Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3111
lette litt rundt og kom borti denne siden. Det er omtrent samme problem som jeg har bortsett fra at jeg bruker Ubuntu. Jeg fannt ut at man måtte gå til Compute > System Configuration > Networking. Jeg måtte lage en ny "connection" og valgte PPP siden det kom frem av svaret fra Ole Øyvind. Men etter dette ber de om "Phone number" og "Nuber to get an external line". Jeg fannt et nummer bak på adsl modemet og brukte det (aner ikke om det er riktig). Skrev ingenting i feltet under.

Etter å ha gjort dette gikk jeg på "properties" på den nye tilkoblingen min fordi det ikke så ut til å fungere. Her kunne man sette "modem port" (aner ikke hva som skal stå der), "Dial type" Tones /Pulses, (tok pulses fordi modemet ikke lager lyd hehe)

Og til slutt: Bare ett av Nettverks kortene ser ut til å fungere (lyser når jeg plugger i en kabel) Jeg finner liksom ikke noe oppsett for dette heller.

På forhånd takk fra en tidligere Windows bruker
Hvis du har adsl skal du nok ikke ringe noe nummer. Hva slags leverandør har du? Har du tidligere koblet opp med PPPOE eller har du motatt ip fra router?
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Sånn var det med meg og da jeg prøvde live-cden. Live-cden virket ikke slik som den skulle, men jeg tror ikke at telefon numemer har noe betydning. Bare skriv en enkelt 0 i hvert felt. Tror det funker, siden det var noe lignende da jeg skullesette opp linja mi i WinME.

Edit: Det var ADSL jeg snakte om ja.
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
Jeg har et eget program fra Telenor som jeg installerer. Etter install kjører jeg bare programmet og taster inn bruker og passord så er jeg på nett.

PS: Jeg har ikke router, men ADSL modem.

Takker for kjapt svar

edit: Tilføyer at programmet pleier å lage trøbbel med xp, så en gang prøvde jeg å sette det opp uten programmet og det fungerte dårlig.
A_O-MoP: Hvis maskinen med Ubuntu står på samme sted som du poster fra nå skal du bruke PPPoE.

Du skal egentlig ikke ringe opp noe nummer, men du kan prøve å ringe til "0" og brukernavn må inneholde (mest sannsynlig)

mm
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
A_O-MoP: Hvis maskinen med Ubuntu står på samme sted som du poster fra nå skal du bruke PPPoE.
Vis hele sitatet...
Både ja og nei. Jeg kan kunn være en om gangen på nett. Så nå plugget jeg den ut av "ubuntu" maskinen og koblet den tlil denne bærbare som kjører win2000 med dette telenor programmet.

Edit:
Sånn var det med meg og da jeg prøvde live-cden. Live-cden virket ikke slik som den skulle, men jeg tror ikke at telefon numemer har noe betydning. Bare skriv en enkelt 0 i hvert felt. Tror det funker, siden det var noe lignende da jeg skullesette opp linja mi i WinME.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver dette nå.. Gir beskjed om det ikke fungerer.
Takker for tipset
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Telenor programmet funker ikke på ubuntu, så prøv heller "0" i hvert av telefon feltene så vi kan få vite om det virker.

[color=red]*Aciid_boot3r er mulig ny Ubuntu bruker[/color]
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
Nei, beklager. Fikk ikke det med 0 i feltene til å fungere.

Noen andre ideer? Er det noen måter å konfigurere nettverkskortet og slikt på?
Når jeg hadde telenor internett så brukte jeg dette programmet for å koble med opp.
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
ok, takk skal du ha. Da laster jeg det ned her og mater det i maskinen på CD
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
Så var det insttallasjon av dette her da.. Hehe kom ikke så særlig langt. står noen greier om å oprette directory og så:

$ ./configure
$ make
$ makes install

Ikke att jeg fatter så mye. Å loprette nye foldere er ikke mulig for øyeblikket uansett av en eller annen grunn.
kanskje en fordel å kjøre make install som root. forresten, prøvde du å legge inn rp-pppoe med apt-get?
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
Tviler, som sakt er jeg ganske fersk som bruke av dette. Så hva det vil si er jeg ikke sikker på.

Hvorfan kjører ejg make install og hvordan gjør jeg det som root?
sudo make install clean

make install er for å legge inn filene på systemet. Det er mulig den legger det utenfor path, og at du derfor bør kjøre
./configure --prefix=/usr
make
sudo make install clean

Men ok, prøvde du med apt-get? Det er jo tross alt det pakkesystemer er til.
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
Aner ikke. Jeg sitter med en tar fil på en CD som jeg ikke kan gjøre noe med bortsett fra å bla igjennom en hel del readme filer.
Ubuntu har allerede pppoe-konfigurator. Fyr opp en terminal og skriv 'pppoeconf', tast inn passord, og følg veiviseren. Jeg kunne ikke teste hele, da min gateway bruker dhcp og fri tilgang.
Opprinnelig postet av A_O-MoP
Aner ikke. Jeg sitter med en tar fil på en CD som jeg ikke kan gjøre noe med bortsett fra å bla igjennom en hel del readme filer.
Vis hele sitatet...
jeg glemte meg litt, du har jo ikke nett. men jo, det funker å laste ned pakka manuelt, og slenge den over på et vis. tror det er dpkg man bruker hvis man har lasta ned pakken selv.

men jeg ville nok satsa på pppoeconf, har fått den opp selv før.
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
ok, takker for hjelpen. Ser ut som komandoen funker, men jeg må ha root sier den. Jeg har prøvd en del komandoer, men finner ikke ut hva som er den riktige.

Hva skriver jeg for å få root?
sudo -s så får du et rootshell
Eller bare sudo pppoeconf, i Ubuntu pleier man å bruke sudo for å gi et program root-rettigheter.
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
Har gjennomført allt på pppoeconf. Jeg prøvde Firefox etterpå, men ingen reaksjon. Prøvde kommandoen:
pon dsl-provider som skulle være kommando for tilkobling. Men har ingen ting som ligner på forbindelse.

PS: Når jeg gikk igjennom pppoeconf fannt den forbndelse på det ene kortet.
Har du tasta inn riktig brukernavn og passord i pppoeconf?
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
Ja. Noen ideer?
Husk at du skal taste inn , ikke bare bruker.
Hva sier programmet når du er ferdig?
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
Aha ja. Hehe hvorfor sa dere ikke det med en gang. Det må testes. Må bare fly på butikken før den stenger.

A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
nooo! Hvordan får jeg tastet inn @ mellom bruker og online.no? Det vil ikke funke...
altgr+2

Forresten, så nevnte faktisk meitemark det med omtrent øverst i tråden.
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
Søren også. Typisk meg å overse viktige detaljer.

Men får håpe det funker når jeg først prøver nå da

Takk foresten

edit: Haha! Nå sitter jeg på maskinen med ubuntu installert og skriver på nff forumet!!

Tusen takk til alle sammen som har tatt seg bryet med å hjelpe den totalt hjelpeløse meg med dette "problemet" hehe.

Men til slutt, ett spm. Første gang jeg loader en side går det utrolig tregt.. Er det normalt?
Sist endret av A_O-MoP; 27. oktober 2004 kl. 23:59.
Nei, det skal ikke være slik at det går treigt. Skjer det samme når du pinger f.eks. google? (ping www.google.com i en terminal)

Godt å høre at du har fått i gang internett da
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
PING www.google.akadns.net (216.239.59.104) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 216.239.59.104: icmp_seq=1 ttl=233 time=80.3 ms
64 bytes from 216.239.59.104: icmp_seq=2 ttl=233 time=79.7 ms
64 bytes from 216.239.59.104: icmp_seq=3 ttl=241 time=62.6 ms
64 bytes from 216.239.59.104: icmp_seq=4 ttl=233 time=80.9 ms
64 bytes from 216.239.59.104: icmp_seq=5 ttl=241 time=63.7 ms

oops: men nå vil den ikke slutte å pinge heller. lol
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
Men en ting til. Prøver å installere denna:
http://www.mplayerhq.hu/homepage/design7/dload.html
Slik at jeg kan se denna:
http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=42809

Har klart å installere flashplayer, tror jeg bare mangeler denne.

edit: Problemet er hvilken skal jeg velge? Sår ingen spess ofr Mozilla-Firefox eller ubuntu
Sist endret av A_O-MoP; 28. oktober 2004 kl. 15:07.
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
Bah blir gal av disse greiene her.
Jeg trenger: *

binutils - suggested version is 2.11.x. This program is responsible for generating MMX/ 3DNow!/etc instructions, thus very important.
*

gcc - suggested versions are: 2.95.3 (maybe 2.95.4) and 3.2+. Never use 2.96 or 3.0.x! They generate faulty code for MPlayer. If you decide to change gcc from 2.96, then don't decide in favor of 3.x just because it's newer! Early releases of 3.x were even more buggy than 2.96. So downgrade to 2.95.x (downgrade libstdc++ too, other programs may need it) or don't up/downgrade at all (but in this case, be prepared for runtime problems). If you vote for 3.x, try to use the latest version, early releases had various bugs, so be sure you use at least 3.1, it's tested and working. For detailed information about gcc 2.96's bugs (that are still NOT fixed, they have been WORKED AROUND in MPlayer!),see the gcc 2.96 section and the FAQ.
*

XFree86 - suggested version is always the newest (4.3). Normally, everyone wants this, as starting with XFree86 4.0.2, it contains the XVideo extension (somewhere referred to as Xv) which is needed to enable the hardware YUV acceleration (fast image display) on cards that support it. Make sure its development package is installed, too, otherwise it won't work. For some video cards you don't need XFree86. See list below.
*

make - suggested version is always the newest (at least 3.79.x). This usually isn't important.
*

SDL - it's not mandatory, but can help in some cases (bad audio, video cards that lag strangely with the xv driver). Always use the newest (beginning from 1.2.x).
*

libjpeg - optional JPEG decoder, used by the -mf option and some QT MOV files. Useful for both MPlayer and MEncoder if you plan to work with jpeg files.
*

libpng - recommended and default (M)PNG decoder. Required for GUI. Useful for both MPlayer and MEncoder.
*

lame - recommended, needed for encoding MP3 audio with MEncoder, suggested version is always the newest (at least 3.90).
*

zlib - recommended, necessary for compressed MOV header and PNG support.
*

libogg - optional, needed for playing OGG file format.
*

libvorbis - optional, needed for playing OGG Vorbis audio.
*

LIVE.COM Streaming Media - optional, needed for playing RTSP/RTP streams.
*

directfb - optional, from http://www.directfb.org
*

cdparanoia - optional, for CDDA support
*

libfreetype - optional, for TTF fonts support. At least 2.0.9 is required.
*

libxmms - optional, for XMMS input plugin support. At least 1.2.7 is required.
*

libsmb - optional, for Samba support.
*

bio2jack - optional, for JACK audio output support, needed only in compile time. You can obtain it from http://bio2jack.sf.net. Since it doesn't have install option you have to manually put the file libbio2jack.a somewhere in your library path (e.g. /usr/local/lib) or use the --with-bio2jack=DIR switch to tell ./configure where that file is.

Før jeg kan installere mplayer på maskine. Hvordan vet jeg hva jeg har?
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
bruker du pakkeprogrammet.
for hvis ikke du gjør det, burde pakkeprogrammet klare å ordne opp i "dependencies"
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
Lasta ned "MPlayer-1.0pre5.tar.bz2"
Så Extracta jeg den og nå leter jeg etter en install fil eller noe som gjør at jeg får Mplayer på maskinen.
Når jeg finner en install fil skriver jeg directoryet inn i "Terminal" for å installere.
Var slik jeg gjorda da jeg skulle installere flashplayer.
Men har ikke fått testa om det funker enda siden jeg ikke finner noen install sak.
http://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats
Titt på den. Synaptic kan gjøre alt for deg med litt triksing.
http://www.google.com/search?q=ubunt...-US:unofficial

Hvorfor spørre oss når du kan spørre google?

edit: IvIoyners link burde gi svaret.
Sist endret av Nichotin; 28. oktober 2004 kl. 21:11.
A_O-MoP's Avatar
Trådstarter
OK, tusen takk Men den var drit fort ferdig selv om jeg valgte "mark all uppgrades". Den bare blinket en gang også skjedde det ikke noe mer..
Virker litt rart.
Uansett fungerer det fortsatt ikke å spille av mpg. eller se programmer på nrk.