Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 864
Hei, beklager hvis dette er feil plass men kan verksted kreve 400 kr for etterkontroll på én feil. Instillig på lys er feil, for høye begge sider fremme) når dette er kontrollert av en rulleknapp ved siden av rattet ??
Verkstedene har fast pris for etterkontroll og 400 høres ca riktig og normalt ut.
Om du mener det er gjort feil med lysa må du ta det opp med de.
Du skal ikke kunne justere lysa feil (for høyt) i fra bilen så dette høres rart ut.
Sitat av Okayda Vis innlegg
Hei, beklager hvis dette er feil plass men kan verksted kreve 400 kr for etterkontroll på én feil. Instillig på lys er feil, for høye begge sider fremme) når dette er kontrollert av en rulleknapp ved siden av rattet ??
Vis hele sitatet...
Det hjelper lite med den rulleknappen om utgangspunktet er feil hilsen tidligere bilmekaniker.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Verkstedene har fast pris for etterkontroll og 400 høres ca riktig og normalt ut.
Om du mener det er gjort feil med lysa må du ta det opp med de.
Du skal ikke kunne justere lysa feil (for høyt) i fra bilen så dette høres rart ut.
Vis hele sitatet...
Rulleknappen er ment til å stille lysene utifra last. tung forran-still opp, tung bak still ned. ruller du på knappe når det bare er fører i bilen og ingen last så blir lysbildet feilstilt

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det hjelper lite med den rulleknappen om utgangspunktet er feil hilsen tidligere bilmekaniker.
Vis hele sitatet...
Jeg kan gå inn i bilen og stille de sån at de er tydelig for lave. Begge er like
Sist endret av Okayda; 22. oktober 2022 kl. 03:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Okayda Vis innlegg
Rulleknappen er ment til å stille lysene utifra last. tung forran-still opp, tung bak still ned. ruller du på knappe når det bare er fører i bilen og ingen last så blir lysbildet feilstilt



Jeg kan gå inn i bilen og stille de sån at de er tydelig for lave. Begge er like
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer, men på en EU kontroll så blir lysene kjørt igjennom en "lystester" eller hva jeg skal kalle det. Med den rullen så justerer lysene seg ganske mye, men de justerer seg i forhold til utgangspunktet. Å justere lysene skikkelig gjøres på selve lykta og det er ikke mye som skal til.
Vi tok stort sett å fiksa det på plassen om lysbildet var feil og ikke noe vi ga 2er feil på. Men det er 10 år siden jeg drev på med det der så kanskje ting er forandra.
Sist endret av NokErNok; 22. oktober 2022 kl. 03:31.
Sitat av Okayda Vis innlegg
Rulleknappen er ment til å stille lysene utifra last. tung forran-still opp, tung bak still ned. ruller du på knappe når det bare er fører i bilen og ingen last så blir lysbildet feilstilt
Vis hele sitatet...
Nettopp, se de andre svarene. Er det feil på lysa kan ikke denne kompensere for det hvis det var det du mente.

Er det mekanisk feiljustert høyde av lys, ja eller nei?

Så hva mener du?
Har selv måtte fikse dette på tidligere bil, og den hadde ikke en gang en noen måte for sjåfør å stille dette selv. Det er sånn som skjer, og 400 kr for en faktisk feil som fører til etterkontroll er det minste du må forvente mtp generelt bilhold og kostnader ved å eie bil.
Klassiker at de setter denne feilen når de ikke finner noe annet. Da får de ekstra for etterkontroll, pluss at sikkert 95% setter igjen bilen der for at de skal justere dem også, som de tar noen hundrelapper for. Det blir bra timesbetalt av slikt. Har snakket om dette med kollegaer som har flere biler og mange EU kontroller bak seg. Han ene hadde en bil han nesten ikke brukte, fikk denne feilen, verksted justerte og tok etterkontroll, men han brukte nesten ikke bilen før neste EU og fikk feilen på nytt selv om han ikke hadde rørt lysene. Han klagde og slapp unna.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Klassiker at de setter denne feilen når de ikke finner noe annet. Da får de ekstra for etterkontroll, pluss at sikkert 95% setter igjen bilen der for at de skal justere dem også, som de tar noen hundrelapper for. Det blir bra timesbetalt av slikt. Har snakket om dette med kollegaer som har flere biler og mange EU kontroller bak seg. Han ene hadde en bil han nesten ikke brukte, fikk denne feilen, verksted justerte og tok etterkontroll, men han brukte nesten ikke bilen før neste EU og fikk feilen på nytt selv om han ikke hadde rørt lysene. Han klagde og slapp unna.
Vis hele sitatet...
Får å si det sånn, om de som tar inn bilen merker at du har null peiling på bil prøver de ofte å skrive på mest mulig arbeid de har gjort og tyne deg ekstra for penger. Iallfall kosta samme jobb mere til de som ikke hadde kunnskap til å vite hva vi hadde gjort med bilen kontra de som kunne skru noe selv og hadde endel peiling på bil. Jævlig stygt og ofte folk med handicaptilpassede biler som måtte svi for det.
Kan det være en fordel å bruke et fast (lokalt) verksted, slik at du er kjent der? Jeg har aldri blitt lurt på mine faste verksteder, bare hvis jeg har havarert på andre steder. (Tenker da spesielt på Vang i Valdres, som ville bytte registerreimen, selvom den var bytta uka før).
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Klassiker at de setter denne feilen når de ikke finner noe annet. Da får de ekstra for etterkontroll, pluss at sikkert 95% setter igjen bilen der for at de skal justere dem også, som de tar noen hundrelapper for.
Vis hele sitatet...
Ja, NAF som gjorde PKK-kontrollen for min del har sikkert fått betalt av alle de andre verkstedene (siden den NAF-stasjonen i Fyllingsdalen ikke hadde eget verksted) for å dikte opp en slik feil.. I tillegg til de andre feilene de også fant..