Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 2980
Telenor vil kutte fri bruk på ADSL
Av Einar Ryvarden (digi.no)
Publisert 30.04.2002 10:57

Oslo (30.04.2002) - Telenor synes ikke de tjener nok penger på ADSL og varsler nå en stopp på fri bruk.

Under resultatfremleggelsen i dag morges, serverte avtroppende Telenor-sjef Tormod Hermansen en dårlig nyhet for både Internett-Norge og Telenors mange ADSL-kunder.
Les også:

Bedre marginer i Telenor

--------------------------------------------------------------------------------
- Vi er ikke fornøyde med prisstrukturen på ADSL i dag. ADSL har beveget seg bort fra telefoniprising og over til data. Vi vil ha det tilbake til telefoni, sa Hermansen ifølge Nettavisen. Jeg vil ikke si at prisene øker, men vi ønsker å endre prisstrukturen slik at også bruken inngår, sier Hermansen.
Hva dette betyr for den enkelte brukere er ikke klart. Men årsaken kan være at det er stor forskjell på brukere. Trolig har man en meget skjev fordeling i bruken der noen få står for veldig store deler av trafikken.

Innfører Telenor et vanlig betal-for-bruk-prinsipp, kan selskapet risikere å ramme bredbåndsutviklingen - "fri bruk og alltid på" er en av de største drivkreftene bak ADSL, mener mange analytikere.

Men Telenor kan tenkes å innføre noen volum-klasser som påvirker prisen. I dag er det bare hastigheten på linjen som varierer. Morten Ågnes, markedssjef hos ADSL-konkurrenten NextGenTel blir forbløffet når digi.no ringer.

- Vi mener at dagens priser er fornuftige både for leverandører som oss og kundene. En prisøkning fra Telenors side kjenner vi ikke til, men vi planlegger ingen endringer. Oss bekjent er det ingen ADSL-operatører i verden som opererer med noe annet enn fastpris, sier han til digi.no.

Les mere på http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/te20...57_er_55102311 hvis dere er interesserte
faen ass... nei dette skjer ikke!!!
djizus... FÅKK TELENOR, hvis det skjer.
Telenor har nok ikke forstått at de har mistet monopol-stillingen i Norge.
De er tydeligvis ikke interessert i fornøyde kunder, kun å tjene penger.
Har har, nå godter jeg meg virkelig her på bondelandet. Fri for alt som heter ADSL (eller raskere(unntatt CAT5 til naboen)).
Lenge leve Bluecom!
er ikke værre enn å bytte adsl-isp.
tiscali eller ngt feks
Better than thou.
Er ikke alle som kan det..
er jo telenor som leaser nettet, så hvilken isp du velger har vel ingen betydning da? men hvis de gjennomfører dette, ja jeg trenger vel ikke si no.. tror faktisk de bryter et meget sentralt ledd i abonnementets avtalen og jeg; "fri bruk og alltid på". eller hva?
Telenor kan umulig gjennomføre dette...
hviss de gjør det så kommer det bare til å føre med enda større tap.

Dette er dårlig gjort av telenor...
..og hviss de hadde tenkt profitt, så gjør de ikke dette..

Dette vil ikke påvirke kunder som har adsl nå.
jeg kan ikke ha adsl engang.. Kan ikke ha noe som helst fet linje faktisk..
Dette er uten tvil et skritt bakover i tid. Hvordan kan telenor klage på dårlig omsetning på ADSL når de ikke har gjort det tilgjengelig for flere mennesker enn de har.
Hvor lenge har egentlig Telenor drivi med ADSl i stor (liten) stil? Ikke så altfor lenge nei, skal dem rokkere totalt om på opplegget bare fordi oppstartsfasen har gått dårligere enn forventet. Ikke er dem interessert i å gjøre det tilgjengelig for flere folk heller, så de graver vel sin egen grav. Go Telenor.
Må bare si jeg håper av hele mitt hjerte at det selskapet råtner i helvete.
Høres ut som en dårlig spøk men hvis de gjør dette bytter jeg til Bluecom eller NextGenTel...
Det er pressemelding om alt dette på torsdag da får alle vi vite hva som skjer videre...

PS:
Hva er det telenor tenker med??
Takke meg til Kabelmodem
hvis telehor gjør det... kommer de ikke til å miste maange kunder?
jo!! så tviler på at det er smart gjort av dem...
Men hva er det de egentlig vil?
Sette det tilbake til ordningen med at du betaler pr. kb du laster ned eller no?
Slik er det jo på VDSL, kjenner en som er med på ett testprojekt..
da jeg så navnet på artikkelen trodde jeg det var en gammel tråd fra 1. april.. dette er utrolig.
hvis de gjør det, så er det bye bye til Telenor i mitt hus
samme her, dette blir naturligvis uaktuelt.
Dersom Telenor endrer kostnadsstrukturen vil dette også ramme de andre tilbyderne i markedet fordi det er Telenor som eier kobberet. Hvilken prispolitikk disse velger vil avhenge av den linjen som Telenor legger seg på.

Så da blir sikkert de andre leverandørene tvunget til å sette opp prisen og. Men dette kan umulig skje. Her sitter vi i et av verdens rikeste land, og sitter på "dårlige" adsl linjer. Ihvertfall i forhold til sverige.
original reprint
xaff's Avatar
Jeg er så utrolig glad jeg får SDSL fra Catch. Takk, takk, takk, takk, takk!!!

( 13 - 20 dager igjen. )
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
FY FAEN! jeg kan ikke få noe annet enn telenor adsl skjer dette må jeg nok få meg radiolink, eller gå tilbake til isdn. FS!
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Vel, håper det gjelder kun TELENOR abb. Ikke selve linja, for er det bare teleHOR, så tar jeg og skifter til NextGentel...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
*klappe kabelmodet*
For en gangs skyld er jeg glad jeg har kabelmodem
Telenor er no driit, det er værste jeg har hørt hele poenget med DSL linjer blir jo bort.

Skriv under her: http://www.petitiononline.com/00132/

Faen er ingen som skjønner at dem må bygge ut mere fiber i norge, så vi kommer bort fra det råtne kobber nettet til TELEHOR.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
*kose og klemme på netopia routeren sin fra NGT* Jauda jauda, telenor har nok en gang vist at de prøver å holde uviklingen i it-Norge til et minimum... Takk telenor! Takk for at dere gjør oss til en jumbo i televerdenen! Takk for at dere får store nasjoner slik som USA til å le av oss! Takk for meg!
Regnet egentlig med at det ville komme før eller siden, ISPene må betale pr meg på backbone eller hva det heter, de bruker til utlandet, og det slår selvfølgelig ut på brukerne.
Blir som å leie server, man får ikke uendelig med gig ned. Telenor hadde ikke regnet med at bruken, antall meg opp/ned, skulle endre seg _så_ mye fra isdn. Men det har de nå tydeligvis oppdaget, høres ut som det var en total overraskelse for dem. Klart man laster ned mye mer når man har fastlinje, hva trodde de??

Kanskje ikke mye til trøst, men endringen i prisstruktur skulle visstnok bare ramme de som leecher mest, men dem er det vel en del av her...
Hvis dette skulle skje, må være første gang i verdenshistorien at IT-utviklingen går bakover. Det her er ikke mindre enn patetisk.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Huff, håper bare 10mbit'en blir tilgjengelig her hvor jeg bor før Teleh0r innfører dette, og håper IKKE de innfører det før minst 6 måneder til. Jeg er nemlig bundet til ADSL'en dems i så lang tid...
Hele poenget med ADSL er jo at man kan sitte så lenge man vil på en høyhastighets linje for en fast sum om måneden...
ikke nå lenger tydeligvis
Jeg blir så sint telenor tror jo egentlig at de eier hele internett sånn som jeg ser det...,men det var ikke dette jeg skulle si,

kommer dette egentlig til å ramme kunder som allerede har en kontrakt??

jaja... hvis de gj0r dette saa skal jeg fin lese kontrakten min med den og sende den over til en advokat og faa han til aa sende et fint brev til telehor hvor han forklarer hvilken punkter de har brutt og at jeg sier opp avtalen med 0yeblikkelig virkning... Telenor mister mange kunder paa dette stuntet her ja

Det vaerste av alt er at jeg ikke bruker internetten for mye heller, mitt eneste 0nske er aa vaere online hele tiden, downloader kansje 10 gb i mnd.....
Men kontrakten vil ikke vare evig... og de vil nok slå til på deg straks den kontrakten har gått ut, og du får nok ikke fornyet den heller
original reprint
xaff's Avatar
Bare 10 gb?

Jeg downloader kanskje 100 mb i måneded.
Om telenor begynner med telerskritt vil de fleste bredbånd operatørene gjøre det samme...Jeg har leste det et eller annet sted
ja kansje her adrian? mange som har sagt det her i denne diskusjonen..
må bare si noko...
FAEN KOR Æ HATE TELENOR FAEN DRA TE HELVETTE ME TELENOR GÅ Å GRÆV DÆ NE FOR FAEN HELVETTE KOR Æ HATE DÆ.
Better than thou.
Flink bisk.

Vel, de kan jo ikke inføre dette før kontrakten til de som har ADSL utløper uansett, og da skal jeg mest sannsynlig ha meg Bluecom SDSL, så jeg gir egentlig litt faen.
Men uansett, tenk dere litt om. Telenor er , som jeg har sagt så mange ganger, et selskap som er privat eid, og de må tjene penger. Enkelt og greit. Taper de penger på ADSL så må de vel bare finne en måte å tjene penger på det for å blidgjøre investorene.
men de må vell skjønne at hvis de innfører dette vile de sitte igjen med 1000 adsl kunder eller.no?
De er jo profesjonelle, men de oppfører seg faen ikke som om de var det.
tingen er at alle storbrukerne vil forsvinne. og dersom de innfører en pay-per-MB-ordning kommer de til å tape store penger på det. blir vel sittende igjen med de som sjekker e-mail hver helg.
Better than thou.
Og de er det utrolig mange av, ergo taper de kanskje ikke så mye penger.
de vil tape på dette, så jeg skifter til ngt om telenor infører MB ordningen.. dvs jeg skifter uansett om jeg må betale pr forbruk
Og hva hvis resten av ISP`ene blir tvunget til å gjøre det samme?
Synes uansett at ADSL fra telenor er ISDN-wannabe, først med oppkobling og nå med Pay-per-MB .....

Sier bare en ting: Kabelmodem 4ever
Det går nok utover de andre ISP'ene også, siden Telenor eier hele båndnettet... De blir vel dyrere, men setter ikke nødvendigvis tellerskritt
hmmm.... lurer på om dette går:

delete telenor*.*
Better than thou.
Ser ut som om det gikk dårlig.