Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3309
Hei!

Driver å skal sette opp en pc som skal ha flere tusen raw bilder og skal kjøre Lightroom. Hvordan burde jeg gjøre det i forhold til å ha best mulig backup?

Raid, Cloud? Fint hvis dere med litt peiling setter meg på riktig spor
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
RAID er ikkje backup.

Du bør ha minst ein offlinekopi, gjennom t.d. Backblaze, Eurofoto e.l.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
RAID er ikkje backup.

Du bør ha minst ein offlinekopi, gjennom t.d. Backblaze, Eurofoto e.l.
Vis hele sitatet...
Så en SSD til windows, en SSD til bilder og feks backblaze og da er jeg sikker?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ser ikke helt grunnen til egen ssd for bildene. Backblaze kan jeg anbefale helhjertet. Nesten totalt smertefritt å forholde seg til.
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Ser ikke helt grunnen til egen ssd for bildene. Backblaze kan jeg anbefale helhjertet. Nesten totalt smertefritt å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Ok. Så en SSD til alt på data, og koble opp mot blackbaze? Hvordan fungerer Blackblaze?
Her er ihvertfall mitt setup som jeg føler meg ganske trygg på.

Har en egen intern HDD til det viktigste hvor jeg importerer video/bilder/dokumenter og annen viktig informasjon. Har dette som en "stasjon" hvor jeg fører backupen videre. Det overføres da til en ekstern HDD ca annenhver uke som blir lagt i safen på jobben. Har også synkronisering mot en online backup tjeneste.

Har da informasjonen på tre steder som gir god sikkerhet på filene. Skal mye til for at informasjonen blir borte på alle steder!

Kan også legge til at disker hvor viktig backup ligger er på HDD og ikke SSD i tilfelle disken dø så er jeg tryggere på at HDD blir gjennopprettet via IBAS eller lignende skulle det gå skikkelig galt. Samt at vanlig HDD er mye billigere lagringsplass og det er ikke behov for en lynrask SSD for backup.