PDA

View Full Version : Finnfirma.no - svindel fra ende til annen?


ZerBox
24. oktober 2008, 15:59
Jeg registrerte for noen dager siden et enkeltmannsforetak i mitt navn, og ble få dager etter registreringen oppringt av en selger fra finnfirma.no som ville markedsføre foretaket mitt. Jeg syntes det hele virket litt suspekt, men fortsatte samtalen ettersom jeg tidligere har fått lignende telefoner som har vært seriøse.

Han ville at jeg skulle presentere siden jeg hadde registrert foretaket for, noe jeg gjorde. Han forklarte hva hans tilbud gikk ut på, altså at han la inn en profil for min side/foretak i deres database/side slik at andre lett kan finne frem til siden min. Avslutningsvis sa han at det hele kostet 6000kr, og lurte på om en faktura på 14 dager var greit. Jeg sa at 14 dager var greit, men at jeg ville ha informasjonen han hadde presentert meg for på epost slik at jeg kunne se gjennom alt, og dermed gi dem et svar via epost.

Nå viser det seg i dag at de mener jeg aksepterte tilbudet deres (uten å ha sendt meg noe på epost), og at de skal sende meg en faktura på 6000 kr som jeg må betale. Har snakket lenge med dem på telefon, og det høres ut som de mener at det at jeg aksepterte 14 dagers frist på fakturaen er det samme som at jeg godtok tilbudet, og at jeg bare ville ha informasjon om fakturaen o.l pr.epost.

Jeg lurer i den anledning på om noen vet hvordan jeg kan gå frem i en slik sak? De har jo utnyttet at jeg tok telefonen som "bedrift", og at jeg dermed ikke har angrerett jeg skulle akseptere tilbudet.

Hva blir beste og sunneste fremgangsmåte å gå frem for å løse en slik sak på en så skikkelig måte som mulig? De nekter å høre på alt jeg har å si om at det ikke foreligger noen avtale.

fulloggal
24. oktober 2008, 16:04
Ring til de og forklar situasjonen. Enkelt...

Pjukern
24. oktober 2008, 16:08
Dette firmaet burde du holdt deg unna ja.. Er utrolig mange som er svindlet av disse.. Mener det var på diskusjon.no de hadde en tråd om dette... Skal se om jeg finner den.

Fant ikke den tråden jeg først tenkte på. Men denne omhandler det samme:
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=837977&mode=linear

Ring til de og forklar situasjonen. Enkelt...
Har ikke angrerett når denne tjenesten er kjøpt av et firma, hadde man som privatperson kjøpt dette så er man beskyttet av forbrukerkjøpsloven.

enanthate
24. oktober 2008, 16:08
Få tak i en som er så høyt oppe som mulig, og forklar for han. Gir han seg ikke så nekter du bare å betale, så lenge du vet 100% sikkert at du har rett. Tar jeg ikke feil så er vel telefonsamtalen lagret ettellerannet sted her i verden?

Skal også snakke med en kompis som jobber der, og høre om han kan hjelpe med noe..

edit: De har nok samtalen lagret i sitt system, ellers eier du dem lett uansett :p

ZerBox
24. oktober 2008, 16:17
Ring til de og forklar situasjonen. Enkelt...

Har prøvd det allerede, og de nekter blankt å høre på det jeg sier. Skulle gjerne tatt opp samtalen, for de var egentlig regelrett frekke.

Skal også snakke med en kompis som jobber der, og høre om han kan hjelpe med noe..

edit: De har nok samtalen lagret i sitt system, ellers eier du dem lett uansett :p

- Det hadde vært fint ja! :) Ser frem til å høre fra deg.

- Da jeg ringte dem for å ta saken opp med dem spurte de om de skulle presentere samtalen for meg, noe jeg krevde. Blir spennende å se om de faktisk klarer å spore opp samtalen! De ville at vi skulle ha videre kontakt via epost, og de skulle sende over informasjon til meg. Sitter nå å venter på at jeg skal få en epost fra dem.

drittunge
24. oktober 2008, 16:18
Politianmeld dem. Svindel er vel 1 år ubetinget?
Da blir det sus i serken.

Pjukern
24. oktober 2008, 16:19
mer info om de:

http://www.startguiden.no/link.php?id=3130&folder_id=

tzel
24. oktober 2008, 16:23
Er avtalen i det hele tatt bindende når du aldri har skrevet under på noe som helst?

ZerBox
24. oktober 2008, 16:25
Er avtalen i det hele tatt bindende når du aldri har skrevet under på noe som helst?

Ja, i Norge kan du gi aksept muntlig, som er like bindende som skriftlig.

mer info om de:

http://www.startguiden.no/link.php?id=3130&folder_id=

Takker for den! Satt akkurat å leste på samme siden selv nå.

Pelle55
24. oktober 2008, 16:26
Når man etablerer et foretak/bedrift så blir du nedringt. sånn er det bare.

Jeg tror det sitter 100 vis av selgere på brreg.no og trykker F5 dagen lang.

Putas
24. oktober 2008, 16:27
Alle varer tjenester som blir solgt over telefon/internett er det 2ukers angrerett på.

enanthate
24. oktober 2008, 16:34
Putas: Privat ja.

Uansett, de har ikke bevis på at du har sagt ja i det hele tatt. Og ryktet de har på seg hjelper dem ikke særlig på veien, så du vinner dette. Nekt alt, kan de ikke bevise at du tar feil så er det de som har et problem, ikke du.

el_bamso
24. oktober 2008, 16:36
En tapet samtale er kan ikke brukes i juridiske spørsmål om det ikke er opplyst på forhånd at samtalen kan bli avlyttet eller tapet.

ZerBox
24. oktober 2008, 16:37
Er ganske sikker på at jeg kommer til å vinne dette uansett hva som skjer. Jeg er bare mest interessert i å gå frem på riktig måte for å effektivisere prosessen, for så å slippe unna denne saken så fort som mulig.

tzel
24. oktober 2008, 16:40
Har du vurdert å gå til media med saken? Husker jeg hadde en del problemer med EasyTel i fjor, skjedde ikke en dritt uansett hvor mye jeg kranglet, men med en gang saken dukket opp i media så ordnet alt seg ganske så fort.

enanthate
24. oktober 2008, 16:43
Ikke dumt, hør med Nettavisen osv;)

El-Zorro
24. oktober 2008, 16:48
Gjør det klart at du ikke kommer til å betale noe som helst dersom de ikke kan dokumentere at du har akseptert tilbudet deres. Be dem ta saken til rettsvesenet om de er uenig, og dropp deretter å bruke mer tid og krefter på denne kataloghaien. De kommer selvsagt ikke til å ta saken til retten med mindre de har soleklar dokumentasjon på at du har sagt ja (noe du jo ikke har gjort).

-Zorro

ZerBox
24. oktober 2008, 16:59
Takker for tipsene som har kommet inn så langt. Jeg avventer med å gjøre noe mer før jeg enten mottar en faktura eller får en epost fra dem.

Media kan være en idè. Jeg kommer ikke til å ta initiativ til å holde denne saken gående om de ikke foretar seg noe mer. Noen som har gode kontakter innenfor media? ;)

Det med å få dem til å måtte presentere lydopptak hvor de presiserer hvor aksepten ligger er noe jeg selvfølgelig vil komme til å kreve.

voktern
24. oktober 2008, 17:18
Herregud, det nytter ikke å klage over den fakturen, den vil ikke forsvinne av seg selv.

Du må ta kontakt med firmaet direkte og forklare dem situasjonen, regner med at du fikk navn på selger (om du ikke har notert deg navnet på vedkommende vil dette uansett stå ved salget), be om å få snakke med han samt hans overordnede i en telekonferanse, gi dem et sammendrag av situasjonen slik du oppfattet salget. Spør så hvor det ble av epost med tilbud som selger skulle sende deg - spør også om det er vanlig praksis i bedriften at selgere anser et salg for et salg uten at yttligere tilbud med detaljert informasjon om salg og produkt blir oversendt kunde.

Ingen bedrifter er interessert i dårlig rykte, men det blir faktisk ikke bedre om dårlige selgere får heire fritt uten at noen tar tak i det. Firmaet er sikkert serriøse nok de, men har rett og slett selgere som er elendige og skader firmaet utad. Jeg snakker daglig med frustrerte kunder som har blitt lurt inn i en dårlig deal og det løser seg ved 99% av tilfellene når de får snakket med overordnede samt salgsperson.

Mitt tips til deg - ring dem på Mandag. Det selvfølgelig ikke dumt å lese seg litt på jussen, men det er ingen nødvendighet.

nso
24. oktober 2008, 17:21
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=106429&highlight=finnfirma

Jarne
26. oktober 2008, 08:42
Litt offtopic:
Dere som har fått telefoner fra finnfirma: hva slags salgsargumenter bruker de? Hvorfor skal dere betale dem 6000 kroner for noe som helst? Nevner de noe om antall brukere, visninger eller garanterer de noenting som helst? Hvis du aldri har hørt om, eller selv ikke bruker kanalen de ønsker at du skal markedsføre deg i gjennom - er sjansen stor for at det ikke kommer til å bli verdt det.

Oppføringer i kataloger er nesten alltid mindre kostnadseffektivt enn hvilken som helst annen annonsering. Gulesider er vel en av veldig få kataloger som gir noe igjen, men da med en liten oppføring slik at de som leter etter telefonnummeret ditt finner det. Det er sjelden du får flere kunder som følge av en oppgradering av gulesider-abonnementet ditt. Skal du markedsføre bedriften din, bruk de kanalene du selv ville brukt hvis du var ute etter dine tjenester. Google, bransjemagasiner, steder hvor du treffer de som trenger det du tilbyr.

Du kan likt så godt bare venne deg til at du vil få flere telefoner ukentlig fra ulike katalogtjenester - ofte med navn som er veldig like et større og mer seriøst virke enn seg selv, eksempelvis gul.no, eller telefonkatalogen.biz. Det er en grunn til at de fleste sånne kataloger henvender seg til bedrifter og har "annonsere her"-meldinger på forsiden. Du må være jævlig forsiktig med hva du sier ja til, for det aller meste er bare piss - og er utgifter du aldri ser igjen.

Et siste tips: www.varslingslisten.no

atomet
26. oktober 2008, 11:36
Tror faktisk jeg har fått telefon fra dem en gang i tiden, og da sa jeg enkelt og greit fra at jeg ikke ville ha noen som helst tjenester som kostet noe, men at de selvsagt skulle få lov til å legge inn all info osv på meg så lenge det ikke kostet meg noe. Dessverre litt for lenge siden til at jeg husker argumentene deres, men jeg har aldri hørt noe mer fra dem.

Er egentlig lenge siden jeg har fått noen telefoner fra noen sånne katalogtjenester i det hele tatt nå, litt ironisk siden det først er nå det virkelig begynner å bli fart i ting.

ZerBox
27. oktober 2008, 13:00
Jeg ble i dag kontaktet av firmaet på mail. Jeg hadde på forhånd bedt om at de skulle sende informasjon om tilbudet deres på mail, men det som kom her var egentlig bare informasjon om de som firma, samt hvor bra markedsføring på nett er.

Har så sendt en enkelt og grei mail tilbake til dem med informasjon om at tilbudet de har presentert for meg er fullstendig uaktuelt, og at jeg på ingen måte ønsker kontakt med dem.

Så får vi se hva de foretar seg videre..

Jarne
27. oktober 2008, 14:37
Sånn av ren nysgjerrighet; har du muligheten å legge ut (deler av) innholdet i denne mailen du fikk? Hadde vært interessant og sett hvilke salgsargumenter de har. De må jo ha noen helvetes bra selgere for å i det hele tatt gå rundt, for produktet holder sjeldent mål.

Cryptography
27. oktober 2008, 14:43
Har de ringt tilbake og bedt deg godta handelen hvor de tar opp samtalen? De er nødt til dette for å ha en godkjennelse på avtalen.. Så lenge du bare nekter det (vær så frekk og kjip som du vil, legg gjerne på) så kan de ikke sende deg den fakturaen... Jeg opplevde akkurat det samme... Ble oppringt rett etter at foretaket ble registrert. Var en velig rar samtale, og han spurte adri ut om jeg ville ha tjenesten, bare plutselig så mente han at vi hadde en avtale.. Etter han la på ringte jeg tilbake uten å få svar, samt sendte melding og e-post.. Ikke noe svar der heller. Ble så oppringt hvor de sa samtalen ble tatt opp, og prøvde å få meg til å få meg til å godta at jeg hadde sagt ja.. De vridde og vrengte på alt for å få meg til å formulere meg slik de ønsket, men bare holdt på mitt.. Jeg skulle ikke ha tjenesten... Etter å ha snakket med flere folk i en god stund ga de opp... Har ikke hørt noe fra de... Nå sier jeg strengt nei med en gang til alle som ringer meg angåene firmaet.. Samme hva...

ZerBox
27. oktober 2008, 14:46
Kan selvfølgelig gjøre det ettersom det de sendte bare var en standard-greie de sikkert sender til alle. Dere kan finne det her:

http://www.2shared.com/file/4170526/7b4511dd/Nytt_Produktark_Word.html

Eplefisk
27. oktober 2008, 14:51
Samme Wordfil som 2shared, bare på -> Tinypaste (http://tinypaste.com/72357) <-

Raggaman
27. oktober 2008, 14:51
Jeg har vært i den situasjonen selv... det er bare å ignorere fakturaen og anmelde forholdet til forbrukerrådet/politiet...

vidarlo
27. oktober 2008, 14:55
Jeg har vært i den situasjonen selv... det er bare å ignorere fakturaen og anmelde forholdet til forbrukerrådet/politiet...
Smak på ordet forbrukerrådet.

Firma har betydlig dårligere rettsvern enn privatpersoner, og det er i utgangspunktet full avtalefrihet i norge. Det vil sei at så lenge det er frivillig og informert samtykke, så er avtalen bindande, uansett kor urettferdig og dårlig den er.

Avtaler som hadde vore forbudt ovenfor privatpersoner er fullt ut tillatt i B2B-markedet.

Cryptography
27. oktober 2008, 15:33
Smak på ordet forbrukerrådet.

Firma har betydlig dårligere rettsvern enn privatpersoner, og det er i utgangspunktet full avtalefrihet i norge. Det vil sei at så lenge det er frivillig og informert samtykke, så er avtalen bindande, uansett kor urettferdig og dårlig den er.

Avtaler som hadde vore forbudt ovenfor privatpersoner er fullt ut tillatt i B2B-markedet.
De har såpass mange saker på at det er ganske enkelt å vinne en sak mot dem...

tagefo
27. oktober 2008, 15:48
Er TV2 Hjelper deg et alternativ i en slik sak?

fulloggal
27. oktober 2008, 15:56
Er TV2 Hjelper deg et alternativ i en slik sak?

Mulig det, ting pleier jo som oftest å skje etter tv2 kontakter folk...

raze
18. november 2008, 10:24
Fikk akkurat en telefon fra finnfirma. Han nevnte i starten at han ville kontrollere opplysningene som var registrert på mitt foretak, samt informere om tilleggstjenester. Jeg sa med en gang ifra at jeg ikke var interessert i noen tilleggstjenester. Han svarte med at han da ville bare bekrefte opplysningene som var registrert på brreg.no, og at dette ville gå under deres gratistjeneste. Han begynte å liste opp navn, adresse epost og telefonnummer. Og jeg bekreftet at dette stemte. Så spurte han om hvilken kategori mitt foretak gikk under. Da måtte jeg bare skyte inn og spørre han. Sa ifra at jeg hadde lest mange negative omtaler om finnfirma, og jeg ville bare få bekreftet at jeg ikke ville bli fakturert for dette. Han svarte med at finnfirma var en seriøs bedrift, og at de negative omtalene som lå ute på nettet stort sett ikke var sanne. Etter dette ønsket han meg en god dag videre og la på.

Kunne jo nesten virke som at han ikke var interessert i flere opplysninger, siden jeg sa klart ifra at jeg ikke ville blitt fakturert for dette. Lurer på hva som ville skjedd om jeg ikke hadde sagt ifra. Har en fornemmelse om at en faktura ville funnet sin vei til postkassen min.

Takk for denne tråden forresten. Husket tilbake til denne da han sa han ringte fra finnfirma.

wanna-b
18. november 2008, 12:30
Jeg har også blitt kontaktet av finnfirma, men var tydeligvis klar nok på at jeg ikke ville ha noe med dem å gjøre, har ikke hørt noe mer fra dem.

Lommerusk
18. november 2008, 14:24
Det jeg gjør når slike idioter og useriøse aktører sender meg fakturaer er:

Førs ring dem ca hver andre dag, og be dem om å slette fakturaen.

Så; ring dem hver dag. Gjerne flere ganger. Send mail mange kopier til alle du finner adressen på. Lag deg gjerne flere kontoer å send mailer fra.
Mas om kreditnota. ( det du får når de sletter fakturaen din )

Ta opp så mye av tiden dems du bare kan, til en av sjefene gir seg og sender kreditnota. Helst få tak hjem telefon nr. og ring og mas på kone og barn sent på kvelden. Kjør på.

Post om dem på alle sider på nettet du kan og send linken til sjefen i firmaet. Sørg for at de føler at de taper mer en de vinner på deg.

Dette kan være litt tøft og slitsomt. Du må bare legge ned alt av moral og høflighet bite i deg de sure svara og alt de kaster etter deg og slå hardere tilbake. Du er bare en, men du må ikke betale noen lønn som kaster bort tid.

Lykke til.
Men husk først: Det å være hyggelig virker mer effektivt i 3 av 4 tillfeller.

LatroM
18. november 2008, 21:38
Hvorfor bruke tid og krefter på slike firmaer. Send dem en mail hvor du bestrider kravet, avlutt med at du anser saken avsluttet fra din side og at yttligere hendvendelser ikke vil bli besvart.
Eneste alternativet de sitter igjen med da er forliksrådet. Der har de ingenting å komme med, så sjansen for at saken havner der er veldig lav.
Bruker denne metoden når private parkeringselskaper krever meg som bileier for penger som bilfører(ansatte) skulle ha betalt.

Pjukern
19. november 2008, 06:59
De ringte meg i forrige uke, da eneste jeg sa var at jeg hadde hørt så mye dritt om de at jeg ikke vil ha noe med de å gjøre, så la jeg på.

Lommerusk
19. november 2008, 12:55
Det som gjør at man av og til må bruke mye krefter på slike firmas er at de kan ødelegge kredittverdigheten din. Hvis de sender din faktura til et inkassobyrå også nekter å prate mer med deg, bare ber deg om å henvende deg til inkassofolka. Så er du ute på is umiddelbart, fordi de kommer bare til å vise til det andre firmaet og fortsette å kreve mer og mer penger. Som en sa tidligere, "din faktura blir ikke borte." Det dummeste du kan gjøre er å anse noe som avsluttet før du har kreditnota.

LatroM
19. november 2008, 13:44
De har ikke lov å sende det til inkasso hvis du har innvendinger mot kravet. Den eneste muligheten de har er å ta det til forliksrådet. Med slike salgsmetoder har de garantert tapt en eller fler saker der fra før.
Du får heller ingen anmerkninger før saken har vært i forliksrådet

Lommerusk
21. november 2008, 09:22
De har ikke lov å sende det til inkasso hvis du har innvendinger mot kravet.

Stemmer det, og store selskaper som Lindorf har sjeldent slike kunder. Og er ofte bejelpelige når du som blir inkrevet egentlig har alt på det tørre. Derfor burker de ofte mindre selskaper som gir blanke faen og bare høsler deg for de spenn som de mener du skal gi dem.

Du kan og kjøre på med politianmeldelse, faren da er at de bare henlegger saken og du må betale.

Det er et helvete med slike selskaper, egentlig burde vi bare brenne ned alt de har av hus og lokaler. Vi er litt for flinke til å finne oss i alt her i landet. Prøv å finne på dette i england, spania eller italia.

riktignok
5. mars 2009, 10:06
Er ikke bare å ringe dit å forklare. Jeg har jobbet i katalog i mange år og vet hvordan de opererer.
Har du mottatt fakturaen?
Har det blitt sendt ordrebekreftelse til deg på mail eller fax?

Det du kan gjøre er å sende en mail hvor du "tvister kravet".
Så lenge de ikke kan vise til en underskrift, en kontrakt eller en "dobbel" vertifisering; Dobbelvertifisering vil si at du sier ja til selgeren, og får beskjed om at noen fra support avdelingen deres vil ringe opp å bekrefte avtalen. Om dette ikke er gjort er ikke avtalen gyldig.
Tvist kravet, da er sjansen større for at du slipper å bruke mer energi på de inkompetente pappskallene!

-Marlene

atomet
5. mars 2009, 10:16
Det heter å "bestride kravet", ikke å tviste, en tvist (altså en uenighet) er det man har som resultat av at man bestrider kravet ;) Men ellers er rådet veldig godt for alle som i større eller mindre grad måtte bli lurt av denne typen semi-svindlere.

Exmagician
19. mars 2009, 08:15
Har selv blitt oppringt av en del slike katalogtjenester, nå nylig gul.no - det er bare å være høflig samt tydelig få fram at du ikke er interessert i noe som helst som koster penger, så gir de seg rimelig enkelt (selv om noen STÅR på).

Stormen
19. mars 2009, 09:04
Jeg syntes ofte det morsomste er å lage som om man er interessert, også plutselig ombestemme seg etter 5 minutter halleluja-stemning - også blir totalt avvisende og negativ til produktet.

Det forvirrer de alltid, disse små menneske-maurene :D

BAN
19. mars 2009, 11:09
Hvorfor skal man i det hele tatt registrere seg hos et katalogfirma?

Jeg har en jobb som innebærer at jeg flere ganger i uken må innhente opplysninger om firma eller produkter. Da bruker jeg Google og Gulesider. Finner 99% av firmaene der. Som regel har jeg da nok informasjon til at jeg kan få kontakt med firmaet.

Trenger jeg mer opplysninger som Org.nr. eller konsesjonsnr. osv, så brukes offentlige register eller jeg bruker kontaktinfoen jeg allerede har.

Jeg har ikke brukt noen av katalogtjenestene for å finne noe. Som regel er infoen der utdatert og mangelfull.

De aller fleste firmaer har i dag en hjemmeside. Den finner man via Google.

Bombasa
19. mars 2009, 11:29
TV2 hjelper deg!

Jarne
19. mars 2009, 12:02
Har selv blitt oppringt av en del slike katalogtjenester, nå nylig gul.no - det er bare å være høflig samt tydelig få fram at du ikke er interessert i noe som helst som koster penger, så gir de seg rimelig enkelt (selv om noen STÅR på).

Å kun si at du ikke er interessert i noe som koster penger, vil bare gjøre en flink selger mer ivrig på å få deg til å høre på ham/henne. Det er mye bedre å bare si det som det er; "<navn på katalog>, ja dere kjenner jeg til. Oppføring der vet jeg at ikke gir meg noe igjen, så det er jeg ikke interessert i."

devotio
19. mars 2009, 16:40
finnfirma.no ringte meg i går, svarte bare at "det som står i Brønnøysund er riktig", tror han skjønte tegninga for han sa hadet. Var dog flink til å introdusere seg, finnfirma.no og at han ringte for å sjekke at opplysningene de hadde var riktige, eventuelt oppdatere, og presentere noen produkter for meg.

atomet
20. mars 2009, 14:42
Det beste er jo helt klart å tyne ut samtalen så lenge som mulig, og la dem bruke så mye som mulig ressurser på deg uten å la dem få noe tilbake, så vil forhåpentligvis driten gå konk til slutt.

Jarne
21. mars 2009, 06:31
Det beste er jo helt klart å tyne ut samtalen så lenge som mulig, og la dem bruke så mye som mulig ressurser på deg uten å la dem få noe tilbake, så vil forhåpentligvis driten gå konk til slutt.

Hva med deg selv? Bruker ikke du like mye tid på det? Selgerne jobber på provisjon uansett, så det eneste du oppnår er å gjøre en enkelt selger litt fattigere. Slike kataloger har ganske god margin før de går konkurs, for det er ikke så mye driftskostnader involvert for å lage den nettsida de har.

hotfix
22. mars 2009, 12:20
Har litt pers. erfaring med FinnFirma. TOPIC TRENGER IKKE SPØRSMÅLSTEGN! Det er så sinnsykt svindel!
De ringte meg å jeg jabba ivei. Men så avsluttet han med "Takk for handelen" "Ha en god dag"
Jeg hadde ikke sagt ja!!

atomet
22. mars 2009, 14:22
Hva med deg selv? Bruker ikke du like mye tid på det? Selgerne jobber på provisjon uansett, så det eneste du oppnår er å gjøre en enkelt selger litt fattigere. Slike kataloger har ganske god margin før de går konkurs, for det er ikke så mye driftskostnader involvert for å lage den nettsida de har.

Ja og nei, hvis jeg bruker en halvtime på det, så er ikke det tid det er noe problem for meg å ta inn, og dette er ikke så mye tid at det er noe problem for meg å ta den kostnaden samme hva. Men, hvis jeg og 1000 andre bruker en halvtime hver på det, så er det plutselig fem hundre timer for finnfirma.

Angående selgerne - beklager - trist for dem. De jobber faktisk med noe som er farlig nær opp til ren svindel, det er ikke første gang jeg hører ting som det hotfix forteller over her. Jeg har også hørt historier der hendelsesforløpet er ENDA tettere opp mot svindel, og der selgeren helt tydelig har vært svært dypt involvert. Forhåpentligvis tar fler og fler av dem til vett, slutter der, og til slutt går faanskapen enten konk, eller fortjenesten synker så lavt at det er meningsløst å fortsette driften.

NyttFirma
7. oktober 2009, 13:59
Fikk akkurat en telefon fra finnfirma. Han nevnte i starten at han ville kontrollere opplysningene som var registrert på mitt foretak, samt informere om tilleggstjenester.

Telefonselger har sagt til meg:

finnfirma.no annonserer firmasøk på første sida a VG.no ( løgn, det finnes ikke finnfirma.no firmasøk på første side av VG.no )

finnfirma.no annonserer firmasøk på første sida a dagbladet.no ( løgn, det finnes ikke finnfirma.no firmasøk på første side av VG.no )

finnfirma.no har over 30.000 unike besøkende per dag.


jeg sa ja!


Etter 1 time oppdaget jeg svindel.

Klag til forbrukerombudet

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=1609&subid=0



Du har sendt følgende opplysninger:

Klagen gjelder:
Oppføring i nettkatalog finnfirma.no


Navn:
xxxxxxx xxxxxxxxxxxx

Gate/vei:
xxxxxxx xxxxxxxx

Postnummer og sted:
xxxx Oslo

Telefon:
xx xx xx xx

E-post:
xxxxxxxxxx


Hvem klages det på: finnfirma AS http://www.finnfirma.no



Finnfirma no AS drifter og eier tjenestene finnfirma.no og finnperson.no. Tjenestene er opplysningstjenester på internett som inneholder "alle" norske bedrifter og privatpersoner.


Hvilket tiltak, markedsføring eller avtalevilkår, det klages på:

Jeg ble kontaktet i dag av en telefonselger fra Finnfirma AS, finnfirma.no
og ble solgt oppføring i finnfirma.no nettkatalog.


Telefonselger har sagt til meg:

finnfirma.no annonserer firmasøk på første sida a VG.no ( løgn, det finnes ikke finnfirma.no firmasøk på første side av VG.no )

finnfirma.no annonserer firmasøk på første sida a dagbladet.no ( løgn, det finnes ikke finnfirma.no firmasøk på første side av VG.no )

finnfirma.no har over 30.000 unike besøkende per dag.
løgn!


Info fra Gallup:

Fra: http://rapp.tns-gallup.no/Default.aspx?aid=9072261

Plass 92: finnfirma.no

UV = Unique Visitors / Unike besøkende

Finnfirma.no UV = 4217

4217 / uke = 602 unike besøkende per dag!

Telefon selgeren sa: 30000 unike besøkende per dag!


Etter at jeg kontaktet finnfirma.no, fikk jeg svaret fra

Stian Johansen




Subject: SV: svindlet av finnfirma.no
From: "Stian Johansen"
To: "xxxxxxxxxxxx"


Hei,


Vi har som våre selgere opplyser om annonse på VG.no her følger en link hvor du kan se denne annonsen på høyre side: http://www.vg.no/mat-og-drikke/



Her er også en link til vår annonse på Dagbladet.no (også her på høyre side): http://www.dagbladet.no/2009/10/07/sport/fotball/premier_league/manchester_united/alex_ferguson/8458186/



Når det gjelder trafikken til vår webside kan du på link under se TNS-gallups tall for trafikk fra uke 39:

http://rapp.tns-gallup.no/Default.aspx?aid=9072261



Som du ser har Finnfirma i uke 39 28280 unike brukere og 119923 sidevisninger.


Vi har kundeservice på telefonnummer 69955400 mellom 09.00 og 15.00 med lunsjpause mellom 11.00 og 12.00 fra mandag til fredag.


Alt i alt kan jeg ikke se at det har blitt sagt eller lovet noe som ikke stemmer overens med fakta fra vår side.

Ha en fin dag.
Med vennlig hilsen

for Finnfirma.no
Stian Johansen
Tlf: 69955400
Fax: 69955444
E-post: post@finnfirma.no
Web: www.finnfirma.no


===================


Han fortsetter med løgn!




Se på side:
http://rapp.tns-gallup.no/Default.aspx?aid=9072261






Hvor og når du observerte tiltaket (Om mulig, send en kopi av eller en lenke til dette tiltaket:


Jeg ble oppringt i dag, kl 10 av telefinselger fra finnfirma.no

Jeg fikk email fra Stian i dag kl 13:43 etter at jeg klaget of ønsket ikke å bli oppført!

MVH
xxxxxxxx

vidarlo
7. oktober 2009, 14:27
Å klage til forbrukerombudet nytter ikkje. Det er ikkje snakk om forbrukerkjøp her.

Har du som næringsdrivande inngått en avtale står du rimelig dårlig juridisk.

felix_poker
7. oktober 2009, 14:45
Å klage til forbrukerombudet nytter ikkje. Det er ikkje snakk om forbrukerkjøp her.

Har du som næringsdrivande inngått en avtale står du rimelig dårlig juridisk.
Ikke hvis avtalen er inngått på feilaktig grunnlag. Selger skal ha opplyst om 30.000 unike besøkende per dag, mens TNS-gallup sier 4200 unike per dag. Om du tar hele uken, kommer man opp i 28.000, men det er ganske langt derfra til 30.000 per dag.

Om man nekter å betale, må de ta saken til retten. Det vil bli et "meglingsmøte" hvor de etter all sannsynlighet ikke vil dukke opp, forutsatt at det stemmer at selgeren oppga feilinformasjon. For at de i det hele tatt skal ha noen sak må de fremlegge et opptak av telefonsamtalen. Dette er deres "kontrakt". Hvis det i dette opptaket kommer frem at selger har gitt kunden feilinformasjon, er avtalen ikke gyldig.

Opplyser disse selgerene forresten om at samtalen blir tatt opp?

Blackkoz
7. oktober 2009, 15:00
Som nevnt tidligere i tråden:

Så lenge det ikke blir sagt at samtalen blir tatt opp, og at du godtar at den blir tatt opp, så har de verken lov til å ta den opp eller benytte seg av det som bevis i en evt sak.

Du må uansett på en eller annen måte da bekrefte at du faktisk har godtatt det hele (enten via en bekreftelse på e-post, sms eller tlf der du blir varslet om opptak av samtalen).

Så lenge ikke noe av dette er på det tørre, så har de ingenting å ta deg på, og vil dermed tape en evt sak.

Alt i alt er det bare å klage til fakturaen forsvinner.

Det finnfirma.no tjener på, er personer/bedrifter som ikke tør å gjøre noe annet enn å betale fakturaen. (grunn til at den er så stor)

denstore
9. oktober 2009, 17:01
Info fra Gallup:

Fra: http://rapp.tns-gallup.no/Default.aspx?aid=9072261

Plass 92: finnfirma.no

UV = Unique Visitors / Unike besøkende

Finnfirma.no UV = 4217

4217 / uke = 602 unike besøkende per dag!

Hvordan du får dette til å bli 602 unike besøkende per dag sier jo litt om deg og ditt intelekt. Som du ser av tns-gallup siden du linker til, er dette gjennomsnitt fra mandag til søndag. Altså hvor mange unike besøkende Finnfirma.no har i snitt per døgn.

Altså 4217 i snitt per dag.

Forbrukerombudet kommer du nok heller ikke langt med, som du har kalt deg her på forumet "NYTTFIRMA". Antar da at du har startet et firma? Da må du jo også forholde deg til lover, regler og instanser som gjelder for firmaer og ikke forbrukere (privatpersoner)

Ellers får du ha lykke til i din klage og håpe du slipper å betale for det du bestilte.

nso
9. oktober 2009, 17:25
Altså 4217 i snitt per dag.
Jess. Man kan også se på totalstatistikken at de hadde ~28500 UV forrige uke, men det er fremdeles et kvantehopp fra de 30k per dag som brukeren over skriver at firmaets representant hevdet de hadde

keentoo
9. oktober 2009, 18:05
Du må skriftlig klage og forklare, forlang kopi av samtale og gjør det klart at du vurderer svindelanmeldelse. Men Skriftlig. Slike firma er en pest og en plage og lager utrolig mye trøbbel for nye firma. Du bør og vurdere å snakke med advokat og med forliksrådet ditt. Noen forliksråd er helt ville og du kan komme til å trenge juridisk hjelp

ErikH
9. oktober 2009, 18:19
Media kan være en idè. Jeg kommer ikke til å ta initiativ til å holde denne saken gående om de ikke foretar seg noe mer. Noen som har gode kontakter innenfor media? ;)
.

redaksjon@rogalandsavis.no så sant du bor i stavanger.

:)

tømrertrond
3. august 2011, 14:48
det samme skjedde med meg, jeg ble ringt av finnfirma.no kort tid etter at jeg hadde registrert firmaet mitt, og noen minutter etter at jeg hadde snakket med selgeren ble jeg ringt opp av produksjonsavdelingen til finnfirma.no. der måtte jeg bekrefte avtalen jeg hadde gjort med selgeren på et opptak. jeg tror ikke de "har" deg før du bekrefter på den andre samtalen liksom:P

men jeg har hatt profil på finnfirma.no nå i 3 år og er kjempefornøyd, etter min mening burde du bare betale for tjenesten de har, for det tjener seg inn!

First-Price
3. august 2011, 15:11
det samme skjedde med meg, jeg ble ringt av finnfirma.no kort tid etter at jeg hadde registrert firmaet mitt, og noen minutter etter at jeg hadde snakket med selgeren ble jeg ringt opp av produksjonsavdelingen til finnfirma.no. der måtte jeg bekrefte avtalen jeg hadde gjort med selgeren på et opptak. jeg tror ikke de "har" deg før du bekrefter på den andre samtalen liksom:P

men jeg har hatt profil på finnfirma.no nå i 3 år og er kjempefornøyd, etter min mening burde du bare betale for tjenesten de har, for det tjener seg inn!

liten følelse at han jobber i finnfirma.. iomed alle andre er misfornøyde :P

MrBlaine
3. august 2011, 15:19
Uansett et visst element av tråd-nekrofili på gang her, dere diskuterer i en 2 år gammel tråd.
Det er vel ikke helt utenkelig at kundeservice har endret i løpet av den tiden.

skukketrure
3. august 2011, 15:45
liten følelse at han jobber i finnfirma.. iomed alle andre er misfornøyde :P

Utvilsomt. han er neppe såå fornøyd med finnfirma at han måtte registrere seg kun for å si at det bra uten en skjult agenda

zlamaniac
3. august 2011, 15:48
det samme skjedde med meg, jeg ble ringt av finnfirma.no kort tid etter at jeg hadde registrert firmaet mitt, og noen minutter etter at jeg hadde snakket med selgeren ble jeg ringt opp av produksjonsavdelingen til finnfirma.no. der måtte jeg bekrefte avtalen jeg hadde gjort med selgeren på et opptak. jeg tror ikke de "har" deg før du bekrefter på den andre samtalen liksom:P

men jeg har hatt profil på finnfirma.no nå i 3 år og er kjempefornøyd, etter min mening burde du bare betale for tjenesten de har, for det tjener seg inn!

Okai?
Så du drev ikke bare å googlet finnfirma.no å registrerte deg her under navnet tømrer trond for å late som om du er en tømrer som er fornøyd med finnfirma.no mens du egentlig jobber for finnfirma.no?

legalize_it
3. august 2011, 15:53
Det å ligge på en side som finnfirma høres jo ut som en gullgruve for å skaffe seg kunder.... Selv har jeg aldri funnet noe nyttig på noen av disse katalogene. Google og gulesider holder i masse vis.

Håper det går ann å spore Trond tilbake til firmaet om han viser seg å jobbe for finnfirma, så kan administrasjonen her fakturere han noen tusenlapper for reklamen i denne tråden..

Når det er sagt er det synd at det ikke finnes et klarere lovverk mot disse kataloghaiene. Og alle som har fått seg sommerjobb i firmaer må være på passelige på hva de signerer på, da vanlig praksis hos mange av disse katalogtjenestene er å ringe ekstra mye i sommerferien for å lure uerfarne vikarer.

Greendudeblue
3. august 2011, 16:10
jeg tabbet meg ut med disse. det jeg gjorde var å krangle med fyren i 1-2 timer. han hadde tilslutt ikke argumenter igjen.
han kuttet først prisen til "innkjøps pris" som var 3000. som han sa at firma deres brukte på å sette opp siden vår.

jeg svarte han med å spørre om jeg kunne få se dette budsjette. hva de brukte disse 3000 på. og hvis det var sant som han sa, at firma brukte 3000 i andre firmaer for å sette opp firmasiden min. så skulle jeg gledelig betale dette til firma slik at man gikk i 0. og jeg aldri eksiterte for dem. men dette var ikke mulig, for det var hemmelig. da sa jeg at jeg ikke ville betale og kom til å nekte det.
så ble han frekk, og truet med at han kunne sette prisen til ordniær pris som er 9000, da svarte jeg at jeg måtte ringe sjefen hans og spørre om hva innkjøpsprisen er, og hva de egentlig driver med der. da begynte han å spille på sympati. han sa han skulle ta det på sin regning, og slette oss fra systemet. MEN MÅTTE ALDRI KOMME UT AT HAN HADDE GJORT DET, kunne få mye problemet. og dette var det han gjorde for mat på bordet. og han kunne miste jobben sin.

bare krangle med de og NEKT de gir seg tilslutt :)

Mandokir
3. august 2011, 16:19
jeg tabbet meg ut med disse. det jeg gjorde var å krangle med fyren i 1-2 timer. han hadde tilslutt ikke argumenter igjen.
han kuttet først prisen til "innkjøps pris" som var 3000. som han sa at firma deres brukte på å sette opp siden vår.

jeg svarte han med å spørre om jeg kunne få se dette budsjette. hva de brukte disse 3000 på. og hvis det var sant som han sa, at firma brukte 3000 i andre firmaer for å sette opp firmasiden min. så skulle jeg gledelig betale dette til firma slik at man gikk i 0. og jeg aldri eksiterte for dem. men dette var ikke mulig, for det var hemmelig. da sa jeg at jeg ikke ville betale og kom til å nekte det.
så ble han frekk, og truet med at han kunne sette prisen til ordniær pris som er 9000, da svarte jeg at jeg måtte ringe sjefen hans og spørre om hva innkjøpsprisen er, og hva de egentlig driver med der. da begynte han å spille på sympati. han sa han skulle ta det på sin regning, og slette oss fra systemet. MEN MÅTTE ALDRI KOMME UT AT HAN HADDE GJORT DET, kunne få mye problemet. og dette var det han gjorde for mat på bordet. og han kunne miste jobben sin.

bare krangle med de og NEKT de gir seg tilslutt :)


Men hva er vitsen med å krangle med de så lenge, når du bare kan legge på uten å si noe som helst?

Et annet lite tips for dere som skal registrere firma: la tlf nummer stå blankt når du registrerer deg, så slipper dere slike masete telefoner!

Greendudeblue
3. august 2011, 16:21
jeg gjorde som trådstarteren, "Takket ja" og fikk regningen i posten.

meitemark
3. august 2011, 16:21
det samme skjedde med meg, jeg ble ringt av finnfirma.no kort tid etter at jeg hadde registrert firmaet mitt, og noen minutter etter at jeg hadde snakket med selgeren ble jeg ringt opp av produksjonsavdelingen til finnfirma.no. der måtte jeg bekrefte avtalen jeg hadde gjort med selgeren på et opptak. jeg tror ikke de "har" deg før du bekrefter på den andre samtalen liksom:P

men jeg har hatt profil på finnfirma.no nå i 3 år og er kjempefornøyd, etter min mening burde du bare betale for tjenesten de har, for det tjener seg inn!

Mens jeg kan bekrefte at du kjenner daglig leder til finnfirma.no (venn på facebook), bor i Fredrikstad og tydeligvis er en idiot. Takk for bekreftelsen om at nettstedet under diskusjon virkelig er søppel :)

Edit: og du har tydeligvis ikke noe firma heller.

Settoz
3. august 2011, 18:01
Mens jeg kan bekrefte at du kjenner daglig leder til finnfirma.no (venn på facebook), bor i Fredrikstad og tydeligvis er en idiot. Takk for bekreftelsen om at nettstedet under diskusjon virkelig er søppel :)

Edit: og du har tydeligvis ikke noe firma heller.

haha, dagens beste :D

hemmeligegreier
3. august 2011, 18:32
Er dette samme folk som har Mediahuset Nova og telefonkatalogen.biz?

det samme skjedde med meg, jeg ble ringt av finnfirma.no kort tid etter at jeg hadde registrert firmaet mitt, og noen minutter etter at jeg hadde snakket med selgeren ble jeg ringt opp av produksjonsavdelingen til finnfirma.no. der måtte jeg bekrefte avtalen jeg hadde gjort med selgeren på et opptak. jeg tror ikke de "har" deg før du bekrefter på den andre samtalen liksom:P

men jeg har hatt profil på finnfirma.no nå i 3 år og er kjempefornøyd, etter min mening burde du bare betale for tjenesten de har, for det tjener seg inn!
Kutt ut svindelen deres! En dag vil dere kødde med feil folk, og da...

Oneblo
3. august 2011, 18:44
Bedrifter trenger ikke inngå skriftlige avtaler for at de skal være gyldige.
Din avtale er også bindende.

meitemark
3. august 2011, 19:20
Er dette samme folk som har Mediahuset Nova og telefonkatalogen.biz?

Nei, men katalogfirmaer finnes det i hopetall, og siden en god del av de opptrer på den måten som FinnFirma gjør, så er det ikke uten grunn at samlebegrepet er det velfortjente "kataloghai" for den bransjen.

zlamaniac
3. august 2011, 19:30
Burde da ikke være så vanskelig å google finnfirma.no når selgeren ringer?
Treffene på google burde jo gjøre det veldig enkelt å legge på telefonen...

Settoz
4. august 2011, 00:28
Burde da ikke være så vanskelig å google finnfirma.no når selgeren ringer?
Treffene på google burde jo gjøre det veldig enkelt å legge på telefonen...

Nå har ikke alle sammen en datamaskin fåran seg, men ja. Aldri si ja over telefon før du har skjekket firmaet :p