Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2954
Hei godtfolk!
Tittelen legger opp til ganske mye lmgtfy-greier, men jeg har søkt litt rundt både på google og her på forumet.
Det jeg vil gjøre er altså å sette opp en server, men jeg aner ikke hvor jeg skal begynne og hvilke guider jeg skal bruke. Det aller beste hadde vært noe på norsk.

Planen er at jeg og to kompiser skal kunne ha en world sammen som vi kan spille på. Fattern har en gammel PC fra 01/02 stående. Vil denne duge til dette formålet? Hvilket OS anbefaler dere? Win 7? Linux? I så fall, hvilken distro?

Jeg er som sagt helt grønn på det her, og aner ikke hvor jeg skal begynne. Setter stor pris på alle forslag som kommer inn!
Har forresten en 10/10Mb linje, så på det feltet skal jeg være ganske mye i boks.
Hvis dere har 35kr i mnd å avse, anbefaler jeg å kjøpe på et host.
Jeg bruker http://www.mcprohosting.com/
Hvis du tar dirt-pakka, kan du spille 2-3 uten lag

Kjøp spendon-kort med 200 kr, og betal for 6 måneder elns
Jeg vil anbefale deg å lage en bukkit server. Der kan du laste ned plugins og du kan modifisere verdenen din til masse spennende hvis dere går lei av vanlig minecraft. Det er veldig lett å lære seg, og jeg kan godt finne en bra tutorial til deg, hvis du trenger det.

Denne skal forklare det meste du trenger å vite, og hva du trenger å laste ned: Denne
Sist endret av Leonardie; 14. mars 2012 kl. 20:41.
Vet du spesifikasjonene på denne PC'en? Prosessor og RAM er noe av det viktigste, og antall spillere og plugins er avhengig av disse. Prosessoren er ikke alt for viktig, men det hjelper om du har en ålreit prosessor.
Men hvis du vil ha på din egen pc, kan jeg sette opp for deg via teamviewer
Veldig usikker på specs, men tatt sånn i fra bakhodet etter å ha lest over når fattern kjøpte den, lurer jeg på om det var 256MB RAM og litt i overkant av 1Ghz prosessor. Ikke ta det helt for god fisk, tho. Leste specsa rundt tusenårsskifte, og jeg var vel 8 år på tidspunktet.
256MB ram er ganske lite.. jeg bruker en pc med 4 GB, og det fungerer helt greit med 2-3 stykk på serveren
4 GB, og helt greit med 2-3? Har hostet en server via Hamachi med bukkit, kjørt masse plugins 10-15 stk, med 5-10 stk nesten hele tiden, og jeg har 2 GB. Om du skal kjøre den på den PCn med 256 MB RAM, og 1 Ghz med 2-3 personer, tror jeg det skulle gå greit, ikke noen flere, og heller ingen plugins. Tror det skal gå ganske jevnt, lag i blant muligens.

Uansett, lykke til med serveren!
Kanskje jeg tar litt feil. Mulig jeg har gjort noe feil også. Har bare vært 4 stykk samtidig, og det har vært greit. Jeg har som regel vært på samme pc som har hosta, og det er kanskje en del av problemet?
Kjør det på Linux, Linux bruker mye mindre ram som igjen frigir ram til MC, og er null problem å sette opp.
Var jeg deg ville jeg kjørt det på CentOS 6.2.
Sist endret av Orca; 14. mars 2012 kl. 21:13. Grunn: La til noe.
Kjører bukkit på laptopen (Fint med batteribackup), har hatt opptil 10 spillere uten lagg! (Hamachi, 40/40 Fiber, Core2Duo og 4GB med RAM) med latterlig mange plugins og mods :3

EDIT: Glemte "å?" nevne at jeg spiller på en gaming-RIGG og kobler til serveren via lokal IP
Sist endret av Fekillix; 14. mars 2012 kl. 21:37.
Takk for mye fine svar!
Kan hende jeg går for Linux, da jeg har litt lyst til å utforske dette litt mer. Kommer ikke til å bruke noen plug-ins, da vi kommer til å spille spillet "out of the box", bare ren survival.

Men hvordan går jeg frem videre?
Port forwarder og deler ip med vennene dine.
1. Port forward. Finn ruteren din og følg oppskriften.
2. Last ned server.
3. Kjør denne i en egen mappe.
4. Start serveren
5. Connect

Edit: For å koble på din egen server skriv "localhost" i ip feltet.
Edit2: Linken jeg ga var for Windows, www.minecraft.com/download for linux
Sist endret av maxphone; 14. mars 2012 kl. 22:04.
Sitat av maxphone Vis innlegg
1. Port forward. Finn ruteren din og følg oppskriften.
2. Last ned server.
3. Kjør denne i en egen mappe.
4. Start serveren
5. Connect

Edit: For å koble på din egen server skriv "localhost" i ip feltet.
Edit2: Linken jeg ga var for Windows, www.minecraft.com/download for linux
Vis hele sitatet...
Er det så fort gjort? :O
Bare finne en passende distro og følge stegene du skriver her? Tusen takk!

Må jeg inn på serveren om jeg kommer frem til at jeg faktisk vil prøve en plug-in, eller kan jeg gjøre det fra PCen min?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Du må nok inn og flytte filer på selve serveren, men det er vel ikke mye annerledes enn om du skulle gjort det fra den andre PC'n.

Husk at du bør være forsiktig med hvor du gir ut IP'en, spesielt hvis du ikke skal bruke whitelist, men regner ikke med du skal gi ut IP her for eksempel, hvis det i utgangspunktet var du og en kompis som skulle spille? Whitelist setter du enkelt opp i server-config filen som ligger sammen med server-klienten.

Whitelist fungerer sånn at du ikke får koble til serveren hvis ikke brukernavnet ditt står på whitelisten som du har skrevet. Bra for å holde griefere ute.
Grunnen til at jeg lurte på om jeg må fysisk inn på serveren, er fordi jeg ikke har planer om å ha permanent skjerm på den. Men, jeg kan da alltids bare koble til en skjerm når jeg evt. skal gjøre noe på den.

Whitelist tror jeg ikke trengs, da det bare er jeg og to andre som skal spille survival. Er ganske lei av å spille alene, og har lyst til å spille på samme måten med litt venner mens vi skyper, liksom. En mulighet er å kjøpe litt billige komponenter ved et senere tidspunkt for å oppgradere serveren.
Sist endret av McLovin; 14. mars 2012 kl. 22:46.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Med 256Mb ram er det bare å glemme windows hvertfall.
Med linux installert så kobler du jo deg bare til med SSH fra hvilken som helst maskin, så da er du ikke avhengig av skjerm.
Hvordan legge inn plugins?
Anbefaler å laste ned bukkit
Sett innstillingene som passer for deg i "server.properties"-filen, og kjør bukkit

Om du føler for å kjøre none plugins, laster du dem ned fra bukkit sin side, og legger java-filen i pluginmappen og kjører bukkit.
Hvis du skal kjøre Bukkit anbefaler jeg Bukkit Auto Installer
kan du gi meg en opskrift på hvordan jeg gjør det? er dårlig på data!
Innstaller bukkit, last ned plugins med tilsvarende versjon som serveren her, og legg Java-filen i mappen "Plugins" i server-mappen.

Ikke noe tryllekunst.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Lookatme Vis innlegg
kan du gi meg en opskrift på hvordan jeg gjør det? er dårlig på data!
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke evner å lese på de linkene og tipsene som er gitt deg en gang, så er dette en ekstremt dårlig forusetning for å kjøre en minecraftserver.
hææ? jeg har lest alt men skjønte det ikke helt men fikk til til slutt

men er det noen som vet hvorfor craftbukkit lager 2 nye filer hver gang jeg slår servern av og på'?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bruk LogMeIn Hamachi, fungerer helt fint (max. 5 players).