Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3504
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Vi har nesten alle opplevd det, Pcen slutter plutselig å fungere, og alt stopper. Mange tråder på forumet her hjelper, men mange som ikke bruker søkefunksjonen. Uansett, la oss komme igang.

//RESTART MASKINEN ETTER HVERT STEG, OG HUSK Å TA I NOE METALL SLIK AT DU IKKE ØDELEGGER DELENE!//

Og vær snill og ikke pirk i delene som ikke er nevnt! jeg kan ikke stå til råde for feil som blir gjort, hvis du ikke stoler nok på deg selv, gå til en butikk og be dem hjelpe deg!



Hvis du får bilde og BIOS under oppstart:


1. Prøv først å ta ut det lille batteriet og tell sakte til ti, putt det etterpå tilbake:

http://i1212.photobucket.com/albums/...n/Batteri1.jpg
http://i1212.photobucket.com/albums/...n/Batteri2.jpg


2. Prøv å boote en linux CD eller noe slikt. Ubuntu er ett godt verktøy. (http://www.ubuntu.com/). Putt det på en CD eller minnebrikke, gå så inn i BIOS.

Å entre BIOS-en kan være lett, eller det kan være ett helvete, alt spørs på PCen. Ferdig-Pcer har somregel litt krokete BIOS, men sjekk rundt og du skal nok få det til.

Skru maskinen av, og start den opp igjen, det vil dukke opp noe sånt som "Press f5 to enter BIOS" eller "Press f12 to enter setup". Trykk der, og se litt rundt etter "Boot order" eller "Boot device". Velg så "CD/DVD READER XXX"
eller "USB FLASH DEVICE XXX" og sett den over "HDD" eller "Harddrive" eller noe i den duren. Finn så ut hvilken knapp som lagrer instillingene (Som regel f12 eller f10 etter personlig erfaring).

Hvis Ubuntu deretter starter og alt fungerer, er det mest sannsynligvis en feil i HDD(Harddisken) eller S-ATA (koblingen), eller Windows selv, sjekk med Ubuntu om du kan finne filene i HDD-en. Hvis filene finnes her, og du har tilgang til de, er det nok bare en feil i Windows.

Alternative løsninger

Bytte S-ATA port til harddisken. Dvs. en slik kabel:

http://i1212.photobucket.com/albums/...ann/Kabel1.jpg

Og koble den inn i en ny slik:

http://i1212.photobucket.com/albums/...ann/Kabel2.jpg


Hvis ikke det funker:


Prøv å flytte alle filer du trenger til ett annet lagringsmedium, og reinstaller windows. (YouTube er din venn her, det vil forklare mer enn tekst.)

Og sist, hvis de over ikke hjalp, er nok harddisken din gåen. Beklager. spør under og noen (inkl. meg) kan finne deg en grei HDD.


Hvis du får respons fra skjermen, men ikke BIOS eller Windows boot:



1.Sjekk først om du fortsatt kan høre windows boote.
Hvis du kan er det nok bare skjermkortet ditt, eller kabelen, spør under og vi finner deg ett greit ett til ditt hovedkort og prisklasse.

2. Prøv å bytte kabel/output hvis du har flere.

3. Ta ut RAM brikkene, og sett inn en og en, de ser nogenlunde slike ut:
http://i1212.photobucket.com/albums/...nn/photo-1.jpg

4. Ta ut kabelen og koble i hovedkortet istedenfor skjermkortet, og ta ut skjermkortet.

(dette kan ignoreres hvis du ikke har integrert skjermkort, hvis du ikke er sikker, post oppsettet ditt under)


Hvis du ikke får noe, sjekk inni pcen på disse:
http://ww2.justanswer.com/uploads/Se...capacitors.jpg

Hvis noen av de er som den til høyre, er delen mest sannsynligvis gåen (husk å sjekke inni PSU-en!)





Legg gjerne igjen kommentarer om hva dere synes, og om ting som er feil/glemt. Ikke vær redd for å stille spørsmål, og vis du tror du kan lage en bedre tråd/guide om dette, bare å kjøre på. Er ikke proff sjøl, men dette er en grei feilsøkningsguide. Og pretty much det jeg gjør når jeg ser over en PC.

Bildene er linket for de der ute med litt dårlig nett
Kjører du SLI eller Crossfire så kan du ta ut det ene skjermkortet for å feilsøke.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Kjører du SLI eller Crossfire så kan du ta ut det ene skjermkortet for å feilsøke.
Vis hele sitatet...
regna med at en person med crossfire/SLI allerede kunne dette
Men greit å vite!
Du kan jo legge til tips fra andre fortløpende, da kan dette bli en ganske nyttig tråd.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Kan oppdatere innimellom, med tipsene/forberedningene dere nevner, bare hyggelig og hjelpe medfreaks.

OH SHAIZE, på det siste punktet, er det de til VENSTRE som er gåene! ikke høyre!
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
OH SHAIZE, på det siste punktet, er det de til VENSTRE som er gåene! ikke høyre!
Vis hele sitatet...
Skulle akkurat til å kommentere den helt til jeg oppdaterte siden :P
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Noen andre som har noe tillegg til tråden?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Pcen slutter plutselig å fungere, og alt stopper
Vis hele sitatet...
Jeg synes remediene du har listet opp for en svært så lite spesifikk problemstilling, virker noe lite begrunnet til hvorfor det skulle fungere. For all del, bra tiltak å vil være til hjelp men jeg ser selv ikke helt meningen med å verken nappe ut batteri, bytte kabler, se på kondensatorene eller fikle med rammen med mindre det er noen begrunnelse for det.

Jeg er for å følge OSI, men steget å hoppe direkte på hardware fordi "slutter plutselig å fungere, og alt stopper" blir en litt vel religiøs framgangsmetode for å finne problemkilder.

Dersom jeg selv har et problem bruker jeg som regel å finne fram Event Viewer. Der finner man som regel meget verdifull informasjon om hva som hender i systemet ditt. Er du heldig og får en BSOD, så finnes det veldig mye relevant i disse, som man kan bruke til å se hva som har hendt i kjernen før den gikk på snørra.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Hvis du ser, er dette A) V1 av tråden, skal oppdatere osv. Med alle tillegg.
B) ovenfor står det noen lette grunner, hvis du ikke får bilde (fra verken BIOS eller Windows) hjelper det neppe med software.
Dette er en miniguide folk kan bruke før de poster "PCen funker ikke! Hva skal jeg gjøre!¡!¡1!¡?", eller noe som kan linkes til for hjelp, så personene ihvertfall har prøvd noe så vi slipper å poste en halv dullion ganger "får du bilde på BIOS", "har du tatt ut en og en ram brikke?" etc.
Den er ei ferdig, mer eller mindre ett utkast med idesøkning og tilbakemelding

Poenget med å ta ut batteriet er å resette BIOS, har opplevd på noen Pcer (mer spesifikt HP) at maskinen ikke vil boote, eller kommer seg ikke til boot sekvensen, og en simpel reset fikset alle sår

Men takk for konstruktiv kritikk

Oh god, det flommer over med KP!
(ikke ødelegg fantasien min damn it!)
▼ ... over en måned senere ... ▼
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Røsker litt i live i tråden igjen:

Har snart fullført V2 av denne, og lurer på eventuelle tilegg.

Har:
Begrunnet alle de forskjellige tiltakene bedre
Lagt til hvordan man henter ut info av BSOD
Lagt til "Hvis man har Crossfire/SLI kan man prøve ett og ett skjermkort"
Lagt til bedre forklaringer av tiltak
Lagt til basisen rundt spørsmål ved internetttilgang (Windows 7, ikke andre OS foreløpig)

Noen som vet om noe mere?

-Fred
Sist endret av Freddy_fred5; 4. mars 2012 kl. 22:21.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Røsker litt i live i tråden igjen:

Har snart fullført V2 av denne, og lurer på eventuelle tilegg.

Har:
Begrunnet alle de forskjellige tiltakene bedre
Lagt til hvordan man henter ut info av BSOD
Lagt til "Hvis man har Crossfire/SLI kan man prøve ett og ett skjermkort"
Lagt til bedre forklaringer av tiltak
Lagt til basisen rundt spørsmål ved internetttilgang (Windows 7, ikke andre OS foreløpig)

Noen som vet om noe mere?

-Fred
Vis hele sitatet...
Guide til Backtrack?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av N0RTHERNKILLER Vis innlegg
Guide til Backtrack?
Vis hele sitatet...
Kommer N0RTHERNKILLER,

Tar det på privaten.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Kommer N0RTHERNKILLER,

Tar det på privaten.
Vis hele sitatet...
Jeg er sikkert ikke den eneste som vil ha :P
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av N0RTHERNKILLER Vis innlegg
Jeg er sikkert ikke den eneste som vil ha :P
Vis hele sitatet...
Hvis det blir ett behov kommer det nok

Uansett, ingen som vet om noe annet?
Guide til å sjekke RAM og harddisk?

btw: er flere som vil ha Backtrack guide
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Guide til å sjekke RAM og harddisk?

btw: er flere som vil ha Backtrack guide
Vis hele sitatet...
Hehe, må nok øve meg litt til før jeg fyrer opp en guide
Skal lære N0RTHERN litt på privaten først.

Men har lagt til de notatene nå, tenkte å legge til basisen (MemTest ved bruk av pendrive linux, og HDD-test ved ett Bootable verktøy)

Hadde vært fint hvis noen kunne komme med litt mer software basert hjelp, ettersom jeg ikke er like flink der (ennå) som jeg er på hardware.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Hehe, må nok øve meg litt til før jeg fyrer opp en guide
Skal lære N0RTHERN litt på privaten først.

Men har lagt til de notatene nå, tenkte å legge til basisen (MemTest ved bruk av pendrive linux, og HDD-test ved ett Bootable verktøy)

Hadde vært fint hvis noen kunne komme med litt mer software basert hjelp, ettersom jeg ikke er like flink der (ennå) som jeg er på hardware.
Vis hele sitatet...
Høres fint ut Gleder meg til å lese

Tips til andre guider:

- Guide til testing av ytelse av PC
- En guide med diverse programmer som gjør hverdagen lettere/mer behagelig. Vise frem litt mer avanserte funksjoner i f.eks. vlc (streaming av video osv)
- Guide til Ubuntu/Mint/andre linuxbasserte OS
- Guide til Rainmeter
- Guide til å sette opp RAID
- Guide til overklokking
- Guide til formatering/installere OS
- Guide til hvordan man setter opp en hjemmeserver
- Guide til hvordan man setter opp mediasenter

Tror noen av disse allerede finnes på freak (tror det finnes en Overklokkingsguide og kanskje en Linuxguide. Tok meg ikke tid til å søke)
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Høres fint ut Gleder meg til å lese

Tips til andre guider:

- Guide til testing av ytelse av PC
- En guide med diverse programmer som gjør hverdagen lettere/mer behagelig. Vise frem litt mer avanserte funksjoner i f.eks. vlc (streaming av video osv)
- Guide til Ubuntu/Mint/andre linuxbasserte OS
- Guide til Rainmeter
- Guide til å sette opp RAID
- Guide til overklokking
- Guide til formatering/installere OS
- Guide til hvordan man setter opp en hjemmeserver
- Guide til hvordan man setter opp mediasenter

Tror noen av disse allerede finnes på freak (tror det finnes en Overklokkingsguide og kanskje en Linuxguide. Tok meg ikke tid til å søke)
Vis hele sitatet...
Formattering/reinstallering av OS kunne jeg gjøre, RAID har jeg dessverre ikke mye kjennskap til. Men skal snart sette opp en hjemmeserver, så kan hende at det skjer noe der. Er heller ikke beste på linux, så tror jeg skal la den kjøre videre. OC er det allerede en guide på, og rainmeter måtte jeg google opp nå :P
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Jeg kan lage en guide på hvordan man endrer fargene i cmd

EDIT: Lolz
Sist endret av KSF; 5. mars 2012 kl. 18:29.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av N0RTHERNKILLER Vis innlegg
Jeg kan lage en guide på hvordan man endrer fargene i cmd

EDIT: Lolz
Vis hele sitatet...
Perfekt, vi trenger 20 sider på dette til mandag, med dype forklaringer på hver enkelt bokstav

TL;DR: "Color 1-9/A-F"
Sist endret av Freddy_fred5; 5. mars 2012 kl. 18:32.
Ja nå venter jeg i spenning Killer Har alltid lurt på hva alle de bokstavene betyr. Vet hvordan jeg gjør det, men hadde vært utrolig morro om du gikk litt med inn på hva det betyr. Og hvorfor akkurat fargene har fått det navnet de har

haha :P
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Ja nå venter jeg i spenning Killer Har alltid lurt på hva alle de bokstavene betyr. Vet hvordan jeg gjør det, men hadde vært utrolig morro om du gikk litt med inn på hva det betyr. Og hvorfor akkurat fargene har fått det navnet de har

haha :P
Vis hele sitatet...
Jaaaaaaah...
Innså nettopp att jeg faktisk har et TONN av presentasjoner nå. Må gjøre ferdig en om Normandie før torsdag(har ikke begynt) og en om været i Sveits før fredag.

EDIT: haha
Sist endret av KSF; 5. mars 2012 kl. 18:44.
▼ ... noen uker senere ... ▼
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
V2 av denne guiden blir noe forsinket PGA. en HDD-feil...

Beklager, burde ha backa den opp...
Noen som har en harddisk/ssd å anbefale? jeg har en gammal WD 250 gb nå som må formateres hver uke :P det er lite nyttig som os disk.... har ellers helt ny pc bare hardisken som er gammel:P
Sist endret av Battlefield3FTW; 24. mars 2012 kl. 01:25.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Battlefield3FTW Vis innlegg
Noen som har en harddisk/ssd å anbefale? jeg har en gammal WD 250 gb nå som må formateres hver uke :P det er lite nyttig som os disk.... har ellers helt ny pc bare hardisken som er gammel:P
Vis hele sitatet...
Crucial M4 SSD og Western Digital black eller Seagate barracuda. (HDDer)

Ikke helt det som er planlagt i denne tråden her men...
Sist endret av Freddy_fred5; 24. mars 2012 kl. 08:48.