Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5518
Jeg tenker å bygge meg en el drevet sykkel fra scratch, dvs modifisere en vanlig sykkel til å bli hybrid el/muskel-drevet.

målet er å lære mye av prosjektet i tillegg til at det skal være litt utfordrende og reodor felgen aktig over det.

problemet er hvordan motor jeg skal velge,

Tenker å bruke en gresstrimmer/kanttrimmer motor,

===>"Er det mulig å modifisere elmotorer som går på strømmnettet til å bli batteridrevet? Eller må jeg bruke som i utgangspunktet er batteridrevet?"

tenker å bruke en batteriløsning med 36 el 48 volt, (blybatteri fra biltema)
eller seriekoble litiumbatterier(omtrent like som de som er i bærbare pc´er)

Er det eventuelt noen andre motorer som er bedre/billigere

EL-gressklipper eller liknende som egner seg bedre?

Utveksling til hjulet har jeg tenkt til å mekke på et verksted jeg har tilgang til, så hvordan det går til får bli i en annen tråd evt
finnes mange "kit" med motor, batteri og lader. i de fleste kit'ene er motoren festet i et eget fronthjul som du da bytter ut med det som står på sykkelen fra før. de fleste er 36 og 48 volt. batterier fra biltema funker og.

hvis du skal bruke en kantklipper motor, hvordan skal den festes til sykkelen?:P
Ikke helt fra scratch, men hvis du ser litt lengre ned på siden så har de el motor kit. http://www.sykkelmotor.com/
Overskuddsmateriell
Vær obs på at dette prosjeketet ikke er tilatt å bruke på norsk vei. Så lenge den vil kunne gå fremover uten at du trår så vil den da være ansett som moped/motorsykkel og krever alt som blinklys, forsikkring og registrering

Ellers så er det et spennende prosjekt
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Vær obs på at dette prosjeketet ikke er tilatt å bruke på norsk vei. Så lenge den vil kunne gå fremover uten at du trår så vil den da være ansett som moped/motorsykkel og krever alt som blinklys, forsikkring og registrering

Ellers så er det et spennende prosjekt
Vis hele sitatet...
yup, ikke engang på privat vei. Det er jo helt idiotisk, iallefall når toppfart på sykkelen med motor fra sykkelmotor er 1/2 av hva mange klarer å trø.
Det er et par tråder om liknende prosjekt på forumet fra før som kanskje kan være til hjelp:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=161483
http://freak.no/forum/showthread.php?t=181614
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
hehe, dukker opp sånne tråder en gang i blant, men dem fleste blir aldri ferdig.
Men det er helt klart veldig morro å bygge da, selv om man ikke trenger å bli ferdig!
Sier ikke att du ikke får det til og ikke blir ferdig da!
Hvor gammel er du?
Trådstarter
2 0
det er mest for moro skyld og for å se om jeg kan klare det at jeg tenkte å starte prosjektet. tenker at en gresstrimmer er lett og billig å få tak i, og tenker å få den til å drive bakhjulet som hjelpemotor.

i tillegg har gresstrimmere "dimmer" i seg som regulerer motorhastighet, dette tenkte jeg var perfekt til å bruke som gass.

virker som gresstrimmere har ca 350 watt som kan holde, evt bruke to motorer hvis det lar seg gjøre.

grunnen til at jeg ikke velger en nav-motor(e-bike conversion kit) er at det ikke er poenget med prosjektet,
det er ikke krise om det ikke funker, og har ikke lyst til å bruke alt for mye penger på dette.

jeg har tilgang til dreiebenk, fres og sveis på skolen, men strøm har jeg ikke så god peiling på så spørsmålet er

går det an å bruke konvertere en gresstrimmermotor som bruker 240 volts husstrøm med ledning, til å kunne gå på batteri??

eks på liknende konstruksjon av motor:
http://www.youtube.com/watch?v=oxjl1-8rdCQ&feature=fvst
eller noe sånt:
http://www.youtube.com/watch?v=U3UCg...eature=related

hehe takk for tilliten, nå har jeg plutselig noe å bevise her

det er jo mest for moroskyld, er student på maskin
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du bør nok finne deg en 24 eller 12 volt motor. likestrøm...
Sitat av Ozymandias Vis innlegg
går det an å bruke konvertere en gresstrimmermotor som bruker 240 volts husstrøm med ledning, til å kunne gå på batteri??
Vis hele sitatet...
enkelt svar: nei ikke til din bruk: batteri=DC strømnett=AC mye enlkere å skaffe en DC motor.
Jeg mener å ha vært borti at en gresstrimmer jeg åpna inneholdt en likeretterbro. Jeg er dog ikke helt sikker på om jeg husker rett eller ikke.
Det jeg vil anbefale deg å sjekke ut er om du har en hobbybutikk som fører motorer til store flymodeller i nærheten av deg.
Der vil de nokk ha en del fine børsteløse motorer og motorregulering som du kan bruke til dette.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det billigeste er å finne en, eller to, elektriske sparkesykkler.
Der har du motor, drev, batteri og el styring.
Sjekk ut tråden til han som skulle lage elektrisk skateboard, der er det en god del linker til el-motorer med kraft i, og kontrollere =)
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det billigeste er å finne en, eller to, elektriske sparkesykkler.
Der har du motor, drev, batteri og el styring.
Vis hele sitatet...
Ikke for å kritisere, men:
Han står mellom valget hjemmelaget eller ferdiglaget (kit).
Hvis han går for hjemmelaget må alt lages selv: Motorkontroller, finne riktig batteri, motor, drev/utveksling osv. Han lærer av det.
Hvis han vil kjøpe et kit er det jo for å spare inn på tiden og montere rett på.
Det å kjøpe en sparkesykkel med ferdiglagde deler blir midt i mellom, siden alle delene er klare til å monteres, men det gjenstår en god del tid for å justere og tilpasse systemet for en sykkel. Da lærer han jo bare å knote med skruer og baufil. Dessuten er en elektrisk sparkesykkel dyrere enn et el-sykkel kit
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Samtidig er det det mest realistiske forslaget for å kunne få noe som virket, utenom kit.

Hva var ditt forslag?
Sist endret av Ignifer; 31. mai 2011 kl. 06:55.
Skjønner ikke helt greia med å gjøre dette selv når du kan kjøpe et Kit til 1000 kroner og dermed få det både billigere og bedre.

Hva med å i det minste kjøpe motor og fartsregulator som kit og så kan du gjøre resten selv?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Samtidig er det det mest realistiske forslaget for å kunne få noe som virket, utenom kit.

Hva var ditt forslag?
Vis hele sitatet...
Da tror jeg ikke du har sett motorene og batteriene på en el-scooter. Og hvis du synes det er realistisk å montere to samtidig for bedre skyv, ja da...
Mitt forslag var å unngå ditt forslag, fordi jeg tror det vil by på mer problemer enn det først kan virke som. Ikke vær så nærtagende da, er bare min mening
Vet dette er litt off topic, men må bare fortelle det.

For mange år siden så skulle en venn av meg gjøre noe i samme gata, han fikk ikke kjøpe moped av faren sin så da skulle han på død og liv lage en selv. Han fikk tak i en gammel sykkel og en gammel gressklipper motor (bensin drevet). Sleit i flere dager med det, motoren hadde stått ute i regnet i flere år, hadde derfor sine skader.

Etter noen dager så fikk han etterhvert start på den, merkelig nok. Han festet den på sykkelen, sveiset den fast. Fikk startet den opp på sykkelen og til hans store glede så fungerte det faktisk.

Det eneste problemet var at han hadde montert den feil vei, så sykkelen kunne bare "rygge". For gressklipper motoren dro selvfølgelig bare en vei.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Da tror jeg ikke du har sett motorene og batteriene på en el-scooter. Og hvis du synes det er realistisk å montere to samtidig for bedre skyv, ja da...
Mitt forslag var å unngå ditt forslag, fordi jeg tror det vil by på mer problemer enn det først kan virke som. Ikke vær så nærtagende da, er bare min mening
Vis hele sitatet...
Jeg har slaktet el sparkesykkel selv, men vle aldi som jeg fulførte prosjektet. Men jeg vil påstå att motorene er godt egnet, hvorfor er ikke du?

Så må du forklare meg hvorfor to motorer ikke drar bedte enn en!
en sparkesykkelmotor er gjerne alt for svak.
Og med 2 motorer så får man bedre drivkraft, men ikke mer fart.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hørt om dreving?
Hvorfor gjøre det mer tungvint enn nødvendig?

2 el-sparkesykler vil nok bli dyrere enn en god motor med elektronikk til å styre den.
Elektrisk påhengsmotor er tingen!

Motoren går på 12 volt, er sterk og varer et par timer hvis du har et stort batteri.
Vi har en sånn påhenger, og batteriet er på 110 amperetimer så den varer i mange, mange timer i strekk.
I tillegg er det elektronisk fartsregulering på den, så det er nesten bare å koble den på sykkelen.
Problemet er at motoren ikke får nok kjøling siden den ikke er under vann, men med store kjøleribber og vifte vil nok hjelpe litt.

Gassen på en påhengsmotor er jo så å si nesten som på en moped, så det er bare å montere den på styret. Da har du et ganske greit gasshåndtak også.
Sist endret av nikkibever; 1. juni 2011 kl. 17:54.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Sjekk ut tråden til han som skulle lage elektrisk skateboard, der er det en god del linker til el-motorer med kraft i, og kontrollere =)
Vis hele sitatet...
ja, inne på tråden min er mye informasjon som kan være til nytte for deg.
Fikk faktisk akkurat i dag ett gjenombrudd i prosjektets gang. så dere får nok en build log om ikke så alt for lenge har hitill holdt på i 9 månder.... har hatt store problemer med tilgang på verktøy.

Har du alt burd det ikke være så alt for vansklig


lykke til