Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 1286
jeg har en pc her som jeg ga en RAM-oppgradering fra 256mb til 2GB, men når jeg ser på egenskaper under min datamaskin, vises fortsatt bare 256mb.

Hva kan jeg gjøre for å rette på dette?
Hvis PCn hadde 256mb ram fra før tipper jeg det er en eldre PC. Den nye rammen du har fått tak i derfor sikkert ikke kompatibel med hovedkortet i PCn og den vil derfor ikke finne ramen. Du må isåfall finne ut hva slags ram hovedkortet trenger og kjøpe mer av denne typen, og i tillegg sjekke hvor mye ram hovedkortet har kapasitet til å ha.
cas
cas's Avatar
Trådstarter
har kjøpt identisk ram som den som stod i.

neste steg får bli å sjekke hvor mye hovedkortet takler da.
Har du husket å gå inn i bios og lagre? Enkelte hovedkort registrer ikke minneendringer før du har gjordt dette.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Gi litt info om maskin (modell, merke) og RAM (merke, modell)
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Og det kan ofte hjelpe og bytte slot på rambrikken, om det er noe med att den ene må komme først. Bruke slot 1 og 2 osv.
Hvis det er en litt eldre pc kan det være nødvendig å oppgradere biosen
hvis du har kjøpt en pc som hadde 256 tåler skal den ikke tåle 2 gig. Jeg kjøpte pc med 512 og hk taklet ikke 2
den kan takle det! det kommer ann på hovedkortet
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tja, er mange systemer der ute.

F.eks noen hovedkort takler ikke mer enn 512ram totalt, noen takler ikke mer enn 512 per slot etc, her trengs det mer info gitt.

Compaq er veldig godt kjent for å rejecte RAM.
cas
cas's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alphanio
Og det kan ofte hjelpe og bytte slot på rambrikken, om det er noe med att den ene må komme først. Bruke slot 1 og 2 osv.
Vis hele sitatet...
Det var to slots på hovedkortet, og disse fikk 1GB hver.

Pc'en står på jobb, skal gå inn i bios og sjekke imorgen, og evt. komme med tilbakemeldinger ang. hardware.
cas
cas's Avatar
Trådstarter
Hovedkortet identifiseres gjennom Sisoft Sandra som MSI MS-7032, bedre kjent som K8T Neo-V

http://www.msicomputer.com/product/p...odel=K8T_Neo-V

Ifølge produktarket skal dette støtte minne opptil 2GB.
Sisoft Sandrra registrerer begge minnebrikkene på 1GB hver, men operativsystemet viser bare 256mb.
Var inne i BIOS'en og knotet, men fant ikke ut hvor jeg skulle evt. registrere endringer i minnemoduler, noen som kan vi en kort veiledning til dette?

Oppdatering av BIOS ser ut til å bli vanskelig, da jeg ikke har floppy drive tilgjengelig.

edit: bios versjon 07.00T
plug and play v1.0
smbios/dmi version 2.30
Sist endret av cas; 25. april 2007 kl. 10:10.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Bios burde kunne oppdateres via windows, jeg vet MSI var en av de første som implementerte dette allerede på førstegenerasjon Athlon, sjekk CD'en til hovedkortet eller last ned siste versjon av dette toolet.

Men, teller den opp 2gb under boot?

Isåfall må jo dette være et rent softwareproblem med windows og\eller (en kombinasjon) med biosversjon.
cas
cas's Avatar
Trådstarter
Jeg får ikke sett hvor mye den teller opp under boot, men finner ingen bios oppdateringer med MSI Live Update.

Har fersk installasjon av Windows XP, så den burde vel oppdage 2GB ram?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hm, har du prøvd å reseate rammen? eller kjøre med bare en brikke?

Og du kan se hva den teller under boot dersom du trykker "esc" for å fjerne "full screen logo boot"
cas
cas's Avatar
Trådstarter
hva mener du med å reseate ram'en?
det er kun to tilgjengelige spor til å sette brikkene i, og jeg har en minnemodul i hver.
Skal prøve med bare en brikke etterpå.

Finner heller ikke ut hvor i BIOS'en jeg skal sjekke RAM'en, eneste valget jeg får er å stile på cas latency
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Reseat = ta inn og ut brikkene = replassere

Dersom du trykker "esc" når du ser "MSI" på skjermen kan du se at den teller RAM.
cas
cas's Avatar
Trådstarter
får ikke noen MSI skjerm under oppstart, virker til at raidkontrolleren har tatt over dette.
ved å trykke esc, skippet jeg til network boot..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du har ALLTID P.O.S.T før noen kontroller blir envoked, dog kan det hende at LCD\CRT skjermen din er for treg for å varme opp for å vise dette.
cas
cas's Avatar
Trådstarter
Har nå prøvd reseating av RAM, og kjører med en 1GB brikke, men i Windows registreres den fortsatt som 256mb.

MSI Live Update har ingen tilgjengelige bios oppdateringer, og drivere til hovedkortet er nyeste versjon.

Noen måte å teste minnytelse på?

edit: minnet er TwinMOS PC3200 CL3
Sist endret av cas; 25. april 2007 kl. 12:37.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Last ned CPU-Z (google it) og se hva den output'er, ta gjerne skjermbilde av dens info.

For å teste ramytelse kan du f.eks bruke sisoft sandra og\eller PCmark
cas
cas's Avatar
Trådstarter
Her får jeg oppgitt reell ytelse i forhold til maskinvare.
Men er det noe å gjøre med windows installasjonen, siden den ikke registrerer dette?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Har vært borti tilfeller der Windows rett og slett ikke registrerer rammen i maskina.
Dette kan løses i install ved at man setter minnet til å være en fast verdi.

Dog usikker på om dette lar seg gjøre etter Windows er ferdig installert.
Uansett er det greit å vite om problemet ligger i Windows, eller bios først.
cas
cas's Avatar
Trådstarter
som tidligere nevnt, finner jeg ikke noen valg for ram i biosen, så her står jeg litt på bar bakke..

Nå kom problemstillingen jeg fryktet.
Denne maskinen skulle jeg kjøre vmware på, og dedikere minnet, men her registreres heller ikke mer enn 256mb
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av cas
Her får jeg oppgitt reell ytelse i forhold til maskinvare.
Men er det noe å gjøre med windows installasjonen, siden den ikke registrerer dette?
Vis hele sitatet...
Sitat av cas
som tidligere nevnt, finner jeg ikke noen valg for ram i biosen, så her står jeg litt på bar bakke..
Vis hele sitatet...
Hvis CPU-Z registrerer 2gb minne, mens Windows og programmene rundt bare får tildelt 256 så er det jo Windowsinstallasjonen din som tydeligvis bugger.
cas
cas's Avatar
Trådstarter
har opplevd det samme både med XP installasjon og Windows 2003 Server..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hm, fant denne etter en google

Hi All,

Just letting you all know I've fixed the problem!! Woo! Yay! (actually I found the answer on a Windows NT help web-site - thank you Indiana Uni I.T. Services Dept.)

It was this - in the file C:\boot.ini there was a line as follows:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /maxmem=252 /fastdetect

I deleted the '/maxmem=252' , save, reboot and all 1GB of RAM is now being used by windows.

I have no idea why this setting was present in boot.ini I'm just glad to have finally fixed it.

See Ya

Sam
cas
cas's Avatar
Trådstarter
kikket i boot.ini fila, men det er ingen "maxmem" verdi..

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Vis hele sitatet...
edit: kom meg inn i P.O.S.T, og leser at "Ext. memory size" er oppgitt til 255mb

Det betyr vel gjerne at den ikke teller opp mer enn dette?

edit2: har nå også resatt CMOS, uten at det ga noen endring i situasjonen..
cas
cas's Avatar
Trådstarter
Har nå tatt steget til "forced" bios oppdatering..

Jeg har prøvd winflash og andre windowsbaserte oppdateringsverktøy, men disse vil ikke kjøre på min installasjon.
Etter å ha lagd en DOS oppstartsdiskett i WinXP og bootet med, får jeg følgende beskjed når jeg prøver å akksessere C:

Invalid drive specification
Vis hele sitatet...
Noen som har løsning på dette problemet?
Begynner å bli litt av et frustrasjonsmoment dette her..
CAS: Du bor ikke tilfeldigvis i rennebu? (offtopic)
cas
cas's Avatar
Trådstarter
Nei.
Flekkefjord, Vest Agder.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Bootdisk : www.bootdisk.com

også hiver du over biosfila på en annen diskett.
---- fra Boot.ini-------
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition (1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
---------------------------------

Hva om du sletter "/fastdetect" og prøver med en omstart?
Kan det være at det parameteret gjør at Windows tror at endel verdier er faste og ikke har blitt endret?

Bare et forslag


Trovi
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Trovi
---- fra Boot.ini-------
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition (1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
---------------------------------

Hva om du sletter "/fastdetect" og prøver med en omstart?
Kan det være at det parameteret gjør at Windows tror at endel verdier er faste og ikke har blitt endret?

Bare et forslag


Trovi
Vis hele sitatet...

Ikke helt korrekt :-)

/fastdetect
The /fastdetect parameter disables NTDETECT serial and parallel port device detection at the specified communications ports. If you do not specify a communications port, this parameter disables detection on all serial and parallel ports.
Vis hele sitatet...
cas
cas's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
Bootdisk : www.bootdisk.com

også hiver du over biosfila på en annen diskett.
Vis hele sitatet...
biosfila skulle visst ligge på c: partisjonen når man oppdaterte den..
Nah, den trenger ikke det. Du har lastet ned nyeste tilgjengelige fra msicomputer.com antar jeg?
cas
cas's Avatar
Trådstarter
Ja.
Men har nå fått informasjon om at jeg ikke kan kjøre to dual ram på 400mhz på dette hovedkortet, uten at jeg kan si noe mer om hva det betyr..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hm, sjekket nettopp siden til MSI

DIMM 1 DIMM 2 Max. Speed

Single - DDR 400
- Single DDR 400
Single Single DDR 400
Single Double DDR 400
Double Single DDR 400
Double Double DDR 333
Vis hele sitatet...
Mao den støtter 2stk doublesided memory dersom de kjører 333mhz , mao du kan prøve å klokke ned minnet i bios til 333mhz dersom det er mulig :-)
Sist endret av AtXbYeA; 27. april 2007 kl. 14:00.
cas
cas's Avatar
Trådstarter
har prøvd det tidligere, men det gir ingen endring