PDA

View Full Version : Hallo! Eget klesmerke?

alicante55
27. januar 2011, 17:07
Hvordan er mulighetene for å lage et eget klesmerke i Norge? Tenkte å prøve å lage et eget merke om noen år ved siden av å jobbe som elektriker. Eller er dette nesten umulig?

Er 16 nå og er over middels opptatt av klær, sko og alt i den duren.

Spankyboii
27. januar 2011, 17:07
Se på Moods of Norway, de fikk det til, hvorfor skal ikke du få det til?

robbi13
27. januar 2011, 17:20
Penger er vel det eneste du trenger for å starte?

Ginnungagap
27. januar 2011, 17:22
Det du trenger er midler, tilbud og etterspørsel.

alicante55
27. januar 2011, 17:23
Viss jeg først kommer over "bakken" med kule og freshe klær så selger jeg vell som faen?

Vegard004
27. januar 2011, 17:25
Du må jo ha penger til å produsere mange også :)

Tar nok ett par år før du kanskje kan gå i pluss

Parasitic
27. januar 2011, 17:25
du må også kunne markedsføre produktet.

Wilibald
27. januar 2011, 17:26
Viss jeg først kommer over "bakken" med kule og freshe klær så selger jeg vell som faen?

Største hindringa blir vel muligens å få noen til å selge det for deg? Vil tro det ikke er veldig lett å "komme innenfor" i kjedebutikker.

Jonta
27. januar 2011, 17:27
Hvordan skal du "komme over "bakken"" (wth?) med kule og freshe klær uten kapital til å lage dem.

Joda, det er hyggelig å tro at, bare man har et bra produkt, så selger det som faen, men nei; slik er det ikke.

Utform en idé, lag en pitch, og gå til div. banker for å overbevise dem om å låne deg penger til denne flotte idéen din.

Spankyboii
27. januar 2011, 17:38
Han må ha kapital. Da bør han ha egenkapital og resten kan han ta opp lån i bank. Egenkapitalprosenten din bør da være 40%

Jeg vet ikke hvor mye du trenger i kapital for å starte et eget klesmerke men du bør lage en liten kolleksjon, så kanskje starte en liten nettbutikk.

edit: innlegg nr 800

felix_poker
27. januar 2011, 17:39
Sett på "How to make it in America" nå? ;)

nicster2k11
27. januar 2011, 22:45
Du kan jo starte med å produsere noen klær fra spreadshirt.no, der kan man lage sin egen logo på klær og kjøpe dem ;) så kan du jo se om noen er keene på å kjøpe klærne dine? Jrg har hørt at noen boys fra akershus området har laget sine egne klær fra spreadshir til bedriften sin, de klærne var meget klikk cheese super hotte. Siden er wollywood.no men tror ikke de er helt ferdige med siden, men de har kjøp klær derfa, du kan jo høre med dem ;)

Bmariuz
27. januar 2011, 22:47
Se på Moods of Norway, de fikk det til, hvorfor skal ikke du få det til?

Nå har vel ikke Moods of Norway designet sine egne klær helt selv heller da. Veldig mye som er tatt fra Bula og Kari Traa.
Men er jo bare å kontakte noen fabrikker i china elns og skaffe en kontrakt med dem. Deretter er det markedsføring, åpne butikk(om du vil gjøre som moods of norway, starte egen butikk med bare dine egne klær) og snakke med div butikker.

Mongotryne
27. januar 2011, 23:18
Ta Julius Cæsar som ett eksempel da. De gikk på samme skole som meg, så har fått høre om dem fra flere lærere. De var ganske flinke til å tegne og satt og lekte og designet hele tiden. Når de ble litt gamlere gikk de sammen og fikk produsert designet sitt. Det ble mer og mer populært og nå produseres klærne deres i Kina, og jeg tror de gjør det ganske godt:)

Lachrymology
27. januar 2011, 23:29
Det er ikke bare bare egentlig. Jeg har også sykt lyst til å gjøre det. Og det eneste som stopper meg er alt som har med business delen å gjøre. Det kunstneriske fikser jeg lett. Men du må ha forretningsplan, kapital. Og om du vil gjøre som meg, å ikke bare ha logoer på random klær, men faktisk customize form og slike ting, så må du ha plantegninger. Og noen som kan lage promomodeller før du begynner å produsere tusenvis og kanskje går på en smell. Er ganske mye... Men har vært min drøm siden jeg kan hugse. Håper du fikser det!