Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 617
Hei!

Holder på å mikser noe musikk til skoleforestilling, og de ulike lydfilene jeg bruker har forskjellig lydnivå. Er det en funksjon i selve programmet som fikser det slik at alt får samme lydnivå?

Eller fins det andre måter å gjøre det på?
Jeg vet om to metoder. Det ene er å bruke funksjonen "Normalize". Sett amplituden til f.ex -2. Gjør dette med begge lydfilene. Når du har gjort dette, så er maksimal amplitude på begge lydfilene identiske, og volumet er ganget opp med en faktor slik at det passer.

Ulempen ved dette er at lydene ikke nødvendigvis HØRES ut som de er like sterke. For å endre dette så kan du enten justere volumet på den høyeste lyden ned til du er fornøyd, og synes at lydene høres like sterke ut.

Så vidt jeg vet så har ikke Audacity en funksjon som justerer lydnivået automatisk slik at flere lyder høres like sterke ut.