Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1155
Vet at det er flere som har laget slike tråder, men blir aldri helt klok uansett hvor mye jeg søker på dette.


Altså, jeg har levert min HTC Hero på rep 3 ganger og jeg gikk nå til Elkjøp og sa jeg ønsket å heve kjøpet eller få ny tlf. Da ble jeg fortalt at den først å sendes inn en 4 gang til ny sjekk før noe kan skje.

Altså, det er touch'n som har vært helt på trynet, den har levd sitt eget liv og vært helt ubrukelig til tider. Det er samme feil alle 3 gangene den har vært inne. Dem har aldri funnet feil, første gang nullstilte dem den tilbake til fabrikante inst. Uten at det hjalp. 2 og 3 gang byttet dem touchpanel og oppdaterte bios eller hva det heter til i en mobil. Dette også uten at det hjalp.


Hva har jeg rett på? Ganske frustrerende at jeg kjøper en tlf til 4500,- og så er den så si ubrukelig og den må sendes frem og tilbake hele tiden :S
I Forbrukerkjøpsloven står det at når en vare har vært inn til rep. 3 ganger og om det fortsatt er feil/får feil på produktet etter dette så kan du heve kjøpet.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Da er det nok derfor de sier at den må sendes inn for 4 gang, slik at det kan konstateres at den enda er noe galt med den.
Trådstarter
6 0
Men kjøpsgarantien er gått ut da den ble kjøpt i 2009, men førstegangs feil ble oppdaget tidlig i 2010. Jeg har aldri betalt for å sende den på rep, men når jeg nå gikk for 4 gang for å levere den og sa jeg ønsket ny mobil eller pengene tilbake så sa damen i service at jeg ikke kunne få pengene tilbake da den ble kjøpt for over 2 år siden.

Og om jeg kan få ny tlf, da regner jeg med jeg kan velge den jeg selv ønsker? Jeg gikk jo tross alt inn i butikken i 2009 for å kjøpe en tlf jeg ØNSKET, og da regner jeg med at jeg kan velge en ny en nå som jeg faktisk ØNSKER og ikke bare blir tildelt. Eller?

Sitat av Fleff Vis innlegg
Da er det nok derfor de sier at den må sendes inn for 4 gang, slik at det kan konstateres at den enda er noe galt med den.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo bare det at dem har jo aldri funnet feilen. Feilen er der, og det regner jeg med dem må ha sett og oppdaget, problemet hos dem er vel bare det at dem ikke vet hva som forårsaker problemet eller noe slikt.

Og da ser ikke jeg poenget med å fortsatt sende den inn en 4 gang.

Svigermor og Svigerinna mi gikk ned til expert 2 ganger og 3 gang fikk dem pengene tilbake da Expert fant ut at det var rimeligere for Expert å la være å sende inn til rep igjen. Slik skulle det også vært hos elkøp.

Er for dårlig når man finner samme feil på et produkt 3 ganger så må man vente evigheter på en avgjørelse om man kan få erstatning.
Sitat av Choofa Vis innlegg
Men kjøpsgarantien er gått ut da den ble kjøpt i 2009, men førstegangs feil ble oppdaget tidlig i 2010. Jeg har aldri betalt for å sende den på rep, men når jeg nå gikk for 4 gang for å levere den og sa jeg ønsket ny mobil eller pengene tilbake så sa damen i service at jeg ikke kunne få pengene tilbake da den ble kjøpt for over 2 år siden.

Og om jeg kan få ny tlf, da regner jeg med jeg kan velge den jeg selv ønsker? Jeg gikk jo tross alt inn i butikken i 2009 for å kjøpe en tlf jeg ØNSKET, og da regner jeg med at jeg kan velge en ny en nå som jeg faktisk ØNSKER og ikke bare blir tildelt. Eller?
Vis hele sitatet...
I praksis stemmer dette ganske bra. For å si det enkelt; det er prisen som teller, ikke produktet. (Elektronikk er jo like verdifullt som ferskt brød)
Sitat av Choofa Vis innlegg
Problemet er jo bare det at dem har jo aldri funnet feilen. Feilen er der, og det regner jeg med dem må ha sett og oppdaget, problemet hos dem er vel bare det at dem ikke vet hva som forårsaker problemet eller noe slikt.

Og da ser ikke jeg poenget med å fortsatt sende den inn en 4 gang.
Vis hele sitatet...
Poenget er at bransjen skal få tre forsøk på seg. Hvis du skal ha ny telefon tredje gangen har de i realiteten bare to forsøk på å reparere telefonen.
Sitat av Choofa Vis innlegg
Svigermor og Svigerinna mi gikk ned til expert 2 ganger og 3 gang fikk dem pengene tilbake da Expert fant ut at det var rimeligere for Expert å la være å sende inn til rep igjen. Slik skulle det også vært hos elkøp.
Vis hele sitatet...
Expert og Elkjøp lever etter stort sett samme regler. Når det kommer til slike typer hendelser har det ikke noe å si hvilken butikk du handler hos. Det er lovverket som regulerer dette. Som nevnt tidligere står det der at bransjen har 3 sjanser til å reparere produktet ditt. Når det er sagt må det nevnes at ingen ansatte er roboter. De kan gjøre feil, alle sammen. Kanskje det var en ny ansatt?
Sitat av Choofa Vis innlegg
Er for dårlig når man finner samme feil på et produkt 3 ganger så må man vente evigheter på en avgjørelse om man kan få erstatning.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
6 0
Ok, så det dere egentlig vil frem til er at jeg egentlig har krav på ny tlf nå? Eller?
Ikke før telefonen har en feil igjen. Dersom den lider av samme problem en gang til: ja.
Trådstarter
6 0
Sitat av dynamite Vis innlegg
Ikke før telefonen har en feil igjen. Dersom den lider av samme problem en gang til: ja.
Vis hele sitatet...
eeeeh, ok? Altså, den har feilet det samme allerede 3 ganger, vært på rep 3 ganger, det er 4 gangen den er inne nå, og du mener at jeg skal få den tilbake en 4 gang etter rep for så å levere den en 5 gang hvor jeg kan kreve erstatning? Trodde det var 3 ganger = erstatning?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Choofa Vis innlegg
Altså, jeg har levert min HTC Hero på rep 3 ganger og jeg gikk nå til Elkjøp og sa jeg ønsket å heve kjøpet eller få ny tlf. Da ble jeg fortalt at den først å sendes inn en 4 gang til ny sjekk før noe kan skje.
Vis hele sitatet...
Sitat av Forbrukerkjøpsloven

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Vis hele sitatet...
Dei kan gjere to forsøk. Oppstår samme feil 3. gang har du rett til å heve kjøpet, med mindre det er vesentleg ulempe for selger. For ei ordinær hyllevare til nokre tusenlapper er ikkje det ei vesentleg ulempe for selger.
Trådstarter
6 0
Takk Slashdot :=) Hjalp veldig. Her har jeg iallefall noe å vise frem.
Mener jeg har lest at du må sifra før den sendes til reperasjon 3. gang om at du vil heve kjøpet. Så det spørs om du må vente å se om feilen fortsatt er der etter denne reperasjonen
Trådstarter
6 0
Jeg har nevnt at jeg er lei alt dette allerede etter 2 gang, nevnte det 2 gang, 3 gang og kranglet masse nå 4 gang, men måtte allikevel sende den inn igjen... Det er sånn REGLENE er sa servicedama i skranka på Elkjøp.

ca 2 timer før jeg gikk til elkjøp ringte jeg til elkjøp kundeservice og kom med problemet mitt, at den hadde vært til rep 3 ganger med samme feil og samme feil har nå oppstått for 4 gang, hva er mine rettigheter spurte jeg. Hun ville da ha mine opplysninger som hun da fikk og hun sa at hun så på kvittering og garanti at alt var i orden og at jeg bare kunne ta med kvittering og telefon til elkjøp og be om ny tlf eller penger tilbake, det bestemte jeg selv mente hun. Dette nektet hun på elkjøp at er riktig prosedyre og at hun i tlf har fortalt meg feil. Ikke vet jeg hva som er rett og galt, jeg fik iallefall ikke penger eller ny tlf igjen før jeg hadde levert inn tlf slik at dem kunne sende den enda en gang til verksted.

To sjanser til å rette samme feil

Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.

Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.
Vis hele sitatet...
Referat ifra Forbrukerportalen

Altså, her står det jo at butikken bare har 2 sjanser?


Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.
Vis hele sitatet...
Altså, vil det si at jeg kan kreve forsinkelsesrente? Og fra når tid, da det har gått opptil flere mnd fra gang til gang jeg har levert på rep.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Choofa Vis innlegg
Altså, her står det jo at butikken bare har 2 sjanser?




Altså, vil det si at jeg kan kreve forsinkelsesrente? Og fra når tid, da det har gått opptil flere mnd fra gang til gang jeg har levert på rep.
Vis hele sitatet...
Butikken har kun TO muligheter på samme feil. Dvs, første gang du leverer inn, er 1. Andre gangen er 2. Og når du da har fått den tilbake etter nummer 2. Skjer samme feil igjen, så vil de ta varen inn for å sjekke på verksted at det er samme feil. Og du kan deretter kreve å få ny vare, eller heve kjøpet.

Forsinkelsesrenten, eller morarente. Kan du kreve fra dagen du leverte inn varen. Som skal kompensere for økonomiske tap du har hatt.
Bare husk å nevne morarenten når du hever kjøpet, så får du nok den med.