![]() |
Bildereklame vises kun når du ikke er logget inn. Registrer deg eller logg inn for å kun vise tekstreklame.
|
![]() |
|
|
Trådverktøy |
|
|
#1 |
|
Sitter her å lager et lite program kalt "Stein-Saks-Papir".
Jeg skal få maskinen til å randomize disse 3 valgene til en textbox, men det jeg ikke skjønner er hvordan koden skal bli for at det skal fungere ![]() Hadde vært bra om noen kan hjelpe til. | |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nå kan jeg ikke VB, men du må lage en random-funksjon som spytter ut et tilfeldig tall mellom 0 og 2. Så lager du en switch som sender ut stein, saks eller papir, avhengig av hvilket tall som popper opp.
| |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Hva med å søke litt? Slike ting er ganske elementært. Søk feks etter random number VB på google og du vil somregel finne eksempelkode der.
| |
|
Det er ikke størrelsen på bilen som teller, men armen som henger ut av vinduet. - Minnepinne
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
I stedet for switch kan man jo også sette opp en array som inneholder de tre tingene.
F.eks Kode:
array[] := ('stein', 'saks', 'papir');
int a := random(0,2);
label1.change.caption := array[a];
| |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Som RBS nevner så vil en Array og et random tall mellom 0 og 2 være det mest fornuftige å bruke her. Nå er det ganske mange år siden jeg gikk vekk fra VB, så kan desverre ikke gi deg noe konkret kode eksempel.
| |
|
|
Sist endret av stigma; 17. mai 2007 kl. 11:21.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
|
|