Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 474
Hei.

Beklager ny tråd om dette her, ser det begynner å bli endel.
Finner ikke helt svaret jeg er ute etter.

Poenget er at jeg skal instalere vista på pcen, men jeg vil ha vekk alt av XP og det jeg har på disken min nå. Altså formatere hele, og starte fresh med vista.
Blir dette gjort når jeg instalerer av seg selv, eller må jeg på en eller annen måte ta en manuell formatering. Jeg har bare en partisjon, så å slette alt/formatere den før eller etter installasjon vil vell føre til at jeg mister opperativ system?

Jeg er ikke go på dette feltet, og har ikke formatert en pc før, utenom med cden som fulgte med den gamle pcen. Men nå har jeg en selvbygd pc som jeg har drevet "lite lovlig" XP på.

Takk for alle svar
Hei.

Når du kjører installasjon av Windows Vista, så kan du velge om du ønsker å kjøre oppdatering av ditt gjeldendes operativ-system, du kan også fjerne gjeldendes partisjon, og kjøre en full formatering av hard-disken og videre fortsette installasjonen.

Håper dette kan være til hjelp.
Det er som lett ice sier, når du installerer vista får du opp et vindu som du skal velge hvor du vil installere vista, og om du vil formatere disken osv. Da velger du altså disken som du skal installere vista på (formater alt hvis du skal ha 100% nytt laken), og installerer i vei. Bare kjør på du, det der ser du når du kommer på det stadiet av installasjonen!