Norsk Freakforum
Bildereklame vises kun når du ikke er logget inn. Registrer deg eller logg inn for å kun vise tekstreklame.
Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 2. desember 2007, 23:00   #1
DonTomaso
✈ ✈ ———- ♒✈
DonTomaso's Avatar

Registreringsdato: feb 2003
Kvalitetspoeng: 10916
Høflighet på nFF.

Jeg synes det er på tide å ta en diskusjon på dette nå, før det tar fullstendig av her. Det har gradvis utvikla seg en ufin og fjollete machokultur på forumet, som flere og flere nye medlemmer adopterer, og som gjør at man tror man har rett til å si hva som helst.

Moderatorene gjør, som vanlig, en kjempejobb i å fjerne det aller aller meste, men for å gjøre deres jobb så liten som mulig synes jeg man kan diskutere noen "kjøreregler".

Sarkasme er lov, men bør brukes med måte. Det er lov å være spydig mot idioter som ikke kan oppføre seg, og tror tror de eier verden og kan alt. Når det derimot er folk som er unge/nye er det ingen vits i å skrive "Just fucking google it, idiot!", fordi man ikke lærer noe av det. Hvis et tema er tatt opp før går det an å fortelle folk dette på en ok måte, i stedet for å rope "SØK FOR FAEN!".

Vær grei og forsøksvis hyggelig, og hjelp nye folk, så blir det så mye triveligere for alle. (Ja, jeg har også syndet på dette punktet.)
Gammel 2. desember 2007, 23:03   #2
Lille Nikotin

Registreringsdato: nov 2006
Sted: Hamar
Kvalitetspoeng: 582
Endelig noen som tar litt tak i det!

Har også merket dette 'Machofenomenet' du snakker om, og det er ikke så trivelig at det gjør noe ..

Helt enig med Don her.

Opprinnelig skrevet av kaktusen:
Dette vil gjøre sånn at man ikke er nervøs på framføringer etc. Hvis man bruker cs riktig...
Gammel 2. desember 2007, 23:11   #3
Pagliacci
Evig Kjøttpøkk
Pagliacci's Avatar

Registreringsdato: jun 2007
Sted: Chernobyl
Kvalitetspoeng: 769
DonTomaso, du får KP fordi du er den som endelig sier ifra.

Holdt nesten på å lage en slik tråd men visste at det var ingen vits.

Dette er jeg 100% enig i

"Fredagstacoen er så hellig for Pagliacci at han må skrive det med stor forbokstav :D" -luni
Sånn uttaler du Pagliacci
Gammel 2. desember 2007, 23:14   #4
dosky
dosky's Avatar

Registreringsdato: jun 2006
Sted: n/a
Kvalitetspoeng: 241
Jeg for min del har blitt vant til kjekkasene her inne, så jeg overser dem vel mer eller mindre.

Men jeg er enig, de er ganske så over grensen til tider.

I'm back!
Gammel 2. desember 2007, 23:17   #5
Freako

Registreringsdato: aug 2007
Sted: Oslo
Kvalitetspoeng: 11
Sitat: Originalt skrevet av dosky
Jeg for min del har blitt vant til kjekkasene her inne, så jeg overser dem vel mer eller mindre.

Men jeg er enig, de er ganske så over grensen til tider.
Samme her.
Selv om det og rake ned på folk som ikke er like smarte som deg selv også har blitt en sport her, noe jeg synes er irriterende og eplekjekt, kvalmt.
Gammel 2. desember 2007, 23:18   #6
Realist1
Very Important Freak

Registreringsdato: apr 2006
Kvalitetspoeng: 1284
Særlig blandt alle traverne som flamer folk som faktisk spør om ting og trenger hjelp. Det finnes alltid interesserte mennesker som trenger hjelp. Om de ikke skal spørre på et forum, hvor skal de da spørre? Særlig når det sitter geeker i fleng her med den rette kunnskapen. Flere ganger der trenger hjelp, sitter jeg bare og gruer meg til svaret, fordi jeg VET jeg får slakt. Ja til mer høflighet. Freakforum er som regel det siste stedet jeg søker hjelp, på grunn av mangel på folkeskikk. Dessverre virker det også som det er her kunnskapen ligger. KP, trådstarter.
Gammel 2. desember 2007, 23:23   #7
Evig_liv

Registreringsdato: jan 2007
Sted: Sandnes
Kvalitetspoeng: 108
Bra Don Og for de som er flinke/har god peiling på pc, hjelper det feks. lite å skrive nedlatendes/ overlegent til de som trenger hjelp/spørr om noe, som "proffene" her kan godt. (feks)
KP
Sist endret av Evig_liv; 2. desember 2007 kl. 23:25.
Gammel 2. desember 2007, 23:25   #8
xazer123

Registreringsdato: sep 2007
Kvalitetspoeng: 2
Jeg er så enig som det går ann å bli...
Ofte jeg gruer meg til å få svar på poster, pga slakt :s

Bra at noen endelig tar opp dette

KP

the line below is false
the line above is true
Gammel 2. desember 2007, 23:58   #9
slashdot
Watching you
slashdot's Avatar
nFF Crew

Registreringsdato: nov 2005
Sted: Local fluff
Kvalitetspoeng: 13917
Problemet er todelt.

Eg meiner det må vere totalt saklig og tillatt å be folk som virkelig er n00bs, altså ikkje evner å ta til seg lærdom, å dra til helvete og bli der. Det vil sei at dersom nokon spør samme spørsmålet fem ganger på rad, med litt forskjellig ordlyd, så har dei i virkelegheita understreka at dei ikkje prøver engang.

Det er vel og bra å lære folk google, men en link til justfuckinggoogleit, _uten_ søkeord blir tåpelig. Poenget med den sida er å tacke på gode søkeord, slik som http://justfuckinggoogleit.com/?q=søkeord

Da er det reell hjelp i en slik link... Men justfuckinggoogleit bør bare brukast på virkelig opplagte spørsmål imho, ellers er ei vanlig lenke til google langt meir vennleg, og gjer akkurat samme nytta.

Reunite Gondwanaland!
Gammel 3. desember 2007, 00:00   #10
thetaman

Registreringsdato: jul 2006
Sted: norge
Kvalitetspoeng: 46
Er helt enig, det er for mye unødvendig flaming ute å går.

Du skaper din egen virklighet
Gammel 3. desember 2007, 00:33   #11
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar

Registreringsdato: jun 2001
Sted: pǝuddo
Kvalitetspoeng: 860
Jeg er enig med vidarlo!

Lenker til google med feil svar og som faktisk ikke inneholder det trådstarter spør om er også veldig unødvendig, men forekommer ofte.
Mange kommer også med totalt unødvendige svar. Det være seg bare svada, repistisjon av hva andre har sagt før, ting de absolutt ikke har peiling på osv. Dette synes jeg er like irriterende som noen svar med en frekk tone (så lenge det inneholder saklig informasjon)

Når det gjelder en del av spørsmålene her inne, så er de ofte lite konkret innformasjon som blir gitt. Ofte er det spørsmål som er besvart mange ganger før eller enkelt kan finnes ved å søke.
Da er det vanskelig å alltid holde en helt saklig tone.
Man lærer ingenting av å spørre om alt mellom himmel og jord, om man skal bli god i noe må man lære seg hvordan man leter opp informasjon for å løse en problemstilling.

Freakforum skal vel i utangspunktet være et it-relatert diskusjonsforum for de med med litt over gjennomsnittets interesse og kunnskaper innen underkategoriene, og ikke et hjelpeforum for nybegynnern som skal bygge hjemmepc.

Gammel 3. desember 2007, 01:00   #12
Christian
Christian's Avatar

Registreringsdato: sep 2006
Kvalitetspoeng: 60
Jeg er enig med Don, men også vidarlo. Jeg var en som fikk justfuckinggoogleit.com slengt i trynet i løpet av de første emnene mine når jeg registrerte meg her. Ser ikke negativt tilbake på det. Hvis temaet er enkelt er det så mye enklere og bla opp søkemotoren enn og lage et nytt emne. Så det og droppe spydigheten og henvise nye medlemmer til google + litt hjelp er absolutt ingen dårlig ting.
Sitat: Originalt skrevet av z0p
Freakforum skal vel i utangspunktet være et it-relatert diskusjonsforum for de med med litt over gjennomsnittets interesse og kunnskaper innen underkategoriene, og ikke et hjelpeforum for nybegynnern som skal bygge hjemmepc.
Det var vel kanskje litt mer sånn tilbake i 2001? Vi er straks i 2008 og er ~26.500 medlemmer. nFF vokser for hver dag som går, så det er vel bare og regne med.
Sist endret av Christian; 3. desember 2007 kl. 01:01.
Gammel 3. desember 2007, 01:06   #13
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar

Christian:

Så kvaliteten bør gå ned og forumets formål endres fordi tiden går, og det kommer nye medlemmer?
I 2010 bør det kanskje åpnes en hestekategori og et motorforum for å kunne glede det brede spekter av befolkningen?

Sist endret av z0p; 3. desember 2007 kl. 01:18.
Gammel 3. desember 2007, 01:17   #14
meitemark
Lawful Neutral
meitemark's Avatar
nFF Crew

Registreringsdato: jan 2001
Sted: Harstad
Kvalitetspoeng: 2592
Vi i crew, ihvertfall jeg sletter nådeløst alle poster som bare henviser folk til å søke på google uten den riktige søkestrengen med. Når folk da kommer opp til en viss mengde slettede poster (nei, jeg sier ikke hvor mange/ hvor mange prosent) så er det ut herfra på permanent basis. Det samme gjelder idiotposter eller folk som helt klart viser at de ikke har peiling på hva det snakkes om. En slettet post er en slettet post.

Det er ingenting galt med å hjelpe folk som ikke har peiling heller. Jeg har sett like mye problemer hos folk som kan mye, kontra de som kan lite. Eneste forskjellen er hvor vanskelige problemer de støter på.

Enhver mening tilstrekkelig langt fra din egen, er umulig å se på som annet enn galskap.
Torrent invites - Digitalt Personvern
Gammel 3. desember 2007, 01:18   #15
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar

Jeg har heller aldri nevnt at brukere ikke skal få support, men på et interesseforum der medlemmer svarer deg gratis og på eget iniativ, bør du også ta deg selv litt flid når du lager en tråd for å stille spørsmål.

Alt i alt er det vel slik at dårlige spørsmål får dårlige svar..

Sist endret av z0p; 3. desember 2007 kl. 01:23.
Gammel 3. desember 2007, 01:23   #16
Realist1
Very Important Freak

Kvalitetspoeng: 1284
Sitat: Originalt skrevet av vidarlo
Problemet er todelt.

Eg meiner det må vere totalt saklig og tillatt å be folk som [...] ikkje evner å ta til seg lærdom, å dra til helvete og bli der.
Det der er jo helt utrolig. Du mener det er saklig å be folk dra til helvete, fordi de ikke forstår det avanserte språket enkelte snakker? Skjønner at det er tungt å hjelpe folk som ikke er like dyktige som en selv, men hallo?

Håper du har en annen innstilling irl!?

Greit at det blir irriterende å hjelpe en som ikke er interessert i å lære, men få et produkt i fanget. Men å be en som faktisk prøver, om å dra til helvete og bli der, fordi han ikke får det til, selv etter et vagt hint eller to, DET er drøyt.
Gammel 3. desember 2007, 01:23   #17
Christian
Christian's Avatar

Registreringsdato: sep 2006
Kvalitetspoeng: 60
Christian:

Så kvaliteten bør gå ned og forumets formål endres fordi tiden går, og det kommer nye medlemmer?
I 2010 bør det kanskje åpnes en hestekategori og et motorforum for å kunne glede det brede spekter av befolkningen?
Det er ikke det jeg sier. Men jeg har aldri sett et emne hvor folk som spør etter hjelp med og sette opp hjemmepc har blitt hakket ned på. Ja, jeg forstår det var et eksempel.

Hvis det er en nykommer som kommer med det emnet, så er det jo alltid standard og henvise personen til og søke på forumet og google hvis han allerede ikke har gjort det. Sånn har det alltid vært og vil være.

Mener ikke at forumet burde ha nye underforum for folk som har en interiesse for noe annet helt utenfor forumet nei. Men mener at det er bare og innse at forumet vokser og blir mer offentlig sånn at det kommer litt mer av newbishe emner. Innenfor forumet's underkategorier såklart.
Gammel 3. desember 2007, 01:32   #18
Turbolego
googlejunkie
Turbolego's Avatar

Registreringsdato: des 2005
Sted: Skjermen din!
Kvalitetspoeng: 3035
Sitat: Originalt skrevet av Christian
Det er ikke det jeg sier. Men jeg har aldri sett et emne hvor folk som spør etter hjelp med og sette opp hjemmepc har blitt hakket ned på. Ja, jeg forstår det var et eksempel.

Hvis det er en nykommer som kommer med det emnet, så er det jo alltid standard og henvise personen til og søke på forumet og google hvis han allerede ikke har gjort det. Sånn har det alltid vært og vil være.

Mener ikke at forumet burde ha nye underforum for folk som har en interiesse for noe annet helt utenfor forumet nei. Men mener at det er bare og innse at forumet vokser og blir mer offentlig sånn at det kommer litt mer av newbishe emner. Innenfor forumet's underkategorier såklart.
Enig.
Vi må også huske på at de fleste ikke er "n00b" eller "1337" på alt eller ingenting...
En person som spør et dumt spørsmål i et underforum kan være den som svarer klokt på et spørsmål i et annet underforum...
Hvis vi tar for oss en person som spør om hvordan man skal å fram for å bygge en egen pc, kan denne samme personen være en kjempestor bidragsyter i f.eks. rusmiddelforumet!
Derfor skal man alltid prøve å hjelpe personer som spør, selv om svaret blir en link til en gammel tråd eller det første resultatet på google.

Det å svare bryskt og frekt bare fordi man vet så inderlig godt svaret selv, tjener ingen.

Sist endret av Turbolego; 3. desember 2007 kl. 01:33.
Gammel 3. desember 2007, 01:36   #19
meitemark
Lawful Neutral
meitemark's Avatar
nFF Crew

Registreringsdato: jan 2001
Sted: Harstad
Kvalitetspoeng: 2592
Jeg har heller aldri nevnt at brukere ikke skal få support, men på et interesseforum der medlemmer svarer deg gratis og på eget iniativ, bør du også ta deg selv litt flid når du lager en tråd for å stille spørsmål.
Joda, selvfølgelig ønsker jeg det samme, men jeg må se det hele realistisk ann og ikke forholde meg til håp og drømmer. Det vil komme folk inn hit som aldri har brukt forum før og kanskje bare er vant til msn eller liknende. Ikke alle disse vil vite om at det finnes visse normer for hvordan man skal oppføre seg på nett. Jeg gjorde selv ganske mange tabber når jeg lurte meg inn på O store inet en gang for 13-14 år siden. Ganske mange av de fikk meg hurtig hevet ut av der jeg var. Jeg lærte, og har stort sett klart å unngå å tabbe meg så mye ut som jeg gjorde den gang da.

Jeg har sett andre lære av sine egen tabber, og jeg har sett folk som ikke har lært av tabbene de har gjort. Mange av de sistnevnte er ikke lenger der de gjorde de tabbene, fordi de er kastet ut fra den lokasjonen.

Det er ikke alle som vet viktigheten av å skrive ned feilmeldinger helt nøyaktig, det er ikke alle som vet eksakt hvordan man går frem for å finne noe på nettet, men jeg håper at folk kan lære. Ikke alle vil kunne lære, de vil aller helst bare ha ting direkte på et sølvfat, uten å gjøre noe for det.

Nå skal det da selvfølgelig være litt forskjell på folk som har vært innomhus lenge og folk som nettopp har snublet inn døren. Jeg føler meg ikke på noen som helst måte skyldig i noe om jeg svarer litt.. slemt eller sarkastisk til noen som har glemt eller unnlatt å fortelle om detaljer i en spørsmålstilling, eller galant hopper over ferdiglagde fastlimte guider i samme forum som de oppretter tråden i når det er snakk om folk som har en datostempling på 2006 eller tidligere. Folk som nettopp er kommet inn døren prøver jeg å unngå å svare slik til.

Enhver mening tilstrekkelig langt fra din egen, er umulig å se på som annet enn galskap.
Torrent invites - Digitalt Personvern
Gammel 3. desember 2007, 02:04   #20
hedningen
Scarface
hedningen's Avatar

Kvalitetspoeng: 114
Sitat: Originalt skrevet av meitemark
Jeg har sett andre lære av sine egen tabber, og jeg har sett folk som ikke har lært av tabbene de har gjort. Mange av de sistnevnte er ikke lenger der de gjorde de tabbene, fordi de er kastet ut fra den lokasjonen.

Det er ikke alle som vet viktigheten av å skrive ned feilmeldinger helt nøyaktig, det er ikke alle som vet eksakt hvordan man går frem for å finne noe på nettet, men jeg håper at folk kan lære. Ikke alle vil kunne lære, de vil aller helst bare ha ting direkte på et sølvfat, uten å gjøre noe for det.
Kudos! Du har tydligvis gode verdier og god moral, fint vi har folk som deg som crew.
Nei, det var ikke sarkasme.

Jeg er likevel mer på side med Vidarlo og z0p. Er ikke noe verre enn folk som maser på enkle ting! Men som du sier, er det viktig å huske at man var slik selv en gang. Selv har jeg også lært forumetikk, stort sett herfra, og det gjenspeiler seg i mine slettede poster. Brorparten av mine slettede poster var i begynnelsen av min tid her, og jeg tror jeg har fått 1 på ca. 6-7 måneder nå.

Christian, jeg er helt uenig med deg mtp. det stigende tallet medlemmer og hva du synes angående det. z0p har igrunnen svart deg slik jeg ville svart.

My idea of a Friday night is to smoke a doobie, feel up a gal and get my teeth knocked out by a republican.
Sist endret av hedningen; 3. desember 2007 kl. 02:19. Grunn: typo
Lukket tråd
Trådverktøy