Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 640
Du leser stadig at utenlandske bander får tak i kredittkortinformasjonen din ved hjelp av diverse smarte triks eller utro tjenere på stedene du bruker kortet ditt.

Deretter lager bandene nye kort og bruker de over hele verden.

Sperrer du kortet for bruk utenfor Norge + eventuelt land du reiser ofte til, gjør du svindelen adskillig vanskeligere for bandene. Skulle derfor tro at kortutstederne har felles interesse med kundene sine i å sperre kort for slik bruk.

Men NEI, på forespørsel har jeg erfart vidt forskjellig praksis hos de enkelte kortutstederne:
- JA, vi sperrer slik du ber om (i email)
- Du kan bare sperre i brev som sendes oss rekommandert
- NEI, regional sperring er ikke mulig


Noen som kan forklare hvorfor enkelte kredittkortutstedere ikke vil sitt eget og kundenes beste?
Sist endret av timerbeltkiller; 12. februar 2012 kl. 20:33.
Jeg har kort i Sparebanken Vest, og der kan man slå av og på slikt selv i nettbanken.

Skulle tro alle hadde den muligheten.
Sitat av missjones Vis innlegg
Jeg har kort i Sparebanken Vest, og der kan man slå av og på slikt selv i nettbanken.

Skulle tro alle hadde den muligheten.
Vis hele sitatet...
Er det kredittkort eller debetkort ( = bankkort/BankAccept hvor bankkto belastes direkte i samme øyeblikk du drar kortet) du referer til nå?

Muligheten eksisterer hos enkelte utstedere for debetkort, men ikke for kredittkort. Skandiabanken er et eksempel på en slik utsteder.
Sist endret av timerbeltkiller; 12. februar 2012 kl. 20:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Noen som kan forklare hvorfor enkelte kredittkortutstedere ikke vil sitt eget og kundenes beste?
Vis hele sitatet...
Fordi korta er laga for forskjellige folk. For min del er det å ha et kort med regionsperre på totalt uinteressant, fordi risikoen for svindel er så minimal, og konsekvensane så små at det ikkje er verdt risikoen for problemer med at kortet ikkje fungerer.

Ifølgje wikipedia er kostnaden ved svindel 0.07%.

Er du aldri i utlandet, og har risikabel kredittkortbruk, så for all del - gå for en bank med det.