Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2819
Vet noen hvordan man enkelt kan sende varer fra utlandet og slippe å betale moms?

Siden sendte en SSD disk til nedeland fra bulgaria, og fikk den reparert.
Men når den kom til norge må jeg betale 600 kr (berenget pris 1800 kr) Er snakk om OCZ vertex 4 256 GB. Men priser på OCZ SSD disker er langt lavere i dag.

Ga tydlig beskjed på epost at verkstedet må merke at produktet er reparert så jeg skulle slippe unna moms, men slapp ikke unna likevel.

http://www.toll.no/no/handle-pa-inte...or-reparasjon/

Så er det noen som vet man må sende fra norge og man må merke det for reprasjon siden hjelper lite å skylle på transportfirma eller OCZ for begge tar ikke ansvar for dette og fraskriver seg vært ansvar for dette. OCZ mener det var merket tydlig at den var reparert på tolldokumentene men transportfirma Fedex express mente ikke det var det så da kommer expedisjonsgebyr i tillegg.

Så må jeg bare leve med dette så sant staten krever inn finnes det ikke noen som kan hjelpe her?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må fylle ut tollfaktura når du eksporterer produktet. Der merker du av at det er garantisak.

Deretter må du, når du reimporterer det, sende inn dokumentasjonen til transportøren som faktisk foretar fortollinga for deg, eventuelt foreta fortollinga sjølv.

Du kan i etterkant klage til tollvesenet, og leggje fram dokumentasjon, men i utgangspunktet er det ditt ansvar at det er klart for den som fortoller vara at det er snakk om reperasjon.
Trådstarter
Problemet er det er vanskelig å bevise når det blir sendt fra utlandet. Da sendte jeg det som brev, og kostet kun 30 kr, eller rundt 6 Bulgarske leva (BGN) siden det ikke er sporingsnummer, selv om jeg hadde tatt bilder av pakken er det ikke bevis i seg selv varen ble sendt det må i så fall mottaker også bevise. Det er heller ikke lett med tanke på språk da bulgarisk ikke like lett å forstå, og de kan også ha egne rutiner der.

En annen ting det blir lagt til grunn ssd disken er verdt 207 $ (207 USD) blir i følge tolldokumentet 1824 kr)
Enten er det nederlansk pris eller så er det prisen jeg betalte for 2 år siden.

En slik SSD på bruktmarkedet er verdt rundt 500-700 kr maks kanskje ennå lavere.
Så jeg mener også det er feil. Eller hva mener du? Har man grunnlag å klage på det?

Så det er ikke tilstrekkeling å skrive RMA (Warranty replacement SSD OCZ vertex 4 256 GB) i beskrivelsen?
Siden det er utrolig hvis senderen ikke krysser av "Repaired" under fortolling så slipper man å betale moms.

Tror ikke tollvesenet gidder å sende epost til repratøren å få bekreftelse på at SSD disken har vært reparert, sist jeg sende de epost var de lite hjelplige her, de mente jeg måtte ellers mener de at det er riktig jeg skal tape på dette. http://www.toll.no/no/handle-pa-inte...ytte-av-varer/ så det sier seg selv hvor dårlige og useriøse de er.
Sist endret av lmh1; 22. august 2015 kl. 22:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Problemet er det er vanskelig å bevise når det blir sendt fra utlandet. Da sendte jeg det som brev, og kostet kun 30 kr, eller rundt 6 Bulgarske leva (BGN) siden det ikke er sporingsnummer, selv om jeg hadde tatt bilder av pakken er det ikke bevis i seg selv varen ble sendt det må i så fall mottaker også bevise.
Vis hele sitatet...
Tollfaktura og forsendingskvittering er i utgangspunktet det du treng av dokumentasjon.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
En annen ting det blir lagt til grunn ssd disken er verdt 207 $ (207 USD) blir i følge tolldokumentet 1824 kr)
Vis hele sitatet...
Nei, det er verdien som står oppført på tollfakturaen som var med forsendelsen.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
En slik SSD på bruktmarkedet er verdt rundt 500-700 kr maks kanskje ennå lavere.
Så jeg mener også det er feil. Eller hva mener du? Har man grunnlag å klage på det?
Vis hele sitatet...
Nei, igjen. Det viktige er kva som faktisk står på tollfakturaen på pakken. Ikkje kva faktisk pris er. Priser på tollfakturaer er langt på veg ei kunstform som ikkje nødvendigvis har ekstremt mykje samsvar med faktisk verdi på vara.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Tror ikke tollvesenet gidder å sende epost til repratøren å få bekreftelse på at SSD disken har vært reparert, sist jeg sende de epost var de lite hjelplige her, de mente jeg måtte ellers mener de at det er riktig jeg skal tape på dette. http://www.toll.no/no/handle-pa-inte...ytte-av-varer/ så det sier seg selv hvor dårlige og useriøse de er.
Vis hele sitatet...
Altså, kvifor kaller du tollvesenet useriøse? Det er transportør og servicefirmaet som fiksa disken din som har gjort feil her, ikkje tollvesenet. Eventuell erstatning av gebyr er ei sivil sak mellom deg og transportør, medan MVA er sak mellom deg og tollvesenet.

I praksis vert slikt løyst med at det svært ofte er mottakar som arrangerer transport i forretningsverda. Du har Incoterms som seier kven som er ansvarlege for kva. Du har åpenbart ikkje avtalt det i forkant, og ikkje sett deg inn i regelverk og vilkår.
Trådstarter
Men har transportselvskapet lov eller rett og fortolle en vare uten å inngå en avtale om det?

Blir som jeg skulle fortolle en pakke for naboen uten avtale, eller som VG skulle sende vg i posten med faktura, og skrive dette må betales innen 1 måned ellers blir regningen sendt til inkasso.

Var veldig fristet å droppe å betale hele greia, men vet det kun går ut over meg.
De unskylder seg med om de skulle gjort dette som posten ville gjort ville det tatt mye lenger tid.
Men de har jo mulighet å sende epost, istedenfor jeg må rydde opp etter folk som ikke gidder å ta ansvaret for feilene de gjør.

Tror ikke det holder med forsendelsekvittering og kun ha regning på frimerke.
Da det gir lite bevis på varen er sendt, det kunne like gjerne vært brev med noe annet?
Sist endret av lmh1; 22. august 2015 kl. 22:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Men har transportselvskapet lov eller rett og fortolle en vare uten å inngå en avtale om det?
Vis hele sitatet...
Ja.

Du kan nekte å ta imot vara, og dei vil ha ei svært dårleg sak på å innkreve gebyr og MVA frå deg. Men tar du imot vara har du godtatt vilkåra.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Blir som jeg skulle fortolle en pakke for naboen uten avtale, eller som VG skulle sende vg i posten med faktura, og skrive dette må betales innen 1 måned ellers blir regningen sendt til inkasso.
Vis hele sitatet...
Ja, og om du gjorde det utan avtale med naboen kunne naboen påstå at han ikkje hadde ei avtale. Det ville då vore opp til motparten å krevje beløpet frå deg.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Men de har jo mulighet å sende epost, istedenfor jeg må rydde opp etter folk som ikke gidder å ta ansvaret for feilene de gjør.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller du som ikkje tar ansvaret for handlingene du har gjort - i eit reint juridisk perspektiv.
Det stemmer det som slashdot sier, at du må kunne bevise at det er en garantisak og naturligvis skal du ikke måtte behøve å fortolle en vare inn i landet mer enn en gang.

Jeg har jobbet med fortolling i posten og hvis ikke nødvendige dokumenter som viser at varen kun har vært i utlandet for reparasjon er vedlagt, er det ganske lite man får gjort. Man har nemlig ikke mulighet til å legge mye tid i å finne ut av sånt. Er det kun vedlagt en faktura med varens verdi må de som fortoller gå ut ifra den.

Ved reparasjoner er det stort sett vedlagt en faktura fra reparatør/selger hvor fakturabeløpet er null kroner og det står at det kun er en reparasjon.
Trådstarter
Problemet jeg ikke ble informert om momsen + fortolling før 5 dager etterpå.
Hadde jeg blitt det hadde jeg droppet å ta imot SSD disken.

Men har repratøren OCZ rett å fraskrive ansvar for toll og moms, siden det antakelig var enten OCZ eller transportøren som gjorde en feil her.
Jeg vil anta at det bestemmes av en kjøpskontrakt som du (og alle andre) lar være å lese?.