhørssted er, ville jeg beholdt den og tatt den i bruk om noen måneder.
shallabaiz: Vil jeg da kunne bil anklaget for tyveri, selv om den ble funnet liggende på gaten? =/ Isåfall kunne jeg jo uansett ha funnet den i Oslo.

Spørsmålet er vel heller om den blir meldt savnet i Trondheim, vil da Oslo politikammer få beskjed om dette?
Sist endret av Refillable Ink; 16. april 2012 kl. 16:50.
Du må beise sjarken!
Nei de vil nok ikke det.
Ble litt rotete i tråden nå, men sitter fortsatt igjen med et par spørsmål:

Er det mulig for MEG å finne eier av mobilen utifra imei-nummer?

Har det noe for seg å levere mobilen til politiet i Oslo, da den sannsynligvis blir meldt savnet i Trondheim?

Kan det skje at politiet i Oslo anklager meg for tyveri for å levere inn en funnet mobil? (Ser at det kan virke litt suspekt da den mangler både simkort og data, men dette kan da ikke jeg noe for.)

Kommer forresten opp en gul varsel-trekant når man slår den på, noen som vet hva denne betyr?
Sitat av Refillable Ink Vis innlegg
Kommer forresten opp en gul varsel-trekant når man slår den på, noen som vet hva denne betyr?
Vis hele sitatet...
Betyr vel at den er root'a hvis jeg ikke husker helt feil.
Kan du ikke bare ringe Telenor/Netcom, og fortelle at du sitter med en telefon du har funnet og gir dem imei nummeret. Så kan de søke opp i databasen, kontakte eier, og få eier til å kontakte deg igjen? Hørt at det skal funke!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Den gule trekanten kan bety mye, enten som Morden78 nevner, roota, eller korrupte filer, eller den er HW locked.
Hverdags Slask
shallabaiz's Avatar
Refillable; Det som kan skjer, og som er nevnt tidligere er at du kansje blir anmeldt.. Oddsen er der, så hvis jeg var deg så ville jeg bare kastet den. Hadde ikke risikert å bli annmeldt osv. bare pga. dårlig samvittighet.
Du kan eventuelt gå til en eller annen skranke og si at du fant denne telefonen her, og så gå. Så leverer nok de den til politiet.
Sist endret av Fuzzybossen; 16. april 2012 kl. 17:32.
Har kommet frem til at det mest riktige vil være å levere den i en skranke, som vil levere den til politiet, som igjen vil destruere den etter 3 måneder, da den sannsynligvis vil bli meldt savnet i Trondheim. Men har brukt mitt sim-kort i den for å se at den fungerer, da det egentlig hadde virket logisk at den var kasta uten simkort, og med slettet data fordi mobilen var ødelagt, men alt ser ut til å fungere helt fint, så hvorfor den har havna på bakken uten simkort forblir et mysterie.

Uansett kom jeg til å tenke på at mitt sim-kort sannsynligvis har blitt knyttet opp til telefonens IMEI, som igjen kan by på problemer om politiet skulle velge å spore mobilen etter IMEI. Vil det da fungere å si "nei, den har jeg levert fra meg i skranken på bussterminalen"? =\
Nå, er det lett for deg å bli sporet så lenge du har puttet inn ditt egent simkort. Det er den ene tingen jeg aldri ville ha gjort, siden det er nå ganske enkelt å spore deg opp.
Eieren har garantert anmeldt til politiet og de vil få et ark fra operatøren som viser at ditt simkort er blitt brukt.

Men det er jo ikke 100 % sikker at politiet har ressurser til og bry seg om en ussel liten telefon som har blitt funnet/tatt
Herregud folkens, dere har virkelig lite tiltro til politiet. Hvis han fant en telefon i Trondheim, men skulle videre til Oslo, er det ikke hans ansvar å stresse til politistasjonen i Trondheim for å levere den. Operatøren kan se hvor lenge telefonen er brukt med det SIM-kortet også. Du blir ikke anmeldt for tyveri selv om du har hatt telefonen i et døgn eller noe før du leverte den.
Sist endret av dvs; 16. april 2012 kl. 18:17.
Uff, utrolig hvor vrient dette skulle bli, spesielt når alle intensjoner har vært å finne tilbake til eieren av telefonen. Leverer jeg den til politiet risikerer jeg å bli anmeldt, kaster jeg den risikerer jeg å bli stilt ansvarlig da mitt sim-kort er det siste som ble brukt. Er ikke ute etter å beholde mobilen, og vil jo selvfølgelig slippe å forklare meg for onkel blå. Ser jo at det var dumt å putte i mitt eget sim-kort, men intensjonen var aldri å ta i bruk telefonen.

Hva burde jeg egentlig gjøre?
Sitat av Refillable Ink Vis innlegg
Uff, utrolig hvor vrient dette skulle bli, spesielt når alle intensjoner har vært å finne tilbake til eieren av telefonen. Leverer jeg den til politiet risikerer jeg å bli anmeldt, kaster jeg den risikerer jeg å bli stilt ansvarlig da mitt sim-kort er det siste som ble brukt. Er ikke ute etter å beholde mobilen, og vil jo selvfølgelig slippe å forklare meg for onkel blå. Ser jo at det var dumt å putte i mitt eget sim-kort, men intensjonen var aldri å ta i bruk telefonen.

Hva burde jeg egentlig gjøre?
Vis hele sitatet...
Som sagt, du har ingenting å bekymre deg for. Du fant en telefon og var grei nok til å prøve å finne eieren. Er du skikkelig grei prøver du å ringe telenor og netcom og forklarer situasjonen, men er ikke sikker på om de kan få opp tidligere SIM-kort som har vært i telefonen, siden ditt har vært i telefonen sist. Men, bare lever den til politiet, si det som det er. Det kommer ikke til å være noe problem. Det finnes postvesen i Norge, så de kan sende den til politistasjonen i Trondheim eventuelt.

Det er skurkene som får problemer med politiet, for resten av oss er de bare for å hjelpe
Sist endret av dvs; 16. april 2012 kl. 18:25.
Det var da enda godt å høre, syntes et par fikk det til å høres litt vel "skummelt" ut å gå til politiet for å levere inn en mistet gjenstand:P Får oppdatere når "oppdraget er fullført"
Sist endret av Refillable Ink; 16. april 2012 kl. 18:33.
Send den i posten til snuten... (Anonymt)
Som jeg skrev lengre opp. Hvorfor skal du levere den til politiet hvis du er redd for at de skal straffe deg? Gjør som jeg sa. Ring Telenor/Netcom, oppgi IMEI og si du fant telefonen, og spør om de kan oppnå kontakt med eier som igjen kan kontakte deg for å avtale leveringsted. Er ikke vanskeligere.