Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2602
Hei,
har seg sann at jeg jobber i et elektrikerfirma hvor jobbtilgangen er svært god for tiden pga. ferieavvikling mm. De siste ukene har gitt en god del overtid (30timer+ hver uke). Dette har selvsagt blitt et problem for de som mener man må følge lover og regler.

En løsning jeg har forespeilet meg er at jeg leier meg selv ut til firmaet. Dvs. jeg jobber de lovlige timene, forså å leie meg selv ut for en noe høyere timesats som tilsvarer overtidsbetalingen. Er dette en god løsning?

Om det er en fungerende løsning; hvor vanskelig er det å gjennomføre? Ser for meg noe sant som dette:
1. Reg. i breg (enkeltmannsforetak)
2. fakturere timer
3. profit.

På forhånd takk.
Vet ikke om dette er mulig å gjennomføre, kan tenke meg at det ligger litt i gråsonen.
Likevel, om du skal gjennomføre noe sånt må du huske på at det å drive et enkeltpersonsforetak innebærer en god del papirarbeid og avgifter.
Trådstarter
53 5
Jeg har sett på det å drive et enkeltmannsforetak flere ganger tidligere og har allerede funnet mange gode tråder ang. dette her på freakforum så jeg tror ikke dette vil bli et så stort problem.
Det største problemet jeg ser er å få firmaet med på det, tror jeg.
Ville virkelig satt pris på om noen visste om dette er en mulig løsning, da google gir meg svært få svar.
Bare et generelt råd: Det er ikke bra å jobbe 30 timer overtid hver uke i lang tid. Når du snakker om å etablere enkeltmannsforetak er det en løsning som kan vare i lang tid. Husk at du etter det aldri kan skylde på grensene i arbeidsmiljøloven når sjefen spør om overtid.

Å jobbe overtid i lengen betaler seg aldri. Betalingen man får står aldri i forhold til de helsemessige skadene man sitter igjen med.
Trådstarter
53 5
Jeg setter pris på at du påpeker dette catmat, men jeg jobber ikke året rundt. Dette er hovedsaklig snakk om en kortere tidsperiode (10-12 uker).
Da forstår jeg. Likevel er reglene der av en grunn. Du kan jobbe ganske mye overtid over en 10-12 ukersperiode. Jeg er ikke ekspert på arbeidsmiljøloven, men det har noe med å fordele overtiden over et større tidsrom eller noe sånt.

Om jeg skulle gått inn i en greie der jeg leide meg selv ut til arbeidsgiver ville jeg har klare, helst skriftlige avtaler om omfang, sånn at ikke arbeidsgiver kan trykke på gasspedalen og kreve at du jobber tjuetimersdager bare fordi det er lov.
Trådstarter
53 5
Jeg har god oversikt over hvor mye overtid som er tillatt over perioder, jeg jobber for mye regardless.

Forholdet mitt til arbeidsgiver er meget godt, men jeg skal selvsagt ordne med en skriftlig kontrakt.
viss du allerede jobber 30 timer overtid hver uke, så er det vell ikke så mye tid til overs?
Problemet er vel at klubben eller noen andre i firmaet har begynt å bitche om 30+ timer over i løpet av uka. Og at han må slutte med det. For å få lov til å holde på videre vil han starte et eget firma osv.

Du er sikkert ikke den første som har tenkt på dette, og det finnes helt sikkert en måte å tolke reglene på som får det til å bli ulovelig. Før du starter noe sånt prosjekt kan det lønne seg å lese lovene, og ikke minst forstå dem. Kanskje sette seg med noe noen som vet hva de snakker om og gå igjenom arbeidsmiljøloven, og evt andre aktuell lover.
Trådstarter
53 5
Sitat av Putas
Problemet er vel at klubben eller noen andre i firmaet har begynt å bitche om 30+ timer over i løpet av uka. Og at han må slutte med det. For å få lov til å holde på videre vil han starte et eget firma osv.

Du er sikkert ikke den første som har tenkt på dette, og det finnes helt sikkert en måte å tolke reglene på som får det til å bli ulovelig. Før du starter noe sånt prosjekt kan det lønne seg å lese lovene, og ikke minst forstå dem. Kanskje sette seg med noe noen som vet hva de snakker om og gå igjenom arbeidsmiljøloven, og evt andre aktuell lover.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat dette jeg er på jakt etter. Har litt problemmer med å finne frem på internettet.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av catmat
Om jeg skulle gått inn i en greie der jeg leide meg selv ut til arbeidsgiver ville jeg har klare, helst skriftlige avtaler om omfang, sånn at ikke arbeidsgiver kan trykke på gasspedalen og kreve at du jobber tjuetimersdager bare fordi det er lov.
Vis hele sitatet...
Greit nok at du mener at jobb er et onde man må gjennomføre fordi arbeidsgiver sier det. Det koster forøvrig arbeidsgiver _mer_ å la noen jobbe overtid enn å fordele arbeidstimene på flere ansatte. Dette gjelder såklart i tilfeller hvor minimalt med opplæring er nødvendig. For oss andre som ikke har noe imot å legge latskapen på hyllen og gjerne vil tjene penger på den tiden vi er våkne, er løsninger som foreslått her i tråden en finfin sak. Det vil mest sannsynlig fungere i praksis. Du jobber jo tross alt for to ansatte (deg og firmaet). I verste fall er det utrolig lite trolig at det vil bli sjekket.
Vi har alt for få jobbtimer i Norge sammenlignet med resten av verden, og sjefer som lar den ansatte få bestemme _selv_ om man vil jobbe mer enn hva som er "politisk korrekt" er det dessverre for få av. Lykke til!
Trådstarter
53 5
I dag ble jeg nektet all fremtidig overtid (vertfall neste 5 ukene) grunnet waaay waaay for mye siste tre ukene. Var visst noen som klaget og gjort ledelsen oppmerksom på det, og de hadde selvsagt ikke noe valg.

Luftet lett ideèn om å leie meg selv ut til firmaet og bonusordning-løsningen. Ideèn om at jeg leiet meg selv ut fallt best i jord, men de var usikkre på om dette var lovlig. Jeg har store problemer med å finne lover og regler ang. dette med to jobber på nettet, men jeg er rimlig sikker på at noen her på ff har google skillsa som skal til for å finne frem *hint hint*. Avtalen var at jeg skulle finne dokumentasjon at en slik løsning var legitim.

OT: hvor lang tid vil det ta å registrere et enkeltmannsforetak? Tar det fort 2-3 uker pga. innsending av skjema og sann? Eller er det gjort med noen tastetrykk på nettet?
Neutral Good
Mith's Avatar
Hva med å ringe noen som jobber med dette? Enten en advokat eller LO. De kan garantert svare deg på spørsmål ang. lover og regler i arbeidslivet.
Trådstarter
53 5
EDIT:
I arbeidsmiljøloven står det:
(4) Ved ansettelse hos flere arbeidsgivere skal arbeidstiden beregnes samlet. Arbeidsgiver plikter å skaffe seg kjennskap til arbeidstiden hos eventuelle andre arbeidsgivere.
Vis hele sitatet...
Dvs. at to-jobber løsningen ikke fungerer? OBS: dette står under Arbeids av barn og ungdom tho, fant ikke noe slikt under "oss voksne"

Holder på å finne tlf. nr. nå Mith.
EDIT: De stengte visst kl. 1500 i dag. :<
Sist endret av trivan; 26. juni 2008 kl. 15:33.
Sitat av trivan
EDIT:


Holder på å finne tlf. nr. nå Mith.
EDIT: De stengte visst kl. 1500 i dag. :<
Vis hele sitatet...
Jeg veit ikke hvem du prøvde å ringe, men Arbeidstilsynet svarer på vanskelige spørsmål på 815 48 222. Det er som regel veldig flinke, og kan det de snakker om.