Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1254
En i skolen min som går lærning driver med pc bygg.. Jeg spurte han hvor ledningene skulle, så sa han "Alle ledninger passer overalt, f.eks harddisk ledning som kommer fra PSU passer i en CD rom osv.. er bare et par ledninger som ikke passer overalt."

Er det sant? hvis ikke, står det i manualen elns?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
I helvete ?

Ja, standard strømkabler passer i standard strømreseptorer, molex \ sata-power passer i alle molex\sata-powerreseptorer.

Men at alle ledninger passer overalt... tja, nei, han er trolig en skrulling som tror han har peiling på noe.

Du kan liksom ikke plugge en molex-plugg inn i en 24pins ATX-kontakt.
Han prøvde vel å si at DVD og HDD bruker SATA-kabler, og at det er flere SATA-utganger på hovedkortet så alt passer. Det er ganske rett frem, manualen trenger du bare når du skal koble til de små kablene (PWR_LED osv) fra kabinett til hovedkort.
Sist endret av Spirituell; 12. mars 2012 kl. 18:25.
Trådstarter
73 9
Åja, er det ganske enkelt å finne ut hvor de andre kablene skal? f.eks skjermkort, og alle slags kabler i hovedkortet?

Hvor mange kabler er vanlig c.a å plugge inn?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Jungle Vis innlegg
Åja, er det ganske enkelt å finne ut hvor de andre kablene skal? f.eks skjermkort, og alle slags kabler i hovedkortet?

Hvor mange kabler er vanlig c.a å plugge inn?
Vis hele sitatet...
Basert på et relativt standard oppsett :

2x strømkabler til hvert skjermkort.
1x strømkabel til hver hdd \ ssd \ optiske drev
2-3x strømkabel til hovedkort

1x datakabel til hver hdd \ ssd \ optisk drev (som i tur kobles til hovedkort)
1x USB \ LYD front\back connectors til hovedkort
4-5x mini-connectors til LEDs og brytere
2-10x viftekabler til hovedkort \ strømforsyning

1x strømkontakt i baksiden av PSU
2-10x USBkabler
1-5x minijack-kabler
1-4x skjermkabler.
Trådstarter
73 9
takk, men hvordan skal man vite hvem som passer hvor? Står det f.eks markert med navn på kablene og i hovedkortet og kabinettet?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Jungle Vis innlegg
takk, men hvordan skal man vite hvem som passer hvor? Står det f.eks markert med navn på kablene og i hovedkortet og kabinettet?
Vis hele sitatet...
Det er passelig logisk, selv en åtteåring kan forstå logikken, og hvis man ikke gjør det kan man lese manualen og vurdere omskolering.
Trådstarter
73 9
Okei. Da regner jeg med å klare det
Men hva er det som gjør det så lett?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Jungle Vis innlegg
Okei. Da regner jeg med å klare det
Men hva er det som gjør det så lett?
Vis hele sitatet...
Square peg does not fit in round hole.
at man bruker sunn fornuft og ser før man stapper ting her og der.
det skal gå an for omtrentlig HVEM som helst å montere kabler i et kabinett.
Trådstarter
73 9
Satser på det. Takk.
Du husker vel den tiden du puttet firkantede treklosser ned i det runde hullet og innså at det ikke gikk? Unngå den tabben så skal alt gå bra.
Trådstarter
73 9
Ja, det husker jeg. Da var det å kaste klossene i veggen så ut av vinduet. Håper ikke det skjer med ledningene, hehe.
Kablane er så pass forskjellige at det skal gå bra