PDA

View Full Version : Prosjekt: Leve som uteligger i Oslo.

loffe
29. mai 2011, 20:30
Hei godtfolk! I sommerferien har en kollega og jeg planlagt å leve uten penger og bosted i Oslo i én uke. Det er selvfølgelig ikke så hardcore, men poenget er at vi skal dokumentere dette ved å lage en videoblogg/reportasje for Aktiv i Oslo (www.aktivioslo.no). I den anledning leter jeg etter noen gode tips fra dere freakere om hvilke metoder vi kan bruke for å tilegne oss mat, klær, drikke, bosted og div. Målet er å dokumentere masse forskjellige måter å leve gratis eller ekstremt billig på ;)

Regler:
- Vi har ikke lov til å tigge etter penger.
- Vi kan ikke bruke venner eller andre kontakter for å skaffe forskjellige ting.
- Vi kan ikke gjøre noe ulovlig. (Dette betyr i prakisis at vi ikke får lov til å stjele) Men vi har lov til å gjøre halvlovlige ting som å tenne bål, fiske i frognerparken, snike oss inn på hotellfrokost, you get the point.

Ting vi kan ta med oss:
- Sovepose
- Letherman
- Sekk
- Presenning (åpen for diskusjon)
- Tau (åpen for diskusjon)
- Lighter (åpen for diskusjon)
- Mobil
- Videokamera
- Gitar (åpen for diskusjon)
- Tegnesaker (åpen for diskusjon)
- ???

Penger:
- Pante flasker.
- Se etter vekslepenger på div steder.
- ???

Mat og drikke:
- Suppekjøkken.
- Blitz selger middag for 20 kr eller noe.
- Tegne en tegning eller spille en sang for div grillmat i parker.
- 10 kr for Burger på macdonalds.
- Utgåtte varer på Kiwi.
- Bakerier og kiosker etter stengetid.
- Gå inn på hotellfrokost.
- Hørt noe om containere utenfor matvarebutikker?
- Vann finnes vel overalt egentlig.
- Lage fiskestang og fiske i oslofjorden.
- Få haik med en båt og dra ut på en holme for å få tak i måkeegg vi kan steke? :p
- Jakte på noe lovlig.
- Lage bål, steke ting i hermetikkbokser?
- ???

- Bli venner med noen på Hausmania.
- Lage gapahuk og bo i noen grøntområder rundt byen.
- Forlatte bygninger eller okkuperte hus.
- Sove på tak hvis det er fint vær.
- ???

Rus:
- Kokosnøttvin (Her trenger vi tips!)
- En tegning eller en sang for en sigg.
- Her trenger vi flere forslag for å lage alkohol på kort tid.
- Lage lange sugerør og gå inn på mørke utesteder??
- ???

Transport:
- Pante flasker til vi får råd til bysykkelkort.
- Snike på trikken.
- Haike
- ???

Kom med flere forslag på ting vi kan gjøre eller ting dere ønsker se oss gjøre, jo mer jo bedre!

Natander
29. mai 2011, 20:34
Dette høres sinnssykt kult ut - lykke til! Har dessverre lite å komme med ang. prosjektet :|

Mandokir
29. mai 2011, 20:34
Ser ut som om dere må være ganske flinke til å samle flasker og plukke opp mistede vekslepenger den uka ja ;) Høres ut som en kul plan, så jeg får bare ønske der lykke til! Selv har jeg ingen gode ideer eller forslag som ikke alt står på lista deres.

WhiteHat
29. mai 2011, 20:36
Hva med å ta i bruk Dumpster diving?

http://freak.no/forum/showthread.php?t=97868&highlight=dumpster+diving

er vel sånn halv ulovlig? men men :D

Spennende prosjekt! blir gøy å se dokumentert resultat!

loffe
29. mai 2011, 20:39
Hva med å ta i bruk Dumpster diving?

http://freak.no/forum/showthread.php?t=97868&highlight=dumpster+diving

er vel sånn halv ulovlig? men men :D

Spennende prosjekt! blir gøy å se dokumentert resultat!

Takk, hørt om det før, husket bare ikke navnet ;) Plukke sneiper og samle tobakk var også et godt tips i tråden (litt nasty, men, men).

Saape
Ja, fiks dere sykler og sykkel rundt til forskjellige butikker og finn mat i containere.

desobeissanCe
det bor ikke folk på hausmania, det er bare et kulturhus, hvis det var bygården i hausmannsgate 42 du tenkte på så er de blitt hivi ut for 2 år siden ca

davidentotre
29. mai 2011, 20:55
Gå på frelses-armen, eller andre plasser, som deler ut mat. Bare spørre andre uteliggere, om hvor disse stedene ligger :)

LarVael
29. mai 2011, 21:37
Sjekk ut filmen The Human Experience (http://www.youtube.com/watch?v=ahLem-krZe4), der lever de (bl.a) som uteliggere i New York, blir kjent med andre uteliggere i byen og videreformidler deres historie (kommer desverre ikke så godt frem i traileren). Anbefales for alle, men kanskje spesielt for TS om du ikke har sett den allerede da.

Har planer om noe lignende selv etterhvert, men er litt ting jeg må få gjort unna først.

Ketenna
29. mai 2011, 21:39
Bad i fontener og plukk opp penger fra dem :D

FishHead
29. mai 2011, 22:05
Finn 6 smileys i coca cola og få en får 1 kr. !

pappagutt
29. mai 2011, 22:08
Hvis du mener at å snike seg inn på hotellfrokost er greit kan du like godt spise deg mett på kiwi. Tyveri begge deler.

krJo
29. mai 2011, 22:12
Du får jo ikke bare mat av utgåtte varer på Kiwi, men også penger om du er heldig, så den kan du også skrive opp på "Penger".

McIvar
29. mai 2011, 22:18
Gå på frelses-armen, eller andre plasser, som deler ut mat. Bare spørre andre uteliggere, om hvor disse stedene ligger :)

Ja for der er det vel ikke andre som trenger det bedre enn dere (ironi)

Mandokir
29. mai 2011, 22:21
Finn 6 smileys i coca cola og få en får 1 kr. !

Du får vel en valgfri cola, ikke en krone.

Affe
29. mai 2011, 22:22
les igjen du får en cola for en krone .

Niveum
29. mai 2011, 22:31
Ser ikke hvorfor ett av målene er å få en rus, du skal da leve som uteligger, ikke lett-narkoman.

Også enig i det pappagutt sier.

loffe
29. mai 2011, 22:37
Ser ikke hvorfor ett av målene er å få en rus, du skal da leve som uteligger, ikke lett-narkoman.

Også enig i det pappagutt sier.

Ok, men da tar vi det til etterretning! :) Hotellfrokost = bad karma.
Det med rus var i førsteomgang om vi klarte å lage noe alkohol med noen kokosnøtter eller noe, bare for å teste. Ikke heng dere så mye opp i uteliggerdelen her! Handler egentlig bare om å leve uten penger, og finne kreative måter å "overleve" på. Tviler på at mange uteliggere leter etter måkeegg for å lage eggerøre.

Bombasa
29. mai 2011, 22:39
Rus:
- Lage lange sugerør og gå inn på mørke utesteder??

Den tror jeg du kan glemme..:p
Ta heller a drikk halvfulle glass som folk har forlatt.:bergenser:

zeicko
29. mai 2011, 22:46
Du får vel en valgfri cola, ikke en krone.

det han mener er lever 6 smileys og betal 1 kr i pant og få en cola

ghettokid
30. mai 2011, 11:36
det han mener er lever 6 smileys og betal 1 kr i pant og få en cola

Nei? 6 smileys, så betaler du 1 kr for en valgfri cola? :confused:

exceed
30. mai 2011, 12:00
dere kan lage street theater eller kle dere ut i ole brumm kostyme, det siste kan vel ikke regnes som "tigging". pressening synes jeg er litt drøyt om dere skal være uteliggere i tillegg til at de uteliggerne som det har dialog med i vg og db har ikke noe hus på hausmania ell. de sover i tbane underganger oll. mener det er mer det dere burde prøve.. selv om det høres ut som en bedre ide med hausmania synes jeg du får mer "uteligger"opplevelsen av å ikke ha noen mulighet for tak over hodet og må være kreativ hver dag

Daybreak
30. mai 2011, 12:07
Nei? 6 smileys, så betaler du 1 kr for en valgfri cola? :confused:

Den krona går til panten.

Hater_mordin
30. mai 2011, 12:09
hva med a planke random steder for penger?

Settoz
30. mai 2011, 12:11
Ikke spis fisk fra Oslofjorden, hvor tror du avfallet går fra div. ferger og småbåter?

chanislavi
30. mai 2011, 12:17
Finn en stein og slå den på en annen stein til den bli spiss, deretter hogger dere ned noen tre for å lage dere et hus. For mat kan dere plukke bær, sopp og fiske og lage bål ved å gni sammen pinner.

Jakt på harer og lag feller av greiner/lianer. Lag et bur av et halvt tre dere har hogget ned, og start å parre harene. også start å pløye jorden under dere, og finn spisbare grønnsaker og plante dem ned i marken. Vann finner dere i bekker.
Start å selge grønnsakene dere har dyrket på markede, kjøp en hest og høste inn korn.
Lag en mølle av tre og stein, produser mel.
Selg melet, og harer til 13år unge jenter.

dvs
30. mai 2011, 12:19
Digger ideen, men det som slår meg er at det aldri kan bli helt autentisk. Dere vil ikke oppfattes av mennesker rundt dere som uteliggere, og folk vil se på det dere gjør som et stunt. Uteliggere i Norge er enten (stort sett) øst-europeere eller narkomane. Folk stort sett har veldig negative holdninger til disse gruppene mennsker, og vil bare avfeiene dem hvis de kommmer bort til dem i parken. Det er mange som griller i parkene i Oslo i sommer, og for dere vil det være _veldig_ mye lettere å gå bort å snakke med en gjeng og få mat osv.

Men, som sagt, kult prosjekt!

Mandokir
30. mai 2011, 12:26
Finn en stein og slå den på en annen stein til den bli spiss, deretter hogger dere ned noen tre for å lage dere et hus. For mat kan dere plukke bær, sopp og fiske og lage bål ved å gni sammen pinner.

Jakt på harer og lag feller av greiner/lianer. Lag et bur av et halvt tre dere har hogget ned, og start å parre harene. også start å pløye jorden under dere, og finn spisbare grønnsaker og plante dem ned i marken. Vann finner dere i bekker.
Start å selge grønnsakene dere har dyrket på markede, kjøp en hest og høste inn korn.
Lag en mølle av tre og stein, produser mel.
Selg melet, og harer til 13år unge jenter.

Fin plan, men tror de får litt knapt med tid på den lille uka de skal holde på med dette her ;)

Doc. Lester
30. mai 2011, 12:34
http://www.youtube.com/user/Nighthawkinlight#p/c/6B0CEAAC91AC0C7E/0/hErbKd1LKto
Denne karen har et par videoer hvor han viser hvordan man lager bra feller til smådyr - hare mm. Det kan jo være verdt en titt?

MyDarkSide
30. mai 2011, 12:52
yes bra plan, men for å få et snev av realisme må dere nok bo ute minst to-tre måneder..., 1 uke er jo ikke hardt eller nok til å få følesen av å virkelig bo på gata , blir bare å direkte håne dem som bor der...,

felix_poker
30. mai 2011, 13:35
Veldig spennende prosjekt, men jeg synes dere bør holde dere unna tilbud og tjenester for de som faktisk ikke har penger (suppekjøkken etc.) og heller finne flere kreative måter å tjene penger/mat på. Har dere sett TV-serien "Dansken og Fingern"? I en av episodene bytter de ting med folk på gata. De starter ut med en tier eller noe sånt, og skal ende opp med en kasse pils. Sikkert litt enkeler med fullt kamerateam, men siden dere skal ha med kamera, så får dere vel litt av den effekten?

Ellers ville jeg satset på å bli med damer hjem fra byen (forutsatt at dere er gutter/lesbiske jenter og single, så klart). På den måten får man dekket flere behov på en gang (soveplass, mat ++). Så orienter dere godt i utelivet og finn de beste sjekkestedene! :)

Trollsauen
30. mai 2011, 13:41
Dette virker som en morsom sommeraktivitet og morsomt at dere finner på noe annet enn alle andre. Eneste jeg kan legge til er vel at jeg tror 1 uke for å gjennomføre de tingene er litt lite.

AirBlaster
30. mai 2011, 13:47
For å skaffe mat/penger: Se etter mat/drikke/snus som er gått ut på dato på kiwi! ;)

Echuz
30. mai 2011, 13:48
Veldig spennende prosjekt, men jeg synes dere bør holde dere unna tilbud og tjenester for de som faktisk ikke har penger (suppekjøkken etc.) og heller finne flere kreative måter å tjene penger/mat på. Har dere sett TV-serien "Dansken og Fingern"? I en av episodene bytter de ting med folk på gata. De starter ut med en tier eller noe sånt, og skal ende opp med en kasse pils. Sikkert litt enkeler med fullt kamerateam, men siden dere skal ha med kamera, så får dere vel litt av den effekten?

Ikke bare det, i en av episodene (den samme tror jeg) så solgte de egg på gata, som de kunne kaste på Dansken. De endte opp med noen hundre kronenr tror jeg!
Antall egg for krona/tiern husker jeg ikke.

bajjaz
30. mai 2011, 14:10
Møt opp i frognerparken tidlig om morgenen, så tidlig at du er alene og ingen ser deg.
Iført en lang frakk lokker du til deg ender med brødsmuler, de er nesten håndtamme og lar seg lokke helt til deg.
Snapp tak i den nærmeste, knekk nakken, putt fuglen under frakken og forsvinn fra parken.

PS! gjem deg også når du spiser, dette kan være meget upopulært blant visse.

Norris200
30. mai 2011, 14:14
Hvis dere skal lage en dokumenter om det å bo på gata kan derer prøve å gjøre den mest mulig autentisk.
Mine tips for hard core uteligger:

- Ikke dusj eller bytt klær på 14 dager før uteliggeruka begynner
- Ikke fortell at dere lager en dokumentar, dere er uteliggere
- Utfordingen blir da naturligvis kameraet, det må da holdes i bakgrunnen eller dere må komme opp med en god historie.

Slik kan dere faktisk få oppleve hvordan det er å leve uten bolig og jobb i Oslo. Ser for meg noen av måtene dere hadde tenkt å skaffe mat på utelukker seg selv ganske så raskt. Blir neppe så lett å komme seg inn på hotellfrokost, eller få grillmat i parken.

Et annet morsomt ekspriment hadd evært hvis en av dere fulgte listen over, mens den andre var rein og nystelt.
Da kunne dere ta tur på f.eks å tigge grillmat mens den andre filmer. Har en mistanke om at resultatet kunne blitt ganske forskjellig for dere.

KreaDep
30. mai 2011, 14:25
Møt opp i frognerparken tidlig om morgenen, så tidlig at du er alene og ingen ser deg.
Iført en lang frakk lokker du til deg ender med brødsmuler, de er nesten håndtamme og lar seg lokke helt til deg.
Snapp tak i den nærmeste, knekk nakken, putt fuglen under frakken og forsvinn fra parken.

PS! gjem deg også når du spiser, dette kan være meget upopulært blant visse.

http://www.ba.no/nyheter/article3637071.ece
Husker denne, ganske ekkelt må jeg si:eek:

felix_poker
30. mai 2011, 15:31
http://www.ba.no/nyheter/article3637071.ece
Husker denne, ganske ekkelt må jeg si:eek:
Eeeeeww, thats DISGUSTING!!! og det kommer fra meg, som spiser rå kylling med vellyst!

pidget
30. mai 2011, 15:41
Eeeeeww, thats DISGUSTING!!! og det kommer fra meg, som spiser rå kylling med vellyst!

Ekkelt er det vel bare fordi vi tenker på måken som et litt skittent dyr som vi ikke vil vurdere å spise engang. Det er jo noen som har det sånn iforhold til gris og..

Tror forøvrig det er "svensken" som griller der, han bryr seg igrunn svært lite, kan det virke som.

/OT

Knask
30. mai 2011, 15:56
Ekkelt er det vel bare fordi vi tenker på måken som et litt skittent dyr som vi ikke vil vurdere å spise engang. Det er jo noen som har det sånn iforhold til gris og..

/OT

En av grunnene til at jeg også syns dette var litt ekkelt er pga. alt det vemmelige grapset som måkene lepjer i seg med stor glupskhet.

Ting jeg har sett/eller hørt om: Brukte tamponger, bind, avføring, toalettpapir og døde rotter.

Det med avsky for gris er ofte noe som sitter igjen fra gammel av, da de ikke hadde like gode forutsetninger for å konservere og tilberede kjøttet som det vi har i dag, i tillegg til at vi nå vet hvordan man skal ta oss av trikiner.

http://no.wikipedia.org/wiki/Trikiner

z0p
30. mai 2011, 16:56
Etter å ha lest av Hans Heinrich Reckeweg o.l. kommer jeg aldri til å lepje i meg svinekjøtt med et stort smil om munnen igjen, selv om noen kan bevise det motsatte vil jeg nok ha en skepsis til svinekjøtt :p

Chikara
30. mai 2011, 17:49
Hvis dere har med gitar kan dere jo prøve å tjene noen slanter på å være gatemusikanter ? :)

loffe
30. mai 2011, 17:50
En ting som er vært å nevne er at vi ikke tar frem kameraet før vi eventuelt har fått tak i mat eller andre ting. En regel jeg glemte å nevne var at vi ikke kan si vi lager reportasje. Takk for innspill, da ser vi hva folk mener blir mest autentisk og kult. Men som sagt, idealet er egentlig ikke å leve som uteligger, men heller rett og slett uten penger ;)
Finnes det harer i Oslo btw?

emphi
30. mai 2011, 18:15
Kan dere ikke stille der opp utenfor en matbutikk og tilby folk å kjøpe whatever og kaste nevnte whatever på dere, mot at dere får produktet? Jeg hadde gladelig spandert litt frukt på dere da..

orbeck
30. mai 2011, 18:42
What would MacGyver do?

FREEthjof
30. mai 2011, 18:59
Hotellfrokost blir juks.. De ekte uteliggerne glir jo ikke akkurat inn i mengden blant japanere med speilreflekskameraer og turister i dress som legger serviett på fanget når de spiser brødskiver til frokost. Det som er "off-limits" for ekte uteliggere bør være "off-limits" for dere også..

Jeg har faktisk vurdert et lignende prosjekt - men det gikk ut på å bare "henge ute i sentrum en hel uke", slik at jeg hadde sett for meg å kunne kjøpe mat med visa-kortet osv.

Mandokir
30. mai 2011, 19:03

Ja, du må jo litt ut av sentrum selvfølgelig, men når du kommer litt bortover mot skogen finnes det jo harer.

gamernuub
31. mai 2011, 00:42
Lag et show mitt på gata om noe dere kan eller noe som er humoristisk ! :D

KaiN
31. mai 2011, 06:12
prostitution?

Bruskork1
31. mai 2011, 07:08
Ta med et balltre også, det er mye rart og noen slemme folk i Oslo. Da tenker jeg blandt den kriminelle sorten.

sali
31. mai 2011, 07:54
Si ifra hvor dere er en av dagene så skal jeg komme med en 10'er og ett smørbrød til hver av dere ;)

morphinytry
31. mai 2011, 08:24
Tviler på at mange uteliggere leter etter måkeegg for å lage eggerøre.

Dessuten er det veldig ulovlig ;) Måker er faktisk utrydningstruet og de få som fremdeles hekker bør få være i fred ;)

Prins Bæsj
31. mai 2011, 09:16
Kle dere i dress eller noe annet pent. Bare gå inn på et hotell og bo der. Sov i gangene eller i kriker og kroker der folk ikke legger merke til dere. Etterpå går dere ned til frokost (fortsatt pent kledd). Nekter å tro på at du blir kasta ut av frokosten på Plaza hvis man er kledd i dress tidlig på morgenen. Ha en dokumentmappe eller noe under armen. Lettere sagt, se viktig ut!

felix_poker
31. mai 2011, 09:59
Kle dere i dress eller noe annet pent. Bare gå inn på et hotell og bo der. Sov i gangene eller i kriker og kroker der folk ikke legger merke til dere. Etterpå går dere ned til frokost (fortsatt pent kledd). Nekter å tro på at du blir kasta ut av frokosten på Plaza hvis man er kledd i dress tidlig på morgenen. Ha en dokumentmappe eller noe under armen. Lettere sagt, se viktig ut!
Som flere har påpekt er dette tyveri og følgelig ulovlig.

MichaelB
31. mai 2011, 10:05
Selg sex? :confused:
Gode penger å tjene der for en uteligger ;)

AirBlaster
1. juni 2011, 09:15

Jeg ville ikke hatt meg med en uteligger:|

thh
1. juni 2011, 13:37
Om sommeren er det tett med b.l.a makrell i fjorden. Dette medfører at det kryr av ivrige vietnamesere nede på vippetangen som bøtter opp mækkis. Stikk ned der og spør noen pent om få en fisk eller to ;) Så kan dere jo stikke til frognerparken og låne en engangsgrill etter noen er ferdig med å bruke den, og grille fisken. Blir faktisk en god middag.

Alfonzor
1. juni 2011, 13:41

Uteligg :D

vacant
2. juni 2011, 05:13
Ville ikke tatt med meg gitar, den blir frastjelt om dere skal sove på gata.

Om dere tenker midt i byen; sneiper for å samle tobakk, gå i de store parkene å pante flasker, mat fra blitzcafeen eller fattighuset (utdeling en gang pr uke), tegning/underholdning i parker for litt grillmat eller evn bare forklare situasjonen så får dere nok en pølse hver, stjele ting som alkohol, rundstykker/annen mat fra butikker (lettere enn man tror), hvis dere ikke ønsker å tigge er det fullt mulig å finne penger på bakken - helt sikkert nok til en cheeseburger eller tre om dagen om du titter mye ned og leiter. Hausmania er forsåvidt fortsatt bebodd og de har et gjesterom, men tror neppe de liker ideen om å la noen bo der for en "ekspriment uke".

Om dere tenker i skogen(som vel er det enkleste, tryggeste og minst stressende); gapahuk/pressenning+sovepose, fiskestang, gass"grill", kniv, dunker med vann og noen hermetikkbokser mat.

Nexens008
2. juni 2011, 12:24
Å leve uten penger i oslo i en uke er ikke noe stress, "leve som uteligger" sier dere, når dere har vert ute på gata i over 1-2mnd uten penger og sult, kan du kalle det "leve som uteligger". Viss alle personer som ofte blir kalt hjemløse eller uteliggere hadde valget om å være hjemløs i en uke, kunne de bare campet i skogen utenfor oslo eller tigget seg til noen penger.

Tigging er en av daglig inntekt for hjemløse, har selv vert en hjemløs person som har måttet tigget for penger i 5 mnd i Oslo, har aldri i mitt liv hatt en jævligere periode. Å høre på 2 idioter som skal lage en filmreportasje om hvordan det er å være hjemløs i oslo er faen meg helt idiotisk. Jeg skammer meg over dere.

Mandokir
2. juni 2011, 12:27
Å leve uten penger i oslo i en uke er ikke noe stress, "leve som uteligger" sier dere, når dere har vert ute på gata i over 1-2mnd uten penger og sult, kan du kalle det "leve som uteligger".

Hvis du hadde lest litt mer hadde du sett at TS ikke nødvendigvis er ute etter å leve som en uteligger, bare klare seg en uke uten penger.

loffe
24. august 2011, 19:30
Nå er vi kommet langt i etterarbeidet og ting begynner å ta form! Skal oppdatere dere når flere ting blir publisert, men her har dere en teaser så lenge!

Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=61Hmpx1mbeU&feature=channel_video_title)

Tomacco
24. august 2011, 19:32
Nå er vi kommet langt i etterarbeidet og ting begynner å ta form! Skal oppdatere dere når flere ting blir publisert, men her har dere en teaser så lenge!

Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=61Hmpx1mbeU&feature=channel_video_title)

Gleder meg! :D

WhyNot!
24. august 2011, 19:48
Husker at jeg leste om dette og gleda meg så sjukt til og se det i live, godt jeg fikk med meg denne nå!
- Kudos til dere som gjenomførte det!

Ivar
24. august 2011, 19:58
Hahaha genialt at denne topicen kom opp igjen, drev å tenkte for et par dager siden om denne topicen, men klarte ikke å finne den igjen. Lurer veldig på hvordan alt sammen gikk!

Rettelse: Ser nå at dere har gjennomført dette, og det var mye hosting :P og ettersom du poster ennå så vet jeg heldigvis du er i live.

Nice keep it up :)

loffe
15. september 2011, 20:38
Da har det vært litt stille, men nå ligger traileren ute og første episode slippes førstkommende onsdag! ;) Det blir morsomt, så følg med!

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=rdMfr9FBmA4)
Følg oss på facebook! (https://www.facebook.com/pages/Uteliggerliv/193987320670982) - Da blir vi glade!

margido
15. september 2011, 21:14
Dette er altfor planlagt synes jeg. Det hadde vært mye kulere hadde dere bare sagt "møtes på gata imorgen kl 18" så lever dere uten noe som helst. Det er vel den situasjonen mange kommer i når de plutselig blir satt på gata uten å ha tid til å planlegge noe som helst. Min mening :)

loffe
15. september 2011, 21:34
Dette er altfor planlagt synes jeg. Det hadde vært mye kulere hadde dere bare sagt "møtes på gata imorgen kl 18" så lever dere uten noe som helst. Det er vel den situasjonen mange kommer i når de plutselig blir satt på gata uten å ha tid til å planlegge noe som helst. Min mening :)

Det er klart! Men når man lager serie må man planlegge noe, ellers risikerer man at alt går i dass og ingen ønsker å se at du loker rundt i 7 dager :p

margido
15. september 2011, 21:39
Joda ser den :) Men respekt at dere faktisk fullførte det. Ikke mange som kan si at de har gjort noe sånt :)

ZionRoad
15. september 2011, 21:44
7 dager? Trenger jo kun vann på så kort tid. Likte forslaget om å fange fugler i sentrum, fiske og lage feller i skogen. Dere kunne jo også ha gått på noen slags epleslang, eventuelt robbe en går om det finnes i Oslo, ja er vel halvulovlig men tviler på att dere hadde blitt straffeforfulgt.

olaPola
15. september 2011, 21:45
Litt enig i at 7 dager var lite. Jeb blir imponert når dere gjør det om til månede, og har det på vinteren isteden. c:

Ignifer
15. september 2011, 21:45
Synes det er tøft att dere faktisk gjorde det, jeg må inrømme jeg var i tvil.
Men, jeg må og få lov å si att ei uke er jo ikke spesielt lenge da!

loffe
21. september 2011, 16:52
Første episode er ute ;)
Uteliggerliv - Dag 1 (http://www.youtube.com/watch?v=2U_hgu7aIVI)

olaPola
21. september 2011, 16:59
Så den ista på youtube, ganske morsome greier^^
Hvem redigerer og lager after effects for dere?

Mexxy
21. september 2011, 17:05
Ting vi kan ta med oss:
- Sovepose
- Letherman
- Sekk
- Presenning (åpen for diskusjon)
- Tau (åpen for diskusjon)
- Lighter (åpen for diskusjon)
- Mobil
- Videokamera
- Gitar (åpen for diskusjon)
- Tegnesaker (åpen for diskusjon)
- ???

Hvis dere er flink med gitar, så kan dere spille på gaten og tjene penger? Der regnes vel ikke som tigging?

Minor Threat
21. september 2011, 17:23
Er overrasket over hvor profesjonelt det ser ut, forventa meg noe mye mer "ghetto" med håndholdt kamera osv..

Jævlig bra gjort! Gleder meg til neste episode! :)

loffe
21. september 2011, 17:26
Så den ista på youtube, ganske morsome greier^^
Hvem redigerer og lager after effects for dere?

Har lagd alt sjæl uten budsjett (stolt) :D

Minor Threat
21. september 2011, 17:31
Har lagd alt sjæl uten budsjett (stolt) :D

Når kommer neste episode, egentlig?

losjien
21. september 2011, 17:40
Gleder meg til neste episode! :D

stagg
21. september 2011, 17:58
Virker som en bra jobbsøknad i ettertid det her loffe. Bra jobba! :)

loffe
21. september 2011, 18:09
Vi kommer på østlandssendingen kl 18:40 btw ;)

ivanhoe
21. september 2011, 19:45
Jeg har sett videoen.den er interessant men hadde vært mye bedre om dere kunne leve som uteligger uten hjelp fra andre mennesker.

TheGloryHole
21. september 2011, 20:08
AAH. Jeg vil jo se alt i samme sleng.. Ikke vente på episode etter episode.

Jævli kult!

hemmeligegreier
21. september 2011, 23:08
Bare å gå inn på Kiwi og finne varer gått ut på dato vel? :D

maniiac
22. september 2011, 00:00
Jeg ville ikke hatt meg med en uteligger:|

Liker du ikke ostepølse? :D

loffe
22. september 2011, 09:29
Når kommer neste episode, egentlig?

Hver onsdag fremover kommer det en ny episode.
Lik oss på facebook sa har du oversikt! (https://www.facebook.com/uteliggerliv) ;)

loffe
28. september 2011, 12:55
Da er episode 2 ute! :)

http://i53.tinypic.com/2mcacma.png (http://www.youtube.com/watch?v=A-oPnqMzE2Q)

stagg
28. september 2011, 15:24
Da er episode 2 ute! :)

http://i53.tinypic.com/2mcacma.png (http://www.youtube.com/watch?v=A-oPnqMzE2Q)

Så enkelt med hotellfrokost? Hotellfrokost er jo elskbart, nesten så man må teste det ut selv.

Digger serien deres Loffe! Kp gitt så det holder.
Om du/dere ikke blir å jobbe med tv senere, så skjønner jeg ingenting.

UncleAndy
28. september 2011, 15:32
Hm, ikke liker jeg dama i klippene i det hele tatt, og gutten virker tiltaksløs og whinete konstant.
Dere sutrer og klager mye og gjør lite konstruktivt med tiden dere har til rådighet. Lite kreative mtp. å sørge for egen situasjon syns jeg. Klart at dere virker som priviligerte ungdommer som har hatt det dere trenger i oppveksten og vil se en annen side av livet.

Jeg liker konseptet og tankegangen bak, bare ikke dere 2 :)
dere hadde hatt så mye å vinne på en annen oppførsel i videoene, men erfaringslære er det vi lever av, er det ikke? :)
Lykke til videre! Fint prosjekt å ha på CV'n!

Spirituell
28. september 2011, 16:17
Haha, huset mitt er i videoen, rett ovenfor kastellet skole :p

loffe
28. september 2011, 19:49
Hm, ikke liker jeg dama i klippene i det hele tatt, og gutten virker tiltaksløs og whinete konstant.
Dere sutrer og klager mye og gjør lite konstruktivt med tiden dere har til rådighet. Lite kreative mtp. å sørge for egen situasjon syns jeg. Klart at dere virker som priviligerte ungdommer som har hatt det dere trenger i oppveksten og vil se en annen side av livet.

dere hadde hatt så mye å vinne på en annen oppførsel i videoene, men erfaringslære er det vi lever av, er det ikke? :)

Vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener med whining? :p
Men smaken er som baken, bra du liker konseptet ihvertfall, var et veldig interessant prosjekt!

loffe
5. oktober 2011, 13:59
Episode 3 er ute. Temaet er penger, vi går på slang, spiller gata og panter krønsja flasker vi fant bak en butikk. :p

Uteliggerliv - Dag 3 (http://www.youtube.com/watch?v=Q99JqIgTIzs)

http://i55.tinypic.com/s187m8.png (http://www.youtube.com/watch?v=Q99JqIgTIzs)

loffe
9. oktober 2011, 18:25
Var ute på fredag og sjekket hvor mye panteflasker vi kunne finne på en arbeidsdag. Gjorde vi en rævva innstats? Tror dere vi kunne tjent mer? Prøvde å lage den morsom også, håper det faller i smak!

Se filmen! (http://www.youtube.com/watch?v=DJHiJY8G46I&feature=channel_video_title)

Zahremar
9. oktober 2011, 18:37
Liker serien deres, men det er voldsomt til hosting på dere. :P

Nekran
9. oktober 2011, 18:41
Er - faktisk - en veldig interessant serie dette. Men jeg må nesten spørre, med mindre det allerede har blitt besvart her i tråden: Hva i alle dager inspirerte dere til dette?

loffe
10. oktober 2011, 18:40
Er - faktisk - en veldig interessant serie dette. Men jeg må nesten spørre, med mindre det allerede har blitt besvart her i tråden: Hva i alle dager inspirerte dere til dette?

Godt spørsmål. For å være helt ærlig vet ingen av oss hvordan vi kom frem til at vi skulle gjøre dette. Tror det var over et par pils :bergenser:

TheGloryHole
10. oktober 2011, 22:42

Greier ikke å sette fingeren på det, men likte ikke dama jeg heller. Gutten likte jeg, har ikke merka spesielt mye til whininga heller. Selv om de fleste hadde nok whina bra mye i den situasjonen.

stagg
11. oktober 2011, 18:55
Ang whining, så prøv det selv. Den som ikke klager om man bor på gata skulle fått en pakke sigg hos meg.

toriiii
11. oktober 2011, 19:54
Jeg vil heller se at folk møter opp med bare klær de har på seg, skaffe seg en pappask for å sove i og noen aviser til dyne osv.. go minecraftstyle

stagg
11. oktober 2011, 22:43
Jeg vil heller se at folk møter opp med bare klær de har på seg, skaffe seg en pappask for å sove i og noen aviser til dyne osv.. go minecraftstyle

Hvorfor skal de gjøre situasjonen verre enn hva som er nødvendig?

Tviler på at uteliggere velger dårligere løsninger om de kan få noe bedre.

loffe
12. oktober 2011, 20:15
Da er fjerde episode ute. Temaet er hygiene. Endel kleine klipp i denne episoden :D

Episode 4: (http://www.youtube.com/watch?v=cfILZTx0TE4)

http://i53.tinypic.com/657cqr.png (http://www.youtube.com/watch?v=cfILZTx0TE4)

Mith
13. oktober 2011, 21:57
http://dittoslo.no/nyheter/en-uke-som-hjemlose-vi-fikk-stygge-blikk-1.6548304

Settoz
13. oktober 2011, 22:01
haha, jeg gleder meg til neste episode :)! Digger serien!

Whynot(faan...)
13. oktober 2011, 22:10
Hvilke reaksjoner har dere fått fra de andre uteliggerne..?

loffe
19. oktober 2011, 20:28
Da er det onsdag og episode 5 er lagt ut. Temaet er venner :p

Episode 5: (http://www.youtube.com/watch?v=q9TK8Recd1Y)

http://i56.tinypic.com/16gy442.png (http://www.youtube.com/watch?v=q9TK8Recd1Y)

Bruskork1
19. oktober 2011, 20:38
Genialt!

Drit bra!

Dude!pewpew
19. oktober 2011, 21:05
Kule greier! Får vi se en vinterutgave også eller? :P

loffe
23. oktober 2011, 18:58
Blir nok ingen winter-edition! Uff, klarer ikke å forestille meg hvor forferdelig det må være...

Har forresten kommet en artikkel på Oslopuls sine sider nå. Check it out! (http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article620129.ece)

RainbowDash
23. oktober 2011, 19:54
Må helt ærlig si at jeg ikke syntes noe om at dere "tok" soveposer på Fyrlyset, med mindre dere leverte de tilbake igjen.

Men ellers syntes jeg serien virker festlig sålangt :)

loffe
23. oktober 2011, 20:11
Må helt ærlig si at jeg ikke syntes noe om at dere "tok" soveposer på Fyrlyset, med mindre dere leverte de tilbake igjen.

Men ellers syntes jeg serien virker festlig sålangt :)

Vi ga dem til de palestinske flyktningene ved Jakob kirke på slutten av uka ;)

Slappfisken
23. oktober 2011, 20:14
Serien er veldig bra! Viser en del om hvordan det er å leve som uteligger. I hvert fall rusfri uteligger.

stagg
23. oktober 2011, 20:23
Serien deres er god underholdning, men etter jeg har sett flere episoder så virker det som om dere tyr til litt enkle løsninger. Kreativiteten deres er stor, men en uteligger vil jeg tro opplever en mye tøffere hverdag enn det dere opplever.

Tror ikke uteliggere stikker på Hare Krishna møter for å skaffe seg mat. Da dere fikk tak under hodet sist episode, fikk dere det pga at dere forklarte at dere laget en dokumentar? Tviler på at det er så lett for en sliten uteligger å få seg en seng å sove i. Samme med de som sikkert vil lete etter mat i butikker, de vil sikkert bli kastet ut om de gjør slike ting som dette daglig. Er man en uteligger så vises det mye bedre på personen i klesstil og utseende.

Skulle dere virkelig opplevd livet som uteligger, skulle dere hatt dette prosjektet på vinteren. Sommeren for en uteligger, er som en sydenferie for oss. Da de vil slippe å måtte kjempe for å holde varmen.

Ble mye kritikk dette, men for min del så har serien blitt litt kjedelig de siste episodene da det virker som dere tar litt lett på det.

loffe
23. oktober 2011, 21:24
Serien deres er god underholdning, men etter jeg har sett flere episoder så virker det som om dere tyr til litt enkle løsninger. Kreativiteten deres er stor, men en uteligger vil jeg tro opplever en mye tøffere hverdag enn det dere opplever.

Tror ikke uteliggere stikker på Hare Krishna møter for å skaffe seg mat. Da dere fikk tak under hodet sist episode, fikk dere det pga at dere forklarte at dere laget en dokumentar? Tviler på at det er så lett for en sliten uteligger å få seg en seng å sove i. Samme med de som sikkert vil lete etter mat i butikker, de vil sikkert bli kastet ut om de gjør slike ting som dette daglig. Er man en uteligger så vises det mye bedre på personen i klesstil og utseende.

Skulle dere virkelig opplevd livet som uteligger, skulle dere hatt dette prosjektet på vinteren. Sommeren for en uteligger, er som en sydenferie for oss. Da de vil slippe å måtte kjempe for å holde varmen.

Ble mye kritikk dette, men for min del så har serien blitt litt kjedelig de siste episodene da det virker som dere tar litt lett på det.

For å si det sånn er jeg helt enig med det du skriver. Men som jeg ikke får sagt nok ganger "Formålet med dokumentaren har vært å prøve å leve uten penger i Oslo uten forutinntatte innstillinger, og å se på hvordan vi kunne klare oss personlig uten penger". Vi har kanskje vært for lite tydelige kommunikasjonsmessig med tanke på at noen føler vi "tråkker" på personer som faktisk bor ute, med tunge rusproblemer. Dette er jo beklagelig, men vil bare si at jeg er veldig klar over det du skriver her!

Zahremar
23. oktober 2011, 21:29
Enig med stagg, men dere skal ha creds for å i det hele tatt ha fullført det, filmet det, og tatt dere bryet med å vise resten av oss resultatet. Jeg liker å se på

loffe
23. oktober 2011, 21:33
Og vi fortalte ingen at vi filmet forresten, bortsett fra folk vi allerede hadde blitt kjent med. Som f.eks når vi allerede hadde fått haik og hadde satt oss i bilen til noen, da føltes det naturlig å fortelle litt ;)

stagg
23. oktober 2011, 21:34
For å si det sånn er jeg helt enig med det du skriver. Men som jeg ikke får sagt nok ganger "Formålet med dokumentaren har vært å prøve å leve uten penger i Oslo uten forutinntatte innstillinger, og å se på hvordan vi kunne klare oss personlig uten penger". Vi har kanskje vært for lite tydelige kommunikasjonsmessig med tanke på at noen føler vi "tråkker" på personer som faktisk bor ute, med tunge rusproblemer. Dette er jo beklagelig, men vil bare si at jeg er veldig klar over det du skriver her!

Føler ikke at dere tråkker på noen. Du skal ikke ha dårlig samvittighet.
Følte bare for å lufte litt hva jeg mente, siden serien deres startet så bra.

Kommer til å følge med på de siste episodene. Hvem vet, kanskje jeg har en helt annen oppfatning etter det :)

Tittelen uteligger er kanskje litt misvisende,

tøydokke
26. oktober 2011, 08:33
Konseptet er faktisk veldig bra, og jeg gledet meg til å følge serien. Dessverre mistet jeg hele respekten for dere ettersom dere tilsynelatende uten samvittighetskvaler begår frekke tyveri. Å spasere inn på et hotell og forsyne seg av gjestenes frokost er ingenting annet enn stjeling. Samme gjelder morelltyveriet. Rett og slett helt lavmåls.. Jeg synes heller ikke noe om at dere utnytter ordninger som er etablert for de som virkelig trenger det. Håper faktisk dere blir anmeldt for disse forholdene.

kodi4k
26. oktober 2011, 09:11
Ut av nysjerrighet, hvem av dere skriver her på freak?

Daybreak
26. oktober 2011, 10:57
Ut av nysjerrighet, hvem av dere skriver her på freak?

Mener å ha lest at det er han som har brukeren på freak.

Darkerface2
26. oktober 2011, 10:59
KP! Lykke til, gleder meg til å sjå! :)

The_Cold
26. oktober 2011, 11:40
En ting som er vært å nevne er at vi ikke tar frem kameraet før vi eventuelt har fått tak i mat eller andre ting. En regel jeg glemte å nevne var at vi ikke kan si vi lager reportasje. Takk for innspill, da ser vi hva folk mener blir mest autentisk og kult. Men som sagt, idealet er egentlig ikke å leve som uteligger, men heller rett og slett uten penger ;)

Tilgi meg om jeg sier noe som allerede har blitt sagt, men jeg har bare kommet til side to når jeg kom på dette.

Hvis folk spør hvorfor dere har kameraet, si at dere dokumenterer livet deres. Dere satset stort på den aksje tingen som viste seg å være svindel for et par år siden og alt du har igjen er kamera og et par kroner.

Bonziamo
26. oktober 2011, 16:10
Skjønner ikke hvorfor hjemløse ikke bare slår til en snut eller noe. Fengsel i Norge må da være langt bedre enn å bo på gata.

Kjente en (litt merkelig) kar på ungdomsskolen som alltid plukka opp halvferdige sigaretter og røyka på. Litt nasty men om du er veldig desperat så er det vel en mulighet?

Slipper dere inn på utesteder med skitne klær og skog/bål lukt? Personlig ville jeg bare droppa alkoholen den uka. Virker som veldig mye arbeid for noe som (for meg) ikke er så veldig essensielt.

loffe
26. oktober 2011, 18:58
Nest siste episode er ute! Dagens tema er underholdning, og vi haiker til Sverige.

Episode 6: (http://www.youtube.com/watch?v=rvswoN4hSZ0&hd=1)

http://i39.tinypic.com/1zdrale.png (http://www.youtube.com/watch?v=rvswoN4hSZ0&hd=1)

loffe
1. november 2011, 20:03
Imorgen kommer siste episode. Vi er blakke og sulter ihæl i Sverige :p
Følg med!

Skrue
1. november 2011, 20:17
Syns jeg ingeting om. Det er folk som virkelig er hjemløs og må pante flasker for å overleve. Så dere har tenkt å ta de flaskene fordi dere vil ha en historie å fortelle? Hva med å heller hjelpe de på gaten? Hva med å få dere ett virkelig liv?

kaixlaiv
1. november 2011, 20:20
Syns jeg ingeting om. Det er folk som virkelig er hjemløs og må pante flasker for å overleve. Så dere har tenkt å ta de flaskene fordi dere vil ha en historie å fortelle? Hva med å heller hjelpe de på gaten? Hva med å få dere ett virkelig liv?

Det var bare teit skrevet av deg.

Skrue
1. november 2011, 20:45
Det var bare teit skrevet av deg.

Det er folk som bor på gaten i dag. Kanskje det er en nyheter for deg men sånn er det. Så nei, det var ikke teit skrevet.

TheGloryHole
1. november 2011, 20:52

Ja fyfaen for noen drittsekker, prøver å få litt andre synspunkt i hverdagen. Prøver å få andre til å se ting fra et annet perspektiv. Æsj.
Syns de tullebukkene heller kunne tilbringt tiden sin med gaming å en god fest jeg.

Detectable
1. november 2011, 21:11
Det er folk som bor på gaten i dag. Kanskje det er en nyheter for deg men sånn er det. Så nei, det var ikke teit skrevet.

Og du mener at å aldri prøve å lage dokumentar om hvordan disse menneskene har det kommer til å gjøre at flere engasjerer seg for dem?

Skrue
1. november 2011, 21:20
Og du mener at å aldri prøve å lage dokumentar om hvordan disse menneskene har det kommer til å gjøre at flere engasjerer seg for dem?

Nei, men de gjør det helt feil. Når de filmer at de bor på gaten blir det en film om dem. Men hvis de lager en film hvor de viser at det er folk som bor på gaten er det noe annet. De viser ikke det sanne bildet når de blir trøtt av det å være hjemløs og går hjem og legger seg. Hvis de ikke bor på gaten har de ingenting der å gjøre. Er det så vanskelig å forstå?

Og en annen ting. Det er ett ekkelt lite meme ut å går. Bare fordi du belyser en sak så er ikke alt du gjør rett.

Tenk på det. Det er virkelige folk med barn som sover ute i natt. Og det er skikkelige folk og ikke disse rævhølene.

Detectable
1. november 2011, 21:25
Nei, men de gjør det helt feil. Når de filmer at de bor på gaten blir det en film om dem. Men hvis de lager en film hvor de viser at det er folk som bor på gaten er det noe annet. De viser ikke det sanne bildet når de blir trøtt av det å være hjemløs og går hjem og legger seg. Hvis de ikke bor på gaten har de ingenting der å gjøre. Er det så vanskelig å forstå?

Og en annen ting. Det er ett ekkelt lite meme ut å går. Bare fordi du belyser en sak så er ikke alt du gjør rett.

Tenk på det. Det er virkelige folk med barn som sover ute i natt. Og det er skikkelige folk og ikke disse rævhølene.

Hva de gjør fører jo forhåpentligvis til at noen på gata får det litt bedre. I motsetning til deg som gjør hva? Om du ikke gjør en dritt selv kan du ikke akkurat sitte å klage over at noen hjelper folk "feil".

Skrue
1. november 2011, 21:32
Hva de gjør fører jo forhåpentligvis til at noen på gata får det litt bedre. I motsetning til deg som gjør hva? Om du ikke gjør en dritt selv kan du ikke akkurat sitte å klage over at noen hjelper folk "feil".

Og hvordan får folk på gaten det bedre etter dette? Mer oppmerksomhet på facebook? hvordan får de det bedre? Ingenting blir bedre for de med dette. Ingenting.

Palarie
1. november 2011, 21:37
Og hvordan får folk på gaten det bedre etter dette? Mer oppmerksomhet på facebook? hvordan får de det bedre? Ingenting blir bedre for de med dette. Ingenting.

Ingenting blir verre heller (6 dager), så rolig.
Du er vel høyst oversensitiv angående dette må jeg si?

Skrue
1. november 2011, 21:55
Ingenting blir verre heller (6 dager), så rolig.
Du er vel høyst oversensitiv angående dette må jeg si?

Og du tror livet på gaten er lett? Mange folk har det helt jævlig og det liker jeg ikke, du vet, siden jeg er ett menneske og alt det der.

stagg
1. november 2011, 22:05
Og du tror livet på gaten er lett? Mange folk har det helt jævlig og det liker jeg ikke, du vet, siden jeg er ett menneske og alt det der.

Kan ikke du i skrivende stund ta deg en tur på Burger King, så kjøper du en burger til en hjemløs istedenfor å sitte og syte her.

WindowsLate
1. november 2011, 22:13
Ja, fiks dere sykler og sykkel rundt til forskjellige butikker og finn mat i containere.
Man kan faktisk også leie sykkel, som man kan bruke rundt i oslo området.

foxxravin
1. november 2011, 22:15

Ingen på gaten får det bedre av at du er her å plaprer, man må ikke hjelpe alle rundt seg hele jævla tia, og hvis du syntes så synd på dem kan du jo gå å hjelpe dem?

Tror de hjelper uteliggere mer ved å "føle" hvordan de har det enn å bare gå rundt å syntes synd på dem,

loffe
1. november 2011, 22:16

Jeg synes det er veldig synd at du ikke skjønner prosjektet ikke handler om å bagatellisere et liv på gata. Det vi ønsket å prøve var å leve uten penger med våre egne forutsetninger. Vi ønsket å gjøre prosjektet uten forutinntatte meninger om hvordan det skulle være, og uten å gå inn med en innstilling der vi tok utgangspunkt i at dette kom til å bli jævlig. Hvis vi hadde ønsket å dokumentere livet på gata som rusmisbrukere hadde vi fulgt en rusmisbruker på gata, enkelt og greit. Det prosjektet endte opp med å bli var å bli en slags dokumentarserie/livsstilsguide om oss. Slik jeg ser det er kanskje det største problemet med hjemløse i Oslo idag de rumenske tiggerne som lever i helt forferdelige tilstander uten nevneverdig anerkjennelse og beskyttelse av den norske stat, samt sjikane og diskriminering av det norske folk. Men det er en annen debatt. Vil bare informere om at det (i Oslo) bor ca 4-8 etniske nordmenn på gata, resten er rumenere.

Palarie
1. november 2011, 22:16

Jeg har vel egentlig ikke argumentert for at livet på gaten er lett, men synes likevel du overreagerer kraftig. Tviler på at hjemløse får det noe verre av at uskyldig ungdom laget et prosjekt som tar for seg å leve uten penger i 6 dager. Tror heller ikke deres intensjon var å fornærme de hjemløse eller å fremstille livet på gaten som lett.

TheGloryHole
1. november 2011, 22:25

Så kynisk du er. Minner meg om episoden i South Park der Stan begynner å se drit istede for det han engang likte. Se litt på det positive, de gjør iallefall noe. Ja, det er sykt mye jævelskap i verden, men hvor mye kan to kids gjøre?

Å jo, de har noe å gjøre. De gjorde det. Ferdig med det. Ta deg en runk på den dyre datamaskinen din, på det gode nette ditt, i den behagelige sengen din, og se lyst på saker og ting.Og en bolle forsåvidt.

Kjartan27
1. november 2011, 22:51
Syntes dere hadde fortjent flere visninger på youtube. Gleder meg til avslutningen. Bra jobba.

aioe
1. november 2011, 23:29
Nettopp ferdig med å se alle episodene på youtube. For første gang. Dette er første jeg ser av prosjektet, og denne tråden på forumet. Synes dere er veldig sporty. Det dere gjør setter virkelig det daglige hverdagslivet vi nordmenn lever i perspektiv.

Vil også gi produksjonen og fortellerteknikken deres skryt. Ingen distraherende elementer. God flyt. Noen med peiling ville antagelig sagt at dere gjorde «mediefaglige riktige grep» underveis. Hva vet jeg. Veldig bra i hvert fall.

loffe
2. november 2011, 19:49
Siste episode er ute! Tusen takk til alle som har fulgt med! Har satt masse pris på å få tilbakemeldinger av dere freakere :)

Siste episode
(http://www.youtube.com/watch?v=HUC16WJaAIU&hd=1)
http://i40.tinypic.com/wwbz8m.png (http://www.youtube.com/watch?v=HUC16WJaAIU&hd=1)

loffe
30. november 2011, 20:27
Uteliggerliv sendes forresten på TV8 Oslo hver mandag fremover. Finnes på kanal 23 på GET, kanal 17 på Canal Digital i Oslo og Akershus, samt Altibox over hele landet ;)

Buddapower
30. november 2011, 22:03
Kul serie! Har sett hele nå :) Men hvor er bloopers-episoden?

murloc
30. november 2011, 22:23
Hva om dere viste serien til ordentlige uteliggere å fått deres mening om prosjektet?

KaiN
18. september 2012, 20:52
Tjaa, hadde personlig likt bedre om dere hadde feks;

Arrangert en møte med 4deltakere fra uliker disktrikter i Norge, Nord, Midt, Sør og en som allerede bor i Oslo som har litt peiling på byen osv..
Fordi jeg vil personlig se en kar/dame fra en helt annen plass som skal putselig overleve midt i Oslo på gata vs lokalkjent person som har bodt i Oslo hele livet.

Tenkte litt generelt på hvordan en same med mye friluftserfaring villet gjort, eller hva en Midt-Norge mann med mye sjø og ala samme erfaring, eller hva en Vestlands gutt hadde gjort, og hva en Sørlands person :p
Kunne blitt veldig artig det, bare en liten tips om dere tenkte og prøve noe annet.

Liker ideen din veldig godt, bra konsept ;)